Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
První Portal se zpočátku tváří jako hra, ve které máte plnit logické úlohy. Postupem hraní zjišťujete, že se z jednotvárného herního zážitku stává hra o přežití. Jedině váš důvtip vás dovede k tomu, zdali se dostanete na konec cesty, anebo zemřete v útrobách komplexu Aperture Science.

Po celou dobu vás provází pocity izolace a samoty; nemožnost útěku a pocit, že jste někým neustále sledováni, místy nahání i hrůzu. V průběhu hraní tušíte, že je něco špatně. Aperture Science je skutečně opuštěný komplex; jedinou společnost vám dělá arogantní, sarkastická a sadistická GlaDos a roztomiloučké turety, jejichž posláním je rozstřílet vás na kaši. Zkrátka společnost, ve které se cítíte vítaní a milovaní.

Portalu mohu vytknout tři věci: délku hry, jednoduché úkoly a absenci příběhu. Úkoly nepředstavují výzvu, ale výzvičku. Na můj vkus byly některé levely až moc jednoduché. Absence příběhu ale není zásadní. Opuštěná a chátrající Aperture Science mluví za vše. Izolované a místy klaustrofobické testovací místnosti vám dávají pocit, že jste jedinou žijící lidskou bytostí na tomto místě.

I přes veškeré mé kladné hodnocení se jedná o slabý odvárek studia Valve. Hra svou náročností představuje něco, co je vhodné pro děti od sedmi let. Jednotlivé levely máte hotové během pěti minut. Celá hra vám zabere okolo dvou až tří hodin. I přesto se jedná o skvělou hru. K dokonalosti jí chybí opravdu málo.

Pro: logické úkoly, originální koncept, portal gun, GlaDos, Still Alive song

Proti: délka hry, levely nejsou moc náročné, cake is a lie

+16
  • PC 90
Na svou dobu v mnohém revoluční Portal je i po šestnáci letech stále zábavnou hrou. Portálová zbraň a místnosti jako puzzly jenž spojuje dohromady humor a zajímavy příběh stále působí svěže. Vzpomínám si, že hra mě nadchla už poprvé a tento rok jsem se k ní moc rád vrátil.

Rychlý spád hry, kdy ani puzzly v místnostech nepůsobí záseky a jejich řešení je opo celou dobu zábava. Díky tomu má příběh skvělý spád. Hra je navíc protkána humorem a hláškami, které mi v hlavě zůstaly dodnes: The cake is a lie!

Pro: příběh, puzzly, humor, délka

+15
  • PC 90
"I'm going to kill you. And all the cake is gone." 

Portal je krátká logická hříčka, kterou vytvořili vývojáři Half-Life 2 ve svém volném čase. K dostání je jako součást Orange Box či samostatně na Steamu. Příběh bohužel nijak propracovyný není. Jednoho dne se jako jedna mladá dívka probudí v opuštěném výzkumném středisku, kde musí projít dvaceti testovacími místnostmi (0 až 19). Jak už to tak bývá - umělá inteligence řídící dané místo je tak trochu šílená (lze říci i "odlišně racionální") a tak nezbývá nic jiného než starý dobrý útěk. Více není k příběhu co napsat, což je škoda.

Náročnost hádanek (jednotlivých místností) postupně narůstá a komu by to příšlo málo, je pro něj připravena těžší varianta posledních šesti místností a výzva. Hra je kratičká a příjmně odsýpá. Umělá inteligence GlaDOS s hráčem stále komunikuje a jejími hláškami jsem se skutečně bavil, stejně jako hláškami sentry gunů. Rád se ke hře čas od času vrátím.

"You are not a good person. You know that, right? Good people don't get up here."

Pro: Grafika, atmosféra, nápad, humor.

Proti: Krátké.

+13
  • PC 100
Portal je pro mě společně s dalšími hrami z balíčku "Orange Box" (Half Life 2 + Episode one, episode two, Team Fortress 2) srdcová záležitost. Tento balíček byl pro mě vstupem do širšího světa gamingu prostřednictvím služby Steam.

Hra se skládá z řady logických úkolů, při kterých hráč využívá speciální zbraně, která dokáže vytvářet portály. Tyto portály slouží k přesunu hráče na různá místa v prostoru a k řešení různých hádanek. Co se mi na hře líbilo nejvíce, byla atmosféra. Hra je velmi tajemná a plná záhad, které hráč musí postupně odhalovat. Velkou roli v atmosféře hry hraje i postava Glados, která vás provází jednotlivými levely a atmosféru hry doplňuje vtipně ironickými poznámkami.

Portal bych doporučil všem fanouškům logických her, sci-fi a světa Half Life, protože i na něj jsou v této hře odkazy.

Pro: Příběh, hádanky, nadčasová grafika a fyzika

+11
  • PC 65
Velice krátká hra, hlavní děj jsem prošel za 3-4 hodiny. V hlavním příběhu jsou zhruba 2 mapy, které mají střední obtížnost, všechno ostatní je hodně snadné. Druhá část příběhu (jakmile jste 'otestováni') je docela repetitivní a trošku nudná. Příběh je celkově zajímavý, ačkoliv jednoduchý. Humor v rozhovorech je příjemný, občas trochu levný. Finální titulky jsou hodně kreativní.

Po dohrání hlavního příběhu je dostupných 6 pokročilých map. Ty konečně představují lepší výzvu, trvaly mi cca další 2 hodiny.

Přijde mi, že hra mohla být mnohem zajímavější, pokud by se do ní přidalo více herních mechanik a/nebo typů objektů. Za pár dolarů ji mohu určitě doporučit.

Celkové hodnocení: Dobrá / Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+17
  • PC 70
Logické hry moc nevyhledávám, a tak jsem se k prvnímu Portalu dostal až téměř třináct let po jeho vydání. Po Counter-Strike je to vlastně teprve druhá hra od Ventilové korporace, kterou jsem hrál a nepředpokládám, že se to někdy v brzké době změní.

Vyhovovalo mi, že mě Portal až na pár míst netrápil příliš složitými hádankami a vše pěkně odsýpalo. Hra je protkána skvělým humorem a je jen škoda, že mi často blbly titulky, kdy se třeba každá třetí či čtvrtá věta GLaDOS nezobrazila, což je nejspíše současný problém a dříve tím hra netrpěla. O pár vtipných hlášek jsem tak přišel. Že jsou portály zcela bezpečné, akorát se nikdy nesmím dotknout konce portal gunu a zbraň se nesmí ani zčásti namočit do vody, jsem se však naštěstí dozvěděl.

Bavilo mě lovení achievementů, z nichž je bezesporu nejlepší devíti kilometrový pád, trvající několik minut. Hlavní příběhová linka není příliš dlouhá, ale vyzkoušel jsem pokročilé mapy, a ty mi chvíli zabraly. Na výzvy na čas, počet kroků nebo počet portálů jsem se ale vybodnul. Na to bych neměl nervy.

V podstatě jsem dostal to, co jsem od hry po zhlédnutých videích a přečtených recenzích očekával. Pohodovou logickou hru z pohledu první osoby. Sice se vcelku rozcházím s obecným hodnocením, ale to je tím, že takovéto kousky nejsou úplně mým šálkem a daleko více se zabavím u jiných žánrů. Závěrečný soundtrack byl ale parádní, ne že ne.

Pro: humor, achievementy, soundtrack

Proti: blbnoucí titulky, není to úplně hra pro mě

+30
  • PC 80
Herní výzva 2020: Heuréka!

Hlavní herní koncept Portalu, překvapivě vytváření portálů, kterými můžete sebe či další předměty přenášet, se jako jeden z mála dostal i do povědomí mimo herní komunitu a je největší devizou hry. I když je hra pro postup do konce krátká, určitě nějaký čas strávíte jen blbnutím, třeba neustálým pádem skrz portály. Stejně jako u Loom mě trochu překvapuje, že se tak skvělý koncept se nestal součástí jiných her a žánrů. Dokážu si představit, že i u klasické střílečky by to bylo velmi zábavné, třeba portál nad hlavou kulometného hnízda, ze kterého by potom vypadl granát, ruka z nožem zasazující ránu do krku zezadu u vojáka u zdi, kulky lítající skrz portály, a co teprve gravity gun.... tak třeba se dočkáme v Half Life 3.

Každopádně právě na tomto konceptu jsou založené logické hádanky. Ty mají spíše nižší obtížnost, právě tak abyste se museli občas zamyslet, ale zároveň nedošlo k frustraci. Jsou tu nášlapné plošinky, jezdící plošinky, energetické koule, střílny... právě ale hraní s prostorem tomu dává jiný rozměr než, na jaký jste zvyklý u jiných her.

Grafika a prostředí jsou celkem dost úsporné, nic dechberoucího. Vlastně to dává smysl, jelikož jste v testovacím středisku a z hlediska gameplaye je užitečné příliš prostor nezabírat harampádím a nechat jasno, kde lze portál vytvořit a kde ne. Hlas Glados a vtipy jejích monologů taky fajn. Co musím vytknout, jsou titulky. Někdy se neukazují, někdy se ukazují se zpožděním. Fakt jsem si myslel, že takové věci budou mít po x letech ošetřený.

Celkově si však Portal ocenění a pozornost určitě zaslouží a jak už jsem psal, chtěl bych koncept Portalu zažít i v jiných hrách.

Pro: Portály

Proti: Lagující titulky

+20
  • PC 80
Portal se řadí mezi hry, kterou si musel zahrát snad každý. A já se k tomu dokopal až teď kvůli herní výzvě. Je to jednoduchá fajn rychlovka, kterou dohrajete během dne.

Pro: Originální koncept, zábava

Proti: Mohla by být delší

  • PC 90
Dlouho jsem hraní Portalu odkládal ale konečně jsem se na něj vrhnul a podle očekávání jsem si ho parádně užil. Puzzle hra s mysteriozním pozadím, vtipným průvodcem a (na tu dobu) originální mechanikou - přesně moje gusto. Řešení nejsou nijak těžká ale donutí vás chvíli přemýšlet, i tak bych uvítal hru trošku delší - nečekal jsem, že za tři hodiny bude konec. Ale za cenu za kterou se dnes Portal prodává si nejde stěžovat vůbec na nic. Doporučuju všem.

Pro: Jednoduché ovládání, vtipnost, originálnost, grafika

Proti: Nejsem obecně fanoušek Source Enginu, na hře je vidět pár neduhů co plynou z použití SE jako u Half-Life ale nejde o nic zásadního

+26
  • PC 85
Portal sa radí medzi ďalšie hry, ktoré mi zapasovali, nakoľko mám rád niečo netypické. Keď vyšiel Portal, tak priniesol niečo nové. Portal som hral už dávno, ale vďaka výzve som sa k nemu vrátil.

Portal je logická hra, kde pomocou špeciálnej zbrane dokážete vytvoriť 2 portáli. Tie môžete umiestňovať na stenu, strop alebo zem a pohybovať sa medzi nimi. Toto Vám pomôže dostať sa cez jednotlivé úrovňe. Teda, za predpokladu, že Vám to aspoň troch páli. Sem-tam natrafíte aj na nejakého statického strieľajúceho robotka, ale vďaka portálom sa s nimi dokážete vtipne vysporiadať. Nemusíte sa ale ničoho báť. Portal je síce logická hra, ale nie nejako moc náročná, takže by som povedal, že je vhodná aj ako oddychovka. Nájde sa tu zopár levelov, ktoré potrápia, ale nenatrafil som na nič, čo by vo mne vyvolalo nervy a neprišiel ani žiadny moment, ktorý by ma donútil vypnúť hru. K tomu prispieva aj dĺžka. Hra je naozaj krátka. Toto spolu s faktom, že hra v sebe ukrýva veľký potenciál, ktorý je nevyužitý, sú jediné zápory tejto hry.

Na logickú hru je príbeh slušný a vtipne podaný. Vaša postava je žena, ktorá sa ocitá zavretá v nejakom špeciálnom zariadení na testovanie. Celú hru nepoviete ani slovo, ale počúvať budete umelú inteligenciu, ktorá Vás sprevádza celou hrou. Hra je už staršia, takže je to poznať aj na grafike, ale myslím si, že táto hra nepotrebuje top grafiku. Zabaví aj bez nej.

Portal je parádna hra na jeden večer. Krátkosť a jednoduchosť z nej robia príjemnú oddychovku. Po prejdení máte možnosť hrať aj rôzne výzvy a ťažšie varianty máp alebo si stiahnúť nejaké komunitné mapy. Tam už môžete naraziť na väčšiu obtiažnosť.

P.S: Valve vydalo aj Portal 2, ktorý naplno využil potenciál jednotky. Autori hru posunuli ešte ďalej. Hra je krajšia, dlhšia, komplikovanejšia a pribudla kooperácia pre dvoch hráčov.

Pro: originalita, príbeh, hádanky, vtipnosť

Proti: krátke, nevyužitý potenciál

+24
  • PC 90
Portal jsem si dal na oddech od všech stříleček a s ohledem na odkazy v Half Life 2. Řekl bych ač jsem v roce 2007 dohrál jen pár adventur a jeden díl Tomb Raidera, Portal byl určitě jednou z nejdůležitějších her roku.

K příběhu tu není moc co napsat, mlčenlivá Chell se probouzí v supermoderní laboratoři, kde splnit 19 testovacích místností za pomocí portal gunu a poté co se slíbený dortík nekoná se snaží najít Glados, umělou inteligenci, která za vším stojí. Celou hrou Vás tak provází ironický, sarkasticky-vražedný humor Glados a toť vše. Je to něco jako film Kostka, netušíte kde, proč a za jakým účelem zde hrdinka je, ale bohatě to stačí.

Grafika je podobná Half-Life 2, s tím že nablýskané laboratoře zpočátku střídají různé údržbářské místnosti v druhé půlce a je na co koukat.

Hlavní je ale hratelnost. Ovládá se to vše jako 3D akce, skáčete, krčíte se, chodíte pomocí WASD a myši, ale místo zbraní máte portal gun. Jedno tlačítko je modrý portál, druhý oranžový a portály se dá procházet oboustranně a hledat cestu dál. Toť vše, v jednoduchosti je síla. Samozřejmě tak úplně jednoduché to není, protože občas musíte navést elektrickou jiskru do zdroje, dostat se k zatěžující kostce, na některých prostředích portál nevytvoříte a někde musíte využít gravitační zrychlení vyvolané větším pádem. A ještě proti Vám občas stojí roboti se zpěvným hláskem, kteří se dají pomocí portálu snadno likvidovat.

Překvapilo mě, že je to o dost jednodušší než druhý díl. Hádanky jsou ze začátku primitivní, později přituhne, ale nic na co by se nedalo přijít. Ani těch možností co byly ve dvojce tu tolik není. Ale to není výtka, i tak je jednička v podstatě dokonalá, jen ji dohrajete za pár hodin, ani se nenadějete a je tu konec. Potěšila písnička Still Alive na konci, potěšilo pár odkazů od Glados na dění venku (ve světě Half Life) a celkově si myslím, že hra s takovým geniálním nápadem o moc více nepotřebuje.

Pro: Geniální nápad, ironická Glados, pěkná grafika.

Proti: Docela krátké, ve dvojce je více možností.

+19
  • PC 90
Sice krátká, leč brilantní jednohubka s geniálním nápadem. Až mě mrzí, že mi tak dlouho dlela ve Steam knihovně nedohrána :) Obtížnost je tak akorát - dost vysoká na to, abyste měli radost z vyřešení hlavolamek, a zároveň relativně nízká, abyste nepropadali zbytečné frustraci. Poslední čtvrtina hry je možná trochu slabší, nicméně epický finiš to zachraňuje. Pecka!

Pro: The cake is a lie! :)

Proti: The cake is a lie! :(

+24 +25 −1
  • PC 90
Už je to 5 let, co jsem hrál Portal prvně. O titulu jsem měl nějaké to povědomí, ale k hraní jsem se odhodlal až před vydáním druhého dílu. To jsem ještě netušil, jaký poklad se pod touto značkou skrývá a že na něj budu milerád vzpomínat.

S prvním zapnutím na mě dýchla atmosféra tak, jak se to podaří jen málo hrám. Sterilní design laboratoří, hlas GlaDOS, tajemno - kdy si neustále opakujete: "O co tady sakra jde?" A na vrchol jednoduchá, ale za to geniální mechanika portálové zbraně. Ikonické prvky, které se musí vybavit snad každému hráči, když se řekne slovo Portal. Při cestě za odměnou si projdete 19. různými testovacími místnostmi, které nejsou zas tak těžké. Po zvratu - "The cake is a lie!" a útěku hrobníkovi z lopaty (nebo spíš spalovačovi z pece?!?) se vám naskytne možnost podívat se i do míst za "oponou". To ještě více navozuje chuť zjistit, co je ta Aperture Science vlastně zač. Jediným problémem tohoto kousku hry mi přišla nepřehlednost. Stíny a různé barvy tomu uměle přidávají na obtížnosti, kdy mozek potrápíte ani ne tak logikou jako stylem: "Kde je sakra ta zeď, kam můžu ten portál plácnout?"

Finále a střetnutí se tváří tvář s GlaDOS je hezky vyhroceným koncem této něco přes hodinu trvající "hříčky". Tohle vše jsem si prošel už několikrát a i teď, když jsem hru dohrál znovu. Portal ovšem nic neztrácí na atmosféričnosti a znovuhratelnosti ani po 8. dlouhých letech po vydání.

Troufnu si tvrdit, že Portal je jedna z klíčových her historie. Hra, která udala směr logickým hrám, které ji následují a snaží se ji napodobit. Portal byl ale první a jediný originál (možná, že ne, ale rozhodně to byl první případ, kdy bylo vše uděláno kvalitně a na jedničku). Je až zázrakem, že vývojáři dokázali první díl pokořit a posunout laťku ještě výš s druhým dílem - Portal 2. A teď mě omluvte, jdu se kouknout na webovou stránku jednoho nejmenovaného internetového obchodu, zda nemají portalgun v nabídce...

Pro: atmosféra, GlaDOS, portalgun

Proti: krátká herní doba; ke konci umělé zvyšování obtížnosti

+21
  • PC 85
Valve. Ne moje nejoblíbenější, ale rozhodně moje nejrespektovanější herní studium. Na co šáhnou, tam květy kvetou. Dokáží mě ohromit, okouzlit a otupět adiktivním hraním. Portal je v podstatě takovej inťošskej Half-life s brýlema. Zde akorát vašemi nepřáteli nebudou zlotřilé mimozemské rasy, nýbrž toxický odpad, roztomilo-vražedno- ukecané turrety, občas tlačítka, hrozivá umělá inteligence a v neposlední řádě také otázka, zda teď máte zmáčknout levý či pravý tlačítko myši pro vystřelení toho správného portálu. A hraje se to dobře? Pff, no jasně!

Portal má neskutečně úžasnou atmosféru. Hlavní hrdinka se probouzí v útrobách zcela opuštěného mega obrovského vědeckého střediska, kde jediný hlas, který k ní promlouvá (pokud opomeneme turrety, ty mrchy malý) patří jakési ženské umělé inteligenci. Proč jste tady? Jak jste se sem dostali? To nevíte. Ale musíte postupovat, protože jiná cesta prostě není. Poněkud depresivní a chladná skutečnost toho, že jste v celém komplexu pravděpodobně jediná živá duše poněkud příjemně skličuje, navíc zde nehraje skoro žádná hudba, pouze občas, pokud chce hra dodat na dramatičnosti nebo k představení nějakého nového prvku. Jinak slyšíte pouze zvuky, šustění komplexu, beden a nádherný zvuky portálů, které jakožto zvukové efekty jsou bravurní. Samotné puzzly jsou v celku lehké (nemachruju, v reálu jsem hrozně blbej, donedávna jsem neuměl vysvětlit, co znamená slovo "řídký"), nestávalo se mi, že bych se systematicky někde zastavoval, pouze u jednoho puzzlu ke konci hry jsem trčel s rukama ve vlasech a vůbec nevěděl, jak si s ním poradit. Krásný je také pocit vašeho progressu. Je tak krásné se dostat k cílovým dveřím, přičemž vás Glados "tak nějak" pochválí, a ještě krásnější je následná jízda výtahem, při které si se zvědavostí říkáte, co mě asi čeká dál. Navíc má portál takový dost specifický smysl pro humor, který je zrovna na Valváky nezvyklý. Ale je neskutečně sympatický. A jelikož to jsou Valve, můžeme očekávat plno vynikajících nápadů, které jsou pro ně už typické. Ať už to je nečekaný Gladosin glič v podobě chvilkového mluvení ve španělštině, turrety (ano, já vím, furt je zmiňuju... dobře no, miluju je, jste teď spokojení??) nebo dnes již kultovní hlášku "the cake is a lie".

Je velká škoda, že hra nebyla delší, také zde mohla být přidána určitá řekněme příběhová vodítka, která by tu senzační atmosféru ještě trochu dokreslily. To všechno ale opravil následný sequel, který je neskutečně parádní. To, co také na portálu velice oceňuji je ten fakt, že i když se hratelnost nese v téměř totožném duchu jako Half-life, přesto si hra vybudovala svou vlastní atmosférickou podobu, a ona analogie nevadí, možná dokonce téměř zanikne. Ve výsledku je ale Portál parádní logička, na kterou lidi od Valve můžou být náležitě pyšní. Už jen protože dokázali, že to umí jak s bouchačkama, tak i s mozkem. A to je dar!

Pro: Atmosféra, puzzly, hratelnost, nápadité, ty portály jsou prostě supr

Proti: Krátká hrací doba, nevyužitý potenciál příběhového rázu

+23
  • PC 85
Dohráno za dvě hodiny. A to jsem ohledně logického uvažování docela poleno. Nicméně to úplně stačilo. Je dobře vidět, že se jednalo o pokus vytvořit opravdu originální hru zejména v principu postupu (o žádné předloze nebo inspiraci jsem se nikde nedočetl), a to se Valve povedlo. I přestože je hra veskrze jednotvárná a rychlá, jako předváděčka funguje výborně. Bavil jsem se... celé dvě hodiny, být hra delší, jsem si jistý, že by ztrácela dech a vše by upadlo do frustrující opakovačky stejných triků a způsobů, jak se dostat dál.

Cestička pro druhý díl a vlastně plnohodnotnou hru byla ale připravena výborně. V pokračování se různé mechanismy a logické prvky upravily a vypilovaly, zde si musíte vystačit jen s portály, energickými koulemi a s testovací místností plné záměrných komplikací v první části, až po velmi nepřívětivé prostředí v části druhé. Dabing GLaDOS mi trochu trhal uši, ale její monology a (záměrně) nevědomý sarkasmus mě skoro vždy rozesmál.

Navíc se tvůrcům podařilo vykreslit zvláštně depresivní a sterilní atmosféru testovacích místostí, v kontrastu s téměř pekelně působícím "zákulisím". A dabing malých kulometných střílen (turrets) byl úžasný, až mi jich bylo chvílema líto x).
+27
  • PC 90
Jednoduchý, leč geniální koncept. Dejte dítěti (v mém případě lehce přerostlému) do ruky elegantní nablýskanou bouchačku, která sice moc škody neudělá, ale na oplátku držiteli umožní házet po stěnách a stropech a podlahách barevná kolečka (striktně geometricky řečeno se jedná o ovály) a o zábavu je postaráno.

V čem je háček? Inu, ona barevná kolečka (no jo, ovály) nejsou kolečka (vrrr, ovály) jen tak ledajaká/é. Jsou to totiž interdimenzionální portály. Tedy jakési magické dvéééře, které jsou mezi sebou propojené.

V principu to funguje tak, že na jednu stěnu vystřelíte modrý portál, na druhou oranžový, vlezete do jednoho a vylezete z druhého. Zní to komplikovaně? Princip je to jednoduchý, ale dokud si to nezkusíte, nepochopíte, jaké psí kusy s tím jde vyvádět.

Potřebujete vyskočit výš a ještě výš? Není problém. S trochou kreativity a šikovnosti pomocí portálů překonáte jakoukoliv překážku.

Když k tomu přidáme sympatickou cynickou záporačku GLaDOS (pohlaví a charakter je věc diskuze), supervýkonný to počítač s osobností, ovládající laboratoře Aperture Science ve kterých se hlavní hrdinka nachází, který suše komentuje její snažení a častuje ji parádními hlody, máme zcela jasný pětihvězdičkový materiál, který by, pravda, mohl být ještě propracovanější a delší... čehož jsme se dočkali ve druhém díle.

Troufám si tvrdit, že Portal je už ted herní klasikou, kterou doporučuji vyzkoušet hráčům všech kategorií.

P.S. Mrkněte se do odkazů na mod Portal - Prelude, jedná se o neoficiální prequel, rozsahem podobně jako Portal, obtížnost docela brutální, osobně jsem si na tom před lety slušně vylámal zuby. Ale hlavně to moc pěkně rozvádí příběh, aneb co bylo předtím, než se k moci dostala GLaDOS. Doporučuju všem fanouškům :)

Pro: Originální koncept, GLaDOS

Proti: poněkud kratší

+32
  • PC 85
Kratke, ale vtipne a originalni logicke osvezeni. Spise prolog ke genialnimu druhemu dilu!

Pro: Originalita, humor, obcasna nutnost zapojit mozek

Proti: Kratke, jednoduche

+8 +11 −3
  • PC 95
This was a triumph
I'm making a note here
"Huge success"
It's hard to overstate my satisfaction!


Popravdě řečeno se mi vlastně k těmto úvodním veršům ústřední písně hry Portal nechce nic dodávat. Přesně vystihují mé pocity. Já vlastně nevím co bych jí vytknul. Příběh je pravda minimalistický ale přesto úžasně táhne a celou dobu jsem byl napnutý jak to vlastně dopadne. A přitom jsem měl pořád hubu od ucha k uchu. Atmosféra prostě perfektní.

Navíc se tu podařilo trefit tu správnou hranici mezi hratelností a obtížností. Člověk tak nemá pocit, že na každým kroku zavaří mozek, ale úplně trivální to také není. Takhle přesně to mám rád. A pro koho to bylo moc lehké, tak tu má pak výzvy a obtížnější verze map, o mapách vytvořených komunitou ani nemluvím.

Grafika mi naprosto vyhovovala, nejsem expert na efekty, takže posuzuji jen celkový dojem a nemám co vytknout. No a hudba a zvuky? Píseň Still Alive si už své ocenění vysloužila a roztomilé žvatlání GlaDOS je dnes také pověstné.

Jedinou výtku tak mám k nesprávně uvedené informaci ve hře, protože " Cake IS NOT a lie!" Portal je totiž sám takovým dortíčkem, úžasným cukrátkem, které se vám rozplyne na jazyku a zůstane po něm blažený pocit a touha po dalším...

A že byl krátký? Zkuste takových cukrátek sežrat půl kila a zaručuju vám, že vaše pocity budou všelijaké, ale určitě ne blažené...
+22 +23 −1
  • PC 80
Jak se říká, k Portalu jsem přišel jak slepý k houslím. Jsem v podstatě výlučně hráč akčních a závodních her. Tak jak jsem se dostal k něčemu logickému? No ano, bylo to zdarma...

...upřímně už si nepamatuji, o co tehdy šlo, ale ve Valve zase jednou něco vymňoukli, a tak byl Portal na nějakou dobu zdarma jako omluva. A tak se dostal do mé herní knihovny.

Portal mi ukázal, že i logická hra může být moderní, dobře vypadat a být zábavná. Princip samotných portálů je velmi rafinovaný a nabízí nekonečné množství různých hádanek. Obdivuji borce, kteří byli schopni takovouhle hru navrhnout a jednotlivé úrovně vymyslet. O nic menší obdiv si zasluhuje i ten, koho napadlo dát do logické hry příběhové pozadí, které vybuduje pozoruhodnou atmosféru a táhne vás dál. Zpočátku je hra tak trochu k zešílení. Jen se vžijte do role hlavní hrdinky, jak by vám bylo? Velmi chytrá jsou všemožná rozmazaná okýnka do kanceláří, u nichž nikdy nevíte, jestli vás opravdu někdo nepozoruje. Jedná se zkrátka o velmi originální a zapamatovatelný zážitek. Myslím si, že atmosféra a příběhové pozadí stály za úspěchem Portalu více, než samotné řešení hádanek. Vždyť Glados se stala dost možná nejznámějším hlasem herní historie.

Samotné hádanky jsou čím dál tím těžší, nicméně jakmile se do toho jednou dostanete, kampaň vám nebude dělat větší problém. Když jsem hru hrál poprvé, trvala mi asi hodinku. Podruhé cca hodinku a půl. Větším oříškem jsou bonusové mapy, kterých je sice jen 6, ale na první dohrání mi zabraly více času než samotná kampaň.

Grafika je hezká, i když z dnešního pohledu už poněkud jednoduchá. Alespoň se to ale hýbe prakticky na čemkoliv.

Portal se stal legendou. Nebudu rozporovat, jestli zaslouženě, ale hrát za Chell mě bavilo, takže proč se v tom více pitvat :-)

EDIT: Pár vlastních obrázků odkaz

Pro: Příběhové pozadí a atmosféra, pocit z dobře vyřešené místnosti

Proti: A víte, že mě ani nic nenapadá?

+15 +16 −1
  • PC 70
Parodie špionážního a mysteriózního žánru, především ale sebeironie směřující k Half-Life. Malá chuťovka ve fyzikálním enginu a jeho nápaditosti. Těším se na dohrání dvojky, která prý těží z potenciálu hry maximum.

Pro: Původně studentský projekt.

+2 +8 −6
  • PC 100
Portal je velmi krátkou hrou, která se ale podle mého názoru bezesporu zapíše do paměti nejednoho hráče. V roli tajemné neznámé čelítě ještě tajemnější A.I., která se chová velmi vtipně, neustále nabízí jako odměnu za utrpení během testování koláč...
Není to těžká hra, obtížnost je nastavena "tak akorát", tedy nenudíme se, ale ani nedojde na šílené zákysy (subjektivní názor).
+7 +9 −2
  • PC 85
Po otevření hry si nelze nevzpomenout na Half-Life. Engine hry je naprosto shodný, tak jen ve zkratce - slabší grafika (pozor, nemyslím špatná, prostě ve srovnání s konkurencí lehce horší, přesto je vizuální stránka skvělá), vynikající fyzika, naprosto báječná odladěnost a plynulost i na slabších PC a technické zvuky, které každého kdo má o tuto oblast zájem nadchnou.

Paradoxně je na enginu akční pecky postavena vlastně logická hra. A to velice dobrá, většina hry sou vlastně jen logické hádanky, až ke konci když se vás řidicí počítač pokusí zabít se dostanete do lehce akčnější části. Celou dobu máte ovšem k dispozici jen Portal Gun, tudíž žádné střílení, vše musíte překonat jen vlastní hlavou, včetně závěrečného finálního bosse i když tam se přece jen práce s projektily dočkáte ;-). Obtížnost je rozumná, asi dvakrát jsem mrknul na YouTube, protože jsem nechtěl zase jednou hádankou strávit tolik času. Vtipné komentáře hlavního počítače provází celou hrou.

Celkově je to velmi dobrý počin, originalita se dnes hledá těžko. Máte-li aspoň trochu rádi logické hlavolamy, neměli byste tuto hru minout...a přidávám pět procent hodnocení za závěrečný song :-)

Pro: + originalita, nápad, odladěnost, slabé nároky na HW, vtipnost

Proti: - lehká sterilita prostředí (i když je to účelem)

+7 +9 −2