Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Gordon (02.05.2019 17:03): Používá ztrátový kodek, takže hudba z originálních CD je vždy snížena. Free verze má i dost nízký datový tok. Ale je pravda že na obyčejných sluchátkách k mobilu to stačí.

Podle mě jde ale o radost z fyzického dárku proti kusu papírku. Konečný výsledek je samozřejmě stejný, hraju hru. Nikoho neobhajuji jen přidávám svůj názor.
Mapa a manuál u her je určitě plus. Já čtu manuál i když je jen v pdf a bavilo mě číst manuál i k Doomu nebo Hereticu. A ani u těch cRPG to není nutné hrát s mapou a manuálem, koneckonců většina z nás tenkrát žádný neměla a stejně dohrály Dungen Master, Eye of Beholder...

To přirovnání k hudbě je docela dobré. Většině stačí ten mizerný zvuk ze Spotify, část lidí raději slušné CD a někdo hold extra třídu (často s bonusy) jako vinyl nebo SACD.

Ideální je v dnešní době krabička s kódem a k tomu ty fyzické materiály.

To přirovnání s dárky k vánocům, je myšleno spíše tak, že pod stromkem bude obrázek/poukázka na autíčko, ale fyzicky ho dostaneš až třeba o 2h později. Ten pocit dárku fyzického a nebo jen poukazu/kódu je prostě jiný.
@Charllize (02.05.2019 16:00): Survival obtížnost bych nehrála ani smykem - přesně nutnost hlídat píčoviny jako jídlo, teplo atd. je věc, která mě vytáčí doběla a vlastně ruší. Nepotřebuju pro ponoření se do hry simulovat reálný svět. Chápu, že to asi někoho baví a je dobře, že hry tyhle možnosti nabízí, ale pro mě je to taky představa from hell.
Ostatně, třeba v Conan Exiles jsem si všechny ty ukazatele hladu, žízně etc. stáhla na minimum a věnuju se převážně exploraci, uctívání prastarých božstev, kanibalismu a pornu (s modem). Veliké dobro, že tak lze.
@Sadako (02.05.2019 15:42): Jo, však ja to taky používám, pac to tam prostě je. Ale když by mi daly napevno to vypnout tak to udělám. Fallout 4 a Skyrim se svými survival obtížnostmi to automaticky vypnou a osobně jsem si ty hry pak užil víc. Najednou dostavniky a vertibirdy měli smysl a nebyli jen na okrasu :)
Jinak se prostě rychle potrebujes dostat za tou imerzi, já to chápu, taky jsem kolikrát mladý a neklidny a fast traveluju o sto šest:)
@SilentWolf (02.05.2019 15:46): LOL
Já mám fskutčnosti podezření, jestli se jim nestala nějaká podobné vtipnost jako New World Computing s HoMaM III - když vycházela ta HD edice a hráči se překvapeně ptali, proč tam nejsou i DLC, tak z nich vypadlo, že ztratili zdrojáky.
@SilentWolf (02.05.2019 15:37): A tak já bych se za nějaké pěkné figury, ideálně bez oblečení, vůbec nezlobila, ale ono by se na to stejně jenom prášilo někde v krabici, fakt doma nevedu vitrínky s trofejemi, potřebuju místo... vesměs na ty knihy, ehm.

Jo, myslím si, že vysoká cena bude daná nemožností pořízení si elektronické verze na PC - a vlastně by mě zajímalo, proč to nezremasterují a nevydají znovu. Vzhledem k legendě, co se kolem SH2 válí a vzhledem k tomu, co lidi za ty krabicovky dávají by to snad prodělečné nebylo.

@Charllize (02.05.2019 15:41): Nejde o to nechodit, ale o možnost se rychle přemístit, když to zrovna potřebuješ. Nic víc. Já toho nachodím dost, ale když chci rychle převibrovat jinam, tu možnost mám.

@Ringo (02.05.2019 15:41): No já jsem ten poslední, kdo by ve hrách stál o realističnost, naopak mi spousta tzv. realistických prvků nabourává imerzi a pustě mě sere.
Si myslím, že gró problému mapy a poznámkový blok versus ukazatele a fast travel je prostě jenom v jiném způsobu hraní. Třeba Odyssey mám v podstatě prochozenou - jdu, někoho potkám, něco mi řekne, na chvíli se zastavím a řeším problém, pak jdu zase dál... ale kdybych se v Athenách rozhodla, že hned teď potřebuju do Acháje, tak můžu.
@Sadako (02.05.2019 15:34): Všichni chtějí ad absurdum realističnost, ale jak si mají realisticky někde něco zapsat nebo zakreslit, či zapamatovat, což dává úžasný pocit, že tam fakt jsem (ve středověkém světě fakt postavy neměly GPS ani tablety na automatický záznam poznámek, tak je to najednou problém. Samozřejmě i já jsem moderní a poznámky si již zapisuji na vedle otevřeném poznámkovém bloku, ale přijde mi zábavnější si říci, no jo, vlastně tady mi to říkal tuhle tenhle, tady to mám i poznamenané, než k někomu přijít a hra mi automaticky třeba vypíše, tuhle osobu znáš, říkal ti o ni ten a ten a nebo rovnou navážeš s postavou rozhovor, protože hra ví, že se s ní máš bavit a co jí říct a co se dozvědět dále. Má pak vlastně cenu ještě i číst ty texty? :-)
@Sadako (02.05.2019 15:34): artbooky jsou tak jediná věc, co by ke hrám mohli dávat. Sošky ať si nechají. :D

A jinak ten SH2 má velkou hodnotu asi právě proto, že se nedá koupit digitálně, ne? Nedávno jsem vzpomínal na (dle mého) jednu z nejlepších strategií LOTR: Battle for Middle-Earth a tam je to stejný případ.
Já nedávno pobaveně zjistila, že kdybych se chtěla zbavit krabicovky Silent Hill 2 (jedna z mála her, kterou mám v krabici), tak na tom dost vydělám, oproti tomu, co mě stála.

Ale ta fetišizace fyzických částí hry (tedy objektu primárně virtuálního) je fascinující. Ne že bych měla něco proti sběratelství, sbírám knihy, ale už se taky dost rozmýšlím, co opravdu chci a potřebuju fyzicky a u čeho stačí ebook, třeba beletrii nakupuju téměř výhradně elektronicky. A existuje asi přesně jedna hra, kterou bych si ráda pořídila fyzicky, akorát se mi to už asi nepodaří (o to hůř, že se tak nestane ani elektronicky, vydavatel i distributor jsou tuzí). A vážně uvažuju o pořízení artbooku k Bloodborne a Dark Souls, protože to je moc hezké a asi by se mi líbilo mít to fyzicky.

Takže sbírání za mě OK, ale představa, že musím ve hře používat fyzickou mapu je poněkud from hell. Buď to hra zvládá předat in-game nebo na ni kašlu. A já teda miluju ukazatele a vykřičníky; nebaví mě trávit půlku hry tím, že zoufale vzpomínám, jak se jmenoval ten týpek, co mi dal tenhle quest a kam mám vlastně jít. A další veliké dobro je fast travel.
@Drolin (02.05.2019 14:47): Unikátní to je možná v rámci AAA masové produkce. Na druhou stranu ten Witcher a Skyrim (nebo Bethesdí Fallouty, i když je považuju za špatné hry) to mají. Menší velice úspěšná RPG to mají taky (Divinity třeba). Ne vždy to úplně povedené, ale prostě dá se to hrát bez GPSek (a jejich přítomnost se dá brát jako jasné plus stejnou logikou, jako je jasné plus mít v krabičce mapku - pokud to jde vypnout :))

Nedohrané hry nehodnotím protože jsem je prostě nedohrál :) Dřív jsem to dělal, ale ta hodnocení jsem smazal když jsem nedávno svá hodnocení revidoval, protože jsem s tím často nesouhlasil nebo jsem si nebyl jistý tím číslem, takže jsem si udělal takové pravidlo. Každopádně mi tu chybí hodnocení i k některým dohraným hrám, obecně hodnocení moc nehrotím. Jinak určitě se nesnažím hrát vše (třeba dungeony mě prostě nebaví), ale rád si čtu o všem kvůli nějakému hernímu přehledu.
@Flowerpot (02.05.2019 15:18): Nehovorím o minimape, ale o tom, žeby si mal vypnuté akékoľvek ukazovatele a nemal zadefinované kam ísť ani po prepnutí sa na veľkú mapu, ktorá by ti iba ukazovala odhalené miesta. A tu si stojím za tým, že v tomto ohľade hra nie je až tak hrateľná.

@Charllize (02.05.2019 15:20): Jo, to viem, len by si bol najradšej aby sa zbavili aj tých zvyšných asasínskych prvkov a spravili z toho nové The Elder Scrolls :)
@M.a.t.t. (02.05.2019 15:10): Jo ja to tak hral, a stejně to vodilo za ruku. Bohužel s tim ze když spadnu z 50ti metrů tak se nic neděje to neudělalo nic, na tom by meli zapracovat a taky tam dat nějakou možnost to hrát jinak. A nerozciluj se, mám ubi rád čím dál tím vic a to jsme začínaly na nule :)
@M.a.t.t. (02.05.2019 15:10): Hele, ja som Zaklínača 3 hral bez minimapy, a väčšinou to fakt ide a človek si viac užije sveta, keď nemá furt oko na tú minimapu obrátené.

Jediné peklo začína v interiéroch, kde mapa z menu fakt nestačí a tam sa ukáže, že na to hra nie je designovaná.
@M.a.t.t. (02.05.2019 15:10): Viděl jsem nedávno video, kde to bylo popsáno jako hratelné, a nyní hraji W3 znova a instrukce (viz zmíněná se studnou za opevněním barona) tam jsou. Takže předpokládám, že to, více méně, půjde. A je to jak píšeš, na první hraní nebo k plnému chápání kam jít a co dělat to není, ale určitě více než u konkurence.

A Odyssey už není tradiční AC tak jak je známé :). Už i lidem v Ubi to přišlo blbé, tak se snaží sérii trochu posunout.
@Drolin (02.05.2019 14:47): The Witcher 3 je možno unikátna hra, ale práve v tom čo popisuješ skutočne nefunguje a hra vôbec nie je dizajnovaná na hranie bez navigácie. Podľa mňa si ani poriadne neskúšal a iba si myslíš, že to ide. NPC ti nedávajú zmysluplné inštrukcie, kam ísť a je ďaleko väčšia pravdepodobnosť, že sa v jeho obrovskom svete stratíš. A toto sa dá aplikovať aj na ďalšie open world hry ako Skyrim, Fallout 4 a tak podobne.

Naopak, tebou skôr zmieňovaný Dishonored s podstatne menšími lokalitami, ktorý je vyložene založený na exploringu, môže podľa môjho názoru do istej miery fungovať aj bez HUDu. Neviem či ideálne, no určite lepšie ako The Witcher 3.

@Charllize (02.05.2019 15:09): Vieš o tom, že v Odyssey si môžeš navigáciu výrazne obmedziť a hra je na to narozdiel od vyšsie menovaných hier priamo stavaná? Keď už kritizujete, tak sa aspoň držte faktov.
@Drolin (02.05.2019 15:02): ano, ubisofti systém obcházení ukazatelu ve tvaru kund je poměrně zásadní, jen stačí držet směr. Pac další příběh a dialogy podtrhujici imerzi je treba mit rychle po ruce. Někde něco hledat a myslet je neimerzni až hrůza, nebo koukat do mapy. V dalším díle asasina bude tlačítko Kill All, pro ty co jim souboje ničí imerzi :)
@Kunick (02.05.2019 14:38): K tomu přirovnání s tričkem - samo sebou to samotný poslech neumocní, ale když takhle jdu například koncert Depeche Mode a po městě potkávám spoustu černých duší s tričkem Depeche Mode a já na sobě taky mám, tak ti to vytvoří takový fajn pocit sounáležitosti, umocní to těšení se na koncert a přinese ti to prostě fajn pocity, které by ti bez toho chyběly, sejdete se před koncertem třeba na nějakém sraze, povykládáte, popijete, obsluha se na vás usmívá, protože přesně ví, kam jdete a vyptává se. Jasně, můžeš říci, že ti to nechybí, protože jsi to třeba nezažil a tak ani nemáš potřebu toho zážitku, vyhledávat jej nebo se o něj pokusit, přijde ti zbytečný. Lidem, kterým to něco dává, tak jim to zbytečné nepřijde. No a možná je to tak i s těmi krabicemi.
@Charllize (02.05.2019 14:57): A pak se má člověk divit, že dnes vznikají často ohlodané tituly, kde jde člověk od tečky k tečce, zapne se mu animace, zašpacíruje si s QTE akční sekvencí, dojde k další tečce, a pak se spustí souboj o zběsilém mačkání tlačítek na gamepadu z pohodlí gauče :)). Lidé to tak chtějí.

Na druhou stranu, opravdu propracovaných her vzniká také dost.
@Kunick (02.05.2019 14:38): Není, je to jasné plus, pokud ho hráč chce využít, využije ho, pokud ne, nechá ho v krabičce :). Máš možnost volby. Pokud máš jen kód na stažení a hraj si, tak nemáš možnost volby a je to tedy mínus.

A klidně, pokud budu mít tričko já, a budu ho vidět i na ostatních (nebo právě na nikom?), tak to můj zážitek klidně může umocnit.

A pokud to ještě rozšířím. Ve zkratce, hry co se snaží přenést "hraní" i do reálného světa, a to v malé míře skrze například látkovou mapu, nebo ve velké míře (tituly jako In Memoriam, Metal Gear Solid nebo FEZ) jsou za mě určitě důležité.
@orromis (02.05.2019 14:22): Právě, třetí Zaklínač je v tomto unikátní. Detaily ala navigace kam jít dle herního světa ale určitě nebude pravidlem (a také ji drtivá většina hráčů nevyužije). Nicméně v dungeonu (ale i některých jiných RPG) je ten zážitek silnější tím, že je prostředí plnohodnotnou součástí hraní, a tyto kulisy člověk jen neproběhne - pokud chce - a může si vyhrát s mapováním. Automatizovat to klidně šlo, ale proč se ochuzovat o další rozšíření zážitku hráče. Je to stejné jako u gamebooků, kde nebylo nutné si kreslit mapku (u většiny z nich), ale ve výsledku to byla vždy větší zábava a na titul člověk vzpomíná spíše.

Já se snažím hrát videohry z různých období, staré i nové, PC i konzole, takže toto moc nerozlišuji, ale starší hry mají obvykle specifické kouzlo, které se s rozšířením videoher k mainstream zábavě ztrácí (ano, indie scéna to zachraňuje). Osobně bych je také označil za komplexnější, ale to je subjektivní vjem.

A proč nehodnotíš? Ty které si hrál déle.
@Drolin (02.05.2019 14:01): plus a mínus je čistě subjektivní, nicméně mi netvrď, že "analogické" prvky nenarušují imerzi. Tudíš mapy, manuály atd. jsou jen merch, který je k plnohodnotnému hraní nepodstatný.

Nebo mi chceš tvrdit, že když máš na sobě tričko kapely, tak to ovlivní kvalitu vystoupení, které předvede?
@Ringo (02.05.2019 14:03): Samonavigaci vypneš a použiješ mapu ve hře, to je pointa mého příspěvku. Případně se naviguješ podle prostředí (cedule ve hře, landmarks, ...), podle toho co ti řekne NPCčko, ...

@Drolin (02.05.2019 14:01): S těmi analogovými prvky prostě nesouhlasím. Dovedu si představit design pro hru s rozšířenou realitou, která počítá s tím, že budeš dělat něco ve fyzickém světě (chtěl bych si zahrát třeba nějaký RPG které by vzalo základ z Pokémon Go a udělalo z toho pořádnou hru a ne jen blbůstku), ale pro hraní u PC/konzole podle mě nemá člověk potřebovat nic jiného než ovladač a HW na kterém to hraje.

Ne každá hra je stavěná na navigaci bez berliček, s tím souhlasím, ale zrovna u toho Witchera to jde (ale jo, ten svět není úplně ideální, Gothic 2 je mnohem lepší příklad), ale neznamená to, že to dnešní hry neumí. A jak jsem psal, přijde mi zajímavější od NPC dostat zadání "půjdeš po téhle cestě, až narazíš na rozcestí, půjdeš vlevo a někde u té skály bys měl najít vchod" než si třeba kreslit mapku dungeonu, což je pro mě věc, která by měla být automatizovaná (a troufnu si tvrdit, že mohla být automatizovaná i před 30 lety).

Jinak já nic fyzického nesbírám, takže pro mě odpadá i nějaký ten požitek z vlastnění něčeho fyzického. Pro mě je podstatný ten zážitek a nepotřebuju krabičku abych si ho připomenul...

A jistě že v každém období se dělají věci, které médium posouvají (pokud nestagnuje), ale prostě "dřív to bylo lepší" je mimo. Nebylo, bylo to jiné, punkovější, v lecčem amatérštější, v něčem progresivnější...

Nemám, chybí mi tu dost her a dost her jsem taky nedohrál, pokud mě nazaujaly...
@orromis (02.05.2019 13:47): Plus na DH máš hodnocené všechny hrané hry? Je docela zajímavé, že máš jen dvě z období před rokem 2000 (a ty obě mají paradoxně 100 procent :)).

To je pak problém psát o hrách v průběhu času, což platí i na hráče, co jsou zaseknutí v 90. letech a nové hry prakticky nehrají. A Richmond má koukám jen 40 her z let 2000+ :).
@orromis (02.05.2019 13:47): S těmi mapami, já ti nevím, já je považuji za součást gameplaye, vyrušit je samonavigací, nebylo by pak rovnou lepší, aby měla hra jen body lokací na mapě a ty by ses tam automaticky přesunul jedním klikem? :-) No a pak by se to fakt už mohlo odehrát samo, aby to moc člověka neobtěžovalo :-)
@orromis (02.05.2019 13:47): "dnešní hry jsou samozřejmě mnohem komplexnější"

Takto se to zcela brát nedá. V každé době vychází tituly, které se snaží o to, posunout svůj žánr, médium, a a v každé době vzniká řada kopií zažitých postupů. Logicky jich dnes vychází více, když drtivá většina kopíruje zažité schéma hratelnosti a případně na to kupí nové prvky.

Analogové prvky právě rozšiřuji zážitek, jsou jasnou výhodou. Látková mapa, krabička na poličce, tlustý manuál vedle PC, to jsou samozřejmě plusy, a ne mínusy. Je škoda, že toto videohry už skoro nenabízí.

Zaklínač nebo Dishonored s povypínavým menu a indikátory, kam jít a co udělat, jsou dobré (v dnešní době vcelu i unikátní ve sféře - velkých - her), ale primárně na to stavěné nejsou. Například zážitek z Thiefa nebo RPG typu Arcanum, Ultima VII, Albion je daleko silnější. A to není o nostalgii nebo o staromilcích, ale o game designu, který od hráče žádá více, ale také nabídne více (po stránce imerze ze samotného hraní).
Jinak mám moc rád příklady, tak uvedu, jak by to zhruba mělo vypadat a to zhruba říkám proto, že i tyhle placky nepovolily instalaci bez netu a bez uplay klienta napojeného online si to prostě nezahrajete (což mě právě párkrát na chalupě, když spadl net, vykývalo). Nicméně jde o fyzickou formu. Dodat k tomu ještě instalaci bez netu, bylo by to dokonalé. Obzvláště, když si nikdy nejsem jist, kdy mi uPlay omylem zaregistrvoanou hru smaže z databáze, jako mi to udělali u The Settlers 7, které jsem si před x lety poctivě koupil na DVD za 700 Kč, zaregistroval na uPlay a když jsem si to po letech chtěl pořádně zahrát, tak mi to hlásilo, že hru nemám a když jsem znovu zadal kód z placky, tak mi to hlásilo, že kód někdo používá. Účtenka byla vybledlá a nebyla tak čitelná, takže jsem to u Ubisoftu nemohl už vyreklamovat, protože chtěli čitelný doklad nákupu.

Ale k tomu příkladu, jak bych si představoval fyzickou podobu her: https://www.oldgames.sk/images/collections/Ringo/MM10complete.JPG



@BINGMAN (02.05.2019 13:43): Diskuse je slušná, nikdo tu nic nehrotí, tak proč tenhle rýpanec, aby se začalo? ;-)
@SilentWolf (02.05.2019 13:37): Pak si musíš přečíst rejstřík anebo kouknou na ytb :)

@S4TW (02.05.2019 13:38): No pokud cítíš nějaké seizmické reakce, tak nejsou (alespoň ty mé) na to, že už ty bigboxy nevychází, ale jsou to reakce, že dřív to byla znoucectnost, což prostě mi přijde, že ve většině případů není pravda. Já už stejně o mnoho víc bigboxů nepoberu, takže za mě jedině dobře, že už nic nevyjde :)

@Kunick (02.05.2019 13:32): No moc jsi mi na tu otázku, jak bys rozumně implementoval ty sáhodlouhý pravidla do hry neodpověděl. To ,že v řadě případů to možné je vtzhledem k charakteru hry, je samozřejmě logické.
@Ringo (02.05.2019 13:44): Nemyslím, že to je postaveno špatně. Ono to totiž byl logický důsledek technologických omezení. A v okamžiku kdy omezení padla, přestala "Nutnost" přidávat ty ostatní věci. A protože pro většinu to nemá, žádnou přidanou hodnotu, je logické, že se s tím přestalo. Protože zaplatit edice o několika málo kusech by se nejspíš nikomu nechtělo. Stejné je to s básnickými sbírkami - jsou krásné, ale vychází v pár kusech a často samonákladem.

Jinak ještě jednou píšu, že nejsem oponent bigboxu, jen se snažím popsat proč si myslím, že jsou pro vetšinu hráčů dávno překonaným pozůstatkem herního dávnověku.