Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o DH

@Dan9K (12.03.2022 12:40): Běžné adventury hraji bez návodu. S návodem to prakticky nemá cenu, obzvláště když tento typ her zpravidla neobsahuje žádné další výzvy. Pokud se jedná o něco mimořádně obtížného, používám oblíbené pravidlo „třikrát a dost”. V mém pojetí to znamená, že se pokouším zákys rozlousknout po tři večery (rána, odpoledne, dosaď sám svou oblíbenou herní dobu...) a pokud se ani tak nepohnu z místa, teprve pak rezignuji k návodu. Nahlédnutí do návodu si povoluji rovněž pouze tři na hru a pokud naznám, že je gameska i tak nad mé síly, dlabu na ni. :c)) Adventury prostě nechci hrát s návodem před sebou, to už mohu rovnou číst knížku, nebo sledovat film. ;c) Za poslední dost dlouhou dobu si nicméně nevzpomenu ani na jeden titul, kde bych musel návod vůbec vyhledat, starší adventury byly v tomto ohledu mnohem zapeklitější. Něco jako třeba „Maupiti Island” se už dnes snad ani netvoří a zcela upřímně, ani po tom kdovíjak netoužím. :c))

@Hrdlodus (12.03.2022 14:37): V podstatě nemáš vůbec zač, rád jsem k tématu něco písnul. :c)

Jen aby má předchozí myšlenka nezapadla, ty dosažené trofeje/achievementy u dohraných her (případně procenty vyjádřený postup ve hře) by někdo mohl zvážit, to by nemuselo být úplně k zahození, ne? Co vy ostatní na to? ;c)
@samorost (12.03.2022 02:33): mám to vlastně dost podobně, s výjimkou toho, že nejsem tak striktní, co se týče návodů. U některých adventur to fakt nejde...a u RPG je používám právě jako kompletistickou pomoc poté, co dohraju to, na co jsem přišel sám.
@Strady (11.03.2022 23:08): Tak samozřejmě, že to zatržítko může mít různou „hodnotu”, s tím počítám. Nicméně, může člověka alespoň trochu nasměrovat, probudit zvědavost o dotyčného a pak už se dá v další konverzaci zjistit více podrobností. ;c) Může třeba i naznačit, že mezi všem těmi, kteří hru jen ohodnotili, ale nedohráli (jelikož je hra třeba ani moc nebavila, tak s ní sekli klidně i po pár minutách), právě ten človíček má o žánr, či podobný styl her vážnější zájem. A hned máš herního kolegu s podobným vkusem. :c) Ovšem pochybnosti samozřejmě občas budou, vždyť jen tato diskuze ukázala, že takřka každý zde k tomu přistupuje maličko jinak.

Co se týče mě samotného, jsem herní labužník a loudal. :c)) Už dávno jsem se smířil s faktem, že vše, co jsem si tak nějak dříve plánoval, zcela bez debat nikdy v životě nedohraji (a to včetně některých titulů, které jsem třeba považoval za zcela zásadní), takže už se za ničím nehoním a jednoduše si vzácné chvíle hraní naplno užívám. Vyberu si poměrně náhodně libovolný titul, na který mám právě náladu a u kterého očekávám, že mě bude bavit a nechám v něm tolik času, kolik je potřeba, abych prošmejdil prakticky vše možné i nemožné. Nějaké časy na „HowLongToBeat” mě nechávají zcela chladným, zpravidla můj průchod hrou trvá dvoj až trojnásobek průměrné doby, kterou tam ostatní hráči udávají. :c)) Už před léty jsem si stanovil jakýsi svůj herní etický kodex a tím se prakticky bez výhrad řídím. Hry dohrávám zásadně až do samotného konce, tedy pokud nějaký jasně daný mají. Někdy, pravda, hru z nedostatku času přeruším, vždy se k ní ale nakonec vrátím a dokončím ji. Návody nepoužívám (s jistou výjimkou, a to že občas hraji společně s někým z rodiny, či s kamarády a dáme v tu chvíli hlavy dohromady), cheaty rovněž ne, vždy se zkrátka snažím hru dohrát maximálně poctivě. Pomáhám si jen u PS trofejí, resp. achievementů, jelikož tam někdy není zcela jasné, co se od hráče vlastně chce. Mám těch zásad povícero, nebudu zde s tím ale nikoho zbytečně zatěžovat. :c) Tudíž, pokud zde už nějakou hru ohodnotím, jedná se o titul, který mám, dá se říci, plně dohraný, v mnoha případech i s trofejemi na platinu, či na 100%, pokud tedy hra nějaká taková ocenění obsahuje. Kostlivců ve skříni, které jsem za svou „herní kariéru” nahromadil, mám jen pár. Prakticky vždy se jedná o kousky, které byly nad mé síly a kde jsem musel díky své neschopnosti kapitulovat. Sám jsem na sebe naštvaný, že jsem takové máslo a nejsem schopen se překonat (ach, ten prokletý „Kyurinaga's Revenge”, přitom „Yasai Ninja„ byl tak úžasný, ve dvou pak ještě mnohem lepší...). :c)
Myslím, že ve světě všemožnejch live service her je tlačítko dohrání naprosto irelevantní. V případě jakýhokoli MMO či průběžně updatovanejch her typu Destiny to může znamenat cokoli od 3 hodin hraní do 2000 hodin hraní.
@samorost (11.03.2022 21:17): No a to je ten problém, jelikož jsou lidé kteří si zahrají hru tři hodiny a dají hodnocení, popřípadě zaškrtnou, že dohráli ale na konec se nedostali. Takzvaně jí dohráli pro sebe a jdou hrát něco jiného. To samé na Streamu recenze, naštěstí tam je vidět kolik dotyčný ve hře strávil času a z toho se dá udělat úsudek.
Já tohle neumím, když už chci hodnotit film, hru, knihu, tak se musím dostat nakonec, popřípadě ve hře strávit dostatek času abych mohl říct, že jsem jí vytěžil jak to šlo.
@Hrdlodus (11.03.2022 07:44):  Čistě jen pro zajímavost, čistě jen pro zajímavost. :c)) No ne, nic zásadního v tom nehledej, prostě mě občas zajímá, obzvláště třeba u těžších her, kdo to zvládl dotáhnout až dokonce. Někteří lidé (třeba já), zde komentáře nepíší a tak je to mnohdy jediná indicie, dávající tušit, jak daleko kdo v té které hře pokročil. Některé hry je navíc opravdu kumšt celé dohrát, takže bývám zvědavý, zda se to vůbec někomu povedlo. Někdy to pak vede až k tomu, že jdu na profil dotyčného bouráka zjistit, co dalšího hrál a o jak mocného frajera se jedná. :c) Také to mám tak, že člověk, který hry dohrává dokonce, má u mě trochu větší respekt a více věřím jeho následným postřehům, „herním zkušenostem” a názorům v diskuzi. Je mi i sympatická ta urputnost a touha prát se s výzvou až do konce. A pokud bych se chtěl na něco u konkrétní hry optat, asi bych šel pro radu nejdřív za někým takovým, jelikož očekávám, že by měl onen dotyčný vědět o hře takřka vše. Tudíž, zdánlivě je ta fajfka u hry naprosto bezvýznamná maličkost, přesto mnohdy může být počátkem cesty k mnoha zajímavým informacím. ;c)

Jo a ještě by součástí hodnocení her mohla být informace o dosažených trofejích, resp. achievementech. To by mě taky docela zajímalo, jak si kdo v této oblasti stojí, kdo tomuto holduje, případně, koho nechává sběratelství tohoto druhu zcela chladným. :c)
@Hrdlodus (10.03.2022 20:37): Tato diskuze začala Bingmanovým závadějícím komentářem. Píše v něm že ve hře strávil 6 hodin a v komentáři je vidět že zatrhl "dohrál jsem". Což se dá mylně interpretovat tak, že se dá dohrát ze šest hodin. Dle HowLongToBeat je mnohem delší. Zmiňovali to i někteří uživatelé v diskuzi hry,
A zajímá vůbec někoho to políčko "Dohrál jsem hru" u jiného uživatele?
U sebe to může mít význam, ale pro ostatní je to snad zbytečná informace, ne?
(Jediný význam to má, že chce vidět, s kým se o té hře může bavit. A to pozná podle komentáře, hodnocení, diskuze, a zatržítek "Chci si zahrát", "Rozehráno" a "Dohrál jsem hru".)
Ahoj nevím kam to přesně napsat ale v databázi nemohu najit hru  Fear the Wolves  je to možné že tam není nebo je pod jiným názvem?
@Tulareanus (09.03.2022 21:40): Jenže záměr autorů je věc jedna. Ale je jasné, že u stránky, která se snaží být platformou, je stejně tak důležité, jak to chápou uživatelé. To je to, co jsem se snažil říct. Nehledě na to, že jsem nenarazil na žádný vysvětlující popis. Odvolávat se tedy na záměr autorů je sice efektní, nicméně je to naprosto jedno.
@Kunick (09.03.2022 19:42): Veď som to napísal, zámer autorov DH bol taký, aby bol checkbox na to, keď hráč hru dokončí, nie ukončí/odinštaluje/prestane hrať. To, že si niekto pod ukončením predstavuje dohrať 5 koncov hry a niekto jeden je už iná téma, ale to, že niekoho hrať prestane baviť a on nedokončí ani hlavnú linku a hru hrať prestane, na to to nebolo zamýšľané.

@M.a.t.t. (09.03.2022 20:35): Podľa mňa nevie byť vtipnejší, len vytiahne svoj falický pubertálny humor. :)
Pro mě jsou třeba závěrečné titulky klíčové, samozřejmě musí to být titulky po úspěšném zakončení hry, Ne Game Over a tak. Třeba u Pokémon Platinum nebo Pokémon Ruby jsem si dohráno odškrtnul a zdaleka jsem nepochytal všechny Pokémony, Dokonce na Platinum jsem neřešil bonusový ostrov, který se objeví po dohrání hry, nehledě na to, že jsem zcela minul online část. Stejně tak u spousty her je New Game +. Tohle všechno beru jako bonusy, ovšem dohranou hru tam považuji v momentě dotažení příběhu do konce se závěrečnými titulky.

U spousty strategií to mám třeba tak, že je pro mě dohráním dohrání kampaně. U Civky třeba dojetí jedné partie. Nepodmiňuji to nahráním všech DLC a vyzkoušením všech národů a proklepnutí všech možností do mrtě od dohrání od Easy po Hard atd. Jinak pokud někdo takto hraje, tak se obvykle omezí v životě na pár konkrétních her, které by napočítal na prstech ruky a pak se může třeba pochlubit - dojel jsem to s proklepnutím obsahu na 100% a teď si to dávám asi po třicáté. Ale tohle má každý jinak. Já třeba moc nestavím na tom bahnit se v jednom titulu pořád dokola s tím, že chci vychytat každý předmět, každou postavu, byť se hra jinak na 99,9% vlastně nemění. Raději si ozvláštním hraní setkáním s více tituly, jež mohu prozkoumat, než abych hledal každičký bonusový pixel ve hře jedné. Pokud byla extrémně dobrá, tak si ji po dohrání vložím do škatulky "někdy zopakovat" a po deseti letech si ji třeba zahraji znovu, s tím, že toho 90% do té doby zapomenu a znovu si to zahraji třeba za stejné postavy a se stejnými chybami, které jsem dělal poprvé.
Star Ocean 2 má cca 107 zakončení, to bych zas nikomu nepřál aby si mohl odskrtnout dohrání až po všech závěrech hry :) 
Ale u plno her mi přijde zavadejici říct dohral jsem jelikoz jsem viděl titulky na konci. Leda ze by šlo o proste konstatování faktu bez spojitosti s konkrétním herním obsahem.
Ono se to pak i zákonitě musí projevit při diskuzi dvou lidi například v tom Skyrimu 25h vs 400 a jasne pak vynikne kdo má skutečně jakoby dohrano. Hry jsou dost těžko uchopitelne pro nějaké finální tvrzení ze někdo má dohrano. Vlastně jde o to jak to má dohrano a to nám bohužel zatrzitko dohrano jaksi nepoví.
Takze bych ho zrušil ať se tu navzájem zbytečne nemateme :)

BTW taky mnoho her mívá takzvaný post game obsah a klidně se zpřístupní až po titulkach a často mívá třeba vlastní dějovou linii a pak jsou ještě další titulky :D
Ten konvenční pohled, že k checku je třeba dostat se ke credits nebo zhlédnout většinu obsahu, je samo sebou pochopitelný. Sám se při hraní snažím o maximální poctivost. Ale u toho to navždy zůstane.

Pokoušet se to povýšit na pravidlo už je tak trochu příštipkaření. Podporuje to bezduchou konzumaci a přesvědčování se o falešné autoritě, kterou získává ten, kdo si hru odškrtne. Předpoklad, že "obecně má člověk, co hru skutečně dohrál, větší nadhled", z něhož vycházel Artran, není pravdivý.

A vzato obecněji, hry procedurálně generované, bez konce či s New Game+ , ale i ty, které jsou založené na tom, že si z nich vykrojíte pouze část (David Cage vyslovil přání, aby jeho rozvětvené interaktivní příběhy byly každým dohrány pouze jedinkrát), stejně jako Charllizeho příklady, nejsou výjimkou potvrzující pravidlo, ony pravidlo vyvrací.

@Kunick (09.03.2022 16:19) to vyjádřil lépe a stručněji, musel jsem ho podpořit.
Takový sáhodlouhý diskuze, přitom by stačilo za slova "dohrál jsem hru" přidat ještě "do konce" a bylo by hned jasné jak se to má používat.
Já se musím přiznat, že čas od času tuto problematiku dohráno/neukončeno vnitřně řeším taky, zejména u her z mého raného mládí, které mi přijdou i dodnes náročné a nemám je zakončené, ale stejně jsem u nich strávil fakt hodně času. Nebo třeba i ve vzácných případech, kdy jsem hrál nějaké demo neustále dokola třeba i desítky hodin, ale plnou hru jsem neviděl ani z dálky (teď zrovna mě nic moc nenapadá, ale myslím, že mohlo jít o nějaké strategie).
Asi osobně by mi pomohlo mít pro tyto případy zaškrtávací políčko "nedohráno," ale ve výsledku o žádnou tragédii nejde; spíš by to byla taková upomínka na nedohrané hry, které stejnak určitě časem zapomenu.
@Kunick (09.03.2022 17:15): Súhlasím s tým, že v prvom rade by sme mali hrať hry, lebo nás bavia a nie preto, aby sme si na dh mohli pozaškrtávať a ohodnotiť a podobne, ale s tým game over fakt nesúhlasím, pretože ide o ukončenie, ale nie dokončenie hry a dohranie = dokončenie v tom zmysle, ako je to brané ako funkcia na DH.
@H34D (09.03.2022 16:46): to je kampááň!!! Přijď mi to říct osobně do očí v pátek ;)

Jinak samozřejmě je to od slova míle - jakože na hony vzdálený od pravdy O:)



@rikuhahl (09.03.2022 17:13): "začátku jsem psal, že by hráč měl vyzkoušet ideálně všechno, co hra nabízí a jako konec většinou slouží titulky" Tohle je právě něco, co vnímám jako zavádějící a hrám ubližující. Považuju to za jeden z důvodů, proč vznikají obří hry plné zbytečných vedlejších aktivit. Je jedno kolik z hry vyzkoušíš, jde jen o to aby ses bavil.

Myslím, že na konci jsi prozřel, a pochopil ,že nemůžeš ostatním vnucovat svůj pohled u věcí, které nejsou ani jasně definovány. To, že dohrání hry je jen a jen o osobním přístupu toho, kterého člověka jednoznačně podepíšu.
@Kunick (09.03.2022 16:19): Asi si úplně nerozumíme na začátku jsem psal, že by hráč měl vyzkoušet ideálně všechno, co hra nabízí a jako konec většinou slouží titulky. Pokud je konců víc, tak pak záleží jak moc se liší, pokud se jedním koncem “obereš” o 2 třetiny obsahu/příběhu, tak to asi v pořádku není a měl bys hrát znovu, nebo od místa, kde došlo k rozdělení linií. Pokud je pak na konci víc možností závěru (např. dobrý, neutrální, zlý), tak je vcelku jedno, který si vybereš, nebo který na základě tvého postupu nastane, protože jsi odehrál hru celou.

Game Over bych beru jako konec u nekonečných her, kde se jedná o dosažení, co nejvyššího skóre a je otázka času, kdy “konec” nastane. (V takovém případě bych ale jako dohrání osobně bral aspoň několik pokusů a řekněme aspoň tak jednu odehranou hodinu, ale to je samozřejmě úplně subjektivní).

Samozřejmě existuje i plno roztodivných her a jejich konců a “konců” a vždycky to nakonec bude hlavně hráč, který si určí sám pro sebe, kdy už hru dohrál, nebo nedohrál.
@rikuhahl (09.03.2022 14:21): Tohle je naprosto zcestně napsáno nebo zcela milný pohled. Samozřejmě, že nemusíš nikam pokračovat. Je to hra a je to o tom co ti dává. Na rozdíl od knihy nebo filmu, hry nejsou lineární medium. Spousta z nich příběh vypráví, spousta z nich má příběh jen do počtu a spousta z nich si bez příběhu totálne obejde. Ale i ty s příběhem se často snaží být nejednoznačné a umožnovat různé konce/ cesty k němu.

Obecně: konec hry může být klidně obrazovka s textem Game over. A o dohrání hry pujde.
No například, když je nějaký vizuální román nebo adventura, která má více cest a zakončení, tak si myslím, že za dohrání by se mělo považovat přejít všechna zakončení a ne jenom jedno.
@Tainaru (09.03.2022 13:41): No, pokud ti fake ending s titulky stačí, tak si klidně to dohrání odškrtni, ale pokud víš, že hra pokračuje dál, tak bys opravdu měl hrát dál a odehrát to až do toho regulérního konce ;) (Ty fake titulky tam jsou stejně často jen jako prostředek vyprávění příběhu a většinou ukazujou jinou možnou a zároveň špatnou/negativní alternativu budoucnosti).
@Tainaru (09.03.2022 13:41): Tak ja to beriem tak, že aspoň trošku nadpriemerne inteligentný jedinec si dokáže uvedomiť alebo zistiť, že či je niečo fake ending alebo premature eja...ending alebo tak. Aj na začiatku Pillars of Eternity II: Deadfire sa dá povedať postave, ktorá doslova v tom momente rozhoduje o Vašom živote a smrti, že či urobíte to čo chce alebo jej poviete fuck you a je po vás a idú ending credits. Ale asi nebudem takú hru považovať za dohranú. :D

Pre mňa to nie je ani tak o titulkoch ako o tom, že sa riadim skôr vyčerpaním obsahu - čiže napr. prejdené kampane, prejdený hlavný príbeh, prejdené všetky levely. Je jasné, že sú hry, pri ktorých je to tricky. Ale nejaké radiant questy/nekonečné farmenie alebo sandbox mód po prejdení kampane/príbehu neberiem ako niečo, čo reálne má vplyv na dohranie.

Ale chápem, že v mnohých hrách sa naozaj dajú brať záverečné titulky ako indikátor ukončenia.

@BINGMAN (09.03.2022 10:47): čiže pointa je taká, že by si skôr potreboval custom checkbox na ďalšiu funkciu, aby si si podľa nej filtroval a nemusel to označovať za dohrané?
@Charllize (09.03.2022 13:05)

@rikuhahl (09.03.2022 13:18)

Hele, to je od Charllizeho podle mě dobrej postřeh :) Já jsem v podstatě moc her v životě nehrál, ale už párkrát jsem narazil na bad (fake) ending a true ending (naposled v Bravely Default 2). Zakončení to má tuším 3, zatímco závěrečné titulky se objeví aspoň dvakrát, přičemž bad ending se vždy objeví jako první a docela slušný kus před tím true ending. 

Které ty závěrečné titulky bych měl brát jako určující? Ptám se raději proto, abych se kdyžtak těmto hrám do budoucna vyhýbal a neměl dilema :)
@H34D (09.03.2022 11:53): třeba tetris effect se dá dohrát :)

Jinak Bingmanův pohled chápu, ale taky nesdílím. Když hru nechci dohrávat, ale chci ji mít vedenou jako odehranou, tak ji prostě ohodnotím. Ale fajfkuju jen hry, u kterých se dostanu k titulkům.
Samozřejmě, pokud jsou dělaný jak Nier Automata a maj 3 konce z nichž každej konec je ve skutečnosti kapitola hry, tak beru ty závěrečný. Ale jo, takových her je minimum.
@rikuhahl (09.03.2022 12:58): jsou i hry ktere ti v navaznosti na konkretni zakonceni hry hodi titulky klidne v pulce odehraneho hlavniho obsahu. Naposled se mi to stalo treba v caligula effect 2, videl jsem titulky ale nevidel tak polovinu pribehu. A kdyz jsem to odehral tak jsem videl dalsi titulky. Podle mne fraze videl jsem titulky tak mam dohrano je trosku zavadejici :)
@Charllize (09.03.2022 12:51): Když se dostaneš k titulkum tak máš dohráno, zbytek je omáčka na protáhnutí doby hraní :) Ale samozřejmě bys měl bejt i sám přesvědčenej, že jsi toho odehrál dost a moc víc ti toho hra nabídnout už nemůže. Já takhle dohrál třeba Rocket League, protože jsem tam odehrál “sezónu” v turnaji s počítačem a pak se mi objevily titulky :) A až teprv potom jsem tam strávil 100 hodin v multiplayeru. Dohrání neznamená, že bys nutně musel hru opustit pak.
@BINGMAN (09.03.2022 10:47): Neboj, neberiem to v zlom a určite necítim potrebu niekoho presviedčať, ako si vybraní DH užívatelia myslia v rámci debát, kde s nimi nesúhlasíš a očakávajú výlučne názory, ktoré im potvrdia ten ich :) Iba som vyjadril svoj vonkoncom nie ojedinelý názor, že to používaš nezmyselne kvôli pomerne zvláštnemu dôvodu (keby si si mohol v profile jedným tlačidlom zobraziť nedohrané hry, používal by si to rovnako?) Štatistiky DH to však zatiaľ nedevalvuje, aspoň do doby, kým tam Memphis pridá počty dohraní :)
@H34D (09.03.2022 11:53): Jj, přesně jak píše Dan9k. Ještě mám takovou interní podmínku, že by bylo fajn se hrou bez konce strávit aspoň hodinu, aby to za něco stálo. A to jsem u Tetrisu splnil vrchovatě ;)
@BINGMAN (09.03.2022 10:47): Dohraná hra je pro mě ta, kde vidím závěrečné titulky. U titulů bez jasného konce pak třeba dohrání sezóny, získání všech achievementů, nebo prostě vyzkoušení a “dohrání” všech možností, co hra nabízí. Pokud alespoň jeden z těch bodů nesplním, tak bohužel nemůžu zaškrtnout dohrání. Nemůžu ti do tvého pohledu mluvit, ale nesouhlasím s ním ;)