Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Kdysi v době vydání jsem si Stronghold nainstaloval pln očekávání, kombinace RTS a tycoonu (budovatelské strategie) mne ale nakonec moc za srdce nevzala a hru jsem po jedné nedohrané misi odložil ad acta. Dnes, v době kdy jsou RTS graficky téměř dokonalé, jsem se k Strongholdu vrátil a v pravidelných dávkách pokořil vojenskou kampaň v přijatelné ´normal´ obtížnosti za nějakých 14 dnů (nocí) a nemohu říct, že bych se nebavil.

Hra je zasazena do středověkého prostředí, neodehrává se v žádné konkrétní zemi a její postavy mají mírně cartoonově stylizovanou podobu. Král země je zde držen barbary v zajetí, přičemž je za něj požadováno výkupné. Celé království je tak rozděleno mezi 4 zlotřilé pány: Duc de Puce řečený Rat (krysa), Duc Beauregard jako Snake (had), Duc de Truffe nazývaný Pig (prase) a v neposlední řadě závěrečný ´boss´ Duc Volpe alias Wolf (vlk). Grafickým ztvárněním nedělá ani jeden z těchto čtyř svému zvířecímu předobrazu ostudu. “Vlk“ a “Prase“ je v tomto směru úplně nejlepší a vzhledem k herní hierarchii protivníků si jich hráč užije daleko nejvíc (krátký vzkaz následuje prakticky každý proběhlý útok na vaši pevnost). Samozřejmě jste hádali správně, pokud svou postavu typujete na toho, kdo s těmito čtyřmi po právu zatočí a je to pravdou o to víc, že některých z nich stojí za vraždou vašeho otce...

Orientovat se ve hře není díky postupnému přívalu novinek nijak těžké, klasické RTS postupy mají zde své uplatnění a sledovat množství mikro procesů je jednoduše zábavné. K obživě tak slouží lov, chování krav (tady je využití i pro koželužníka) kvůli sýru, pěstování obilí (sklizené obilí přijde do skladu, tam si pro něj přijdou z mlýna, namletý pytel mouky je odnesen zpět do skladiště, kde si jej vyzvedne pekař – teprve z pekárny jde hotový chléb k spotřebě obyvatelstvu hradu) a jablek. Pěstuje se tu ještě chmel, ten má ale poté co je sklizen a svařen uplatnění v krčmě, kteráž to má účel povzbudivý (když obyvatelstvu zavedete daně, musíte jejich nespokojenost kompenzovat třeba tímto způsobem nebo zvýšením dávek jídla – tady zabírá i různorodost stravy). K výcviku vojska potom musíte postavit různé dílny, na luky a kuše zvlášť (pracovník dílny si do skladu přijde pro dřevo, z něj vyrobí luk nebo kuši a tu přinese do skladu zbraní – v kasárnách potom můžete naverbovat lučišníka nebo střelce s kuší, u toho vám koželužník musí ještě do skladu přinést koženou vestu), zvlášť na meče, zvlášť na palcáty a kopí, zvlášť na brnění. K tomu můžete časem také vařit olej (inženýři si pro něj chodí k velké varné kádi a lijí jej z hradeb na nepřátelské šiky), stavět jámy s nabodávacími kolíky (pro nepřítele neviditelné, s velkou spotřebou dřeva), rozlívat smůlu před hradbami (a zápalnými šípy je při útoku zažehávat) nebo vykopávat hradní příkop, aby se k vám nepřítel nedostal tak lehce. Je toho prostě kvantum a vše má svůj logický a nezkrácený přínos.

Většina misí z celkového počtu jednadvaceti (bavím se o militantní kampani, můžete si ale projít i ekonomickou, kterou jsem zatím nezkoušel) má obraný charakter, těch pár, ve kterých musíte sami dobývat opevněný hrad jsou ale nejtěžší a představují skutečnou výzvu. Při nich si můžete vyzkoušet to, co nepřítel tak rád prováděl vám. Stavět buchary, dalekonosné katapulty (a s nimi střílet kamení nebo zdechlé krávy pro zamoření), zakopávat výkopy (obyčejně při velkých ztrátách na životech) nebo hloubit tunely pro boření hradeb.

Za další plus považuji realisticky pojatou přesnost zásahu. Jednou se vám voják trefí tak dobře, že nepřítel padá k zemi na první dobrou (ti méně vyzbrojení jako lučišník nebo kopiník), jindy jej chvilku ostřelujete. Svou úlohu má přitom vypuštěná salva třeba i na spolustojící jednotky (nejednou se mi stalo že ty padly dřív než ta, na kterou jsem apriori mířil).

Do toho vám hraje středověká hudba, občas zaútočí králíci, vlci nebo medvědi, sem tam vám zdechnou krávy nebo ztratíte úrodu. To je ale holt středověk...

Herní grafickou stránkou dnes už tento “archivní“ kus samozřejmě moc neuhrane (vidět hru v takovém faceliftu á la Warcraft 3, to by byly orgie), k jejímu výraznému plusu ale stále patří intuitivní hratelnost, při množství procesů příkladná jednoduchost a nestárnoucí zábavnost. A kdyby se k Strongholdu měli hráči vracet jen z nostalgie (na tu je dnes, 10. let po vydání ještě samozřejmě čas), co na tom? Dune II nebo první Warcraft jsou stále milníky žánru RTS, ke kterým lze bez problému zasednout v instantním módu. Není důvod, aby i dnes neměla tato hra komu co říct. Sám jsem toho důkazem...

Pro: hratelnost, jednoduchost, vypracovanost procesů

Proti: nepřítel útočí vždy ze stejného místa (dopředu označeného)

+23
  • PC 75
Dlouho jsem k RTS hledal vztah, tak nějak všechny RTS preferovaly iniciativní agresivní přístup. No a já byl založením spíš budovatel, bavilo mě čekat, s čím přijde nepřítel a tak nějak tajně jsem i doufal, že nepřijde a dobrovolně se vzdá. Do dneška si vzpomínám, jak jsem byl po recenzi na Age of Empires II natěšený na možnost hradeb a jak hořké zklamání jsem tehdy zažil. Hradby se obtížně stavěli a byly to jenom zdi bez možnosti umístění jednotek, vedle toho fungovaly budovy typu věže, co magicky střílely projektily.

Stronghold je splnění mých tužeb. Překvapilo mě, jak se prostřednictvím vojenské a ekonomické kampaně intuitivně seznámíte s jednotlivými prvky. Aspoň co se týče obrany a ekonomiky je tak seznámení se hrou nenásilné a s každou misí jsem tak doplnil skládačku vědomostí potřebnou ke zvládnutí mechanik hry. Audiovizuálně se mi hra také moc líbí, hrál jsem HD verzi, tedy s vyšším rozlišením.

Ekonomická část hry je propracovaná. Na rozdíl od mnohých RTS zde funguje jakýsi logistický řetězec - tedy že nestačí jen kácet stromy, ale těžená surovina je zdrojem pro výrobu dalších výrobků. Je tedy nutné počítat se vzdálenostmi mezi jednotlivými dílnami a skladem. Sklad je tu fyzický a není neomezený, takže při špatném plánování vaše výroba stojí. Je moc pěkné, že na budovách vidíte jak se tam pracuje, můžete tak tento produkční řetězec sledovat, farmář zaseje, sklidí, donese obilí do skladu, ze kterého si to vezme mlynář, ten z obilí udělá mouku, tu zase donese do skladu ze které si ji vyzvedne pekař a upeče na ní na peci v pekárně chleba.

V obraně tu nejsou magické obranné budovy či katapulty bez posádky, naopak na všechno potřebujete lidi, kterými hradby obsazujete a je třeba plánovat jejich efektivní přístup na ně (stavěním schodů můžete i v některých případech překonávat přírodní překážky). Samotné stavění budov i zdí (i jejich případné bourání) je dosti zjednodušeno, což beru jako ústupek nezábavné realitě. S dostatkem kamení a dřeva tak můžete rovnou popustit uzdu své fantazii a téměř v mžiku postavit kompletní hradby. A jednou z potěch hry je vidět, jak si o ně nepřítel rozbíjí hubu. K tomu jak už jsem řekl, potřebují hradby lidí. Plus minus to funguje tak, že potřebujete vyrobit výbavu a podle této výbavy své lidi vyzbrojíte, tedy například vyrobíte 3 luky a už můžete 3 vesničany poslat do zbrojnice a následně na hradby. Kopiníci, rytíři a další už potřebují sofistikovanější vybavení, třeba meč a zbroj.

Do výrobního systému trochu hází vidle budova tržiště, kde můžete prodat a koupit cokoliv. V příběhové kampani je často nedostupná nebo omezená, ale i tak mě ve hře štvala. Respektive mohla by být zajímavým prvkem, pokud by hráč musel řešit dodávky a obchodní cesty, ale v této podobě akorát kazí ekonomickou část hry. V některých misích tak prostě stačí vyrábět spoustu jídla, přebytky prodávat a nakupovat za ně zbroj a kuše.

Další slabinou hry je AI a pathfinding. Zezačátku je komické exploitovat útočící nepřátele, dělat jim příkopem a hradbami cestičky a potom škrtnout sirkou a celou cestičku pomoci nasáklého oleje zapálit a zničit tak celou armádu. Mnohdy ani nemusíte vytvářet uzavřený hrad, na mapě máte vyznačeno, odkud nepřítel přijde a tak namísto pěkného hradu uděláte pár hradeb kolem tohoto prostoru. Ještě horší je, když se octnete ve stejné situaci vy, kdy máte něco dobývat. Vzpomínka na překonávání příkopu nepřítele jak moji bojovníci místo kopání zmateně pobíhají mezi ohněm a šípy mě vytáčí ještě teď.

I přes tyto chyby se Stronghold řadím mezi špičku žánru. Pokud jste podobně jako já nějakým zázrakem Stronghold v době vydání minuli nebo se obáváte, že vám znovuhrání pokazí vzpomínky, nemáte se čeho bát.

Pro: grafika, hradby, hudba, obrana, logistika

Proti: tržiště, AI

+22
  • PC 75
Po dlouhých 20 letech jsem se konečně dostal k tomuto titulu, abych si ho vyzkoušel. Dostal jsem se asi do půlky kampaně, takže mám myslím docela dobrou představu o hratelnosti.

Stronghold mě dost překvapil. Čekal jsem téměř výhradně akční složku, kdy buduji hradby, bráním se před nepřáteli, provádím výpady, atd. Ale polovina náplně je naopak ekonomická, kdy si musíte zajistit dostatečnou produkci surovin a pak celý výrobní řetězec až k finálnímu produktu (ať už je to chleba nebo luk), a pak samozřejmě balancovat dle priorit. V tomto směru mi to příjemně připomnělo The Settlers. Pokud podceníte ekonomickou stránku hry, tak poté bude vaše armáda a hrad horko-těžko vzdorovat nepříteli. A k tomu je nutné hlídat i vaši oblíbenost, jinak vám začnou utíkat poddaní. Příjemné překvapení, oceňuji.

Hodně se mi také líbilo, že člověk potřebuje strategizovat u návrhu svého města/hradu, protože pokud budou farmáři a řemeslníci chodit z jednoho města na druhý, tak udělají polovinu práce, než když mají potřebné budovy hned vedle sebe. Zároveň vás ale limituje ráz krajiny v ideálním rozmístění budov, a samozřejmě naprostou prioritou je udržení obranyschopnosti hradu, takže opět musíte vyvažovat, zda tady na tom ideálním místě postavit hradby a věže, ačkoliv vám to zkomplikuje ekonomický řetězec. (Stavění městečka a občasné komentáře rádce mi také trochu připomněly Majesty, ačkoliv je to samozřejmě jinak o dost jiná hra).

U stavby opevnění si člověk vyhraje. Je potřeba využívat výškovou výhodu, vymýšlet, kde lze přehradit různé průsmyky, udělat takový tvar zdí, aby mohli lučištníci z věží/hradeb dobře střílet, atd. To se mi moc líbilo. Ale je v tom poznat stará hra, kdy často lze velmi špatně poznat, která místa jsou průchozí a která ne. Často terén vypadá jako neprůchozí skála, a pak zjistíte, že to jen brání výhledu, a je tam ve skutečnosti někde průchod. Případně postavíte zeď, co vypadá jednolitě, ale ve skutečnosti lze mezi některými "čtverci" do úhlopříčky projít. Také jdou prvky opevnění (věže atd) stavět jen do 4 směrů místo 8, což dost často člověku vůbec nevyhovuje.

Souboje mi přišly takové standardní, mumraj malých lidiček, u kterých mám víc pocit chaosu, než že bych je ovládal :-) Vojáci mají nějaké své uvažování, ale občas mi dalo práci přesvědčit je, že mají útočit na někoho jiného. Zároveň je dost snadné se překliknout a místo na hradby/věž je poslat pod hradby, a tak. Když se ale člověk dívá na tu hromadu jednotek a dění na bojišti, tak se to sleduje moc pěkně.

Celkově to byl tedy příjemný zážitek. Nechytlo mě to natolik, abych u toho strávil dalších 10+ hodin a hru plně dohrál, ale s odehranou polovinou hry jsem spokojený.

Celkové hodnocení: Výborná
+18
  • PC 90
Dej teto intuitivni RTS se odehrava ve stredoveke Anglii, kde po unosu krale vladne chaos a vyhnanstvi. O moc totiz spolu vede lity boj hned pet vudcu. Krysa, Had, Prase, Vlk a samozrejme vy. Cilem hry je projit vsech jednadvacet misi a sjednotit Anglii pod vasi vlajku. Nez vsak dospejete ke zdarnemu konci, ceka vas rada rozmanitych ukolu v jedinecnych misich.

Hra nabizi v zanru RTS intuitivni prvky. Uz nestaci jen klikat na budovy a stavet armadu. Abyste ve hre vubec prezili, musite se naucit pracovat s propracovanym systemem surovin a jejich provazanosti. Napriklad ze ziskaneho obili (ktere musite samozrejme posekat) vyrobi mlynar mouku, z mouky pote pekar upece chleb, kterym nakrmite hladove a vecne nespokojene obyvatele. Toho muzete docilit i sberem jablek. Sladek obili vyuzije pro vareni piva v hospode, ktera slouzi i jako zabava pro obyvatele vaseho mesta. Krava vam dava syry a v pripade jejiho zabiti ziskate kuzi, kterou vyuzijete pro vojsko v podobe brneni.

Pokud mate jiz zabehnutou ekonomiku a populaci, muzete si dovolit vybirat dane od obyvatel a davat jim vetsi porce jidla. Ale beda, pokud se vam zachce ozebracit obyvatele uplne o vse. Seberou se, odejdou a v pripade utoku na vas nebude mit kdo branit vesnici. Tvorba armady vyzaduje tezbu dreva, kameni, kovu, odpovidajici a vzrustajici populaci a neustalou spotrebu jidla. Cim silnejsi jednotka, tim samozrejme nakladnejsi na cenu a pocet potrebnych komodit. Vyhodou je, ze v pripade prebytku jedne komodity ji muzete prodat a nakoupit tu, ktere mate nedostatek. Pocitejte vsak se zidovskymi cenami v pomeru okolo 1:4 minimalne. Cas od casu vasi urodu zplundruji divoci kralici, zautoci na vas vlk nebo medved. Proste stredovek na kazdem kroku.

Mise jsou rozmanite. Zpocatku se vyhradne branite utokum nepratel, ale ke konci hra graduje a vy sami se budete davit ve vlastni medicine. Dobyvani hradu je beh na dlouhou trat, kdy vyuzivate katapulty na zniceni hradeb a lucistniky nebo kusijniky na ostrelovani nepratelskych strazi strezicich hradby. Musite vsak pocitat s pastmi jako je rozlevani oleje, horici sipy, prikopy s ostrymi hroty a podobne. Zaverecne miste vas notne proveri a rozhodne si u nich casto zaloadujete. Hudebni doprovod se meni v zavislosti na dane situaci. Kdyz je klidek, hudba hraje klidne, ale jakmile na vas utoci nepritel, hudba zrychluje a je dramatictejsi. Stonghold je i po letech kvalitni hra o cem svedci i vydani HD remaku po letech.

Pro: propracovany system obzivy, ekonomicka stranka mesta, stylovy hudebni doprovod, atmosfera hry, typy jednotek

Proti: nepritel utoci porad ze stejneho mista

+16 +17 −1
  • PC 100
Tahle hra je prostě nejdokonalejším "tower defendem" co znám. To vše obohaceno o taktické prvky, ekonomiku, krásnou grafiku. Celý dojem pak umocňuje naprosto bravurní hudba(poslouchám ji dodnes), kterou je hráč po celou dobu hry doprovázen.

V kampaňi pak zvláště obdivuji proměnlivost a zpracování map, možnosti využívat terénu ve svůj prospěch a to jak při aktivní, tak pasivní obraně. Za úsměvné pak považuji to, že charakterní rysy vašich úhlavních nepřátel odpovídaly jejich jménům a vzhledu(Krysa, Prase, Vlk)

Pro: Grafika, nápad, soundtrack: (CastleJam, SadTimes, Under an old tree, The Maiden, The Chant))

+14
  • PC 95
Středověk, a s ním spojené budování, obléhání a dobývání hradů mě vždy fascinoval a docela citelně mi v žánru strategií chyběla hra, která by se věnovala hradům v širším měřítku. A přitom i ve strategiích, které vyšly před Strongholdem, šlo stavět hrady, jenže zpravidla to byla jedna budova postavená během pár sekund, která sloužila k ochraně základny. A v tomhle je Stronghold jiný. Základnu zde představuje pravý středověký hrad se svými zdmi, věžemi, budovami, obyvateli a zákonitostmi. Ekonomická část hry není zbytečně složitá, je snadná na pochopení a v rámci možností i zábavná(vedlejší ekonomická kampaň), ale to nejlepší co Stronghold nabízí je pro mě jednoznačně bojová část. Hra sice nenabízí závratné množství jednotek, ale vůbec mi to při hraní nevadilo. Pro někoho bude asi nejzajímavější hlavní bojová kampaň, která rozhodně má co nabídnout - je zábavná, dlouhá a humorněji pojatá(hlavní protivníci Krysa, Had, Prase a Vlk:)). Já mám ale nejvíc v oblibě mód obležení, u něhož jsem strávil spoustu času. Obrana a dobývání hradů je ve Strongholdu zpracováno naprosto výtečně. Obléhací stroje jsou samozřejmostí, ale velmi mě potěšilo podkopávání hradeb, hloubení vodního příkopu(zvedací most je parádní) a jeho zasypávání v případě útoku, pasti s kůly, olejové skvrny, které přemění zápalné šípy v ohnivé peklo nebo možnost lití vroucího oleje z hradeb na hlavy nepřátel. Při obraně malého hradu s pár desítkami vojáků, na které útočila mnohonásobná přesila za hraní zlověstné hudby, jsem slintal blahem. Editor je taktéž skvělý a dá se v něm do sytosti vyřádit a postavit si hrad podle svého gusta. Sečteno podtrženo, u málokteré strategie jsem se bavil tak jako u Strongholdu, a právem se řadí nejen mezi moje nejoblíbenější strategie, ale i mezi nejoblíbenější hry vůbec.

Pro: Bojová část hry, výborná kampaň, osvěžující hratelnost.

Proti: Návykovost.

+13
  • PC 95
Osobně bych neřekl, že se jedná o jednu z nejlepších her vůbec, spíše o jednu z nejlepších her ve svém žánru. Odkojen AoE 2 jsem Stronghold poprvé hrál teprve někdy před 2 lety a nestačil se divit. AoE 2 proti této strategii právem působí jako chudý příbuzný. Skvěle propracovaná ekonomika, hospodářství a vojenská část hry, to je to co mě dostalo vedle oku lahodícímu grafickému zpracování. Tahle hra je hlavně geniální v tom jak je její propracovanost jednoduchá, žádná kvanta nic neříkajících ikonek, pojmů apod. vše je jednoduché a přehledné a přitom propracované.

Je potřeba se strat o příjem do pokladny, o potřeby svých poddaných, rozmnožovat zástupy svých oveček, neustále do své sýpky lifrovat kvanta potravin všeho druhu a nakonec zajistit dostatečnou sílu ke své obraně či útoku. Vzpomínám si jak jsem byl vyvalenej když mi správce svým britským přízvukem oznámil, že mi byl ukraden skoro všechen chleba, pochcípaly mi krávy či nálet kobylek na mou úrodu a vše v době maximálního rozmachu, kdy byla spotřeba enormní. Případy kdy skoro celé město lehlo popelem kvůli absenci studní byly také k pokukání. Těžba surovin, pěstování plodin všeho druhu k následnému zpracování, to vše je nádherně promakané a přehledné, město zkrátka žije, každý má svou úlohu a úkol, výjimkou jsou snad jen nemakačenkové válející se u ohně co čekají na přidělení povolání. Líbí se mi ten život v celém městě, nesmrskává se jen na odnesení hroudy zlata nebo košíku jahod do pár metrů vzdálené budovy jako v AoE, jelikož nelze stavět budovy jen tak cik cak jak se to zlíbí. Každá surovina má svou danou pouť městem než se promění v něco užitečného, např. kráva na farmě kromě sýra dá i kůži poté co jí koželužník porazí a stáhne, vyrobí zbroj a společně s kuší, pro kterou jsou nutné další suroviny je teprve možné rekrutovat vojáka. A tak je to s každou surovinou. Stavba opevnění a budov je rychlá a přehledná, a to je to co bych možná vytkl, vše je co se týče staveb instatní, žádné stavení budov od základů po finální vzhled, ale okamžité umístění budovy což mi úplně nesedí, jelikož mě baví sledovat ten shon než se budova postaví např. po vzoru Settlers.¨

Vojenská část hry je také kvalitní, od pěšáka s kopím, který je úplně k prdu dobrý tak akorát na porážku nebo výkop příkopu přes ultimátní rytíře kráčející jak terminátoři po obléhací stroje nebo pasti nalíčené na cizí armádu, zde bych vyzdvihl svůj oblíbený olej, nic nekřičí tak hezky jako armáda vojáků na rozpáleném oleji. Tady bych zkritizoval snad jen absurdní systém kdy vojáci nabíhají na vaše pozice z míst označených značkou, překvapení ze zálohy se tedy nedočkáte. Zvuky, decentní hudba a grafika jsou jak už jsem řekl naprosto výborné, miluju zvuk zabodnutých šipek v rytířské zbroji : ) Bitvy mají grády, a účastní se jich stovky a stovky vojáků.

Od té doby co jsem hrál Stronghold se můj pohled na AoE2 lehce změnil, ale hrát tyto hry v opačném pořadí, asi bych se na AoE2 díval naprosto jinak.

Pro: grafika, zvuky, geniálně jednoduchá propracovanost, bitvy

Proti: pevná místa útoku, možná výraznější dobová hudba

+13
  • PC 85
RTS jiná, než většina ostatních. Už jen získávání surovin nebo cvičení vojáků, to vše probíhá jiným a pro mě neokoukaným způsobem.

Příběh je zde spíše takovým doplňkem a nijak výrazně hře neškodí ani neubližuje.

Pro pacifisty je zde ekonomická kampaň - ale bojům se stejně bohužel nevyhnete, bandité útočí pořád.

Hru je tuším nutné opatchovat, poté už nemůžete kopiníky rozbořit vstupní bránu :

Pro: jiný přístup k rts principu; je zábavné vystavět si svůj hrad a poté ho bránit

Proti: nemám datadisk, takže to nemůžu hrát po netu :)

+11
  • PC 75
Nejvíce se mi na Strongholdu líbilo asi to budování hradeb. Postavit si věže kdekoliv a propojit je různě silnými zdmi, vybudovat bránu a pak už jen schůdky na hradby, po kterých vystoupají vaši lučištníci nahoru... Stačí jen mít dostatečné množství kamene. Jinak je to docela zábavná strategie zaměřená na hospodářství, s občasnými bojůvkami na hradbách, či mimo ně. Chvíli mi trvalo pochopit, jak všechno funguje, co dělat pro udržení svojí popularity atd. Na začátku máte popularitu nastavenou na 50 bodů ze 100 možných. Pokud je během hry nížší, lidé přestávají pracovat a odcházejí z hradu. Popularita se dá získávat několika způsoby, zvýšeným přídělem potravin, stavěním hospod, kostelů, okrasných předmětů, či i rozdáváním peněz. Naopak popularita klesá vybíráním daní, nedostatečným zásobováním, častými válkami atd. Ve hře se objevují i náhodné jevy, jako např. zničená úroda na polích, úhyn dobytka, či požáry staveb. Hra mě nenadchla graficky. Asi proto, že jsem jí hrál teprve nedávno. V době vzniku byla grafika určitě nadprůměrná. Dobře jsem se u Strongholdu bavil, není lepšího pocitu, než ubránit svůj hrad :)

Pro: Budování hradeb, středověké bojůvky se spoustou vymožeností

Proti: Docela krátká kampaň, grafika

+5
  • PC --
Legendární strategická hra a dost možná nejlepší strategie ve svém žánru. Ostatní budovatelské strategie jsou oproti Strongholdu jen chudí příbuzní. Bojová část zde opravdu nezaostává naopak ještě více posiluje výsledný zážitek. Tuhé boje, mohutné bitvy nebo opravdu vyčerpávající obléhaní hradu jsou ony "kulervoucí" momenty díky kterým je tato hra tak vynikající.

Tahle hra chytne a nepustí ani po několika hodinách. Dobývání a obléhání hradu nikdy nebyla taková zábava !

Pro: grafika, hudba, budovatelská část, bojová část, kampaň, kulervoucí momenty

Proti: občas tupá AI

+4 +5 −1
  • PC 95
Stronghold je podle mě nejlepší strategie (a pro mě jedna z nejlepších her vůbec). Jedna z prvních strategií co jsem hrál a chytla mě tak, že ji hraju už 6let (samozřejmě třeba s ročními přestávkami :D). Nejvíc mě ze začátku zaujal editor kde jsem proti sobě mohl postavit různé vojáky, stavět neomezeně hrady či si jen tak hrát. Po nějáké době jsem zkusil i kampaň, která mě také zaujala a dvakrát jsem ji dohrál. Poté jsem hrál ekonomické kapaně, mapy (další jsem si stáhl), zajímavý mód obléhání (koukat na vojáky jak dobývají hrad je prostě super) a mnoho dalšího.

Za celou dobu ci hraji jsem sice moc strategií nehrál (intezivněji tak 15) a nidky jsem neviděl žádnou která by měla tak propracovaný systém výroby jako tahle. I pro výrobu jídla je třeba např. tří budov které se musí navzájem doplňovat a je potřeba hlídat počet jednotlivých objektů (pokud nepřítel zničí obilná pole nic se holt neumele a neupeče). Další zajímavá věc je nutnost výroby zbraná. Pokud nějaké suroviny nemáte je možné je nakonec koupit za přemrštěnou cenu na třžišti

Další z mnoha věcí které se mi na strongholdu líbily bylo budování armády a poté následující boje. Jako mínus beru to, že stronghold je relativně složitá hra - ze začátku bylo pro mě těžké pochopit některé herní principy a pro pořádné pochopení to chce dohrát kampaň.

Stronghold je tedy jedna z mých nejoblíbenějších her a rád na ni vzpomínám. Navíc obsahuje multiplayer díky kterému jde u hry strávit klidně 2x tolik času

Pro: stavba hradů, několik kampaní, nejlepší editor map ktarý jsem kdy u PC hry viděl

Proti: Umělá inteligence na špatné ůrovni, ze začátku složité

+2 +4 −2
  • PC 95
Určitě je Stronghold jednou z nejlepších her co jsem kdy hrál a hraju do teď. Zpracování bitev a celkově je skvělé. Ikdyž hra už je na trhu dost dlouho stejně sei jí furt rád zahraju.

Pro: grafika, budování pevnosti, armády

Proti: AI nepřátel,

-3 +3 −6
  • PC 100
nejlepší strategie sice už to skoro nikdo nehraje ale najdou se tací co to hrají a mezi ně patřím i já žádná jiná strategie neni nejlepší jen stronghold a žádný heroes 3 apd.... nevím co bych dodal ktý hře prostě nejlepší stronghold co vydali ani stronghold 2 na tuto hru nemá je to hodně zajímavá hra u které se nudit nikdy nebudete pokud to jěště někdo nehrál tak neví že je to prostě nejlepší hra doporučji su tuto hru zahrát už jsem vyčerpal hodně slov tak čau, at se vám daří....

Pro: grafika,vojáci,hodně map,příběh,nejlepší strategie na tu dobu, všechno se mi na týhle hře líbý :o)

Proti: asi nic na žádnou chybu jsem nenarazil :-)

-24 +6 −30