Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
V mode niesu dlhe komentare, tak sa pokusim aj ten moj nejako skorigovat.

Tvorba postavy: kedze som netusil ako to chodi v ME, stvoril som si zensku postavu, ktora bola zamerana primarne na biotics a tech, nez na strielanie.

Grafika: velmi pekna, oproti takmer rovnako staremu Fo3 je neporovnatelna. Filmove zrnenie som mal konsatne zapnute, naozaj to pridavalo na atmosfere.

Pozadie, atmosfera: Cela hra by sa dala vlastne zkopnut do skatulky "Filmova hra", cize hranie za hlavneho hrdinu filmu, ktory sa vam odvija pomedzi prstami.

RPG system: Velmi zaujimavy. Zozaciatku mate 3 body na level, ktore vam postupom casu ubudaju az na 1 bod, pricom vasi partaci maju stale o jeden bod menej. Body v zbranovych dovednostiach je naozaj vidiet, a takisto aj body v dialogovych odchylkach charm/intimidate.

Dialogy: najdokonalejsi system dialogov - uz bolo na case. Prava polovica vas posuva dalej v dialogu/pribehu, lava polovica sluzi na "investigate". Ked som obcas pritlacil na nejaku postavu, bolo to aj vidiet v animacii mojej psotavy, bud zamierila zbranou, pritlacila danu psotavu k muru, atp. Taksito animacie pocas dialogov uz boli nacase, pretoze na tie paskvily z Oblivionu a Fo3 a podobne sa uz nedalo divat.

Boje: Trochu slabsia cast hry, ak vezmeme do uvahy intenzitu, repetitivnost apod. Vacsina subojov bola len rychlou prestrelkou, ktora zrejme nemala obmedzovat, ci nejako zdrzovat hlavny pribeh, co je len plus. Samotny system strielania je klasicky, cize strielate a vzhladom na vasu dovednost v zbrani cakate ze sa trafite aspon priblizne kde ste zamierili. Bohuzial som az niekde za polovicou hry prisiel na to, ako sa "kuzli", kedze stlacenie cisla quickslotu na nejaky skill proste nefungovalo pocas hry. Len spomeniem, ze sa hra dala pomocou medzerniku zastavit, vydat prikazy, "zakuzlit", ci ziskat prehlad o situacii.

SQ(sidequests): Zpociatku jednoduche, originalne a nezazivne. SQ na galaxymap tiez, ale bohuzial len zozaciatku. Takze, ked som siel uz nejaky 15ty, ci 20 SQ na galaxymape, modlil soms a nech skonci co najskor :/

MQ(mainquest): Nadherny pribeh, plny zvratov, intrig, zrady, lasky, akcie. Proste klasicky hollywoodsky trhak, ktoreho ste hlavnou sucastou. Pribeh ma strhol so sebou ako lavina, a zanechal len skvely pocit z tejto hry.

Aj napriek niektorym minusom, si tato hra zasluzi 100%. Preco? Pretoze to je po dlhych osmych rokoch prve RPG.

Tak a nakoniec sa mi predsalen nepodarilo skorigovat tento koment. co uz :P

Pro: pribeh, questy, dialogy, atmosfera, suhra s hlavnym hrdinom - vsetko co robi RPG tym cim RPG je.

Proti: obcas nudne questy na galaxy map

+9 +16 −7
  • PC 85
Mass Effect je, alespoň dle mého názoru, jasným důkazem, že i herní branže má svoji vlastní evoluční křivku, a že z určitého úhlu pohledu dochází k degeneraci.
Nechápejte mne špatně, Mass Effect mě velice slušně pobavil, z technologického hlediska jsem byl velice spokojen a co se týče atmosféry a hlavně epických velkofilmových momentů - podporovaných skvělou kamerou a trefně zkomponovanou hudbou - nemohu vyjádřit ani náznak nespokojenosti. Něco takového jsem prostě zatím nepoznal.
Nicméně hodnocení hry jako takové, a to zcela subjektivní hodnocení, nemůže s výše zmíněnými body držet krok ani náhodou. Mě prostě nebaví běhat v koridorech a střílet hlava nehlava, i přes náznak taktizace a - z mého pohledu spíše vnuceného a nepříliš podstatného - vývojového systému postav je to prostě zcela stereotypní. U Doomu a Quakea se to dá čekat, tady mě to zarazilo.
Každý kdo hrál Baldur´s Gate I nebo II bude jistě souhlasit, pokud tvrdím, že herní systém výše zmíněných her je o několik desítek procent vyspělejší - a přesto se jedná o tituly vytvořené jedním studiem.
Možná je to pouze moje mylná představa, ale mám pocit, že dnes se vývojáři tolik zabývají grafikou, efekty, hudbou etc., že jim posléze nezbývá dost času na to, aby vytvořili unikátní základ hry samotné...

PS: Baldur´s Gate I a II jsem hrál jen o pár týdnů dříve než Mass Effect, takže se nejedná tak úplně o hudrování, jaké to kdysi bývalo lepší:-) U BG jsem se prostě bavil mnohem lépe, přestože jsem k nim původně přistupoval s despektem.

edit: Při druhém hraní jsem se dokázal odpoutat od přesvědčení, že by měl být Mass Effect klasické "vývojově orientované RPG." Ačkoliv mě stále nijak zvlášť nebaví pobíhat a střílet, ostatní apekty hry (především díky důkladnějšímu hraní) mě napodruhé oslovily podstatně více. Původně jsem to bohužel trošku zarputile ignoroval, ale ME je vskutku velice dobrou hrou. Moc stejně kvalitních her jsem navíc již delší dobu nepotkal, proto zvyšuji hodnocení o 10%. (Pokud to někoho zajímá:-))

Pro: Grafika, atmosféra, příběh, celkově téměř přelomové zpracování videohry

Proti: Pouze obyčejná, herně nevýrazná střílečka

+23 +24 −1
  • PC 75
Tož dobrá gameska akurát je krátká a přímočará. Připadá mi že autoři hry se chtěli, jak je dnes zvykem zavděčit co nejširšímu proudu hráčů což u žánru SCI-FI není dle mého názoru nikdy moc dobře.Ano hra je emotivní a kdo neuronil alespoň jednu slzu či neměl k tomu nakročeno lže. Hlavní dějová linie je opravdu silná poněkud filmová, kdy si hra umí sama s hráčem pohrát ( hlavně s jeho city a přesvědčením).
Sám nevím kam tuto hru zařadit.Systém dobrozláctví je zde stejný jako v KOTORU či Jade Empire, což není moje krevní skupina. Vedlejší questy stojí za vylízanou bačkoru a ježdění po planetkách je nuda nudoucí.
Takže kdyby autoři hry kašlali na planetky a harampádí na nich nic se nestane- o to víc se mohli starat o hlavní dějovou linii a trochu ji ještě natáhnout, protože ta nemá chybu.

Pro: Hlavní dějová linie, emancipovaná hra :)) - hlavní hrdina může být muž i žena a ve které hře velí žena lodi??

Proti: vedlejší questy, hra je plná klišé a možná trochu kýče

+13 +14 −1
  • PC 75
Jako fanynka sci-fi jsem si ME nemohla nechat ujít, takže po mediální masáži kolem hry a nadšené recenzi Levelu ME instaluji a jsem připravena na jeden dlouhý výlet do jeho světa. Nadšeně uvítám volbu pohlaví hrdiny, upravím si svou postavu podle gusta, podivím se nad nuzným výběrem specializace a do hry se velmi lehce ponořuji. Propracovaná mimika charakterů a filmový střih hře sluší, dává ji to takový punc exkluzivity, který se snaží zastřít některé nedostatky. Slibný začátek totiž vystřídá zklamání nad krátkostmi a stručností vedlejších misí. Bohužel, ohromující velikost vesmíru je tady nevyužita, takže prohledávání soustav, planetek a zdánlivě opuštěných lodí se mi po několika misích stane stereotypem. Jako vedlejší mise jsem si představovala nějaké osudy nebo příběhy, kterých sci-fi tématika naskýtá dostatek, ne hledání surovin či artefaktů, ke kterým se dozvím jen zlomky informací o jejich určitě zajímavém původu.

Hlavní dějová linie ale zcela strhává a tak na chvílí dává zapomenout na nedostatky vedlejších misí. S nadšením vítám možnost komunikace s posádkou, čili spolubojovníky, která je bohužel často stručná. Zajímavé a pohnuté osudy nabízí každý člen vaší posádky, takže je velmi snadné si k nim vytvořit určitý vztah. Tento prvek hry považuju za velmi důležitý, jelikož hráči usnadní splynout s příběhem, a s oblibou prostřídávám parťáky při plnění misí( i taková jízda výtahem v Citadele nabízí místo pro komentáře). Existuje určitá interakce mezi nimi a každá postava komentuje určité situace po svém. (bohužel, toto se neděje v hlavní dějové linii – dialogy vedlejších postav jsou přednastavené a nabízejí malou variabilitu, což je škoda). Navázání vztahu a sympatií k postavám ve vaší posádce se stávají i velmi snadným manipulativním prostředkem (za předpokladu, že si k nim dokážete vztah navázat), kdy hra dokáže v mnoha momentech hrát na city a nutí hráče udělat i osudová rozhodnutí, na kterých záleží život členů vaší posádky.

S radostí jsem uvítala možnost pročítání si spousty užitečných informací v encyklopedii, která krásně dokresluje tíživou atmosféru celé hry. Jistě, můžete hovořit o klišé, jelikož osud světa je ve vašich rukách, ale komu by se líbilo plnit v tak velkém a pro lidstvo důležitém příběhu vedlejší roli. Tady narážím na inspiraci mnohými sci-fi knižními i filmovými díly, a asi nebude žádná novinka, když zmíním klasiku Fredericka Pohla o Gateway, tedy náhodně objevené technologii po tajemné vyspělé civilizaci, která se poděla neznámo kam.

Mass Effect je jedním ze silných herních zážitků, který bohužel kazí nedodělky ve vedlejší linii, a celková délka (čili krátkost) a linearita (chce se až říct přímočarost) děje.

Pro: silné a emotivní momenty, sci-fi tématika, hudba, atmosféra – dalo by se říct celkový umělecký dojem

Proti: vedlejší mise krátké, stručné, některé jakoby nedodělané, veskrze stručné dialogy, kde jsou ty úžasné rozlehlé a hlavně zaplněné města a místa budoucnosti?!

+46
  • PC 75
Mass Effect je kvalitní hra co se týče příběhu. Skvěle byly provedeny obličeje postav a dialogy. A taky tu byla hodně zdařilá rozsáhlost vesmíru. Vedlejší úkoly většinou nudili. Ale jakmile došlo na přílet na planetu, která se týkala hlavního děje hry, tak se tam stalo vždycky něco převratného a byl z toho skvělý zážitek. Dohrál jsem to na dobré straně (ochránce) takže to pochopitelně skončilo dobře. Což už může být u her běžná záležitost, ale samozřejmě si to člověk může zahrát i za zlou stranu (odpadlík). Takže mě ten závěr nijak moc nenadchl, ale šlo taky o dobrou podívanou. Abych to schrnul Mass Effect je nadprůměrná sci-fi hra, ovšem podle mně se BioWare více povedl Star Wars: KOTOR.

Pro: Příběh, rozsáhlost vesmíru, obličeje postav, dialogy.

Proti: Nudné vedlejší úkoly.

+4 +5 −1
  • PC 80
Je tady znát obrovská inspirace světem Star Wars (Kotor), jak v příběhu, tak v designu celé hry. Příběh a celkové historické pozadí jsou opravdu propracované do detailů. Technická stránka neurazí, nenadchne - některé pasáže působí dost ošunťele, naproti tomu obličejová mimika a celkové filmové vyznění rozhovorů je velice působivé. Obrovská škoda hromady bugů, místama nudné souboje. Na Bioware docela krátké.
+9 +10 −1
  • PC 80
Pro začátek: KOTOR jsem (zatím, bohužel) nehrál, takže nebudu kritizovat často zmiňovanou podobnost Mass Effectu.

Herní doba u mě nebyla nijak závratná, to bylo způsobeno tím, že jsem se nějak nemohl odpoutat od hlavní příběhové linie, side questy stále odkládal a najednou byl konec :) možná proto jsem byl ušetřen často zmiňované stereotypnosti side questů. Příběh není nijak složitý, neobsahuje žádné zásadní zvraty, ale je skvěle prezentovaný, po této stránce jsem byl naprosto spokojen. Potěšilo mě, že narozdíl od jiných dnešních her, u kterých už se od začátku počítá s pokračováním (Crysis, Assassin's Creed) Mass Effect nekončí ostudně useknutým koncem.

Systém vývoje postav se mi zdál příliš jednoduchý, počet speciálních dovedností různých povolání taky příliš neoslní.

Nelíbila se mi "konzoloidnost" hry, mám tím na mysli třeba to, jak jsou zvýrazněni nepřátelé a jak je zvýrazněno těch pár skříní/beden, co se ve hře dají použít, případně těch pár barelů, co se dají rozstřelit. Nepříjemně mě to rušilo a vyzdvihovalo "chudost" prosředí, co se interaktivity týče. S tím souvisí to, že předměty z nepřátel nevypadávají, nepřátele o předměty ručně neobíráte, po zabití nepřítele prostě vyskočí okýnko "získán předmět bla-bla-bla". Podle mě až příliš zjednodušené.

Co se dál týče předmětů, hra nabízí pouze zbraně, brnění a jejich vylepšení. To se mi zdá celkem skromné, nabídka jak z nějaké střílečky. A aby to nebylo málo, všechny vypadají stejně, mění se maximálně textura a jejich parametry. S tím, jak se vám zvyšuje level, nacházíte stále skoro stejné věci, jenom vždy "lepší model" - nepatrně vylepšený. Nikdy se nestane, že by z nějakého bosse vypadla zajímavá, ultimátní zbraň, nebo že byste něco podobného dostali za splnění questu.

Líbilo se mi hodnocení hráčova chování (ochránce/odpadlík), bohužel jsem si nevšiml, že by to nějak ovlivňovalo další průběh hry.

Určitě bych zmínil propracovanou encyklopedii postupně odhalující reálie herního světa.

Grafika je pěkná, rozhovory diky skvělému zpracování obličejů a rozostřenému pozadí vypadají trochu jako z CGI filmu :) jenom jsem měl trochu problémy se stíny, částečné řešení formou úpravy konfiguračních souborů třeba zde, chyběl mi antialiasing přímo ve hře, po vnucení z ovladačů grafické karty stejně nefungoval úplně ideálně. Nelíbil se mi šum uměle přidávaný do obrazu, ale ten není problém vypnout :)

Pro: příběh a jeho prezentace, velkolepost, filmovost, encyklopedie

Proti: vývoj postav, inventář a předměty obecně, konzoloidnost

+21
  • PC 75
po absolutních hodnocení z X-Box verze jsem byl celý natěšený na slavný Mass Effect. První hodiny hraní mě dostaly, spousta rozhovorů, akce, famózní atmosféra a příběh byl nastartován opravdu výborně. Jenže hned po citadele začínají problémy. Dostal jsem do ruky velení Normandy a možnost letět na jakoukoliv planetu (tolik opěvovaná svoboda u X-Box recenzí) se stala extrémně nudnou po druhém extrémně dlouhém loadingu.

Vlastně, pokud by tu tahle možnost nebyla, nebo spíš jako v KOtORovi by tu byla jen možnost létat na hlavní příběhové planety, hře by to jenom prospělo. Takhle tu máme hafo genericky stejných planet, kde je cílem najít nějaký vrak/minerál/budovu/ a všecko kolem vystřílet. Originalita na bodě mrazu... brrr. Vlastně, plnit jakoukoliv vedlejší misi nezískanou v rámci hlavní příběhové kampaně je totální nuda. Kdyby se systém hry držel tomu KOtORovskému, odpadly by stížnosti na stereotypnost úkolů, takhle tu máme pár kvalitních příběhových vedlejšáků a milion nudných generických \"shoot\'em up\" misí.

Systém rozhovorů se povedl, je intuitivní a nijak nenarušuje chod hry. Škoda že samostatné větvení dialogů nesahá předchozím hrám od Bioware ani po kotníky, pač v rozhovoru máte vždy na výběr jen kladnou, neutrální a zápornou odpověď a dle schopností také přemlouvání a zastrašování. Každopádně většina rozhovorů má předem dané schéma, od kterého nelze odbočit a výsledkem jsou jen nic neříkající kladné a záporné body (opět, v KotORovi měly mnohem větší dopad na hru). Výjimky se ale nejsou a rozhodně potěší.

Akce je zvládnutá celkem dobře, ač systém v kotorovi poskytoval větší rozmanitost v boji, u ME je většina taktického myšlení ta tam, ale zábavné jsou neustále. Tedy pokud se odhlédne od faktu, že jsou většinou primitivně jednoduché (až na jeden konkrétní souboj) a parťáci jsou jen figurky, o které se často zakopává. Lepší interface pro jejich ovládání se širší škálou příkazů by bodl. Také fakt, že cíl pohybu, krytí, či útoku je vždy určen středem obrazovky a ne kurzorem, v podstatě pohřbil celý systém kooperace.

Mako je fajn věc, nic převratného, bylo už třeba ve FF7, ale dá se s ním užít... a kdyby umělo vertikálně mířit i z oddáleného pohledu, mohlo to být o třídu lepší (takhle se musí většinou zastavit, nebo alespoň zpomalit, přepnout pohled a pak střílet).

Výběr povolání, větvení schopností a systém zkušeností je... ehm, stojí za houby. Je tak jednoduchý a v podstatě se týká jen zbraní a brnění. Je dělán tak, aby ho pochopilo snad i šestileté dítě.

Příběh a prezentace je jedním slovem geniální. Na pana Kojimu sice v Bioware nemají, ale na poli PC her nemá ME obdoby. Stylizace, postavy, technika, videosekvence i rozhovory nemají chybu. Hra za mužského odpadlíka skýtá mnoho perfektních hlášek a situací a za \"hodnou ženu\" zase setsakramensky připomene hlavní postavu knih Davida Webera: Honor Haringtonová.

Ještě něco k posádce Normandy. Hlavní šestice postav se vážně nepovedla. Ashley a hlavně Wrex mají zajímavé poznámky, ostatní jsou ale silně stereotipní a k tomu i klišoidní. Většina posádky Normandy má jen pár příhod k vyprávění, které odhalí již na začátku hry a s kterýma vás budou strašit až do úplného konce.

Ostatně propracovanost zdejšího univerza má celkem blízko právě \"Honorverse\", zejména snaha o co nejreálnější nastínění faktů. Jinak ale příběh a vše kolem je vykrádačka mnoha dalších sci-fi, od Star-Wars až třeba pro Battlestar Galacticu.

Technické zpracování je... no je to UE3.0 původně optimalizovaný pro X-Box 360. Takže postavy jsou dokonalé, prostředí chudé, ale pěkné, náročnost průměrná. Ale optimalizace je příšerná. Hra se mi až napočtvrté spustila správně (nejdřív bez menu, pak u úvodní sekvence byl pohled jen na Mars /asi easter egg :-)/, pak jsem neměl vidět hlavní postavu)..., také špatná správa paměti nepotěší (po delším hraní nehratelné) atp.

Právě paměť je podle mě kritický nedostatek. Po dejme tomu 2 hodinách je zahlcena tak, že se každou chvíli objeví nápis loading a trvá v extrémních případech i 2 minuty a třeba 3x za sebou. By mě zajímalo, co se načítá, jelikož disk není aktivní a CPU se v tu chvíli fláká jak může a z mých 3GB je využit jen zlomek místa... Takže chyba v enginu. Vlastně i nudné načítání ve výtahu by tu neměli být, cesta je ok (člověk si pokecá i se dozví aktuální info z rádia), ale ten loading... Nejkritičtější je právě na Normandy, malá loďka s největší koncentrací načítacích míst ve hře.

Jinak odstavec se stížnostmi s pamětí nemusí platit na každou sestavu a možná jej odstraní patch (až jej cd projekt vydá, EDIT: tak nic neopravil).

Pro: příběh, svět, emoce, stylizace, způsob vyprávění příběhu, encyklopedie

Proti: optimalizace enginu, vedlejší questy, krátká herní doba, systém vývoje postavy, klišoidní klišé, rozhovory s posádkou, málo možností jak řešit různé situace

+21
  • PC 70
verze hry - 1.1 CZ

KLADY:
+ Slušný příběh
+ Mimika, emoce - výprava se skoro blíží filmu
+ Grafika obličejů
+ Množství zajímavých informací, omáčka
+ Velice podařené dialogy
+ Povětšinou kvalitní souboje
+ Mako (vozidlo) - poměrně ojedinělý, ale zábavný prvek v RPG
+ Tvorba obličeje a lehké nastínění psychiky vaší postavy
+ Atmosféra obecně
+ Realistické sci-fi (máte-li tento žánr rádi, ale "pohádkovost" a naivita StarWars vám nevoní, je Mass Effect jasná volba)
+ Hardwarové nároky jsou v pohodě
+ Skoro žádné, snad dokonce žádné, bugy!
+ Perfektní závěr hry
+ Mnoho vedlejších úkolů, jenže...

ZÁPORY:
- Vedlejší úkoly jsou málokdy zábavné (ale najdou se) a hlavně "naklonované"
- Minihry (spíše minihra, jedna na všechno a navíc dosti nudná)
- Kvazar (okleštěný Pazaak z KOTORu)
- Prázdné světy, jejichž dvě tři zajímavá místa se v bledě modrém (někdy úplně) opakují. Nadto všechny vypadají stejně jen v jiném barevném odstínu
- Předměty! Nic nekupujte, poněvadž všechno najdete. A to co najdete se nijak neliší od sortimentu zboží v obchodech. Ve hře se nachází snad pět unikátních předmětů. Jsou navíc náhodně generované, což mi rovněž moc nevoní. Docela to snižuje uvěřitelnost a tedy i atmosféru, když u žebráka najdete v bedně kvéry za tisíce kreditů.
- Koridorovité, krátké dungeony (ve sci-fi tedy základny, stanice, vesmírné lodě..)
- Oproti KOTORu a v některých aspektech i oproti Baldur's Gate 2 krok zpět v rámci života vašich společníků. Téměř vůbec se během hry nezapojují do rozhovoru, natož aby prohodili něco mezi sebou. Ani s vámi toho moc nenamluví - a to zde měli tvůrci jen 6 postav, jejichž dialogy museli zpracovat.
- Skoro všechny předměty daného typu vypadají stejně (změní se maximálně lak:)
- Peníze jsou absolutně k ničemu, i kdybyste je nedostali za každé absurdní upšouknutí, stejně s nima můžete maximálně zatopit. Peníze zde dostáváte podobně jako zkušenosti za všechno.
- Rozvoj postavy je velice slabý. Pouze tři povolání a jejich kombinace. To by nemusela být žádná tragédie, možná i naopak, ale pouze v případě, že by každé z nich nemělo jen kolem desítky schopností, z poloviny navíc společných (tj. asi 30 schopností. Když si uvědomíte, že takové Diablo 2, které mělo do skutečného RPG hodně daleko, jich nabízelo 30 za JEDINÉ povolání, je to fakt bída). Navíc úrovně naskakují tak rychle, že si mnohdy nevšimnete a už máte o 4 levely více.
- Prostě nemusíte udělat nic - vydělat peníze, najít správného obchodníka, splnit úkol, zabít bosse... a všechno vám spadne do klína za úplné pitomosti (dešifrování nerostů, zastřelení bežného nepřítele - nečekeje, že by z největšího machra vypadlo něco jiného, než z usmrknaného drona s vodní pistolkou.)
- AI, hlavně vašich společníků, je poněkud slabší. (Občas poněkud hodně:)
- V mnoha případech naivita v určení toho, co je dobré a zlé (a tedy jestli dostanete ochranitelské nebo odpadlické body). Člověk odpovědný za tento sektor hry musel mít hodně černobílé vidění světa.
- Velmi krátká hlavní linie

CELKOVÉ HODNOCENÍ:
Mass Effect je velmi dobrou hrou... ale nic víc. Žádná revoluce, žádné "the best of best RPG ever made". Kdo tohle tvrdí, má klapky na očích anebo, což se dá prominout, je toto první "hra na hrdiny", kterou absolvovat. Vždyť proboha, lidi, jak se můžete rozplívat nad tím, že "Jde si vytvořit postavu", nebo že "Můžete být ochránce nebo odpadlík", že je k dispozici "až 6 postav" (Toho jsem si všiml na xzone, tady naštěstí ani ne)?! Vždyť hry daleko starší nabízely to samé a mnohdy v daleko větší míře, tak jakápak revoluce :). Úplně mě ale dostanou příspěvky typu: "Velmi slušná doba hraní, až 10hodin!" (opět xzone) - paráda, kam jsme to s RPG dopracovali. Porovnejte s Albionem, Baldurem, Icewind Dale, Morrowindem, Oblivionem, Planescape Tormentem, KOTORem atd. 10 hodin je NIC!! Doba se postupně zkracuje, ale prachy chtějí pořád stejný:)
Bioware je skvělá firma, ale s Mass Effectem se příliš nepochlapila. Jistě, kvůli příběhu a často zábavné akci to stojí za to hrát, ale těžko můžu dávat super hodnocení, když mi jiné hry (kolikrát i od stejné firmy, což je smutné) poskytnou stejně kvalitní příběh + to, co mi zde chybí.
Takže jak? Nelituju, že jsem si za těžké money koupil Mass Effect a rozhodně ho doporučuju. Ale ani s nejlepší vůli ho celkově vzato nemůžu zařadit mezi TOP hry a už vůbec ne mezi těch několik nej RPG historie. Po stránce příběhové, tedy té asi nejdůležitější, je však Mass Effect hodně, hodně vysoko. Tam by to na "světovou desítku", možná i pětku, stačilo s rezervou...
Pokud chcete RPG, platí uvedené procentové hodnocení. Pokud chcete Akční hru s nádechem RPG, přidejte si 10%
+21 +23 −2
  • PC 85
Konečně jsem dohrál ten dlouho očekávaný a extra extra hypovaný Mass Effect.Hráno za Vanguarda, splněny všechny vedlejší questy (kromě typu najdi 20 různejch plynů), celková hrací doba (kterou ukazuje poslední savegame) 25 hodin.Takže to celkem ujde, pár dnů jsem u toho strávil (ikdyž na Witchera nebo G3 to nemá ani náhodou).
Dojmy? Výborné RPG ála Bioware, takže kdo hrál KOTOR, je jako doma.Nyní je to okořeněné jinak zpracovanými rozhovory, jež díky super grafice a mimice vypadají místy jak film, realtime souboji ála Gears of War (které dost bavily, brokovnice a carnage je prostě super), a možností prozkoumávat mnoho planet.Škoda jen, že jsou všechny identické s občas vyměněnou texturou.Ale ten pocit být na Měsíci a vidět Zemi byl příjemný : ).Příběh je celkově jedno velké klišé, nicméně strhnout mě dokázal solidně a bavil mě až do konce, takže dobrý.Celkově prostě v pohodě RPG, žádná revoluce, ale pro fandy žánru to rozhodně doporučuju.
A Ashley nebyla špatná (ikdyž její beliefs zrovan nesdílim : )).
+10 +11 −1
  • PC 95
Takže dohráno,čas kolem 20ti hodin a neprošel jsem rozhodně vše.Mé dojmy jsou veskrze velmi kladné.Na začátku jsem si vytvořil super odpudivý drsňácký a násilnický xicht s jizvou přes oko(povinnost).Schválně jsem hrál tou nejdrsnější cestou,což je velice zajimavý zážiteček,kladného hodnocení jsem měl opravdu poskromnu.A prý že to po zlém nejde:-)).Dialogy super,mimika super,příběh super,na konci nabere hra opravdový spád,závěr v Cytadele s Vládcem je uchvacující(promiňte,ale já si hry opravdu užívám).Vadilo mi jen pražádné viditelné upravení zbraně kromě barvy,nebo čísla 1,2,3.Prostředí vedlejších misí je opravdu téměř přes kopírák,což je největší mínus celé hry.Velká škoda.Mako,to Mako,dělá si co chce,ale i tak byli jízdy zábavné-nebo mě tedy alespoň bavily.Největší deviza je zřejmě příběhová stránka hry,kdy je celý Vesmír a fungování v něm perfektně do detailu vymyšleno a popsáno-vždy když mi něco nejasného vrtalo hlavou,bez vyjímky jsem dostal dřív nebo později odpověď.Krásně to do sebe zapadá.Rasové nuance jsou řešeny velice vkusně,nakonec mi přišlo,že největší rasisti a hladovci po moci jsou opět lidé-kdo jiný...Graficky jsem tedy na zadek nepadal,jak bylo v médiích proklamováno,to tedy ani omylem(vše na plno-viz moje sestava v profilu),chyběla mi ostrost,obraz je asi schválně projet zrnitým filtrem a nějak jsem si nevšiml hry stínů(myslím že nebyli vůbec),ale to mi třeba vůbec nevadí,kouzlo hry spočívá jinde a grafika je prostě hezká..No doufám že Bioware dodrží slovo a opravdu se dočkáme dalších dvou dílů,velmi by mě zajímalo,jak to bude pokračovat.Perfektně řemeslně provedená hra,RPG prvků tak akorát...Každému doporučím,stojí to opravdu za zahrání a cena je přátelé myslím příznivá.

Pro: Příběh,sci-fi,promyšlenost Vesmíru,hezká grafika,volnost v rozhodování.

Proti: Zbraně,stejné vedlejší mise,jinak asi nic vyloženě proti není.

+4 +7 −3
  • PC 80
Dohráno a dojmy jsou VELMI rozporuplné...Příběh je moc pěknej (i když je zflikovanej ze všech možnejch sci-fi) a jeho podání je parádní, hudba je fajn, mimozemské rasy jsou opravdu skvěle navržené a celé universum vypadá tak nějak životně a uvěřitelně, hlavní postavy jsou báječné (škoda že interakce s posádkou zdaleka nedosahuje propracovanosti Kotorů), rozhovory jsou opravdu supr a proti jiným rpg je opravdu slast je sledovat, no a samozřejmě audovizuální stránka je na velmi slušné úrovni (jakbyne když je to jediná věc, která dneska někoho zajímá...).
A teď zápory... zcela na prvním místě je třeba zmínit jediné slovo: konzole. Tohle slovíčko mluví zcela samo za sebe. ME mohl být parádní hrou, která by se zařadila mezi klasiky žánru. Nestalo se tak, protože jde primárně o konzolovej titul. Ve chvíli kdy se člověk začne přehrabovat inventářem, pochopí proč tady konzole zmiňuju. Konzoloidní inventář je jedním velkým utrpením a teďka nemám na mysli jenom otravné řazení předmětů pod sebe. Co mě opravdu nakrklo byla totiž minimální možnost vybavování postav, kterou jinak považuju za jeden z hlavních prvků RPG. Ono vůbec všechno, co se týče předmětů je v téhle hře špatně...stále stejné kvéry a brnění, minimum míst, kde vybavení nakupovat (peníze jsou v podstatě k ničemu), a hlavně jejich "levelování", kdy se nalezené předměty odvíjejí od úrovně hráče (takže pak musíte pro získání 4 jednotek omnigelu rozebírat Kvér VIII za 300 000 kreditů, protože na obyčejná Pifátka II už nikdy nikde nenarazíte..). Přesuňme se k dalšímu nešvaru jménem repetivnost. Postranní mise na planetách jsou tím nejhorším, co jsem za poslední dobu viděl. Snad i AC byl méně repetivní než tohle. Vůbec nechápu, proč tvůrci vyjížďky a mise v naklonovaných základnách nějak nespetřili a nepropracovali, když už vymodelovali kolikrát opravdu pěkné planety. Ach ano vyjížďky... Mako je zlo, absolutní a nefalšované zlo. Kdo vyzkoušel, ví svoje. Tohle vozítko sem navíc omylem zabloudilo z nějaké tupé FPS. Postranní questy na Citadele jsou sice mnohem lepší než ty planetární, ale zrovna dvakrát originální a propracované taky nejsou. Nehledě na to, že dialogy jsou občas opravdu naivní ("Zlý kriminální bosse, rozpusť svůj zločinný syndikát a já tě nezatknu a nechám tě jít." "Hmm, tak jo."). A takhle bych asi mohl pokračovat ještě dost dlouho.
Mám prostě dojem, že v Bioware vzali Kotor, vyházeli z něj několik dobrých nápadů, dalších pár dobrých nápadů modifikovali na nápady špatné, vzali většinu mechanismů a zjednodušili je na takovou úroveň, aby je pochopil i 14-letý Jimmy z Montany, plus přidali retardované hopíkoidní vozítko, úchvatnou vizuální stránku a zdánlivě epickou rozmáchlost. A samozřejmě hektolitry HYPU. A voila, nejlepší hra všech dob je na světě...
Jestli je tohle hra roku, jak všichni nekriticky vřískají, pak jsme klesli do pěknejch sra*ček. Ne blbá hra to neni a opravdu mě mrzí, že jsem ji už dojel, jenom mě štve ten potenciál, kterej zůstal nevyužit...Chjo už aby vyšel Witcher EE..

Pro: Příběh, rozhovory, postavy, universum, grafika, chytne a nepustí

Proti: inventář a předměty, planetární mise, mako, rpg mechanismy nejdou do hloubky, krátká herní doba i herní plocha (nepočítám-li postranní planety), tupá AI, prázdné interiéry

+13
  • PC 70
Takže: rozhovory nejsou revoluční, soubojový systém není revoluční, jízdy v transportéru nejsou revoluční, prázdná galaxie po které můžete cestovat není revoluční, opakující se design planet a staveb není revoluční, možnost volby dobro/zlo bez viditelných následků není revoluční a klišoidní příběh taky není revoluční. Ale i přesto se to docela dobře hraje.
+9 +12 −3
  • PC 85
Začnu napřed záporama. Co mi hodně vadilo, byly pořád stejné levely stanic a kosmických lodí. Inventář taky není zrovna user friendly a díky tomu prodávat milion položek po jedné, to je dost otrava. Akční část je někdy zábava, jindy dobíváte stanici plnou malých létacích robotů, jejich jediný zásah raketou vás zabije.
Teď co se mi líbilo. Samozřejmě rozhovory, i když občas je divné, že s váma nově potkaná postava hodlá dvě hodiny debatovat o vesmíru a jejích problémech. Zpracování obličejů je samozřejmostí. Na grafiku se velmi pěkně kouká. Hlavní příběh je opravdu napínavý a dokonce mě párkrát donutil použít v reálu několik sprostých slov k tomu šmejdovi Sarenovi. Vedlejší mise jsou zábavné taky jak kdy a jak které. Zábavné je hrát za zlouna, protože většinu konverzací řešíte pistolí v obličeji. :)
Shrnu to, hra se mi líbila, ale ne tolik, abych jí reskeptoval jako jiné klasiky. Uvidíme čase, jestli hodnocení zvýším.

Pro: grafika, obličeje, rozhovory, příběh

Proti: inventář, akce (místama) a odfláknuté dungeony

+10 +11 −1
  • PC 70
Zhovadilost. Pochopím, že tomu někod dá dejme tomu osmičku, desítka v levelu je projev slabomyslnosti redakce. Tahle hra má perfektní mimiku obličejů. Ta jediná by zasloužila desítku. Ještě rozhovory a profily posádky jsou tak na osmičku a poslední dvě části hry by byly na lepší sedm.
Ale jinak? Mise se opakují, lokace se kopírují, minihra prakticky jedna stejná všude a pořád, práce s inventářem tak zmrvená, že by autora návrhu měli pověsit za koule do průvanu, akce sice taky mizerná, ale pokud nejde o přes kopírak robené výsadkové mise, zábavnější než skoro všechno ostatní. Příběh ujde, ale podaný je nezáživně, propírání rasismu celkem dobře zpracované, ale hratelnosti nepřidá, questy jakoby přes kopírák z kotoru.

Zklamání roku, ne úplně blbá hra, ale od bioware a tolik propagovaného titulu jsem čekal MNOHEM víc. Úvod a Citadela by byli tak za 80, poslední části 85. Náplň mezi tímhle (tak 2/3 hry) je v případě hlavní dějové linky jen nezáživná, v případě vedlejších questů hrůza a designérský hnus, na místě autorů bych se styděl něco takového vydat.
Ale v EA stačí, že můžou ukázat, že mají kulervoucí obličeje a zástupy idiotů se už budou moct přerazit, aby si tu hru koupili.
A abych nezapoměl, krom obličejů je jinak grafika několik let pozadu co do textur tak i do detailnosti prostředí.
no, kompletní zjebání tady. (Na blogu hodnotím s příhlednutím na čtenáře, tady se snažím čistě za sebe, proto jiné číslo.)

Pro: obličeje, rozhovory

Proti: neoriginalita, nuda, mizerná a odfláknutá grafika, většina hry jede přes kopírák

+12 +22 −10
  • PC 90
S napětím jsem očekával PC verzi excelentního RPG Mass Effect a když konečně toto epické dobrodružství vyšlo, poprvé jsem pochopil, co na něm majitelé X-Box 360 vidí. Takový filmový nádech, jaký na vás okamžitě dolehne hned při úvodním videu, má málokterá hra a sám si ani nepamatuji, zda jsem něco takového v herním průmyslu vůbec někdy zažil. V neuvěřitelně chytlavých dialozích jsem doslova hltal každou větu a střídání kamery tomu dodává ten správný šmrnc. Vězte, že rozhovory v Mass Effect dělají z ostatních hotovou frašku. Opomenout nesmím ani povedený hudební podkres, jenž v určitých chvílích dokáže danou situaci pořádně vyburcovat.

Neuvěřitelně propracovaný vesmír, naprosto originální dialogy či dobře zvládnutý bojový systém (až na ty občasné výkyvy) dělají z Mass Effect opravdovou pecku. A pánové z BioWare, na KotOR 3 už čekáme pěkně dlouho!

Pro: Příběh, epická výprava, grafika a mnoho dalšího

Proti: někdy AI spolubojovníků, pár maličkostí, vedlejší questy

+6 +7 −1
  • PC 100
Jsem velmi přisný v hodnocení her, ale zde nelze udělit jinak než 100%. Pro mne osobně asi nejsilnější zážitek prožitý u počítače. Zvraty, emoce, zápletka, děj, nosná myšlenka, systém, sci-fi...no prostě, ten kdo to myslí s RPG vážně, tak musí alespoň vyzkoušet... Ale jakmile začne zkoušet, tak propadne....Vždyť já, zarputilý odpůrce topinkovačů a jiných k televizi připojitelných udělátek, jsem si koupil X360 :(
-15 +2 −17
  • PC 100
Jedna z nejlepsich her co jsem kdy hral. Velmi dobry pribeh.Rozhovory postav a hlavne zvraty v deji. Dobre vyvazeny pomer rozhovru a akce oproti kotoru kde se mluvilo mozna az moc. Hlavni dejova linie s tolika zvraty a momenty kdy clovek zapomene na to ze vlastne hraje jenom hru.Velmi dobre vymysleny cely vesmir. Hodne druhu povolani a skillu.Opravdu velke mnozstvi zbrani,panciru a hlavne spousty upgradu na cokoliv cim se muzete vybavit.

Pro: Pribeh,animace obliceju,desing vseho mozneho,atmosfera,grafika.

Proti: Slabsi hudba.Jinak asi nic.

-8 +1 −9
  • PC 90
Vemte KotOR, Star Wars reálie nahraďte originálním sci-fi světem a celé to obujte do Unreal 3 enginu. Dostane tak jednu z mála kvalitních next-gen her. Podobnost s KotORem je vážně až zarážející, ale proč se nedržet osvědčeného principu? Bioware prostě umí zaujmout a ví co hráči chtějí. Epicky vyprávěný příběh a dle mého názoru jedna z nejchytlavějších hlavních questových linií. Po dlouhé době jsem díky skvělému RPG opět neměl čas na jídlo ani na spánek. Postranní úkoly se časem sice zvrhnou do stereotypu, ale síla hlavní příběhové linie tento nedostatek bohatě vyváží.

Pro: Relantivně klasický, ale neuvěřetilně epicky podaný příběh, skvělá akce, relativní volnost volby, grafická a technologická stránka, hudba

Proti: Stereotypní postranní mise

+5 +7 −2
  • PC 95
Mass Effect je velmi povedenou hrou se skvele podanym, az filmovym pribehem, ktery opravdu dokaze hrace vtahnout a zaujmout. Hlavne diky vyborne zpracovynym rozhovorum a postavam. ME se hodne podoba KotORu (coz je u me velke +), ktery me nesmirne bavil, jen co jsem prezil trosku nudnejsi zacatek, ktery se nachazi bohuzel i tady (Citadela).
Co se graficke stranky tyce, je hra velmi dobre optimalizovana a grafika neni vubec spatna, i kdyz exteriery jsou trosku chudsi. Graficky prim patri zpracovani obliceju postav. Takhle detailni a "realne" obliceje plne emoci, jsem jeste v zadne hre nevidel.
Celkove nemam Mass Effectu co vytknout, snad jen lokace vedlejsich misi, ktere se stale opakuji a usporadani inventare, na ktery se da ale rychle zvyknout.
Pokud tehle par nedostatku zkousnete a mate radi akcni RPG se skvelym pribehem, tak si nenechte ME ujit.

Pro: pribeh, postavy, dialogy, celkovy design

Proti: stereotypni vedlejsi mise, inventar

+6 +9 −3