Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 45
Normálního člověka napadne po dohrání prvního Monkey Islandu pokračovat druhým dílem. Mě napadlo oživit si vzpomínky na tuto českou parodii i když jsem tušil, že to není nejlepší nápad. V době vydání hrál Tajemství oslího ostrova snad každý, koho tento žánr zajímá. Už tenkrát sice graficky nedosahovala na zahraniční tituly, ale přístupnost daná českým jazykem byla rozhodující. Zdaleka ne každý chtěl sedět u hry se slovníkem a znalost alespoň základní angličtiny byla vzácná. Hra dosáhla značné popularity, k čemuž dopomohly i tehdejší recenze. Vzpomínky na hru nemám nejlepší, musel jsem hojně využívat návod z Excaliburu. O to více mě současné hraní překvapilo.

Ozvučení je špatné a v podstatě nestojí ani za řeč, ale vlastně jde o jedinou čistě negativní stránku. Grafika sice neodpovídá roku 1994, ale špatná není. Na prvotinu a pouhý prototyp, který ani nebyl původně určen k vydání, to nevypadá zle. Lokace jsou dostatečně přehledné a animace činností hlavního hrdiny vyloženě potěší. Ovládání stylem přepínatelného kurzoru a dostatek ukládacích pozic jsou příjemné. Samotná hratelnost je rozporuplná. Hádanky většinou nejsou zlé, ale několik míst je vyloženě k vzteku. Hledání jetele je otravné i když člověk tuší co má dělat. Skákání pro párky snad šestkrát nikoho bez návodu snad ani nenapadne, ale zrovna tohle jsem si pamatoval. K tomu všemu je přítomno několik dead endů. Pokud to ale čekáte, tak kombinace rozumného ukládání a včasného nakouknutí do návodu udělá z hraní slušnou zábavu. Hrál jsem podle sebe, při desetiminutovém záseku nakoukl do návodu a vlastně si nemůžu stěžovat. Navíc jsem to byl nucen učinit jen dvakrát a jednou pro kontrolu, před pokračováním dále. Herní doba něco přes tři hodiny je tak akorát. Příběh nehraje moc roli a podle toho vypadá. Humor je jak kdy, pár vtipných částí střídá pár spíše trapných. Samotné parodování Monkey Isladu není špatné a takhle po jeho čerstvém dohrání vykouzlilo několik úsměvů. Závěr hry je hodně zvláštní, ale potěší scéna s nalezením další hry od Pterodonu. Můj závěr je nakonec také zvláštní. Tajemství oslího ostrova je podprůměrná záležitost, která ale se správným přístupem rozhodně stojí za zahrání a má nezpochybnitelné místo v české herní historii.
+32
  • PC 55
Tajemství Oslího ostrova byla první komerčně prodávaná česká grafická adventura na PC u nás, která pomohla nastartovat celé tuzemské herně-vývojářské prostředí. Tohle je primát, který jí nikdo neodpáře. Vznikala přitom jen jako hříčka dvou studentů brněnského gymnázia Jaroslava Koláře a Petra Vlčka, kteří vytvořili kompletní hru od naprogramování přes scénář až ke grafice a animaci. Přesněji řečeno se jednalo o prototyp hry, kdy si chtěli vyzkoušet ve vlastnoručně napsaném enginu na tvorbu adventur A.G.E. (Adventure game editor), jestli dokážou vytvořit provozuschopné dílo. Původně hru chtěli rozšířit jen mezi fanoušky a tak tvorba hry probíhala poklidným tempem a na nějaký copyright se příliš nehledělo. Až jeden inzerát v Excaliburu a následná návštěva u Petra Vochozky změnila celý původní záměr, ze kterého se vyvinula již zmíněná první prodávaná česká grafická adventura na PC u nás, tehdy ještě jenom v igelitovém pytlíku a s logem Pterodon Software.

To se psal rok 1994 a hra přišla na trh v pro ni nejlepší možnou dobu. Pořád bylo krátce po sametové revoluci, takže drtivá většina českého národa neuměla anglicky. Prakticky všechny v té době vycházející hry byly výhradně v angličtině. U akčnějších titulů či plošinovek to tolik nevadilo, u příběhových naopak výrazně. A proto když se objevila hra, která komunikovala s hráčem v mateřském jazyce, tak to bylo něco nevídaného. Právě české titulky jsou asi hlavním důvodem, proč hra prorazila a stala se doslova kultovní.

Jak můžete vidět, máme za sebou dva odstavce a ještě jsme se nevěnovali samotné hře, ale spíš té omáčce kolem. Důvodem je nutnost zasazení celé hry do kontextu doby a vysvětlení, proč se z ní stal takový fenomén. Kvalitativně se totiž nejedná o žádný velký zázrak, ale prostě byla první, revoluční.

Jak napovídá nejen název, hlavní inspirací pro tvůrce byla legendární adventura od LucasArts s názvem Secret of Monkey Island. Právě tuto hru se rozhodli parodovat, což dokazuje už jméno hlavní postavy Gajbraše Trípvůda. Také v tomto případě se jedná o piráta, který se společně se svými kumpány vydal přepadnout loď plnou zlata, diamantů a dalších jiných cenností. Po úspěšné akci však loď při bouři ztroskotala a moře vyvrhlo nebohého Gajbraše na pláž. Jak se záhy ukáže, pláž se nalézá na tajuplném Oslím ostrově obydleném mluvícími osly. A nejen jimi, roztodivných mluvících tvorů zde najdeme více. Hlavním úkolem tak bude zachránit se a zároveň zničit proradného LeGeka.

Toho musí dosáhnout plněním roztodivných úkolů v různých koutek celého ostrova. Při tvorbě příběhu i jednotlivých úkolů tvůrci porušili snad všechna možná designérská pravidla. Jen posuďte – pod kurzorem se neznačí žádné aktivní body, takže mnohdy není ve změti pixelů poznat, co by mohlo být aktivní či ne ; při nalézání některých předmětů je potřeba kliknout na konkrétní část jinak stejně vypadající celistvé plochy (např. při hledání jetele na zelené trávě) ; některé akce je potřeba opakovat mnohokrát, než se podaří úspěšně je vykonat (jitrnice) ; v řadě případů je pak možné dostat se do slepé uličky, ze které není úniku, přičemž hra to hráči ani nedá na vědomí. Když se člověk oprostí od těchto chyb, dostane celkem jednoduchý a nepříliš rozsáhlý příběh, ve kterém je potřeba získat čtyři ingredience pro magického osla, s jehož pomocí se podaří dostat až k samotnému závěru. Je škoda, že si tvůrci neodpustili výše zmíněné prohřešky (hlavně dead endy a zákeřnosti), jinak nejsou hádanky, dialogy a úkoly zase tak špatné. a je u nich vidět inspirace další tehdejší hvězdnou adventurou Legend of Kyrandia.

Technologicky jde o klasickou point and click adventuru, při které se kurzor mění na pět různých variant činností podle toho, co chcete dělat. Toho lze dosáhnout kliknutím na ikonku dole v liště a nebo rotováním pomocí pravého tlačítka myši. Graficky se jedná o i na tehdejší dobu vesměs průměrnou ručně kreslenou grafiku v rozlišení 320×200, obdobně jsou na tom animace, kterých je ale na takto jednoduchý projekt až překvapivě dost – pokud pominu časté animace hlavního hrdiny, tak moře se vlní, ze sopky stoupá dým, sovám ve stromě mrkají oči, láva odtéká, vítr si pohrává s korunami stromů. Hudba či zvukové efekty (pokud to tak můžeme nazvat) jsou použity jen v intru a to pomocí kvíkanců PC speakeru. Dabing samozřejmě chybí :-)

TOO je legendární česká komerční grafická adventura, která přinesla tuzemským hráčům jako první možnost zahrát si na PC grafickou adventuru v mateřském jazyce. I přes své nesporné nekvality patří do zlatého fondu českých her a určitě se na ni nikdy nezapomene.
+22
  • PC 25
Tuto hru jsem poprvé hrál, a to pouze krátce, před mnoha lety a nyní jsem se z nostalgie k ní vrátil. Hra má poměrně pěkný úvod a grafika na tu dobu také není špatná, že nemá zvuk, vem čert, ale co mě u této hry nejvíc drtí, jsou úkoly a jejich nesmyslnost, nelogičnost a hlavně, že tu je plno momentů, kdy si můžete totálně zavřít cestu ke konci, aniž byste to tušili, nechápu, proč třeba nemůže Gajbraš utrhnout znova jetel, proč musí pokaždé zničit svitek se zaklínadlem atd., takže dál hrajete, zkoušíte, klikáte a přitom už je to dávno zbytečné, to se mi zdá jako trochu podraz na hráče, takže proto to nízké hodnocení. Další, co mě štve je, že když chcete zkusit nějaký předmět, zda se na něco nehodí, což většinou ne, tak Gajbraš pořád dokola předvádí ty samé vylomeniny s touto věcí, a nejde to ani odkliknout, což je popadesáté už silně otravné a zdlouhavé. Některé momenty a hlášky jsou až trapné. Toť hodnocení z pohledu konkurenceschopnosti a hratelnosti.

Ale jako dílo (seminární práce) dvou studentů gymnázia asi na 1 s *.

Pro: Grafika, pěkné prostředí ostrova, vzpomínky na mládí

Proti: Nesmyslné úkoly, donekonečna se opakující kejkle s předměty, trapné hlášky

+19 +20 −1
  • PC 45
Herní výzva 2018 - číslo 4: Hru nezastavíš
Hra je jasnou parodií na úspěšnou adventuru The Secret of Monkey Island. Ze hry si vypůjčila několik postav (Gajbraš, LeGek) a trošku si je přejmenovala a poupravila k obrazu svému. Jako parodie funguje hra skvěle.

Co mi na hře vadí, je taková ta blbost adventur, kdy musíte něco dělat několikrát stále dokola, abyste daný předmět získali. Hru jsem se snažil hrát bez návodu, ale kvůli těmto věcem vyskoč šestkrát pro klobásu, aby ji Gajbraš sebral.

Hru jsem zvládl za 51 minut s menší pomocí návodu. I přes krátkost této hry je zde několik míst, kde můžete udělat chybu a zaseknout se, ale hra vás na to nijak neupozorní. Zase musím připustit, že v té době prostě hry byly trošku těžší než jsou teď a nikdo vám v nich nedal nic zadarmo.

Pro: Parodický příběh, krátkost

Proti: Dělání několika úkonů dokola pro získání předmětu, možnost záseku ve hře

+17 +18 −1
  • PC 40
Jako malý jsem měl na tuhle hru velmi pozitivní názor, ale její neduhy překrývala dětská naivita a ovlivnění českými periodiky. Cožpak o to, Tajemství oslího ostrova je veskrze sympatickou gamesou, její hraní však nepřinese téměř žádné libé pocity. Grafika je podprůměrná, ale na hře je to nejlepší. Zvuky nic, hudba jen na začátku, humor nic moc, příběh primitivní a krátký s divným koncem.

Ale to všechno vem čert. TOO bohužel selhává v pro mě nenáviděných adventurních praktikách. A má je skoro úplně všechny (snad kromě pixelhuntingu): nelogičnost úkolů, asi 50krát si na téhle malé ploše můžete zarazit cestu ke zdárnému konci, aniž byste to tušili (nejdebilnější to bylo při lovení žraloka, kdy stačí, abyste odešli jinudy, než podle programu máte a jste v háji, opravdu trapné a hlavně nelogické) a taky nutnost zkoušení jedné věci desetkrát. Mám pocit, že to poslední je takové specifikum českých adventur, děvetkrát vám jedna věc nevyjde a vy máte tušit, že program je nastavený tak, že to podesáté vyjít má. Velká zábava. Díky těmto třem věcem je TOO na mé poměry docela těžký a bez návodu jsem ho dohrát nedokázal (totiž ten pocit, kdy si nejste jistí, jestli jste si náhodou před chvílí nějakým neuváženým krokem nezarazili cestu k cíli, není příliš motivující, takže než abych ztrácel čas bezcílným blouděných po těch deseti lokacích...).

To, že je hra zlehka zabugovaná (například dostat se do chatky je dost problém apod.), už ani neřeším. Výrazně mě však ještě štvalo ukázkové a lehce vtipné používání v té chvíli nepotřebných věcí z inventáře. Vtipné bylo poprvé, když si však Gajbraš přeřezával dýkou hlavu už po padesáté, vtipné to být přestalo.

Moje přesto poměrně vysoké hodnocení plyne z jisté úcty k "průkopnictví" téhle hry, jiný důvod k zabývání se tímto počinem, než historický, podle mě není.
+16
  • PC 30
U Tajemství Oslího ostrova jde nostalgie stranou, protože ta hra se mi nelíbila už jako klukovi. Ale spustitelné a sehnatelné adventury do půlky 90. let docházejí a tak jsem tomu dal znovu šanci.

No nebudu chodit kolem horké kaše, je to sračka. Grafika je naprosto odporná, zvuky neexistují, natož pak dabing, hudba hraje jen v intru (a díkybohu za to). Ovládání je kostrbaté, protože na něco musíte kliknout xkrát, než se hrdina trefí. Nicméně je sympatické, že je smrsknuté na pět ikonek, které se dají přepínat pravým myšítkem. Samozřejmě nechybí pixelhunting, naprosto nesmyslné kombinace a milion dead endů, kdy něco uděláte a nemůžete jít dál (jen mapa se žralokem obsahuje dva).

A co příběh? Gájbraš Trípvód stojí na Donkey Islandu proti LeGekovi, bratrovi LeČuka. Pro oslího čaroděje musíte získat 4 věci a dostat se k tajnému oslímu chrámu, kde proběhne finální střetnutí. Takže parodie na jednu z nejvtipnějších adventurních sérií, která bohužel není ani na vteřinu vtipná (možná tak konec s házením bombou).

Když si znechucení dead endy otevřete návod, zjistíte že hra je dohratelná za necelou hodinu. 30% za to, že to byla první česká adventura a v podstatě amatérský projekt dvou kluků.

Pro: První česká adventura, slušné ovládání.

Proti: Všechno ostatní.

+13 +15 −2
  • PC 75
První adventura, kterou jsem na PC hrál, ač pro mě v sedmi - osmi letech byl můj postup ve hře velmi omezen určitou nelogičností hry, pořád jsem něco zkoušel, pokus - omyl, strašně se mi líbilo prostředí ostrova, dialogy a animace Gajbraše (nůž, polínka atd.). Někdy jsem se potácel z jedné strany ostrova na druhou s pocitem bez vidiny dalšího postupu, ale lokace byli natolik hezké, že jsem to hře po nějaké době odpustil a začal jsem pátrat - kombinovat předměty znovu. Ve finále to bylo příjemné dobrodružství, které jsem za pomoci přátel po třech letech dohrál, hru jsem si nedávno prolítnul přes Scummvm na telefonu, jen tak pro připomenutí a bylo to fajn.

Pro: Prostředí ostrova, animace Gajbraše Trípvůda, dělat úkoly ve správný čas na správném, místě, dialogy a humor.

Proti: Někdy nelogické hádanky.

+13
  • PC 70
V dobe kdy tahle ceska perla vysla, jsem jeste neznal hry ze zahranici jako Monkey Island, pripadne jsem je nevydrzel hrat dele nez par minut kvuli neznalosti anglictiny. Osli ostrov jsem proto odehral s dobrou naladou, nevsimal si bugu ci horsi kvality a za odmenu me obdaroval hezkymi vzpominkami na jednu ceskou hru. Sice uz je to nejaky ten patek a tolik si toho z ni nepamatuju, ale i tak na ni budu vzpominat jen v dobrem.

Pro: Atmosfera ceske hry, nejaky ten vtipek, proste me to bavilo.

Proti: Horsi grafika, nejaky ten bug...

+10 +11 −1
  • PC 45
Nehodlam zpochybnovat jiste lokalni sympatie k tomuto kousku, ale kdyz se ohlednu zpet, tak mi nezbyva nez Donkey Island sejmout pod prumer, kam taky patri. Grafika slusna. Zvuky chybi. Hudba hraje pouze v intru, ale jestli me nekdo slysel hrat na klavesy, tak ma predstavu...:) Pokusy o parodii jsou povetsinou silne trapne. Monkey Island - Donkey Island. Haha, buhehe. Gajbras Tripvud. Ha ha ha. Neinteligentni, prvoplanove a krajne amaterske.

Pro: hudba hraje pouze v intru, animace pri pouziti noze na Gajbrase

Proti: zadne zvuky, chabe pokusy o humor

+10 +13 −3