Komentáře
Menu je velice přehledné a graficky krásně zpracované. Hra má hned zpočátku vysokou obtížnost, která se postupně zvyšuje. Příběh obsahuje 20 misí, což se na první pohled zdá málo, mise jsou ale dlouhé a často obsahují i nějaké vedlejší úkoly (třeba zajet za Lucasem, který po úspěšném dohrání vedlejší mise dá typ na výkonné auto). Ze všech misí mi utkvěl v paměti především závod, který jsem napodruhé o fous vyhrál před druhým jezdcem. Formule mají při necitlivém ovládání tendenci jít do smyku, takže je lepší jet opatrně.
Dalším modem ve hře je extrémní jízda, kterou jsem nikdy nedohrál, obtížnost v ní je nastavena dosti vysoko. Někdy se ji určitě pokusím dohrát.
Ovládání této hry je velice příjemné, vozy mají povedené (i celkem reálné) jízdní vlastnosti, ovládání při chůzi i při střílení taktéž velmi zdařilé. Vozy mají povedený systém poškození, pistolí se dá dokonce propíchnout pneu. U aut mi chyběl pohled z interiéru.
Grafika je úžasná, i v této době vypadá velmi dobře. Město je i přes svoji velkou rozlohu do detailu propracované, stejně tak automobily, postavy, různé světelné efekty, kouř a mnoho dalších věcí. Ve hře hraje příjemná dobová hudba, její melodie si pobrukuji doteď. Veškeré ozvučení je perfektně zpracováno.
Mafii bych vytkl pouze horší inteligenci soupeřů a občasné bugy v podobě například létajících mrtvol.
Mafia je jednou z mála her, kterým jsem dal 100%. I přes pár drobných chyb si toto hodnocení jistě zaslouží. Hlavní příběh jsem dohrál 3x a rozhodně si nemyslím, že se jedná o konečné číslo.
Pro: propracovaný příběh, zbraně, dobové vozy, zajímavé mise, dabling, zpracování města a krajiny, ovládání, nízké HW požadavky, perfektně vystižena doba 30. let, vedlejší úkoly, vysoká obtížnost, extrémní jízda
Proti: občasné bugy, trochu horší umělá inteligence soupeřů
Mafia mňa uchvátila už tehdy a pozděj kdy byla jako příloha score znovu. Lesti sa nepletu dohrál sem ju 3x z toho jedenkrát s kompletní extrémní jízdů.
Asi největším tahákem mafie je příběh. Přiznám sa, že po prvním dohrání aj nejaká tá slza ukápla. Je to jeden z nejsilnějších příběhů co jsem kdy ve hře viděl, myslím že nemože nikoho nechat chladným.
Jednotlivé mise obsahujů ježdění (cesta na místo případně honička) a střelbu a ty samy o sobě mňa neomrzely do konca hry. A to Je snad každá mise nečím okořeněná. Ať už easter eggem náplňů nebo aspoň prostředím. Obvykle před misů vyfasujete zbraň jaká sa vám bude k plnění úkolu hodit. Přijedete na místo, všecko de podle plánu (kerý ste si vyslechli v "brífingu" před úkolem) a zvlášť pokud jste s Paulím všecko sa po**re a zvrhne v masakr kerý tak tak přežijete. Zmíním výlet na parníku, závody formulí a šťastného bastarda a okamžitě sa mně vybavujů další, které je mně líto nezmínit (a to sů všecky ostatní), každá měla neco díky čemu si ju člověk mohl zapamatovat. Kromě hlavních misí sů tady ty vedlejší pro Bartoneho kde možete získat lepší auta na keré je radost pohledět a podle mňa aj v nich jezdit. Myslím, že ani těm néni co vytknůt.
Mise v extrémní jízdě sů dělané obvyykle buď vtipně (záchrana nebohé dívky před mořsků potvorů, speedy gonzales) nebo na preciznost (nitroglycerinový náklaďák, relativistický vůz, raketová formula), případně střelbu (souboj se sniperama sa mně obzvlášť lůbil aj co byl docela jednoduchý).
Volná jízda... vlastně název volná jízda je dostatečně popisný. Možností moc néni, ale myslím, že každý si tam aspoň chvilku zařádil.
Lost heaven je udělané perfetně. Z fleku bych sa k Tommymu dóm nastěhoval. Zbraní néni moc. Podle mňa je jich tak akorát, ale víc by mohlo znamenat líp. Aut je hodně a líšíja sa jak vzhledem tak jízdníma vlastnosťama. Postavy sů zajímavé a uvěřitelné.
Mafia je hra lineární, ale zrovna u ní to vůbec nevidím jako zápor, předkládá nám filmový zážitek a věší větvení by pravděpodobně védlo k nepříjemnosťám.
Mafia vypadá moc pěkně (pokud nelezete za ploty kam nemáte a pod.) a zní perfektně. Český dabing a OST nemajů chybu.
Hratelnost možná néni na 11/10 ale na 9/10 určitě stačí. Obtížnost je vyšší, ale po tom co sem si zkusil pár moderních her ju vnímám jako jednoznačný klad. Navíc to aj spolužačka prakticky hrama nepolíbená dohrála, takže to nebude až tak strašné.
Mafia je česká hra a přesněj řečené český klenot. Pokud vám ju ostatní vychvalujů vězte, že to dělajů, protože k tomu majů dobrý důvod.
Pro: příběh, soundtrack, grafické zpracování, dabing, cutscény, různorodé a nápadité mise, extrémní jízda se zajímavými úkoly, volná jízda, hardcore obtížnost
Proti: občasné bugy
Řeči o výrazných osobnostech postav jsou mimo, Tommy je až neuvěřitelný dobrák od kosti, Paulie byl nejspíš myšlen jako pocta Joe Pescimu, ale vyšel z něj (snad i vinou dabingu) legrační pitomeček a Sam zůstává absolutní hádankou, možná proto, že se ve většine hry nevyskytuje a vy se dívíte, kdo vás to na konci přišel zabít. Mafia je kvalitní hra, a to i po mnoha letech od svého vydání, ale její nadčasový statut je jen zbožně přání fanoušků.
Prvním bodem by byla kamera. Postrádám tu kameru s palubní deskou. Z hraní GTA:SA jsem si zvykl na pohled kamery, který mi v Mafii citelně chyběl. Jde o pohled kdy koukáte z boku na své auto nebo na auto vedle vás. V Mafii se ta kamera táhla tak nějak podivně okolo. Další věcí, kterou bych uvítal je možnost si na mapě označit nějaké místo (obdobně jako v GTA:SA). Taktéž bych uvítal vyskakování z auta za jízdy. V misi pro Lucase Bertoneho kdy mám shodit automobil ze svahu u majáku do moře by to působilo efektivněji, než zaparkovat auto u okraje a běžet ukrást jiné, kterým ho tam dotlačím.
Další nelogická věc je možnost volby nastoupení do vozidla. Chápu je to fajn. Chci rychle nastoupit do auta a ujet. Volba "Chci nastoupit dozadu" nebo Chci nastoupit jako řidič"? Proboha proč? V tom rychlém zmatku nasednu dozadu a čučím proč vlastně nejedu. Volba nasednout dozadu je tedy k ničemu. U Mafie se mi strašně líbí věrnost vozidel ale vadí mi opožděné zapínání blinkrů do zatáček. Daleko efektivnější je, když zmáčknu doprava a blinkr ihned zabliká. Ne že už jsem zatočil a blinkr teprve poblikuje.
A pojďme se vrátit na úplný začátek. Tutorial. V něm na samotném úvodu slyšíme vypravěče, který povídá: "Vítejte v opravdové škole pro mafiány". Zní to drsně. Uau. Ale tady se učím teprve řídit a nastupovat do auta. Tudíž ještě ani nepracuji jako taxikář. A o nějaké mafii tudíž ještě vůpbec nemám ani ponětí. Až teprve postupem hry se dostanu k Salierimu. Další podivností je, když ukradnu policejní auto, zajedu s ním k Ralphovi, neuloží se v garáži. Což mě vcelku naštvalo, když s ním jedu přes půl mapy. V misi Smetánka, kdy dostihnu Morella u mostu, zajedu si autem ke kraji srázu. Vystoupím a se mnou i kolegové, Paulie ale nelogicky vystoupí a sebíhá ze skály. Auto totiž bylo z jedné strany přímo u hrany skály. Takže Paulie stál ve vzduchu (místo aby vyšel dveřmi u řidiče) ale nespadl, pomalinku jakoby 95° sráz sebíhal a až seběhl dolů, napsala mi hra Paulie umřel.. I tak mi nedalo a jako správný mafián jsem jel vrak pod mostem zkontrolovat, však víte, jestli náhodou Morello nepřežil. A po dojetí na místo jsem zjistil, že vrakem jde v pohodě projít.
Vratím se ale zpět do města. Tak si tak stojím na mostě se svým auem. Zvedací most poblikuje a propouští pod sebou loď. Říkám si je to fajn efekt. Dobrý nápad. VYlezu z auta a pozoruju loď. A hle. Naráz se zamýšlím. V dáli lze vidět koleje, které přes řeku vedou také. A proč ty se nezvedají? Vždyť jsou položeny níže než most silniční. To ta loď koleje podploje? Přeskočí?..
Další totální nelogická věc je v misi Kdy vykrádám banku. Při útěku z banky stojí venku auto, kterým jsem přijel. Tak proč proboha páčím zámek?! To jsem ty klíčky od auta ztratil v trezoru? Na samém konci když Sam střílí s kulometem v nejvyšším patře a já se kryju je další věc, která mě štvala, ale beru ji jako ztížení obtížnosti na konci hry. Vykouknu z krytu Sam střílí, po chvíli začne nabíjet. Na nic nelením a pálím a v tom umírám. Je zajímavé že Sam střílí i při nabíjení. Nebo jen hrál že nabíjí? :-) Tahle změť mých několika postřehů, v naprosté slohové neposloupnosti má ukázat, že hra je sice skvělá, ale nemusí se vyzdvihovat jen ty kladné vlastnosti. :-)
Pro: Mafia: The City of Lost Heaven
Proti: Mafia: The City of Lost Heaven
Pro: Dabing, výborné hlášky, příběh, postavy, mapa města, Jízda a Extrémní jízda, zbraně.
Proti: Až na pár malých bugů ( které jsou ale někdy velice vtipné) nemám vubec žádné proti.
Mafie som sa nahral v tom čase toľko, že som vedel nasledujúci dialóg Ralpha a Paulího. Najlepšie hlášky boli, keď ste museli Paulího a Sama niekam doviezť alebo ste pred niekým utekali - vtedy sypali jednu hlášku za druhou. A Sára bola jednoducho žena na pohľadanie... A ten pocit z "Volní jízdy", keď ste mali v garáži tie nadupané "experimentálne" krásky... ááách...
Kultová Paulího hláška: "Co si to ku*va ty parchanti vo sobě do prdele myslej? Že je to tady ňákej zasranej lunapark nebo co? Vlastnoručně těm hovadům rozstřílím prdel na sračky.
Pro: Dialógy, hudba, príbeh, hratelnosť, hlášky, jazdný model, a ďalšie množstvo drobností
Proti: V zásade nič, možno pre niekoho príliž ťažké závody...
Pro: Honičky,Dabing,Některá slova :D
Proti: Závody,Chyby
Pro: Zábavné mise, skvělá grafika, příběh.
Proti: Závod, konec příběhu.. :-/
Pro: příběh, hudba, dabing, hratelnost, rozmanitost misí, atraktivní scénář
Proti: snad jen bugy, které se daly prominout
Byl jsem nadšen, to ano. Užíval jsem si příběh i grafiku, ale až po tom, co mi GTAčka zkazili náhled na sandbox styl hry. Já chtěl spoustu věcí co se dají dělat, dobrou porci té krajiny kolem a ne jen jezdit po městě, nebo dělat příběh. A tak hře nedám 100% (v jiném životě možná, ale myslím, že nemůžu, nejsem toho schopen kvůli vlivu GTA - a rozebírám to tu tak podrobně, protože mi to přijde důležité). Ale nehodlám ani srazit Mafií hodnocení na kolena. Na to cítím, že je hra příliš kvalitní, příliš jemná, no a také kvůli respektu k době, kdy hra vyšla (tuším že GTA 3 o kus míň než rok před Mafií).
A koneckonců, kecal bych, kdybych nebyl hrdý na to, co Češi dokázali. Též bych kecal, kdybych řekl, že jsem si hru neužil, že jsem nehltal příběh a že se mi nelíbila hudba (takovou dokážu poslouchat). Samozřejmě též dabing, nejvíce potěšil Petr Rychlý (možná jen proto, že je můj oblíbený dabér). A tak Mafia potěšila, ale nejenom to - Mafia mi také utkvěla v paměti. Období gangsterů mám velice rád a od té doby ještě raději.
Pro: Příběh, Vzhled města, "Realističnost"
Proti: Ne tak zábavné
Po v pravdě impozantním uvedení následovalo však lehké zklamání. Jistá pomalost vozidel nebo i zprvu složité a neintuitivní ovládání dopravních prostředků. Korunu tomu nasadila jedna z prvních misí s rozvážením zákazníků v taxi, po které, nebo lépe při které, šla Mafia nekompromisně z disku.
O pár let později, už jako uživatel DH, jsem se ke hře vrátil. Tentokrát už s verzí z cover CD jednoho z magazínu. Důvod byl prostý, stabilní pozice v samotné špičce žebříčku, více jak pozitivní ohlasy a mnohdy i nejoblíbenější hra vůbec. A co víc, dobové zasazení mi už sedlo, dokonce jsem si plně vychutnal i na naše poměry vynikající dabing - respektive byl český a do jisté míry profesionální, což je stále raritou. Přestože Mafia není po celou dobu kvalitou úplně konzistentní, její mise nepostrádají originalitu - jedná se například o zpestření v podobě závodů či práce v roli plavčíka na zaoceánském parníku. To vše je navíc podpořeno výborným hudebním podkladem, ať původním, tak i licencovaným, nebo grafickou stránkou, která nechávala kvalitou zprostředkovaného města konkurenci (sérii GTA a další) daleko za sebou.
To, co dělá ale z Mafie legendu je ale její příběh, který zpětně ještě více oceňují po přečtení Kmotra od M. Puza. Jedná se sice o klasickou zápletku, možná až kompilát známějších děl (zmíněný Godfather, Goodfellas a tak dále), ale se vším, co by měl obsahovat. Bonusem je i na poměry počítačové hry nepříliš časté retrospektivní vyprávění. Poté je tu ještě konec, který po dlouhých hodinách strávených ve hře jistě zapůsobí na nejednoho hráče.
Nevím, zda to je zdejším občanstvím, ale za vůbec nejlepší hry z akčního žánru považuji trojkombinaci v podobě Flashpoint, Vietcong a právě Mafii. Především díky tomu, jak k nim samotní autoři přistupují. Díky svému nadšení pro titul neváhají vycestovat a nafotit lokace, načerpat atmosféru z literatury a veškerý svůj čas právě obětovat přípravě. A takto by to mělo vypadat vždy.
Pro: hratelnost, grafika, dabing, obtížnost, příběh, pocta knize a filmu
Proti: delší čas na proniknutí do hry
• Velice silnou stránkou je bezesporu hudba. A to jak orchestrální doprovody, které se dokážou nesmírně vrýt do paměti, tak špičkový Reinhardtův gipsy-swing (jak to sám nazýval) či jiné dobové trefné pecky.
• Grafické zpracování. Zejména s osvětlením objektů si grafici pořádně vyhráli. Taktéž textury obličejů na tehdejší dobu nesmírně detailní.
• Dobové zobrazení 30. let minulého století. Pěkná auta, mnoho budov, stará nadzemka, tehdejší oblečení... Jakási atmosféra tady určitě je.
• Cut-scény. Je jich mnoho, jsou dobře napsané a dají se přeskočit. I když některé pasáže zbytečně dlouhé (čekání, až někdo dokouří v naprostém tichu, zdlouhavé záběry na mlčící obličej atp.), ale když si vybavím dnešní chaotické animačky, kde je množství střihu rychlejší, než mluvené slovo, jsem za pomalý a přehledný spád o to víc vděčný. O to tu pak mají větší grády rychlejší scény (např. začátek přestřelky v garáži při kupování jakéhosi chlastu)
• Děj je na herní poměry dobrý. Přehledný, hráč se v množství NPC neztrácí... Konečná myšlenka je výborná. Nicméně...
∙ ...nemůžu souhlasit s vyzdvihováním příběhu do nebes. Prakticky jde o dost idealizovaný pohled na taliánské mafiány v USA v čele s neporazitelným Tomem a velkým Donem. Vykrádání některých pasáží (výbuch auta, zbraň schovaná na záchodě...) z Godfathera nebudu pitvat. Ale dejme tomu stále přijatelné.
∙ Dabing. Přestože se tomu našemu vyhýbám všemi dvaceti, nechal jsem ho raději tak jak je. A po čase si celkem zvykl, i když místy zněl opravdu uměle a hlasy vedlejších postav byly téměř totožné. Hlavně při jízdě v autě mi dělalo problém rozpoznat, co řvou kolemjdoucí, nebo samotný Tom či jiný spolujezdec. Ale uši to rozhodně netrhá, jak je tomu u jiných herních dabingů a člověk se i zasměje. Navíc vzácné vulgarismy tomu dodávají dobrou šťávu.
◦ Prvky realističnosti bohužel zabíjí hratelnost (ačkoliv jsem byl donedávna přesvědčený, že tomu tak není). Navíc nedodělaná realističnosti. Je hezké, že si policajti, kterých je jak much, dokážou bez radaru všimnout 61 km/h a hned po mě vyjet, ale ve výsledku to znamená pouze otravné zdržení. Že přejíždím chodce většinou nikomu nevadilo. Naopak když jsem projel na červenou, hned z toho byla siréna, kdežto parčík plný lidí za Sallieriho barem jsem mohl křižovat jak se mi zlíbilo. Takové pátrání jde jednoduše zrušit zabitím pronásledujících policajtů (kteří mimochodem dokážou během přestřelky zamykat svá auta), chodci reagují zásadně na střelbu, tudíž se můžu s vytaseným Tommygunem vesele ohánět a spoléhat na neznalost obyčejných smrtelníků o účelu zbraní. Výbuch auta většinou také kolemjdoucí nějak neobtěžoval atd. Tohle není o stáří hry, ale o dopsání několika skriptů a jejich zapasování tak, aby hráče neobtěžovalo, ale když už, tak donutilo.
◦ Ačkoliv je aut velké množství, 90% jich jezdí téměř stejně - neohrabaně. Podstatně jinak jezdí pouze závodní auto a auto, které lze získat před přepadením banky s Pauliem. Tím nechci říct, že bych se chtěl v roce 1932 prohánět po městě v nějakém Bugatti, ale znatelnější vývoj by neuškodil. Zpočátku mě jízdy slušně bavily, ale ke konci jsem jen nudně opíral hlavu o ruku a čekal, až se stará herka někam dostane. Nehledě na stereotyp...
◦ Stereotyp č. 1: A to sakra otravný. 1/3 každé mise tvoří dojezd z bodu A na bod B. Cestu bar-ulička-parčík-podjezd-hlavní... by nebylo problém přeskočit (po 189. to jet je opravdu dorážející) a aby toho nebylo málo a hráč měl pocit, že je děj dlouhý, nabídnou autoři jako bonus zdarma naprosto stejnou cestu zpět. To vše doprovázené savepointy, které byly rozmístěné tak, aby se množství najetých kilometrů po stejných usecích (v případě loadu) ještě víc namnožilo.
◦ Stereotyp č. 2: Střelba. Nudná, bez vývoje, na TPS nerealistická a neuvěřitelně těžkopádná jako hratelnost sama. Téměř haluzová eliminace NPC s nekonečným množstvím nábojů. Opravdu fair play. A opět prvek rádoby realističnosti, který byl spíš na obtíž. Je na místě, že se herní postava po postřelení bude svíjet v křečích neschopna pohybu, ale ve výsledku to znamená jen častější load a vyšší tok nadávek. Nicméně to, že by ve skutečnosti nikdo 5 ran do hrudi nepřežil (včetně NPC) se už neřeší (ještě, že jsem našel modifikaci na headshoty).
◦ Zbraní je do počtu prstů na rukou a mezi misemi se náplň inventáře jednoduše smaže. Postup, k jakým zbraním se hráč dostane není také moc šikovný. Už ve třetí misi získám nejúčinnější zbraň vůbec, kterou mi však hra po dokončení mise zase sebere (jako rozmazlenému děcku lízátko) a nabídne za odměnu boxera (palec).
◦ AI parťáků. Raději nebudu rozvádět.
◦ Linearita. Doslova a do písmene si vývojáři hrají s hráčem jako s loutkou a vedou ho za ručičku. Pro mě další prvek, který zabíjí hratelnost na bod mrazu. Jediné, co hráč mohl ovlivnit za celou hru byla volba obtížnosti závodu. Já vím, že se jedná o TPS, ale jakékoliv drobné možnosti volby, které příběh (a vůbec hraní her) nabízí by neuškodilo. Navíc hráč při plnění úkolů nemohl myslet způsobem "Jak bych to udělal" ale ,"Jak by to vývojáři udělali". V konečné fázi byla struktura misí asi taková: Jeď z bodu A na bod B, shlédni animačku, vystřílej co se dá, shlédni další animačku a vrať se z bodu B na bod A.
◦ Několik hodně slabých misí. Jako příklad uvedu ochranu Sáry, kde jsem byl s boxerem postaven před 5 NPCček z noži a baseballkami. Jediné, co mi herní možnosti nabídly bylo zběsilé mačkaní myši a zaměření na jednoho grázla, dokud po cca 8 ranách nelehl dřív, než mě stihli umlátit jeho kumpáni. a pronásledování Sergia Morella. Zadání úkolu během ujíždějícího auta bylo ,"Zabij Sergia Morella". První co mě trklo bylo pochopitelně ,"neujeď mi ať tě mám pořád na očích". Hlavně když jsem ho měl před nosem po třech neúspěšných misích s Pauliem. Tak jsem se snažil, co to šlo. Stará herka ale měla problém s výjezdem po hlavní nahoru, ujel mi. Podruhé jsem to vytočil smykem, vyjel to a chvíli jej pronásledoval po hlavní k mostu. Když byl blízko, tasil jsem jednu ze tří ponechaných (neobvyklé při přechodu mezi misemi) pistolí a smažil do něj. Ten ale jak splašený přidal a rázem ujel. A tak to pokračovalo. Sem tam se připletli policajti = load (stačí jedno zdržení a Morell byl kde tam), pak mi občas dělala problém jedna zatáčka (za mostem kolmě doprava, lampy zavazely), několikrát jsem to otočil na záda, a dvakrát se mi ho podařilo vybourat. Poprvé se sekl mezi sloupy, ale než jsem do něj stačil nastřílet olovo, kde se vzali tu se vzali benga s pumpovačkama = load. Ulevilo se mi, že jeho vybourání není mission impossible a pravděpodobně to ani jinak nepůjde, takže jsem pistole nevytahoval a snažil se ho pořád nabourat = mnoho loadů při tlačenicíh. Druhé úspěšné nabourání jeho auta znamenalo propad přes texturu. To už intenzita nadávek nabírala na maximálních otáčkách tak jsem ho jen na truc pronásledoval (a raději se ho ani nedotkl). Najednou loadscreen, animačka a stejné zadání úkolu ,"Zabij Sergia Morella". To už jsem fakt nevěděl, co si pod tímto pojem mám představit. A podobná mise byla při pronásledování z nějaké farmy jedno chlápka někde v úvodu. Zadání bylo stejné ale fungovalo.
◦ Obrovské zklamání. Zvlášť po tolika stoprocentních ohlasech. Pro mě nejpřechvalovanější hra vůbec.
Možná někoho napadne, proč jsem Mafii vlastně lámal přes koleno abych ji dohrál. Důvody jsou dva. Za prvé jsem chtěl vědět, co vlastně všichni považují za českou legendu a vytvořit si vlastní pohled a za druhé jsem chtěl mít nějakou návaznost na její pokračování, do kterého mě osobně nabudili přímo samotní vývojáři z 2K Czech... A studium.
(1.2, kolekce klasiky)
Pro: OST | Grafika | Narace | Cut-scény
Proti: Těžkopádná hratelnost | Herní stereotyp | Nedodělaná "realističnost" | Linearita - cítil jsem se jako loutka
Pro: Příběh, přestřelky, atmosféra, hudba...
Proti: Pěstní souboje, občasné bugy.
Pro: Mafia
Proti: Nic
Mafia, je pro mě nejoblíbenější, co se týče polofilmového herního prostředí zasazeného do 30 let.Tato hra je dobře zpracovaná jak režií, tak scénářem a český dabing na ni sedne, "přesně jak prdel na hrnec" !!! Čeští vývojáři se přesně trefili na osoby s danným hlasem který se k jednotlivým osobám přesně hodí.No prostě parádně vybroušený kousek, jak graficky, tak i zvukově a Audio stránka hudby, je velice pěkná a dobově se k tomu hodí.Zvláště klarinety a jazz trumpety s dusítkama.
No, chvílemi jsem si připadal, jak když jsem v té době taky.Je to můj herní drahokam, ke kterému sáhnu vždy, když je dlouhá a zvláštní chvíle která k tomu nutí, si to znovu zahrát.Tento příběh jsem dohrál snad 7x a vždy je něco, co mne po čase zpátky vrací, abych si znovu zahrál.Konec je dojemný a prožíval jsem ho jako většina národa, se slzami v očích.Vždycky si řikám, mohlo to dopadnou lépe."Chudák Tommy" !!! Na téhle hře je zvláštní, ta dobová atmosféra která se dá plně prožívat.
Škoda, že další pokračování Mafia 2 nezasadili do pokračování ve stejných 30 letech, ale s moderní grafikou.
Měl jsem rád hlody Pauliho, ralf byl dobrým automechanikem a kámošem.Lucas bertone, zase šikovný potměšilý vychcánek.Žlutej Pít byl simpatickej děda.Frank se ze začátku nezdál a pak to byl dobrej chlap.Sam byl křivák, který byl hodně v ústraní.Salieri zase nemilosrdný obchodník se snahou převálcovat svojí konkurenci zastrašovacími metodami a svým respektem v okolí.
Tak se mějte hezky a vzpomínejte na tento příběh s úctou.
Pro: Vše !!!
Proti: Nic
Památný moment: velmi mnoho, za mě především mise na lodi a vykradení banky
Alternativa: GTA Vice City, Mafia 2
Pro: atmosféra 30. let, příběh. originalita, inteligentní policie, překvapivý konec
Proti: město je jen kulisa-nulová destrukce okolí, bugy bránící v postupu ve hře, obtížnost závodů, smutný konec
Nejprve mě oslovil dabing. Byl jsem příjemně překvapen kvalitou herců, kteří byli vybráni pro nadabování postav, Marek Vašut i Petr Rychlý odvedli velmi dobrou práci a k postavám mi vyloženě seděli. Příběh se začal pomalu rozjíždět a já pochopil, proč se všem kolem mě hra tak líbila. Na filmové poměry možná nemá, ale pro počítačovou hru se jedná o velmi nadprůměrný, někdy i vynikající dílo. Grafika v dnešní době už příliš neoslní, ovšem vím, že v tehdejší době se jednalo o to lepší, co mohly 3D hry nabídnout, takže za grafiku u mě hra určitě mínus nemá. Vzhledem k tomu, že o hře bylo zde v komentářích již prakticky vše řečeno, zkusím v následujících odstavcích vypíchnout věci, které se mi líbily a které naopak ne a proč tedy vlastně hodnotím tak, jak hodnotím.
Mafia klade velký důraz na detail a dobovou přesnost, pokud se tomu tak dá říkat. Proto se moje poznatky budou vztahovat právě k těmto detailům, které někdy umocňují a někdy naopak kazí zážitek ze hry.
Tak nejprve co se mi líbilo. Například to, že když se o něčem v animacích mluví, musí se to poté také sebrat a není to automaticky přesunuto do hráčova inventáře (typicky zbraně a tak dále). Dále mě velmi potěšily zvedací mosty, které mi přišly, že fungují naprosto nezávisle na okolním kontextu. Dále mě velmi potěšila a zaujala skvěla "dobová" hudba, ovšem celkový počet písniček mohl být větší, takto se za několik hodin oposlouchají. Líbil se mi samozřejmě i jízdní model a další, téměř všemi zmiňované věci. A pro mě osobně má hra plus za naprosto skvěle udělané alt-tabování (rychlé a zároveň stabilní).
A teď co se mi nelíbilo, opět se jedná o maličkosti, které ovšem kazí radost ze hry. Ač jsou modely vozidel i postav pěkné, nechápu, proč zrovna stromy musí být dvě překřížené textury. Vytvořit nějaké "koule" jako koruny stromů a potáhnout je texturami je práce maximálně na den pro doslova několik lidí. Překvapili mě naprosto přesní policisté. Vzhledem k tomu, že snad všichni ve městě jezdí fixně zhruba 35 mph, opravdu nechápu, jak poznají rozdíl mezi jízdou rychlostí 39 mph a 41 mph, pravděpodobně mají kapesní radar z 21. století. Oproti této přehnané přesnosti působí komicky situace, kdy jsem s Pauliem odjížděl z nějaké akce a policisté mě sledovali kvůli pokutě za rychlost. Zastavil jsem, vystoupil, Paulie taky vystoupil, v ruce tommygun, který strčil policistovi přímo před obličej. Tomu to ovšem zjevně nezabránilo zůstat v klidu a napsat mi vzduchem pokutu na vzduch, přičemž jsem na tuto pokutu zareagoval předáním vzduchu, přebráním vzduchu a klidným odjetím. (Ti, kdo hráli hru, jistě chápou, na co narážím.)
Opravdu mě nazlobila jedna vlastnost, kterou nevím, zda v patchi autoři opravili, či ne, a to, že když do vašeho auta někdo narazí několikrát za sebou, zpomalíte na cca 10 mph, což vždy znamená minimálně velké potíže. Mohl bych poukazovat na další věci, jako například že dealer zbraní Vincenzo má vystavené vždy jen to, o co si zrovna postavy řeknou. Dokážu pochopit, že už ví předem, co bude potřeba, každopádně to vypadá trochu komicky. Myslím ale, že to už by stačilo a že všichni již chápete, proč hodnotím 80%.
Suma sumárum je Mafia velmi dobrá hra a přijemně mě překvapila, ovšem nedomyšlené detaily mě často zamrzely a já si vždy uvědomil, že je to vlastně jen počítačová hra a ne interaktivní film.
Pro: Dabing, hudba, modely, spousta pěkných detailů
Proti: Spousta chybějících detailů, které zamrzí
Pro: Poutavý příběh,atmosféra,sympatické postavy,povedený dabing.
Proti: Sem tam se objeví bug ale dají se snadno přehlédnout.