Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Garion (14.10.2018 16:07): to jsem pochopil hned na zacatku oc mu jde. Mozna i proto jsem muj prispevek adresoval obecne a ne primo na nej. Me celou dobu slo o podobnost funkce a ze uz tu je dlouho a ze moc nechapu proc je kolem toho takove halo jakoby by neco takoveho nikdy nebylo. Jen to je ted dokonalejsi a prirozenejsi a nejspis skodlivejsi:)

Jemu holt to klasicke HDR prislo o nicem a me ne.
@Charllize (14.10.2018 15:57): Jasne, ze se to snazi delat obdobnou vec (vlastne stejnou), rozdil je v tom, ze HDRR je emulace a HDR je ... trochu mensi emulace :) HDRR simuluje vlastnosti oka uvnitr enginu a samotnemu oku dava standardni obraz, HDR se snazi napodobit realny svet a to "oslneni" nechat na samotnem oku cloveka, ktery sedi pred obrazovkou.

Jab mluvi o vypalovani oci proto, ze zatimco u HDRR sviti displej porad stejnou intenzitou (placnu treba 250 cd/m^2), HDR displeje sviti dle toho, co ve hre delas (deje se ve filmu) mnohem vic (400/600/1000 cd/m^2). Jeho argument je, ze zatimco u filmu si dokaze predstavit, ze te z toho bolet oci nebudou (koukas na to 2 hodiny treba ze dvou metru), u her si to uplne predstavit nedokaze (koukas na to treba 6 hodin napriklad z jednoho metru).
@Charllize (14.10.2018 15:39): Precti si, prosim, odkaz ode me. Cely :)

tl;dr V Oblivionu bylo HDRR (tedy HDR vyrenderovano a pote namapovano na SDR), o cem tady Jab mluvi je nativni HDR.

Pokud bych to mel vysvetlit na tvem prikladu se sluncem (samozrejme za predpokladu, ze to sam chapu).

Pri HDRR se obraz vyrenderuje tak, jakoby jsi mel i HDR displej, ale protoze nemas, nakonec se to namapuje na obycejny displej, vysledkem je to, ze vidis normalni obraz jako u kazde jine hry, ale hra rekla, ze kvuli slunicku bys nemel videt skoro nic okolo, takze na displeji vidis spoustu bile a po krajich jsou nejake tmave kusy, v kterych je temer k nerozeznani trava (napriklad).

Pri nativnim HDR se ve skutecnosti udela to, ze jednotlive pixely zobrazujici slunecni zari sviti na displeji vic nez pixely zobrazujici travu, ale ty podrobnosti tam porad jsou a to "oslneni" (tedy ze vidis zejmena bily flek a travu skoro vubec) zaridi tvoje oci.

Takze pokud bys vzal ruku a zakryl na displeji slunce pri HDRR, uvidis porad misto travy jen nejake tmave fleky. Pokud bys zakryl slunce pri nativnim HDR, tak uvidis normalne travu osvetlenou sluncem se vsemi podrobnostmi.
@Gordon (14.10.2018 15:31): o tom se ale nebavim. Pokud si pamatuju puvodne jsme psal ze HDR tu uz je dlouho a bylo treba v Oblivionu, to ze to televizni vypaluje oci jsem neresil. A psal jsme to obecne ne konkretne Jabovi.



@Jab (14.10.2018 15:32): Mno, treba v tom Oblivionu byl rozdil z a bez HDR celkem velky, i na shitovem monitoru. A zrovna tak byl velky rozdil v nastaveni bloom vs HDR. Bloom je soucast HDR, ale neni to jedina vec co HDR dela, tedy to renderovaci.

navic nevim proc jsou na PC treba nejnovejsi grafiky kdyz na PS4 to je reseny softwarem.

A prestan zase debilkovat, ja nic nevyjadroval.
@Charllize (14.10.2018 15:26): Ech. HDR bylo dávno před monitory. Umí jej (nejen) lidské oko. A stále daleko lépe. Ta technologie má samozřejmě svou historii. Ale logicky pro její vývoj musí být podmínky hardwarové i softwarové. Na staré monitory s shitovým kontrastem a nízkým jasem prostě žádnou HDR magii nevytvoříš. V současné době potřebuješ na zobrazení HDR obsahu novější AMD a Nvidia karty (u Nvidií od řady 900 dále).

@Gordon (14.10.2018 15:31): Charllize vyjádřil touhu, abych si jej odblokoval. ;)
@Jab (14.10.2018 15:23): Počkej, neměl si ho bloklého? :-D

imho diskuze o hovně, prostě bloom effect který se zesvětluje a snižuje v závislosti na tom kam čumíš takže když čumníš do černé hlíny tak se ti bloom na Slunci vytuní na max a když na něj koukneš tam máš vypálené oči načež se to utlumí.... DYNAMIC RANGE bitches... Jabova myšlenka je v tom že telky tohle dělají v bodovém podsvícení takže to pak vypálí oči doopravdy. Bože!
@Jab (14.10.2018 15:23): zbytecne ze me delas pitomce, vim co si pamatuju a jak to bylo. A ze zrovna ty ignorujes stranku na Wiki ktera se HDR renderingu venuje me prakvapuje.

High-dynamic-range rendering (HDRR or HDR rendering), also known as high-dynamic-range lighting, is the rendering of computer graphics scenes by using lighting calculations done in high dynamic range (HDR). This allows preservation of details that may be lost due to limiting contrast ratios. Video games and computer-generated movies and special effects benefit from this as it creates more realistic scenes than with the more simplistic lighting models used.
@Jab (14.10.2018 15:18): zajimavy ze nam ten odkaz ukazuje oboum nejakou blbost.

Hmm, ja si to pamatuju jinak, ta dnesni mladez vsechno zkresli a dela ze to prislo za jeji doby. HDR bylo uz v Oblivionu a delala ho graficka karta, bloom vypadal jinak a nektere karty HDR neumely sel pres ne jen prave ten Bloom, nedokazu si vysvetlit proc by to tak bylo kdyz by slo o to same.. Jeste bych souhlasil ze HDR byl zdokonaleny bloom, coz je ale vlastne i ted v tech televizich.
@Jab (14.10.2018 12:58): tezko soudit, ta funkce je dost podobna. A vazne si pamatuju ze tenkrat se to bralo dost seriozne, po Oblivionu to melo i vic her. V Oblivionu mas normalne v options moznost zapnout HDR nebo Bloom. Ona ta definice High dynamic range muze delat to same ruznym zpusobem, ale zrejme dokonalejsi je to kdyz to dela to zobrazovadlo.



@Gordon (14.10.2018 13:00): ne to teda nemyslim:)

https://en.wikipedia.org/wiki/High-dynamic-range_rendering

Mel to treba Half Life Lost coast
@Charllize (14.10.2018 11:44): Je to tak jak píšeš, je to softwarová jasnění, dost mě to štvalo v noci v GTA V, kde lampy v podstatě zneviditelňovali okolí. HDR v televizi ti to ale právě ještě zesílý že to bude realističtější...
@Charllize (14.10.2018 11:44): Dovolím si hádat, že to na videu není HDR ale nějaké fejkové řešení přímo té hry. U televizí je btw HDR už delší dobu, tam to zrovna moc horká novinka není. ;)
@Jab (14.10.2018 11:37): Muj zrak to nedela, protoze kdyz to HDR vypnu tenhle efekt zmizi. Prave v dobe kdy Nvidia zacla delat karty co HDR umely, 6000 rada myslim, to co popisuju bylo hodne propagovane v ruznych ukazkach. Co jsem si vsiml tak zapinani ci vypinani HDR u dnesnich her uplne zmizelo, bud to tam uz proste je dafaultne nebo se pouziva neco jinyho. Prave proto mi nejde do hlavy ten rozruch kolem televizniho HDR jako velke novinky. Ale mozna jde o jine featury se stejnym nazvem. I kdyz oboji by mela byt prace ze svetlem.
https://www.youtube.com/watch?v=9pZ1je_XfJg
@Charllize (14.10.2018 11:30): Já si sice dokážu vysvětlit, co myslíš, ale nevím, zda ti to neudělá tvůj vlastní zrak. A zda to je samotné HDR či jen naprogramování hry, která tohle simuluje při zapnutí HDR (tohle mi přijde více logické). Platí ale, že televize jsou v implementaci HDR dále. Na tvou otázku ale nedokáži odpovědět s jakoukoliv jistotou.
@Charllize (14.10.2018 10:58): HDR celkově umožňuje větší rozdíly mezi nejsvětlejším a nejtmavším bodem na obrazovce (plus maximální jas je vyšší také). Přesně nerozumím, zda to myslíme oba stejně. Ale pokud by tvoje postava vystupovala z jeskyně na denní světlo, tak někde za sloupem v té jeskyni bude celkem tma, zatímco do chodby ven už bude proudit jasné světlo. Nebude na úrovni normálního slunce. To má tuším 16 000 000 000 cd/m2 a to opravdu na monitoru (a ani v realitě) vidět nechceš. Ale ten rozdíl i tak bude o hodně bližší realitě. Jinak řečeno jas bude daleko více odstupňován. V realitě tě také přechod ze tmy do denního světla také oslní. Ve hře to bude samozřejmě stále mírnější. Různé výbuchy v Battlefrontech atp. už ale i tak mohou být nepříjemné. Skoro bych pak řekl, že z těch tří vesa standardů dle maximálního jasu (400, 600, 1000) se to chytne max do těch 600 (to je jen dočasné maximum - standardně ty monitory budou mít max udržitelný jas okolo 450 cd/m2 - už je jich na trhu víc takových). HDR v televizi tak bude trvale lepší, neb od ní sedíš dál (a tedy si mohou dovolit vyšší jas), což prokazuje i dále posiluje množství konzolových herních titulů s HDR (oproti PC). Adopce HDR obsahu je na televizi logicky lepší i díky filmům.

Jinak řečeno na HDR bude na PC monitorech vždy trochu nouzovka. Aby ti to při nočním hraní nevypálilo zrak.
@Jab (14.10.2018 08:08): tak ja to videl a obcas mi prijde ze to je az moc vysvicene a prebarvene. Jinak pokud se nepletu HDR delal i ty nekdy ne moc prijemne prechody ze sera/tmy na svetlo kdy by jako hrac mel byt chvili oslnen, to ty televizni HDR umeji taky? Sice nektere hry, jako treba Elex to maji ze to pripomina pri vychodu z domu atomovy vybuch ale jinak to je pomrene realisticka featura.



@Kwoky (14.10.2018 08:21): ja muzu prispet konzolovou zkusenosti. V Playstationu mam 1TB 5400 HDD a pak mam 2TB 5400 externi pres USB 3. Ten externi je kupodivu o neco rychlejsi. Muze to byt tim ze ten externi disk je mrnavej a tenkej ? Ty plotny budou hodne male, tudiz ten pristup je rychlejsi? A co vim z testovani SSD na Playstationu je rychlejsi jen u nekterych her, zdaleka ne u vsech. Ale to muze byt specificke jen pro konzole, kdo vi. Kupodivu na konzolich podavaji lepsi a stabilnejsi vysledky hybridni disky.
@Kwoky (14.10.2018 08:21): Mam 7200 otacek a 256MB cache, takze netusim. Cekal bych, ze se to odviji maximalne od poctu ploten a ne od absolutni velikosti (ale to se klidne muzu mylit). Zalohuji pouze vybrane adresare na ostatni (mensi) disky, v planu je ale koupit dalsi stejne velky a zalohovat mirroringem. Kapacita roste relativne pomalu uz ted (zhruba 1-2TB rocne?), ale je fakt, ze ty nejvetsi disky uz se vlezou do 3,5" slotu uplne akorat a mezi disky uz prilis mista nezbyva. Revoluci bych ale v nejblizsi dobe necekal, takze pokud kapacity porostou, bude to zhruba tempem jako doposud.
Btw z toho článku níže:

To say the least, 1,000 nits of brightness is a lot to have so close to your face, and testers have reported that explosions and other gaming visuals are almost too bright.

Z tohohle důvodu by mě právě zajímalo, zda HDR vůbec bude normální součástí PC monitorů. Navíc když požadavky na něj se daleko hůře plní u IPS panelů, které jsou nejoblíbenější. Na konzolích je těch HDR her daleko více logicky. Tam už to jede na plné obrátky.
@mrazikcomp (14.10.2018 02:50): Za ty peníze bych si to nechal předvést na místě, jinak nebrat. V balíku bych čekal cihlu.

@Garion (14.10.2018 07:55): Je potřeba 7200 otáček nebo už u téhle kapacity dává disk vysoké rychlosti přenosu i při nižších? Dá se takový gigant vůbec nějak rozumně zálohovat? Dá se čekat, že kapacity ještě porostou, nebo už jsou výrobci na limitu a kapacita poroste pomalu?
@Charllize (14.10.2018 02:00): Pokud myslíš umělé nastavení HDR (tzn. není to ve vlastnostech obrazovky), tak to stojí si houby. On ten rozdíl mezi HDR a normálním zobrazením ani nejde moc ukázat (podobně jako 4K, když nemáš 4K monitor). Prostě je třeba si zajít třebas do obchodu s televizemi a podívat se na ten rozdíl na vlastní oči na dvou televizích vedle sebe, z nichž jedna má HDR (ideálně se standardem Dolby Vision či jiným obdobně dobrým).

Nějaké větší dodržování standardů u PC monitorů by mělo také v budoucnu fungovat.
https://www.engadget.com/2018/05/16/hdr-monitor-buying-guide/?guccounter=1
Hdr je ve hrach uz leta, nevim jaky je rozdil mezi tim co dela graficka karta a tim co ted delaji televize a prijde mi ze to je spis novinka v oblasti domaciho sledovani filmu ale u her mi to jako kdovijaka novinka neprijde, mozna to setri vykon a je to dokonalejsi? Moznost hdr mel uz oblivion v roce 2006.
Vlastníte někdo interní HDD větší než 4 TB? Zajímaly by mě vaše zkušenosti.
Btw docela by mě taky zajímalo, zda se chytne HDR hraní (na monitorech) a zda se po čase neobjeví větší množství hráčů, které z toho pálí oči a bolí hlava. :) Přece jen to vyjasní určité body na monitoru (sluneční světlo!) a ztmaví třebas jiné. A právě tenhle kontrast je to, co "v realitě" oči dráždí (viz když vyjdete ze tmy na ostré slunce - což se ve hrách děje nemálo). Chápu to tedy u televizí a filmů na dvě hodiny. Ale u celodenních herních seancí, kdy člověk ještě navíc přímo sedí před tímhle relativně silným zdroje světla... Doteď jsme měli monitory s max jasem okolo 300 cd/m2 (nits). Až to bude běžně těch tisíc, čtyři tisíce či více... Trochu bych se bál o zrak hráčů. :) A zda nepochybně za krásnější zobrazení neobětujeme právě kus vlastního zdraví.
Btw těch 4K monitorů letos nápadně ubylo. Asi není těžké uhodnout proč. 4K je zombie do té doby, než se grafiky vrátí do normálních cenových relací a zmizí zbytečná přirážka v podobě gsyncu.