Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Jasně, jako angličtinářovi mi dneska srovnání českého/anglického jazyka v té hře taky trhá uši, ale tenkrát tu nic moc lepšího (v obdobné velikosti) nebylo.

A navíc it's kind of cute.
Doma mám ofic. češtinu na BG a ta je dle mně velice kvalitní dokonce k ní je bonusovej software na sklonování jména hlavního hrdiny.
7c: Dobrý překlad samozřejmě existuje, ale s překladem dobrým jako originál už je to horší, takže ta sayova výzva je trochu křivá.
Say: Ťažko sa mi to hodnotí, anžto po tom, čo som začal zvládať hry v angličtine, som ich pochopiteľne s prekladmi nehral, ale napríklad ten preklad PST mi vyslovene zlý neprišiel, aj keď samozrejme v porovnaní s originálom stráca podstatný rozmer a zážitok z hry tak nevyhnutne trpí. A moc nechápem ten resentiment voči tým, čo angličtinu ovládajú.
Bodkin: Herní. Tam je toho překladu víc a je potřeba být trošku oboruznalý.
Tak pozoruju, že tu má valná většina tendenci automaticky házet překlady mezi odpady... Když jste tak chytří a úžasně znalí anglického jazyka (nebo je to snad i mateřský jazyk), tak jmenujte příklad dobrého překladu. Sem s tím!

A ne, nemá to nic společného s tím, jestli je originál takový, nebo makový.
Jab: KotOR ano, Dragon Age nikoliv (momentálně jsem už pár let ve stavu, kdy bych nejspíš další Bioware hru neustál).

Kubulus: Čeština (rozhodně ta neoficiální) je u BG2 dost "zprasená" - takže jestli náhodou soudíš podle toho, tak to není objektivní.

Pro mě byla BG2 ideální kompromis. A zábavnější interakce mezi společníky jsem u Bioware od té doby neviděl.
MCZ: Počkaj, som ešte zvedavý na tu konšpiračnú teóriu, ktorá nejakým magickým spôsobom objasní tvoje prvotné iracionálne nadšenie z neznáma ako príčinu "neskutočne protivnej adorácie" PST zvyšnej circa stovky užívateľov.
90210 (23.10.2011 18:08:18): S touhle demagogickou podpásovkou jdi do prdele.
Ano, trailer na RPG typu BG nebo PS:T plný dynamických prostřihů na nenamluvené dialogy, popř.naprosto kulervoucí záběry jak někdo chodí po městě...WOW!
Sice jsem BG 1,2 - nehrál - ale pro zajímavost jsem kouknul na nějaká ta herní videa - a téměř pořád je tam nějaká řežba - takže jestli tam náhodou ty dialogy nehrají jen nějakou okrajovou roli ( jako např: u Icewind Dale 2 ) ? - tudíž pravý opak PS:T ?

Také naprosto souhlasím s valcik-em ohledně Tormentu.
Dialogy jsou v obou Baldurech dobré a líbí se mi. Nevím, co proti nim furt máte. :-P
Pre mňa je zas PS:T jediná hra, v ktorej som každé písmenko dialógov čítal s naozajstným nadšením a záujmom. Je to obrovská zbierka originálnych a fantastických nápadov, s každou postavou alebo frakciou sa objavilo niečo nové, nečakané a väčšinou i zaujímavé.
MtD: Souhlasim s tim, ze Torment s ukecanosti jasne presrelil. To proste neni hra, ale interaktivni roman a ja strasne nerad ctu na monitoru. O Drizztovi jsem cetl pouze tu prvni trilogii (dily 4, 5 a 6 z pohledu cele Legendy) a i kdyz to neni zadna bomba (to ale neni 90% fantasy knih celkove), bavil jsem se. Ale dalsi knihy cist nutkani nemam.
Tak to mě ani nepřekvapuje. Snad až na trilogii o Drizztovi ty knihy z Forgoten Realms co jsem četl, byly pro mě spíše zklamáním.
Kniha o Tormentu je a prý je dost hrozná. Ostatně s knihou o BG se to má stejně.
Jab: To mě by vyhovovalo, kdyby z Tormentu rovnou udělali knihu :) mám jako rád ukecané hry, ale z mého pohledu Torment prostě přestřelil ...
U mě nejni Torment ani náhodou mé první RPG a i tak v mých očích stojí prostě někde jinde, než všechna ostatní RPG. Má to nápad, fantazii, skvělý příběh a dialogy a více než slušné zpracování.
Jen soubojů bych snesl ještě o něco méně. :)
4Kubulus - Dialogy v jednicce jdou vic k veci, ale je tam i par delsich textu. Hlavne to ale nehraj v cestine. Jeden priklad: "Butt-kicking for goodness" = "Nakopem je pro dobrotu"

BTW ted kdyz MCZ napsal, ze jeho prvnim RPGckem byl Torment, se konecne vysvetluje ta zdejsi obcas neskutecne protivna adorace jedny jinak docela fajn hry....
"Plus všechna ta naivita a pohádkový optimismus, díky nimž jsem čas strávený v dialogovém okně spíše musel přetrpět, než-li si ho užít."

Evidentně. Třebas takové dialogy s Korganem, Edwinem nebo Viconií. Jeden má chuť jim všem darovat růžového medvídka, aby se měli k čemu tulit, až půjdou příště do Spinkálkova.

P.S. BG (ani jeden díl) nemají brilantní dialogy. Nicméně občas se velmi dobré mihnou a rozhodně tahle série nastavila směr, kdy jsou v RPG dialogy důležité. A ne, neukecáte mě ani náhodou s Falloutem (první i druhým), kde jsou podle mého rozhovory daleko větší tragédií.
Náhodou je tam viacero motívov poukazujúci na to, že čiernobiela demagógia rôznych rádov a postáv (Keldorn) klame len ich samých a viackrát jednoducho nie je správna cesta jednoznačná alebo taká, v ktorej nadíde zadosťučineniu, či postavy svojim snažením niečo (Alebo všetko) získajú (Jensenov osobný quest). Jednoducho sú tam aj motívy, kde sa rozhoduje medzi zlým a horším. Hoci rôzne postavy môžu pôsobiť otravne či umrnčane, nie je to reálnejšie ako to, keď sú všetci bez problémov, bez chyby, chrabrí a nepochybujúci?

Rozprávanie o Irenocovych pokusoch, rôzne otrokárske manipulácie, vražda malého chlapca a podobne, to mi ako rozprávkový optimizmus tiež nepripadá.
Dialogy se společníky jsou vyloženě na facepalm (zrovna to počáteční utěšování Imoen při útěku z Irenicova žaláře to velmi dobře ilustruje). Černobílý dogmatismus je tam zúročen snad více něž kdekoliv jinde, navíc se pohybuje pouze v extrémních krajních možnostech (budeš bílá vrána, nebo černá ovce). Plus všechna ta naivita a pohádkový optimismus, díky nimž jsem čas strávený v dialogovém okně spíše musel přetrpět, než-li si ho užít.
Nepamätám si presné vety, ale uvedomil som si to viackrát počas hry. Či už počas romancí, alebo napríklad pri bežných rozhovoroch s Imoen.
Infantilné? V čom? Osobne mám pocit, že kvalitatívna úroveň dialógov od čias BG až na občasén výnimky klesá.
Je to tak, dialógy v BG2 mi častokrát pripadali trocha infantilné. V DAO boli rozhovory síce dobré, ale keď človek v každej zapadlej dedine naráža na ukecaných filozofov s perfektnou angličtinou, začne si klásť otázku, či by sa do fantasy prostredia k mečom a štítom nehodili skôr nejakí pologramotní analfabeti. :-))
Kubulus: Souhlas, že v BG2 byly dialogy... No jak to říct. Otravné. A to spíš po stránce porcování, než obsahové. Ale obojí mi vadilo.

Naopak v NwN2 mě dialogy velice, velice příjemně překvapily... Ale to už je Obsidian...

A v DAO dialogy fantastické?! Příklad.
Když jsem tuhle debatu načal já, možná se mi ještě podaří přiložit nějaké to polínko to ohně ;-)

Totiž že dialogy v BG II bych se, i přes jejich nesporný velký výskyt, za kvalitní označit zdráhal. Od prvního dílu jsem si sliboval právě jejich redukci, navíc podpořenou cestováním po rozsáhlejších mapách (nahuštěné lokace mě spíše iritovaly).

Zrovna rozhovory považuji v Dragon Age za naprosto fantastické, v porovnání s BG II a Throne of Bhall zvláště.
7c: Mne stacilo hrat par hodin Dragon Age, abych predevsim kvuli dialogum hru odinstalovat. Nekdy je mene vice proste.
Malignus: To je síce super, ale bojím sa, že tým žiadnemu kritikovi dialógov v BG nezaimponuješ, anžto je to až moc okato argument za každú cenu. ;)
Malignus: Pokud je to tak jak říkáš, tak je ta hra ze scénáristického hlediska celkem fiasko, jelikož omezené a submisivní reakce hrdiny na okolí pro mě osobně vůbec nevyvolávají pocit, že by ostatní lidé byli nějakým způsobem zamklí z důvodu krize.

O to je to podivnější, že z mé zkušenosti bývají lidé v trablích o svých problémech o to výřečnější. Ne tedy, že by cokoliv z tohoto tématu bylo obhajobou pro možnost řízení dialogu více, než volbou mezi "povídej" a "nepovídej, odcházím"...
7c: A které z těch Bioware rpg posledních let si přesně hrál?
Kéž by byly tak krátké dialogy jako v BG1 ve hrách Bioware z posledních let. Ušetřilo by mi to tolik nekonečného odklikávání stokrát viděného trapného balastu...
"Má to ale své opodstatnění: Pátráte po příčinách krize, o které nikdo nic neví. Lidé jsou na tom špatně a tudíž nemají velkou ochotu se s někým bavit."
Hele, to je fakt lacná apologetika. :) (Bugy v Bloodlines síce sú, ale majú svoje opodstatnenie. Blíži sa Gehenna a tak je narušená samotná ontologická podstata sveta, čoho sú odrazom chyby v programovom kóde.)
Mně taky nepřijdou košaté, i když některé jsou dlouhé. Má to ale své opodstatnění: Pátráte po příčinách krize, o které nikdo nic neví. Lidé jsou na tom špatně a tudíž nemají velkou ochotu se s někým bavit. To dvojka je tak super, že kvůli ní expím od každé classy hrdninu. Teď hraju za zloděje, bude z něj Bounty Hunter. :-)
Drolin: Já bych docela řekl, že to tu kvalitu snižuje.

(Je pravda, že jsou v BG1 dialogy, které jsou dlouhé, ale to poslední, co bych jim přiřkl, je, že jsou "košaté")
BG1 je dost odlišná hra od dvojky, popravdě. V dnešní "instant gratification" době už asi jen tak nějaká podobná AAA hra nevznikne.
Tulareanus: Jedno patří k prvnímu, jedno k druhému.

Jj, stejně mě to překvapilo, když většina postaviček ukončila rozhovor po dvou dialogových oknech (samozřejmě to nijak výrazně nesnižuje kvalitu hry, ale...).
Fallout 1 nemá košaté dialógy? :) BG1 ich má možno menej ako dvojka a nemá dialógy s družinou, ale stále má viac kecania než množstvo iných hier.
Nutno dodat, že pro toho kdo byl nadšený z dvojek BG-Fall, může nastat zklamání u dílů předchozích (bez košatých dialogů-bez humoru).