Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

The Need for Speed

  • PC 85
  • 3DO 80
Po mnoha letech jsem si připomněl tuhle legendární hru a počátek stéle běžící série. Ve své době jsem nejvíce času strávil s původní DOS verzí, později už jen trochu se Speciální edicí. Vydání dvojky totiž těsně následovalo. Jednička si mě ve své době získala nejen grafikou, ale i bonusovým obsahem. Hrávali jsme Need for Speed tenkrát pravidelně a stejně tak často si pouštěli ty úžasné filmečky. Hra ale původně nepochází z platformy PC, ale 3DO. K té jsem se ovšem tenkrát nedostal a tak na ni došlo teprve nyní, při nostalgickém výletu.

Je překvapivé nakolik se hry liší. A to od první chvíle, už menu hry je jiné. Zarazí omezená nabídka 3DO - pouhé tři tratě, naštěstí ne ty okruhové. Vozový park je stejný a mé oblíbené Lamborghini Diablo se osvědčilo ve městě obou verzí. Liší se i jízdní model. Neřekl bych, že je jeden realističtější, ale změny si člověk všimne okamžitě. Nakonec se mi lépe jezdilo v 3DO verzi, respektive pro mě bylo snazší zajet slušný výsledek. Auta lépe poslouchají a není takový problém projet prudší zatáčky. Ke srovnání grafiky jsem pomocí YouTube přizval i jiné verze a PC jasně vede. Nejstarší 3DO je překvapivě na druhé příčce, PS1 a Saturn jsou nejošklivější. Zvuky má zase o chlup lepší 3DO. Celkově stojí za vyzkoušení obě verze. Need for Speed byly ve své době unikátní a svým zpracování, informacemi a videi o každém z vozů jsou zajímavou hrou dodnes. Na vážné i nevážné ježdění jsou už lepší hry, ale zde je i po 27 letech skvělá atmosféra a dojem exkluzivity.
+23

The Need for Speed

  • PC 80
  • PS1 80
  • Saturn 85
  • 3DO 80
K The Need for Speed jsem se původně dostal jako dítě, toho času nekriticky nadšené z mnohem divočejší, arkádovité dvojky. Tehdy mi jednička přišla prostě jako už zastaralý, nadále neatraktivní relikt minulosti. Když jsem se k ní ku příležitosti výročí celé série vrátil jakožto dospělý vlastník řidičského průkazu s mnoha videoherními zkušenostmi, došlo mi, že jsem napoprvé filosofii hry vůbec nepochopil.

The Need for Speed je totiž pocitovka, která se má vychutnávat. Nejde v ní o zběsilé, adrenalinové závody, ale o to, abyste si u PC mohli užít autentický pocit, že se proháníte luxusním supersportem po atraktivní krajině.

Taky až zpětně jsem si uvědomil dvě věci:

a) The Need for Speed zcela zjevně vychází z prvních dvou dílu série Test Drive

b) ...a zároveň přichází s technickou prezentací, která nejen Test Drive, ale prakticky veškerou dobovou konkurenci zadupává do země.

Připomeňme si, že závodní hry v kompletně texturované, polygonové grafice, byly tehdy horkou novinkou. Sega Rally a Daytona USA se akorát stihly zabydlet v arkádových hernách (tedy na MNOHEM silnějších strojích, než jakými byly tehdy běžné počítače) a Ridge Racer se v portu pro PlayStation objevil ve stejný čas (a to ještě po několik měsíců pouze v Japonsku). Všechno to přitom byly závody mnohem akčnější.

Dnes již sice The Need for Speed ztratilo kouzlo technického zázraku, ale ta pocitová stránka kupodivu funguje pořád. Aby fungovala i na vás, nejspíš musíte mít vypěstovanou k videohrám určitou citlivost (je to podobné, jako když ne každého dovedou zaujmout třeba němé filmy), ale je to prostě tam.

Nejvíc to přitom platí pro původní verzi na 3DO, neboť port pro PC má o něco víc liberální jízdní model a více režimů s odlišným feelingem. Na druhou stranu, PC verze běží oproti konzolovým ve výrazně vyšším rozlišení a v SE edici nabízí nejvíce obsahu (připomeňme, že si vyčítat malý počet tratí v dobovém kontextu nemá smysl - konkurence na tom byla nejinak). Bůhvíproč má ale omezenější barevnou paletu.

Pozdější porty pro Saturn a PlayStation ještě o kousek přidávají na arkádovitosti. Změnil se HUD, okolní krajina ubíhá rychleji a v playstationové verzi dokonce hraje hudba. Také chase cam je využitelnější než u PC a 3DO variant, které jsou zjevně zamýšlené pro hraní s kamerou v kabině. Na původním HW The Need for Speed běží nejlépe na Saturnu, nicméně díky emulaci jde nejvíc vytáhnout z PSX verze. Emulátory mi také umožnily zahrát si 3DO originál v dvojnásobném rozlišení a v plných 30 fps bez propadů.

Všechny verze hry jsou však podobně působivé a odlišnosti mezi nimi spíše subtilní. Následující díly NFS už často byly na PC úplně jinými hrami než na PlayStationu.

Pro: unikátní pocit z jízdy, vynikající technické parametry na svou dobu

Proti: málo obsahu (z anachronického pohledu), počítačový soupeř vždy "čeká", jede-li na prvním místě

+12