Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Adventurní série Call of Cthulhu z devadesátých let už mě letos jednou poctila svojí návštěvou. Jenže zatímco v případě Shadow of the Comet se jednalo o ryzí převedení Lovecraftovy povídky do adventurní podoby, v rámci Prisonser of Ice mi spíš přijde, že se autoři hlavně v úvodu inspirovali Carpenterovou Věcí.

Duch prastarých je zde nicméně přítomný. To se hře upřít opravdu nedá. Jen je to jak kdybyste četli povídku s inspirací Lovecraftovského světa, kterých je teda celá řada a i ne zrovna menší množství přeložené do češtiny. Je to sice fajn, přečtete si to s chutí, ale znova se k tomu vracet už nehodláte. Proč taky. K autorovým původním námětům se spíš vrátíte s chutí. Asi i proto, že byl nejenom první, kdo s takovými nápady přišel, ale navíc byl i strůjce všeho temného, co kult Cthulhu nabízí.

Abych ale jenom nekritizoval, tak Prisoner of Ice je na svá léta velice hezky nakreslená adventura. To každopádně. Jen ty pohybující se 3D postavičky se do toho prostředí úplně nehodí. Každopádně beru, že doba byla taková, že se zkoušelo všelicos a tak i ty 3D postavičky jsou vlastně určitým pokrokem adventurního žánru dané doby. Nelíbilo se mi to ale ani tehdy a nelíbí se mi to ani dnes.

Hra navíc není ani kdoví jak dlouhá, což ji je ve výsledku spíš ku prospěchu. Horší je to ale s jejím průběhem, kde jestli existuje horší hra v pixel huntingu, než je tato, tak mi ji předložte. Rád se na ní podívám. Nebýt návodu, mnohdy bych se nad ní neuvěřitelně vyvztekal. Nevím, co museli dělat hráči v 90. letech. Nedivil bych se, kdyby do Infogrames chodila v té době celá řada pobuřujících dopisů z celého světa, že jestli se jakože neposrali...:-)

Takže co tu ve výsledku máme? Pravda, poměrně hezky nakreslenou adventuru, která vlastně úplně s Voláním Cthulhu nemá nic společného. Je poměrně krátká, má nehezké postavičky, a vlastně jste i docela rádi, když se přiblížíte konci. Žádná ikona žánru to není, ale, pravda, zavzpomínat nostalgicky na 90. leta ve výsledku není nikdy na škodu. Takže jo, žánrový průměr, ale přežít se to dá.
+5
  • PC 50
Na Prisoner of Ice jsem se kdysi velmi těšil a po skvělém Shadow of the Comet pro mne byla hra velkým zklamáním. Po dnešním druhém dohrání se můj názor nezměnil. Zatímco Shadow of the Comet je čistokrevný Lovecraft a kult Cthulhu, Prisoner of Ice je jako když Pejsek s Kočičkou pekli dort. Přitom to nezačíná vůbec špatně. Poručík Ryan se na palubě britské ponorky Victoria v lednu 1937 účastní operace Polaris s cílem vyzvednout na jižním pólu polárníka Björna Hamsuna a dvě tajemné bedny. Zanedlouho se ukáže, že ani Hamsun ani bedny nejsou tak nevinné, jak se původně zdají být.

Představte si, že je rok 1995 a máte za sebou hru věrně vystihující kult Cthulhu. Co se nabízí? Udělat druhý díl. Ten se odehrává pár let po událostech z prvního dílu v roce 1937, tedy v roce Lovecraftovy smrti. Jaký je tedy manuál na druhý díl dle společností Infogrames a Chaosium? Vemte nějaký film o ponorkách, třeba Hon na ponorku. Přidejte hodně Indiana Jonese. Přimíchejte zápletku z Terminátora a vzniklý produkt dochuťte Shoggoty a Necronomiconem. Co dostanete? Podivnou všehochuť, jejíž příběh je naprosto uhozený.

Prisoner of Ice je na rozdíl od prvního dílu klasická point and click adventura. K ovládání nám stačí pravé a levé tlačítko myši. Hra má krásná pozadí (s výjimkou ponorky, ta se mi moc nelíbila) a zejména statické animace posunující příběh dál jsou nádherně vykreslené. Oproti tomu postavy vypadají divně a vůbec do prostředí nezapadají. Hra má dostačující ale ničím výjimečnou hudbu a je namluvená. Jako standardní reprezentant doby svého vzniku hra obsahuje pixelhunting (několik různých knih, součástky k sestavení FND a další) a dokonce miniaturní předmět, který se objevil v místě, kde předtím žádný nebyl (ona pověstná jehla na stole). Stejně jako v prvním díle je možné často umřít a úmrtí je často dílem náhody (použití tyče na dvě hlavy ze tří Ryana zabije, při souboji se Searsem dvě odpovědi ze tří Ryana zabijou a to prosím 3x za sebou). Snad se autoři těmito otravnými úmrtími snažili prodloužit nikterak dlouhou hru?

Když se hráč probojuje ponorkou a vojenskou základnou, objeví se v knihovně v Buenos Aires. Zjevení postavy, která zde zachrání Ryanovi a ostatním život, a následující dějovou linii týkající se této postavy považuji za jeden z nejvíce WTF momentů v dějinách her. Tato příběhová linie do Cthulhu zapadá asi stejně jako kulometčík mezi lovce mamutů. Stejně tak mi přijde nepochopitelné, že si Ryan není schopen zapamatovat jednoduché zaklínadlo, a tak je třeba k likvidaci dalších Shoggotů vymyslet pokaždé jiný způsob. Což je jeden z typických adventurních úkolů-pro-úkoly, které nesnáším.

Přes všechny moje výhrady se hra hraje celkem dobře. Jen je krátká a přijde mi, že autoři měli rozpracovaných několik projektů, které následně poslepovali dohromady a vydali. Jsem velkým milovníkem Lovecrafta, ale až na pár technikálií nemá hra s Cthulhu vůbec nic společného. A to je velká škoda.

Pro: Nehraje se to špatně, krásná kreslená pozadí a statické animace.

Proti: Ošklivé herní postavy, krátké, nesmyslný příběh, hra s Lovecraftem nemá nic společného.

+20
  • PC 65
Těžko hodnotitelná hra je Prisoner of Ice. Kdysi se mi to celkem líbilo, na druhé dohrání už moc ne. A vlastně ani nevím proč. U jiných her jsem schopný tvrdnout až do rána, abych dohrál ještě tuhle kapitolu, pak ještě další a ideálně vidět vše do konce a tady jsem hru za bílého dne vypnul a šel si psát s kamarádkou.

Přitom to nevypadá ani nehraje se špatně. Filmečky zejména ten úvodní jsou pěkné, grafika na rok 1995 vypadá velmi slušně. Trošku divně ale působí animace postav, které mě celou hru přišly šíleně nepřirozené.

Hratelnost je tradiční odladěná, což už v půlce 90. let bylo standardem. Jeden kurzor na všechno, předměty se hlásí, inventář je pohodlně viditelný, řešení problémů jsou logická. Přesto jsem se asi 10* zasekl, protože jsem přehlídl nějaký předmět 1*1 pixel a to ještě kolikrát v kombinaci s tím, že se předmět či aktivní místo objeví někde, kde nic předtím nebylo. Hledat jehlu na vojenské základně o cca 20 místnostech, která tam předtím nebyla a kterou nevíte že potřebujete je za trestDalší tradiční prasárnou je schovaná cesta dál. Nebýt tohoto, tak je hra až na vojenskou základnu celkem moderní, většinou se pohybujete na pár obrazovkách a řešíte věci kolem Vás. Co mě dost vytáčelo je možnost umřít - během hry se několikrát potkáte s monstrem a pokaždé na něj platí něco jiného, což dost nedává smysl.

Hlavním ničitelem atmosféry je asi pro mě příběh. Ten začíná parádně - v roce 1937 na palubě ponorky která nabírá vodu a na které řádí monstrum. A pak to jde rychle do kytek jak se nabalují další a další roviny - hledání zrádce, prastaré kulty, magie, postapo budoucnost, cestování časem a časové paradoxy ala Terminátor a ke konci nevíte kdo, co a proč a je vám to buřt. Je to prostě maglajz, navíc s nezajímavými postavami včetně hrdiny. Konec kde si kliknutím na dva obrázky můžete vybrat jak to vlastně dopadne je k smíchu a vlastně jsem nepochopil proč by se hrdina měl ztratit z času?.

Prisoner of Ice dobře vypadá, průměrně se hraje a příběhově nestojí za nic.

Pro: Pěkná grafika, tradiční hratelnost.

Proti: Přeplácaný a nepochopitelný příběh, nezajímavé postavy, možnost umřít.

+14
  • PC 60
Velké zklamání, obzvláště po přečtení chválou kypící recenze ve Score a jiných, pozitivních, ohlasů napříč webem. Kamenem úrazu je zde příběh. Ne, není špatný, ale než do něj plně proniknete, uvidíte závěrečné titulky. Pro fanoušky Lovecraft a jeho mýtu točící se okolo Cthulhu tento fakt ale odpadá, ostatně jde i o nepřímé pokračování Shadow of the Comet - kterému se však velké pozornosti pro komplikované ovládání nedostalo.

Jako mladý poručík Ryan jste přivoláni do ponorky HMS Victoria na další misi. Cílem je tentokrát Antarktida, kde byly skupinou vědců nalezeny dvě zapačetěné bedny. Po naložení těchto beden na ponorku začíná příběh nabírat otáček. Poté klasicky navštívíte některé lokace jako Falklandy, Bueonos Aires (z ní si projdete jen tamní knihovnu) či anglické městečko Illsmouth. Nečekejte ale žádné rozsáhlé pochůzky po mnoha obrazovkách, vše je v komorním duchu. Postavy a předměty nevyjímaje. To sice podporuje už tak zdařilou tíživou atmosféru, ale v kombinaci s malou rozlohou vytváří, respektive nevytváří žádnou podstanou vzpomínku, kterou by jste si po dokončení Prisoners of Ice odnesli.

Prisoner of Ice by si zasloužila vyšší hodnocení, ale v kontextu adventur, které jsem doposavad dohrál se řadí na ty nejspodnější místa. Být hra minimálně dvakrát delší a obtížnější, nemuselo by Prisoner of Ice upadnout, pokud nepočítáme fanoušky Cthulhu, do zapomnění. Přesto hru můžu doporučit už kvůli detailní grafice s vlastním stylem či povedeným dialogům a jejich dabingu. Doporučení platí především pro začátečníky nebo pro ty, kteří si chtějí zahrát jednu z klasických point n click adventur, jenž nezabere příliš času.

Pro: audiovizuální zpracování, téma Cthulhu

Proti: délka a obtížnost, nevyužitý potenciál

+17