Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Brothers: A Tale of Two Sons

  • PC 85
Přiznávám se, že jsem se Brothers: A Tale of Two Sons hodně dlouho vyhýbal. Hra byla sice všude proklamovaná jako adventura, ale ukázky jasně naznačovaly namixování žánrů s plošinovkou. Přesto jsem se do tohoto unikátního díla nakonec přeci jen pustil a rozhodně toho nelituju. Nejde totiž v žádném případě o plošinovku, ale primárně opravdu o adventuru a řešení logických puzzlů. Tou největší a nejzásadnější výhodou oproti jiným mixům těchto žánrů jako třeba Little Nightmares je skutečnost, že se prakticky vůbec nestaráte o skákání. Tedy skákání mezi plošinkama jak bývá obvyklé u tohoto typu her, v rámci jednotlivých puzzlů i na nějaké ty akčnější skákací či houpací pasáže dojde, ale přesně to zapadá do celého konceptu hry a zážitek to v žádném případě nekazí.

A zážitek je to, oč tu jde na prvním místě. Příběh začíná hodně smutně – malý hošík klečí nad hrobem své matky, která se utopila v bouři při společné vyjížďce na lodi. Tu přibíhá starší bratr s další děsivou zprávou – jejich otec je vážně nemocen. Po převozu k místnímu léčiteli se dozvídají, že jedinou šancí, jak jejich otce zachránit, je přinést živou vodu ze studánky u tajemného stromu života. A tím začíná neuvěřitelně napínavé dobrodružství.

Už epický úvod naznačil filmové kořeny hlavního autora celého projektu Josefa Farese. Vše je přesně takové, jaké má po stránce výpravy být – detailní kamera, precizní střih, do toho hraje ambientní hudba – prostě parádní, i když trochu temná atmosféra, zkrátka jako vyšitá. A ve stejném duchu se pak nese celý příběh, ve kterém oba bratři společnými silami putují za nalezením tajemného stromu. A tím se dostáváme k hlavní unikátnosti celého projektu – jedná se o kooperativní adventuru, kterou ale hraje jen jeden člověk! Ano, hráč v této hře ovládá obě dvě hlavní postavy. A to buď prostřednictvím ovladače, bez nejmenších problémů se však dá hra odehrát i na klávesnici. A je už pak jedno, jestli bojujete s koordinací ovládání pomocí páček a tlačítek a nebo jednotlivých kláves na klávesnici. Jak už to tak u kooperativních her bývá, obě postavy totiž musí vzájemně spolupracovat. Některé činnosti zvládne jen starší ze sourozenecké dvojice, jiné zase jen mladší. V jiných případech zase musí oba dva spolupracovat, aby dosáhli kýženého cíle. A o spolupráci obou postav je to zde především – levou rukou ovládáte staršího bratra, pravou rukou toho mladšího. Hra váš pomalými krůčky sbližuje s oběma bratry a prohlubuje vztah nejen mezi nimi samotnými, ale i mezi jednotlivými postavami a hráčem.

Obě postavy pak prochází koridorovou cestou do nejmenších detailů propracovaným světem. Při tomto procházení různorodou krajinou se vůbec nemusíte bát, že byste někde spadli nebo špatně doskočili – na většinu míst, kam se dá doskočit nebo jednoduše vylézt, tak tyto činnosti postavičky provedou samy o sobě. Pokaždé se tímto způsobem dostanete do lokace, kterou je potřeba nějakým logickým puzzlem vyřešit, abyste se posunuli dál. A tyto puzzly jsou hodně variabilní – je potřeba někde vylézt, je potřeba pořezat strom pomocí pily vzájemnou spoluprací obou postav, spustit padací most apod. Opravdu jsou tyto situace hodně různorodé a přestože je jinak cesta i příběh striktně lineární, společně se správně načasovanou změnou prostředí hráče neustále nutí posouvat se vpřed. Navíc se objevují i některé prostory či činnosti, které je možné udělat nepovinně. V rámci puzzlů se, hlavně v pokročilejší fázi, dostaneme do situace, kdy může i jedna z postav zemřít a ukončit tím hru – většinou proto, že nezvládnete vlastní koordinaci prstů a pustíte se v situaci, kdy se má hlavní postava něčeho držet případně vás zahubí některý z jiných tvorů. V žádném z případů ale nejde o akční prvky jako takové, ale spíš jen o nesplnění striktně logického úkolu. A to je věc, která se mi na této hře skutečně hodně líbí.

Celou dobrodružnou výpravu podnikáte zvláštním světem inspirovaným severskou mytologií, ve kterém žijí nejen lidé a zvířata, ale také obři a jiné bájné postavy. To vše ve skutečně líbivém grafickém zpracování včetně detailních a propracovaných animací. Po celou dobu musí být na obrazovce obě hlavní postavy, takže dle toho, jak se jednotlivé postavičky od sebe vzdalují a přibližují, stejným způsobem se pak chová i zoomování kamery. Touto kamerou je pak možné na řadě lokací rotovat, což ještě více umocní možnost kochat se nádherně vymodelovanou přírodou celého širého okolí. Do toho je samozřejmě nutné připočítat skutečně zdařilou atmosférickou hudbu, kterou doplňují i parádně provedené zvukové efekty. Hra obsahuje i jednoduchý dabing, všechny postavy však ve hře mluví zvláštní hatmatilkou, která mi připomínala slavnou dadštinu Horníčka a Svitáčka. Je to ale jen formalita, celý příběh je stavěný a vyprávěný tak, aby mu bylo možné porozumět bez jediného srozumitelného slova, vše jen prostřednictvím gest, způsobu mluvy a jejího zabarvení. A funguje to skutečně přesně takovým způsobem, jak to autoři zamýšleli.

Je pravdou, že směrem k závěru už začíná těch akčnějších pasáží přibývat a občas mohou být i lehce frustrující, nikdy to ale nepřesáhne tu správnou mez. Celkově je totiž obtížnost hodně jednoduchá a není moc příležitostí, kde byste se mohli zaseknout. Jenže tento plynulý příběhový tok pomáhá k tomu, že se neustále posouváte dál a nikde se nestihne dostavit nuda. Největší slabinou celé hry je tak vlastně hlavně její celková krátkost – tím, jak je hra přímočará a nikde se extrémně nezasekává, dá se dohrát v řádu malých jednotek hodin. Zato je tento krátký čas dosyta naplněný atmosférou a emocemi. Za poznámku také stojí, že i když je hra ze screenshotů pěkně líbivá a minimálně v první polovině i celkem jednoduchá a skoro až pohádková, nedoporučoval bych ji malým dětem. Přeci jen se v průběhu celého příběhu i v rámci prostředí objeví scény a situace, které nejsou pro nejmladší hráče úplně vhodné. Aneb kam čert nemůže, tam nasadí ženskou.

Samotný odstavec si zaslouží jedna samostatná kapitola, na kterou řada her zapomíná, zato zde je to jeden ze zlatých pilířů úspěchu. A touto kapitolou jsou emoce, které hra vyvolává. Celý příběh hry i styl jeho vyprávění je přesně dávkován tak, aby v hráči téměř neustále vyvolával celou řadu emocí – ať už se to týká směrem k vlastním postavám, tak i k okolí. Tím, že ovládáte každou z postaviček, tak k nim přilnete, že by se až skoro dalo říct, že každý z bratrů je vlastně vaší prodlouženou rukou. Staráte se o ně od samého začátku, pomalu se je naučíte ovládat, kdy od prvních chaotických a zmatených kroků je dostáváte postupně do ruky, prožíváte s nimi postupně celé epické dobrodružství, dobré i zlé časy a i za tak krátkou dobu se k nim extrémně zafixujete. I proto je hra koncipována výhradně jako singleplayer. Přestože hrajete za dvě postavičky, důrazně nedoporučuju hrát to ve dvou lidech, přišli byste o skutečně unikátní zážitek, kterému se hře podařilo dostát.

Švédskému filmaři a hernímu designérovi s libanonským původem Josefu Faresovi se povedl skutečně husarský kousek – vytvořit single player co-op hru s unikátní hratelností a atmosférickým, leč místy hodně depresivním příběhem vyprávěným efektním filmařským stylem. Jedinečný zážitek na poli adventur. Jedná se taky o poslední dílo švédských Starbreeze Studios, které záhy zkrachovalo. To už u toho Fares nebyl, ten krátce po vydání hry odchází a zakládá vlastní firmu Hazelight Studios. V ní už se soustředí výhradně na kooperativní hry pro dva hráče. Ale to už je jiná pohádka…
+27

Castlevania

  • PC 70
Čortův hrád. Tam strašá, jajajaj, tam strašá. A tak Simon Belmont vzal kouzelný bič svých předků a vyrazil poslat strašidla z hradu zpět do horoucích pekel.

Castlevania je klasická plošinovka z poloviny 80. let, která původně vyšla pro japonský Famicom a NES. Z dnešního pohledu v ní nenajdete nic pro žánr neobvyklého, ale v době vzniku to určitě byla pecka. Musíte projít několika patry hradu plného nepřátel, cesta je plná tajných skrýší s bonusy a na konci každého třetího patra vás čeka boss. K dispozici máte bič, který se pomocí bonusů dá vylepšit na řemdih, a několik vedlejších zbraní, pro které musíte sbírat munici překvapivě v podobě srdíček.

Každé patro je trochu jiné, takže navštívíte všechna možná hradní prostředí od zaplavených sklepů přes polorozpadlé hradby až po věž s obřím hodinovým strojem. Mezi nepřáteli je zastoupená snad veškerá havěť, jakou můžete na strašidelném hradě teoreticky potkat, od netopýrů a zombie po hrbáče a kostěné draky. Taktéž bossové jsou směs z různých hororových filmů. V plošinovkách a arkádách mají bossové tradičně nějakou pevně danou sekvenci útoků a pohybu, kterou opakují stále dokola, a vy se ji pro dokonalé načasování můžete naučit. Tady ale hraje až nepříjemně velkou roli náhoda. Místo dokonale vypilované taktiky tak často potřebujete jednu nebo dvě správné vedlejší zbraně, proti kterým je daný boss prakticky bezbranný. Jinak ke konci hry máte pramalou šanci vyhrát.

Největší problém hry je příšerné ovládání. A teď doufám, že to není problém jen NES emulátoru z Konami Collector's Series, abych nekřivdil originálu. Belmont se hradními chodbami plouží vycházkovým tempem, zatímco nepřátelé kolem něj hopsají jako když bičem mrská. Pomalý pohyb tak dost omezuje možnost uhýbat nepřátelským útokům. Při útoku a během pohybu je velmi nepříjemná prodleva po stisku klávesy, než Belmont požadovanou akci udělá. Pokud pak máte bonus, který umožňuje používat vedlejší zbraně několikrát za sebou, hra při rychlejším bušení do klávesy pro útok často nezaregistruje, že jste pustili šipku nahoru, a místo šlehnutí bičem pokračuje v házení vedlejší zbraně.

Castlevania klade větší důraz na stylové prostředí než dokonale vyváženou hratelnost. Pokud máte rádi klasické plošinovky, kde při souboji s finálním bossem rozmlátíte vzteky klávesnici, určitě si ji nenechte ujít. Ale není to hra pro každého.

Pro: Stylové prostředí, rozmanitost nepřátel a zbraní

Proti: Ovládání, příliš náhodné chování bossů

+11

Loot Hunter

  • PC 70
Další hra od mých oblíbených vývojářů se vcelku povedla. Plout po moři, přepadávat při tom anglické, francouzské, španělské a pirátské lodě, vozit zboží sem a tam a získávat speciální předměty, které vylepšují vlastnosti mého plavidla, to je oč tu běží. Vypadá to jako málo, ale pro dané účely je to naprosto dostačující.

Bavil jsem se dost dlouho, bohužel jsou po čase souboje a úkoly dost stereotypní, a i když mě nikdo nenutil plnit vše, samozřejmě mi to nedalo. Ke konci jsem si připadal, jak při hraní remaku Death Rally, kde jsem u honby za posledním ačívem strávil několik dní. Tady to kvůli nalezení sta pokladů bylo asi o deset hodin více, než jsem měl nahráno do té doby, a to už bylo opravdu jen kvůli zkompletování všech ačívů. Mapy pokladů jsou totiž docela vzácné a je škoda, že vše ostatní se dá splnit daleko dříve, takže hra už nic nového nenabídne.

Postupně jsem si kupoval lepší a lepší lodě a různé nové funkce, až jsem se dostal ke galeoně. Na začátku mi přišla hrozně drahá, ale na konci jsem se topil v milionech a její cenovka mi přišla až směšná. Když jsem pak získal i nějaké ty speciální předměty, byl jsem při správné bitevní strategii téměř neporazitelný. Stále se však objevovaly lodě s vyšší úrovní, které jsem nemohl porazit po celou dobu.

Na hře mi nejvíce vadilo asi už zmíněné zasekávání o ostrovy, kterých bylo po mapě rozmístěno opravdu hodně. Dalo se na to ale zvyknout a ke konci už jsem to bral jako automatiku. Určitě na Hrábě v trávě nezanevřu a někdy zas vyzkouším nějaký další kousek z jejich portfolia.

Pro: přepadávání lodí, speciální předměty, nákup lepších lodí a nových funkcí, poklady

Proti: časem stereotypní souboje a úkoly, vzácné mapy, zasekávání o ostrovy

+11

Terminator: Resistance

  • PC 80
Herní výzva 2024 - 2. Láska nebeská 

Stejně jako ostatní komentující uznávám, že svým hodnocením hře trochu nadržuji. Kdyby to byla nemlich stejná hra, ale bez terminátoří licence, jednalo by se o průměrnou, maximálně lehce nadprůměrnou střílečku, jež by mě na první pohled nijak nezaujala. Ale zasazení do ruin Los Angeles ovládanými terminátory, to si nechám líbit.

Jako velký fanda prvních dvou dílů (a částečně třetího, zbytek jsou hypersrágory) jsem si hraní náležitě užíval a i když bych na hře našel spoustu neduhů, dohrál jsem ji s chutí za pár dnů (něco přes 12 hodin) a koupě rozhodně nelituji. I přes trochu vlažnější začátek jsem se do hry rychle ponořil a minimálně v první polovině, kdy jsem ještě neměl silné zbraně ani moc bodů v percích, se atmosféra dala krájet. Např. v nemocniční misi jsem napětím skoro ani nedýchal. V této části hry budí T-800 opravdovou hrůzu a skrz noční videní pozorovat, že je jeden sotva metr od vás, zatímco vy se krčíte za stolem, to je panečku atmosféra.

Příběh je překvapivě kvalitní a skvěle doplňuje první dva filmy. O grafiku se stará Unreal engine, což znamená, že prostředí je až sprostě statické a zničit nejde prakticky skoro nic, ale jinak se na to kouká hezky a technicky je vše vychytané. Nenarazil jsem na žádný bug, loading trvá jen pár sekund. Rovněž hudba je výtečná a hratelnost parádně doplňuje.

Našly by se i nějaké ty zápory. Předně umělá inteligence terminátorů je bohužel tragická. Sice se jdou občas podívat na místo, kde vás naposledy viděli, ale to je tak celé. Stačí se schovat za libovolnou překážku nebo vlézt do šachty a jste de facto nesmrtelní. Nevyvážená je i ekonomika hry, kdy se po půlce hry topíte v předmětech a není naprosto žádná potřeba něco kupovat či craftit. Navíc poslední třetina, byť je zábavná, je co se týká obtížnosti naprosto primitivní. S regenerací zdraví, perky na maximu a nejlepší plasmovou puškou upgradnutou o nejlepší čipy jsem bez problémů kosil zástupy terminátorů bez větších problémů.

I tak jsem se ale královsky bavil a Terminator: Resistance řadím mezi těch pár kvalitnějších her podle filmové licence. Kéž by takových bylo víc.

Pro: Příběh; hudba; hratelnost.

Proti: Vlažnější začátek; statický svět; nevyvážená ekonomika, AI.

+22

Toby's Nose

  • PC 80
Tobyho čenich je na první pohled nenápadná textovka, která však za odlehčeným námětem skrývá brilantní detektivní adventuru. Její autor v ní použil metodu tzv. teleskopických popisů, které se předtím objevily už ve hrách Castle of the Red Prince nebo Lime Ergot. Chandler Groover ji však dovedl k dokonalosti. Princip spočívá v tom, že jako geniálním čichem obdařený pes Toby (který se v povídkách Sherlocka Holmese skutečně vyskytuje), získáte při očenichání nějakého předmětu popis dané věci nebo třeba i vzpomínky, kterou vám daný pach vyvolal. V daném popisu jsou však další objekty, na které můžete zaměřit svůj čich, které vás vedou dál a dál z místnosti se zavražděným a podezřelými, takže postupně získáváte pocit až barokně mnohovrstevnaté reality, kterou postupně odhalujete. Groover je navíc skvělý stylista, který v krátkých popisech nenápadně buduje Dickensovsky vykreslený Londýn plný vůní a pachů. A v tomto literárním labyrintu se skrývají indicie, které musíte odhalit, abyste vydedukovali, kdo je skutečný vrah. Osobně přiznávám, že jsem se trefil až napotřetí, protože jsem už ke konci nebyl dostatečně důkladný a utekla mi jedna zásadní stopa. Určitě k cíli ale nespěchejte, návod se snažte využívat minimálně a podobně jako v Proustově Hledání ztraceného času ochutnejte marlenku - a ztraťte se v košatém světě Grooverovy hry.
+9

Celeste

  • PC 90
Celeste navazuje na nejlepší tradice Super Meat Boye - těžká skákačka vyžadující velmi přesné provedení, která se ale snaží hráči výzvu co nejvíc zpříjemnit. Přesnost ovládání odpovídá požadavkům hry. Restarty po úmrtí (a že jich bude hodně) jsou děsně rychlé. Levely mezi checkpointy nejsou nikdy příliš dlouhé. A ty nejtěžší výzvy jsou schované, naprosto dobrovolné a trpělivě čekají, až si hráč sám k tomuhle typu masochismu najde cestičku.

Já do té fáze zrovna dospěl. Po 13 hodinách a 20 minutách jsem dojel základní příběh a viděl titulky - vyžádalo si to 2366 úmrtí a ze 175 sbíratelných jahůdek jsem našel a sebral jen 103. Přece tam ale ty ostatní nenechám... a těžší verze úrovní si taky rozhodně nenechám ujít... A beztak je za všemi těmi dalšími úrovněmi a bonusy schovaný nějaký "pravý" konec... A tím mám vystaráno o hromadu dalších hodin hraní.

U her jsem docela trpělivý, ale mám pocit že i pro méně vytrvalého hráče by obtížnost mohla být dobře vyvážená. Nikde jsem se nezaseknul na příliš dlouho a nic při běžném průchodu hrou nebylo až tak šíleně těžké... Zároveň jsem si neustále připadal, že provádím něco strašně cool akrobatického. Navíc je ve hře i "assist mode", který pomůže si užít krásnou pixel-grafiku a příběh i hráčům, co mají s tímhle typem skákaček problémy.

Co dalšího? Soundtrack je super. Až mi dojdou výzvy v základní hře, zdá se mi, že je k dispozici spousta modů a neoficiálních úrovní. A už ani nevím, jak víc Celeste vychválit. Je prostě boží.

Herní výzva 2024 - 7. Ve stínu pixelů - Dohraj hru stylizovanou v pixelartu a vydanou nejdříve v roce 2011. 

Pro: krásná grafika, skvělý soundtrack, dobře vyvážená obtížnost, rozmanité úrovně...

+12

Life is Strange: Wavelengths

  • PC 80
Rozšíření Life is Strange: Wavelengths přináší krátký prequel k True Colors, kde si v kůži Steph stoupneme za mikrofon místního rádia v městečku Haven Springs. Steph na mě v dobrém zapůsobila již v Before the Storm jako game master při hraní hry na hrdiny. V True Colors se pak projevila jako správná nerdka, hudebnice a moderátorka rádia v jednom a já jsem moc rád, že jsem si zde s ní mohl prožít celkem 4 různé významné dny v průběhu roku, od jejího prvního působení v rádiu až po příchod Alex.

Ve hře se prostřednictvím video hovoru setkáme s dalším starým známým, jinak je to ale jedna velká one-woman show. Je zde znázorněno, jak těžce nese následky ztráty přátel a zničení Arcadia Bay, což vychází z volby na začátky hry. Přitom však žije i přítomností. Hledá si spřízněnou duši na herní podobě Tinderu, vysílá do éteru vtipné pojetí místních reklam či dává rady volajícím rady na základě hodu dvacetistěnnou kostkou. A přesně tohle na Life is Strange miluji, prostě pohled do života, do všedních i nevšedních okamžiků. Pocity radosti, ale i stresu a smutku. 

Hra se celá odehrává v hudebním obchodě a hudba zde hraje samozřejmě hlavní roli. Na to, že se jedná o několika hodinové rozšíření, je hra doslova napěchovaná hudbou, do které se dobře zaposlouchává. Zajímavé je i postupné skládání písničky, kdy jsem si vždycky mohl vybrat, co zrovna do hudby zakomponovat. Výsledek je pak možné si v závěru poslechnout. 

Celkově jsem si hraní rozšíření opravdu užil. Celé to byla príma tečka za příběhem nebo spíše před příběhem True Colors. Určitě si to budu chtít někdy zahrát znovu, abych věděl, jak se změní její vzpomínky na Arcadia Bay, když se zvolí druhý závěr z prvního Life is Strange.
+12

Prey

  • PC 95
Prej je Prey dost dobrá hra. Podle mnohých dokonce ta nejlepší, co v roce 2017 vyšla. Prej se budu opravdu dobře bavit. A tak se i stalo. Prey jsem po dohrání zařadil mezi svou ne zrovna početnou sbírku nezapomenutelných herních skvostů. O hře roku 2017 nemůže být pochyb.

A co dělá Prey tak výjimečnou hrou, že ji dávám téměř absolutní hodnocení? Ve zkratce to, že naprosto exceluje ve svých přednostech a prakticky nemá žádné slabiny. Funguje jako celek přesně tak, jak byla navržena. A že si dal někdo práci s tím, aby to všechno dávalo smysl a dobře to do sebe zapadalo.

Hlavním hnacím motorem hry je skvělý a dokonale záhadný příběh plný nejrůznějších zvratů. Příběh, který z počátku nedává žádný smysl - je jen na hráči, aby po střípkách sbíral informace a svým postupem hrou rozkrýval tajemství, která v sobě vesmírná stanice Talos ukrývá. Ta je mimochodem brilantně nadesignovaná, funguje jako jeden velký dungeon, který můžete téměř libovolně prozkoumávat již od začátku hry.

Hra nabízí širokou škálu různých zbraní a schopností, které si navíc můžete ještě vylepšovat. Crafting je velice povedený a celkově se zde opravdu vyplatí prozkoumávat všechna zákoutí a sbírat všechno harampádí. To se pak dá důmyslně zrecyklovat a z vypadnutého materiálu v podobě kostiček vyrobit ať už vylepšení pro Vaši postavu nebo zbraň. A tím se kruh uzavírá.

Já osobně si nejvíce oblíbil obyčejný hasák. Ten v kombinaci s paralyzérem nebo lepícím kanonem dokázal nadělat pěknou neplechu. Nestyděl jsem se ani tyfonských schopností, které dodávají hře na ještě větší variabilitě. Navíc jsem díky nim osvobodil plno posedlých lidí a i když jsem díky hraní přes EGS (kde tuhle pecku dávali zdarma) nedostal achievement, myslím, že jsem zachránil všechny lidi, které jsem zachránit mohl.

Hra Prey mě dokonala pohltila a já ji věřil každý detail. Nepřipadal jsem si jako ve hře, ale jako v nějaké alternativní realitě, která se opravdu stala a děje se. Tak uvěřitelně to všechno působí, nejsou zde žádné nedomyšlené wtf momenty. Rozkrývání tajemství celé stanice Talos i jednotlivých členů její posádky, touha vědět, kdo vlastně jsem a jak to celé dopadne, mě dokázala u monitoru držet dlouhé hodiny v kuse. To vše za doprovodu skvělého soundtracku.

Prey je vskutku jedinečná hra. I když má asi tu nejhloupější hackovací minihru, kterou jsem kdy ve hře zažil. Ale to ji za ten skvělý komplexní a imerzivní zážitek rád odpustím. Prosím více takovýchto her.

Herní doba: 25h

Pro: vše

Proti: hackovací minihra

+22

LIMBO

  • PC 70
Hry tohoto typu většinou nedohraju do konce, nicméně LIMBO jsem se rozhodl dát šanci a nejen kvůli letošní herní výzvě. Už podle screenshotů slibovala hra nevšední zážitek a po první spuštění jsem pochopil, proč tolik recenzentů vychvaluje netradiční černobílé pojetí umocněné rozmazaným a zrnitým pozadím. Černočerná krajina a nezveřejněná identita hlavního hrdiny zahalují hru do hávu tajemství, které jsem ihned toužil odhalit. Ani po dokončení toho hra mnoho neprozrazuje. LIMBO v tomto ohledu uspělo, protože nechává velkou část příběhu na interpretaci a nutí vás skutečně přemýšlet. Z hlediska originality výborný počin.

Dalším aspektem hry, který mě velmi zaujal, bylo znamenitě zvládnuté prolínání jednotlivých oblastí. Začínáme v lese, časem narazíme na nějaké domorodce a než se nadějeme, jsme uvnitř továrny. Žádné nepříjemné nahrávací obrazovky "nyní vstupujete do industriálního komplexu", nic takového. Pozoruhodné a působivé řešení. Postavy i prostředí jsou výborně animovány a hrdina může brutálně zemřít tolika detailně provedenými způsoby, že jsem cítil skutečné obavy o jeho zdraví a každý krok jsem prováděl velmi opatrně.

Nicméně mé nadšení poněkud opadlo, když se mi po mnoha smrtích a zdárně vyřešených puzzlech podařilo postoupit do druhé poloviny hry, kde se prostředí rychle mění na prázdné a nudné. Hádanky ze začátku hry typu trhání nohou obřího pavouka přinesly nebývalý pocit uspokojení, ale přišlo mi, že v tom okamžiku autorům došla inspirace a herní systém se změnil v otupující posouvání beden, mačkání tlačítek a aktivování strojů pomocí páky. Strašidelný obří pavouk byl nahrazen otravným malým červem, který se zavrtává do lebky vaší postavy a způsobuje nucený pohyb jen jedním směrem, dokud nenarazíme na světlo. I když je to zajímavý nápad, vždycky jsem se děsil okamžiku, kdy se opět nakazím mozkovým červem a ztratím kontrolu nad svou postavou.

Naprostá většina puzzlů je bohužel postavena na přesném načasování sekvence akcí a poskytuje extrémně malý prostor pro nepřesnosti. Se skřípěním zubů jsem ji dohrál do konce, ale po mnoha frustracích z mechanismu "napřed musíš desetkrát umřít, aby tě konečně napadl jediný možný způsob, jak postoupit dál" necítím potřebu se k LIMBO ještě někdy vracet. Hra je extrémně lineární a absence příběhu nedává mnoho možností replayability. Kromě toho podporuje jen fullscreen a ovládací klávesy nelze změnit, což je v dnešní době docela fail.

Pro: Grafika, animace, temná atmosféra.

Proti: Ovládání, linearita, frustrující puzzly, velmi slabý konec.

+21

Castlevania II: Belmont's Revenge

  • PC 70
Druhá Castlevania pro GameBoy je mnohem povedenější záležitost. Hlavní zásluhu na tom má vyváženější obtížnost. Hra není jednoduchá, ale průchod je mnohem plynulejší. Pár problematičtějších míst se najde, ale celek je přiměřenou výzvou. Příjemnou pomocí je i přítomnost sekundárních zbraní jako v hlavních dílech. Není jich sice takové množství, ale i tak jde o vítanou pomoc a osvěžení bojů. Bossové také docela jdou, nejhorší jsou asi poslední dva. Přesto nic tak hrozného jako ve velkých dílech.

Pozitivní je také větší rozsah hry. Tentokrát vás čeká sedm úrovní, z toho první čtyři jde hrát v libovolném pořadí. Poslední je téměř jen závěrečný souboj, takže spíše šest plnohodnotných. Design úrovní je povedený, stejně jako v prvním díle, ale zde je přívětivější. Zákeřností hra obsahuje minimum. Technicky se nic zásadního nezměnilo a hra se dobře ovládá. Hudba je také o něco povedenější. Celkově je tak druhý díl prostě lepší, autoři se poučili z chyb a hraní mohu rozhodně doporučit.
+21

Life is Strange: True Colors

  • PC 85
Herní výzva 2024 - 10. V záři reflektorů - Hardcore: Dohraj hru, ve které se odehraje alespoň jedno pěvecké vystoupení nebo koncert.   
 
Jsem velký fanoušek prvního dílu Life is Stange, ale z nějakého důvodu, jsem všechny ostatní díly odkládal a až teď díky herní výzvě jsem si řekl, že bych mohl prubnout právě True Colors.

Ve hře se vžijeme do dívky Alex, která má superschopnost číst a do jisté míry ovlivňovat emoce ostatních - taková super empatie. Byl jsem k této schopnosti ze začátku trochu skeptický a bál se, jak to v samotné hře bude vypadat, a jaké bude její reálné využití. Naštěstí jsem byl mile překvapen a opravdu mě bavilo schopnost využívat kdekoliv a kdykoliv to bylo možné.

Při první návětěvě Haven Springs jsem byl trochu zaražen, jak přehnaně barevné městečko bylo. Působilo to na mě trochu nereálně. Ale kdo ví, taky to mohlo být tím, že je hra zasazena do období jara a příprav na jarní festival. Po chvíli pobíhání po městě jsem si na to ale rychle zvykl. Naštěstí je to jen maličkost a vyloženě jako minus to nevnímám. Grafika jako taková se mi ale celkově líbila.

Co jsem ocenil byla stará dobrá mechanika mobilního telefonu, kam vám chodí zprávy od ostatních postav a můžete si číst jejich statusy na sociální síti. Kromě telefonu tu byl i deník, kam si Alex zapisovala své zážitky a postřehy, které v průběhu hrou prožívala.

A teď k hudbě. Ta byla ve hře podle mého názoru perfektní. Skrze celou hru hrálo spousta indie rocku, ale i některé známější pecky a to já prostě můžu. Třeba od chvíle, kdy ve hře zazní skladba Creep od skupiny Radiohead, nemůžu tuto píseň dostat z hlavy. Když vám nějaký kousek hry, který vidíte nebo slyšíte, uvízne v hlavě na delší dobu, jsou to přesně ty momenty co na hrách miluju. K mému velkému překvapení se ve hře objevila i skladba Thank You od zpěvačky Dido, což je jedna z mých oblíbených skladeb.

Příběhově je hra trošku vlažnější. Nebylo to vyloženě zlé, ale rozhodně mě to nevystřelilo z bot tak jako první díl Life is Strange. První kapitola sloužila jako parádní rozjezd. Druhá a třetí kapitola byly trošku slabší a nudnější. Ve čtvrté kapitole to naštěstí zase nabralo vzestupnou tendenci a dočkal jsem se zvratu, který už se mnou trošku hnul. Poslední kapitola byla už jen taková tečka a vyvrcholení děje. Nakonec jsem si příběh užil, ale na konci jsem si říkal "Néé, to už je konec?". Přišlo mi to celé prostě moc krátké. Postavu Alex, ale i další postavy jako Steph, Ryan, Riley, Ethan jsem si opravdu zamiloval a mrzelo mě, že s nimi nemohu strávit více herního času. Dokonce mi po dohrání bylo chvíli i smutno, což se mi u podobných her stává často.

Pro: hudba, Alex a její schopnost, vedlejší postavy

Proti: kratší příběh

+18

Far Cry: Primal

  • PC 80
Hrál jsem ji na přežití a střední obtížnost. Mod přežití odebírá regeneraci staminy, takže musíte neustále chodit spát, hlavně po fasttravelu, totálně mě to štvalo, že jsem se spawnul u postele bez staminy. Mod ještě uzamyká některé skilly, který mě dost chyběli u dobívání velmi težkých táborů, takřka nemožné. Malý spawn potřebných zvířat na kožešinu. Víte, že když hodíte Urka do vody, po jednom questu u jezera, tak se na vás snaží mluvit z podhladiny?

Pro: Zachycení doby, zvuky přírody, humor, bossfighty

Proti: Zamčené skilly v modu přežití, záverečné titulky bez hudby

+3 +6 −3

Rift

  • PC 80
Asi nemá smysl předstírat, že by Rift v dnešní době patřil mezi živé a aktivní hry. Dobu své největší slávy má tato kdysi populární MMORPG dávno za sebou a ode dne, co se původní tvůrce Trion Worlds rozpadl a jeho hry převzal publisher Gamigo Group (konec roku 2018), to šlo s Riftem závratně z kopce. Přestože hra stále funguje a dá se hrát jak zadarmo, tak s poplatky, které přinášejí určité in-game výhody, populace serverů je ve srovnání s předchozí popularitou prakticky zanedbatelná. Je to škoda, protože Rift, ačkoliv značně inspirován svým velkým předchůdcem World of Warcraft, dokázal přinést originální herní zážitek v mnoha směrech. Začátkem tohoto roku jsem si z nostalgie vytvořil novou postavu a opět prošel stále skvělou dějovou linii za Defianty.

Co se mi na hře asi nejvíc líbilo ve srovnání s WoW? Všechno se vztahuje k období před 10 lety, kdy byla hra prakticky na svém vrcholu.

    1) Možnost tvořit specializaci postavy pomocí kombinace tzv. souls, které odpovídaly jednotlivým specifikům v talent tree. Na rozdíl od WoW, kde jsme měli talent trees dané natvrdo, v Riftu jsme si je mohli namíchat podle libosti. Díky tomu vznikaly i propracované studie o nejvhodnějších kombinacích souls a jednotlivých talentů pro různé situace (solo, dungeons, raids, PvP).
    2) Víc způsobů, jak zvyšovat úroveň vedlejších profesí, čímž se tento rituál stal přece jenom méně otravným a repetitivním. Například fishing - ve zmíněném Warcraftu byl hráč odsouzen k neustálému lovení ryb stejným způsobem, zatímco Rift tuto rutinu alespoň kombinoval s možností vyrábět návnady nebo konkrétní předměty do dimenzí (viz níže).
    3) Dimenze. To, že si hráč mohl vytvořit vlastní domov a zaplnit jej 3D objekty z ohromně široké nabídky, patřilo k nejzajímavějším aspektům Riftu. Objekty a stavební elementy se daly koupit od NPC nebo získat za questy a achievementy, což se týkalo zejména těch vzácnějších. Do dnešního dne mi stojí v jedné ze soukromých dimenzí Orphiel Farwind jako animovaná socha a památka na dokončení dlouhé řádky komplikovaných questů.
    4) Automatické vytváření skupin. Asi každý nový hráč MMORPG zažil situaci, kdy se snažil dostat do skupiny potřebné k zabití nějakého bosse nebo ukončení složitého raid questu, a byl odsouzen k ponižujícímu přemlouvání group leadera, aby pro něj našel místo. Rift toto vyřešil naprosto geniálně. Skupinu lze nastavit jako "free to join" (možná to dokonce bylo defaultní nastavení), takže stačí, aby se hráč nacházel někde poblíž, aby mu vyskočila možnost vstupu do skupiny bez dalších omezení. Zrovna tak bylo možné spojit několik skupin dohromady bez nutnosti rozpadu aspoň jedné z nich.
    5) Adventures. Kromě plnění běžných questů se mohl hráč zařadit do fronty na tzv. Instant Adventures. Šlo o skupiny 2 až 20 (možná 40, teď si nejsem jistý) hráčů, kteří společně plnili náhodně přiřazené group quests v náhodně vybrané oblasti, což byl skvělý způsob, jak nabrat spoustu XP bez větší námahy a ještě si otestovat lokace, na které jsme momentálně neměli dostatečnou úroveň. Instant Adventures totiž dočasně přizpůsobily level všech členů skupiny, aby odpovídal obtížnosti dané oblasti.
    6) Náhodné události. Na rozdíl od pseudo-náhodných repetitivních eventů, kterými se vyznačovaly pozdější datadisky WoW, byl Rift založen na invazích z trhlin (riftů) šesti (pozdějí sedmi) typů, kterými se do oblastí dostávaly armády elementálů a jejich poskoků. Kromě zavírání riftů, což byla sama o sobě událost, která se mohla přetavit i v open-world raid, bylo nutné počítat i se samotnými invazemi nepřátel, které, pokud je hráči ignorovali, mohly klidně ovládnout všechny základny a významné body v celé oblasti. Neustálá proměnlivost patřila k featurám, které mě dokázaly udržet u hraní hodně dlouhou dobu.
    7) Artefakty. Rift byl úchvatný také z důvodu, že v něm bylo pořád co dělat. Pokud jste si chtěli odpočinout od plnění questů nebo čekali ve frontě na dungeon/raid/bitvu, stačilo jezdit po krajině a hledat svítící kamínky různých barev, které symbolizovaly artefakty. Ty se daly ukládat do kolekcí a za hotové kolekce získávat další odměny a/nebo achievementy.

Určitě bych toho našel mnohem víc. Jo a v Riftu je možné uzavřít sňatek s jinou postavou. Dokonce je díky tomu zapsán v Guinessově knize rekordů. 14. února 2012 si své Ano řeklo celkem 21879 párů, což zatím žádná jiná hra nepřekonala.
+9

Jack Keane 2: The Fire Within

  • PC 50
Druhý díl Jacka Keana jsem před léty nesehnal, takže jsem si ho zahrál poprvé. No a oproti jedničce to byl pořádný sešup dolů. Mělo mě varovat to, že tu hru tady skoro nikdo nehodnotil, na internetu je jediná recenze a snad poprvé jsem k nějaké hře nenašel jediný návod, dokonce ani v angličtině!

Nebudu příliš pitvat grafiku, protože mám jiný monitor s mizerným podsvícením, nicméně grafika je opět ve 3D, karikovaná, podivně hranatá a řekl bych místy (Šanghaj, Hamburg) ještě ošklivější, než v prvním díle. Technická stránka je plná chyb a kiksů - hra občas přeskočí animaci, dialog, občas jsou místo titulků tři tečka nebo chybí úplně. Rozhovory jsou na některých místech utlumené, jindy je přeřvává hudba.

A s technickými problémy můžu plynule přejít i do hratelnosti. Zobrazování aktivních míst zobrazí jen to, co hra uzná za vhodné a když to hra uzná za vhodné. Ovládání občas přestane reagovat na určitý objekt, takže na něj nekliknete ani nic nepoužijete. V takové chvíli mě pomáhalo povyskočit si, případně zkusit něco zkombinovat v inventáři. Ano povyskočit si... tvůrci totiž měli pocit, že klasicky ovládaná adventura by asi nikoho nebavila a přišli s "vylepšením". Namísto myší ovládáte Jacka pomocí WASD a mezerníkem skáčete. Funguje to tak, že to 3D prostředí má různé neviditelné stěny, takže někam se nedostanete, něco krkolomně obcházíte a v jedné chvíli Jack pochodoval na místě asi krok před Amandou, zaseklý o neviditelnou stěnu, když jsem s ní potřeboval mluvit. No a skákání je učiněná katastrofa, Jack si prostě skáče kam chce bez ohledu na to kam se pokusíte natočit, takže jsem skákal jak dement po obrazovce sem a tam a u většiny skoků jsem přemýšlel jestli tam teda jde nebo nejde doskočit.

A ono se to celkově moc jako adventura nehraje. Předmětů máte pár, použitelných míst taky, vždycky máte nějaké malé místečko s pár věcmi k udělání a namísto řešení problémů hledáte kam se dá jít, kam vyskočit a hlavně jak tam Jacka dostat. První půlka je díky tomu opravdu zoufalá, po dlouhé době jsem si mezi hraním dával několikadenní pauzy a nutil se ji vůbec dohrát. S příjezdem do Afriky se to jakžtakž zvedne a to jak graficky, tak i herně - najednou je tu i nějaké to adventuření (vesnička), pár zapeklitých úkolů (chytání opice, sloni) a celkově díky druhé půlce se to u mě nakonec vydrápalo aspoň na těch 50%.

Samotný příběh ujde, ale žádná hitparáda to taky není. Jack, Amanda, fotografka Eva a inženýr Carl pátrají po několika částech amuletu, aby se dostali k pokladu Ukumba a v patách jim je zákeřný profesor Umbati. Části amuletu jsou klišé jak prase, co je Ukumba se dovíte na konci a je to opět klišé jak prase. Umbati není vtipný ani ničím zajímavý a ostatně humoru ve hře razantně ubylo. Zasmál jsem se, ale lehkost jedničky je ta tam. Druhý díl navíc jedničku brakuje ať už vrtáním se v Jackově minulosti a odhalováním toho, co už bylo odhaleno, finále je opět na vzducholodi. Cesty do podvědomí byla fajn, učení se pohybů a následné souboje tak nějak neutrální. Jak super nápad hodnotím možnost vybírat se komu ve hře budete dávat přednost - zda Amandě nebo Evě. Nu výběr to byl vskutku těžký :) jelikož Amanda byla hezčí, sympatičtější a navíc z předchozího dílu, zatímco Eva se chovala jako rozmazlená, nafintěná, hádavá kráva. Místy mě ale lezly na nervy obě dvě, ostatně v jedné lokaci jsem si musel vypnout zvuk - zatímco já řešil jak opravit auto, dámy si na pozadí vyměňovaly nekonečný proud jedovatostí.

Tak co s Jackem Keanem 2? Grafika průměrná, ovládání a technická stránka příšerné, pár slušných nápadů, špetka humoru a průměrný příběh. Za mě 50% a to jsem ještě hodný.
+11

The Secret of Monkey Island: Special Edition

  • PC 85
 "My name is Guybrush Threepwood, and I want to be a pirate!"  

Pokud budeme mluvit o legendě mezi žánry, tak studio LucasArts a jejich geniální série o Monkey Islandu, bude jeden z prvních titulů, který mi vytane na mysl. A já jsem rád, že jsem s touto sérií měl konečně čest setkat se i já, čímž jsem uzavřel (nebo spíš otevřel, když vidím, kolik dalších dílů tato série má) další z mých dětských kapitol, kdy jsem si hru pamatoval akorát tak z dema. Tak nyní vítej, plná verze...

Navíc ve speciální edici, takže s fungl novou grafikou, prostředím, hratelností, vychytaným hudebním doprovodem a atmosférou, kterou je třeba znova si užít. Nicméně Vy všichni nostalgií chtiví nezoufejte, na klávesnici se nachází tlačítko F10, které Vás navrátí do doby cirka před 30 lety, aby Vám připomnělo, jak se dříve adventury ze studia LucasArts dělaly. A ano, i já musím říct, že nostalgie je svině. Hodně často jsem přepínal a připomínal si dobu, kdy jsem hry na počítači teprve objevoval...

Na adventurách raných 90. let (a obzvlášť u těch LucasArts) mi vždycky hrozně vadilo to nepřeberné množství příkazů. Ve výsledku jste stejně používali tři a zbytek sotva, což tvůrci žánru postupně naštěstí pochopili. Jenže tady s tím speciální edice musela nějak pracovat a tak i zde to ovládání není jedno z těch nejintuitivnějších. Co ale naplat, pořád je to série o Monkey Islandu, takže je třeba počítat s tím, že kvality tato hra získá u hráče jinde.

A ty tu hra naprosto jednoznačně ovládla prostředím, vtipným příběhem a dialogy, které od začátku do konce nenudí. Dokonce bych si dovolil tuto hru označit za jednu z nejvtipnějších adventur v oboru. Je, podle mě, poměrně zajímavé, jak dříve humorná adventura byla devíza, zatímco dnes je taková hra spíš za odměnu. Pokud vůbec. Ve výsledku se totiž setkávám spíše s výrazně vážnějšími tituly. Přitom ale stačí málo, stačí mít nápad, být trošku komik a umět to převést do jednoduchého, ale účinného příběhu odehrávajícího se v Karibském moři.

Při překlikávání mezi starou a novou verzí musím zároveň neskonale uznat, že tvůrci si s touto verzí dali obrovsky záležet. Přidali dabing, který nemá chybu a celkově to upravili do krásně hratelné a zábavné adventury, která, pravda, má trošku kostrbaté ovládání, ale ve výsledku si na to zvyknete. Ona původní hra nebyla o moc lepší, co si budeme povídat. Takže to tu máte s tím nejlepším možným odkazem na původní titul. No a já se už teď těším, až se budu moct pustit do dalších dílů...

Pro představu, úvodní melodie, kterou jsem měl při hraní mnohdy tendenci jen sedět a poslouchat stále dokolečka dokola...do zblbnutí.

Pro: Opravdu krásně převedená legendární záležitost do aktuálního, dnešního hávu. Ve všech ohledech. Zábava, vtip, povedený dabing, překrásná animace, scenérie. Co dodat.

Proti: Snad jen, že tato edice si kostrbaté ovládání přebrala i z původní hry. Když už vydat hru znova, tak se vším všudy.

+18

Call of Duty

  • PC 85
Jestli nebyla Call Of Duty ta nejzábavnější a nejautentičtější střílečka z prostředí druhé světové války tak ať se propadnu do Východního Něměcka. Třeba takový Stalingrad nebo finální dobití Berlína to byl opravdu zážitek, ta hra se opravdu hrála s intenzivní radostí.

Jako ústřední – a také jediní – nepřátelé tu figurují nacisté, proti nimž je vedena trojkampaň prostřednictvím tří spojeneckých armád – americké, britské a ruské a hráč si plní povedeně postavené mise z pohledu tří hrdinů výše zmíněných národností. Strhující akce s měnícím se prostředím, různorodými úkoly od klasického dobití území ve smyslu prostřílení se přes hordy nepřátel společně s parťáky, přes single mise s nastražením výbušnin, sniperské souboje, sestřelování nalétávajících letadel kanónem nebo třeba dobití vesničky a následné bránění pozic před těžkou technikou než dorazí spojenecké posily.

Vše doplňuje nejen skvělý hudební doprovod ale především zvuky válečné vřavy ať z pohledu střelby a explozí, tak i křik a povely vojáků, potěší přítomnost různorodých zbraní, obtížnost je tak akorát, prostě za mě i po letech super zábava a těším se, až si střihnu datadisk United Offensive - 85 %
+12 +13 −1

Yakuza Kiwami

  • PC 70
Yakuza Kiwami má k Yakuza 0 nejen stejný engine, ale prakticky i všechno ostatní - ulice, obchody, předměty, vybavení, bojové styly, RPG vylepšení a minihry. Je to něco, čemu jsme my pckáři před dvaceti lety říkali datadisk. Chybí tu to, co mě v 0 velmi bavilo - hratelná druhá postava, kabaret a celá druhá čtvrť v Osace. To co přibylo, pokud to nebyly narážky na 0, mě spíš zklamalo. Přesto jsem se pořád dobře bavil, víc než u většiny západní AAA produkce.

Yakuza má kouzlo, že dokázala udělat z nouze ctnost a mnohé viditelné nedostatky prodat jako hodnotu navíc. Japonská nadsázka a infantilnost dokázala asi z 4 zvuků namísto plnohodnotného dabingu, z 4 prkenných animací namísto realismu a ze zápletky mimo rámec západní logiky vytvořit postavy a svět, který si zamilujete. To nejdůležitější pro příběh, emoce, jsou tu podány dobře. Přitom hlavní hrdina je ve stylu akčních filmů z 80.let naprostý nadčlověk, se kterým nelze moc soucítit. Nostalgická atmosféra (příběh se odehrává v 1995, takže tlačítkový telefony a telefonní budky jsou stále in) je umocněná tím, že se vše odehrává v čase předvánočním a během příběhových kapitol se tak střídá nejen denní období, občas i padá sníh. A v obchodech vám hrají vánoční melodie...

Ne úplně dobře fungují mechanismy, které jsou dosti repetitivní a ať už příběhově či ve volném pohybu prostě mlátíte lidi na ulici. Kamera je desorientující, jak v pohybu po ulici, tak při soubojích se díváte často, kam nechcete. Hlavní problém byl však u mě v hlavním a nejzábavnějším přídavku, Majima everywhere. Majima vás napadá na ulici v přestrojení a i zasahuje do miniher a jiných soubojů. Na soubojích s Majimou je založeno odemykání nejsilnějšího bojového stylu Dragon of Dojima, odemykáte si trénink nových pohybů, které si však zároveň odemykáte souboji v aréně. Mně se ten mechanismus nerozjel a teprve v poslední kapitole po dosažení maxima všech stylů jsem zjistil, kde je problém. No nezkontroval jsem kužel na ulici, tento souboj potom celý obsah rozběhne. Můj závěr tak spočíval v několikahodinovém pobíhání po ulicích a drcení palce při soubojích na ulici a v soubojích v aréně. A smutně koukal na 9999 skillpointů, které jsem neměl jak utratit. Souboje s lepšími nepřátely jsou otravné i z důvodu, že se v průběhu souboje léčí a vy s tím absolutně nic neuděláte, nemůžete jako jindy popadnout toho týpka za vlasy a ukončit ho, prostě ho mlátíte zatímco on v klidu netknutě medituje. Hlavní příběh funguje v tom, že jste zvědavý, jak se to vyvrbí. V něčem je velmi předvídatelný v klíčových věcech a naopak nefér nepředvídatelný (taky by vám dávalo víc smysl, kdyby Haruka vzešla ze znásilnění, hlavní záporák byl Niskihi a to ukradení 10M se nikdy nestalo? ).

Co říci na závěr? Yakuza Kiwami mě bavil, zároveň mě zklamal. Dohráno za cca 55h, hra mi asi třikrát spadla.. Už se těším, až přijde nálada na Yakuza Kiwami 2.

Pro: atmosféra, humor, postavy

Proti: horší než Yakuza 0, kamera, repetitivní souboje

+15

The Baron

  • PC 90
Baron zpracovává jedno z nejvíce deprimujících témat a mezi textově orientovanými hrami patří k nejkontroverznějším. Nejde však o lacinou snahu šokovat. Naopak. Její autor Victor Gijsbers vyučuje filozofii na univerzitě v Leidenu (přeložil např. Wittgeinsteinův Traktát) a vedle toho se dlouhodobě teoreticky i prakticky věnuje interactive fiction. Baron je jeho první hra a brutálně v ní tematizuje způsob, jakým jsme sami schopni i ochotni morálně nahlížet své chování. Děje se tak pomocí dialogických stromů, kde máte poměrně značnou svobodu, s jakou se budete morálně vztahovat k dané situaci. Tvůrce hry tu nevystupuje jako soudce, ale tuto úlohu přenáší na vás.

Nutno podotknout, že parserová forma klade jisté překážky na interakci, takže k nejhoršímu konci, který snad ani nechci uvádět, jsem se dopracoval až tehdy, když jsem si všiml, že autor v diskuzi na ifdb.org ke hře zminil, že určité příkazy odmítal jeden z jeho betatesterů do parseru vůbec zadat. Není tedy nepravděpodobné, že se nejtemnější propasti Barona někteří hráči ani nedoberou; a je to snad i dobře. Na druhou stranu, pokud se nebudete věnovat průzkumu prostředí a půjdete přímočaře za cílem, za kterým vás hra v prvním plánu vede, je teoreticky možné, že vám zůstane skryto to, čeho se skutečně týká. Baron obsahuje množství na první pohled ukrytého obsahu, který objevíte až při opakovaném hraní. A opakování je jedno z témat hry...

> look at the stars
Tens, hundreds and thousands of light years away, gigantic hot balls of gas are waiting, violently burning until they will implode under the weight of their own passion. Here on earth, their light has been weakened so much that they adorn the welkin as lovely candles against black velvet.
+18

Syberia: The World Before

  • PC 85
Herní výzva 2024 - 9. Ztraceno v překladu 

Po nemastné neslané trojce už jsem moc na další díl náladu neměl, ale když jsem viděl ta hodnocení, docela mě to nakoplo a já čtyřku právě dohrál. A musím říct, že lepší poctu si spisovatel Benoit Sokal přát nemohl.

Předně - příběh je opravdu skvěle napsaný, je plný emocí, radosti, zklamání i smutku a prolínání příběhů jednotlivých postav je vyřešeno na jedničku i s hvězdičkou. Grafika je nádherná a umí vykreslit vskutku nádherné scenérie. Kvůli výzvě jsem hrál s francouzským dabingem, což mi sice moc nevyhovovalo, protože neumím francouzsky ani nadávat, takže jsem musel neustále číst titulky, ale musím uznat, že namluvení působilo profesionálně a jednotlivé hlasy k daným postavám krásně sedly.

Trochu zamrzela celkem nízká obtížnost, kdy hra často připomínala spíše interaktivní film s občasným kliknutím než plnohodnotnou adventuru, ale díky skvělému příběhu mi to zas tak nevadilo. Občas jsem také musel zaskřípat zuby nad některými designérskými hrůzami (většinou to byly jen detaily, ale když se těch detailů sejde hodně, je to už dost znát).

Jinak ale hře nemám co vytkout, herní doba je slušná, technický stav v porovnání s trojkou je nebe a dudy a já se bavil celou dobu. Příběh je hezky zakončený (jen škoda, že jsme se nedozvěděli, jestli Dana ještě žije a setkala se s Kate) a vzhledem k Sokalově umrtí předpokládám, že další díl už nebude. Což je ale dobře, protože v nejlepším se má přestat. A čtyřka dle mého nejlepší je.

Pro: Skvělý příběh; krásná grafika; technický stav.

Proti: Nízká obtížnost; drobné chybky v designu.

+16

Castlevania: The Adventure

  • PC 60
První Castlevania do kapsy se mi hodnotí opravdu těžko. Na technické stránce se samozřejmě podepisují omezené možnosti GameBoye, ale přesto je grafika dostatečná, i když je celá hra pomalejší. Hudba je na poměry platformy také slušná. Hratelnost nepřekvapí, pouze zmizely sekundární zbraně a zůstal pouze klasický bič. Úrovně jsou pouze čtyři, každá tak na deset minut, ale díky obtížnosti hra vydrží mnohem déle. A tady se to začíná komplikovat. Hru si pamatuji i z originálního hardware a skákání přes propasti nebo po lanech bylo peklo. Ovšem dnes v rámci Anniversary Collection jsem neměl problém. Zda nová emulované verze poslouchá lépe nebo jsem z rozehraný z prvních čtyř dílů nevím, ale přikláním se k prvnímu názoru.

To samozřejmě dost ovlivní dojmy ze hry. Ano obtížnost je stále vysoká a možnost ukládání přijde vhod, ale není nehratelná. Největším problém je překonání třetí úrovně, konkrétně utíkání před bodci nahoru a doleva. Je třeba přesné načasování každého skoku a k tomu ještě likvidovat nepřátele téměř bez zastavení. Narovinu, potřeboval jsem dvoumístné množství pokusů. Až na tento prvek, který nesnáším v každé hře, jsou úrovně celkem povedené. Samotná hra, znovu opakuji, že verze z kolekce, je tak zábavná a stojí alespoň za zkoušku. Jeden z mála případů kdy nová zkušenost zlepší vzpomínky.
+20