Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o DH

Ahoj nevím kam to přesně napsat ale v databázi nemohu najit hru  Fear the Wolves  je to možné že tam není nebo je pod jiným názvem?
@Tulareanus (09.03.2022 21:40): Jenže záměr autorů je věc jedna. Ale je jasné, že u stránky, která se snaží být platformou, je stejně tak důležité, jak to chápou uživatelé. To je to, co jsem se snažil říct. Nehledě na to, že jsem nenarazil na žádný vysvětlující popis. Odvolávat se tedy na záměr autorů je sice efektní, nicméně je to naprosto jedno.
@Kunick (09.03.2022 19:42): Veď som to napísal, zámer autorov DH bol taký, aby bol checkbox na to, keď hráč hru dokončí, nie ukončí/odinštaluje/prestane hrať. To, že si niekto pod ukončením predstavuje dohrať 5 koncov hry a niekto jeden je už iná téma, ale to, že niekoho hrať prestane baviť a on nedokončí ani hlavnú linku a hru hrať prestane, na to to nebolo zamýšľané.

@M.a.t.t. (09.03.2022 20:35): Podľa mňa nevie byť vtipnejší, len vytiahne svoj falický pubertálny humor. :)
Pro mě jsou třeba závěrečné titulky klíčové, samozřejmě musí to být titulky po úspěšném zakončení hry, Ne Game Over a tak. Třeba u Pokémon Platinum nebo Pokémon Ruby jsem si dohráno odškrtnul a zdaleka jsem nepochytal všechny Pokémony, Dokonce na Platinum jsem neřešil bonusový ostrov, který se objeví po dohrání hry, nehledě na to, že jsem zcela minul online část. Stejně tak u spousty her je New Game +. Tohle všechno beru jako bonusy, ovšem dohranou hru tam považuji v momentě dotažení příběhu do konce se závěrečnými titulky.

U spousty strategií to mám třeba tak, že je pro mě dohráním dohrání kampaně. U Civky třeba dojetí jedné partie. Nepodmiňuji to nahráním všech DLC a vyzkoušením všech národů a proklepnutí všech možností do mrtě od dohrání od Easy po Hard atd. Jinak pokud někdo takto hraje, tak se obvykle omezí v životě na pár konkrétních her, které by napočítal na prstech ruky a pak se může třeba pochlubit - dojel jsem to s proklepnutím obsahu na 100% a teď si to dávám asi po třicáté. Ale tohle má každý jinak. Já třeba moc nestavím na tom bahnit se v jednom titulu pořád dokola s tím, že chci vychytat každý předmět, každou postavu, byť se hra jinak na 99,9% vlastně nemění. Raději si ozvláštním hraní setkáním s více tituly, jež mohu prozkoumat, než abych hledal každičký bonusový pixel ve hře jedné. Pokud byla extrémně dobrá, tak si ji po dohrání vložím do škatulky "někdy zopakovat" a po deseti letech si ji třeba zahraji znovu, s tím, že toho 90% do té doby zapomenu a znovu si to zahraji třeba za stejné postavy a se stejnými chybami, které jsem dělal poprvé.
Star Ocean 2 má cca 107 zakončení, to bych zas nikomu nepřál aby si mohl odskrtnout dohrání až po všech závěrech hry :) 
Ale u plno her mi přijde zavadejici říct dohral jsem jelikoz jsem viděl titulky na konci. Leda ze by šlo o proste konstatování faktu bez spojitosti s konkrétním herním obsahem.
Ono se to pak i zákonitě musí projevit při diskuzi dvou lidi například v tom Skyrimu 25h vs 400 a jasne pak vynikne kdo má skutečně jakoby dohrano. Hry jsou dost těžko uchopitelne pro nějaké finální tvrzení ze někdo má dohrano. Vlastně jde o to jak to má dohrano a to nám bohužel zatrzitko dohrano jaksi nepoví.
Takze bych ho zrušil ať se tu navzájem zbytečne nemateme :)

BTW taky mnoho her mívá takzvaný post game obsah a klidně se zpřístupní až po titulkach a často mívá třeba vlastní dějovou linii a pak jsou ještě další titulky :D
Ten konvenční pohled, že k checku je třeba dostat se ke credits nebo zhlédnout většinu obsahu, je samo sebou pochopitelný. Sám se při hraní snažím o maximální poctivost. Ale u toho to navždy zůstane.

Pokoušet se to povýšit na pravidlo už je tak trochu příštipkaření. Podporuje to bezduchou konzumaci a přesvědčování se o falešné autoritě, kterou získává ten, kdo si hru odškrtne. Předpoklad, že "obecně má člověk, co hru skutečně dohrál, větší nadhled", z něhož vycházel Artran, není pravdivý.

A vzato obecněji, hry procedurálně generované, bez konce či s New Game+ , ale i ty, které jsou založené na tom, že si z nich vykrojíte pouze část (David Cage vyslovil přání, aby jeho rozvětvené interaktivní příběhy byly každým dohrány pouze jedinkrát), stejně jako Charllizeho příklady, nejsou výjimkou potvrzující pravidlo, ony pravidlo vyvrací.

@Kunick (09.03.2022 16:19) to vyjádřil lépe a stručněji, musel jsem ho podpořit.
Takový sáhodlouhý diskuze, přitom by stačilo za slova "dohrál jsem hru" přidat ještě "do konce" a bylo by hned jasné jak se to má používat.
Já se musím přiznat, že čas od času tuto problematiku dohráno/neukončeno vnitřně řeším taky, zejména u her z mého raného mládí, které mi přijdou i dodnes náročné a nemám je zakončené, ale stejně jsem u nich strávil fakt hodně času. Nebo třeba i ve vzácných případech, kdy jsem hrál nějaké demo neustále dokola třeba i desítky hodin, ale plnou hru jsem neviděl ani z dálky (teď zrovna mě nic moc nenapadá, ale myslím, že mohlo jít o nějaké strategie).
Asi osobně by mi pomohlo mít pro tyto případy zaškrtávací políčko "nedohráno," ale ve výsledku o žádnou tragédii nejde; spíš by to byla taková upomínka na nedohrané hry, které stejnak určitě časem zapomenu.
@Kunick (09.03.2022 17:15): Súhlasím s tým, že v prvom rade by sme mali hrať hry, lebo nás bavia a nie preto, aby sme si na dh mohli pozaškrtávať a ohodnotiť a podobne, ale s tým game over fakt nesúhlasím, pretože ide o ukončenie, ale nie dokončenie hry a dohranie = dokončenie v tom zmysle, ako je to brané ako funkcia na DH.
@H34D (09.03.2022 16:46): to je kampááň!!! Přijď mi to říct osobně do očí v pátek ;)

Jinak samozřejmě je to od slova míle - jakože na hony vzdálený od pravdy O:)



@rikuhahl (09.03.2022 17:13): "začátku jsem psal, že by hráč měl vyzkoušet ideálně všechno, co hra nabízí a jako konec většinou slouží titulky" Tohle je právě něco, co vnímám jako zavádějící a hrám ubližující. Považuju to za jeden z důvodů, proč vznikají obří hry plné zbytečných vedlejších aktivit. Je jedno kolik z hry vyzkoušíš, jde jen o to aby ses bavil.

Myslím, že na konci jsi prozřel, a pochopil ,že nemůžeš ostatním vnucovat svůj pohled u věcí, které nejsou ani jasně definovány. To, že dohrání hry je jen a jen o osobním přístupu toho, kterého člověka jednoznačně podepíšu.
@Kunick (09.03.2022 16:19): Asi si úplně nerozumíme na začátku jsem psal, že by hráč měl vyzkoušet ideálně všechno, co hra nabízí a jako konec většinou slouží titulky. Pokud je konců víc, tak pak záleží jak moc se liší, pokud se jedním koncem “obereš” o 2 třetiny obsahu/příběhu, tak to asi v pořádku není a měl bys hrát znovu, nebo od místa, kde došlo k rozdělení linií. Pokud je pak na konci víc možností závěru (např. dobrý, neutrální, zlý), tak je vcelku jedno, který si vybereš, nebo který na základě tvého postupu nastane, protože jsi odehrál hru celou.

Game Over bych beru jako konec u nekonečných her, kde se jedná o dosažení, co nejvyššího skóre a je otázka času, kdy “konec” nastane. (V takovém případě bych ale jako dohrání osobně bral aspoň několik pokusů a řekněme aspoň tak jednu odehranou hodinu, ale to je samozřejmě úplně subjektivní).

Samozřejmě existuje i plno roztodivných her a jejich konců a “konců” a vždycky to nakonec bude hlavně hráč, který si určí sám pro sebe, kdy už hru dohrál, nebo nedohrál.
@rikuhahl (09.03.2022 14:21): Tohle je naprosto zcestně napsáno nebo zcela milný pohled. Samozřejmě, že nemusíš nikam pokračovat. Je to hra a je to o tom co ti dává. Na rozdíl od knihy nebo filmu, hry nejsou lineární medium. Spousta z nich příběh vypráví, spousta z nich má příběh jen do počtu a spousta z nich si bez příběhu totálne obejde. Ale i ty s příběhem se často snaží být nejednoznačné a umožnovat různé konce/ cesty k němu.

Obecně: konec hry může být klidně obrazovka s textem Game over. A o dohrání hry pujde.
No například, když je nějaký vizuální román nebo adventura, která má více cest a zakončení, tak si myslím, že za dohrání by se mělo považovat přejít všechna zakončení a ne jenom jedno.
@Tainaru (09.03.2022 13:41): No, pokud ti fake ending s titulky stačí, tak si klidně to dohrání odškrtni, ale pokud víš, že hra pokračuje dál, tak bys opravdu měl hrát dál a odehrát to až do toho regulérního konce ;) (Ty fake titulky tam jsou stejně často jen jako prostředek vyprávění příběhu a většinou ukazujou jinou možnou a zároveň špatnou/negativní alternativu budoucnosti).
@Tainaru (09.03.2022 13:41): Tak ja to beriem tak, že aspoň trošku nadpriemerne inteligentný jedinec si dokáže uvedomiť alebo zistiť, že či je niečo fake ending alebo premature eja...ending alebo tak. Aj na začiatku Pillars of Eternity II: Deadfire sa dá povedať postave, ktorá doslova v tom momente rozhoduje o Vašom živote a smrti, že či urobíte to čo chce alebo jej poviete fuck you a je po vás a idú ending credits. Ale asi nebudem takú hru považovať za dohranú. :D

Pre mňa to nie je ani tak o titulkoch ako o tom, že sa riadim skôr vyčerpaním obsahu - čiže napr. prejdené kampane, prejdený hlavný príbeh, prejdené všetky levely. Je jasné, že sú hry, pri ktorých je to tricky. Ale nejaké radiant questy/nekonečné farmenie alebo sandbox mód po prejdení kampane/príbehu neberiem ako niečo, čo reálne má vplyv na dohranie.

Ale chápem, že v mnohých hrách sa naozaj dajú brať záverečné titulky ako indikátor ukončenia.

@BINGMAN (09.03.2022 10:47): čiže pointa je taká, že by si skôr potreboval custom checkbox na ďalšiu funkciu, aby si si podľa nej filtroval a nemusel to označovať za dohrané?
@Charllize (09.03.2022 13:05)

@rikuhahl (09.03.2022 13:18)

Hele, to je od Charllizeho podle mě dobrej postřeh :) Já jsem v podstatě moc her v životě nehrál, ale už párkrát jsem narazil na bad (fake) ending a true ending (naposled v Bravely Default 2). Zakončení to má tuším 3, zatímco závěrečné titulky se objeví aspoň dvakrát, přičemž bad ending se vždy objeví jako první a docela slušný kus před tím true ending. 

Které ty závěrečné titulky bych měl brát jako určující? Ptám se raději proto, abych se kdyžtak těmto hrám do budoucna vyhýbal a neměl dilema :)
@H34D (09.03.2022 11:53): třeba tetris effect se dá dohrát :)

Jinak Bingmanův pohled chápu, ale taky nesdílím. Když hru nechci dohrávat, ale chci ji mít vedenou jako odehranou, tak ji prostě ohodnotím. Ale fajfkuju jen hry, u kterých se dostanu k titulkům.
Samozřejmě, pokud jsou dělaný jak Nier Automata a maj 3 konce z nichž každej konec je ve skutečnosti kapitola hry, tak beru ty závěrečný. Ale jo, takových her je minimum.
@rikuhahl (09.03.2022 12:58): jsou i hry ktere ti v navaznosti na konkretni zakonceni hry hodi titulky klidne v pulce odehraneho hlavniho obsahu. Naposled se mi to stalo treba v caligula effect 2, videl jsem titulky ale nevidel tak polovinu pribehu. A kdyz jsem to odehral tak jsem videl dalsi titulky. Podle mne fraze videl jsem titulky tak mam dohrano je trosku zavadejici :)
@Charllize (09.03.2022 12:51): Když se dostaneš k titulkum tak máš dohráno, zbytek je omáčka na protáhnutí doby hraní :) Ale samozřejmě bys měl bejt i sám přesvědčenej, že jsi toho odehrál dost a moc víc ti toho hra nabídnout už nemůže. Já takhle dohrál třeba Rocket League, protože jsem tam odehrál “sezónu” v turnaji s počítačem a pak se mi objevily titulky :) A až teprv potom jsem tam strávil 100 hodin v multiplayeru. Dohrání neznamená, že bys nutně musel hru opustit pak.
@BINGMAN (09.03.2022 10:47): Neboj, neberiem to v zlom a určite necítim potrebu niekoho presviedčať, ako si vybraní DH užívatelia myslia v rámci debát, kde s nimi nesúhlasíš a očakávajú výlučne názory, ktoré im potvrdia ten ich :) Iba som vyjadril svoj vonkoncom nie ojedinelý názor, že to používaš nezmyselne kvôli pomerne zvláštnemu dôvodu (keby si si mohol v profile jedným tlačidlom zobraziť nedohrané hry, používal by si to rovnako?) Štatistiky DH to však zatiaľ nedevalvuje, aspoň do doby, kým tam Memphis pridá počty dohraní :)
@H34D (09.03.2022 11:53): Jj, přesně jak píše Dan9k. Ještě mám takovou interní podmínku, že by bylo fajn se hrou bez konce strávit aspoň hodinu, aby to za něco stálo. A to jsem u Tetrisu splnil vrchovatě ;)
@BINGMAN (09.03.2022 10:47): Dohraná hra je pro mě ta, kde vidím závěrečné titulky. U titulů bez jasného konce pak třeba dohrání sezóny, získání všech achievementů, nebo prostě vyzkoušení a “dohrání” všech možností, co hra nabízí. Pokud alespoň jeden z těch bodů nesplním, tak bohužel nemůžu zaškrtnout dohrání. Nemůžu ti do tvého pohledu mluvit, ale nesouhlasím s ním ;)
@M.a.t.t. (08.03.2022 17:04): Zdiskredituje jakým způsobem? Že mé hodnocení nemá žádnou hodnotu?
Mám pocit, jestli jádro pudla nebude v tom, že pro vás má větší hodnotu názor člověka, který hru dohrál. Což já tak nevnímám. Pokud hráč hru nedohraje, má k tomu jistě své pádné důvody a nárok na hodnocení. (Za každým svým hodnocením a komentem si stojím!)

A pokud to tak vnímáš, je mi to vlastně líto, ale taky mi to je trochu fuk (řečeno naprosto bez záště nebo agrese, aby bylo jasno :) ). DH používám především pro sebe a své osobní potřeby, ne jako sociální síť. Jen mé komenty a příspěvky do diskuze jsou samosebou určené "pro veřejnost".

Máš naprostou pravdu, ke shodě nedojdeme, přestože tvé argumenty chápu. Jen jsem chtěl upřesnit i svůj pohled, kdy jednoduše u sebe ani u ostatních na fajfku u hodnocení a komentech nehledím, a proto ji využívám svým způsobem.

@Tulareanus (08.03.2022 17:27): Ten důvod je vlastně hloupý. Během dvou kliků se dostanu na seznam posledně "dohraných" her, na což relativně často koukám, když si třeba vybírám, co budu hrát dalšího.
@samorost (02.03.2022 00:00): No jestli někdo podporuje bezdůvodnou agresi, ať se klidně bojí (furt na tom bude líp než lidi na Ukrajině, to se to plácá). Doufám, že takových je menšina, ale o národní shodě si iluzi nedělám.
@Dan9K (01.03.2022 19:33): Absolutně nepanuje žádná národní shoda, na to zapomeň! Panuje jen brutální cenzura a strach lidí se vyjadřovat, setkávám se s tím dnes a denně, mohl bych dlouze vyprávět. Proto se to možná jeví tak, že všichni souhlasí. Nikdy jsem nic podobného ani náznakem nezažil a je mi z toho, jakožto zapřísáhlému celoživotnímu zastánci svobody slova, až fyzicky nevolno. :c( Naprosto souhlasím s Charllizem, raději se zde na podobná témata vybodněte a věnujte se raději hrám, zase bude jenom zle.
@Charllize (01.03.2022 21:03): jak jsem ale psal, a stejně tak ty věci, o kterých píšeš ty, jde už o věci, které jsou řešitelné trestněprávně, takže když to tak vezmu, je zbytečné takové lidi mazat, naopak je dobré tyto věci ponechat jako důkaz a stačí na ně podat trestní oznámení :-) Nechci už mluvit jako Vávra, ale v tomhle má pravdu. Proč dávat cenzurní pravomoci soukromým osobám a společnostem, když jsou tyto věci řešené už v normálně v zákoně a jsou na to trestní sazby.
No tak hlavne ze vite jak by jste to vsichni v klidu a miru zvladli a jak jsme vsichni zajedno. LOL. Neni to tak dlouho kdy se to tady hemzilo avatarama Hitlera, popiranim holocaustu a vyzmizikovanim homosexualu z povrchu zemskeho. Stacil ten Covid a nebyt toho ze se to tady drzelo umele na uzde, uz by chlupy litali po cely DH :)
Tak smele do toho, a uvidite :)