Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Rise of the Ronin

  • PS5 80
Je to Nioh, není to nioh? Ponořme se hlouběji do tohoto problému.
Kdokoliv kdo má co do činění s Ninja gajden, či nioh, tak tuší, co může v této hře očekávat.

Dostáváme se do japonska v době vlády klanu Togukawa, přesněji ke konci vlády, která trvala skoro tři století. Nazývají nás zahalená čepel (Veiled blade) a cvičí nás ve smyslu boje proti shogunátu, tento výcvik připomíná cvičení šinobi, kdy ovládáme různé techniky boje, které ovšem získáváme budováním vyzeb (bond) s různými postavami napříč celou hrou.
Hlavní příběh se dá tedy vést třemi směry:
1, Boj za zachování tradičních hodnot a snaha o vytlačení lidí ze zahraničí
2, Neutrální postoj, kdy pracujete jak pro, tak i proti šogunátu
3, Přivítání všech západních hodnot a vynálezů

Pokud jde o příběh, ten je celkem dobře dávkovaný a vyvíjí se dle našich rozhodnutí, avšak toto se více projeví až v poslední kapitole. Ve hře očekávejte tři kapitoly, které se odehrávají ve třech městech a okolí.
Prvním je město Jokohama, přístavní město do kterého přijíždějí proudy cizinců. Druhým je Edo (dnešní Tokio), hlavní sídlo šogunátu. Posledním místem je Kjóto, které za mně osobně je nejhezčí lokace z celé hry.
První dvě kapitoly, budete plnit mise, jak pro šogunát, tak proti němu, byť se budeme v některých momentech rozhodovat, jestli půjdeme s pro-šogunátem, či proti němu.
To zásadní rozhodnutí ovšem nastane před začátkem třetí kapitoly, kdy se rozhodneme, ke které frakci se nakonec připojíme.
V mém případě šlo o proti šogunát, abych ctil historickou kontinuitu.

Vyjma hlavních a vedlejších misí, jsou zde takzvané "Bond" (vazbové) mise, kdy upevňujeme vztah s danou osobou. Tento vztah se dá navyšovat také konverzací, daním dárku, či soubojem s danou osobou v Doju.
Ve hře je celkem 52 takových NPC, avšak pouze 32 se k vám může připojit v boji.

Soubojový systém se velmi liší dle úrovně obtížnosti, a tak čím nižší obtížnost, tím méně životů má protivník. Dále v vyšší obtížnosti se více spotřebovává Ki (stamina), kdy protivníci vydrží nejen více poškození, ale i jejich obnova Ki je znatelně markantní (toto nejvíce vyplyne na obtížnost Midnight, což je takový NG+)
Ve hře je kladen velký důraz na postoje, tyto jsou děleny do tří skupin. Ten (nebesa), Chi (země) a Jin (člověk), další styly se odvíjejí od klanů, se kterými budujete vztah.
Souboje na tuto obtížnost jsou opravdovou výzvou a přidělejí vám nejednu vrásku, ale o tom napíši později.
Stejně jako ve hře nioh, zde máme dvě primární zbraně a dvě sekundární.
Mezi primární zbraně tak získáme katany, uchigatany, odachi, kopí, pušku s bajonety, velké meče, oxtail meče a šavle.
Pohyb po mapě nám usnadňuje jízda na koni, avšak jízda na něm je dobrá, pokud jedeme po hlavních cestách. Jízda mimo, kdy se musíme pohybovat přes překážky, je osinou v zadku.
Obtížnost midnight je tou vrcholovou obtížností, která je na míru dělaná hardcore hráčům, jen má jisté neduhy, tím největším problémem je, že pokud jste na obtížnost dawn poráželi silné nepřátele bez zásahu, tak vykrývání, či parírování je sama o sobě tím nejtěžším, k tomu přičteme šílené doplňování ki u protivníka a byť lze zvýšit jak regeneraci, tak útok, nebo delší výdrž ki za pomoci tzv. super remedy na celou jednu minutu, pak je souboj sice jednoduší, avšak vás odkáže na hodiny získávání materiálů a následné vyrábění těch to posilovačů.
Celkově tato obtížnost působí, že je stavěná do kooperace více hráčů, avšak pouze v případě misí, zbytek úkolů, je čistě na vašech schopnostech.
Během soubojů dochází k zakrvácení zbraně a to vyžaduje pravidelné očišťování, jinak očekávejte snížení poškození a toto je zásadní při soubojích na nejvyšší obtížnosti.
Takový malá technická poznámka, osobně jsem na levelu 77 a poražení protivníků v souboji 1 vs 1 byť je na levelu 94, není problém. Problémem jsou souboje proti náročnějším protivníkům v tzv. Public order.
Jde o skupinu 4 až 12 nepřátel, kdy narážíte na 1 až 5 silných nepřátel, kteří jsou opravdu nesmyslně silní, ačkoliv jste klidně o 14 levelů nad doporučeným levelem. Souboj, kdy série 3 silných útoků vás zbaví 2/3 života a vyčerpá všechnu ki, je poté jistou smrtí. Pokud přijdete o ki, pak se nelze ani doléčit, což osobně, absolutně nechápu. Pro ty, co by chtěli využívat podobné taktiky jako ve hrách souls, příkladem buď dvě seknutí a úskok od protivníka, věřte, že ten vás trefí i na delší vzdálenost. Kapitolou samo o sobě pak jsou protivníci, vybaveni střelnými zbraněmi, shurikeny či revolvery.

Vizuální nastavení nabízí dva režimy, důraz na kvalitu textur a důraz na kvalitu FPS. Lokace vypadají úžasně a množství vedlejších úkolů a různé sběratelské předměty krásně vyplňují jinak hluché místa.
Teď si dovolím být trochu pichlavý, ale chodit v blátě a nevidět po sobě stopy je opravdu přežitek o to víc, že ve sněhu již vidět jsou. Jen způsob jakým se pod vámi utváří ona stopa ve sněhu je spíše komický.
Souboje jsou sice nepůsobí moc reálné, avšak zvuk kovů dopadající na kov je velmi přesný a cím větší zbraň, tím silnější je zvuk.

Celkově na mě Rise of Ronin působí, jako takový test Teamu Ninja o jakou si fůzy Ghost of Tsushima s Assassin creed, za použití technik z Niohu. Tento mix působí celkem nevyváženě a vlastně hry působí, že sama vlastně neví, co chce být, to je bohužel škoda, neboť je mnohem přístupnější pro větší okruh lidí.
Co je ovšem velký průšvih, je multiplayer. V něm jde pouze hrát mise, které alespoň jeden hráč splnil a jde pouze hlavní mise, ještě né všechny. Matchmaking funguje velmi dobře, což nelze říct o soubojích v něm.

Platina mi zabrala 61 hodin

Pro: Námět, příběh, postavy

Proti: Bojový systém, nevyváženost obtížností, multiplayer

+7

Star Wars Jedi: Survivor

  • PS5 80
No. Po nějakých 25 hodinách mám hotovo a vlastně jsem na vážkách jak moc to bylo dobrý. Star Wars svět mám hrozně rád a vzniká teď z toho světa tolik produktů, že se v tom těžko orientuje. Herní série Star Wars Jedi patří podle mě k těm lepším, ale to neznamená, že by to bylo bez chyb.

U hraní jsem se většinu času bavil. Občas mě frustroval souboj, ale musím říct, že ke konci už jsem si na něj konečně trochu zvyknul, snižování obtížnosti v průběhu hry u mě ale proběhlo. Některé momenty jsou fakt skvělé a epické, některé ale na druhou stranu zase velmi slabé. Graficky vypadá hra nádherně, ale časté doskakování textur a grafické glitche se mi tu objevovaly v takové míře, co jsem dlouho u žádné hry nezažil (hrál jsem režim kvality na PS5 ve VRR režimu). Hudba je věc, ke které nemám vůbec žádnou výtku, krásně pracuje s hlavním motivem Star Wars a spolu se skvělým střihem filmových sekvencí, který opravdu má vysokou kvalitu a celkově cutscenes jsem si velmi užíval a filmový zážitek poskytuje věrně.

Některé vedlejší mise byly velmi zajímavé, některé ale opravdu jako výplň. A tak mi to vlastně přišlo u většiny aspektů hry, v některém ohledu velmi kvalitní, ale vždycky tam bylo něco, co trochu zážitek kazilo. Celkově mám tuhle sérii rád, nicméně nenabízí nic moc originálního, je to vlastně to stejné jako jednička v lepším, uhlazenějším kabátu - ač u jedničky si nepamatuju takové množství glitchů. Nemyslím si, že to je něco, k čemu se budu vracet, ale hra mi přinesla plnohodnotný zážitek a hodnotím ji i přes její nedostatky velmi kladně.

Velmi dobře si pamatuju i některé postavy, se kterými se jako hráč opakovaně potkáváte jen v baru. Bavilo mě poslouchat jejich příběhy a jak se vyvíjely v průběhu hry i když vlastně nesouvisely vůbec s mojí postavou a celkově s hlavní dějovou linií, celkově bar a jeho postupné rozšiřování o jiné postavy byla příjemná fáze hry.

Přijde mi, že se očekává, že přijde třetí díl a i přes výhrady, které k Star Wars Jedi: Survivor mám, se na případné pokračování budu těšit.

Pro: zpracování postav, prostředí, perfektní hudba, zajímavé postavy, poměrně zajímavý vývoj příběhu

Proti: grafické glitche a doskakování textur, slabší vedlejší mise

+7

Life is Strange: True Colors

  • PS5 95
Life is Strange: True Colors je moja prvá hra z tejto série. Do jej hrania som sa pustila s predstavami o tom, že príbeh bude cheesy s plno neoriginálnych teenage drama momentov. A že ho prefrčím bez veľkého emocionálneho pozastavenia.

Opak bol pravdou.

Hra je rozdelená, do piatich kapitol, v ktorých sa vyskytujú emotívne okamihy a rozhodnutia, ktoré ovplyvnia koniec hry. Po tom čo hráč dohrá hru, môže si jednotlivé kapitoly zopakovať a zmeniť rozhodnutia. Ja som to neurobila, keďže mi tie kapitoly prišli celkom dlhé. Ak by som si mohla vybrať,  brala by som viac, ak by boli o niečo kratšie a za to ich bolo o niečo viac. Hoci rozumiem, že v rámci príbehu dáva zmysel to, ako bola hra rozdelená.

Life is Strange: True Colors je plná emócií.
Hlavná hrdinka prichádza do malého mestečka za bratom, kde ma začať nový život. ( Do toho mesta som sa na prvý pohľad zaľúbila. Bol strasne klišovitý ale hneď by som si vedela predstaviť v ňom žiť.) Má zvláštnu schopnosť, cíti emócie druhých a určitým spôsobom ich dokáže ovplyvniť a využiť. Na začiatku som sa bála aby to nebolo ,,too much" a aby ma hra kvôli tomuto nereálnemu prvku neprestala baviť. Našťastie to všetko perfektne zapadlo do príbehu a osviežilo to hrateľnosť. Keď sa jedná o pocity, tak nesmiem zabudnúť, že sa veľká časť hry sústredí aj na rozvýjanie vzťahov s (nie len) opačným pohlavým. To či a ako som sa rozhodla pomôcť obyvateľom mestečka, sa ( ako hore spomínané) ukázalo na konci hry.
Sám príbeh a jeho výviv ma viackrát dosť prekvapil a tak som sa vôbec nenudila.

Hra je často sprevádzaná hudbou. Na viacerých miestach má hráč možnosť sa zastaviť a vychutnať si ,,tichý" moment, na pozadí ktorého hrá nejaká pesnička. Mala som rada tieto okamihy.
Hlavná hrdinka hrá tiež na hudobný nástroj a v jednej kapitole si zahrá na pódiu ako gitariska.

Inak, veľmi oceňujem LARP časť. Tá bola neskutočne skvelo urobená a priniesla mi množstvo zábavy.

Dúfam, že sa v budúcnosti ešte nejakého toho Life is strange s podobnými kvalitami dočkáme. Určite budem mať v pláne sa do toho pustiť.

Pro: Larp, príbeh, množst o menších interakcií s obyvateľmi mestečka, hudba

Proti: dĺžka kapitol

+7

Crown Wars: The Black Prince

  • PS5 65
Dotáhnout tohle do konce, byl skoro až heroický výkon. Crown Wars dokáže bavit, ale spoustu času mě hra regulérně srala. Minimálně na PlayStationu jsem momentálně bez nadsázky jeden z několika málo hráčů, co se prodrali až na konec.

Crown Wars vyšla v otřesném technickém stavu a sám jsem to na nějakou dobu cca po patnácti odehraných hodinách prostě vzdal. Měsíc po vydání je to sice o něco lepší, ale stále je to regulérní ostuda. Je to skutečně na pováženou, protože tady nemluvíme o obrovské open world hře, ale v jádru celkem jednoduché taktické tahovce, kde správně nefungují ani základní věci jako jsou třeba trofeje.

I teď tak hapruje obtížnost, kterou je třeba při každém zapnutí hry znovu manuálně zvednout (vždy se resetuje na tu nejlehčí). Hra ráda padá, nepřítel občas odmítá odehrát tah a často nepomůže ani reload pozice. Trofeje momentálně fungují jen tehdy, pokud hru po načtení znovu nahrajete z menu, jinak se po splnění požadavků nestane prostě nic. Alespoň, že ty nejpalčivější problémy jako třeba chybějící životy jednotek po naverbování už jsou snad opravené (jeden patch naopak způsobil chybějící HP u nepřátel… paráda!).

Vlastně bych hraní doporučil jen na „vlastní nebezpečí“. Je to škoda, protože ve své podstatě nejde vůbec o špatnou hru. V tahových soubojích jsem nechal nakonec něco přes 50 hodin a příběhové mise (ne příběh samotný) mě vyloženě bavily, zejména pak v okamžiku, kdy jsem si ve slušném editoru vytvořil partu inspirovanou reálnými kamarády. Konce hry se překvapivě dožili až na chudáka sira „Pařeza z Tišnova“ všichni!

Souboje jsou díky systému schopností navázaných jednak na zbraně a poté na jednotlivá povolání fajn a poměrně dlouho mě bavily i relativně generické vedlejší mise, díky kterým se dají pohodlně grindovat suroviny na vylepšení vašeho panství a potažmo i jednotek samotných. Ani na nejtěžší obtížnost jsem však neměl pocit, že by mě zdejší „doomsday mechanika“ v podobě rozšiřujícího se vlivu krvelačné sekty ohrožovala. Tento prvek jsem vesele ignoroval a vůbec mi nepřišlo, že bych za to byl od hry jakkoliv potrestán. Že by další bug?

Vyjma technického stavu má však hra přeci jen i neduhy, které žádný patch rozhodně nespraví. Příběh zasazený do stoleté války je vyprávěn strašně amatérsky a nikdy se ani pořádně nerozjede. Vysvětlující bloky textu, čerpající i z reálných historických postav, jsou zmatečné nezáživné plky a všemu nasazuje korunu ubohá kvalita cutscén a regulérně špatný dabing. Některé i poměrně základní mechaniky hra vůbec nevysvětlovala, což autoři částečně napravili alespoň doplněním tipů při načítání hry.

Crown Wars je tak zbídačený mrzák, ze kterého by přitom mohla být velmi obstojný středověký X-COM. Chce to ale ještě pár oprav, aby hra alespoň stabilně fungovala. Další důkaz toho, že hraní novinek hned po jejich vydání je často skoro za trest. Vzhledem k prachbídným prodejům se však bojím, že se Crown Wars do té pravé formy nikdy ani nedostane.   

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící;  digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Obstojně navržený soubojový systém se slušnými možnostmi; návyková hratelnost (když vše funguje jak má); zasazení do období stoleté války; editor

Proti: Tragický technický stav napříč platformami zejména po vydání; ošklivá grafika cutscén a směšný dabing; chybí tutoriál a i základní mechaniky nejsou často vůbec vysvětleny

+7

Chronos

  • PS5 65
Ač jsem i já občas toho názoru, že "v jednoduchosti je síla", nakonec musím naznat, že Chronos toho i na nevalném prostoru (cca 12 hodin na nejvyšší obtížnost) bohužel moc nepředvedl. V jádru jde tak o hodně prosťoučkou "soulslike", která v určitých momentech i slušně baví, v ničem však také nějak zvlášť nevyčnívá a mechaniky jsou nakonec jednoduché až příliš.

Asi nejvíce přelomovým prvkem mělo být stárnutí hlavní postavy s každou smrtí. Z posledního střetnutí se tak jako vítěz radoval můj 79-letý vetchý staříček (ne na dlouho). Stárnutí v konečném důsledku na hraní samotné však citelný dopad nemá. Jediným výraznějším prvkem je mechanika, kdy mladšímu hrdinovi stačí pouze jeden bodík dovedností pro zlepšení síly či zdraví, zatímco starej dědek už pro zlepšení kondice potřebuje bodů více, zato je však podstatně levnější skill "arcane". Arcane mi však i přes hodně univerzální build přišel naprosto k ničemu. Systém kouzel je hodně chabý – jde pouze o čtyři možná vylepšení vašich útoků. Speciální útoky je navíc potřeba nejdříve nabít běžnými údery což i přes vylepšený skill arcane trvá tak dlouho, že se k němu nedostanete za celý bossfight.

Chronos je hratelností ořezaná "soulslike" s tím, že autoři se vykašlali na nutnost opakovaného sbírání duší či jejich obdoby po smrti postavy. Úrovně tak přibývají standardně po dosažení dostatečného množství zkušeností. Hra má velmi omezený systém léčení a zvyšování úrovně často slouží hráči i jako lékárnička, jelikož zdejší obdoba "Estus flask" se obnovuje výhradně se smrtí a tedy i se zestárnutím hrdiny.

Zbraní hra nabízí celkem málo a nejsou ani příliš zajímavé. Štíty jsou celkem tři. Další vybavení neexistuje vůbec a hra tak z mnoha důvodů působí prostě dost omezeně. Nepřátelé jsou vizuálně sice celkem originální, nepřišli mi však příliš hrozivý a Chronos na mne tak mnohdy působil jako soulslike pro děti. To platí i pro bossy, kteří nejsou vyloženě špatní, ale spíše jen průměrní. Co mi přišlo vyloženě strašné je začátek dobrodružství. U hry podobného typu byste čekali rychlé vhození do akce a souboj, Chronos vás místo toho nechá běhat s mečem či sekerou v ruce po prapodivné výzkumné stanici a jezdit výtahem sem tam. Je to divný (byť později v rámci příběhu později alespoň vysvětlený) a velmi nezáživný začátek, kdy by se měli snažit hráče autoři spíše zaháčkovat než odradit...

Hra v sobě skrývá i lehké adventurní prvky a tím pádem i nutnost kombinovat či vhodně používat nalezené předměty. Vše je však relativně intuitivní a jediný menší zásek jsem zažil při klasické hádance s posouváním kamenů, na které jsem odjakživa vyloženě retard...

Chronos i přes svoji jednoduchost a viditelně nízký rozpočet i ambice dokáže bavit. Nevalná délka je vlastně spíše plusem a pro milovníky soulslike půjde o nenáročnou jednohubku s celkem zajímavým lore. Sám jsem si chtěl hru projít než se konečně pustím do navazujícího Remnant: From the Ashes a hra mě díky celkem nízkým očekáváním nezklamala, ale ani ničím vyloženě neoslovila.

Hodnocení na DH v době dohrání: 66 %; 6. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Střízlivá délka, díky které hra nezačne nudit; adventurní prvky; stárnutí hlavní postavy je alespoň nějaký nápad

Proti: Po stránce hratelnosti velmi ploché; málo zbraní a vybavení; nic moc nepřátelé; velmi ubohý systém "kouzel"

+7

Pumpkin Jack

  • PS5 65
Pumpkin Jack pro mě bylo moc milé překvapení, které jsem si zahrál jen kvůli herní výzvě. Od začátku mi u této 3D plošinovky sedla estetika hry, který čerpá s Burtona. Herně je pak hodně šmrnclý MediEvilem z PS1. Estetiku ještě podporuje jedoduchá, ale moc příjemná hudba.

Herně je patrná, jak malý tým lidí na tom dělal a krom krátké herní doby, je to znát i na nepřesném platformingu či nudných mezihrách v roli dýňové hlavy. Ve hře jsem umřel cca 30x (což vám hra vtipně po každé smrti ukáže) a z toho jen tak 2x při souboji s bosy, zbytek právě kvůli nepřesnému ovládání a kameře.

Hra je rozdělena na 6 ůrovní a 6 zbraní, které postupně Jack odemyká a bude používat, ale to ty nejsou tak důležité. Já se držel u meče v podstatě celou dobu co to šlo. Na konci každé úrovně čeká boss, který není nikterak těžký, ale vždy je originální a zábavný.

Celkově bych hru určitě jako takovou hříčku na dva večery doporučil.

Pro: hudba, humor, pasáže s "jízdou"

Proti: nepřesný platforming, krátká délka

+7

One Finger Death Punch 2

  • PS5 70
Jednoduchá sympatická parádička. Před lety jsem se velmi solidně zabavil u jedničky a druhý díl tak byl jen otázkou času. I když moje výsledná známka hodnocení není vyloženě vysoká, přesto OFDP 2 s klidným srdcem doporučuji. Jde totiž o prakticky ideální výplňovku.

OFDP 2 si vůbec na nic nehraje a i přes jistou rozmanitost v herních módech jde vždy víceméně o to samé – se značně stylizovaným panáčkem za pomoci pouhopouhých dvou tlačítek seřezat/skopat/postřílet zástupy nepřátel na hromadu.

Hra hlavně z počátku funguje výborně a stává se návykovou. Ono naštěstí chvíli trvá než se to stylové mydlení stane stereotypní, díky tomu jsou první hodiny čistá (byť v jádru banálně jednoduchá) zábava. Druhý díl přináší nové powerupy i herní módy. Přiznám se, že jsem úplně nevypozoroval rozdíl mezi jednotlivými úrovněmi daných schopností (asi se aktivují o něco častěji?) a některé, jako třeba jízda na koni, jsou vyloženě otravné. Bodů k jejich odemknutí však budete mít habaděj a o žádném taktizování zde nemůže být řeč. Schopnosti se aktivují samovolně... ono by na to vlastně jinak v zápalu boje ani nebyl čas.

OFDP 2 není hezkou hrou a nezní ani kdovíjak dobře, nízký rozpočet a vývojářský tým o dvou lidech je zde prostě cítit, na druhou stranu, jádro hratelnosti je zábavné a vydrží po mnohem delší dobu, než by se mohlo na první pohled zdát. Časem se však hra přeci jen vyčerpá, animace se opakují a možností nepřibývá... a z počátku perfektní jednoduchou zábavu začne nahlodávat zub stereotypu. Než se tak však stane, odreaguje hra víc než obstojně.

Hodnocení na DH v době dohrání: 72 %; 7. hodnotící; digitání verze PSN

Pro: Zpočátku krásně návykové; jednoduchá, ale funkční hratelnost; fajn animace útoků

Proti: Místy až ošklivý vizuální styl; jednoduchý nápad se po cca deseti hodinách naprosto vyčerpá; horší hudba a zvuky

+6

Ratchet & Clank

  • PS5 70
Moc pěkná hopsačka se spoustou akce(střílení) a vtipných hlášek.
Je to dlouhé tak akorát, aby to nezačalo nudit.
Zbraňový arzenál je pestrý a každý si vybere svojí oblíbenou zbraň. Hra vás donutí sem tam vyměnit zbraně ale jenom protože vám dojdou náboje. Ne proto, že by tahle konkrétní zbraň byla lepší na toho či oného protivníka.

Pro: Akce, vtip, zbraně

Proti: Ovládání lodí

+6 +8 −2

Sniper Elite V2 - The Landwehr Canal

  • PS5 50
Po vizuální stránce pěkná mapa absolutně nezapadá do hratelnosti hry. Vinou kontroverzních designerských rozhodnutí je The Landwehr Canal jedna velká frustrace i když za to hráč vlastně úplně nemůže.

Mapa je velmi otevřená a posetá nepřáteli, hra přitom ukládá na naprosto nevhodných místech a zážitek je z toho v konečném důsledku značně rozpačitý. Opakovaně se mi stalo, že mi hra uložila ve velmi špatném momentě a já se z obklíčení nepřáteli nedokázal dostat jinak než restartem celé mise. Nakonec jsem to potupně proběhl na obtížnost "Cadet" jen aby nezůstala prácička již napořád nedokončena. Minimálně co do pocitu z hraní tak jde o vůbec nejhorší misi, jakou má remaster Sniper Elite V2 ve své nabídce.

Hodnocení na DH v době dohrání: 56 %; 8. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Mapa je po vizuální stránce celkem zajímavá

Proti: Design úrovně neodpovídá hratelnosti hry; ukládání na nevhodných místech

+6

Resident Evil Village: Winters' Expansion

  • PS5 85
Výborné rozšíření, které přidává od všeho trochu a pár příjemných bonusů navíc. Novinka v podobě návratu pohledu z třetí osoby může vypadat jako maličkost, ale pro mě osobně jde o naprosto stěžejní prvek. Experiment v podobě FPS módu ze sedmičky bych osobně viděl spíše jako alternativu než nový standard pro sérii.

Zpoza ramene hlavní postavy jsem prošel celou základní hru, rozšíření Shadow of Rose jinak hrát ani nelze. Samotné příběhové DLC je zřejmě hlavním tahákem pro většinu hráčů a svoji roli plní velmi zdatně. Skvěle rozšiřuje zážitek z Ethanova dobrodružství, a i když je příběh přeci jen trochu předvídatelný, rozhodně nepostrádá emoce.

I při relativním loudání vydrží rozšíření na tři hodiny čistého herního času, což možná není mnoho, na příběhové DLC mi to však přijde adekvátní.  Základní hru jsem kvůli nesmyslně nevyvážené obtížnosti na úplném začátku prošel na obtížnost “Standard”, kde mi ale chyběla výzva. Tvůrci avizovali, že DLC bude obtížnější a v režimu “Hardcore” je to skutečná lahůdka. Hratelnost se daleko více vrací ke kořenům žánru a spíš než o akční hru jde o plíživý horor umocněný nedostatkem munice. Z nepřátel už nic “nepadá” a co si nenajdete, to jednoduše nemáte. Zcela chybí také nůž a v kontaktním boji je tak Rose zcela bezbranná. 

Přídavek je navíc podstatně děsivější než základní hra a to prakticky ve všech pasážích. Je trochu škoda, že se podíváte převážně do zrecyklovaných lokací z původní hry, ale citlivými úpravami a jasným důrazem na hororovou složku jsem si opětovnou návštěvu důvěrně známých lokací jednoduše užil. Již ze základních nepřátel, nápadně připomínající mozkomory z Harryho Pottera, čpí hrůza a jejich “polibek” hravě překonává kousance lykanů. Někde kolem půlky poté zcela přebírá otěže horor a po slušnou část DLC si vystřelíte maximálně tak do trenek. 

Třetí část obsahu míří do módu Mercenaries. Ten bohužel ani v GOLD Edici neumožňuje změnit pohled kamery. Osobně jsem v módu příliš času nestrávil i když obsahu věru není málo a nové postavy dodávají hraní zcela novou dynamiku. Osobně však vnímám Mercenaries jen jako fajn doplněk, který mě nedokázal strhnout k opakovaným průchodům. Přeci jen přímočaré střílení nezvládá Village ani zdaleka tak dobře, jako třeba novodobý DOOM. Fanoušky si arkádová střelnice však rozhodně najde a s kladivem strýčka Heisenberga je slušná zábava. Jen ne příliš dlouho. 

Péče po vydání nebyla u osmého dílu možná tolik poctivá, jako minule, i tak jde však o fajn nálož nového obsahu. Pokud jste tak na výletě na východoevropském venkově ještě nebyli, zajeďte tam rovnou se zlatou jízdenkou v podobě GOLD Edice základní hry. Obsah za peníze navíc stojí...

Hodnocení na DH v době dohrání: 78 %; 7. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press

Pro: Pohled z třetí osoby hře prostě sluší nejvíce; skvělé příběhové rozšíření, které dokáže vyděsit; nové postavy do módu Mercenaries; fajn drobné bonusy

Proti: Recyklace prostředí v Shadow of Rose; v přímém srovnání s předchozím dílem není dodatečného obsahu zase tolik

+6

Batman: The Telltale Series - Episode 5: City of Light

  • PS5 65
Přijde mi nesmyslné komentovat každou epizodu zvlášť, proto si tu s dovolením "odložím" názor na celou sérii. "Hry" od Telltale jsem měl svého času vlastně dost rád a jestli správně počítám, je Batman: The Telltale Series sedmým odehraným kouskem (jako nejlepší bych doporučil  Tales from The Borderlands a samozřejmě první sezónu The Walking Dead). Bohužel je i kouskem (skoro) nejhorším. Možná mi za ty léta minimalistická (a vlastně pořád stejná) hratelnost Telltale přestala stačit, některé prvky má Batman ale v porovnání s dalšími výtvor autorů prostě horší.

Předně je třeba zmínit překvapivě špatný technický stav u šest let staré hry o rozsahu slabých deseti hodin. Jednou mi hra spadla, jindy se zase na obrazovce vůbec neobjevila jedna z postav (na komisaře Gordona klábosícím se vzduchem je tristní pohled), o grafické bugy ostatně není v Batmanovi nouze. Hra je ve stavu, který by šel určitě krátce po vydání tolerovat, dnes už je to však na pováženou.

Po stránce hratelnosti je to jednoduše slabota. Zasazení do univerza největšího detektiva všech dob (sorry Sherlocku) by si alespoň o pár logických miniher nebo základní "adventuření" říkala. Hra obsahuje sice pár míst, kde je potřeba spojovat stopy, těch je však vždy jen pár a u hry vážně není potřeba vůbec přemýšlet. Vrcholem jsou pak souboje, řešené pomocí QTE. Většinou je prakticky jedno, jestli tlačítko stihnete zmáčknout nebo ne, scéna se odehraje úplně stejně. Občas jsem si připadal hrou oblbován jako když dám svému dvouletému synovi na hraní vypnutý ovladač... neskočí mi na to a já autorům také ne.

Ano, u Telltale her jde vždy primárně o příběh. Ani zde není špatný, i když některá příběhová vyústění nedávají moc smysl. Hra sleduje linku, kterou se vydal prozkoumat i letošní snímek s Pattinsonem v hlavní roli a nechybí jí zajímavé momenty. Záporáci se však tentokrát snad až na Harveyho autorům moc nepovedli. Naštěstí to dost zachraňuje samotná postava Batmana, který v podání Telltale nejen skvěle vypadá, ale Troy Baker mu svým výkonem dodává také tu správnou hloubku. Zdejší Bruce Wayne sice vypadá možná trochu moc jako svatoušek, i tak je hlavní hrdina největším tahákem hry. I proto, že se vás autoři budou opět vehementně snažit přesvědčit o tom, že na vašich volbách strašně záleží (což samozřejmě ani tentokrát, není tak úplně pravda).

Mám rád Batmana, mám (relativně) rád adventury od Telltale, ale tentokrát si to prostě úplně nesedlo. Jestli se nepletu, někdy kolem vydání právě této hry začaly projevovat problémy, které nakonec vedly ke konci studia minimálně takového, jak jsme ho dříve znali. Kouzlo z největší pecek tvůrců "falešných" adventur se u Batmana nepovedlo zopakovat. Ani tak však nejde o vyložený průšvih a fanouškům netopýřího muže by se obstojné převyprávění jednoho z méně známých Batmanových dobrodružství mohlo líbit. Jen nesmí čekat, že si moc zahrají.

Hráno jako součást Herní výzvy 2022 – " 7.  Hippokratova přísaha: Dohraj hru, ve které se vyskytne lékař nebo zdravotnické zařízení." – Základní varianta /poslední kousek do sbírky, výzva splněna, hurá :)/

Hodnocení na DH v době dohrání: 72 %; 51. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Dobře zvládnutá postava Batmana; některá zábavná rozhodnutí; z větší části příběh

Proti: Z menší části příběh; pár "slabších" postav; slabá až skoro neexistující hratelnost; technické potíže a grafické bugy; dopad rozhodnutí je ve skutečnosti mizivý

+6

Clash: Artifacts of Chaos

  • PS5 60
Příjemně zvláštní, nebo jen divné? Nakonec asi od obou trochu i když mínusy přeci jen převažují. Zeno Clash jsem kdysi odehrál a rozhodně šlo o kousek, který člověku utkví. Clash: Artifacts of Chaos přichází po čtrnácti letech a autoři překvapivě opustili FPS pojetí (což zpětně vnímám trochu jako chybu) a opět byl slibován hodně netradiční kousek. No což o to, netradiční to vážně je, jen ne vždy úplně zábavné.

Hlavní hrdinou podivného příběhu v ještě podivnějším světě Zenozoik je Pseudo. Samotářský mistr bojových umění, jež se jednoho dne připlete k záchraně malé chlupaté koule pojmenované “Boy” (podobnost s novodobým God of War čistě náhodná?). Boy má unikátní léčivé schopnosti, díky kterým se dostává i do hledáčku mocné entity zvané Gemini. Vyprávění má pár momentů, ale autoři kloužou spíše jen po povrchu. Třeba záporáci nedostali skoro žádný prostor a jejich motivace tak nejsou vůbec prokreslené.  Nakonec vám prostě bude stačit fakt, že je potřeba zmydlit hlavního padoucha a jeho vrchní pohůnky aby měla chlupatá koule konečně pokoj. 

Ústřední záporák je stvoření s mnoha hlavami, z nichž jsou však jen dvě “živé”. Sám Pseudo vypadá doslova jako povadlý pánský šourek (dokonce je tomu poplatně chlupatý). Ona hra obecně příliš neuznává zajeté standardy a zdejší postavy sice vykazují humanoidní znaky, navzájem si však nejsou prakticky vůbec podobné. I na ohyzdného hlavního hrdinu si však zvyknete a Clash alespoň sbírá body za neotřelé designové nápady. 

To však platí jen do vzhledu postav. Leveldesign není kdovíjak rafinovaný a i když se autoři inspirovali v systému zkratek, které zprofanovala série Dark Souls, do kolen z něj rozhodně nepůjdete. To ostatně souvisí i s trochu nemotorným pohybem hlavního hrdiny prostředím.

Uznávám, že grafická stylizace může někomu skvěle sednout, ve mě vzbuzovala spíše rozpaky. Díky němu se hra stává nezřídka velmi nepřehlednou. Vypíchnout však musím zajímavou hudbu, která hráči jednoznačně utkví. Jen by se nemusela tolik opakovat. Špatný ostatně není ani dabing postav a až na pár výjimek tak po audio stránce funguje hra zdatně. 

Hlavní devizou hry jsou souboje na blízko a hlavní postava si cestou osvojí různé bojové styly i několik zvláštních úderů. Systém vylepšování však není příliš intuitivní a opět jde o dost plochý prvek hratelnosti. Navíc jde jen velmi špatně poznat, že se Pseudo nějakým způsobem zlepšil. Na podávání informací je hra prostě velmi strohá.

Clash nabízí soubojů vážně hodně a i přes poměrně slušnou řadu bojových stylů bohužel ke konci již regulérně nudí. Z letargie vás sice občas vytrhne zajímavější skvadra nepřátel, hře však chybí i nějaké další oživení. Samotným kontaktním bojům trochu schází uspokojivost, což je u mlátičky dost škoda. Příjemným prvkem v soubojích je však přítomnost “friendly fire”, který je zábavné a občas i nutné využívat. S radostí jsem sledoval jak naštvaný sloní mutant místo vás “nechtěně” zadupe do země parťáka. 

Nedopečeně bohužel působí i minihra Ritual, kterou lze vyvolat před většinou soubojů. Jde o relativně jednoduchou hru v kostky, přičemž hody lze následně modifikovat speciálními předměty. Jen vítěz klání poté využije svůj artefakt, který neblaze ovlivní nepřátelský tým. Zpočátku je to možná fajn, již po pár partiích vše začne otravovat. A vy Ritual vyvoláte jen v pár případech, kdy to hra přímo vyžaduje.

Clash je tak dost zvláštní hra, která se tak vehementně snaží být jiná, až trochu zapomněla být také zábavná. Důraz na kontaktní bojová umění dokáže zaujmout, soubojový systém bohužel není dostatečně uspokojivý na to, aby utáhl patnáctihodinovou hru. Pokud se přesto rozhodnete dát hře šanci, určitě na ni budete dlouho vzpomínat. Jen je otázka, jestli přímo v dobrém.... 

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press (zde můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: V některých směrech vážně originální; friendly fire v soubojích; hudba

Proti: Místy velmi nepřehledné prostředí; nepromyšlený systémy vylepšování postavy a craftingu, které působí jako "do počtu"; soubojový systém není úplně terno; neohrabaný způsob vyprávění

+6

Marvel's Spider-Man 2

  • PS5 --
Ja to dám celé do spoileru a budem mať s tým svätý pokoj :D kde začať? po príbehovej stránke sme sa dočkali asi toho, čo každý očakával. Rovnaká šablona ako v jednotke, kde je na úvod veľký boss fight (Kingpin = Sandman), ktorý predzaznamenáva blížiacu sa hrozbu v strede príbehu (Mister Negative = Kraven), aby sme na koniec dočkali ešte "nečakaného zvratu" (Doctor Octopus = Venom). Čo sa týka výberu záporákov zo Spideyho širokej rogue gallery, rozmýšľal som koho povyťahujú. Jednotka ich mala okolo 11-12 aj s DLC, dvojka sa nezahanbila a okrem spomínaných troch sme sa dočkali zaujímavej squadry. Nie som moc nadšený z recyklovania niektorých záporákov, ale z príbehového hľadiska chápem, prečo tam sú.

Teraz k pár levelom. MJ si prešla krásnym evolvom, kedy sa vie už aktívnejšie brániť a k záveru hry to na mňa dýchalo Resident Evil atmosférou :D. Moja teória bola, že sa dočkáme Gwen a jej prípravy na Spider-Gwen, to sa žiaľ nekonalo, miesto toho sme dostali hrateľné dve iné postavy. Paradoxne sa mi viac páčil ten side-quest s Hailey a to, ako celý svet stíchol a jak vníma okolie. To bolo veľmi pekné a som rád, že sú v PlayStatione takto inkluzívni. Príbehová časť s Venomom bola spočiatku fajn, cítil som sa trochu Hulk, ale veľmi ma rýchlo celý gameplay s ním omrzel. Ak fakt rozmýšľajú nad Venom spin-offom, budú mať čo vylepšovať. Veľmi ma bavil level s Black Cat, ktorá sa hrala na Doktora Stranga :D a tie prechody skrz portály mi pripomínali prelety v Rift Apart.

Teraz gameplay. Web wings sú ku*** satisfying :D ľutoval som, že som si ich upgradoval až niekde v polovici hry :D oveľa lepšie ako swingovanie a mám strach, že jednotka aj Miles Morales stratia kus čara pre mňa po tomto. súbojový systém sa mi zdal taký pol kroka naspäť. Akože klasické kombá ostali, ale tie špeciálne schopnosti a gadgety mi prišli tak neintuitivne dané, že kým som použil to čo som chcel, vystrelil som 2 iné veci. Not great, not terrible. Pochváliť chcem ešte collectibly a side aktivity v meste, ktoré podľa mňa všetky stúpli o úroveň vyššie, či už základne a fotenie alebo skvelý easter egg u spider-botov a neidentifikovateľných terčov.

Čo sa týka oblekov, len z málo z nich som mal wow efekt, ale niektoré mali skvelú nostalgickú notu. Tipujem, že sa dočkáme aj DLC a môj odhad je, že sa v ňom dočkáme Carnaga a keď nie Gwen, tak pravdepodobne asi Silk, ak si ju nenechajú až do trojky.

Podčiarknuto, spočítané, hra ma bavila, užil som si ju a aj keď som bol osobne rozpačitý z niektorých rozhodnutí vývojárov, nie je to nič, čo by tu hru zhadzovalo dolu a to som mal aj funny glitche a bugy. (pri intre Venoma Peter doslova stratil v cutscénach hlavu :D)

Pro: Web wings, levely, side aktivity

Proti: Malé glitche, schopnosti, recyklácia postáv

+6

FAR: Changing Tides

  • PS5 75
Jde o pokračování FAR: Lone Sails , avšak tentokrát se vydáme skrze zaplavenou oblast zdecimovaných vesniček až po otevřené moře.

Na začátku se ocitáme ve vesničce zjevně poničené přírodní katastrofou, a tak nezbývá, než se vydat prohledávat okolí. Protloukáme se zemi zaplavenými domy až konečně narážíme na bárku, kterou se nám podaří vyrazit z vesnice do vln okolních vod.
Pokud jde o příběh, tak je spíše nejasný a smysl celé cesty, tak nějak vyplyne až po dosažení konce hry.

Na své cestě narážíme na nejrůznější stavby, které jsou koncipovány jako puzzle, jejímž vyřešením se otevírají cesty, získává se nové vybavení pro naši loďku či získáváním krabic s materiálem, který lze později využívat k pohonu lodě - spalováním.

Základním herním principem je v tomto případě, řešení hádanek a mikromanagement řízení lodi. Takže pokud nebudete sbírat potřebné krabice s "odpadem", pak jste odkázáni pouze na pohon za pomoci větru, což není zrovna nejefektivnější způsob dopravy, navíc v situacích, kdy máte modul pro potápění, je vám plachta opravdu k ničemu.
Většina puzzlů je velmi jednoduchá, atak jejich plnění je spíše natahováním herní doby, než-li výzvou, co rozkmitá mozkové závity.

Stejně jako v případě prvního dílu, je celá hra po vizuální stránce velmi podobná.
Při plavbě nic nepotěší víc, než dobře zvolená hudba a to v tomto případě, hezky doprovází atmosféru toho, co se aktuálně děje na obrazovce. Takže se setkáváme s relaxační částí , tak i s melodií gradující napětí.
dále každá interakce s různými předměty, nebo stroji je doplněna o specifické ozvučení. Menší roli nehraje ani zvuk prostředí, tudíž slyšíme zvuky větru, šum vln, či "švitoření" prolétajícího ptactva.

Celková doba k dohrání je něco okolo tři hodin, tudíž nejde o náročný titul. Spíše o příjemné vyzkoušení si něčeho odlišného. Jelikož jsme zaměstnáváni roznorodou činností, tak hra působí poměrně krátce.

Není to hra, ke které by se člověk vracel, ale rozhodně stojí za vyzkoušení.

Pro: Vizuální zpracování, mikromanagement, hudba a ozvučení

Proti: Lehké puzzle, prázdný příběh, krátká herní doba

+6

Megaquarium

  • PS5 85
Jaké to asi je, být managerem takového akvária? Jak náročná to musí být práce? Na to všechno dostáváme odpovědi právě ve hře Megaquarium.

Již podle názvu lze soudit, že hlavní náplní bude vedení akvária, což je naprostá pravda a byť to může znít triviálně a člověk si říká, co by se asi tak mohlo stát? Odpovědí je opravdu hodně.
Na začátku se dostáváme do malého již vytvořeného akvária, kde máme několik zaměstnanců a celé tři expozice ryb. Bonusem je pak počáteční kapitál, se kterým se pouštíme do rozšiřování našeho akvacentra.

Hlavní mechanikou tohoto sandboxu je budování. Takže začínáme z volbou typu akvária, který má v principu několik odlišných tvarů, které lze přizpůsobit na délku a šířku. Pak zde máme obchod se samotnými rybami, které se řadí do dvou kategorií: sladkovodní a mořské, vyžadující odlišný typ vody. V těchto kategorií jsou ještě dvě pod kategorie a to ryby vyžadující teplejší vodu, či chladnější vodu.
Každá ryba má výčet vlastností, takže je nelze libovolně kombinovat navzájem. Dalším aspektem hry je, že každá ryba přiřazená k jednotlivé expozici po nějaké době dospěje dospěje a zvětší tak prostor zabraný v akváriu. Takže pokud si špatně spočítáme velikost ryb, některé hold nedospějí.
V zásadě máme ryby typu: Dravec ( ti požírají menší ryby, případně i měkkýše), Sdruženáře (typ vyžadující větší počet stejného druhu), Samotáři (ryby co nesnesou v akváriu nejen stejný druh, ale i jeho příbuzné druhy), Jeskyňář (ryby a mořští obyvatelé, vyžadující v akváriu nějaký ten prvek jeskyně, případně kusu dřeva, do kterého se lze schovat) a čističi (měkkýši vyžadující ryby, aby se měli čím živit).

Dalšími důležitými ukazately jsou okysličení a čistota vody. Pokud nevlastníme ještě měkkýše, kteří jsou schopni živit se trusem ryb, pak nezbývá, než nakupovat systémy filtrace vody. Dalším zařízením je ohřev respektive chlazení vody, které je důležité dle zvolené volby ryb. Tyto zařízení musí být napojeny na danou exhibici a tak se setkáváme s náročnou výzvou, kdy je potřeba předělat celý systém fungování technické části. Jak už to tak bývá, po nějaké době, se tyto mechanizmy opotřebovávají, a tak je na našich zaměstnancích, kteří jsou opraváři, aby daný přístroj opravili.

Hra umožňuje vytvářet zdi a také přiřazovat jednotlivé prostory pro daný personál, případně vytvářet technické zázemí, do kterého lze vstoupit pouze dveřmi pro personál. Toto je asi tím nejdůležitějším aspektem budování. Takže je třeba mít nějakou vizi, jak se do budoucna bude rozšiřovat celé akvacentrum.

Nejdůležitější roli v celém "cirkuse" pak hrají zaměstnanci. Každý dostává jiný výčet schopností a to na odlišných úrovních. Čím je zaměstnanec schopnější v dané kategorii, tím vyšší plat bude dostávat. Za odváděnou práci získává zkušenosti, které mu napomáhají zvyšovat svou kvalifikaci. V pozdějších levelech se objevuje možnost školení, ta umožňuje zvýšit odbornost v jednotlivých schopnostech a to ať u krmení, přes servis zařízení, přes uklízení až po přednášek o danném druhu, či zajišťování prodávání upomínkových předmětů.

Každá exhibice nám dodává tři základní položky:
1, body reputace (slouží k levelování a odemykání dalších úrovní) a s tím v ruku v ruce i nové vybavení, ryby, či akvária.
2, estetizační body (umožňující otevírat nové dekorace, či vodní rostliny)
3, výzkumné body (poskytující výzkum vzácnějších ryb a mořských živočichů)
Vrcholem je poté dosáhnutí 10 levelu, kdy ve hře otevřeme všechny možné vylepšení a dostupné živočichy.

Pokud jde o vizální stránku, hra je čistým standardem pokud jde o sandboxový titul. Pokud jde o stránku ozvučení, tak vyjma notifikací, zde nehraje zvuk moc podstatnou roli.

V součtu jde o celkem zdařilý počin z indie prostředí, který spíše osloví všechny nadšence sandboxu, případně milovníky zvířat, avšak za cenu stejnorodé opakující se činnosti, kdy vám občas zaměstnanci vykouzlí nejednu vrásku na čele.

Pro: Velká variabilita koncepce exibicí, systém levelování, jedinečný koncept hry

Proti: stejnorodá činnost, malý obsah živočichů a akvárií, limitovaný počet zaměstnanců

+6

Resident Evil 4

  • PS5 90
Původní RE4 jsem sice hrál kdysi na PS3, ale je to už tak dávno, že pro mě jeho remake byl prakticky novou hrou. Přesto jsem právě čtvrtý díl dlouho považoval za jeden ze dvou nejlepších (spolu s dvojkou) a jeho remake mi naprosto odzbrojujícím způsobem připomněl, proč.

Čtvrtý Resi byl vždycky trochu jiný. Pro mě osobně představoval jakýsi most nebo transformační předěl mezi původní “svatou trojicí” a žumpou v podobě následující pětky a zejména šestky. Ovšem předěl, který se povedl. Tatam byla statická kamera, zmizeli dokonce i (zdánlivě neodmyslitelní) zombící a naopak pořádně přibylo akce, takže všechny klíčové fundamenty se zásadně změnily. Tedy, naštěstí ne úplně všechny, protože to nejdůležitějsí zůstalo - atmosféra, výzva, zábava, prostě duše samotné hry. RE4 Remake pokládám za téměř dokonalý remake, podobně jako remake dvojky nebo třeba Demon´s Souls. Zachovává všechny kvality, genialitu a jakýsi x-factor originálu, nabízí překrásné moderní technické zpracování a hlavně, nic neztratil. Všechny obsahové změny a implementace moderních prvků hru výhradně vylepšily a pro fanoušky originálu je tohle splněný sen a naprostý “love letter” od kouzelníku z Capcomu.  

Obrovský respekt si u mě RE4 Remake vysloužil tím, že nevyměkl. Nejde zbytečně naproti casual hráčům a nebojí se místy pořádně přitvrdit, a to i na normální (nebo standardní) obtížnost. Zároveň však není vyloženě sadistický a netrestá hráče víc, než kolik unese. Je to prostě původní klenot v novém kabátě, který vám toho nedá příliš zadarmo, ale který vás také umí odměnit skvělým zážitkem, adrenalinem a pocitem, že hrajete výjimečnou hru.  

Hra nabízí tři výrazně odlišná prostředí, přičemž nejlepší a nejtěžší mi přišel prostřední hrad a zabere velmi slušných 20 hodin.
+6

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue

  • PS5 50
Na poměry mého oblíbeného rogue-lite žánru, je Firegirl prostě strašná slabota. Autoři jako by vůbec nepochopili, co hráči na žánru tak milují a hra tak i přes slibný nápad velmi rychle začne nudit. Vlastně jsem chvílemi ani neměl pocit, že hraju zástupce rogue-lite, ale spíše línou plošinovku, ve které mě tvůrci hry nutí opakovat čtyři vždy prakticky stejné úrovně neustále dokola.

Nápad s hasičkou v hlavní roli je sice fajn, ale autory nakonec asi poměrně dost limitoval. Během jednotlivých runů se tak vůbec nezlepšujete a i těch pár permanentních vylepšení, co lze před výjezdem na požár zakoupit, za moc nestojí. Vlastně skoro polovina upgradu tvoří vylepšení, které zajišťují vyšší přísun peněz, či ostatní vylepšení zlevňují. Úrovní jsou čtyři typy a byť jsou náhodně generované, různých proměnných je žalostně málo a tak každá návštěva hořícího lesa, či hotelu vypadá skoro stejně.

Samotná hratelnost je zpočátku celkem fajn. Hašením ohnivých monster si nejen vyčistíte cestu dál, ale přináší to i cenný čas na víc. Chvilku jen trvalo než jsem si zvyknul na pohyb ve vzduchu za pomoci hasičské hadice s vodou. Obsahu je však žalostně málo a hra se prakticky vůbec neposouvá. S trochou nadsázky se dá říct, že na konci hry Firegirl jen docákne o něco dál a vydrží víc zranění. Hru provází tupý příběh a pro jeho dokončení je potřeba sesbírat v úrovních celkem 13 ohnivých knih. To vám zabere tak 5-7 hodin z nichž dobrou půlku jsem dojížděl jen ze setrvačnosti. Závěrečný "bossfight" byl poté jeden velký výsměch a já byl hodně rád, že mám FIregirl i přes nevalnou herní dobu za sebou. A to vážně není moc dobrá vizitka.

Hodnocení na DH v době dohrání: 70 %; 2. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Hasičská tématika; každá z úrovní je při prvním průchodu fajn

Proti: Málo obsahu; nutnost opakování úrovní, které vypadají i přes náhodné generování vždy takřka stejně; divné grafické bugy v hořícím lese; nudné upgrady; otravný příběh

+6

Until Dawn

  • PS5 80
Herní výzva 2024: 4. Tenkrát v Hollywoodu
 
Interaktívne filmy vážne nie sú mojím krajcom chleba. Čisto z toho dôvodu, že sledovať de facto jednu dlhú cutscénu, pri ktorej len sem-tam musíte stlačiť nejaké tlačidlo, prípadne prejsť chodbou z bodu A do bodu B, mi proste nepripadá ako atraktívne trávenie času. Na strane druhej sa stále držím svojho pravidla, že po ťažkej hre si dám niečo odpočinkovejšie, niečo, pri čom nebudem musieť príliš premýšľať. A Until Dawn vyzeral fajn a celkom atmosféricky, takže som dlho neváhal a hru som si zakúpil.

Námet je starý ako ľudstvo samo. Partia nadržaných mládežníkov si vyrazí na chatu do hôr. Medzi niektorými to škrípe, plus sú samozrejme všetci spojení nejakým tým traumatickým zážitkom z minulosti. Okolo len sneh a lesy, v ktorých sa niečo skrýva. (samozrejme tu máme aj klasické hororové propriety v podobe maskovaného magora, ľakačiek, špiritistickej tabuľky, halucinácií, opusteného sanatória v lesoch, tmavých tunelov či Wendiga) Čo by sa mohlo pokaziť?

V podstate je to celé jedno veľké klišé, ale čert to ber, na mňa to fungovalo. Atmosféra bola viac než slušná, ľakačky ľakali a napätia tam tiež bolo dosť. Samozrejme, ak ste videli aspoň zopár slasherov, tak vás tu nič moc neprekvapí. Osobne ma ale bavilo napríklad lavírovanie medzi tým, či sa dívam „len“ na slasher, alebo v príbehu hrajú rolu aj nadprirodzené sily. Spočiatku to vyzerá na prvú možnosť, neskôr ale tvorcovia vyrukujú s Wendigom. Bolo to fajn, ale mám trochu pocit, akoby to tam prilepili až neskôr, keď zistili, že len maskovaný magor im tých desať kapitol neutiahne.

Pochválil by som aj dabing, grafiku a hudbu. Fajn bol aj systém vetvenia. Samozrejme platí, že onen veľkohubý butterfly effect je skôr taký reklamný slogan, ale s tým som počítal, takže mi to nevadilo. Vytkol by som trochu upadajúce tempo v závere. Vôbec celá deviata kapitola mi prišla skôr ako ukážka scenáristického zúfalstva a naťahovania. Trochu ma štvalo aj nelogické správanie postáv (i keď to patrí k žánru) a samotné postavy, ktoré mi viac-menej všetky prišli ako nesympatickí blbečkovia a blbky. Kamera sa síce snažila o efektné filmové zábery, ale občas mi trochu komplikovala orientáciu v priestore. Celkovo teda fajn zážitok.

Pro: audiovizuálna stránka, atmosféra, príbeh je klišé, ale funguje

Proti: upadanie tempa v závere, málo sympatické postavy, sem-tam glitch

+6

Marvel's Spider-Man 2

  • PS5 100
Moje první gamesa na PS5. A nemohlo to dopadnout lépe.

Už od prvních minut jsem věděl, že tohle je hra pro mne. Nejen už vzpomínaný první díl byl něco, co mne uhranulo a splnil mi sen se zhoupnout na pavoučích sítích, ale i hry jako Batman atd jsou prostě hry, ve kterých trávím velice rád všechen zbylej čas.

A tenhle díl byl opravdu zase skok pro mne. Ze začátku mi chvíli trvalo než jsem se zorientoval, protože je vše velký, krásný a taky občas krkolomný. Ale jakmile uděláte první mise, setkáte se s postavami, tak epická jízda může začít.

Asi nikoho nepřekvapí, že tohle vypadá jak film. A ono to tak i působí, vyprávění příběhů, obrovské scény, kde vše vybuchuje, všichni se bijou a do toho Spíďové vedou v průběhu monology, dialogy a vše, na co jste od Spídyho zvyklí a že to opravdu funguje.

Co mi trochu vadilo, tak byl charakter Petera. Ne, že by to byl nějaký problém, ale více sympatický mi přišel Miles a nedostával tolik prostoru, co by úplně zasloužil. Ale to je jen takový můj problém. A taky je potřeba zmínit boss fighty.

Ty jsou dlouhé a každý boss fight má několik fází. S postupem času se ten fight i prodlužuje a občas to dokáže být frustrující. Tady mi vadilo, že když hrajete už na těžší obtížnost a např v druhé fázi umřete, musíte to vykonat celé znovu a bossové vám opravdu nedají nic zadarmo. Ale o to se pak člověk víc snaží, aspoň jsem to tak měl já, ale připadal jsem si občas už zoufale. Ale nakonec jsem dospěl ke zdárnému konci. Ale možná to bylo jen tím, jaký jsem kopyto a jelikož nemám opravdu rád tuhé fighty, tak občas nadávám, když se s něčím takovým setkám.

S příchodem jednoho záporáka dokonce hra dostane temnější spád a opravdu z takového pohádkového začátku se stane temnější jízda. Pokud si myslíte, že víte o Spíďovi všechno a že vás nic nepřekvapí, tak tahle hra vás vyvede z omylu. Tady opravdu nevíte co čekat a autoři si připravili opravdu ne jedno překvapení.

Co se týče vedlejších misí, tak je jich tu pár na výběr a co je super, tak se od sebe liší. Ale i tak, když si vyberete jednu, musíte v ní udělat pár misí, které potom dycky vyustí v nějaký konec, proto určité podmise budete muset vícekrát absolvovat. Asi největší frustraci mi dělalo hledání malých robotků, kteří se nacházejí různě po městě, ale opravdu doporučuju tohle dodělat, protože ten konec v této vedlejší misi stojí za to.

Celkově to opravdu bylo krásně strávených cca 25 hodin herního času a já nemohu jinak než doporučit tento výlet do pavoučího světa, kterej má opravdu co nabídnout a jde vidět, že autoři si dávaj záležet, protože to co vám vadilo minule, je tady opraveno a ten vývoj je opravdu znát.

Pro: filmovost, velké množství postav ze světa Spidermana, délka hry, příběh, vedlejší mise, skoro všechno tu opravdu funguje

Proti: ze začátku problém s ovládáním, charakter Petera, boss fighty jsou tuhé a dlouhé, některé vedlejší mise nebyly tak zábavný

+6

Spirit Roots

  • PS5 65
Hra Spirit Roots mě překvapila hned dvakrát. Nejprve tím, že vlastně není vůbec špatná a poměrně záhy i svojí vysokou obtížností. Pro představu, dohrát Spirit Roots mi trvalo déle, než pokořit prvního Crashe Bandicoota. Hra přitom obsahuje jen pět světů, každý po deseti (teoreticky) velmi krátkých úrovní.

Úskalí spočívá v tém, že váš panáček nevydrží nic. Jeden libovolný zásah od nepřítele či náraz do smrtící překážky a je rázem vymalováno. Tvrdošíjně jsem jel alespoň na "střední" nastavení obtížnosti, kdy od každého checkpointu máte k dispozici tři pokusy a při selhání se jde hezky od začátku. V pořádné peklo se hra zvrhla v posledním světě. Už od samotného začátku hry při pohledu na zamrzlou krajinu poslední lokace zaléval pot. Na ledu to totiž co? NA LEDU TO KLOUŽE.. což je prvek, který mne již v nejedné plošinovce přivedl na hranici infarktu. Závěrečná ledová pasáž mi sežrala času asi jako celý zbytek hry a bezejmenný pajdulák zde vypustil duši nesčetněkrát. Finální dvě úrovně před závěrečným bossem (který je mimochodem naprostý srágora a nezatopí vám naopak vůbec) se hra zvrhla v absolutní torturu.

Vyšší obtížnost bych vnímal jako pozitivum, kdyby však byla hra fér... ale ona dost často není. Největší prohřešek Spirit Roots spočívá v tom, že často není vidět, kam skáčete, nebo jaké překážky se nachází kolem vás. Přichází tak na řadu metoda pokus omyl a to je prostě špatně. Stačilo by přitom trochu "odzoomovat" a hra by byla rázem přehlednější. Nejhůře je na tom v tomhle ohledu opět ledový svět, kde často nepřátelé splývají s pozadím a nedokáži ani spočítat, kolikrát mne zabil přehlédnutý padající rampouch.

Spirit Roots je co do principů velmi jednoduchá plošinovka. Lze pouze skákat dvojskokem, mlátit mečem a střílet pistolkou. Divil jsem se, že mi to vlastně stačí. Až na problém s přehledností jsou úrovně zábavné a díky obtížnosti i dost napínavé (byť často i nesmírně frustrující). Na hře dělalo pár lidí a je to vidět, přesto má poměrně příjemný vizuál. Zabloudil jsem i na profil hry na Steamu, dle kterého má mít hra "dojímavý příběh se šťastným koncem"...heh.. Hra obsahuje jen krátké intro o tom, že budete pomáhat panáčkovi hledat cestu zpět domů. Konec hry poté vypadá tak, že zabijete finálního bosse a prakticky se závěrečným úderem naběhnou titulky. Vnímám to tak, že nešťastný panáček stále stojí někde na zamrzlé plošince a čumí směrem doprava. Krásný a dojemný to konec epické story, že :)?

V kostce jde o překvapivě fajn plošinovku bez větších ambicí. Sice postrádá cokoliv, co by ji výrazněji odlišilo od konkurence, zábava je s ní však solidní... pokud tedy překousnete místy frustrující obtížnost, která ne vždy hraje podle pravidel fair play.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Překvapivě solidní úrovně; fajn souboje s bossy; pěkný vizuální styl; výzva (většinu hry)

Proti: Výzva u konce hry je již čirá frustrace; hra je často nefér; prakticky chybí konec; po stránce principů jde o hodně prostou plošinovku bez nosnějšího nápadu

+6