@
Kwoky (13.08.2023 22:55): @
Cobot (13.08.2023 23:07): Doufam, ze ted nebudu mlit uplne hlouposti. Kdyztak me nekdo opravte a uz se prestanu vyjadrovat :)
Jde vlastne o VRR (variable refresh rate). "Obycejny" displej ma v dnesni dobe 60Hz bez VRR. Vzdy zobrazuje 60 framu za vterinu. Pokud je PC schopne vypotit mene nez 60FPS, stane se, ze nektery frame tam nevyjde a je tam tearing, na horni a spodni polovine obrazovky jsou casti jinych framu a mezi nimi je to "roztrzeni", protoze to na sebe nemusi navazovat (typicky FPS nebo jine "rychle" hry, u pomalejsich her to nemusi byt temer videt). Pokud se zapne V-Sync, stane se to, ze pokud PC nedava 60, vynuti se 30 a kazdy frame se zobrazuje 2x, tedy nedochazi k tearingu, jen je ta hra takova...lina (delsi odezva na klavesnici a mys a ve skutecnosti nehratelne, pokud se to mezi 30 a 60 porad prepina, clovek ma potom pocit, ze to ovladani "skace").
U displeju s VRR jde o to, ze displej muze menit svou frekvenci, tedy kolik zobrazi snimku za vterinu. Jednu vterinu to muze byt 78, druhou 40, dalsi 150. Ale displej se musi nejak domluvit s GPU, kolik toho bude, jinak by GPU mohla posilat treba 68 a displej zrovna zobrazovat 89 a zase by to nevychazelo na "nasobky" a bude tam tearing. Proto existuje G-Sync/FreeSync, aby se GPU domluvila s displejem a ten zobrazovat vzdycky jen to, co GPU posila, a tearing tam nebyl (realita je takova, ze bez VRR displej jede vzdy na maximalni frekvenci).
Delat displeje, u kterych VRR funguje jen na 80+ FPS technicky tedy ma smysl, protoze jinak by ten displej jel porad na max (u Cobota 240Hz), ale pokud PC dorucuje treba 150FPS a obraz muze byt krasne plynuly, byl by tam porad tearing, protoze to nejsou nasobky. Ale jak jsem psal, zdravy rozum mi to vzhledem ke konzolim a FPS locku na 60 nebere, mel jsem za to, ze vsechny (rozumne) displeje zacinaji s VRR nekde kolem tech 45Hz (a G-Sync Ultimate maji myslim od 1Hz).
Driv jsi tearing nevidel, protoze jsi mel zapnuty V-Sync, viz me vysvetleni vyse. Ted tvrdis, ze tearing vidis, a muze to byt kvuli tomu, ze ti VRR pravdepodobne zacina na tech 60FPS, a kdyz ti hra jede na 60FPS, tak je VRR (teoreticky) zapnute a je to v pohode, ale pri oscilaci na 59FPS se ti VRR vypne a displej jede (predpokladam) na 240Hz a to neni nasobek a tim padem vidis tearing, a jak se to porad prepina tam a zpatky, je to videt extremne hodne. A nevidis ho (nebo minimalne), kdyz nastavis FPS na fixni hodnotu, protoze ti to vetsinu casu jede na 60FPS a to je nasobek. (S timto odstavcem jsem si nejmene jisty, nemel jsem moznost to nikdy vyzkouset ani videt na vlastni oci, muj displej zacina s VRR na 44Hz a to se simuluje tezko.)
Zkusil bych, pokud to ty hry podporuji, nechat displej a drivery v nejakem defaultni nastaveni, a zapnout v techto hrach V-Sync. Mohlo by se to teoreticky chovat rozumne. Muset menit nastaveni ovladacu/displeje dle hry, kterou chci zrovna hrat, je strasne...