Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Patřím k pamětníkům, pro které byla původní Duke Nukem 3D jedna z prvních stříleček, co v životě hráli, takže na její pokračování jsem se nesmírně těšil. Musím říct, že nezklamalo. Dostal jsem přesně to, co jsem čekal – zábavnou akční střílečku, kde není nouze o humor a šílené bizarní situace.  Pravda, kampaň mohla být o trochu delší, ale i tak je to za mě skvělá hra, které nechybí duch původního Duka.
Samotnou kapitolou je pak multiplayer, který mě neomrzel ani po těch deseti letech. Přesně takové old school rychlé střílečky, kde není třeba nad ničím dlouze přemýšlet, mám rád. Zkrátka taková pohodová oddechovka po náročném dni.

Pro: skvělý multiplayer, humor, výborné nápady, cena

Proti: krátká kampaň

+15 +16 −1
  • PC 50
Dochvilnost je výsadou králů a málokdo by na někoho čekal několik let. Někdejší král, nebo lépe řečeno vévoda Duke to štěstí, že i po takové době se našlo dost lidí, kteří na něj pořád čekali, měl a nakonec přece jen dorazil. Ale ty zpožděné roky se na něm podepsaly a to jak na vzhledu, tak na kondici. Z fešného mladíka se stal sice ucházející, leč již na první pohled sešlý muž, jenž má svá nejlepší léta za sebou a svižný krok nahradila nejistá chůze.

Odehrál jsem jen pár hodin a nový Duke mě vůbec nechytl. Vzhled odpovídající hrám o několik let starším se překousnout dá, absence očekávaného humoru už méně ale stereotypní a zastaralá hratelnost rozhodně ne. V dnešní době toho DNF nemá moc co nabídnout, spousta lidí pamatujících si jeho předchůdce si ho určitě aspoň zkusí zahrát, konečně, i já jsem tento případ, ale na zadek se z toho těžko někdo posadí.

Tohle prostě nemohlo dopadnout dobře, ta kombinace dlouholetých očekávání, odkládání, předělávání se na tom bohužel podepsala ...

Vždycky je fajn potkat po letech starého známého ... ale občas to není příjemný pohled.

Pro: Že to vůbec vyšlo je asi největší klad

Proti: Po všech směrech zastaralé

+14 +15 −1
  • PC 60
Mám takový pocit, že někdo zkrátka využil dobrého jména a dlouholeté, resp. té nejdelší, aféry, aby na její bázi narychlo zprznil nějakou hru a pod nálepkou kontroverzního jména si zajistil dobrý prodej. Zpočátku působí Duke tak, jak by zkušený hráč mohl čekat - nebudeme si tedy klást iluze o konkurování Crysis 2, ale spokojíme se s velkou dávkou humoru, povedených hlášek, nadsázky a velmi jednoduché, přímočaré, arkádové hratelnosti.

Pokud bych chtěl být hodný, řeknu, že DNF je ryzí old school, kdybych chtěl být zlý, řeknu, že je to neuvěřitelně zaostalá hra, při hraní se mi vybavují kousky jako Half-Life 1, Unreal II, nebo vlastně i Duke Nukem 3D a tím nemyslím to, jak se mi hrály v době svého vydání, nýbrž jak by se mi hrály teď! Je smutné, že řadu let starý Doom 3, Half-Life 2, či RTCW jsou i nyní mnohem lepší hry... Dukovi zkrátka rychle dojde dech - bezduché střílení do dementních potvor bez umělé inteligence a pohybování se v odbytě nadesignovaných levelech člověka rychle omrzí. Samotná grafika je pak to nejmenší, samozřejmě je to ostuda pro UT3 engine, ale nijak neruší, spíše zmiňovaného designu je škoda, většina levelů vypadá jak velké kostky, do kterých je naházeno pár překážek, aby to jakš-takš vytvářelo iluzi prostředí. Koridorové FPS mi nevadí, ale DNF je opravdu "koridor jak sviňa" a když už je třeba někde zapojit mozek a přeskákat pár překážek, je to strašně okaté...

Paradoxně nejsem z hry tolik zklamán jako z posledního Wolfensteina, protože si zachovává osobitý Duke styl a svižný přístup k arkádové hratelnosti, aneb vypnout, jít dopředu, střílet a poslouchat hlášky... Jinak je to ale šedý a nezajímavý průměr.
+14
  • PC 65
Na tuhle hru jsem se těšil skoro celý život a bylo by naivní myslet si, že splní nastolená očekávání. Ale já je ten celý život zkrátka měl. Tedy spíše přesně od toho pověstného traileru z roku 2001, po kterém jsem očekával, že Duke Nukem Forever bude revoluční hrou. V té době totiž všechny ty vychytávky, co v tom traileru ukazovali, byly skutečně do té doby nevídané. Bohužel Důkáčovi ta cesta trvala dalších deset let, konkurenti už byli na světě s jeho vychytávkami a během té doby Důkáč nic moc nepřidal (možná tak tu tabuli hned na začátku), naopak něco ubral (motorka). A protože jsem si vždycky představoval, že DNF bude hra, která změní zaběhlé pořádky v žánru FPS, nemůže mi nebýt líto, že v roce 2011 se uchýlila ke strategii zaútočit na hráče nostalgií a oldschoolem.

Na druhou stranu bych měl být já přesně tou cílovou skupinou. Z nového tisíciletí jsem hrál, než jsem usedl k Djůkovi, tak pět FPS a to většinou jen ty nejslavnější (a nejméně šest let staré). Vůbec nevím, co mají na mysli ti, kteří říkají, že DNF nerespektuje nějaké nové principy tohoto žánru. Nevím, neznám je. Vím to, že mě nový Duke Nukem potěšil několika věcmi, které jsem si od něj sliboval.

Za prvé jsou to nohy! Možná si říkáte, co to plácám. Nevím, jak dnešní FPS, může to být už standard, ale v těch starších mě vždycky neskonale štvalo, že když se podívám dolů, nevidím nohy. Vlastně jsem měl vždycky pocit, že jsem nějaké létající oko, co se vznáší pár metrů nad zemí. Od DNF jsem si nohy sliboval celých deset let a dočkal jsem se.

Za druhé je to interaktivita prostředí. Do Half-Life 2 nebyla žádná hra, jež by se jen na kilometry přiblížila interkativitě, která byla v Duke 3D. Naprostá většina z nich obsahovala jen mrtvé stěny strohých barev a ostrých tvarů. Jsem rád, že Duke Nukem Forever na interaktivitu vsadil a bylo to fajn.

Díky těmhle dvěma věcem by se mohlo zdát, že se do té hry vžiju a budu s ní dýchat, ale opak je pravdou. Nevěřil jsem jí snad ani na vteřinu a hrál ji spíše jako Mária.
Všemi kritizovaná extrémné linearita byla k vzteku obzvláště, když mi zamezovala jíti na místa, kam bych jít normálně mohl, ale zabránila mi neviditelná stěna. Opravdu trapné, bohužel v tomhle žánru poměrně standardní. Opěvovaný Half-Life 2 v otázce linearity nebyl nijak lepší. S tím souvisí i to, že cokoliv se tu stane, tomu nejde zabránit. Všechno je naplánované, všechno se stane přesně ve vteřině, kdy se to stát má. Připadal jsem si spíše jako divák. I v tom "blbém" Half Life jedničce jsem mohl mockrát ovlivnit, jestli nějakého doktora zachráním nebo ho nechám umřít. DNF je jen na vypnutí mozku.

Proto nechápu, co tu vůbec dělají ty logické úkoly, které akorát zdržují od akce, ale což, někdy byly zajímavé.

Naprosto trapné bylo obnovování health respektive ega. Nechápu, proč tvůrci nezůstali u té vize, že se ego nikdy nedobije zcela, pokud se k tomu sám Djůk nějak nepřičiní. Při tomto automatickém dobíjení je to poměrně primitivní hra, při které postrádá smysl dobíjení ega pomocí speciálních možností. Alespoň mohli s tím dobíjením počkat dalších pět deset vteřin, tohle je příliš rychlé. Obtížnost zase nesmyslně zvyšuje omezení na dvě zbraně, o kterém bylo už navykládáno dost. Je to blbost.

Nelíbila se mi ani některá monstra. Policejní prase není policajt a ani prase. Přišlo mi, že bylo příliš mnoho bossů na úkor jejich charakterističnosti. Zato se povedl docela ten blbec, co řiká suck it down a chobotnice byla stejně strašidelná, jako když jsem poprvé v Duke 3D spadl do toho kanálu ve druhém kole.

Nelíbila se mi ani hudba. Jediné dva songy, které stály za to, jsou Stalker a Grabbag z Duke Nukem 3D. Nová hudba však byla docela jalová. Je to škoda, protože hry jako Doom 1-2, Blood, Duke 3D, Wolfenstein 3D nebo Shadow Warrior hudba celkem definuje a identifikuje. (není náhoda, že to většinou skládali ti samí lidé)

Příběh není a ani neměl být nijak důležitý, přesto je škoda, že nebyl podán trochu lépe.

Otázka mi visí nad prostředím. Někdy bylo zajímavé, ale poměrně dost se mi nelíbily exteriéry. Byly příliš chudé a mrtvé, jako z deset let staré hry. Interiéry byly hezčí a zábavnější (taky je je jednodušší udělat). Je pravda, že závěr hry byl chudý na všechno, co dělá Djuka Djukem, ale aspoň byl relativně atmosférický.

Ale zakončeme to pozitivně. Té hry jsme se dočkali, je tam spousta kýžených meziher, jako je pinball nebo pong, celkem hezky se to hraje a hlavně je to DUKE NUKEM. To, co jsem napsal předtím, je vlastně úplně jedno. Duke Nukem je frajer, machr a největší hrdina všech dob a jeho hře prostě pod 60 dát nemůžu. Hodnocení možná časem ještě zvýším, až pořádně otestuji multi-player. V tom byl totiž starý Duke vůbec nejlepší...

o pár dní později...

a skutečně ho zvyšuji, multiplayer mě moc baví....zatím o pět procent nahoru :-)

Pro: je to Duke Nukem! Interkativita, jsou vidět nohy, smysl pro humor, relativně nekorektní, mezihry, John St. John!

Proti: linearita, nevtáhne do hry, většinou nezajímává prostředí, otravné skripty, hloupě nastavené ego, dvě zbraně, hudba, nic moc nepřátelé, zmrazovač a zmenšovač nejsou to, co dřív, atd.

+14
  • PC 35
Bol som prísny na tretieho Max Payna, budem prísny aj na štvtého Duka. Prišiel totiž s krížkom po funuse a to minimálne dobrých 10 rokov. Mám pocit ako keby boli tvorcovia zavretí v nejakom bunkri, nekomunikovali s realitou a len riešili Duka. Čistá ponorka. A potom, v roku 2011 majestátne vytasia niečo čo je za tú dobu 10x prekonané, čo sa tak trochu podobá na Half-Life, má podpriemerný playtime a mizerný gameplay. Aj to čúranie už bolo v Postali.

Ok, kde je problém? Pokiaľ je produkt postavený iba na dobovej ikone a "kulte osobnosti", ktorá bola/je tak strašne 90-ties a nereflektuje prítomnosť, tak je automaticky odsúdený k zániku. Podobne ako filmoví Expendables, ktorí su tak strašne oldschool a do moderného kabátu obliekli len svoje dôchodcovské vrásky, má aj Duke len jedno jediné eso v rukáve. A to že si ľudia pamatajú aký bol kedysi borec, a že ho stále milujú. Čistá nostalgia. BTW je tomu dosť okato venovaná celá prvá kapitola. Nulová šanca osloviť nového diváka/hráča, ktorý toto nepamätá. Nie je totiž čím. Drsný jazyk, čúranie do pisoáru, sem tam nejaké to prso, alebo snáď popcorn v mikrovnlnke? WTF? To už dávno máme za sebou a Duke sa stal legendou, práve tým že toto odštatoval, že priniesol niečo čo tu chýbalo. Pokiaľ sa ale vrátil s tým, že sa iba pripomenie a čoto zrecykluje, tak sorry old men, je čas prenechať miesto mladším a dravejším.

Level design, dramaturgiu príbehu, etc... sa mi moc nechce riešiť. Chýbala mi väčšia voľnosť, interaktivita, napätie, moment prekvapenia, lepší fyzikálny model, zaujímvavejší nepriatelia, originálne zbrane a vôbec kopec vecí na ktoré ma naučili nové a lepšie hry. Duke je globálne brainless a núti človeka premýšľať len v rámci level puzzle.

Obecne platí nepísané pravidlo, že hra má tak 15-20 minút aby Vás chytila. Ja som Dukovi venoval celých 13 hodín playtimu (lebo ho mám rád) a nepresvedčil ma. Zaspal dobu a je možné, že pri ňom zaspíte aj vy.

Pro: Duke, monster truck, bossovia

Proti: atmosféra, gameplay, playtime, zbrane, nepriatelia, zastaralosť a neoriginalita všeobecne

+13 +19 −6
  • PC 60
Bohuzel. Vzhledem k cekaci dobe a ocekavani je hra zklamanim. Grafika na svoji dobu pripomina hru okolo roku 2005, hratelnost mi prijde zbytecne komplikovana. Ocekaval jsem podobna jatka jako predvedl letosni Doom a zde jsem byl nenaplnen. Zajimava mise byla v aute, nicmene jinak bohuzel zklamani. Hra zklouzla k hernimu stylu her CoD a podobnych, coz je obrovska skoda. Duke Nukem byl vzdy akcni ranar se spoustou zbrani a tak melo i zustat. Skoda

Pro: dej, mise v aute

Proti: nenaplneny herni potencial, zkomercneny titul

+13 +14 −1
  • PC 70
Už se na tuhle recenzi chystám skoro rok. A jelikož jsem hru nedávno zase rozehrál na PS3, nebude na to lepší situace. Vyšla v roce 2011 a jejím posledním vývojářem (na vývoji se podílely firmy 3D Realms a Take-Two) byl Gearbox Software, který Duka za všechny zmíněné dokončil a také si ji vydal. Přijde mi, že Randy Pitchford je velký srdcař a právě to a mnoho dalších věcí mu dovolilo hru dokončit. Nebavilo ho už sledovat, jak se hra zmítá ve smrtelných křečích a je světu akorát pro smích. Jenže co čert nechtěl, lidé se tomu vysmáli stejně. A proto tu jsem já, abych tomuto dílu alespoň lehce spravil reputaci. Nehodlám na ni totiž plivat tolik, jako to dělal doteď každý. Jediné co slýchám a čtu je, že po těch letech se jedná o brak. A já se ptám. Kdo by dokázal něco lepšího pod takovým tlakem od veřejnosti? Kdo by se chtěl probírat mnoha misemi, které vytvořilo jiné studio a pokusit se je slepit dohromady? Kdo by vymyslel tolik skvělých easter eggů a vzkazů od vývojářů pro nás, hráče? Já tedy rozhodně ne. A myslím, že Randy udělal sakra velký kus práce!

Když jsem se ke hře dostal poprvé, hned po jejím vydání, nebyl jsem příliš spokojen. Ale byla to vlastně moje chyba. Chtěl jsem hru proběhnout tak rychle, jak to jen šlo a hned si udělat obrázek. Jenže to byla školácká chyba. Duke obsahuje tolik kvalitního materiálu, že jsem po jeho dalším rozehrání jen koukal! Vlastně za to tak trošku mohou i trofeje, které Vás nutí zkoumat, hledat a snažit se trošku jinak.

Příběh zde moc rozebírat nebudu, protože je stejný jako vždy. Banda mutantů přiletí devastovat naši planetu no a také nás obrat o ženy. A když jde o ženy, tak to Duka nenechá chladným. Ten si dosud užíval pohody. Má svůj obrovský věžák, kde tráví volný čas, kterého má nad hlavu. Dále svoje prodejny burgerů (jako vždy nás tam zavede i jeden z úkolů) a také sochy a úctu na každém rohu. Ale jak se říká, všechno jednou končí a bude to právě ve chvíli, kdy vložíte do mechaniky disk. Mise, jejich návaznost a celá stavba není úplně v pořádku, nicméně to se dočtete skoro všude. Může za to jednak vývoj v mnoha studiích a také nedostatek času a peněz pořád něco předělávat. A musím zde podotknout, že Duke 3D nebyl o moc originálnější. Mohlo to být lepší, ale já říkám, buďme rádi, že něco vyšlo. Jediným nešvarem co bych tu našel je velmi zdlouhavé načítání levelů. Ale věc co mi to vykompenzovala, byla snadná. Je zde schováno nespočet narážek na ostatní hry. Od Masterchefa (bude Vám zde nabídnuto aby jste si oblékli Chefův Power Armor, nažež ho Duke odmítne slovy: Power armor is for pussies) po mrtvého Isaaca Clarka. U každé narážky je skvělá hláška, jako vždy.

Grafika hry je další z terčů kritiky. Stojí za starou belu. Pokud to budu srovnávat s dnešními poměry. Pomalé načítání textur, skoro všechno je hranaté, a když člověk hledá, tak najde i velké chyby. Pokud jste fanoušci vypilované grafiky, raději přestaňte číst, dokud je čas. Mě jde spíše o hratelnost.

Ta sama o sobě není vůbec špatná. Ale dokázala zde opět narazit. Většina z nás byla zvyklá na arzenál zbraní, který můžeme tahat u sebe. Zde se to zkrouhlo na dvě zbraně. Opět to byl ústupek. Kdybychom mohli tahat všechny zbraně, tak by jsme hrou prošli jak nůž máslem bez nutnosti sundat prst ze spouště. Může za to celý koncept hry, který by se opět musel celý přepracovat. Musíme zde šetřit každý náboj, ale na druhou stranu by to neměl být až takový problém. Stačí se smířit s faktem, že už nejste nesmrtelný stojan na zbraně, co běhá po světě a kosí všechno co se hýbe. Díky věčným ústupkům se hra stala reálnější. Doplňování životů zde funguje na principu, že se schováte za roh, jak už to dnes bývá zvykem. Nahoře máte čáru se zdravím, ale není tam obrázek červeného kříže, nýbrž se jedná o ukazatel ega. To můžete navyšovat různými způsoby. Například pohledem do zrcadla a pronesení tvrďácké hlášky, nebo výhrou na automatech, či posilováním. Je tam ale mnoho dalších a skvělých situací. Například když najdete pečlivě schovaný doutník, bez kterého by Duke, nebyl Dukem . Skvělé bylo také muzeum, kde jste mohli narazit na plakáty, zbraně a obrázky z minulosti. Od plošinovek po 3D verzi. Bylo velmi příjemné se s tím po letech shledat.

Zbraňový arzenál obsahuje například brokovnici či dvouhlavňový vrhač raket. Je zde ale i staré známé RPG, které nyní dokáže cíl zaměřit a vyslat raketu která nemine. Nepřijdete ani o holoduka, či steroidy. Přibilo nám zde pivěčko. Po jeho vypití, jak už to po alkoholu bývá, se Duke stane na chvilku zcela nezranitelným. Po steroidech zahodíte zbraně a nastupují pěsti. Jedná rána, jeden mrtví. Jak pivo, tak pilulky se dají zkombinovat naráz, výsledek Vám je jasný. Další novinkou jsou brýle, bez kterých neudělá hlavní hrdina ani krok. Ty zde plní funkci i nočního vidění.

Hudba je na vynikající úrovni. Pokud se nepletu, bylo to možná to jediné, na co se nenadávalo. No a dabingu se zhostil opět Jon St. John, se kterým jsme se mohli setkat už v minulosti. Kompletní ozvučení je perfektní a k celé zvukové stránce nemám výhrady.

Nepřátelé zde zůstaly takřka beze změn. Jen jsou kompletně graficky předělaní. Prasata jsou zde mnohem větší drsňáci a létající mutantíci také. Chobotnice se pro změnu nedá sestřelit raketometem, protože si raketu přitáhne k sobě a vrhne Vám ji zpět. S granátem, který se odpaluje dálkově, už si ale neporadí. Přibylo zde také pár nových druhů, ale nebudu Vám kazit překvapení jejich výpisem.

Když to vezmu kolem a kolem....Hra se vrátila v nejlepší formě v jaké mohla přijít. A s názory toho typu, že raději neměla vycházet vůbec, plně nesouhlasím. A kdo ano, ať jde hrát dokola Duke Nukem 3D. Já už staré dobré 3Dčko proběhl asi milionkrát a rád bych se věnoval něčemu novému. Randy hru převzal v dezolátním stavu a více méně musel pořád něčemu ustupovat a to ve finále nedělalo hře dobře. Nicméně jako jediný slíbil, že hru vydá a vydal ji. Ostatní jen plácali do větru. A myslím, že i přes všechny neduhy a kriticky špatné hodnocení v recenzích se nejedná o špatné dílo. Má sice kratší herní dobu, ale je to navržené tak, že každý level zvlášť se dá výtečně užít, pokud se nebude jen probíhat. Randy je prostě srdcař, jak jsem již zmiňoval na začátku a pokud si něco vezme do hlavy tak to taky udělá. Mohl bych tady psát a psát, nicméně by to dávalo čím dál menší smysl. Ale pěkně Vás teď poprosím. Dejte Dukovi ještě šanci. vykašlete se na recenze, na grafiku a na stavbu misí. Užijte si ho, jako jste si ho užívali dříve. Jde to, jenom chtít a nesrovnávat ho s žádnou jinou hrou. Žádná totiž nevycházela takovou dobu a nepotýkala se s takovými problémy jako právě tato. Lepší by mohla být jenom ve chvíli, kdy by se od začátku do konce znovu naprogramovala. Což se časem třeba ještě stane. Hail to the King!

Pro: - Duke je zpátky v nejlepší formě - Skvělý dabing a výtečné hlášky - Spousty překvapení od hráčů, pro hráče. A to na každém rohu. - Kvalitní zábava - Konečně nová hra

Proti: - Zastaralá grafika - Herní doba - Je to tunel, ale šetří alespoň skripty - Stavba misí a dlouhé loadingy

+12 +13 −1
  • PC 60
Má nový Duke Nukem koule? Má ale zbytku hry nějak došla šťáva, Dukovo charizma je stále neotřele drsné ale spravedlivé. Když se podíváte kolem sebe uvidíte svět který si
nemůžete pořádně ošahat, vychutnat, zastavíte se jen když máte pauzu na svačinu, je to jako dělnická norma která se musí plnit na 100%. Myslel jsem si že 12 let vývje přinese
lepší ovoce stejně jako přinesl ovoce mnohaletý vývoj Stalkera. Nuž dostali jsme do rukou obyčejnou FPS která může bejt lineární ne však tolik že to přímo bije do očí.
Tolik scriptovaných situací jak se hra snaží navodit dojem interaktivního filmu (bohužel béčkového filmu) ale nedaří se jí to, nový Duke neni starý Duke.Maže nám med kolem huby,
snaží se navodit atmosféru toho starého, je třeba položit si otázku zda chceme toto stylové pozlátko nadále hltat a chtít od všech vývojářů takovéto střílečky nebo chtít něco co bude mít formu i obsah
i za cenu neúspěchu.

Pro: začátek hry, hudba v loadingu, slizké podzemí před královskou děvkou,

Proti: některé dialogy,lineárnost jak na běžícím pásu, divná grafika venkovních prostor, po čase nuda

+8 +10 −2
  • PC 90
DNF je velmi těžké hodnotit. Na jedné straně máte výborně propracovanou hru a spoustu hlášek, na druhé straně strašné skákací levely a i přes 14 let vývoje působí dojmem nedokončenosti. Záleží ale na člověku jstli bude hodnotit jako normální hru a nebo jako Daikatanu. Pokud dáte nízké hodnocení tak pouze za nesplněné sliby, ale pokud si z hlavy vygumujete veškeré očekávání a léta vývoje tak dostanete skvěle hratelnou hru. Právě na nesplněné sliby dojela i jinak celkem dobrá Daikatana.

Pro: Skvělá hratelnost, hlášky, nápady, různorodá prostředí, spousta miniher a zpočátku velká interaktivita

Proti: Sliby zustali jenom u řečí, ohromná linearita, nové mechanismy (auto. léčení, jen 2 zbraně) silně na škodu

+7 +12 −5
  • PC 70
... pravděpodobně nejrozporuplnější hra za posledních pár let. Není se taky čemu divit, když se v dnešní době snaží zaujmout "doomovka", jejíž trable s vývojem by vydaly na nejeden televizní seriál. Jako hráč, který se s Dukem nikdy nesetkal pro mě tohle poznání bylo zajímavé. Teprve nyní po letech jeho (zašlé) slávy jsem měl možnost okusit, v čem je vlastně tenhle hrdina jiný, než jeho akční rivalové a nutno podotknout, že je to postava, která mi notovala. Neustálé fakování, hláškování a krkání je sice zábavy pubertálního rázu, ale i tak jsem se nad vtípky bavil, některé parodují i současné dění!

"Héj, Duku, tady máš svou energetickou zbroj. Zbroj je pro slečinky"

Duke je egocentrické prase a celou hru to výborně dokazuje, svými spíše povedenými vtipy. Koridorová hratelnost je alespoň podpořena neustálým nahazováním nových lokalit. Právě ve změně lokalit jsem si liboval, nejedná se o stereotyp. Jízdy různými prostředky jsou sice silně arkádové, ale nepostrádají určitou zábavnost a především nenutí jen sedět, a řídit. Občas je potřeba splnit nějaký ten "logický" úkolík. Případně s malým Dukem "Heey, wtf?" projít zamořenou kuchyň. Potěší i enormně krátká, za to fajn provařená mise v bordelu, která přímo vybízí k prohlédnutí.

"Všude poušť, žádnej benzín a žádný kočky!"

K doomovské hratelnost postačí klasická 1911 a pak už to známe brokovnice, trojhlavňový kulomet, erpégéčko a věcičky jako zmrazovač, zmenšovač – jejichž význam mi přišel asi na stejné úrovni jako použítí hovna na hajzlu. Neméně významně mi přišel dukům hologram a všemožné možnostně zbytečné srágory.

"Bojuje líp než Chuck Norris" – doufám, že se vrátí :)

Duke Nukem Forever: mě přes svou minimální znovuhratelnost a postarší grafické zpracování (především v centru Vegas) nezklamal na plné čáře, jako jiné tituly. Má originální nápady, boje s bossy mě bavily, jízdy překvapovali a menší logické vsuvky bavily.

Pro: poměrně dlouhá kampaň, oldchool baby, vtip

Proti: grafická stránka, nemotivující hratelnost, zvyšování ega nikam nevede :)

+7
  • PC 45
Ah, Duku...

Duka (ano, správně by mělo být Dukea, ale to skousnete :) jsem chápal jako skvělou odpočinkovou interaktivní zábavu. V životě by mě nenapadlo chápat tu hru jako horor. A pak přišel Duke Nukem Forever. Věčný Vévoda podle mě ztrácí právě díky tomu novému modernímu kabátku, který mu nesluší. Nesluší mu bezbarvé šedé a tmavé prostředí, nesluší mu hororová atmosféra temnoty, stínů a všudypřítomných mrtvolek, nesluší mu ani hororovější nepřátelé a dokonce už ani jeho vlastní hlášky. Ale podrobněji:

První, co mě samozřejmě praštilo do očí, byla grafická stránka a vzhled. Překvapuje mě, že hra je postavena na Unreal Engine, přičemž vzhledově vypadá jak engine id Tech 4, tedy neuvěřitelně plastově, neskutečně plastově. Navíc jak moc autoři Unreal Engine 2.5 modifikovali, a že modifikovali hodně, stále se jedná již o starší kousek a tak chtěli ukázat, co všechno umí motor i oni - a tak všechno na začátku hry svítí a žhne tak moc, až pořádně není vidět, že některá tlačítka, kolečka a páčky blikají a upozorňují, že je má Duke použít, aby se pohnul o pár kroků dál. Navíc se všechno několik metrů kolem vás rozostřuje a tak není moc dobře vidět do okolí, a to ani s přiblížením nějakou zbraní. Předpokládám, že to umravňovalo HW nároky, ale mě to kontinuálně rozostřené prostředí štvalo, nic nebylo ostré, ještě to furt divně svítilo a co nesvítilo, to mělo odstín šedi. Všude se vyskytoval nějaký divný tekutý průhledný gel alternující vodu. Od optimalizace se např. upustilo v podvodním levelu pod přehradou, kde vypouštění vzduchu z trubek znatelně zalomcovalo s FPS až k úplnému zastavení hry a obrazu na několik vteřin.
On Duke 3D byl barevný, ale nebyl to žádný 'Candy Store'. Barvami se tam dalo mnohé rozlišit na dálku a i nepřátelé byli vidět. Tady barvy zcela absentují, všechno je hnusně šedé a bezbarvé, dokonce nepřátelé jsou všichni šedí a bezbarví a díky tomu vlastně nejsou pořádně ani vidět. Designéři si s nimi dle artworků asi pohráli, ale ve hře to vůbec nijak nepoznáte, protože kdyby na vás nabíhaly náhodné šedé hroudy, vypadalo by to úplně stejně. Celé to působí i dost zbytečně hororově a po čase mě tak doslova trklo, co mi to připomíná:

Quake IV

Věčný Vévoda JE klonem Q4, to mi nikdo nevymluví. A to dokonce Q4 byl snad i barevnější. Ale je to šedé, je to plastové, snaží se to o hororovou atmosféru a skáčou tu zrůdky a bossové ála šedá svalnatá želatina. Nehrál jsem Duka, hrál jsem zase Quake, akorát tentokrát na zemi, a nezmutovali mě Stroggové do Stroggomana, ale steroidy do Duka.

Krom toho, že nepřátelé nebyli od sebe nijak zvlášť odlišitelní a ani rozeznatelní od okolí, byli imbecilní. Snad jen tímhle se hra skutečně podobala původnímu Dukeovi. Hovádka nabíhala, poletovala tak pomalu, aby vašim střelám a změny polohy myší náhodou neutekli, a aby tomu dali korunu, dvakrát za hru vytuhnuli tak dokonale, že bylo nutné restartovat od poslední uložené pozice - prostě se nevykonal script a létající boss zůstal stát na místě, měl blbé kecy, ale neútočil a byl nesmrtelný.

Hře tedy ani v nejmenším nepomohl onen grafický moderní kabátek, ale nepomáhal mu dokonce ani vstup do dnešního herního světa. Ač možná iracionálně, nesnáším blbé konzolovatění. Nemohl jsem uvěřit, že se např. nedá vypnout ono rozostřování okolí ve hře (ano dá, nějakou modifikací, ale to jsem zjistil až později a hra mi za to pak už nestála), nechápal jsem, proč musím mačkat tlačítko "Use" pro to, abych mohl vylézt po žebříku a ne na něj jen narážet jak lobotomistická zombie, nechápal jsem, proč musím pro otevírání, odhazování nepřátel, odtrhávání atd. jak debil mačkat dokola klávesu Enter, nechápal jsem, proč ještě dnes ve hře existují neviditelné stěny ze vzduchu a vody ani neustálé zobrazování názvu klávesy u aktivních předmětů (jsem debil, abych si nepamatoval, co za klávesu jsem si namapoval?). A zapomněl bych: Nesnáším checkpointy bez možnosti si hru uložit KDY CHCI!

Damn, I'm not looking good :(

Nehezká a skrz na skrz nezajímavá akční vobluda, která jen nabrala Dukův xicht a zrecyklovala hlášky, které zde nevyznívají ani tvrďácky ani vtipně, jako vyčpěle a trapně a zbytečně. Ne ne, DN Forever nemělo jít nikdy skutečně na světlo herní, mělo zůstat ve vývoji, ale jen papírovém... forever.

PS: Do hry jsem se skutečně musel sakra nutit, nikdy jsem nezvládl hrát víc jak dva levely za sebou. Hra by měla bavit, ne otravovat.

Pro: Pár drobných vtípků na začátku a světový blázinec okolo Dukovi postavy (sochy, film, cetky apod.); funguje to a nepadá

Proti: Zbytek - vzhled všeho a všech; chování UI; "asi" optimalizace; konzolovitost; až nečekaně laciné hláškování; nezajímavost; nuda; nezábavnost

+7 +11 −4
  • PC 50
Ze začátku to bylo dobré a docela i zábavné a cool. Hodně mě však štval input lag, záseky, škubání, kolem půlky hry se už dostavoval stereotyp a druhá půlka hry je už prakticky ta samá nuda, nuda a nuda. Dohrával jsem jen z pocitu nostalgie, ke grafice moc námitek nemám, i když to taky není nic extra, příběh slabý, styl zabíjení bossů se mi nelíbí vůbec. Nakonec jsem skončil asi v ¾ příběhu. Hodnocení 50%.

Pro: Duke Nukem

Proti: Pro mě špatná optimalizace, stereotyp, v druhé půlce hry bohužel nuda, zabíjení bosů je už oldschool

+5 +9 −4
  • PC 70
Tato hra je moc dobrá.Nebojím se dát 70 procent.Hrál jsem to,když jsem byl mladší.Je tam hodně "akce".Proto ji hodnotím tak kladně.Grafika a animace jsou moc pěkné.
Hrávali jsme ji s mým bratrem na Play stationu.
Střílečka je to moc dobrá a animace je moc pěkná.

Pro: Animace,příběh,akce

Proti: Stará,pomalejší

+5 +7 −2
  • PC 40
Prostinká hra a to jak námětem, tak i zpracováním. Proč tomu tak samo všichni víme. Pokud se podíváte na videa a screeny z roku 2001 (UTengine), zjistíte, že 90% kulis a nápadů najdeme v dnešní verzi hry. Troufnu si tvrdit, že posledních 9let "vývoje" předělávali 3Drealms (Gearbox) vizuál do UT2e tak jak to známe dnes. Hra samotná se nikam nepohnula a už Half-life1 ukázal kam se 3D akce vyvinuly dnes. DNF označit za jakýsi remake původního Duka a nejrozmnější je takhle i brát. Otázka je, jestli takovouto hru dnešní mladé publikum stráví. Přeci jen, my co vyrůstali na první hře jsme už staří fotři. Nicméně hra je to zábavná a extrémy jako 0 nebo 10% by si mohli zdejší teenageři odpustit.

Proti: Už ani délkou vývoje to nevede, tahle hra nyní už nevyniká v ničem

+2 +3 −1