aoshi: Samozřejmě že je to věcí vkusu, já třeba 5 na sebe navršených cliffhangerů považuji za vrchol nevkusu a vypravěčské neschopnosti.
Diskuze
MCZ: myslel som to len obrazne :) proste ten otvoreny (nie som velmi velky fanusik, cize to neviem presne)
pribeh to ma sice menej komplikovany, ale narazal som skor na to, ze tie veci ktore popisoval ajantis nie su "chybami pribehu"... vznika to tym, ze ten pribeh este nie je kompletne uzavrety (a teda to nie je nechane na fantazii hracov)
jasne... niekto moze prist s argumentom, ze sa hra predava ako taka a mala by mat uzavrety pribeh - ale to je len otazkou vkusu
na spominane hviezdne vojny (alebo pana prstenov, dunu... cokolvek ineho) si ludia tiez zvykli, ze to treba brat ako celok
pribeh to ma sice menej komplikovany, ale narazal som skor na to, ze tie veci ktore popisoval ajantis nie su "chybami pribehu"... vznika to tym, ze ten pribeh este nie je kompletne uzavrety (a teda to nie je nechane na fantazii hracov)
jasne... niekto moze prist s argumentom, ze sa hra predava ako taka a mala by mat uzavrety pribeh - ale to je len otazkou vkusu
na spominane hviezdne vojny (alebo pana prstenov, dunu... cokolvek ineho) si ludia tiez zvykli, ze to treba brat ako celok
aoshi: SW mají, troufám si říct, podstatně méně komplikovaný příběh než D/TL :-).
A myslíš pátý díl, viď? :-)
A myslíš pátý díl, viď? :-)
ajantis: u hviezdnych vojen sa tiez nikto nestazuje, ze ma stvrty diel otvoreny koniec
toto je v podstate to iste
toto je v podstate to iste
Nemohu než podepsat Ajantisova slova.
The Sith Lords, přijde mi, jsou nejen hratelnostně poněkud komplexnější hra, a i přes své nezpochybnitelné zápory je v jejich alegorickém šedém městě s domečky bez střech hned několik monumentálních věží, v jejichž stínu se krčí ještě mnoho her dalších.
Zatímco Dreamfall díry v příběhu, jenž by měl - ba musí - v případě adventury očesané vpodstatě o vše, o veškerou nelinearitu a vedlejší příběhy, působit kompaktně, stahují celé výsledné dílo dolů.
Jak již psal Ajantis, tohle je samozřejmě individuální. Ovšem takto to vidím já.
Když nyní zpětně o Dreamfallu uvažuji, uvědomuji si také, jak mi vadily všechny ty simplicistně podané otázky (a nedělejme z toho žádné veledílo - i odpovědi) vztahující se na dnešní svět. Takový svět Planescapeu oproti Marcurii vede již jen proto, že je uzavřený a hodnotově zcela odlišný od světa našeho, "reálného". Pohádkový svět a demokracii? *třikrát si odplivne* Ne, děkuji, nechci.
The Sith Lords, přijde mi, jsou nejen hratelnostně poněkud komplexnější hra, a i přes své nezpochybnitelné zápory je v jejich alegorickém šedém městě s domečky bez střech hned několik monumentálních věží, v jejichž stínu se krčí ještě mnoho her dalších.
Zatímco Dreamfall díry v příběhu, jenž by měl - ba musí - v případě adventury očesané vpodstatě o vše, o veškerou nelinearitu a vedlejší příběhy, působit kompaktně, stahují celé výsledné dílo dolů.
Jak již psal Ajantis, tohle je samozřejmě individuální. Ovšem takto to vidím já.
Když nyní zpětně o Dreamfallu uvažuji, uvědomuji si také, jak mi vadily všechny ty simplicistně podané otázky (a nedělejme z toho žádné veledílo - i odpovědi) vztahující se na dnešní svět. Takový svět Planescapeu oproti Marcurii vede již jen proto, že je uzavřený a hodnotově zcela odlišný od světa našeho, "reálného". Pohádkový svět a demokracii? *třikrát si odplivne* Ne, děkuji, nechci.
"Já třeba chápu, že se na příběh KotORu2 (na který beztak tím "někdo" a "někdy" narážíš) někdo dívá jinak než já - sám si tou hranicí nejsem jistý."
:-)
:-)
Jab: Jde samozřejmě o míru těch "nezodpovězených otázek". Důležitá je hranice mezi tím, když (1) nezodpovězené otázky ponechávají omezený prostor hráčově fantasii (/ji stimulují) V RÁMCI příběhu, a (2) situací, kdy jsou díry a nevysvětlenosti už NAMÍSTO příběhu a hráč si jej musí de facto domyslet.
Tato hranice je někdy pochopitelně velmi těžce určitelná a její posouzení závisí na subjektu (jeho fantasii, inteligenci, střízlivém uvažování...). Ovšem existuje. Já třeba chápu, že se na příběh KotORu2 (na který beztak tím "někdo" a "někdy" narážíš) někdo dívá jinak než já - sám si tou hranicí nejsem jistý. Dreamfall je dle mého ale jasný příklad, kde ty objektivní díry jsou a jsou takové intenzity, že lze některé části příběhu interpretovat skoro nekonečným množstvím protikladných způsobů, což vede k opravdu obludným důsledkům pro hru jako celek. Ilustrací budiž diskuse na internetu. A to se v případě (1) stát nesmí.
Tato hranice je někdy pochopitelně velmi těžce určitelná a její posouzení závisí na subjektu (jeho fantasii, inteligenci, střízlivém uvažování...). Ovšem existuje. Já třeba chápu, že se na příběh KotORu2 (na který beztak tím "někdo" a "někdy" narážíš) někdo dívá jinak než já - sám si tou hranicí nejsem jistý. Dreamfall je dle mého ale jasný příklad, kde ty objektivní díry jsou a jsou takové intenzity, že lze některé části příběhu interpretovat skoro nekonečným množstvím protikladných způsobů, což vede k opravdu obludným důsledkům pro hru jako celek. Ilustrací budiž diskuse na internetu. A to se v případě (1) stát nesmí.
NateLogan: Já taktéž; na poměry počítačových her to bylo nevídaně silné zakončení (přiznávám, že mě totálně rozložilo); navíc když srovnám s jinou moderní adventurou, kterou jsem letos hrál - Fahrenheitem - ten rozdíl je dle mého propastný; F je možná o něco lepší herně, ale příběh má prachmizerný a ke konci zabíjí i tu hratelnost. Zato D mě opravdu nadchl (mám podobný pohled, jaký v komentáři vyjádřil Jab).
Tak třeba já na konec hry koukal s otevřenou pusou, fantazie pracovala naplno a i teď po více jak dvou letech si rád vzpomenu na příběhy (ač neuzavřené) všech třech postav. Jedno je ale jisté, pokud vyjde dálší díl, bude to jistá koupě.
Škoda že to Funcom odsunuje na druhou kolej a snaží se uzmout kousek dortu jménem MMORPG, čož nepůjde, jelikož fantasy trh je přesycený a přijít s něčím novým je zase riskantní (moc složité, moc jiné...).
Škoda že to Funcom odsunuje na druhou kolej a snaží se uzmout kousek dortu jménem MMORPG, čož nepůjde, jelikož fantasy trh je přesycený a přijít s něčím novým je zase riskantní (moc složité, moc jiné...).
Zajímavé, jak občas člověku v nějaké hře přijdou nezodpovězené otázky jako plus například určitého "mysteriózního" charakteru hry a jindy zase jen otravují. Evidentně se to liší hru od hry a především člověk od člověka.
U mne ubírá tedy hodně.
Ani neubira :)
montana: To máš pravdu, Dreamfallu to však nijak nenahrává. :-)
Tyhle veci vubec nema cenu resit :)
Jab: Nevím, kdo to ve skutečnosti je. Na oficiálním fóru hry jsem se před rokem a půl setkal asi s deseti různými - více či méně šílenými - vysvětleními a nevybral jsem si z nich. :-)
Ajantis: Teď si nejsem jist, ale není to ten služebník chaosu, kterého pak později zaženeš, když jde po jednom z hlavních charakterů?
Hmm, Dreamfall jsem ještě nehrál, ale z toho, co jsem viděl, mi přišlo, že kápě je tam poměrně, ehm, oblíbená součást oděvu... No, alespoň tam nejsou templáři (doufám ^^;).
Jab: Myslím tu, kterou sleduješ, jak vchází do jeskyně, u níž patrolují skřeti (či nějaká podobná havěť).
Ajantis: Kterou postavu v kápi teď přesně myslíš? Bylo jich tam tuším více. :-) A jak budou pokračovat Chapters je celkem zřejmé. Kruh se holt musí uzavřít. ;-)
Co se týče "konspiračních teorií", jakékoli přemýšlení nad Dreamfallem jsem vzdal po dvou hodinách pročítání diskuse o tom, kdo byla ve skutečnosti osoba v kápi, kterou hráč v jedné misi sledoval, a jaké to má důsledky pro universum TLJ. S tímhle ať se jde Funcom bodnout.
Stručně dojmy...
- nádherná grafika lokací
- nic extra hratelnost (i když k Dreamfallu místy více sedí sloveso číst než hrát) a už snad tradičně jedna debilní hádanka (melodie v jeskyni)
- výtečný příběh; celé jsem to hrál v otupělém úžasu, tak jsem ty nedostatky ani nevnímal :-)
Komentář psát nebudu, vypsat jsem se ale musel, takže tady je oslavná recenze.
Díry tu jsou a cliffhangerů tedy mohlo být méně, ale řekl bych, že na vině je spíše uspěchanost vydání, kdy ze hry některé dost důležité části mohly vypadnout. Anebo tvůrci počítali, že se do pokračování pustí dříve, jenže zatím to vypadá, že mezi D a Chapters bude ještě větší mezera než mezi TLJ a D :-?
Popravdě moc nechápu management Funcomu. TLJ je jejich bestseller, Dreamfall na tom určitě nebyl o moc hůře, zato obě jejich MMO dost propadla a oni stejně dají přednost další...
Jo a co se "konspiračních teorií" týče, má oblíbená je určitě
Kian Alvane ? Lady Alvane z TLJ (možná = April)
Jsem zvědav, zda to má nějakou souvislost, nějak prostě nevěřím v náhodnou shodu jmen ve fantasy :-).
- nádherná grafika lokací
- nic extra hratelnost (i když k Dreamfallu místy více sedí sloveso číst než hrát) a už snad tradičně jedna debilní hádanka (melodie v jeskyni)
- výtečný příběh; celé jsem to hrál v otupělém úžasu, tak jsem ty nedostatky ani nevnímal :-)
Komentář psát nebudu, vypsat jsem se ale musel, takže tady je oslavná recenze.
Díry tu jsou a cliffhangerů tedy mohlo být méně, ale řekl bych, že na vině je spíše uspěchanost vydání, kdy ze hry některé dost důležité části mohly vypadnout. Anebo tvůrci počítali, že se do pokračování pustí dříve, jenže zatím to vypadá, že mezi D a Chapters bude ještě větší mezera než mezi TLJ a D :-?
Popravdě moc nechápu management Funcomu. TLJ je jejich bestseller, Dreamfall na tom určitě nebyl o moc hůře, zato obě jejich MMO dost propadla a oni stejně dají přednost další...
Jo a co se "konspiračních teorií" týče, má oblíbená je určitě
Kian Alvane ? Lady Alvane z TLJ (možná = April)
Jsem zvědav, zda to má nějakou souvislost, nějak prostě nevěřím v náhodnou shodu jmen ve fantasy :-).
trošku radikálne (skôr si mohol ten tag na konkrétne časti textu použiť) ale inak ok :)
Dal jsem na začátek komentáře varování.
Pre mňa je spoil aj do detailu rozobraté "zákulisie" na začiatku zápletky, pretože hráč si nie je toho všetkého sám vedomý hneď.
Ah, to me vubec nenapadlo, ze by to byl spoil :D
No, je tam spoiler na jedničku, který by možná zasluhoval otagovat, ale na druhou stranu kdo čte komentáře u Dreamfallu a nedohrál TLJ, tak si o to dost říká...
Ja myslim, ze se prave spoilovani snazil vyhnout a docela se mu to povedlo.
Jo_Dov komentár nie je zlý, len by to chcel prepísať kus textu do toho spoiler tagu.
Moc pěkný komentář.
Peknej komentar Jo_Do.
Ten nedokoncenej konec je vazne des, ale da se nad hrou aspon pekne premyslet :)
Kdysi sem nadhodil par otazek u sebe na blogu
Ten nedokoncenej konec je vazne des, ale da se nad hrou aspon pekne premyslet :)
Kdysi sem nadhodil par otazek u sebe na blogu
Nez Dreamfall Chapters vyjdou, tak uz budou uplne novy ovladace :))
NateLogan: To je v poho, já zatím mám co hrát. Jsem přirozeně napnutý, co bude v dalším díle. Nicméně čekání určitě vydržím.
Snad si ovšem nebudu zase muset přenastavovat veškeré (no, zas tolik toho nebylo) ovládání, páč Dreamfall se s tím defaultem fakt nedal hrát.
Mile mě ale třebas potěšil volitelný jazyk i u titulků (dabing byl samozřejmě engliš). Něco takového by mohlo být standartem u všech českých verzí...
Snad si ovšem nebudu zase muset přenastavovat veškeré (no, zas tolik toho nebylo) ovládání, páč Dreamfall se s tím defaultem fakt nedal hrát.
Mile mě ale třebas potěšil volitelný jazyk i u titulků (dabing byl samozřejmě engliš). Něco takového by mohlo být standartem u všech českých verzí...
Jab: Ke komentáři: Jako další drobný zápor lze uvést i nekonečné čekání na další díl :-), po dokončené hry jsem se cítil jako někdo drogově závyslý, komu je odepřen přístup k drogám :-D
pipboy> Hobbit Sam z LotR
Audieu> Ze zacatku mi to prislo trapne, ale nakonec me to trosku chytlo, takze z myho pohledu... acceptable :)
Doufam ze chapters budou brzo, chcu odpovedi :)
Dotaz
Když Crow dělá narážku na sidekicka, který po něm dostal sidekicka měsíce (nebo jak to bylo), tak míní koho? :)
Doufam ze chapters budou brzo, chcu odpovedi :)
Dotaz
Když Crow dělá narážku na sidekicka, který po něm dostal sidekicka měsíce (nebo jak to bylo), tak míní koho? :)
Jo, mimika je asi jedina vec co mi na Dreamfall trochu vadila a trosku i rusila :)
mimika je slaba, wtz.. ale da se s tim zit
Adieu: I mně se ta scéná líbila (možná jsem byl zrovna nějak citově narušený? :-D), takže se obávám, že v tom tentokrát budeš sám. :-)
Mna tá scéna dostala, asi som zženštilý ale zabrala na mňa a hrala tam najkrajšia skladba z celého ost a jedna z naj čo som v hre počul.
montana: Vida, konečně se na tom jeho blogu objevilo něco zajímavého. :-)
Co se týče konečných událostí Dreamfall: Jsem jediný, komu ta scéna v továrně (přehrávání záznamů) přišla uslintaná a směšná? Řekl bych, že Tornquist příliš tlačil na pilu a snažil se za každou cenu ždímat emoce.
A snad už v Chapters pokročí práce s mimikou. :-)
Co se týče konečných událostí Dreamfall: Jsem jediný, komu ta scéna v továrně (přehrávání záznamů) přišla uslintaná a směšná? Řekl bych, že Tornquist příliš tlačil na pilu a snažil se za každou cenu ždímat emoce.
A snad už v Chapters pokročí práce s mimikou. :-)
aoshi: Ja proti konci nic nemam, nemam nic proti cele hre. Je to stejne genialni dilko jako TLJ a jako snad jedinej sem tomu dal 100%, protoze me ta hra proste dostala :)
Adieu: Staci chodit na Ragnarův blog ;) Nedavno zrovna psal, ze Dreamfall: Chapters budou, jenze nyni nejsou ve FunComu prioritou (to vis Age of Conan). A nejspis se na nich poradne zacne delat az po dalsi onlinovce The Secret Worlds, ktera vyjde tak za rok dva...
Adieu: Staci chodit na Ragnarův blog ;) Nedavno zrovna psal, ze Dreamfall: Chapters budou, jenze nyni nejsou ve FunComu prioritou (to vis Age of Conan). A nejspis se na nich poradne zacne delat az po dalsi onlinovce The Secret Worlds, ktera vyjde tak za rok dva...
Dreamfall má především příšerně děravý příběh. Na webu Funconu může člověk hodiny pročítat spekulace o tom, co která díra znamená (velmi vděčná je "zahalená postava"), a jsou tam k nalezení i opravdové monstróznosti, které převrací naruby i původní Longest Journey. Doufám, že už autor příběhu visí.
Ale to je tak jediná opravdu vážná chyba Dreamfallu.
Adieu: Zprávy nejsou, ale když se teď Funconu (prý) dobře prodává ta onlinovka, tak by aspoň neměl mít finanční potíže, tj. mohl by s tím pokračováním pohnout.
Ale to je tak jediná opravdu vážná chyba Dreamfallu.
Adieu: Zprávy nejsou, ale když se teď Funconu (prý) dobře prodává ta onlinovka, tak by aspoň neměl mít finanční potíže, tj. mohl by s tím pokračováním pohnout.
souboje a stealth mi zatim nejak zvlast nevadi, sice to neni nejak propracovane, ale to jsem ani necekal. Taky ale nejsou buhvijaky vopruz, coz jsem uz pro zmenu cekal :)
a jednoduchost... dokud se vesele odviji pribeh, nesere me to :)
co mi trochu vadi je ovladani, ale to uz jsem postoloval aby bylo jaks taks pouzitelny. Hm... a jinak... nevim, jinak je to az na par malickosti moc hezky, nekoho to nasere ale imho hezci nez TLJ, ackoliv kdybych ho nehral, asi bych si to tolik nevychutnal :)
a jednoduchost... dokud se vesele odviji pribeh, nesere me to :)
co mi trochu vadi je ovladani, ale to uz jsem postoloval aby bylo jaks taks pouzitelny. Hm... a jinak... nevim, jinak je to az na par malickosti moc hezky, nekoho to nasere ale imho hezci nez TLJ, ackoliv kdybych ho nehral, asi bych si to tolik nevychutnal :)
Konec? Tím myslíte tu směšnou hromadu laciných cliffhangerů? :-)
Docela by mě zajímalo, jak je na tom FunCom s Dreamfall: Chapters. Veškeré zprávy o tom projektu jsou značně zastaralé.
Docela by mě zajímalo, jak je na tom FunCom s Dreamfall: Chapters. Veškeré zprávy o tom projektu jsou značně zastaralé.
neviem ci to po konci prestane... ten koniec bol sice strasne otvoreny, ale to neznamena, ze bol zly :)
nekazte mu hrani:)!
pravda je, ze pres nektere vytky (opravdu minimalni obtiznost a souboje obecne) je dreamfall atmosfericky naprosto jedinecnou hrou
pravda je, ze pres nektere vytky (opravdu minimalni obtiznost a souboje obecne) je dreamfall atmosfericky naprosto jedinecnou hrou
ouch :)
Také si myslím, že to přestane. :-)
To prestane :)
Zvlast po konci :)
Zvlast po konci :)
pipboy vyhrabal level dvd s dreamfallem a pipboy je po par prvnich aktech celkem spokojeny :)