Komentáře
F.E.A.R. na první pohled působí jako hororové FPSko, které nemůžu ničím překvapit. Ve skutečnosti mě však velmi uchvátila ta nejdůležitější, tedy akční, stránka věci. Obtížnost je značně vysoká, a tudíž se opravdu bojíte vystrčit byť jen frňák do tmy ponořené místnosti a když to nakonec uděláte, mnohdy na vás čeká zástup vojáků, kteří snesou mnoho kulek z vaší automatické zbraně.
Věřím tomu, že kdyby do hry nebyl zabudován bullet-time, obtížnost by na znázorňujícím grafu bleskově vystřelila. Ovládaný příslušník jednotky First Encounter Assault Recon se však může chlubit neskutečnými reflexy, což mu práci značně zjednodušuje. Ohraný bullet-time se mi zde velmi líbil, neboť s jeho spuštěním přichází velké množství dechberoucích efektů. Ruku v ruce se vyznamenala i fyzika, takže při střelbě odlétávají kusy zdí, podlahy a jestliže začnete střílet do elektrických zařízení, všude pěkně srší jiskry. Grafika zkrátka i po čtyřech letech nezklame.
Mnohým hráčům F.E.A.R. nepřipadal až zas tak strašidelný, mně ovšem ano. Nechci tvrdit, že na všech místech, ale našlo se velké množství situací, kdy jsem měl opravdu strach. Je paradoxní, že ve hře zaujímá post „hlavního strašidla“ malá holčička, ale možná právě kvůli tomu, že byste to od takové osoby nejméně čekaly, je to tolik intenzivní. Těm, co se u hry nebáli, bych doporučil hrát se sluchátky a nejlépe v noci, pak možná změníte názor (ale třeba ne).
Na druhou stranu musím konstatovat, že postupem hrou už to takový horor není, neboť pohled na kostry a hektolitry krve na podlaze, jež mě na začátku tolik vystrašil, později jen přejedete a pokračujete v cestě dál. Osvěžením nicméně aspoň na chvíli byly transportní vozy a tužší protivníci (nechtěl bych něco zbytečně vyzrazovat) a momenty s nimi spjaty.
Nakonec jsem však udělil 80%. Pročpak? Je to jednoduché – jako většině hráčů mi důrazně vadil game design. Neustále se opakující interiéry holých kanceláří by ocenil asi opravdu jen málokdo. Herní doba se rovněž řadí po bok mínusů. Možná to některým bude připadat jako minimálně podivné, ale já bych ocenil, kdyby hra byla kratší. V závěru už jsem se poměrně nudil a hrál jen proto, abych to teda nakonec dohrál. Není to tedy úplně bezchybný titul, ale mně, pokud to vezmu kolem a kolem, se ve výsledku poměrně líbil.
Pro: Atmosféra, občasné lekačky. bullet-time, skvěle působící akce, vizuální zpracování
Proti: Nudné a neustále se opakující prostředí, délka hry (na můj vkus moc dlouhé)
Prostředí jako by připravené o barvy a půvab, prosvětlené pouze všudypřítomností vylévající se husté krve; nejasné a velmi pozvolna se odhalující zasazení někdy mezi současností a příležitostnou vpravdě děsivou budoucností, na jejímž pozadí se místa, jimž jsme v ordinérním životě uvykli - kanceláře, školy, nemocnice - a na něž nahlížíme jako na ovoce lidské vynalézavosti a soudržnosti, mění na noční můru obývanou přízraky koster zbavených masa a připomínajících se záznamníků s hlasy pravděpodobně již vyhaslých životů. Do toho velké ambice, které tímto zoufalým světem prochvívají jako nenaplněné přísliby - snaha o expansi do vesmíru, zejména však prudký technický náskok v záležitostech války - a příčiny nezastavitelné imploze. Sledovat její následky dovede chvílemi být až rozkošně úzkostné.
Hratelností je FEAR vystavěn na nejzazším rudimentárním základu a nezastřené prostotě: akce je opojná a štědrá k možnosti volby vlastního tempa; konfrontace s obstojnými protivníky jsou tu bez nadsázky naplňující a bavil jsem se při nich neustále. Tísnivou atmosféru se snaží, více či méně úspěšně, navodit pasáže, v nichž dochází k setkání s různými halucinacemi či jinými specifickými fenomény. K nim se však vztahuje má jediná výtka. Pokud se člověk střetne s nějakým paranormálním úkazem, začne FEAR trochu doplácet na mnou vychvalovanou dispozici hrát tak, jak chci; nikdo vám z ruky ovládání nevyškubne, ani nezačne hráčův pohled neviditelnou nitkou přitahovat v žádaném směru, takže je velmi snadné až polovinu těchto jevů jednoduše přehlédnout: stačí se jen jako já "zrovna koukat jinam".
Takových momentů je obvyklé dovtípit se ex post, díky frekvenčním ruchům a výraznému zvukovému podbarvení, které je doprovází; k tomu se připojuje nutnost, pokud vás jakkoliv interesuje otázka, co se tu vlastně odehrává, načíst starší pozici a upírat pro tentokrát zrak "správným směrem". V mých očích jde ale o zanedbatelnou věc. Nesvedla nijak silně otřást vtahujícím zážitkem, jehož se mi dostalo.
Celou sérii až do druhého pokračování a přídavku Reborn považuji za fantastickou; třetí díl jsem se, z úcty k předchozím, rozhodl ignorovat a nenuceně předstírat, že neexistuje. Nutno dodat, že tak žiju mnohem šťastnější život. Vždycky, když libovolný FEAR opakovaně dohrávám, o něm musím uvažovat jako o nejlepší akci, kterou jsem dosud hrál; už toto uchvácení dostatečně výpovídá o jeho kvalitách. Rozhodně se tak jedná o jeden z mých vrcholných akčních prožitků.
F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon spojuje energické a napínavé souboje, kořeněné složitou AI a schopností zpomalovat čas, s vzrušujícím hororovým příběhem, což vytváří pořádnou atmosféru (ambientní hudba je boží spolu s designem zvuku). Příběh se točí okolo rozhněvané malé dívky s dlouhými černými vlasy, srovnatelnou se svou japonskou duchovní předchůdkyní Samarou.
V době vydání možná grafika této hry nebyla zcela oslnivá, ale herní osvětlení a fyzika vskutku hru zatraktivnily a to i pro současné hráče. Styl prostředí je poměrně minimalistický, a může se zdát trochu repetitivní, ale lokace se mění s novými úrovněmi. Kontrastují se opuštěné sklady a slumy s ostrým a uhlazeným vzhledem chodeb zlé korporace. Hra navíc často hráči poskytne zdánlivě více způsobů, jak budovami projít, spolu s ukrytými zásobami munice, zdraví, vylepšení nebo audionahrávkami, což odměňuje důkladný průzkum jinak lineárních úrovní.
F.E.A.R. je úžasná jízda, excelující ve spojení svých součástí do jednoho veledíla, které je radost hrát. Poutavá audiovizuální stránka hry a strhující hratelnost dokonce po ohromných šestnácti letech od vydání stále fungují. Společně s děsem, slídícím ve hře v každém koutu, vás to tak dokonale zabaví, že vám ukápne i nadšená slza skalního nerda, milujícího střílečky z první osoby a hororovky.
14.4 hrs last two weeks / 37 hrs on record
Moc bych chtěl pro tuto hru přídavek achievementů na Steamu. Konzolové verze vypadají jako lákavá výzva.
Původní text komentáře v angličtině: Steam
Pro: nezapomenutelná hororová atmosféra, vzrušující akční hratelnost, prvotřídní a unikátní soundtrack, skvělé osvětlení a fyzika, poutavý příběh
Proti: lineární design úrovní může někomu připadat ke konci repetitivní, poměrně snadné i na Extrémní obtížnost s MModem (vysoce doporučuji), ale já to dohrál aspoň šestkrát
Hororovým momentům je na můj vkus věnováno až příliš prostoru, což má ve výsledku jediný dopad - zpomalování tempa hry. Typické lekačky jako odpadnutí poklopu nebo vypadnutí mrtvoly ze šachty bych ještě bral, ikdyž jsem je většinu hry sotva registroval. Horší už ovšem jsou momenty, kdy se objeví na scéně naše malá mylady Alma(někdo se asi moc díval na Kruh) nebo pomazaná huba Fettel. Jeden příklad za všechny - jsem na začátku dlouhé chodby, kterou si nejdřív zpomaleně projdu po pás v ohni, následně ještě po krk v krvi, abych se na jejím konci dočkal Almy, která mě přijde spíš trapná než děsivá, a následně byl navrácen na začátek chodby do normálního času/prostoru/reality a mohl konečně pokračovat dál. Tyto mnohdy zpomalené pasáže mě nejenže nepřišly děsivé, ale bohužel ani zábavné. Rozhodně mám větší strach z něčeho nepoznaného, než z toho, jak se přede mnou neustále někdo nebo něco promenáduje.
Akce je ve F.E.A.R. naprosto vynikající a tady není moc co vytknout. Zbraní sice není moc, ale jejich různorodost je o to větší a některé z nich si nelze nezamilovat. Výborná jsou i melee komba, jejichž kombinace je naprosto lahůdková - skluz k protivníkovi, následný kop do jeho úsměvu a je vymalováno. U nepřátel platí skoro to samé co u zbraní. Opět jich není moc, ale klidně bych i některé z nich vynechal, jelikož suverénně nejzábavnější protivníci jsou řadoví (super)vojáci. Sice jsem měl pocit, že bojuju proti plecháčům, ze kterých stříká kečup, ale nějaká ta urvaná končetina nebo rozpůlené torzo se občas objeví, což potěší. AI vojáků je velmi slušná, ale zároveň taky úzce podřízená stísněnému level designu. V rozlehlejších prostorách, kterých bohužel ve hře moc není, ale vojáci dovedou fungovat taky celkem obstojně. Naprosto parádní jsou jejich hlášky, kterými pohotově reagují na aktuální situaci, což nemálo přispívá k už i tak výborné atmosféře přestřelek. Docela mě zklamala absence jakýchkoliv spolubojovníků, kteří jsou hned na začátku mise něčím nebo někým zmasakrováni...škoda.
Dalším významným prvkem hry je bullet-time, který je zpracován velmi dobře. Při přepnutí z normálního času do bulletu mě potěšil přechod zvuku do nižších poloh(ostatně všechen zvuk ve hře nebo občasná hudba je na vysoké úrovni). Trochu mě ovšem zarazilo jeho rychlé doplňování, které spolu s kvantem lékárniček činí hru poměrně snadnou.
Level design je lineární a prostředí je celkově dost sterilní, což mi vůbec nevadilo při přestřelkách, ale při nebojových pasážích jako byly např. dlouhé postupy šachtami, podzemím nebo liduprázdnými kancelářemi jsem se nudil k smrti. Jednou se mi dokonce povedlo nepěkně zakysnout, jelikož jsem se v tom repetitivním prostředí trochu zamotal a nevěděl jsem už, jestli postupuju dozadu nebo dopředu...brrrr. V souvislosti s level designem mě nemile překvapil úvod - chápu sice že je pojat spíš jako tutorial, ovšem já si ho představoval trochu atmosféričtěji, a ne že se budu deset minut producírovat po liduprázdném domě. a závěr hry - závěrečný útěk z komplexu působí trochu jako špatný vtip - extrémně slabí duchové, kteří jdou skolit tři na jednu ránu + rádoby efektní všudypřítomné exploze, které ale hráči nijak neublíží + několik zpomalených pasáží s tentokrát nahou Almou = asi nejhorší level celé hry. Jediná věc, co mě na poslední misi potěšila byla možnost konečně rozstřílet tu malou bitch na cucky.
Příběh jsem sledoval a vnímal(dokonce jsem i poslouchal nahrané zprávy na telefonech, které jsou naprosto k ničemu) do té doby, než se na scéně objevil ten tlustej požírač koblih, jemuž autoři přikládali v dalších fázích hry takovou důležitost. Hra, protkaná řadou hororových momentů a temnou atmosférou a najednou se v ní objeví tato kreatura, jako vystřižená z nějakého humorného komiksu... to je skutečně originální.
Vůbec pro mě není snadné F.E.A.R. nějak zhodnotit. Akční část hry je naprosto fámozní a výborně jsem se při ní bavil. Bohužel je ale prokládaná spoustou nebojových a "hororových" momentů, které bych já osobně notně osekal, ne-li vynechal úplně. F.E.A.R. je rozhodně dobrá akce. Ale akce roku 2005 nebo jedna z nejlepších her roku 2005 jak byla nazývána v mnoha herních magazínech a na mnoha herních webech? To pochybuju...
Pro: Akční pasáže, umělá inteligence.
Proti: Hororové prvky, úvod a závěr hry, příběh, velká HW náročnost.
FEAR není kdovíjak chytrá střílečka, vyprávění záhadného příběhu odbývá hovory přes vysílačku nebo telefony v kancelářích. Sem tam se do reality vloudí nějaká ta vzpomínka či snový flashback, který příběh trošku okoření a přidá hororové prvky. Ono s tím strachem je to hlavně ze začátku dost intenzivní. Nic podobného jsem do té doby neviděl a hlavně nepocítil. Mrazení v zádech, leknutí div jsem nespadl ze židle a to díky in-game sekvencím, které vám vždy v tu nejméně vhodnou dobu postaví nějakého strašáka těsně před váš obličej. Navíc postava záhadné dívenky Almy není nic menšího, než odkaz na proslulé japonské horory, které většina západních diváků nedokouká ani do půlky. Schválně, pusťte si takhle v noci někdy originální Oko, Kruh nebo Nenávist a garantuji vám, že poznáte, co je to strach. Člověk se vždy bojí nejvíc toho, o čem neví co to je.
V případě FEARu nevíte o co vlastně jde a proto vás mrazí v zádech. Bohužel hororové prvky namísto toho, aby se stupňovaly, tak pomalu odeznívaly s tím, jak hlouběji jste se do příběhu dostávali. V tomto ohledu nepřichází tížené uspokojení, ale zklamání to také není.
FEAR jednoznačně exceluje v akční části hry, která střídá tu hororovou a je jakousi odměnou za to, že jste to předchozí leknutí přežili. Bullet time od dob Maxe Payna nebyl tak krásný jako zde. Zatímco v jiných hrách dojde k normálnímu zpomalení času, ve FEAR je to mimořádně efektní okamžik. Kulky vířící vzduch a zavrtávající se do nebohých těl nepřátel, kteří v ladném letu předvádějí neuvěřitelné akrobatické kreace, za které by se nemusel stydět ani Pljuščenko. Kolem létají úlomky zdí, jiskry, různé haraburdí a jste jak uprostřed scény z Matrixu. Když k tomu přidáte ohnivé výbuchy barelů, tlakové vlny granátů a rádiový řev vašich obětí, je to dokonalé. Po technické stránce je FEAR pro mě osobně prakticky bezchybný. O zvukových efektech ani nemluvě.
Není všechno FEAR, kterého se bojíme. Přesto, že je akce výživná a velice zábavná, člověk se neubrání stereotypu, který pramení především ze sterilního level-designu. Kanceláře, tunely a šachty, které jsou střídány dalšími kancelářemi, údržbářskými místnostmi a prázdnými pokoji. Na jednu stranu mi to ani příliš nevadí, na druhou stranu si dokáži představit, jak lepší FEAR mohl být, kdybychom se podívali také jinam. Z pohledu příběhu je logické, že se asi těžko dostanete během chvíle z centra města někam na pustý ostrov lidojedů, ale každý cítí, že kanceláří už bylo dost. A těch nepřátel také mohlo být více druhů. Voják střídá vojáká, který j střídán větším, obrněným vojákem. To není příliš různorodé.
FEAR je výjimečná hra, o tom není pochyb. V žánru 3D akcí je to kousek, na který si budu sakra dlouho pamatovat. Perfektní grafika, působivé efekty, hororové prvky a výborné filmové přestřelky, na to nelze zapomenout.
Pro: Hororové prvky (lekačky), výborná grafika a fyzika, parádní bullet-time.
Proti: Slabší podání příběhu, málo různých nepřátel, otravné kanceláře, šedivé kanceláře, malé a velké kanceláře.
Jako většina kolegů musím hned na úvod vyzdvihnout skvělé souboje, především porcování nepřátel a brutalitu, ve která si F.E.A.R. nezadá se Soldier of Fortune, ozvučení (a to i během méně akčních pasáží hry), velice nadprůměrnou umělou inteligenci nepřátel (tady vidím ale i drobný mínus, o kterém později), jejich agonické výkřiky (občas bohužel i potom, co jim ustřelíte hlavu) i jejich "tak akorát" obtížnost nebo zábavné zbraně: ačkoli těch by mohlo být zaprvé více (nebo by mohly mít alespoň alternativní módy střelby), za druhé člověk tak nějak nemá potřebu po celou hru používat cokoli jiného než (asi) railgun, brokovnici a jakýsi brokovnico-granátomet, který se nachází v pozdějších fázích hry. Pokud mu zrovna nedojdou náboje a na chvíli nepopadne útočnou pušku, což se ale často nestává. Ještě musím vyzdvihnout ruční granáty, které dokáží efektivně řešit situaci, nadělat pěknou paseku a hlavně jsou skutečně použitelné, což se mnoha střílečkách zrovna říct nedá
Jenže všechny tyhle skvělé věci dost degraduje design prostředí. Tady hra ztrácí ze svého potenciálu asi nejvíc. Kdyby se v soubojích dalo více taktizovat, byly by rozhodně pamětihodné. Jenže až na pár lokací ke konci hry veškerá taktizace spočívá v tom, jestli to do nich budete pálit zpoza levého nebo pravého rohu jedné bedny. A zmíněná umělá inteligence tomuto negativu také úplně nepomáhá, protože je téměř přehnaná. Nepřátelé si váš vždy všimnou takřka ihned, takže prakticky nemáte jinou možnost, než se skutečně schovávat někde u vchodu do lokace a pálit po nich ze zákrytu, či si zařádit trochu kontaktněji pomocí (skvělého, což jsem zapomněl zmínit) bullet timu a ze skvělých přestřelek se tak bohužel časem stane rutina.
Dalším neduhem hry jsou podivné pohybové možnosti hrdiny, se kterým většinou nemůžete proskočit ani oknem do vedlejší místnosti, pokud tento akt neslouží k posunu v misi a není to zrovna "dovolené".
Rovněž trochu zamrzí, že když už se do sebe s někým pustíte, destruktivní efekty vypadají velice zdařile a všude lítají kusy zdí, stolů a zmasakrovaných těl, jenže když pak chcete například brokovnicí rozstřelit stolní počítač, nepodaří se vám to. Ani kopírku, do které jsem střílel raketometem jsem nevyřadil z provozu, dokonce dále vesele kopírovala.
Vrcholem bylo místo, kde mi ve vchodu do jakési místnosti bránila pojízdná kancelářská židle, se kterou jsem nakonec musel pohnout granátometem (odjela tak, že jsem se kolem ní alespoň protáhl). Z kteréhožto drobného vítězství jsem měl ještě jako idiot nefalšovanou radost. Asi větší než z dohrání poslední, dost nezáživné mise.
Příběh je tuctový, je přítomný tak nějak aby se neřeklo a aby se dalo lekačkovat. Což na mě moc nefungovalo. Holčička mě po druhé ani po padesáté příliš vyděsit nedokázala, na atmosféře se dalo zapracovat o dost více a principy jejího budování se pořád opakovaly. Důkazem celkové nevýraznosti budiž fakt, že jsem si asi v páté misi uvědomil, že už jsem tu hru vlastně jednou hrál a dohrál. To až když se tam objevil jakýsi nezapomenutelný brambůrky pojídající tlusťoch v havajské košili (wtf?), který vám škodil vždycky, když jste na něj zrovna nemohli, a jakmile jste měli konečně šanci ho potrestat, někam zázračně zmizel. Navíc jsem ho nakonec ani nemohl zabít, respektive spíše šimrat skalpelem a nechat místo brambůrků pojídat vlastní fekálie. Ani toho, co ho potrestal za mě.
Herní doba je ideální, hra je poměrně krátká, dohrál jsem jí během dvou večerů, což je tady ale dobře, jelikož vám postupem času přestane nabízet cokoli nového. Což je škoda.
F.E.A.R. určitě stojí za zahrání, je zábavný, adrenalinový, procvičí vaše FPS skilly, ale moc víc od něj nečekejte. Mně to ale stačilo.
Pro a proti psát nebudu, protože bych se musel opičit po všech ostatních.
Nejsilnější zážitek, který jsem si vybavoval a sice hororovou atmosféru a povedené lekačky bohužel zmizel, především díky dnes již zastaralé grafice. Hře přesto nelze upřít, že hororový prvek byl velmi dobře zpracován a fungoval především v první třetině hry. Důležitou složkou této atmosféry je výborně zvládnutá hudba a zvuky ve hře, které fungují i dnes. Přesto jsem cca po té třetině hraní hororový aspekt téměř přestal vnímat a je třeba konstatovat, že prostě hra v tomto aspektu měla silný start, ale poměrně rychle ji došel dech.
Co se naopak ani s věkem nevytratilo je návyková a inteligentní akce. Ano hra je poplatně době silně tunelovitá, variabilita postupu vpřed je téměř nulová, ale pocit ze soubojů je prostě perfektní. Jde především o umělou inteligenci nepřátel, která je na velmi vysoké úrovni i v konkurenci mnoha mladších titulů a skvělí pocit ze střelby. Akci oživuje i možnost zpomalovat čas, která je při konfrontaci s větší skupinou nepřátel dokonce nutná, protože obtížnost soubojů bez této berličky je vysoká. Jediným neduhem na akční hratelnosti tak zůstává omezený arzenál zbraní, které v jednu chvíli můžete nést. Což je škoda i proto, že zbraně jsou zde opravdu pestré, mnohdy zábavné a jejich nucené omezení tak zamrzí.
Zpětně je trochu zklamáním i příběh, který mě před těmi mnoha lety přišel povedený, ale dnes již nedokáže zaujmout. Hra má celkem silný start a ačkoliv se vše točí okolo dnes již ohraného klišé, byl příběhový míč vykopnut celkem dobře. Bohužel hra se postupně změní v celkem banální honění se za hlavním padouchem, které okořeňují pouze hlasové zprávy na záznamnících a občas nějaké ty vedlejší postavy (jedna celkem srandovní a široká :) ), ale bohužel celkově nejde o nic, co by mě zaujalo. Přesto lze příběh hodnotit na akční hru té doby jako lehce nadprůměrný.
Hra má celkem přiměřenou délku, které je tak akorát vzhledem ke stereotypnímu prostředí jednotlivých lokací. Hra vás však díky dobré hratelnosti bez problému zabaví až do konce, i když v prostřední části hry narazíte na celkem nudné pasáže se zbraňovými automaty.
Na závěr lze říci, že F.E.A.R. je i dnes zábavnou střílečkou s výbornou akční složkou, zbraněmi a zvukem, bohužel však již zastaralou grafikou, která shazuje dříve silný hororový prvek a nevýrazným příběhem a sterilními lokacemi. Jako jednohubku však nelze než tuto klasiku žánru doporučit.
Pro: Akce, zbraně, zvuk, hororové prvky na začátku hry
Proti: Dnes již grafika, sterilní prostředí, omezená nosnost zbraní, některé slabší pasáže
S ohledem na množství komentářů, shrnu svůj komentář pouze v bodech.
Klady:
- Příběh hry je jednoduchý a ničím nepřekvapí, ale právě on mě hnal ve hraní kupředu.
- Hra stojí především na rychlé akci, kdy kosíte nepřátelé a všude stříká množství krve pro pořádný efekt.
- Nepřátelé ovšem nejsou pouze hloupé figurky, ale mají i svou vychytralou stránku, kdy se vás snaží obejít z boku nebo překvapit něčím, co zrovna nebudete vždy očekávat.
- Zpomalení času je velmi pěknou pomůckou, kterou budete využívat především ve vypjatých situacích, kdy půjde do tuhého.
- V oblastech je rozeseto veliké množství lékárniček a zbraní, takže jsem po většinu hry měl všeho dostatek, ale našly se i chvilky, kdy jsem neměl náboje či mi došly lékárničky.
Zápory:
- Největším záporem hry jsou jednoznačně skoro všechny lokace, které jsou šedivé a celkově nezáživné. Ovšem akce tu nezáživnost dokáže přehlušit.
- Jelikož se jedná především o hororovou záležitost, člověk by čekal po většinu herní doby nějaký stísněný pocit, kdy by se bál někam vejít, ale ten se příliš často nedostavil. Za celou hru jsem se lekl maximálně tak 5x a to mě většinou vylekal obrněnec, tím že vykopl dveře nebo proboural strop. Pokud už se dostane na nějakou tu hororovou scénu, je povětšinou krátká a později už ani děsivá.
- Příběh hry je v některých pasážích docela dost upozaděn a jde především pouze o akci. Většinou se něco nového dozvíte pouze z notebooků nebo telefonů, což zase není tak hrozné.
Pro: Příběh, vychytralost nepřátel, zpomalení času, rychlá akce
Proti: Stereotypní a nezáživné prostředí, málo hororových scén
Památný moment: obrovská aula doslova vymalovaná krví, kapající ze stropu a stýkající po stěnách
Nejděsivější moment: holčička je děsivá mockrát, ale já se nejvíc bál těch spidermanovských moster dupajích ve větracích šachtách a čekajících na svoji chvíli...
Pro: zlá holčička, strašení, grafika, destrukce, bullet time, závěr
Proti: zlá holčička, stereotyp jak strašení, tak akce v druhé polovině hry, tak interiérů
Po chvíli sa hráč dostane konečne k prestrelkám a tie sú naozaj efektné: zapnutý bullet time, odpadávajúce kusy steny, nepriatelia uskakujúci za roh a prekážky, striekajúca krv, ak to schytajú, lietajúce granáty a výkriky nepriateľov, snažiacich sa o preskupenie. Ono to človeka naozaj baví, i ked paradoxne AI rozhodne nie je nijak úžasná a ani bojové scény nie sú nijak variabilné. Ale sú efektné, dobre sa hrajú a dobre sa na ne pozerá, človek nemusí taktizovať, stačí mu ked si ich vychutnáva, občas sa schová za prekážku a po chvíli sa zas vykloní, hodí granát a prebehne a robí z nepriateľov krvavá cákance. Yummy.
Problém nastáva po rozpozeraní sa v hre, komplexy sú stále industriálne-kanalizačné, neskôr kancelársky šedivé, ale z hľadiska designu, je to stále, chodbička, zákruta, miestnosť, väčšia miestnosť, schody/hore dole, chodbička, zákruta.... Druhým problém je až absurdná šablona dvoch momentov, ktoré sa počas celej hry poslušne striedajú 1.tmavá chodba, hráč počuje rušenie vo vysielačke, potemnelé zvuky, nikde žiadni nepriatelia, snaha o nejaké to nahnanie strachu a BAF! efekt 2.to je po chvíli vystriedané menšou prekážkami posiatou halou plnou vojakov replika, kde si hráč užije jatky a po chvíli ho čaká opäť situácia číslo 1.
Bohužiaľ to číslo 1. nefunguje, možno aj vdaka strašnej predvídateľnosti, tzn nie je tu nič, po čom by som pálil, chcú aby som sa bál a niečo na mňa v tom "najnepravdepodobnejšom" momente vybafne. Takto strach nefunguje, je to len o infarkte pre slabšie povahy. Rovnako príbeh začne byť vo väčšine vecí priehľadný až príliš skoro, ale čo už, je to oddychová fps a aj tá snaha o ten príbeh sa žiaľ na pomery FPS štandardu cení. Situácia číslo 2. má narozdiel od 1. aspoň takú výhodu, že tá hra nie je zas až tak dlhá, dá sa prejsť za 7-8 hodín a väčšinu hráčov to neomrzí. Pravda, koniec je celkom smiešny, ale hra zabavila a tým pádom svoj účel (aspoň pre mňa) splnila.
Pro: efektné prestrelky a bullet time, občas atmosféra, nepriatelia sa vedia krásne rozprsknúť
Proti: ach ten level (ne)design, šablonovitosť, s.t.r.a.ch. ?,
Pro: Grafika, fyzika, zvuky, příběh
Proti: větší variabilita prostředí by neškodila
Pro: strašidelná černočerná atmosféra, konec, úžasná grafika
Proti: malý dúraz na příběh, konec!!, podpora atmosféry jen z jednoho zdroje
Pro: Atmosféra, grafika, nezapomenutelné souboje, lekačky
Proti: Level design, level design a level design
Pro: Hororová atmosféra, rozbitnost prostředí, bullet-time
Proti: Podobné interiéry, příliš přímočaré
Zapomel jsem zminit jeden z hlavnich znaku FEARa a to je strach. Toto je pro me jednim z nejvetsich zaporu hry. Strach z FEARa proste nemam. Mozna poprve jsem nejake to simrani na zadech zazil, ale i tak to bylo jen hodne zridka.
S odstupem casu si vic vsimam chyb a nevyuziteho potencialu hry, ale i tak zustava FEAR v mem zebricku nejoblibenejsich akcnich her hodne vysoko.
Pro: AI, zpomalovani casu, slusna a nenarocna grafika, atmosfera
Proti: fear proste neni strasidelny, spatny level design, malo nepratel, nizka obtiznost
80% a škoda mizerného level designu.
PS: nebýt ošklivý krpy v podobě zamrzlého NPC, tak tu hru snad i dohraju.
Pro: Grafika, ovládání, příběh, lekačky ujdou, AI, navyšování života, prudloužení bullet timu
Proti: stereotypní kanceláře
Pro: Atmosféra, efekty, přestřelky
Proti: Je to stále stejné stejné stejné stejné stejné stejné stej...
Pro: Chytlavý příběh, skvělá grafika, AI nepřátel, výborný multiplayer
Proti: Ke konci už se používal v mulťáku téměř výhradně neozbrojený útok :)