Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Distrust

  • PC 55
Tahle hra působí na první pohled super. Ale pouze jen na první pohled. Ve chvíli, kdy se do hry zaberete, zjistíte, že jí něco chybí – chybí ji hloubka a člověk má pocit, že stále něco vrže a nesedí. A když přece jen tohle překousnete a hře věnujete svůj čas – ona se vám odvděčí pádem. Poprvé, podruhé …počtem uložení jsem se přiblížil sérii Commandos – a pamětníci vědí, že tam se s quick save a quick load nešetřilo. U Distrust to ale rozhodně není ve prospěch zážitku. Hru přesto zdobí povedená, i když mnohokrát viděná zápletka a k hutné atmosféře přispívá i skvělá zvuková kulisa. Na druhou stranu – hudbu pak radím vypnout dřív, než se ohraje a začne štvát.

Na tuhle hru jsem se podle popisku poměrně dost těšil ale bohužel výsledek je daleko za očekáváním. Myslím, že i sami autoři musí cítit, že tohle převedení jejich nápadů do reality se tak docela nepovedlo. Pokud jste fanoušci žánru a hru už vlastníte, klidně jí nějaký ten čas věnujte, ostatním doporučuju šáhnout po povedenějších zástupcích žánru.
+18

Fantasy World Dizzy

  • PC 80
Dizzy byla série, která v 90. letech kolovala po mnoha pirátských počítačích. Bylo jich více dílů, podobných jako vejce vejci :) A většinu z nich jsem v těch dřevních dobách nedohrál, protože neexistovaly návody a nakonec jsem se někde zasekl.

Dizzy je totiž hopsačka jen na povrch. Titulní hrdina vajíčko Dizzy se vydává zachránit svou Daisy, unesenou zlým čarodějem Zaxxem. A tak poskakuje krajinou tvořenou navazujícími obrazovkami, může sice zahučet do propasti nebo umřít raz dva na nějakou past, ale nebojuje s nepřáteli. Místo toho sbírá předměty a používá je na (víceméně) logických místech a hledá 30 mincí. Pod povrchem arkády se tak skrývá v podstatě adventura, ve které se dá ovšem velice snadno umřít. Dizzy má tři životy, spadnout do propasti je docela snadné, protože po skoku se Dizzy ještě chvíli kutálí. Nebo Vás zabije pochodeň či nevychytáte nějakou složitou akci (přeskakování nosorožce, přiblížení se k drakovi). Přesto je arkádová část jako taková spíše lehčí, dá se snadno naučit a zapamatovat.

Problém je spíše adventurní část. I když jsem vyhrál tunu adventur, musel jsem se asi dvakrát podívat do návodu a především jsem měl problém najít zmiňovaných 30 mincí - některé se totiž dost rafinovaně ukrývají, přiznám opět, že v nalezení dvou z nich mě musel pomoc návod (jedna se skrývala za hromadou listí, které nebylo vidět, druhá se objeví na začátku). Mimochodem 30 mincí slouží k prozaickému účelu - Daisy si totiž Dizzyho nevezme, dokud nebude mít peníze :D :D. Dalším problémeme je omezený inventář, kde Dizzy pobere jen 2 předměty (později čtyři) a musíte rozmýšlet co potřebujete teď a co ne.

Každopádně mě Fantasy World Dizzy bavil. Je to pohodovka, kde sice umřete a hrajete od začátku, ale vyzbrojeni zkušenostmi kam skočit a především co tam udělat se nakonec hra dá bez problémů dohrát. Jsem zvědavej na další díly.
+13

Days Gone

  • PS4 80
Jednou z mnoha věcí, která se mi na Days Gone líbila je hráčův postup. Pomalu se učíte jak zabít jednoho člověka, jednoho Freaka, pět Freaků, jak správně jezdit na motorce, abyste šetřili benzínem a nakonec i jak vyhlazovat hordy. Na podobný přístup už v dnešních hrách moc nenarazíte. Zjednodušené lze říct, že se jedná o přímý opak k Horizon. A tím, naneštěstí, většinu casual hráčů odradí.

Nejedná se sice o úplný survival, ale několik prvků hry nebude každému sedět. Fast Travel je docela drahý a míst pro něj málo. Mapa není posetá otazníky a většinu úkolů si tak musíte najít sami. Nemáme tu žádný epický příběh o spáse světa, ale spíš osobní cestu jednoho, nepříliš sympatického, chlápka (a jeho motorky). A vůbec postavy jsou překvapivě zajímavé a většina z nich má i hloubku. V dobrém slova smyslu většinu z nich nebudete mít moc rádi.

Krásný vizuál (především efekty počasí) je zaplacen horším technickým stavem. Grafické bugy, doskakování textur a hromada dalších problémů zůstává, i na PS4 Pro, skoro rok po vydání. Žádný problém sice nezamezuje postupem hrou, ale nepříjemné jsou, o tom žádná. Stejně tak nepotěší stereotyp, tolik běžný pro open world hry. Úkoly se opakují a některé lokace navštívíte, v jejich rámci, i několikrát.

I přes to všechno si ale vývojáři za Days Gone zaslouží pochvalu. Udělali tří áčkovou hru, která není pro masy a pokud ji věnujete svůj čas, tak pevně věřím, že nebudete litovat.
+26 +27 −1

Cosmo's Cosmic Adventure

  • PC 50
Tohle jsem si původně chtěl zahrát místo Crystal Caves. Nakonec mě ale Crystal Caves bavili mnohem více. Cosmic byl těžký, přetěžký a bohužel vůbec ne tím zábavným způsobem jako třeba Rayman.

Základním problémem je tentokrát grafika, resp. engine. Ten stejný byl použit u Duke Nukem 2 a i tam jsem měl problémy, ale tady ty problémy vygradovaly na max. Grafika je prostě změtí textur bez ladu a skladu a sebemenší logiky, kde si v té vší přeplácanosti nevšimnete v 90% případů nějakého nenápadného ostnu, bodáku, plamenu či monstra. Ruku v ruce s tím jde design úrovní, který je prostě absolutně nelogickým bludištěm. V orientaci nepomáhá ani mírně trhaný scrolling, který je ve všech verzích co jsem zkoušel.

A do třetice je tu brutální obtížnost, kterou bych nazval totálním maglajzem. Ze začátku to není patrné, ale později se na Vás valí hordy monster ze všech stran, na každém kroku a skoku jsou bodáky, plivače ohně či další pasti. Výsledek? Snažíte se prokousat dopředu, rezignujete na nějaký průzkum a sběratelství (protože sbíráte body co jsou Vám k ničemu) a na každém kroku ztrácíte energii a umíráte. Nic nepomůže opatrný pomalý postup, protože proti Vám stojí "random bordel", navíc tvůrci spoustu skoků udělali tak, že prostě energii ztratit musíte.

Takže kritiku mám za sebou a teď začít chválit... jenže ono není moc co. Jak jsem psal grafika je slabá, ovládání a boj těžký. Příběh? Malý mimozemský kluk ztratí na Zemi rodiče a vydá se je hledat. Kdo by čekal na Zemi boje s lidmi, bude zklamán, většinou na Vás útočí různé monstra. Nakonec vybijete 3*10 úrovní a zjistíte že rodiče se vůbec neztratili a naopak hledali Kosmíka. Inu stačilo počkat u rakety

Ve hře se dá ukládat na začátku kola, postava má tři dílky energie a narozdíl od jiných Apogee her je tu spousta energie na doplnění. Cosmic má dále přísavky, díky kterým můžete šplhat po zdech, zachytávat se a užít si spoustu frustrujících šplhacích pasáží a kličkování mezi pastmi :). Cosmic ale bohužel nemá zbraň. Na to kvantum monster by se hodil minimálně těžký protipěchotní kulomet, ale místo toho máte pokládací bomby které jsou pomalé a k ničemu a skáčete příšerám na hlavu. Příšery bohužel většinou útočí ze všech úhlů jen ne z takového, aby šlo skočit na hlavu.

Kola jsou obrovská, nenavazují tématicky ani prostředím, ale ze začátku se třeba na 5-10 pokus do konce dostanete. Pak už ne. Takže jsem v půlce 2 epizody vyměkl, hru spustil přes DoxBox SVN Daum, kde se dá libovolně ukládat a s tímto menším podfukem hru dojel. I tak to bylo peklo. Jsem si stoprocentně jistý, že bez toho by to bylo tak na 2 měsíce tréniku. Hra mě nebavila a to tak, že jsem uvažoval ji smazat, ale hrdost hráče zvítězila. Hodnocení odpovídá mým pocitům - i když připouštím, že jisté objektivní kvality a standarty Apogee tu jsou.
+16

Shadows of the Damned

  • PS3 75
Shadows of the Damned se hodnotí poněkud obtížně, ta hra má neskutečně skvělé a chytré nápady, bohužel kvůli EA se musel Suda51 spolu se svým týmem docela držet při zemi a hra byla kvůli kecání do scénáře nesčetněkrát předělaná a napsaná znovu, údajně to ani neměla být střílečka, ale spíše něco jako walking simulátor beze zbraně. Váš ukecaný sidekick Johnson měl být původně holka se kterou by byl časem i milostný poměr.

Každopádně, řešme radši to co se k nám dostalo. Hlavním hrdinou je Mexikánec Garcia Hotspur, který zabijí démony a vždy nacházel po krušném dni odpočinek v náruči své milované Pauly. Jednoho dne, jí ale unese Fleming, vládce pekla který si chce Paulu vzít. Garcia se tedy vydává se svým sidekickem mluvící lebkou Johnsnem na pouť skrze peklo a že to je dost frustrující, ale i zábavná jízda.

I když nám tvůrci slibovali že se jedná o Psychologický Thriller, tak bych spíše hru přirovnal k hororovému komediálnímu road tripu s lehkou dávkou surrealismu. Vy totiž cestujete napříč peklem a poznáváte jak poměrně originální potvory, tak i různá místa v pekle a musím uznat že mě prozkoumávání novým lokací vždy bavilo a byli udělané dost originálně. Do toho navíc v průběhu hry objevujete i různé knížky, které vám Johnson předčítá a skrz to se dozvíte i minulost různých bossů. Celkově v tomhle měřítku je hra hezky vypiplaná, JENŽE !!!

Přes to že hra umí překvapovat a bavit (odkaz na Evil Dead potěšil), tak hratelností hra umí být místy dost frustrující. Hra vás seznamuje s množstvím mechanik, musíte používat různé zbraně a střely aby jste zneškodnili dané nepřátele, do toho musíte střílet kozu aby vás nepohltila temnota a když se všechny ty mechanismy najednou dají do jednoho, je to sílá a frustrace zaručena. Do toho tam jsou občas nervy drásající mini-hry, jako střílení z obřího kanónu, což mě donutilo si vytrhnout pár vlasů (Ta jakoby arkádová kreslená mini-hra byla, ale skvělá). I tak vás to, ale kupodivu nějak nutí pokračovat a to i přes to že místy hra na vás hazí všechno možné a vy už se v tom pomalu nemůžete vyznat.

Díky neskutečné chemii kterou má hlavní dvojka, jste prostě nuceni to dohrát. Johnson totiž hlásí jednu hlášku za druhou a Garciův sarkasmus ho skvěle doplňuje, jedna z mých nejoblíbenějších herních dvojic (pořád ale vede Sam a Max !!!) Ještě za zmínku stojí skvělý soundtrack od Akira Yamaoky, ten člověk válí neskutečně.

Když to vezmu celkově, tak hra má pořád potenciál, jde vidět že tvůrci se drželi zpátky a i když Suda51 do toho dal spoustu skvělých nápadů, pořád to celé působí nedodělaně, že toho mohlo být mnohem více. Takhle z toho máme jenom docela dobrou střílečku se skvělými nápady.

Pokud tedy máte chuť si zkusit něco trochu jiného a i se při hraní docela nasrat, dejte tomu šanci. Já jen doufám že Suda51 bude mít peníze a udělá pokračování přesně podle sebe. Přeci jen Garciův příběh lehce pokračuje v Travis Strikes Back

Pro: Hlavní dvojka, humor, soundtrack, vizuál, prostředí, dabing, mechanismy a občas i potřeba přemýšlet

Proti: Nevyužitý potenciál, někdy frustrující až běda, možná lehce repetetivní (ale hra to snižuje díky různým mini-hrám apod.)

+21

Spider and Web

  • PC 65
Spider and Web byl pro mě dlouhou dobu hrou-mýtem. V rámci renesance interactive fiction na konci devadesátých let minulého stojetí představuje Andrew Plotkin jednu z klíčových postav a jeho hra Spider and Web se mnoho let umisťovala na samém vrcholu neoficiálního žebříčku interaktivních próz. Chodil jsem kolem ní po špičkách, skoro jako kolem pomyslného svatého grálu, a dohrát jsem se ji pokusil vlastně až nyní, kdy mne zápal pro tento specifický žánr již poněkud opustil - a nakonec nevím, co si s ní vlastně počít. V prvé řadě bych ji asi nedoporučil tomu, kdo se o interaktivní prózy začíná teprve zajímat, protože se nejedná o snadnou záležitost. Bez mučení musím přiznat, že jsem větší část jel otrocky podle návodu, byť právě tu jednu neslavnější hádanku jsem vyřešil sám (není totiž ve skutečnosti tolik obtížná). Po prvotním hezkém "aha efektu" nad způsobem vyprávění příběhu (doporučuji nečíst si kvůli spoileru zdejší popisek) jsem totiž zjistil, že se design hry bohužel liší od toho, co mám na interaktivních prózách osobně rád - tedy poměrně nenáročnou interakci s rozvětveným textovým prostředím, která stimuluje větší míru spolu-prožívání příběhu. Vzhledem ke specifickému způsobu vyprávění se však v případě Spider and Web jedná o lineárně trhané posouvání v poměrně stroze vymezeném prostoru, kdy vás hra nenechá příliš snít, mj. i proto, že velká část hádanek je omezená počtem tahů, takže se vracíte po neúspěchu stále do stejného bodu, a musíte otravně vypisovat sled příkazů, který již zafungoval. A jsou to právě tyto náročné hádanky, které způsobují odcizení od příběhu, nikoli linearita. Celé to působí jako jeden velký, promyšlený "proof of concept", který mi ale ve své racionální strohosti připadal nakonec studený a nezáživný. Většina odpovědí na vaše otázky navíc zůstane skryta, protože hra je na vykreslování fikčního světa a motivů postav velice skoupá (byť vše dává naprostý smysl, nutno podotknout). Nenechte se také mýlit, Spider and Web v zásadě navazuje na klasické adventury od Infocomu a je svým způsobem konvečním řešením sledu hádanek v rámci špionážního sci-fi. Pouze je spoutaný onou chytristikou, která mu zajistila značný ohlas. Osobně mi tenhle kouzelnický vypravěčský trik ale nestačil na to, abych byl z této textovky vysloveně nadšený. V literatuře jsem se s ním totiž již dávno setkal mnohokrát. Pokud však budete mít za sebou již nějakou zkušenost s parserem a interaktivní prózy vás baví, tak se do Spider and Web určitě někdy pusťte. Kromě toho, že je bezesporu zajímavým svědectvím o své době, mu nelze upřít originalitu - a ta se cení.
+13

Dragon Age: Inquisition – Trespasser

  • PC 80
Na tomhle posledním přídavku do Dragon Age: Inquisition mě nejvíce bavil začátek, kdy jsem své herní přátele a kamarády viděla po dvou letech a dozvídala se, jak se mají a jak se jim daří.

Při pohledu na Cullena a jeho nového pejska jsem se nemohla ubránit vzpomínce na nejlepší "rozhovory" v prvním díle, kdy se Alistair bavil s mým tehdejším mabarim (skvěle si rozuměli). Jistá podobnost tam byla. S Viv jsem si protrpěla wellness chvíle, Leliana se mi zdála být více cynická než kdy jindy (jak moc se od prvního dílu změnila), pohled na Cass mě v tom jejím církevním hábitu rozesmíval (smích mě přešel při její otázce na moji možnou svatbu), Sera byla... Sera, Blackwall stále věrný až za hrob, Cole vypadal snad konečně šťastně, Varric a Dorian zůstali těmi přáteli, na které jsem se mohla vždy spolehnout, a Iron Bull byl obklopen svými společníky a popíjel, takže vše v pořádku a při starém. Jo a ta opera byla opravdu příšerně hlasitá, ale někdy je třeba některé věci přetrpět pro toho druhého.

Z té lepší části to pak přešlo do té pro mě méně zábavné, tedy chodit, zabíjet, vracet se, chvíli mluvit a to stejné od znovu. Tím nechci říct, že by to bylo něčím špatné, ale ty rozhovory jsem si zde opravdu užívala víc než v základní hře a jiných DLC. Zápletka mě až tak nezajímala a neupoutala mě, spíše jsem se těšila, až dojde k onomu setkání na konci, ke kterému to směřovalo a které třetí díl Dragon Age uzavíralo. Setkání to bylo zvláštní, jak kdyby se setkali dva lidé, kteří k sobě cítí respekt, chápou motivace toho druhého, ale přece jen musí stát proti sobě.

Na závěr: Hrát základní hru bez tohoto DLC je škoda a velká chyba. A fakt to mělo být součástí základní hry.
+21

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

  • Switch 85
O hře jsem se náhodou dozvěděl tady na databázi a už od prvního pohledu jsem věděl, že si ji jakožto fanoušek Ghibli musím zahrát. Předem jsem si raději nic konkrétního nezjišťoval a rovnou jsem hru objednal. Naopak o studiu Level-5 jsem předtím nikdy neslyšel, takže toto s ním byla i má první zkušenost.

Výsledek spolupráce obou studií mi přijde poněkud zvláštní (ačkoliv v dobrém smyslu) a nutí mě nahlížet na hru ze dvou rovin – z filmové a z herní.

Filmové sekvence si mě naprosto získaly. Ghibli z nich čiší na sto honů, a tady prostě nedokážu být kritický. Mám rád ghibliovský přístup pro kvalitní animaci a důraz na vývoj postav, prostředí ukazující hravý svět i všední lidská dramata v kontrastu s pohádkovými hrozbami. Líbí se mi, že animáky dávají ve filmech prostor všem věkovým kategoriím včetně dětí a starců, jelikož tak to chodí i v životě. Hlavní protagonista je teprve malý kluk a v době největšího smutku mu přijde na pomoc malé stvoření z jiného světa, čímž mi nejvíc evokuje Sósukeho a Ponyo.
O bílé čarodějce jsem toho zpočátku moc nevěděl - spíš si ji představoval jako čarodějnici z první Narnie, ale to jsem byl dost vedle. Každopádně bych si přál, aby těch filmových sekvencí bylo ve hře mnohem více, rozhodně mi totiž pomohly prohloubit zážitek z příběhu, podobně jako třeba Banner Saga. Ale animované filmečky v Ni no Kuni mají dohromady téměř dvacet minut, což je mnohem víc a rozhodně super. Pak jsou tam samozřejmě hromady in-game cinematiců, které mají celkem tři a půl hodiny. Jejich kvalita (a tedy i celkově herní grafické zpracování) je vysoká, ale byly tam momenty, kdy bych si zas přál vidět poctivou animaci. Navíc v mnoha z nich chybí mluvené slovo, což je opravdu škoda (vtipné je, že hlavní postavu namluvila slečna Mikako Tabe ve svých cca 29 letech, ale vůbec bych to nepoznal).

Příběh vypráví o malém Oliverovi, jenž nepřímo zaviní smrt vlastní maminky.
Pln zoufalství se oddá smutku, a v tu chvíli se setká s Drippym - původně hračkou, nyní víc než živým společníkem. Díky jeho pomoci a radám se dostane do druhého kouzelného světa s cílem maminku zachránit. Hlavním pojítkem je fakt, že každý člověk sdílí svůj podobný protějšek v tom druhém světě a co se stane jednomu, ovlivní život druhého, ať už pozitivně či negativně. Během putování se dovídá, že za vším je přece jen něco víc, než se mu původně zdálo. Bude si tedy muset najít spojence a postavit se velkému zlu.

Už předem jsem věděl, že si chci zahrát tak, abych se co nejméně zdržoval herními mechanismy a abych si co nejplynuleji vychutnal dějovou linku. To se mi ovšem tak úplně nepovedlo. Hra totiž k mému velkému překvapení představila nutnost chytat jakési příšerky, bojovat s nimi, vylepšovat je a k tomu všemu přidala hromadu vedlejších úkolů (errands) a porážení silnějších monster (bounty hunts). Ty jsou sice dobrovolné, ale pro osobní rozvoj potřebné.
Oliver navíc získá schopnost vzít někomu jinému (s jeho povolením) přebytek emoci a věnovat ji tomu, kdo ji zrovna postrádá. Je to docela hezké ozvláštnění, nicméně rychle začne být jednotvárné. Pokaždé, když se zpřístupní jedna z osmi emocí, zároveň přibude spousta lidí, kteří potřebují zrovna tu novou a na ty dříve dostupné se už moc nehledí. Emoci je možné mít zrovna uloženou pouze jednu od každého druhu, takže musíte běhat pořád dokola mezi těmi, co dávají a těmi, co potřebují. Tito lidé jsou však naštěstí zároveň součástí vedlejších úkolů a jsou to ty snadnější, co jdou plnit, takže rychle ubývají (úkoly přibývají s každým postupem ve hře, ale neobnovují se, takže je vždy možné je splnit a mít prázdný seznam). Za každý vedlejší úkol se získávají razítka do kartiček a za určitý počet naplněných kartiček si můžete vybrat jednu z nabízených odměn (po konci hry jdou získat všechny).

Jelikož Oliver se ukáže být zdatným kouzelníkem, dostane vlastní hůlku a možnost sesílat různá kouzla v boji i mimo ně. Tomu dopomáhá i alchymistická kniha, jejíž kompletace se stává jedním z dobrovolných cílů hry a pomáhá v postupu. V kouzlení jsem zatím viděl nejvíc odlišností od ostatních her. Oliver se učí kouzla postupně a nejsou to jen firebally nebo thunderstormy. Oliver může kdekoliv kouzlem levitovat (užitečné proti pastem), mluvit s duchy a se zvířaty, obnovit dlouho rozbité věci, přimět rostliny vyrůst, odhalovat truhličky s pokladem na mapě, odemykat zámky, teleportovat se, zamést koštětem podlahu na dálku a spoustu dalších. Prostě tvůrci si v tomhle podle mě vyhráli a dali tím hře nějaké bonusové body navíc. Mrzí mě jen jedna věc, a sice že nejužitečnější kouzla dává Horác, postava ducha. Toho jsem si bohužel všiml až po tom, co jsem dokončil hru. Je to proto, že Horác stojí mimo veškeré oficiální vedlejší úkoly (ty se souhrnně zadávají ve speciálním krámku ve městech) a jeho příběh se odvíjí po kouskách současně s Oliverovým, ale musíte se po něm aktivně shánět. Nejlepší jeho kouzla jsou teleportace z dungeonu ven anebo maskování před příšerkami. Mohl jsem si tak odpustit řadu soubojů.

Kouzelný svět má pár opravdu kouzelných míst a pohybujete se ve městech, v dungeonech a také přímo na mapce světa (případně nad ní). Na mapce se ovšem odehrává většina bitev s příšerkami (zde familiars), které mají povětšinou zjev roztomilých skřítků, víl a dalších kreaturek. Ty se dají chytat a po dosažení určitého levelu se dají vyvinout v silnější verzi, ale pak začínají znovu od levelu 1. Každá příšerka může používat jiný typ zbraně, brnění a přívěsků, takže nějaká míra variability a kombinování tu je. V rámci post game se odemknou speciální zlaté verze příšerek. V zásadě je sem přenesený systém Pokémon-like her a jejich shiny. V soubojích se pak používají lidské postavy nebo jejich příšerky – každá ze tří postav může mít u sebe celkem tři příšerky, ale boj je zastoupen pouze jednou postavou za každého člena týmu. Mezi všemi ale lze libovolně měnit (příšerky navíc vydrží v boji pouze omezený čas, pak ji musíte vyměnit za jinou, než si zase odpočine pro další akci). A zatímco ve střídání tahů a živé akce ovládáte jednu postavu, hra za vás mezitím ovládá ostatní dvě. Můžete jim však nastavit obecné povely chování a tlačítky měnit instantně akci pro útok a obranu přímo během boje. Jedna z postav pak umí příšerky chytat a další zas umí krást předměty. Olivera jsem nejvíc posílal do útoku, protože bylo nejsnazší používat ničivá kouzla. Stačilo jen mít zásobu mana potionů, protože mana se vysaje poměrně rychle.

Boj s příšerkami na mapě a v dungeonech je ovšem forma nutného grindování známého z jiných JRPG her a pro mě byl největším kamenem úrazu. Oliver běhá na můj vkus hrozně pomalu a jelikož jsem byl většinu hry pod úrovní příšerek kolem (příšerky se pohybují po mapě s vámi), tak na mě skoro všechny útočily. Pokud jste silnější, pak zase ony zdrhají pryč. A nutno říct, že jsou to zatraceně rychlé příšerky. Každá příšerka má ve své partě dvě další, takže množství soubojů pro mě bylo lehce útrpné. A to nemluvím o dungeonech, kde se navíc nedá pořádně nikam uhnout, takže je to pořád samá bitva. Co se týče sběratelství, tak tady jsem kupodivu necítil žádnou potřebu pochytat všechny příšerky, k tomu je přece jen lepší ten Pokémon.

To všechno by se ještě dalo přejít, pokud by hra nabídla možnost libovolného ukládání pozice, ale není tomu tak. Pozici uložíte u konkrétně rozmístěných kamenů v dungeonech nebo když se vyspíte ve městě a zároveň s tím si uzdravíte partu. Když prohrajete souboj, máte možnost načíst pozici s aktuálním stavem party se ztrátou 10% zisku, nebo ukončit hru a prostě začít od posledního save pointu. Myslím, že tato mechanika nebyla úplně nutná. Jinak je ale mapka moc pěkná a dungeony také. Všude jsou nějaké truhličky a další věci ke sbírání, jako třeba ingredience ke craftění různých nástrojů, potionů a dalších pomůcek. Po zemi běháte, na moře si budete muset obstarat loď a časem si vysloužíte i draka, jehož rychlé létání v mnohém usnadňuje mobilitu a dost jsem si jej užíval.

Města se nacházejí v klasických oblastech jako les, poušť, hory, podzemí nebo sněžná krajina. Hned první Ding Dong Dell je opravdu krásně navržený a je v něm vidět i ghibliovská obliba v kočkách. Chyběl jen kočičí autobus a Totoro. V Hamelinu jsou zase prasátka a ano, jsou tam jisté easter eggy na jiné filmy. Stejně tak jsem si užíval lesní dungeony, které jsou plné nejrůznější zeleně, houbiček a podobně. Zaujalo i město Perdida inspirované peruánskými Andami s krásným výhledem okolo; a některé přímořské oblasti. Obecně ale nesnáším pouště a lávu v jakýchkoli hrách, takže tam nechodím, když nemusím.

No, po dohrání hry se otevře již zmíněná post game. Vrátíte se do chvíle před velkým finále (které mimochodem je sice očekávatelné, ale nijak neztrácí na působivosti) a máte možnost se vydat za dalším lovem příšerek či posplňování dalších vedlejších úkolů. Jelikož jsem chtěl získat všechny bonusy pro postavu, tak jsem se do úkolů pustil, všechny jsem získal (nejhorší byl Errand 78; při tom jsem myslel, že zešílím, ale po mnoha hodinách snažení a grindování se mi jej podařilo splnit. Zároveň jsem přitom vyleveloval skupinku až na maximum, což se mi zase hodilo pro bitevní palác Temple of Trials, kde za jednotlivé ranky dostanete speciální odměny). Podařilo se mi taky nasbírat hromady peněz potřebných do kasina mrtvých, kde máte zase možnost odemknout filmečky a cinematicy a dívat se na ně v osobním kině pro RIP hosty. Dozajista vítaná věcička.

Posledním aspektem, co jsem nehodnotil, je hudba dvorního skladatele Joe Hisaishiho, jehož rukopis je okamžitě poznat již z úvodních scének a prostě mě nesmírně potěšila jeho spolupráce a přítomnost. Jsem rád, že všichni zúčastnění neodmítli práci na hře, ale vzali to s grácií pro své fanoušky, obzvláště když v poslední době už filmy skoro nedělají (vlajku možná přebírá studio Ponoc?).

Po dohrání hry jsem ještě kouknul na film Ni no Kuni, o kterém jsem doufal, že tam uvidím aspoň nějaký vliv studia Ghibli, ale přišlo velké zklamání. Film je plný klišé a průměrné animace. Typický zapomenutelný film.

Tak nebo onak, hra mě bavila, i když některé části mi přišly trošku zdlouhavé (tedy pokud se jako já rozhodnete splnit všechno) a po sérii Bravely si musím dát na chvíli oraz od všeho grindování. Příběh hry jsem si ale zamiloval a ghibliovské pohádky prostě můžu. Přiznám se, že druhý díl mě moc neláká stylem animace, ale pokud někdy vyjde na switchi, tak si jej zřejmě zahraju pro úplnost. Toto byl však opravdu kouzelný zážitek.

Poznámky k mým osobním achievementům: 
Herní doba: 85 hodin
Ústřední trojice a 8 příšerek na levelu 99
Všechny bounty hunts a errands splněny 138/138

Pro: Ghibli. A taky Ghibli.

Proti: Grindování; save systém.

+17

Saints Row: Gat Out of Hell

  • PC 70
Loni jsem si zahrál Saints Row IV i s DLC a letos přišla řada i na tohle pokračování. A... bohužel je to jen "velké DLC", nikoliv datadisk ke čtyřce :( Herní doba je tak na 3-4 hodinky, co se týče příběhu a to je prostě málo. Sice jsem pak hrál ještě skoro 10 hodin další aktivity a plnil různé sbírky, ale to je běžně jen nepovinná součást hry, není to důvod, proč člověk hru hraje.

Abych nebyl jen negativní, tak ta příběhová linka je opět povedená, jak už je u série ostatně zvykem. Je to tedy velmi často zvrhlý humor plný neuvěřitelných hlášek a narážek. Poprvé v rámci série se navíc nehraje za hráčem vytvořenou postavu, ale za Johnnyho Gata (který z celé té bandy svatých patří v mých očích k těm sympatičtějším) a lze přepínat i na Kinzie Kensington (která je pro mě osobně hlavní tahoun všech Svatých a mám ji velmi rád).

Samotné peklo je jen převlečené město z minulých her se spoustou lávy a kráterů, ale svůj účel splnilo, nebyla to jen kulisa jako ve čtyřce. Velmi mě zaujali někteří pekelní obyvatelé, například Vlad Dracula se svým hradem, nebo William Shakespeare, který tu vede místní discoklub :D

Příběh byl fajn a určitě by se dal natáhnout aspoň na 10 hodin, ale autoři už asi neměli sílu na další projekt ve stále podobných kulisách, proto doufám, že když si teď dali pár let pauzu, tak na nás brzo vypálí další díl, protože potenciál tam stále je ;) Protože na konci hry... se objevil i Bůh a sdělil Gatovi odpovědi na všechny otázky vesmíru :D

Pro: vtípky a hlášky, Kinzie, William Shakespeare

Proti: krátký příběh, přešlapování na místě

+23

Enchanter

  • PC 85
Další textovka od Infocomu opět ze světa slavného Zork. Hra byla dokonce původně vyvíjena pod názvem Zork IV. Na hratelnosti je to samozřejmě znát, hratelnost a postupy jsou velice podobné. Ale nebylo by správné očekávat pouze nastavovanou kaši. Zatím byl každý díl něčím dostatečně zajímavý a odlišný a platí to i pro Enchantera. V roli mladého čaroděje je totiž možné pochopitelně kouzlit. To je prvek v předchozích hrách nevídaný a příjemně osvěžuje hru. Samozřejmě to i zvyšuje obtížnost protože, kromě zkoušení obvyklejších postupů, je možné zkoušet rozrůstající se počet kouzel. Těch je téměř dvacet, což je slušná sbírka. Naštěstí je většina jejich použití logická. Systém magie je zajímavý. Obvykle je nutné zapsat nové kouzlo do knihy a před použitím si ho připravit.

Kouzla jsou reprezentována nesmyslnými slovy, které ale často slouží jako drobný easter egg. Nová je také potřeba jíst, pít a odpočívat. Toto také slouží jako časový limit hry - porazit Krilla dříve než dojde jídlo. Tradičně musím pochválit parser a také manuál. Je krásně zpracovaný, obsahuje dostatek informací o světě, ale i užitečné informace pro hraní. Oceňuji nápad vysvětlit proč jde po mocném černokněžníkovi začátečník - unikne snáz jeho pozornosti. Jednoduché vysvětlení, ale aspoň to není mlčky ignorováno. Herní doba se vyšplhala na zhruba 23h, ale rozhodně jsem se nenudil. Obtížnost bych hodnotil srovnatelně s předchozími Zorky, ale do začátku bych hru nedoporučil. Teď si dám asi pauzu, ale už se těším na pokračování této trilogie.
+23

Crystal Caves

  • PC 70
Crystal Caves je jednou z mnoha plošinovek, které Apogee sekali jako Baťa cvičky začátkem 90. let a která v sharewharových verzích kolovala po mnoha starých 486kách. Když ji spustíte, budete hned doma. Grafika je nachlup stejná, dokonce ještě o něco ošklivější než v Secret Agent nebo v prvním Dukovi, zvuky jsou kompletně stejné jako v minimálně jedné jiné hře od stejných tvůrců. Opět jsou tu tři epizody a mapka, kde si vybíráte kola a ukládáte pozici.

Dále už budu ale víceméně jen chválit. Potěšil mě příběh/nepříběh, neboť hrdina hry Mylo není žádný dobroděj zachraňující vesmír. Je to vesmírný pilot, který se ve třech epizodách snaží nabrat co největší bohatství, aby si otevřel nějaký podnik (a vždycky to skončí kolosálním krachem).

Tomu odpovídá i hratelnost. V každém ze 48 kol jsou sice nepřátelé, ale nenajdete tu žádné bossy ani žádné záporáky. Úkolem je sesbírat v každém kole všechny krystaly do posledního a až poté můžete odejít exitem. Ze začátku je to celkem jednoduché, ale pak začne přituhovat. Nepřátelé ani skoky nejsou tím hlavním problémem. Hra se ovládá bez problémů, nepřátelé jsou občas nepříjemní (hadi co za sebou nechávají kyselinovou louži), ale nic co by se nedalo zvládnout.

Hra spíše překvapuje spoustou logických věcí a v plošinovkách nevídaných úkolů. Kromě tradičních spínačů otevírajících barevné dveře je v kole vždy klíč, většinou někde na konci, kterým zpětně otevřete všechny truhly - zda riskovat cestu zpět levelem je jen na Vás. Jsou tu různé pasti, některé kola nabízí různá překvapení jako padající kameny, vytváření cestiček v ledu, hraní potmě s nutností najít vypínač či obracení gravitace. Na hopsačku z roku 1991 slušná práce.

Narozdíl od jiných podobných není nijak nemilosrdná, Mylo má tři životy a pasti nejsou umístěny nijak sadisticky, stačí se postup kolem naučit. Přituhuje spíše na konci a to pořádně. Tady je totiž potřeba kola projít přesně určeným způsobem a určité akce udělat v přesném pořadí, jinak se dostanete do deadendu. Například si vyberete cestu, někam spadnete, ale zjistíte, že výtah odsud se aktivovat na druhé straně a můžete nahrávat pozici. Jeden deadend s chybějící plošinkou jsem zažil dokonce i na mapě třetí epizody, což vyřešil až google a patch (shame on you GOG).

Každopádně Crystal Caves nejsou špatnou hrou. Není to nijak zvlášť obtížné, ani primitivně jednoduché, je tu spousta zajímavých nápadů a jediným mínusem jsou zmiňované deadendy a opravdu nevábná grafika.
+17

Fallout 4: Far Harbor

  • PS4 85
Herní výzva 2020 - ♫♫♫

Kdo by to byl řekl, že nejsilnější stránka hry bude DLC. No, nejspíš nezanedbatelné množství lidí, kteří si prošli komplet Fallout 4 i s déelcéčkama.

Abych se jednou v rámci hodnocení hry na základě herní výzvy věnoval i tématu dané kategorie, tak začnu neobvykle hudbou. Ta je stejně skvělá jako v celém F4. Podmanivá, nerušivá, v souladu s atmosférou hry a danou lokací. Vlastně jí člověk tak úplně nevnímá, ale velmi zdárně se jí daří dokreslovat celkový pocit, jaký z hry člověk má a rozhodně patří mezi silné stránky hry.

DLC jako takové má velmi dobrý příběh, který mě celou dobu táhnul. Na rozdíl od hlavní hry tu není spousta vedlejších, opakujících questů o ničem, které ničí zážitek z příběhu. Navíc je příběh i velmi dobře napsaný, napínavý až dokonce a na mém finálním rozhodnutí mi záleželo a dokázal jsem se s ním daleko lépe sžít.

Celkově jsou tu tři takové frakce, kterým se můžete více věnovat. Všechny mají logické motivy, chápete, ač s nimi nemusíte úplně souhlasit. Prostě svět jako takový tu funguje velmi dobře. Je tu i jeden (pokud jsem nepřehlédl dalšího) companion, kterého bych zařadil mezi ty slabší, ale spíš je to jeho povahou, která naopak docela dobře zapadá do celkového vnímání Far Harbor.

DLC jako takové nepřináší nic extra nového, pár příšer, originálnější questy, VELKOU lokaci, nové věci na vytváření… klasika, ale nic extra vybočujícího. Nicméně si uchopuje svět F4 daleko lépe, funkčněji. S DLC jsem byl spokojený a konečně mi přineslo takový zážitek, jaký jsem od F4 očekával.

Pro: mapa, prostředí, questy, hudba

Proti: pořád si nese některé nešvary hlavní hry (logicky, je to jen DLC)

+16

Final Doom

  • PC 85
Tohle byla pořádná nálož Dooma. Vedle tohoto datadisku vypadá Master Level for Doom II docela zbytečně. Základních úrovní je 60 a většinou jsou celkem slušné. Celkově bych ale řekl, že úrovně z The Plutonia Experiment jsou nápaditější a zajímavější. Mohl bych psát o tom, jak to bylo kdovíjak těžké. Když ale máte k dispozici quick save a quick load, není žádná hra těžká.

Hru jsem rozjel jako správný staromilec pod ZDoomem bez mouselooku. Mouselook by se ale kolikrát hodil. Hra na velkou dálku nezaměří výše položené démony a nezvedne automaticky mušku. Ti vás ale vidí a pálí. Hlavně ti s rotačákem ubírají hodně zdraví i na dálku. Jsou takhle nastražení na spoustě místech. Vám nezbývá nic jiného, než se k nim před likvidací přiblížit. Občas jsem nad touhle absurditou soptil vzteky. Jako, kdyby s tím hra počítala a takhle zvedala obtížnost. Nepamatuji si, že by to bylo tak časté v původní hře. Ta byla ale svým designem geniální.

Final Doom bohužel neobsahuje vůbec nic nového. Žádnou novou zbraň, monstrum, hlavní bossové nebo nějaké nové bonusy. Přináší jen pořádnou nálož úrovní, ve kterých děláte pořád to samé. Často jsem si říkal, že už jsem úplný magor, když jsem dva týdny v kuse zapínal každý den Final Dooma a střílel stále stejnými zbraněmi stále stejné pixely. Hledal klíče, tajná místa a bez mapky nedal ani ránu. Ono to má ale pořád své magické Doom kouzlo. Každý den jsem se těšil, až zapnu počítač a znovu si pořádně zastřílím. Doom toho nepotřebuje mnoho ke štěstí.

Opět zmršená steam verze, která vám v základním nastavení počítá čas jen u jednoho wadu. Alespoň že funguje rozhlížení myší (na rozdíl od Master Levels for Doom 2). Autoři z toho na steamu akorát rýžují prachy a nedělají nic pro pohodlné hraní. Na druhou stranu, Dooma jsem tak často upirátil, že jsem rád za poctivě koupenou verzi. Vylepšit se dá bez problémů. Docela zajímavé by ale byli achievementy.

"Základní kameny"

Pro: 60 levelů Dooma pro Doom maniaky, Doom atmosféra, většinou slušná designová práce, když se obživovatelka rozpadne po přímém zásahu BFG

Proti: chlápci z rotačákem v dálce, málo mastermindů, pár slabších levelů při delším hraní vzbuzují pochyby, nic nového, nudní bossové

+25

Need for Speed

  • PC 50
"...Slavná závodní série Need for Speed se vrací ke svým kořenům a začíná s čistým štítem..."
NFS 2015 vykrada svou serii, nic jineho nenabidne, nejhorsi NFS co kdy bylo
Co mne na teto hre nejvice vytaci je ovladani, zadne NFS nemelo vylozene nefunkcni ovladani, nikdy se mi nestalo aby auto proste pravidelne nezatacelo az jsem narazil na NFS-2015, pri kombinovani zataceni a brzdy/plynu auto obcas za sekundu-dvě přestane zatáčet a prostě končíte ve zdi. Obcas staci jen liznout svodidla a auto "exploduje". Při driftech občas zatáčí i zadní náprava, na kolech to videt neni ovsem auto, ktere je rovnobezne se silnici pritom jede do strany(proste strafe). Smesny jsou opakovany zabugovany animace kdy prijizdite do safehousu:: v jednom neustale projizdite otevirajici se branou, do kavarny to vzdy nabori. Cim jste ve hre dale, tim delsi jsou zavody, posledni jsem vylozene vzdal, nemam nervy na to abych jel 35KM zavod, celou dobu vedl a v posledni zatacce me nakonec predjeli pouzitim raketovyho pohonu nebo ceho...

Pro: v garazi hraje track z NFS II + par pisnicek se da poslouchat

Proti: otresny jizdni model, neoptimalizovane, design nekterych zavodu, v podstate odflakly klon predchozich titulu, a spousta dalsich...

+13

Metro Exodus

  • PS4 85
Metro mne zaujalo už od začátku. Popravdě k předchozím dílům jsem se moc neměl, ale po dohrání exodu jsem se k nim odhodlal. Exodus má zajímavý příběh, u mě záleží vždy na příběhu a metro patří k jedním dobrým zážitkům a k tomu i správa zbraní je velmi zajímavě zpracovaný a funguje velmi dobře. Jen co mi přišlo trochu frustrující je, že hlavní postava nikdy nepromluví a místy to působí až komicky, když vám někdo zadá “běž a premluv toho a toho a vy tam přijdete mlčky zahajíte rozhovory končící jo dobře máš pravdu uděláme to takhle”. Jinak velmi dobře zpracována hra a člověk se nenudí. Jen asi jsem si vybral špatnou platformu, jelikož jsem to hrál na ps4 tak proste fps na gamepadu mi nejdou, ale to je spíše osobní záležitost.

Pro: Crafting zbraní, příběh, hudba, postapo krajina

Proti: Mlčenlivá hlavní postava, míření na gamepadu (osobní názor)

+23

Hellblade: Senua's Sacrifice

  • PC 90
K Hellblade jsem se dostal náhodou, když jsem hledal zajímavou hru se severskou mytologii. Peněz nelituji byl to skvělý herní zážitek: jak s ohledem na příběh, tak i psychologický vývoj hlavní postavy a konče herním mechanismem, který funguje skvěle. Hlavně pak soubojový systém který když člověk dostane do ruky (hra vám nijak moc nepomáhá na vše si člověk musí přijít tak nějak sám), je pak zážitek sám o sobě. Hra je svižná člověk se jen tak nenudí a kor v dnešní době pro lidi kteří nemají třeba tolik času na hry, tak tahle hra není na desítky hodin.

Závěrem hra je to skvělá, ale asi ne úplně pro každého. Pro lidi co mají rádi severskou mytologii, je skvělým doplňkem.
+23

Control

  • PC 95
Control se odehrává ve stejném světě jako Alan Wake. Je to specificky a opakovaně potvrzeno přímo hrou, a také druhým DLC. Obě hry se doplňují ve vyprávění. Dal jsem si dohromady některé souvislosti, které by mě bez znalostí Alana Wakea nenapadly, ale funguje to i zpětně a motivovalo mě to si oba starší tituly po několika letech nainstalovat. 

Na začátku hry přijde Jesse Faden, super-hrdinka našeho příběhu, do Nejstaršího Domu, sídla FBC. Ne úplně náhodou zrovna během útoku neznámého nepřítele na tuto budovu. Po 10-20 minutách hraní se střelí do hlavy a stane se ředitelkou FBC. Ano, tak nějak se to stane. Vyprávění v této hře je komplikované, nelineární, a musíte nad ním přemýšlet, jinak nebudete mít páru co se vlastně děje.

Krátce na to potkává Šum (ang. Hiss), který zaujímá roli jejího největšího, ale zdaleka ne jediného problému. Celá hra se odehrává v Nejstarším Domě a k němu přidružených dimenzích. Je zde dostatek prostoru pro více než 10 hodinovou kampaň. Pokud budete vše důkladně prozkoumávat, bez problému zde strávíte přes 20 hodin. Máte možnost budovou volně procházet a to i po konci hlavního děje, ale NewGame+ zde bohužel není.

Jesse v budově FBC nachází nadpřirozené předměty, jejichž dovednosti si osvojuje. Například od diskety obsahující kódy pro odpálení Sovětských jaderných hlavic získá schopnost vrhat předměty po nepřátelích. Pokud zrovna není nic lepšího po ruce, může třeba i vytrhnout kus podlahy. Někteří z nás si vzpomenou na Psi-Ops nebo Second Sight. Možnosti her se za tu dobu vskutku hodně posunuly.

S přibývajícími schopnostmi se pohled na bojové úseky stává stále bizarnější. Vzduchem lítají všechny možné předměty, nepřátelé, i samotná Jesse. Potencionální slabina pro zážitek je podobná Alan Wake. Nepřátelé jsou omezeni na pár základních konceptů, které se opakují. V Alan Wake mi to nevadilo díky nejvyšší obtížnosti, kdy bylo opravdu potřeba přemýšlet kam zrovna posvítíte a kdy začnete střílet. Dostali jste omezené prostředky a většinou jste z nich vytřískali maximum. V Control není nastavení obtížnosti, většina hry je zbytečně jednoduchá a možnosti boje tak byly z velké části jen zpestření, nikoli nezbytný nástroj. Je zde celá řada obtížných nepřátel, ale hra s jejich využíváním šetří. U mě osobně tímto utrpěla zábavnost i atmosféra. Na druhou stranu je ten bojový systém zajímavější a objektivně propracovanější, takže mě žádné pasáže nenudily.

Technická stránka je rozpačitá. DX12 trpí problémem s načítáním textur. DX11 zase sužuje velmi dlouhé načítání, výrazně horší výkon provázený buďto silným tearingem, nebo vysokou odezvou se zapnutým VSYNC. Pohledově je na tom však hra super, postavy vypadají dost dobře a efekty dělají dobrý dojem. Vyzdvihnu nejen vizuály, ale i model destrukce. Po některých bojích zůstávají chodby zdemolované k nepoznání a samotná destrukce vypadá hodně efektně.

Shrnul bych to tak, že pro fanoušky Alan Wake je Control více méně povinnost. Příběh je na úplně stejné úrovni co se týče kvality, plný nevyřešených záhad a souvislostí, které je potřeba si domyslet. Komplexnost příběhu je však podstatně vyšší a je vidět, že se tvůrci svými schopnostmi za těch deset let opět posunuli. První DLC vůbec nezklamalo a ke všemu výrazně přitvrdilo z hlediska náročnosti vyprávění. Vytvořilo celou řadu nových otázek, ukázalo že hodně věcí je úplně jinak než jste čekali. Sice nebudete mít páru co přesně se vlastně stalo, ale vaše obzory budou výrazně rozšířeny pohledem do zákulisí celého dění.


Druhé DLC nepřineslo tolik příběhu, ale obohatilo už tak impozantně propracované postranní dění. Ukázalo některé problémy které FBC trápí v reálném světě a vytvořilo opravdu dobře promyšlený začátek posledního dílu Alan Wake.

Stejně jako v případě Alan Wake, Control je především prostředkem pro vyprávění velmi vrstveného a složitého příběhu se spoustou neznámých a skrytých prvků. Je jen na vás jestli si ze hry vezmete především herní náplň a slupku příběhu, nebo se ponoříte do komplexního světa jednoho z nejzajímavějších herních spisovatelů dnešní doby, který kdyby nepracoval pro herní studio tak by se mu nejspíš říkalo "Evropský Stephen King." Tím není myšlen nikdy jiný než Sam Lake :)

Pro mě pětihvězdičkový počin. I přes nedostatky vynikající zážitek který mi už z povědomí nezmizí.

Pro ty, koho tento svět zaujal, Remedy kromě chystaného pokračovaní Alan Wake pracuje také na co-op spin-off Control. který zatím nese název Condor, a experimentální multiplayerové hře s kódovým označením Vanguard, která se taktéž bude odehrávat ve stejném fiktivním světě. Control 2 je potvrzeno, ale předpokládaný začátek vývoje zatím není určen.
+30

The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery

  • PC 80
Je bezva, že si i po tolika letech hraní můžu zahrát něco, s čím jsem doteď vůbec nepřišel do styku a přitom je to z doby, kde toho mám odehráno nejvíc.

Moje první FMV hra a zjevně jsem sáhl hned po tom nejlepším. Nemám s tímhle žánrem ty ohavné zkušenosti, jako recenzenti v tehdejších herních časopisech, takže si naivně myslím, že je to dobrý nápad a že to má budoucnost. Vlastně je vtipné, že ve hrách úplně normálně akceptujeme v cutscénách žánr "animovaný film" a bereme to jako standard.

Nechápu ale, proč je ve FMV zvykem nedávat titulky. V každé adventuře je to úplný základ a tady je to problém. Ale naštěstí jsou i patche a je i čeština, která s ním počítá.

Navázání na první díl je ukázkové. Herecké výkony jsou různorodé. Hlavní dvojice je průměrná, většina vedlejších postav je podprůměrná a členové loveckého klubu jsou boží.

Trošku mě mrzela nevyrovnanost kapitol. Je jich šest, první je fajn, tak na 75 %, druhá mě bavila ještě o něco víc, protože mám rád tohle hrabání se ve starých spisech, na 80 %, ve třetí už začíná docela napětí a je skvělá, na 90 %, jenže čtvrtá kapitola je dost hrozná, úplně se to zastaví a je to nuda, to je tak na 40 %, pátá je snad úplně nejlepší, napětí se dá krájet, proběhne v podstatě vyvrcholení všech záhad a je tu i akce, 95 %. No a první půlka šesté je zase hrozná, 40 %, a druhá půlka šesté je solidní. 75 %. Dost mě vyvedl z konceptu střih mezi koncem páté a začátkem šesté kapitoly, který by klidně snesl svou samostatnou část, protože v tom, co jsme neviděli, musela udělat Grace dvakrát víc věcí, než když jsme za Grace ve dvou kapitolách hráli.

Jak je to hrané reálnými herci, tak o dost více vyplyne na povrch ta základní směšnost celého adventurního žánru, kdy týpek přijde na pokec k právníkovi, uvede ho sekretářka, týpek si sedne k právníkovi na židli, vzájemně se pozdraví, a až v tu chvíli týpek zjistí, že mu nemá co říct a tak se s ním zase rozloučí, právník mu odpoví předpřipravenou větou a všichni dělají, jakože se nic divného nestalo.

Obtížnost z prvního dílu znatelně klesla, což je dobře (i tak jsou tu asi tři špeky). Hudba je fajn a potěšila návaznost na první díl, stejně jako mě překvapila celkem solidní hudební úroveň opery, na tom si dali záležet. Škoda, že pod těmi zpěvy holt jel midi orchestr. A stejně mě pobavila představa, že se celá opera ukrývá na třech svitcích o velikosti A4. Viděli jste někdy operu??

Celkový příběh a jeho podání mě zaujalo mnohem více, než v jedničce, je to vpravdě filmový (nebo ještě spíše seriálový) zážitek. Edukativní hodnota je ještě větší než v jedničce, akorát jsem si vždycky každý den radši kontroloval, co je pravda a co ne, abych všem pak netvrdil, co všechno není na obrazech v Neuschwansteinu. To bych se vrátil do dětských let, kdy jsem všem bezelstně díky tatínkovi tvrdil, že největší pták je rogalo nebo že největší tornádo je Tornado Lou.

Takže je to skvělá hra, mohla být ale ještě lepší a je podle mě velká škoda, že všechny ostatní hry v tomhle žánru jsou podle všeho o parník níž (snad až na pár výjimek), protože ten prostor pro opravdu kvalitní počiny tu fakt je. A těším se na trojku.
+22

Dragon Age: Inquisition - Jaws of Hakkon

  • PC 70
Zatímco první DLC Descent, které vlastně vyšlo jako druhé, mě nadchlo, tak tohle DLC mě.. bavilo méně. Ovšem pozitivně hodnotím vzhled a zasazení tohoto rozšíření, protože nová oblast se značně odlišuje od oblastí ze základní hry a ty spletence kmenů stromů visící nad zemí mě bavily. Navíc, jak byla oblast vystavěna i více vertikálně, tak jsem si s o to větší radostí užívala dlouhé seskoky dolů a takřka nesmrtelného hrdinu při tvrdém dopadu na zem. Jen je škoda, že více nápadití nebyli i nepřátelé, kdy jsem narazila jen na jiné variace na dinosaury, pavouky a prostě další lidské protivníky.

Příběhem to nebylo špatné, chtěla jsem se dozvědět, co se stalo předchozímu inkvizitorovi, ale samotná průzkumná činnost mě tak moc nebavila a mohlo to být zajímavější než jen někam dojít, tam něco přečíst a běžet s tím za profesorem. Naprostý opruz přišel v poslední třetině příběhu, kdy mě hra v rámci jednoho hlavního úkolu táhla po všech čertech mapy, kterou jsem už předtím dávno poctivě prošla, abych na oněch místech něco odklikla. Naštěstí to napravil závěr, který už byl o něco zajímavější včetně finálního souboje.

Jaws of Hakkon hodnotím hůře, protože mě jako další přídavek do hry příliš nenadchlo, a pokud bych si měla vybrat, které DLC si raději zahraji znovu, tak je to Descent, které na mě svojí atmosférou zapůsobilo více.
+14

Dead Space 2

  • PC 70
Third person Doomovka pro konzolisty. Ovšem ne Doomovka typu frenetické akce s brokovnicí, ale podle vzoru toho nechtěného levobočka třetího Dooma, který si hraje na notně pomalejší horor, kde "strach" plyne z lekaček, zhasínání světel, a zmutovaných zombie bubáků vyběhnuvších za zády.

Takže nuda bez atmosféry.
A ve stále stejně vypadajících chodbách, a s lazy level designem dost často založeným na tom že herní postava nabušeného mariňáka neumí vyskočit. Dokud tedy sem tam nepřijde krátká pasáž v zero gravity, která sice působí třeba vedle toho co bylo v takovém Prey dost trapně, ale na dobu vydání asi dobrý.

Stejně lazy je napsaný i příběh, zbytečný a neoriginální - prostě Doomovka.
Ale jako u takové se zdejší herní nuda zlepšuje časem, jak je monster ke kydlení čím dál víc, a zbraně dokáží postupným vylepšováním udělat čím dál větší bordel - a to střílení samotné a frenetické rozdupávaní každé ohnilé mrtvoly v okolí je pak docela zábava. Obzvlášť když jde o střílení do vybuchujících batolat, i když ve většině hry výskyt těch batolat vůbec nedává smysl.
A je také zábavné sledovat brutální fatality, kterými váš hrdina skape, když neuděláte přesně to co si designéři přáli či nestihnete debilní quick time event. Takže pak potěší že to není ani moc dlouhé.
+15 +18 −3