Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Marcusss: Pripravený na malú previerku, ktorú som dopredu avizoval?
1) Môže byť väčšina nadpriemerná v akomkolvek systéme? (ANO/NIE)
2) Je rozdiel medzi stupnicou kde môžeš byť - výborný, chválihodný, dobrý, dostatočný, nedostatočny a tým ked povieš že je niekto priemerný, nadpriemerný? (ANO/NIE)
3) Je hodnota 80 matematicky-elegantná priemerná hodnota v systéme od 0 do 100? (ANO/NIE)
A teraz otázka za 10 bodov (je dlhšia, tak odporúčam čítať pomalšie)
4) Môžeš si len tak vytvoriť vlastnú stupnicu, ktorá je nezávislá od výsledkov viacerých pozorovaní (rieši jedno pozorovanie za druhým a neporovnáva ich navzájom) a potom tvrdiť, toto je priemerné, toto je nadpriemerné, toto je podpriemerné? (ANO/NIE)

Hamster: Mám pár kandidátov ale chcem im dať ešte jednu šancu kým im naparím nulu. Tých 63 je len dočastných. A hlavne, dobrých desať hier ktorých by som neohodnotil ani 5% tu ešte nie sú. Patria najmä medzi ne rôzne MMORPG.

"Paní učitelko, proč jsem dostal trojku? Vždyť jsem měl všechny otázky správně."
"No protože všichni ostatní taky odpověděli na všechny otázku správně. Tak jsme museli změnit hodnocení."

Jo to dává naprostý smysl...(*sarkasmus*)
btw. Ebbe, kdy jsi naposledy revalidoval svou stupnici? Koukám, že jsi za poslední rok přidal hezkou řádku her a už ti to tam začíná ujíždět o dobrých přes deset procent. Tak je možná na čase, abys k tomu zas po čase sednul a celý ten svůj seznam hodnocení překopal, páč za chvíli aby se v tom čert vyznal, žejo.
Ale on má v podstate pravdu v tomto smere. :D resp. ak by im ostala 1, mal by narásť počet stupňov, čiže by si mal ešte 4 lepšie známky ako 1 a mal by si 1 ako priemer. :D
Tulareanus - Ah jo. Pochop, že to co říká Ebb je, že pokud všichni žáci ve třídě (ber ji jako uzavřený svět) napíšou písemku na 1, měli by všichni dostat za 3. (Případně, pokud všichni napíšou za 5, měli by dostat za 3.)
Naprosto nehledí na to, že průměr stupnice se nerovná průměru získaných známek.
NateLogan: Aj ľudia sa postupom času zlepšujú, rastie ich iq. :) Ale o hrách by som to ani netvrdil, z technického hľadiska sa lepšia, ale ustupuje obsah pred formou. :) + Fakt, že sa robí čoraz viac hier a nie práve všetky sú kvalitné, sťahuje dolu priemer tým hrám, ktoré sú kvalitnejšie než tie predtým.
Já bych řekl, že tady jakékoliv analogie s reálným světem totálně ztroskotávají. Hry se s postupem času zlepšují... Pokud by měl být zachován průměr v "průměru", tak s každou další hrou by se musela posunout hranice onoho průměrného bodu a tedy přehodnotit všechny starší hry. A to je blbost.

Tady by se musela zavést nějaká další vrstva hodnocení (třeba rozsekat na roky) a to by to všechno jen komplikovalo.

Ne, nechal bych základní hodnocení takové, jaké je. Pokud se to někomu vyloženě nelíbí, ať si sedne a vymyslí si další skripty na zpracování hodnocení (vážený průměr, hodnocení dle věku nebo pohlaví, hodnocení dle žánru, roku vydání atd.).
Marcusss: lenže na základe toho testu je objektom priemerovania priemerná dosiahnuá známka, ak chceš priemerovať, žiakov, tak si vezmeš ich celé študijné výsledky za určité obdobie a to priemeruješ, prípadne si vezmeš viacero tried, ktoré písali tú istú písomku a priemeruješ to, ako priemerne dopadla v rôznych triedach.
Prečítaj si pozorne definíciu priemerný, priemer, nadpriemer. Nemôžeš definovať niekoho nad/pod, alebo priemernosťou bez toho že by si ho porovnal s priemerom.

To že mala celá trieda jednotky, neznamená že boli všetci nadpriemerní, ešte raz. Prečítaj si definíciu slova priemer, točíme sa stále okolo tvojej zlej definície.

Nemožeš si vyrobiť vlastnú stupnicu a povedať, že toto je priemer, bez toho aby tá stupnica skutočne nemala ten priemer vyrátaný z relevantných údajov (tj testy z minulého roku povedzme).

Triviálne, stačilo na dnes. Toto sa douč, zajtra ta preskúšam.
Jenže na tom u bodování nezáleží!!!
Ještě jednou použiju danou třídu:
Z písemky všichni až, na jednoho, dostanou pětku. Ten jeden dostane 2- .
Ty říkáš, že většina žáků jsou průměrní a jeden nadprůměrný.
Já říkám, že většina jsou nedostateční a jeden je průměrný.
Oba máme pravdu, ale ty počítáš podle žáků vůči sobě navzájem a já počítám podle ZADANÉ STUPNICE. Hádej, který systém je z hlediska hodnocení relevantní.
Nemôže byť väčšina vecí nadpriemerná. To je oxymoron. Nadpriemer z definície znamená, že je lepší ako priemer. A priemer je priamo, či nepriamo (cez median, alebo modus, alebo bohviečo všetko) synonymum väčšiny.

Keď robíš test a výde ti, že väčšina ludí prešla nadpolovičným hodnotením - tak to pre lásku božiu neznamená, že boli všetci nadpriemerní.
Bodkin - Nebo se prostě všichni učili...XD Ale o tohle nejde, bylo to jen vzorové přirovnání.
Ebb - To je něco jiného, protože IQ se hodnotí podle různých podmínek a navíc de facto nemá maximální hodnotu. IQ neměříš v procentech, nemáš žádný ideál. U her a filmů atd. ano.

U her, filmů, známkování atd. nemůžeš hýbat stupnicí. Stupnice je neměnná a fakt, že většina věcí, které se podle ní měří se pohybuje v hodnotách nad průměrem stupnice znamená, že většina věcí (her) je podle stupnice nadprůměrná.

Ano, vůči sobě navzájem jsou hry bodované 80% průměrné, ale vůči stupnici jsou nadprůměrné, a o to jde! Médium porovnáváme vůči stupnici a ne vůči sobě.
Marcusss: To spolu snad nijak nesouvisí, v takovém případě jsou všichni obojí. Pokud bys vzal tisíc náhodných lidí, tak průměrný člověk bude hodně mizerný krotitel šelem.

Bodkin: Relativně, nebo absolutně lehká?
S analogiou súhlasim. A ponúkam inú.
IQ stupnica funguje asi takto. Priemer je 100, ten sa pravidelne posúva tak aby priemer populácie asi 70% bol v rámci 90-110 IQ (ten celosvetový priemer v skutočnosti ide hore v priemere o nejakých 0,2 percenta každých 5 rokov). Ak sa to prenesie do db.cz stupnice od 0-100 tak priemer je 50, väčšina hier by bola medzi 45-55. To je elegantné riešenie.

My máme namiesto toho systém kde 80 je priemer pri maximalnej hodnote 100 a minimálnej 0, a kde drvivá väčšina hier sa pohybuje medzi 75%-85%. Z toho sa usudzuje, že už hra s 70% je podpriemerná podla DB.CZ systému. To je tá deformácia.

Číslo 70 totiž evokuje v stupnici od 0-100 nadpriemernosť, nie podpriemernosť.
Ebb - Jenže stupnice je neměnná. To hodnoty na se mění!
Představ si tohle: Třída píše písemku a všichni ji napíšou tak dobře, že dostanou jedničku.
To co říkáš ty je, že všichni žáci jsou průměrní.
Já říkám, že všichni žáci jsou výborní.
"Fakt, že průměr obodovaných her je větší než průměr stupnice, znamená to, že většina her je nadprůměrná." v takomto prípade sa predsa posúva ukazateľ priemernosti. Priemer je predsa to, čoho je najviac alebo to čo vychádza ako celkový pomer.
Hodnotiaca stupnica je vždy matematika. A táto naša je ne-elegantná a zdeformovaná (pričom matematici radšej preferujú úhladnosť a elegantnosť), keď pri min hodnote 0 a max hodnote 100 máme priemer 80.
Ebb - Je tu jedna zásadní věc, kterou nechceš pochopit - Hodnotící stupnice nemá nic společného s matematikou nebo statistikou. Možná tě mate to, že některé hry označujeme jako "průměrné", přičemž lepší by bylo používat slovní spojení "středně dobré"
Ebb - Jenže průměr zadaných hodnot se nerovná průměru stupnice => tvůj přístup je naprosto nesmyslný.
Fakt, že průměr obodovaných her je větší než průměr stupnice, znamená to, že většina her je nadprůměrná.
To co se snažíš dělat, je hýbání stupnicí.
V každom prípade, objektívne uznám, že nevýhoda takéhoto systému je ak by sa mal rating hier odtialto potom porovnávať s ratingom inde ako napr metacritic, kde by ten priemer 50% nedodržiavali. Reálny rozdiel by mohol byť aj mínus 10 bodov pre hry v rámci 20-80% ratingu.

Zároveň by ale trochu polepšili top ten hry ktoré majú napr 92 teraz vklude aj na 94-98%.

Marcusss ano.

V tom prípade ale na databázy napr. stále chýba kopec freeware a budgetoviek (nielen z Ruska) a iných vyslovene zlých neAAA titulov, ktoré by to celkové hodnotenie potiahli dole + fakt, že takéto hry i z toho čo je na dh.cz si asi veľa ľudí nezahralo a nezahrá, tak sa v rámci ich osobných rebríčkov s tým nebude počítať a nebude to smerodajné.
Priemer sa udržuje 50, s tým, že každé hodnotenie každého uživatela je prerátane tak aby priemer jeho hodnotenia bol 50, a predtým sa ešte prihodí bayesianových 50 bodov každej hre X krát aby sa neprehodnocovalo minimom hodnotení.

Marcusss "Tak, fakt, že většina her je označena za "SKVĚLÉ" neznamená, že jsou "PRŮMĚRNÉ"..."

No to práveže znamená. Ak si si nie istý, tak si prečítaj definíciu priemer / priemerný. Nemôžeš povedať, že je hra priemerná, bez toho že by si ju porovnával s inými hrami. Ty sa ju snažíš len porovnávať s akýmisi jej parametrami. Dôležité a klúčove je práve to porovnávanie s inými hrami. O tom je rating.
Garion: stejně jako dáš té efpéesce 70 %, erpégéčku 60 % a simulátoru 80 %?
Priemer v rámci hodnotenia je predsa "stred" udelených hodnotení. Ak to pracovalo vyslovene s 50%, tak by sa ten priemer musel neustále posúvať vzhľadom na počet a pomer následne udelených vyšších alebo nižších hodnotení.
Ebb - Jenže matematika jako taková nemá s hodnocením věcí co dělat. Teda přinejmenším ne v základě.
Když si vezmeme bodování 1-10 a nahradíme ho slovním popisem, kdy:
10 = IDEÁLNÍ
9 = Téměř ideální, úžasná hra
8 = Skvělá hra
7 = Téměř skvělá hra
6 = Lehce nadprůměrná hra
5 = Průměrná hra (!!! = to znamená, že všechny klady a zápory dané hry jsou na stejné úrovni!!! Ne, že se jedná o průměr bodování všech ostatních her! Ty s tím nemají co dočinění.)
4 = Lehký podprůměr
3 = Špatná hra
2 = Velmi špatná hra
1 = Odpad

Tak, fakt, že většina her je označena za "SKVĚLÉ" neznamená, že jsou "PRŮMĚRNÉ"...
Samozrejme, že to je správne. K tomu ešte dohodiť Bayesianov priemer a môžme sa začať baviť o rating systéme. Bayesian nahodí na začiatok X priemerných hodnotení každej položke, aby sa zabránilo tomu, že hra s pár hodnoteniami bude mať extrémne nízky, alebo vysoký rating.

Marcusss: Iste, že priemer je dôležitý, ak by si všetko porovnával s najlepšou dokonalou hodnotou, tak každý výsledok by bol: "horší".

Ešte raz, máme tu stupnicu s minimálnou hodnotou 0, maximálnou hodnotou 100, a priemernou hodnotou 80. To je podla mna nie že mierna deformácia, ale extrémna deformácia. Treba však dodať (proti tomu), že z nejakého dôvodu pri počítačových hrách je vo všeobecnosti všade tá stupnica dosť mimo (aj oproti filmom, aj oproti hudbe, aj oproti knihám).
Proč by sakra měl být odrazový můstek průměr? Proč to nemůže být ideál?
Vždyť to je způsob podle kterého lidi porovnávali od jakživa! Ne od průměru.
Máš nějaký IDEÁL ("Boha") a vše ostatní se k němu přibližuje, respektive vzdaluje. Pak naprosto nezáleží na tom, co je průměr.
Ebb: Dokud nezajistis, aby vsichni uzivatele ohodnotili vsechny hry, tak to statisticky opravdu nespravis, to bude jen vypadat opravene (a mozna ani to ne). Mame tu 21 stupnu hodnoceni, ty si zahrajes 21 her a kazde das unikatni hodnoceni. U tebe se nic prepocitavat nebude. Ja ohodnotim jen 2 nejlepsi hry z tveho hodnoceni a dam jim hodnoceni uplne stejne. System se na me podiva a rekne si "to je blb, prumerne hodnoceni 97,5%, toho musim prepocitat" a druha nejlepsi hra z tveho i meho zebricku bude mit najednou hodnoceni 47,5%. To se ti zda spravne?

MCZ: A taky by me zajimalo, jak ohodnotis, ze "tahle FPS je lepsi nez tamto RPG a horsi nez tenhle simulator" :)
MCZ: to nie je problém vymyslieť. Dokonca je jednoduché vymyslieť systém, pri ktorom dáva hodnotenie ludí, ktorí nadhodnocujú alebo podhodnucujú isté žánre na pravú mieru scalovaním. Je to rovnica možno na dva riadky.
Nate: to je prvý obstojný argument, ktorého som sa od začiatku debaty obával že ho niekto prinesie.
To už skoro postavit systém, kdy bude uživatel u hry zadávat místo hodnocení, "lepší než", "horší než" a "stejné jako", podle čehož se dá získat nějaká škála. Jak to ale přetavit do nějakého průměrného hodnocení, to bych už opravdu vymýšlet nechtěl.
Marcusss, možno ta to prekvapí, ale takto to funguje na prakticky každej univerzite. Nie iba triedu, (príliž malá vzorka a môže sa stať, že ich tam je viac/menej nadaných), ale pre celý ročník v jednotlivých predmetoch.

Garion: Vrátme sa k téme, ešte raz, v db.cz systéme hodnotenia je dôležitá priemerná hodnota. Od nej sa totiž odvíja, či je hra priemerná, podpriemerná, alebo nadpriemerná. Ak my tu máme priemernú hodnotu 80 (pri maximálnej hodnote 100 a minimálnej 0), tak tá stupnica je jednoducho deformovaná.
Někteří lidé mají holt potřebu všechno si přesně rozškatulkovat a na všechno koukat černobíle a nepřijímat žádné odchylky a výjimky.

Já si třeba stejně neumím představit průměrnou hru. Každá hra má nějaké klady a zápory, pro každého člověka jsou jiné a jinak důležité. Každý člověk hrál jiné portfolio her... Naroubovat potom nějaké hodnocení na přesně stanovenou rozškatulkovanou stupnici je blbost a v reálu se to nikdy nepovede. Ne dokud budou hry hodnotit lidé... :)
Ebb - Tak TOHLE je postavené na hlavu.
Takže kdybys to použil na bodování třídy školáků, jejíž společný průměr známek je 1,5, tak použiješ jednoduchý algoritmus, abys jejich průměr udržel na 2,5 => všem zhoršíš známky?
NE! V té chvíli to znamená, že většina žáků se prostě dobře učí - přesněji dobře učí podle nastavených latěk. A tyhle laťky (byť písemně nestanovené) existují i u her!
garion: a/b/c boli myslené možnosti pri teste, nie systém hodnotenia.
To mate nejaky pevne stanoveny sessions, kdy zas budete zvatlat o tom, jak kdo hodnoti?
A jaky ze je rozdil mezi A/B/C a 100/80/60%? Chces mi rict, ze kdyz nebudu mit prumer C (kdyz zanedbam lidi, co neprojdou), je me hodnoceni zdeformovane? Kdyz budu davat znamku dle obodovaneho testu a 20% lidi dosahne na postupne 100-96 bodu, mam tem, kteri maji 96 bodu dat E jen proto, ze nekde zapomneli napsat jednu vetu oproti tem, kteri maji D? A jak vubec urcis dulezitost jednotlivych kriterii? Ktera veta ci informace je dulezitejsi?
Pretože to deformuje stupnicu. V tom tvojom príklade je to jednoduché, máš A/B/C bud dáš zlu odpoved alebo dobrú. Stupnica si ani nemusí udržovať priemernú hodnotu. Pri takomto rating systéme aký je tu, je priemerná hodnota dôležita. My tu máme priemer 80 percent a tým pádom je ten rating systém do značnej miery zdeformovaný. Matematika je elegantná a omnoho úhladnejšie by bolo ak by sa tu udržiaval 50% priemer jednoduchým algoritmom, ale vidím že som bohužial opäť v menšine.
Opravdu? A na kolika univerzitach jsi studoval a na kolika jsi ucil, ze vis, jak to opravdu je? :)

Ano, porovnavas s nejakymi latkami, ktere sis stanovil. Proc tohle nedokazes pochopit u her?
čistě statisticky můžeš teoreticky uvažovat, ale nikdy nebudeš znát celý vzorek. V tom případě je tvůj argument se srovnáváním mimo. Platný by byl pokud by všichni hráči hráli a hodnotili (popř.jen hodnotili) všechny hry.
Samozrejme, samozrejme. Každá univerzita, má v skutočnosti percentualny počet ku všetkým predmetom, ktorý sa musia vmestiť do istého hodnotenia. Jednoducho, 5% ludí vždy bude mať A+, 10% A, atd. Takto to funguje.

Aj v prípade, že také niečo nie je zavedené, ako v tvojom príklade, tak stále je to porovnávania hodnotenia študenta s maximálnym možným stavom.

Vždy je hodnotenie porovnavanie. Bud so skutočným stavom, planovaným stavom, alebo ostatnými položkami v podobnej kategorii.

Hydrogen ty sa už prosím ta odprac z tejto diskusie ked nemáš čo povedať.
Ebb: Hodnoceni tedy neni o porovnavani. Chces mi rict, ze kdyz zadam u zkousky otazku a student A mi rekne to, co jsem chtel slyset, a student B mi rekne krome toho i spoustu dalsich veci, protoze je to desnej sprt, mam dat studentovi A horsi znamku? To je prece hloupost. Existuji nejake meze, do kterych se student/hra musi vejit. Pokud se tam vejde, dostane odpovidajici hodnoceni.

Say: Takze ty si hru koupis, aniz bys dopredu vedel, jak je zhruba kvalitni, a po pul hodine ji zahodis a naparis ji 30%? To je tak trochu vyhozenych rekneme 500,-, ne?