@Tulareanus (13.06.2022 20:12): Dobře tedy, já ten začátek smažu a poupravím.
Diskuze
@Mr. Delicious (komentář): Nedá mi to, abych na to nereagoval, protože.... no, prostě proto, ačkoliv to bude možná poté odsouzeno jako rýpání do vosího hnízda.
Mně mrzí, že se vůbec do toho musí míchat politika. Ti lidé existují. Tečka. Mají své potřeby. Tečka. Mají své problémy. Tečka. A hra to řeší. Tečka. Proč do toho tahat politiku? Protože existují důchodci mají být důchody a případné živoření nutně politickým tématem? Možná bude, ale není to nutné. Ti lidé existují nezávisle na politice či médiích.
Zároveň je trochu absurdní si myslet, že hra kde je transngender problematika jen neagresivní součástí hry postihne absolutně každý aspekt toho, co si různorodá skupina osob prožívá. Mimo jiné zde mluvíme o hře, kde se hlavní trasngender postava potýká s traumatem z dětství. Kde mohli udělat autoři víc? Co je podle tebe ta temná stránka trans tématiky?
Tyler je mimochodem tolerován na základě svého chování, což je poměrně realistické. V jedné části hry může být odsouzen Tessou pokud se k ní chová hráč hrubě. Mnoho lidí není tolerantních do té doby dokud někoho takového nemají bezprostředně ve svém okolí. Je to druhá strana mince honů na čarodějnice, čemuž napomáhá i to, že se o tom šíří podvědomí. Pro lidi už to není zlo ale anomálie. A tu je snažíš tolerovat pokud tuto anomálii prostě vidí jako osobu. Navíc měli roky na to se s tím smířit, oni věděli, kdo Tyler je a co dělal ty roky.
Mně mrzí, že se vůbec do toho musí míchat politika. Ti lidé existují. Tečka. Mají své potřeby. Tečka. Mají své problémy. Tečka. A hra to řeší. Tečka. Proč do toho tahat politiku? Protože existují důchodci mají být důchody a případné živoření nutně politickým tématem? Možná bude, ale není to nutné. Ti lidé existují nezávisle na politice či médiích.
Zároveň je trochu absurdní si myslet, že hra kde je transngender problematika jen neagresivní součástí hry postihne absolutně každý aspekt toho, co si různorodá skupina osob prožívá. Mimo jiné zde mluvíme o hře, kde se hlavní trasngender postava potýká s traumatem z dětství. Kde mohli udělat autoři víc? Co je podle tebe ta temná stránka trans tématiky?
Tyler je mimochodem tolerován na základě svého chování, což je poměrně realistické. V jedné části hry může být odsouzen Tessou pokud se k ní chová hráč hrubě. Mnoho lidí není tolerantních do té doby dokud někoho takového nemají bezprostředně ve svém okolí. Je to druhá strana mince honů na čarodějnice, čemuž napomáhá i to, že se o tom šíří podvědomí. Pro lidi už to není zlo ale anomálie. A tu je snažíš tolerovat pokud tuto anomálii prostě vidí jako osobu. Navíc měli roky na to se s tím smířit, oni věděli, kdo Tyler je a co dělal ty roky.
@Mr. Delicious (13.06.2022 16:45): No asi si Matta úplne nepochopil. On to myslel tak, že to, čo si dal do spoilera je v rozpore s pravidlami používania databáze her, pretože doslova píšeš, že tolerancia voči transgender ľuďom je zlá a to je nenávistný prejav voči minorite. Preto je treba, aby si to zmazal. Komentár to aj tak nijak (negatívne) neovplyvní
A čo sa týka samotnej hry - veď obidve hlavné postavy (a nielen tie, ale aj iné, napr. ich matka) prechádzajú dlhoročnými traumami a tom je aj celá hra. Nikde tam nie je povedané, ani sa to netvári, že ten proces je ľahký, práve naopak je tam priamo, ale aj v dokumentoch (najmä v Tylerovej izbe na začiatku) písané aký je to dlhý a pomalý proces. Tá hra nie je ani návod, čiže to nepotrebuje a nemá do hĺbky vysvetlovať, čo proces zmeny pohlavia obnáša. A napriek tomu ide na pomery videohier extrémne do hĺbky pováh a motivácii postáv, preto to niekedy môže pôsobiť "divne", lebo v počítačových hrách sme dosť zvyknutí na veľmi jasnú čiernobielosť postáv, ktorá je mnohokrát zobrazovaná už vizuálne. A že pôsobí Tyler pozitívne? To je problém? Nehovoriac o tom, že práve hráč predsa rozhoduje, ako bude interagovať s ostatnými postavami a interpretovať si spomienky a má teda Tylera takého, akého si urobí. A od toho sa v podstate odvíjajú aj čiastočne odlišné konce hry.
[neexistující příspěvek]: Marles to vystihol. Ale zabudol dodať, že ty to komentuješ s účelom vyvolať konflikt. Schválne, ukáž mi, kde presne v ktorom komentári Disco Elysium niekto popiera alebo je proti právam nejakej skupiny ľudí.
A čo sa týka samotnej hry - veď obidve hlavné postavy (a nielen tie, ale aj iné, napr. ich matka) prechádzajú dlhoročnými traumami a tom je aj celá hra. Nikde tam nie je povedané, ani sa to netvári, že ten proces je ľahký, práve naopak je tam priamo, ale aj v dokumentoch (najmä v Tylerovej izbe na začiatku) písané aký je to dlhý a pomalý proces. Tá hra nie je ani návod, čiže to nepotrebuje a nemá do hĺbky vysvetlovať, čo proces zmeny pohlavia obnáša. A napriek tomu ide na pomery videohier extrémne do hĺbky pováh a motivácii postáv, preto to niekedy môže pôsobiť "divne", lebo v počítačových hrách sme dosť zvyknutí na veľmi jasnú čiernobielosť postáv, ktorá je mnohokrát zobrazovaná už vizuálne. A že pôsobí Tyler pozitívne? To je problém? Nehovoriac o tom, že práve hráč predsa rozhoduje, ako bude interagovať s ostatnými postavami a interpretovať si spomienky a má teda Tylera takého, akého si urobí. A od toho sa v podstate odvíjajú aj čiastočne odlišné konce hry.
[neexistující příspěvek]: Marles to vystihol. Ale zabudol dodať, že ty to komentuješ s účelom vyvolať konflikt. Schválne, ukáž mi, kde presne v ktorom komentári Disco Elysium niekto popiera alebo je proti právam nejakej skupiny ľudí.
@M.a.t.t. (13.06.2022 16:42): Dobře, děkuji za doporučení, do budoucna se pokusím podobným vyjádřením vyvarovat, ale už nemá cenu to mazat, když už jsem to napsal, tak to hodím akorát do spoileru.
@Mr. Delicious (13.06.2022 16:16): Nesúhlasím, tá hra rozhodne neukazovala, že všetko je jednoduché/slniečkové ale asi nemá cenu to riešiť, keď to tam nevidíš. Že mi to samo o sebe nestačí, je už iná vec.
Čo sa týka mojej prvej poznámky, ber to ako odporúčanie zo strany moderátora webu, že podobné vyjadrovanie sa na DH nehodí.
Čo sa týka mojej prvej poznámky, ber to ako odporúčanie zo strany moderátora webu, že podobné vyjadrovanie sa na DH nehodí.
@Tulareanus (13.06.2022 15:04): Lidé často trpí zdravotními problémy po předělání se a v dnešní době, kdy se s tím roztrhl pytel, tak už vůbec jich není málo, ale média to moc neukazují. Ty zdravotní problémy myslím jako tu temnou stranu, hra nic z toho moc neukazuje.
@M.a.t.t. (13.06.2022 15:20): Napsané to tam je defacto pro vlastní potřebu, když jsem se zamýšlel nad vynecháním té pasáže, nepůsobilo to na mě správně. Jinak, já žádného záporáka nepotřebuji, psal jsem jenom, že kdyby tam někdo oponoval tomu Tylerovi, byl by zbytečně vykreslený jako záporák, protože když hry propagují tyhle menšinové lidi, tak ostatní lidi jsou vykreslení jako hajzlové, jen proto že mají jinačí názor. K tomu poslednímu bodu dodám, že se mi nelíbí, že hra vykresluje Tylera moc ideálně, jako kdyby ten „transitioning“ byl strašně bezpečný a jednoduchý, přitom tahle procedura sebou nese velká rizika, jak zdravotní (fyzické) tak psychické. Prostě z mého pohledu je to opět propaganda, která není tolik bijící do očí.
@Mr. Delicious (komentář): " Z mého pohledu, toleranci těchto lidí a podporování medicinálních procedur, které ty lidi změní, nepovažuji za krok správným směrem, protože jsem stará škola a věřím, že svět má jisté pravidla a hranice. Jedná se tedy o můj velice zaujatý pohled na hru, ale pokusím se být co nejvíce konstruktivní. "
Asi by bolo vhodnejšie, keby si sa podobnými frázami v komentároch neoháňal, s hrou ako takou tvoj zaujatý pohľad nijak nesúvisí. Mimo iné ani nerozumiem tomu, akého záporáka tam potrebuješ a rovnako zvláštne mi príde i tvrdenie, že autori nejdú v tejto problematike do hĺbky. Naopak, žiadna AAA, alebo AA hra to zatiaľ takto komplexne nerozoberala a nie som si istý, čo viac by si tam chcel mať. Autori tak navyše činia vcelku nenásilným spôsobom a nikomu nič nevnucujú.
Asi by bolo vhodnejšie, keby si sa podobnými frázami v komentároch neoháňal, s hrou ako takou tvoj zaujatý pohľad nijak nesúvisí. Mimo iné ani nerozumiem tomu, akého záporáka tam potrebuješ a rovnako zvláštne mi príde i tvrdenie, že autori nejdú v tejto problematike do hĺbky. Naopak, žiadna AAA, alebo AA hra to zatiaľ takto komplexne nerozoberala a nie som si istý, čo viac by si tam chcel mať. Autori tak navyše činia vcelku nenásilným spôsobom a nikomu nič nevnucujú.
@Mr. Delicious (komentář): Aká temná strana transgender tématiky? To, že sú títo ľudia ostrakizovaní časťou spoločnosti? Na mňa to z tvojho komentára pôsobí tak, že máš akurát tak problém s tým, že narácia hry neagituje k odmietavým konšpiráciam voči transgender.
na steam zdarma
Taková fajn hra a oni bohužel do češtiny přeložili jen první kapitolu. :-/ Tak se jí snad časem dočkám i u těch dalších a budu to tak moc dojet celé.
@Tulareanus (25.12.2021 18:04): Jasně, chápu.
@Cathan (25.12.2021 17:05): Aha, už chápem. Ja som to v tom komentári myslel trochu sarkasticky v tom, že tento príbeh bol bez nich asi nevyriešiteľný a nudnejší, než ich predošlé a zároveň je tá ich schopnosť taká viac "random". V Life Is Strange sa okolo špeci schopností točila tá hlavná zápletka a bolo to súčastne aj dôvod veľkej časti problémov hlavných postáv, kdežto tu je to také "btw", aby sa dala tá minulosť vôbec rozlúsknuť.
@Tulareanus (25.12.2021 16:34): Já se jen hlavně "ohrazuji" vůči té myšlence, že autoři si uvědomili, že příběh je nudný a tak tam dali schopnosti, protože tak to myslím neprobíhalo. Podle mě s tím už dnes pracují spíš obráceně :)
Life is strange plus minus převedl dorostenencké filmy mého mládí jako Donnie Darko nebo Butterfly Effect do hry. V těch filmech to bylo mnohem lépe promyšlený a divák dlouho nevěděl, která bije. Ve hře ale zase mohl člověk mnohem lépe nasávat tu atmosféru místa a času. Za mě byl tedy hlavním tahákem ten feel good pocit ze života než zápletka či schopnosti.
@Cathan (25.12.2021 16:31): Mne práveže Life Is Strange prišlo zábavné a zaujímavé aj bez schopností, Bolo tam to hľadanie Rachel Ember, postavy boli zaujímavejšie, predpokladalo sa, že je tam nejaký vrah a malo to trochu tú Twin Peaks atmosféru. Možno je to aj tým, že v tomto štýle to bola ich prvotina. Ale malo to aj oveľa viac postáv a vecí, čo sa tam diali. Ja chápem, že tie schopnosti tam dávajú na obzvláštnenie, ale existuje kopec seriálových a filmových príbehov, ktoré to nemajú a fungujú. Takto to pôsobí len, že hry (alebo hráči) na to nedospeli...
@Tulareanus (komentář): Tak ony ty zvláštní schopnosti jsou tak trochu tahákem Dontod her. Už při první epizodě Life is Strange jsem si říkal, že bez toho vracení času je to tak trochu suché. Je to už tradice, že vlastně dávají dohromady poměrně "nudné" příběhy s nějakými schopnostmi, čímž to učiní přístupnější a zábavnější.
@M.a.t.t. (26.11.2021 11:07): Ako sme sa spolu dávnejšie rozprávali, preto tie filmy, ktoré riešia podobné zápletky majú 90 - 120 minút. Ale tu to žiaľ bolo pre mňa tuším na nejakých 8 hodín, či koľko a tam už sa to celkom natiahne.
@Cathan (26.11.2021 09:49): Ja si myslím, že hlavný problém tej hry nie je v tom, že by tú tému nespracovala dobre. Vývojári ju naopak podchytili veľmi šikovne, citlivo a bez prílišného tlačenia na pílu. Problém je v tom, že téma bola v tomto prípade nadradená samotnému príbehu, ktorý tu hral očividne druhé husle. Hoci ma hra v zásade bavila, aj na ploche iba troch dielov miesto klasických piatich pôsobil dej trochu rozťahane a nepomáhalo mu ani, že jej dejisko bolo takmer vyľudnené a relevantných postáv, respektíve interakcií s nimi bolo úplné minimum. Skrátka, v Delos Crossing to veľmi nežilo a príbehu chýbal ako väčší spád, tak väčšie množstvo dramatických, alebo aspoň zaujímavejších momentov.
No, samozrejme, všetci tí čo hru odsúdili, ju odsúdili výhradne kvôli téme a to často i bez toho, aby jej dali vôbec šancu :D
No, samozrejme, všetci tí čo hru odsúdili, ju odsúdili výhradne kvôli téme a to často i bez toho, aby jej dali vôbec šancu :D
@Cathan (26.11.2021 09:49): Ano, ty jsi to popsal dost dobře u sebe. A souhlasím.
S tím zmíněním. Je vlastně fakt, že asi polovina z těch mála postav, které ve hře je, na to nějak reagovala. Asi mi to přišlo při hraní nějak málo a čekala jsem možná víc rozhovorů na tohle téma. Nebo jsem se na ně asi těšila, tak mi to přišlo málo :D
S tím zmíněním. Je vlastně fakt, že asi polovina z těch mála postav, které ve hře je, na to nějak reagovala. Asi mi to přišlo při hraní nějak málo a čekala jsem možná víc rozhovorů na tohle téma. Nebo jsem se na ně asi těšila, tak mi to přišlo málo :D
@raisen (komentář): Já jsem to psal u sebe v komentáři ale chci to ještě jednou zmínit, že Tell Me Why se vlastně povedlo, na současnou dobu zpracovat to transexuální téma mnohem lépe, než by kdokoliv čekal. On dnes je obrovský problém to zpracovat tak, aby byl spokojený každý. Hateři totiž vyloženě hledají důvody, proč to kritizovat. Když je ta jinakost moc v popředí, řeknou, že to tlačí na pilu. Když je naopak nevýrazná, tak řeknou, že je to zbytečně. Tell Me Why se s tím ale vypořádalo dost dobře. Nemůžeme podle mě říct, že to trans téma je nedůležité ale zároveň se kolem toho netočí celá hra, ta je zaměřená na naprosto odlišná témata. Asi bych ale nesouhlasil, že je to jen párkrát zmíněné, to je podle mě trochu přísné hodnocení.
@Ronik (01.06.2021 18:55): super, jen ten popis by si mohli změnit :)
Už zdarma i na Steamu, je to celá hra, stejně jako na MS Store: odkaz
@Tulareanus (01.06.2021 18:36): však to je napsáno u toho popisu na ms store...
@Garret (01.06.2021 18:34): Chapter 1 je dlhodobo zdarma, ale plánujú to dať zdarma celé.
@Tulareanus (01.06.2021 18:31): Zdarma je jen první chapter, ne? "Chapter 1 now FREE". Ten už zdarma párkrát byl...
@Fritol (01.06.2021 18:27): Ono by to vraj malo byť zadarmo buď o pár hodín alebo zajtra či pozajtra aj na steame.
Zdarma. Plus nějaké to povídání a tipy na hry od vývojářů.
@Fritol (09.03.2021 20:04): Plný souhlas. Ale snad to bájné štítky zachrání :-)
@JohnCZ (09.03.2021 20:07): Asi jo, a schvaloval jsem to já :D (Ale tehdy to možná ještě nebylo ohlášený jako epizodický, doufám) :) No, už mlčim a uvidíme ;)
@rikuhahl (09.03.2021 20:05): Ah, takže nepořádnost. :)
@JohnCZ (09.03.2021 20:02): Pár mezi nima bylo, co jsem koukal :)
@Fritol (09.03.2021 20:04): OK, počkáme na štítky a uvidíme, jak se budou k tomuhle chovat :)
@Fritol (09.03.2021 20:04): OK, počkáme na štítky a uvidíme, jak se budou k tomuhle chovat :)
@rikuhahl (09.03.2021 20:00): Ticho, je to takhle lepší. :) Rozdělování epizod byla chyba, tak to pěkně ignorujme dál...
@rikuhahl (09.03.2021 20:00): Hra byla vydána naráz, tuším.
@Ronik (09.03.2021 19:53): Pěkný, ale ještě počkám, letos jsem hrál Before the Storm, tak si to budu pěkně dávkovat ;)
Btw. Proč tu hra nemá profil pro každou epizodu zvlášť?
Btw. Proč tu hra nemá profil pro každou epizodu zvlášť?
Kdo by chtěl vyzkoušet, tak ode dneška je na Steamu (a MS Store) první epizoda zdarma, a celá série je zrovna v pěkné slevě: odkaz
Ale jo, fajné to bylo. Dobrý nápad, pěkné prostředí a sympatická hlavní dvojice. LGBT tématika zakomponována s citem, stejně jako úzkost a deprese. Za tohle tvůrci celkově zaslouží pochvalu. Jednak je to na herní poměry originální a také to berou jako nějakou osvětu. Překvapila mě i ta mobilní aplikace na dýchání, za to plus.
Nicméně pouhé tři epizody jsou málo na to, aby z toho byl zážitek jako LiS. Hlavně tím, že odkrývání minulosti je vlastně to hlavní, tak tam je málo prostoru na nějaké sbližování a poznávání jak postav, tak města a okolí. Místy mi to přišlo spíš jak kriminálka. Ovšem hlavní problém mám s tím, že tomu chybí nějaká pořádná gradace. Ač se závěrem jsem spokojený, tak třeba první epizoda je fest o ničem a druhá a třetí epizoda to postupně zlepšují jen tak zlehka. Ve výsledku to nevyzní příliš silně. Škoda. Ale určitě to stojí za zahrání.
Nicméně pouhé tři epizody jsou málo na to, aby z toho byl zážitek jako LiS. Hlavně tím, že odkrývání minulosti je vlastně to hlavní, tak tam je málo prostoru na nějaké sbližování a poznávání jak postav, tak města a okolí. Místy mi to přišlo spíš jak kriminálka. Ovšem hlavní problém mám s tím, že tomu chybí nějaká pořádná gradace. Ač se závěrem jsem spokojený, tak třeba první epizoda je fest o ničem a druhá a třetí epizoda to postupně zlepšují jen tak zlehka. Ve výsledku to nevyzní příliš silně. Škoda. Ale určitě to stojí za zahrání.
@M.a.t.t. (25.07.2020 10:30): Vidíš, to mě ani nenapadlo. Ovšem zkoušet epizodický formát u hry jako RE je vyloženě hloupost. Epizody se fakt hodí akorát k filmovějším hrám, všude jinde je to na škodu.
@Fritol (25.07.2020 09:04): Práveže skúsil, viď Resident Evil: Revelations 2 a tam tie týždňové rozostupy pôsobili viac než samoúčelne. :D Na druhej strane, tu ich naopak vítam, obzvlášť po tom, ako pobabrali vydávanie Life Is Strange 2.
A k tej komu čo píšeš neskôr, hlúpe diskusie na adresu hry a review bombing sa dajú čakať vzhľadom k téme takmer automaticky. Kiež by som sa mýlil.
A k tej komu čo píšeš neskôr, hlúpe diskusie na adresu hry a review bombing sa dajú čakať vzhľadom k téme takmer automaticky. Kiež by som sa mýlil.
@Ria Kon (25.07.2020 09:21): Vzhledem k tématu se o té hře bude nejspíš mluvit tak či tak. Očekávám stejně debilní diskuze na internetech jako u druhého Last of Us. :)
@Fritol (25.07.2020 09:04): Možná je to pro filmovou hru výhodné i tom, že se o ní bude déle mluvit během toho, co hráči čekají na další epizodu. Vytváří to hype a samo-marketing i po vydání.
@Ria Kon (25.07.2020 08:44): Pravda, funguje. Tak tři týdny no. :D
Nicméně abych ještě odpověděl Tulovi nějak normálně, tak imo si prostě furt myslí, že epizodický formát je oblíbený. Akorát po těch obrovských rozestupech u LiS2, které byly spíš na škodu, nejspíš usoudili, že to opakovat nechtějí. Takhle po týdnu to ještě nikdo nezkusil. Já běžně čekám až vyjde poslední epizoda a pak až si to zahraju, ale takhle si první epizodu zahraju hned, ten týden je akorát. Věřím, že to bude úspěch, možná i větší než zmíněné druhé LiS díky tomu Gemepassu.
Navíc Phil říkal, že s nákupem studií ještě nekončí, nedivil bych se, kdyby Dontnod byli na řadě.
Nicméně abych ještě odpověděl Tulovi nějak normálně, tak imo si prostě furt myslí, že epizodický formát je oblíbený. Akorát po těch obrovských rozestupech u LiS2, které byly spíš na škodu, nejspíš usoudili, že to opakovat nechtějí. Takhle po týdnu to ještě nikdo nezkusil. Já běžně čekám až vyjde poslední epizoda a pak až si to zahraju, ale takhle si první epizodu zahraju hned, ten týden je akorát. Věřím, že to bude úspěch, možná i větší než zmíněné druhé LiS díky tomu Gemepassu.
Navíc Phil říkal, že s nákupem studií ještě nekončí, nedivil bych se, kdyby Dontnod byli na řadě.
@Fritol (25.07.2020 06:48): No nevím, počkat ty 4 dny snad nikoho nezabije :D
Navíc nefunguje to spíš na dny a ne na měsíce (jakože 30 dní od data)?
Navíc nefunguje to spíš na dny a ne na měsíce (jakože 30 dní od data)?
@Tulareanus (24.07.2020 23:50): uh... Jaký smysl má vydávat seriály s týdenním rozestupem. To mohli rovnou vydat jako film. :D
Ale pravda, větší smysl by dávalo je vydat po dvou týdnech třeba, aby mohli uživatele Gamepassu podojit za dva měsíce aspoň.
Ale pravda, větší smysl by dávalo je vydat po dvou týdnech třeba, aby mohli uživatele Gamepassu podojit za dva měsíce aspoň.
@Tulareanus (24.07.2020 23:50): Nebo to mysleli takhle…
Chapter 1: August 27, 2020
Chapter 2: September 3, 2021
Chapter 3: September 10, 2022
Chapter 1: August 27, 2020
Chapter 2: September 3, 2021
Chapter 3: September 10, 2022
@Fritol (23.07.2020 19:49): Mne to príde zvláštne, ak chcú vydať kapitoly tak blízko od seba, aký zmysel má nevydať to celé naraz?
Moc zajímavějšího než tohle XBOX show neukázala. Vcelku smutné, ale těším se na hru. Sem docela překvapená, že vyjde tak brzy!
@Fritol (23.07.2020 19:49): Nevěřím! Ale bylo by to super!