Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
  • PS2 90
Toto je príbeh z dávnych čias, kedy za najlepšiu pretekársku arkádu na PC a konzolách bola považovaná séria Need for Speed. Ale kde sa vzal, tu sa vzal, odniekiaľ sa vynoril vyzývateľ v podobe reinkarnácie kedysi taktiež veľmi úspešnej série. A dopadlo to prekvapivo dobre.  

Hovorí sa, že k obľúbeným hrám by sa človek nemal vracať, aby si nepokazil spomienky na ne. Ja som túto chybu urobil a neľutujem to. Prvýkrát som sa k TDU dostal ešte v stredoškolských časoch na PS2. Vedel som, že ide o osekanú verziu, ale keďže som nemal k dispozícii ani XBOX 360, ani poriadne PC, nevadilo mi to a hru som si parádne užil a stala sa jednou z mojich TOP hier na PS dvojke.

O mnoho rokov neskôr som si spomenul, že moja obľúbená hra existuje aj na PC a tak som tomu dal šancu. Koniec koncov, nebolo čo stratiť. Najväčším rozdielom oproti PS2 je samozrejme grafika. Rozdiel je vidieť na prvý pohľad. Síce má hra už nejaký ten rok, ale stále dokáže vykresliť pekné prímorské scenérie a to sa počíta. Taktiež modely áut sú podľa mňa na dosť vysokej úrovni a je radosť sa na ne pozerať.  

Čo sa týka náplne hry, pretekárska zložka hry by mala byť vo všetkých verziách totožná. Vo verzii pre staršiu generáciu však neboli misie, teda vozenie stopárov, doručovanie balíkov a preprava vozidiel. A ako som tak hral na PC, zistil som, že som ich ani nepotreboval. Je síce dobré získať peniaze navyše, prípadne kupóny na oblečenie avatara, ale jazda na hrane a bez búračiek a možnosti vyletenia z trate bola niekedy až frustrujúca. Hlavne v hustej premávke som niektoré misie opakoval až neprimerane veľakrát.

A čo tie spomínané preteky? Všetko po starom. Klasické okruhy, šprinty a časovky občas vystriedali rýchlostné skúšky, pri ktorých som sa párkrát zapotil. A tak to má byť. Akurát posledný závod a časovka, ktoré sa vedú cez celý ostrov mi prišli trochu prestrelené, čo do dĺžky. Rád si pojazdím dlhšie, ale 200 kilometrová trať, to je celkom extrém aj na mňa. Ale čo narobiť? Zaťal som zuby a urobil si výlet okolo Oahu a pritom rozbil pár desiatok civilných a policajných áut a niekoľko dopravných značiek (a zaplatil jednu mastnú pokutu). Tak tomu hovorím parádny výsledok.

Správna racingovka potrebuje aj poriadny vozový park. A ten v TDU je naozaj rozsiahly. Nechýbali žiadne moje obľúbené kúsky od Lamborghini cez Ferrari až po Corvetty alebo Viperov. Jediná absentujúca automobilka je Porsche, na ktoré mali exkluzivitu v úvode spomínaní EA. Ako náhrada je tu síce RUF, ale originál by bol aj tak lepší.

Jazdný model obsahuje štyri stupne nastavenia. Ja som si nechal to najjednoduchšie pre správny arkádový zážitok. Namiesto boja s vozidlom som sa mohol plne sústrediť na cestu pred sebou alebo sa kochať scenériami. Akurát tie motorky sa na klávesnici ovládajú trošku tuho a chce to trochu tréningu. Ale inak nemám výhrady

Takže keď to tak zhrniem, oba moje výlety na Havaj sa vydarili. Ten prvý na PS2 bol mierne poznačený zastarávajúcim hardvérom, čo mi ale vôbec neubralo na celkovom zážitku. A ten druhý, tohtoročný, bol vlastne takým milým nostalgickým tripom a spomínaním na staré dobré časy, keď bolo všetko lepšie a tráva zelenejšia. Skrátka a dobre, stálo to za to vtedy a stojí to za to aj teraz. Ale teraz ma už ospravedlňte, musím stihnúť let na Ibizu...

Pro: rozsiahla krajina, zábavný jazdný model, obstojná ponuka licencovaných vozidiel

Proti: občas frustrujúca obtiažnosť, niekedy zdĺhavé

+17
  • PC 80
Narvat beton? Nevadí.
Narvat v půjčeným autě soupeře? Nevadí.
Najet na trávu? Jóó, to vadí, to vadííí

Na TDU jsem slintal ještě dřív, než jsem v roce 2008 dostal svůj první PC (teda PC... notebook). A když jsem ho dostal a zjistil, jak se stahují z těch internetů hry, musel jsem ji mít. No... co si tak pamatuju, tak Ati 3650 Mobility vypotila v 900p v průměru asi 33 FPS (bez HDR, ale jinak na max, protože pop-in je na všechny jiné úrovně nastavení hrozivý). A já to hrál na volantu a přišlo mi to strašně hustý. Samozřejmě bez všech asistentů, takže jsem každý závod dal tak na podesáté... tehdy jsem to ale nedohrál, protože to bylo období, kdy jsem do každý hry ďobnul a pak ji odložil...

No a teď nastal ten okamžik zahrát si to znova. Na max, ve vysokém rozlišení a s vysokými FPS. Začnu asi technickou stránkou věci. PCgamingwiki zmiňuje, že hra funguje blbě nad 90 FPS. Co už ale nezmiňuje je to, že hra vypadá plynule jen a pouze při 90 FPS (samozřejmě za předpokladu, že na 90 Hz běží i monitor). Googlil jsem a našel jsem jen jedinej příspěvek na nějakým fóru, kde někdo zmiňuje něco podobného. Prostě když hru pojede v režimu 60 Hz na 60 FPS, nebude plynulá. Nechápu proč, protože Afterburner ukazuje framepacing konstatntní, ale prostě tak to je. Nevadí, jel jsem v 1440p90Hz90FPS. A kruci, ta hra předběhla dobu. Vemte si, jak tehdy vypadala konkurence! Ten pohled z kokpitu s funkčními zrcátky a vystínováním? No bomba! Ne vždy je textura úplně pěkná a taky krom otáčkoměru a rychloměru jsou všechny budíky jen namalovaný, ale stejně... navíc když se vám na displeji v autě reálně zobrazuje navigace, vypadá to super. Ano, ta navigace, co při rychlé jízdě řekne pokyn většinou až za odbočkou...

Dostáváme se k ježdění. Jezdil jsem s pidivolantem na ovladači a jízdní režim jsem nechal výchozí. A díky tomu jsem hrou proplul víceméně bez problémů. Začátek je super, na mapě je spousta různých závodů, k dispozici je víc a víc aut. Vlastně to má všechny předpoklady být to ultimátní závodní hra.

Proč není? Když se odprostím od technického stavu z druhého odstavce a bugů v podobě neviditelných nebo divně se chovajících aut, vyloženě průser jsou ty kostrbaté silnice. Já to nechápu, vždyť přeci těch polygonů tam nemůže být zdaleka tak málo, jako bylo ve starých Test Drivech nebo třeba v NFS 5. Tak proč je to v tak velké části mapy spíš letecký simulátor? Auto, kterému adheze skáče z nuly na 100 %, se prostě ovládat nedá. Je to obrovská škoda, protože právě kopcovité úseky by si člověk s pořádným sporťákem nejlíp užil. Takhle se dá pořádně jezdit jen po rovinkách. Bezkonkurenčně největší průšvih celý hry.

Druhým problémem jsou některé herní mechaniky. Něco jsem nastínil v úvodní písničce. Další věcí je na sílu dodělaná policie, která je tam vysloveně nadbytečná a ne příliš zábavná. Nejvíc ji oceníte po nárazu do neviditelného vozu. Paráda.

Třetí problém je fáze, kdy najednou na mapě nejsou žádné závody. A vy je musíte začít hledat. Ano, na té mapě, co má bambilion tisíc kilometrů. No, nakonec jsem to dal a hru tak považuju za dohranou, protože jsem závody odjel opravdu všechny. Ale že by mě to bavilo hledat, to tedy moc ne.

Suma sumárum, tohle mohla být ulimátní nadčasová závodní hra a v podstatě klenot. Není kvůli pár blbým chybám, který nechápu, jak mohly projít přes kontrolu kvality. Bylo by to na 90 %, s přihlédnutím k problémům dávám 80 %. Čili navzdory možnému vyznění komentáře je to furt super hra, jen tam člověka vysloveně bolí ten zahozený potenciál.

Pro: Pohled z kokpitu a možnost nastavení si sedačky, skladba vozidel, rádio s klasickou hudbou, jízdní model, zábavnost

Proti: Viz výše, tj. hlavně a zejména kostrbaté silnice, jízda po trávě demoluje auto víc než náraz do betonu, závody je nutné hledat na absurdně velké mapě, hra je skutečně plynulá jen při 90FPS+90Hz, motorky (na ty je potřeba kompletně přenastavit citlivost ří

+12
  • PC 95
Já zkrátka tyhle arkády s "realistickým" ovládáním miluju :-)

Pocit ze hry je velice podobný NFS Porsche a měl jsem nutkání hrát to tak často jak to jen šlo. Dokonce jsem si save files přenášel na flešce z domu jinam abych mohl pokračovat ve hře :-)

Postup hrou jsem zvolil takový, že pro odemykání dalších částí ostrova, aut a šampionátů jsem zvolil všechny asistenty jízdy vypnuté, abych si zvykl na ovládání a zkrátka dostal ježdení do rukou. Naštěstí je obtížnost zvolena poměrně rozumně, ačkoli se to počas hraní nezdá a hlavně ze začátku jsem měl pocit, že jsem časovými a rychlostními limity šikanován :-) Zpočátku jsem si nebyl jist jestli hra bude hratelná z klávesnice ale po vyhrání se s parametry klávesnice naštěstí byla. Samozřejmě kromě Hardcore Mode - tam je potřeba volant nebo cokoli analogové.

Tuning je dost zjednodušen, tedy dají se koupit 3 balíky vylepšení parametrů, z nichž třetí je nejvýkonnější. Na některá auta vyladěny výrobcem naneštěstí nelze aplikovat tuning. Jsou to bonusová auta které hráč dostane po absolvování šampionátů. Aut, které se po aplikaci tuningového balíčku přehoupli do jiné kategorie bylo naštěstí naprosté minimum, co si pamatuji tak možná dvě. Tady bych se zastavil a uvedl nelogické zařazení některých aut do výkonnostních kategorií. Jako příklad auta v kategorii C uvedu Ferrari 575M Maranello se zrychlením 0-100km/h za 3,5s a v kategorii A! Maserati MC12 se zrychlením taky 3,5s :-(

Hra bohužel i po aplikaci patche obsahuje některé původní chyby.
Jako příklad chyb uvedu téměř nepoužitelné automatické řazení u některých modelů Mercedes, Audi a Pontiac - naštestí si automat dá říct ruční volbou rychlostního stupně. Dále za jistých okolností se automatická převodovka zasekne na prvním stupni a je nutné přeřadit ručně. Je to otrava, ale auta se objevují z ničeho a taky miznou do ničeho na můj dohled a někdy do nich nejde nenabourat. V této souvislosti je tady další nepříjemnost a tou je zmrznutí hry na sekundu až dvě při menším kontaktu s AI autem. Jednak to spustí mou hledanost policií a jednak se téměř vždy vybourám.
I navzdory těmto chybám je hra nesmírně chytlavá a způsobuje dočasnou závislost.

Online část jsem nezkusil ani jednou, protože nepředpokládám, že po 14-ti letech to kdosi hraje online.

Na youtube jsou videa ze hry, kde děti předvádí jízdu s naprosto neuvěritelnými výkony kategorie "the best" a "world record". I když se žádný z nich nevyjádřil ke způsobu jak došli k naprosto odlišnému chování aut, jako je maximální přilnavost za každých podmínek, zrychlení jak ve stihačce a zpomalení ze 400km/h na nulu za 2 sekundy, předpokládám, že modifikovali konfigurační soubory hry obsahující parametry aut.

Pro: parádní výběr aut mnohých kategorií; pocit z jídy připomíná NFS Porsche; zábavné objevování ostrova; kvalitní patch DLC se spoustou skvělých nových aut

Proti: nelogickost kdy si auto v showroomu vyzkoušíte a pak vám prodejce řekne, že jej nemá k dispozici; potíže s logikou ovládání automatické převodovky; objevení a mizení AI aut na dohled se všemi důsledky; nelogické řazení aut do výkonnostních kategorií

+13
  • PC 80
Koncepčně naprosto geniální hra, svého druhu a ve své době téměř ojedinělá. Test Drive Unlimited jsem si poprvé sehnal v roce 2009 a neskutečně jsem se něj těšil, bohužel jsem neměl dostatečně výkonnou sestavu a i při rozehrání na nejnižší možné detaily se mi stejně trošičku škubal. To se mi pochopitelně vůbec nelíbilo, takovou hru si člověk musí prostě užít naplno. Takže jsem si ještě pár let počkal a nakonec se i dočkal.
Po úpravě vizáže svého charakteru a krátkém letu na havajský ostrov Oahu jsem se ocitl v ráji autíčkářově. Obrovská herní plocha plná nekonečných silnic, již od počátku možnost naprosto volného pohybu po celém ostrově, dealerství všech možných skutečně existujících automobilových značek s pěkně velkou zásobou skladových vozů, nákupy nemovitostí, to vše mě ze začátku naprosto odrovnalo.
Zakoupil jsem tedy povinný první dům a ihned si domluvil schůzku s prodejcem u dealera Alfy. Po chvíli jsem byl na místě, po krátké obhlídce pro mě cenově dostupných vozů jsem se rozhodl pro svůj startovní základ - Alfa Romeo GT. Chlápek v kravatě se mi sice ještě snažil vnutit vyhřívané sedačky a výhodné havarijní pojištění, ale pohrozil jsem mu odchodem ke konkurenci a dal mi naštěstí pokoj. Po utracení většiny mých zbylých peněz jsem ihned vyrazil do ulic, svezl první slečnu stopařku, která mě ale ještě v polovině cesty opustila. Při vystupování říkala něco jako: "Jezdíš jako hovado, ty hovado!". Nevadí. Pokračoval jsem dále a účastnil se jednoho závodu za druhým, vyhrával, něco málo zase našetřil a šup zpátky do autosalonu. Tentokráte už ke svému oblíbenému panu Nissanovi. Tam jsem si napoprvé pořídil nejsilnější verzi 350Zka a po dalších vyhraných závodech konečně svůj milovaný Skyline. S tím jsem byl samozřejmě naprosto spokojen ve zrychlení i ovládání a než jsem si pořídil ještě další výkonnější střelu, uběhlo mnoho a mnoho hodin herního i reálného času.
S nabídkou vozidel jsem byl tedy nadmíru spokojen. Stejně tak s jejich zpracováním, a to i v interiéru. Jízdní vlastnosti mi také připadaly celkem solidní. Silnice již na mě tak skvělým dojmem nepůsobily a zejména některé typy převýšení spojené s klopením mi způsobovaly akorát nervy. Hlavně tedy při hodně dlouhých závodech, kde jsem si snažil celou dobu držet čelní příčku a těsně před koncem jsem jak na potvoru skončil otočený v protisměru, tedy v tom lepším případě. Ostrov je sice obrovský, ale nakonec nenabízí vůbec tolik vyžití, kolik by hráč vlastně čekal. Jelikož jsem multiplayer nezkoušel a tím se možná i o nějaký ten obsah ochudil, mojí nejoblíbenější činností tedy byla volná jízda po neskutečně rozsáhlé herní ploše. Hra je to výborná, pro mě tedy jednoznačně, ale k dokonalosti jí ještě určitě něco chybí. Plus nevyzkoušený multiplayer, což je moje chyba, ale v hodnocení ji prostě zohlednit musím. Jo a bugy to má taky. 80%.

Pro: otevřený a rozsáhlý herní svět, reálné vozy, nemovitosti, oblečení

Proti: časem stereotyp, podivné zpracování silnic, bugy

+20
  • PC 100
Dokonalá závodní hra. Nejvíce mě u této hry potěšila mapa, která je velká, propracovaná a dá se dobře prozkoumávat. Další plus jsou auta, kterých je tu opravdu hodně. Grafika je také dobrá. Taky se mi líbil výběr hlavní postavy, za kterou budete hrát, to v hodně hrách není. Dokonce si také myslím že je TDU lepší než NFS, to neříkám zrovna rád, protože jsem velkým fanoušek NFS (spíš jsem byl), ale je to tak, tato hra nabízí hodně možností, uřčitě víc než v NFS. Tato hra mi hodně připoměla Forzu Horizon, ale lepší než Forza není. Hlavně z toho důvodu že Forza měla o dost lepší soundtrack. Tady v TDU mi soundtrack připadá takový slabý, ale to je asi jediné mínus téhle hry. Dále mě ještě potěšila policie, která vás může honit. Je to sice taková drobnost, protože honičky tu nejsou tak propracované jako v NFS, ale i tak je to takové zpestření. Ještě mi trochu vadilo že destrukce aut v této hře je taková odfláknutá a když třeba napálíte ve vysoké rychlosti do stromu, tak se na autě objeví jenom pár škrábanců. Pak se mi ještě líbíla možnost že jste si mohli vybrat barvu interiéru vašeho auta, což je zase drobnost, ale je to dobré zpestření. Dále se mi líbilo že jste si mohli koupit dům nebo byt a že jste si mohli koupit i oblečení. Dále se mi líbilo že jste si mohli auto vyzkoušet před tím, než jste si ho koupili, což v hodně hrách není. Tuto hru vám rozhodně doporučuji, podle mě je TDU jedna z nejlepších závodních her.

Pro: Auta, mapa, možnost koupit si dům nebo byt, možnost koupit si oblečení, možnost vyzkoušet si auto před koupením

Proti: Slabý soundtrack, odfláklá destrukce

+7
  • PC 100
TDU je velice chytlavá (nejen) závodní hra.
Nejvíc mě fascinuje svou rozlohou spolu s volností. Za zmínku stojí také perfektní zpracování aut i motorek, ale nejradši mám závody na čas. Např.200km závod v lehce interaktivním prostředí, kde musíte udržet průměrnou rychlost 200km/h. Čas honíte hlavně po dálnicích a pak dost riskujete po okreskách nebo v městech, abyste nakonec dosáhl času 59:51.
Unlimited nabízí daleko víc zábavy a u mě je to závodní hra no.1
+13
  • PC 90
V současnosti vlastně jediné dobré závodění exkluzivních aut na PC v otevřené krajině, tak jako kdysi v NFS. bohužel konverze z Xboxu je zprasená. nestabilní multiplayer, hra se seká i na výkonných pc, zvuk je jaksi přeboostovaný. všechno měl řešit patch, ale skončilo to obráceně. hra sice už byla hratelná v multáku, ale grafika se trhala ještě víc. zvuk se sice ztišil, ale najednou se ve vysokých rychlostech trhal. prostě děs.

Obrovským plusem TDU jsou pak skvěle prezentované drahé vozy a samozřejmě starý dobrý koncept závodů v přírodě. Mezi tunami totálně stejnech okruhovejch nud s polepenými auty je to balzám na duši i přes všechny ty technické problémy.

Pro: prezentace, auta, grafika

Proti: katastrofální technické problémy

+18
  • PC 90
Po absolutní zaslepenosti v počátcích hraní přichází vystřízlivění a trochu reálnější zhodnocení situace. TDU je skvělá hra bez pochyb. V době vydání jsem měl za to, že jde o nejlepší závodní hru vůbec. Předčila všechny moje očekávání. Hlavně jsem nečekal, že to bude hra tolik propracovaná do detailů a nabídne i něco více, než jen závodění. Mimo rozsáhlý ostrov a velmi pěkné modely aut (motorek) si můžete užívat také virtuální život prostřednictvím vaší postavy, v podobě návštěv klubů, obchodů, autosalonů, autopůjčoven atd. Teď rozeberu vše podrobněji...

Jelikož ve hře nejste 'auto', nýbrž v ní figurujete jako reálná postava s vlastním finančním kontem, tvoříte si postupně své sociální zázemí. Začínáte pěkně od píky (chudák by bylo trochu silné slovo :) ) Peníze získáváte jak jinak, než vyhráváním závodů, či disciplín a postupem času si můžete dovolit více a více... Území odkrýváte svojí jízdou a postupně zjišťujete, kde se co nachází, kde se dá závodit, co všechno se dá na ostrově koupit, či navštívit. Abych to zhrnul... Vaše image tedy netvoří jen auto, ale také váš dům, garáž, šatník a vaše postava, kterou si můžete též přispůsobit. Proti tomu nemám nic, co namítnout...

Vozy v TDU jsou nádherné. Po přiblížení zjistíte, jak jsou zpracovány do detailů, včetně jejich interiéru. Množství reálných automobilových značek je rozděleno do jednotlivých kategorií, od veteránů po supersporty, takže záleží jen na vás, jaký styl si zvolíte. Zvuky motorů jsou také sympatické... Užijete si charakteristický zvuk doplněný spoustou reálných věciček, jako vydechnutí při deceleraci, nebo zabírání turba v určitých otáčkách, hučení převodovky, apod. Ale moc se mi naopak nelíbil zvuk při řazení, hrozné mlácení... Po nějaké době si také nelze nevšimnout toho, že některé interiéry jsou poněkud méně detailní, dalo by se říci až odfláklé. Například nemají údaje na tachometru, otáčkoměru... jakoby vývojář použil jen nekvalitní fotografie. Pár interiérů má také poměrně okatý bug a sice, že se ručička tachometru přetáčí.Tento problém jsem zaznamenal např. u Dodge Viper, ale bylo jich i více. Musím dát trochu body dolů...

Prostředí působí reálným dojmem. Všechno se hýbe, až skoro na vlastní kůži cítíte ten vítr foukající na ostorvě. Keře a stromy se vlní, vzduchem se prohání ptáci, na pylonech se hýbou dráty s vysokým napětím, po chodníku poletují pohozené papíry... Zaznamenáte i dopravní letadlo, či obrovskou výletní loď. Prostě realita jako řemen. Také mě fascinoval ten neuvěřitelný dohled, který je však u dnešních her standart. Je vidět na kilometry daleko a ke kopci, který následně vyjedete nahoru se přibližujete třeba pár minut. Já se s tím setkal poprvé asi právě u TDU. No co si budeme vykládat, objíždět ostrov je snad srovnatelné s reálnou projížďkou autem.

Teď co mi asi nejvíce kazí celkový dojem. Jsou to cesty, silnice... Nemůžu se zbavit dojmu, že jsou až příliš kostrbaté. Je hodně znatelné, jak jsou poskládané z polygonů. Jejich deskovatý povrch způsobuje, že při větších rychlostech po nich auto doslova skáče a jeví se nestabilní. Nevím proč, ale mám pocit, že jet 300km/h po nějaké silnici na ostrově je podobné, jako jet stejnou rychlostí po naší D1. Provedení silnic je taktéž 'panel', nebo-li mírně navýšený povrch s ostrými hranami po krajích. Pokud z nich sjedete byť jen jedním kolem, nastane totální rozhození, navíc dostat se zpátky na cestu přes tento žlab není také snadné... Abych to tedy opět zhrnul... TDU by si určitě zasloužil vyhlazenější silnice s trochou reálnější krajnicí.

Zapracovat by se také dalo na AI aut v běžném provozu. I tady si nelze nevšimnout pár občasných bugů, jako třeba zrychléné myšky na dálnicích (přejetí z pruhu do pruhu), nedání přednosti, potkal jsem i auto v protisměru... Párkrát se mi stalo i to, že jsem narazil do neviditelného auta - rozuměj tak, že na široko daleko prázdné cestě jsem narazil do 'ničeho' a spustil tím policejní honičku. Zřejmě TDU občas zazmatkuje a nascriptuje auto do hry přímo vám pod kola, jinak si to nedovedu vysvětlit...

Celkově jsou to ale jen malé neduhy na to, aby nějak změnily můj názor na hru jako celek. TDU mi zatím splnil většinu snů, které jsem kdy o závodních hrách měl.

Pro: Grafika, reálnost prostředí, modely aut, zvuky motorů, neobvyklé závodní disciplíny a úkoly, motorky.

Proti: Bugy, silnice...

+14
  • PC 90
Výborná to závodní hra. Král arkád s namakanými supersporty v otevřeném světě (čti: "NFS, jdi se bodnout"). Krásné prostředí, spousta závodů, spousta disciplín, možnost kupovat si obydlí i oblečení. Perfektní pocit z rychlosti, zvlášť pokud se ručička tachometru blíží k číslu 400. Zkrátka sem si doplňte skoro libovolnou pochvalnou frázi...

Pár věcí se ale nepovedlo. Jednak to je zmrvený online mód. Nejenom že propojení s GameSpy ne zrovna moc funguje (zkuste si změnit nickname buď na účtu na GameSpy nebo Atari a spláčete nad výdělkem... účet přestane víceméně fungovat), ale hlavně síťový kód je napsán opravdu mizerně. Stačí trochu smůly a prostě si nezahrajete. U mě to způsobuje serverový firewall u poskytovatele (Kerio Winroute), se kterým si TDU jednoduše nerozumí. U někoho jiného to je router (třeba některé routery značky Linksys)... Smutné je, že Atari support hraje už pár let mrtvého brouka.

Obecně online mód je silně nedotažený. Slibované MOOR (Massively Open Online Racing) spočívá v maximálně osmi hráčích přítomných v jedné instanci hry současně, což není moc Massive. Takhle si srazy musí lidé dávat v odlehlých částech mapy, jinak se pravděpodobně vzájemně všichni neuvidí. Alespoň že na mapě jich je vidět více (tedy jen ti co jezdí, kdo prohlíží mapu či menu ze hry zmizí).

Zamrzí také fakt, že autoři nedokázali ochránit hru před nájezdy cheaterů. Takhle má každý závod rekordní čas 0,3 sekundy, což v závodě, který profík projede nejdřív za půl hodiny působí přinejmenším komicky. Taktéž rychlostní rekordy se zastavují až na několika tisících km/h.

Poslední znatelnou vadou na kráse je nedostatečné zaoblení kopců, respektive silnic vedoucí přes různá převýšení (jak to jenom říct?). Prostě silnice v kopcích jsou výškově zaoblené stejně jako dvanácti-hraná kostka, takže jízda ve Ferrari na kopcovitém terénu je hotové utrpení... Je to asi daní za obrovské množství silnic zkombinované s omezením X-Boxu a asi i s neschopností programátorů (optimalizace).

Sečteno a podtrženo: TDU jsou nejlepší arkádové závody na PC (pro někoho spolu s Race Driver: GRID) se silně nedotaženým online konceptem. NFS nemá šanci, ještě uvidíme, jak dopadne PC verze Burnoutů.

Edit: Burnout Paradise dopadl u mě tak, že se dokonce vyhoupl nad TDU... Ale i tak zůstává TDU králem mezi serióznějšími arkádami (Burnouti jsou čistokrevnou šílenou arkádou do morku kosti).

Pro: prostředí, auta, pocit z jízdy, Hawai atmosféra...

Proti: bugy, online funkce, cheateři, Atari support

+21