Stronghold mě dost překvapil. Čekal jsem téměř výhradně akční složku, kdy buduji hradby, bráním se před nepřáteli, provádím výpady, atd. Ale polovina náplně je naopak ekonomická, kdy si musíte zajistit dostatečnou produkci surovin a pak celý výrobní řetězec až k finálnímu produktu (ať už je to chleba nebo luk), a pak samozřejmě balancovat dle priorit. V tomto směru mi to příjemně připomnělo The Settlers. Pokud podceníte ekonomickou stránku hry, tak poté bude vaše armáda a hrad horko-těžko vzdorovat nepříteli. A k tomu je nutné hlídat i vaši oblíbenost, jinak vám začnou utíkat poddaní. Příjemné překvapení, oceňuji.
Hodně se mi také líbilo, že člověk potřebuje strategizovat u návrhu svého města/hradu, protože pokud budou farmáři a řemeslníci chodit z jednoho města na druhý, tak udělají polovinu práce, než když mají potřebné budovy hned vedle sebe. Zároveň vás ale limituje ráz krajiny v ideálním rozmístění budov, a samozřejmě naprostou prioritou je udržení obranyschopnosti hradu, takže opět musíte vyvažovat, zda tady na tom ideálním místě postavit hradby a věže, ačkoliv vám to zkomplikuje ekonomický řetězec. (Stavění městečka a občasné komentáře rádce mi také trochu připomněly Majesty, ačkoliv je to samozřejmě jinak o dost jiná hra).
U stavby opevnění si člověk vyhraje. Je potřeba využívat výškovou výhodu, vymýšlet, kde lze přehradit různé průsmyky, udělat takový tvar zdí, aby mohli lučištníci z věží/hradeb dobře střílet, atd. To se mi moc líbilo. Ale je v tom poznat stará hra, kdy často lze velmi špatně poznat, která místa jsou průchozí a která ne. Často terén vypadá jako neprůchozí skála, a pak zjistíte, že to jen brání výhledu, a je tam ve skutečnosti někde průchod. Případně postavíte zeď, co vypadá jednolitě, ale ve skutečnosti lze mezi některými "čtverci" do úhlopříčky projít. Také jdou prvky opevnění (věže atd) stavět jen do 4 směrů místo 8, což dost často člověku vůbec nevyhovuje.
Souboje mi přišly takové standardní, mumraj malých lidiček, u kterých mám víc pocit chaosu, než že bych je ovládal :-) Vojáci mají nějaké své uvažování, ale občas mi dalo práci přesvědčit je, že mají útočit na někoho jiného. Zároveň je dost snadné se překliknout a místo na hradby/věž je poslat pod hradby, a tak. Když se ale člověk dívá na tu hromadu jednotek a dění na bojišti, tak se to sleduje moc pěkně.
Celkově to byl tedy příjemný zážitek. Nechytlo mě to natolik, abych u toho strávil dalších 10+ hodin a hru plně dohrál, ale s odehranou polovinou hry jsem spokojený.
Celkové hodnocení: Výborná
Pro: grafika, hradby, hudba, obrana, logistika
Proti: tržiště, AI