Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

Já si třeba z raného mládí pamatuju, že elektřina vypadávala docela běžně, zvlášť, když jsem byl u prarodičů v Karviné, tak tam to byla celkem každodenní záležitost.
A pak to zčistajasna přestalo a teď si v posledních deseti letech nepamatuju ani jednou, že by elektřina mně vypadla (jasně, že když je tornádo, tak lokálně někde vypadne).
Tak jsem zvědav, jestli se i my vrátíme takhle hezky do minulosti.
@Jab (14.08.2021 23:21): Mne upadla slza, lebo ako dieťa som mal model Countachu, tuším 1:50 no nie malý angličák a dokonca sa mu vysúvali dvere dohora, taký fakt väčší typ modelu auta, strašne sa mi páčil, ale toto nazvať Countach je fakt +- divné, lebo ja ja v tom Countach teda vôbec nevidím, a BTW to už im došla databáza mien býkov, že nevedia dať nový dizajn?
@Red (14.08.2021 21:36): Naopak, média dávala prostor každému crackpot chiropraktikovi. Ta logika elektromobilů je ta, že se elektřina bude vyrábět bez emisí, auta budou jezdit bez emisí atp. Tzn. pokud teď něco můžeš chtít, tak je to vidět onen "plán". Ale studie, zda je provoz elektromobilu menší nebo větší zátěž (od výroby až po jeho likvidaci) teď nedostaneš. Mj. i z toho důvodu, že ani ještě nejezdí po silnicích tak dlouho. Jinak řečeno ta "zelená realita" je hudbou budoucnosti. Elektromobily samotné se vyvíjejí. Pokud to trochu sleduješ, tak vidíš, že tu každý rok logicky přichází novinky v daleko rychlejším sledu než u spalovacích motorů.

Děláte si tu z toho opravdu zbytečnou "co když" soutěž. Pokud bych po něčem pátral, tak po tom plánu a jeho podkladech. Ale... V jádru to vždy bude i trochu o tom, zda věříte v "lepší zítřky". Stanovil se cíl a teď jde o to jej splnit. Zda se to podaří či ne je ten základ. Zda to má smysl může být také zajímavá diskuze. Ale řekl bych, že pokud ji vedeme, tak je třeba si uvědomit, že rozhodnutí už padlo a vypadá dost definitivně.
A je teda nějaký vědecký konsensus že elektroauto je míň škodlivé pro prostředí než klasické? Je někde nějaký přehled uhlíkové stopy výroby, životnosti, možnosti recyklace apod?

Vědci jsou často úzokoprofiloví specialisti. Typu, že zná í rozdíl mezi veverkou americkou a veverkou obecnou ale nepoznají jestli je kousla kočka nebo pes. Konsenzus takových vědců málokdy bude dávat smysl, vidíme to právě u toho očkování, každej říkal něco jiného a media blokovaly názory, co potom byly protěžovaný a naopak.
@rikuhahl (13.08.2021 18:36): Ropa jako taková nikdy "nedojde". Vtip je v tom, že časem přestanou některá její ložiska být rentabilní. V důsledku toho se zvedne její cena, ložiska budou znovu rentabilní a začnou se těžit. Před padesáti lety by frakování nikdo nedělal, i kdyby na to byla technologie. Teď se v podstatě jedná o to, aby energetické náklady na těžbu zůstaly pod energetickým účinkem ropy. Pak by se opravdu přestala těžit, ale ani tak by technicky vzato "nedošla".
To, co píše Jab zde dává zdaleka největší smysl. Ale je třeba mít někde v koutku mysli, že i vědecký konsenzus se může mýlit, např. Einsteina taky nejprve vypískali...

Mrzí mě, že Pluto už neodepsal.
@rikuhahl (13.08.2021 18:36): Záleží také na tom, jak tehdejší predikce počítali s její narůstající spotřebou. Jinak ropa sice třeba hned tak nedojde, ale helium už na cene kvůli jeho množství roste.
Taky patřím k těm, na který je to moc “uspěchaný”, jako věřim, že třeba v 50. letech to už bude masový, ale do konce dvacátých let určitě ne, nebo aspoň doufám, že ne, protože pomalu končí uhlí, jádro je super, ale než se u nás něco postaví, tak už budem v důchodu a Němci to všechno zavřou, vítr a voda nás nevytrhnou a solární energie zatím taky ne (zvlášť po těch zrůdnostech, co se děly před 10-15 lety). Když jsem byl malý, tak jsem všude slyšel, že v době, která je právě teď už ropa nebude a bude konec světa skoro, ale zatím se to neděje a pořád je to asi nejdůležitější surovina na světě a několik dalších let, či desetiletí asi bude. Jako rád bych “čistou” dopravu, ale dnešní stav mi velkou naději na příštích cca 20 let moc nedává, ale třeba se mýlím, moc to nestuduju, jsem spíš na humanitní vědy :) Vědě zdar.
@Zx Atari 500 (13.08.2021 16:52): To ale nikdy není tak nebo onak. Poznání se logicky rozšiřuje. Je ale kravina se na to dívat černobíle. Pokud něco, tak je věda schopna identifikovat nová rizika. Ale není to tak, že by se "černá a bílá" běžně prohazovala. Teď prostě jen víme, že DDT, azbest aj. jsou vysoce rizikové. Ale skleníkové plyny zítra nikdo už nazpátek neoznačí za fakt bezva věc pro životní prostředí. Děláš si v tom opravdu zbytečně maglajz. Nevím, jak moc máš sklony panikařit. Ale takhle to vypadá, že nejlepší doporučení pro tebe je začít rybařit. Jak říkám níže, je třeba trochu toho "osvícenského optimismu", že díky pokroku nakonec všechno zmáknem.
@Gordon (13.08.2021 16:15): Pred 40 lety se u nas take vetsina shodovala, vedce nevyjimaje, na spouste veci a uvedomeli lide by asi rekli, ze se preci shodli, tak to tak musi byt a zbytek at drzi hubu a krok :) Jake byly vysledky, necht si udela kazdy nazor sam. A naplanovano asi taky meli, dokonce na 5! let :D Takze ja si klidne budu varit z vody, delat si osobni nazory, mit svoje obavy a klidne si od uvedomelych lidicek vyslechnu svoje.. mimochodem ty vase vetsinove shody se posledni dobou tocej jak korouhvicka.

Ja si Gordy uvedomuju, ze jsi primo esenci vedeckeho a vlastne vseho poznani, a patris do skupiny lidi, ktera ma ve vsem jasno, proto te radsi nebudu drazdit.. jeste bys me mohl znicit svym Facebookovm dosahem a to bych vazne nerad na sebe privolal Elonku :o)
@Jab (13.08.2021 15:12): Clovek by si rekl, ze takova shoda a nasledne plan, by mel byt poresen daleko pred tim, nez se neco zacne zavadet a urcovat deadline. Nic takoveho neni, nemluve o zasazeni do realnych ramcu s ekonomy, vyvojari, vyrobou a xxx dalsich oboru. A hle, neni tomu tak.. zvlastni.

NIc nechme toho, zase za rok ahoj.
@Zx Atari 500 (13.08.2021 14:51): Není zase tak těžké se v tom všem vyznat. Že se tu a onde objeví odborník s jiným názorem je normální. Nejbezpečnější je tak sledovat stávající vědecký konsensus a nechat ty vědce, kteří mají názor jiný, ať jej prosadí ve svém oboru a nikoliv v médiích a na sociálních sítích.
@Jab (13.08.2021 14:06): Tak to myslis spatne, protoze i ti s patricnym vzdelanim se jaksi dost casto stavi proti sobe, takze co potom? S kym pak tedy budes myslet, kdyz osobne utvoreny nazor ti nevoni? To je mi zahadou..
A já si zase myslím, že si spousta lidí myslí spoustu věcí. A je lepší myslet s těmi, co mají pro ten či onen směr myšlení patřičné vzdělání. ;)

Plus, a to bych rád zdůraznil, píchněme si všichni dávku poctivého osvícenského optimismu. Globální oteplování zvládneme. Pandemie zvládneme. Nemoci obecně (i genetické) jednou zvládneme. A taková trocha tlaku na spalovací motory se ještě do budoucna ukáže jako vysoce produktivní. Však času mají automobilky ještě dost.
a já si zase myslím, že se to globální oteplování strašně přeceňuje a je tu x palčivějších eko problémů, než GO. Bohužel v současnosti ekologie = boj proti CO2.
@Garret (12.08.2021 20:54): S tvojí poslední větou plně souhlasím. Já nejsem apriori proti elektroautům. Já jsem proti masovému rozšíření elektroaut v současné podobě. A s nesmyslnou masivní podporou od vlád. Ať podporují vývoj a až se podaří jej posunout tak, aby to opravdu dávalo smysl, pak se můžeme bavit o přirozené výměně. Jakmile to bude jen trochu smysluplné, zákazníci do těch aut sami dobrovolně půjdou. Zatím to smysl postrádá...
1. baterie elektroaut jsou drahé. už jsem to tady psal - ač se to může zdát jako nesmysl, jsou dražší, než samotné auto a jejich výměna se nevyplatí. zatím.
2. nikdy by mě nenapadlo srovnávat emisní stopu ele auta a fosila - už jen proto, že ele je o půl tuny těžší :-) v rámci ele se vždy mluví pouze o lokálních emisích.
3. životnost baterie určuje chování se k ní, její nabíjení, vybíjení a schopnost auta se o baterii starat. když budu chtít, odrovnám baterii Tesly za dva roky. stejně tak jsou (především v USA) Tesly s nájezdy přes 500tis s degradací nepřesahující 10%. takže ano, na jedné straně je tady youtuber Hoovie, který kupuje ty nejlevnější kusy aut a dělá si z toho kontent na svůj kanál (tj. Tesla s mrtvou baterií po 150tis), zároveň by se ale stejné video dalo natočit o Teslách s minimální degradací baterie a nájezdem, který by většinu fosilů poslal do kytek. btw, Autoforum je silně anti-elektro zaměřený web.

fosilní auta mají za sebou desítky let vývoje, elektro auta pár let... dejte tomu čas.
Ty jo, nové video Veritasium - nejen, že je to jako obvykle bomba (Plutovi doporučuji toto), ale dozvíte se, že vesmírné rakety pojmenovávají po Starcraftu. :)
Ja bych treba sel uplne jinym smerem. Zakaz vjezdu od urciteho data (az na jesne dane vyjimky) vsem spalovakum do velkych mest. Posileni a modernizaci mhd,bus, ( vse v ele ) zeleznic + autonomni osobni doprava.

Schudnejsi reseni nez protezovani ele osobni dopravy na silu. Ale je mi jasne, ze tohle by asi moc lidi nezkouslo :D
@Gordon (12.08.2021 19:25): Nekdo jim to bude muset dodat. Budem to my, dokud jeste budem mit z ceho. Samo ceny u nas diky tomu vystrelej nahoru.

Ze ma clovek vliv na planetu, to je snad jasna vec. Zpusob co proti tomu delat, je zas jina vec....

Cesta do pekel je dlazdena dobrymi umysly :)
@Pluto (12.08.2021 18:23): Nemáš pravdu. Za prvé automobilky si zcela určitě nemnou ruce nad ničím. Dotace nikdy nepokryjí náklady na výzkum a zdokonalování technologie. Pro automobilky by bylo nesrovnatelně výhodnější zůstat u toho, co již mají. Např. já mám Fabii III 1.2 TSI 81 kw 4 válec z 2016, vem si že o rok později museli přepracovat motor, aby 81kw zvládl 1.0. TSI 3 válec, proč? Protože emise. Prostředky, které museli vynaložit na to, aby vytvořili nový a vlastně "horší" a méně oblíbený motor dalece předčily jakoukoli dotaci. Dále jak psal Gordon, baterie je drahá, ale dá se vyměnit. Ta možnost se bude masivně rozvíjet s tím, jak elektroauta budou stárnout. Zatím je minimum lidí, co jednak má elektromobil a jednak v něm stihli projezdit baterku. A ještě by mě zajímaly tvé návrhy na mnohem lepší alternativní pohony než elektřina...

Co se týče aut bez řidiče, tak jednak zníš jak moje babička, co bojuje s mikrovlnkou a taky mícháš hrušky s jabkama. Já o sfílení aut nemluvil, mluvím o auta řízené umělou inteligencí. A buď si jist, že ta už teď dokáže řídit tisíckrát lépe než ty. Není třeba další vývoj, problém jsou jen peníze a strach lidí jako ty.

@leebigh (12.08.2021 18:54): Ale no tak, pane doktore. :) To jsou takové příběhy jedné babky. Určitě tam naťukli velký problém, já přiznal, že technologie má hodně před sebou, ale příběh jednoho člověka na autofóru lze ztěží považovat za obecně platný argument.

@Gordon (12.08.2021 18:15): Útočíš zbytečně, já vím, že člověk vliv na planetu má, ale jsou stále lidé, kteří to popírají a já jen říkám, že i kdyby se nakonec zázrakem ukázalo, že měli pravdu, tak být ohleduplný k přírodě nikomu neuškodí.
@Gordon (12.08.2021 19:07): A proto je potreba zavrit vsechny JE jak nam ukazuje nas zapadni soused. Vzdyt je to cele postavene na hlavu :D

Az budou nabihat ty ele auta, tak cim to chces krmit? Hlavne nevytahuj jak si to kazdej bude nabijet hezky v noci na prodluzku... :) Aktualni spotreba zustane jaka je + se k tomu pridaj miliony aut. Zaviraj se JE, Uhelky... zustane plyn, coz se ale ekomaniakum taky nelibi ( a navic ten plyn bude muset dodat Ivan)... mantra solaru je chora, protoze ta to nemuze utahnout. Uz ted je to cely na hrane a blackouty jsou na spadnuti.
Elektromobilita je báječná věc. Zrovna tuhle nedávno sdíleli na FB v klubu Berlingo III fotku z D1 kde jede Tesla, a za sebou táhne vozík s baterkou. :) Zrovinka dnes jsem u EuroOil natankoval čistý diesel bez těch bio (rozuměj řepka business posvěcený vládou) sra .. k.
A nebojte se, splňuji Euro emisní normy. Máme Eco auto. Při převozu 5 lidí vyprodukuji méně emisí než kdejaké Eco elektro auto. Navíc mám dojezd a výkon o jakém se elektro autu, z výjimkou rozjezdu, leda tak tak může zdát.
@leebigh (12.08.2021 18:54): Víš že většina automobilových webů je extrémně zaujatá vůči elektromobilům?
Třeba tohle, ještě než přešli k tématu v nadpisu: "že elektřina není a nemůže být vyráběna bezemisně" - vždyť to je blbost, francie má například převážně čistou energii z jaderných elektráren.
---> "<span class="ILfuVd"><span class="hgKElc">Francouzský energetický trh je zcela závislý na elektřině získané z jaderných elektráren. Téměř 72 % ve Francii vyrobené elektrické energie se vyrábí v jaderných elektrárnách,"

Kdyby si auto nechal opravit u Tesly, přijde jej to na 17 až 20 tisíc dolarů (368 až 433 tisíc Kč), tedy pomalu celou cenu vozu ->(kterou tentokrát přesně nezveřejnil, ale takto o věci hovoří)<- za kolik by si koupila ten starý podle jeho aktuální kondice. Že skoro za nic, je už z obvykle sumy opravy patrné. - lol, velmi věděcký přístup. :-D
Takže Tesla dokonce vykupuje své baterie, aby je následně dali vedle jejich solárních elektráren a za třetinovou kapacitu mu nezlevní o třetinu? To se mi nezdá. Nezapomínejme ještě na to, že část kapacity těch bateríí je softwarově uzamknutá, protože se jedná o nižší třídu auta a odemyká se pouze při přírodních pohromách.

Takže auto z první generace e-aut je už kvůli bateriím s dojezdem na tom bídně, jaké překvapení. A proto tu celou dobu padal argument, že se e-auta neustále technologicky vyvíjí a že tento přechod potrvá generace.

Pořád se tu ale dokola musí psát, jak je to NYNÍ nepoužitelná srajda. A jak by nastala energetická apokalypsa, pokud by se na e-auta přešlo HROMADNĚ OKAMŽITĚ. Což je při pohledu na efektivitu státních správ čistá utopie, protože nejsou schopni dodržet ani aktuální snižování emisí, které si dali sami za cíl před lety.
@Pluto (12.08.2021 18:46): Výborně, tak to máš dost času mi místo prázdných keců, které do normální diskuze nepatří, předložit ty alternativní pohony a začít tak argumentovat místo konzervativních agitek na téma "korporace bad".
@Gordon (12.08.2021 18:42): Tentokrát vyjímečně ne. Poslední dva týdny jsem zahrabaný u počítače a nevím, kde mi hlava stojí. Tak jsem tuto diskuzi s tebou využil jako "terapii" na vyčištění hlavy.
@Gordon (12.08.2021 18:32): Zastaralá součást auta většinou není problém a dá se jednoduše vyměnit za jinou ojetou případně v náhradě. Baterie jsou úplně něco jiného.

"Takže nevíš, super, další klasický výplod lidí, kteří nemají argument." - Ne, jen nemám zájem ztrácet kvůli tobě čas hledáním na internetu články, které si můžeš bez problémů najít sám. Jestli máš zájem se v této oblasti dovzdělat, hledej, určitě najdeš zajímavé články. Jestli ten zájem nemáš, je to tvoje volba, já ti nic vnucovat nebudu.
@Pluto (12.08.2021 18:29): Ono se nevyplatí vyměnit nejvíce zastaralou součást auta a mít zase dojezd, jako u nového? :))

"Ty ostatní alternativní paliva si pohledej po internetu, určitě tam k tomuto tématu najdeš spoustu článků." - Takže nevíš, super, další klasický výplod lidí, kteří nemají argument.
@Gordon (12.08.2021 18:27): A víš, že právě baterie jsou nejnákladnější část ceny elektroauta, takže se to prakticky nevyplatí. Ty ostatní alternativní paliva si pohledej po internetu, určitě tam k tomuto tématu najdeš spoustu článků.
@Gordon (12.08.2021 18:15): Samozřejmě, že člověk na změny klimatu má vliv. A to obrovský. Ale zrovna nesmyslná ekokampaň ohledně spalovacích motorů je možná to nejmenší, co je pro planetu problém. To takové letadla či zaoceánské lodě jsou na tom mnohem hůř. A taky to, jakým způsobem zacházíme s půdou a rostlinami - spousta zemědělské půdy se mění v betonové nesmysly, kácí se stromy, ničí se biosystémy na různých místech planety. Tohle všechno je pro globální oteplování a planetu jako takovou mnohem zásadnější a horší, než auta se spalovacím motorem.