Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
@M.a.t.t. (15.12.2021 22:41): však já sám uznávám, že je to hodně na hraně, a proto jsem to vůbec vytáhl a ptal se. Když je mi to jasné, tak se neptám :-) Zkusme se teď vykašlat na pocity, které z toho máme (že je to vlastně spíš dejmetomu okrasa) a dejme si na stůl to, co se píše v doplňujících informacích, co je potřeba, aby to okrasa nebyla:

"má možnost nějakým způsobem do vaši hry zasáhnout, ať už jako NPC, se kterým je potřeba komunikovat, nebo vás určitou část hry doprovází, popř. může být i vaším protivníkem."

1) má možnost nějakým způsobem do vaší hry zasáhnout? ano s přimhouřením očí
2) NPC se kterým je potřeba komunikovat? ne (ale to jsme si vysvětlili, že ve Falloutu není potřeba komunikovat vlastně s nikým), ovšem lze to (ano, diskuse není moc valná) a je to NPC
3) určitou dobu vás doprovází? ne
4) může být i vaším protivníkem? ano

Takže trojka a čtyřka jsou jasný, jedničku a dvojku bych dal po půl bodu. Takže dejmetomu, že 2 ze 4 věcí sedí. Naštěstí tyhle podmínky chápu tak, že stačí jedna z nich a nemusí být všechny :-) To citované souvětí v doplňujících informacích je trochu složité a lze ho bohužel chápat vícero způsoby. Takže taky to jde brát, že pojem NPC se vztahuje pouze ke komunikaci a ty další věty se už vztahují pouze k předchozímu podmětu (dítě) a pak to lze chápat zase trochu jinak. Ale to už je dost lingvistické okénko no :-) 

Ale docela mě baví, jak ohledně toho tématu ta komunikace probíhá. Nejdřív jsem se zeptal a bylo úplně ticho po pěšině. Tak jsem se připomněl, byl menší spor, ale vlastně pak už nebyly žádné reakce, tak jsem si řek, že asi teda ok. Pak jsem to vytáh znova, s otázkou, jestli náhodou nemá Fallout nějaký remaster, že bych to prohodil za Residenta Evila 2, co mám ve výzvě a bylo to čistý. Na to nikdo nereagoval, jen se všichni vrátili zas k dětem a Falloutu, Steve opět proti, Crash pro, a najednou, v momentě, kdy se zdá debata už konečně ukončená, se objeví noví lidé, kteří to řeší zase odznova :D
ty internetové debaty jsou tak marné :-)
@Dan9K (15.12.2021 22:24):

"U normální varianty pak aktivní rolí myslíme to, že dítě není ve hře jen jako okrasa, ale má možnost nějakým způsobem do vaši hry zasáhnout, ať už jako NPC, se kterým je potřeba komunikovat, nebo vás určitou část hry doprovází, popř. může být i vaším protivníkem."

Keby sme chceli vychádzať z definície výzvy, to čo píšeš práve vnímam ako jasnú okrasu, hoci ťa aj môže napadnúť. Ak by si si vybral do výzvy dvojku, to by som už asi akceptoval bez problémov. Ak ti to Crash aj dodatočne uzná, nijak výraznejšie proti tomu nebudem bojovať, ale nakoľko som to hral, pripadá mi ako diskutabilné ohýbanie pravidiel. Túto diskusiu inak pravidelne nesledujem, ale Crash do nej píše málo, takže som pri jeho poste zbystril pozornosť :)
@Tulareanus (15.12.2021 21:21): a žes byl doteď ticho...

"určitá verze hry" - ty bys byl hele dobrý politik. Protože tahle tvoje určitá verze hry je původní verze hry.

je tam quest, kdy si musíš dát extrémní pozor, abys dítě nezabil (já ho právě původně zabil), protože na tebe začne útočit, když si člověk nedá pozor.
"ak to danek, predpokladam, ani neurobil": čti pořádně



@M.a.t.t. (15.12.2021 21:26): s kolika postavami MUSÍŠ přijít ve Falloutu do kontaktu? Já počítám 2, vůdce tvého Vaultu a tam ten hlavní mutant odkaz . Tenhle argument se už opakuje. V téhle hře děláš všechno dobrovolně a všechno je vlastně navíc :-)
nečiním si nárok na HC
@Crash (15.12.2021 16:52): "Dětský svět

Normal - Dohraj hru, ve které hraje aktivní roli dětská postava - V prvom Falloute nemusíš prísť s deťmi vôbec do kontaktu a ak aj v rámci nejakej verzie áno, sú tam vlastne iba v pozícii akéhosi komparzu.

Hardcore - Dohraj hru, ve které po většinu herní doby hraješ přímo za dětskou postavu." - Za detskú postavu v prvom Falloute nehráš.
@Crash (15.12.2021 16:52): no moment, tu si fakt dovolím oponovať. Ty si hral prvý fallout? Deti su len v urcitej verzii hry a nie je s nimi ziaden quest, ani ina interakcia, maju len par generickych hlasok po kliknuti na ne a nemaju ani dialog, nie to este inu interakciu. Mozes ich zabit, aby si bol childkiller, ale to nie je aktivna rola v hre, hlavne ak to danek, predpokladam, ani neurobil. A vzhladom na velkost hry su tiez uplne zanedbatelne. V dvojke su uz s nimi aj questy a s par aj dialogy a nejaka interakcia.
@Dan9K (15.12.2021 00:10): Hmm a já měl pocit, že jsem ti na to odpověděl, tak asi ne. Ale uznání se schvaluje, je to sice s tou aktivní rolí na hraně , ale nějaký dopad na hru tam je a vnímám i ten společenský přesah, který mi v tomto případě přijde hodně zajímavý.

@jvempire (15.12.2021 12:04): Z loňského roku už určitě nebude. Možná v rámci reportu z letoška uděláme nějaký náhled do loňska, ale plnohodnotný report bohužel určitě ne.
Hele a bude nějaké vyhodnocení loňské výzvy nebo rovnou až letošní. Teda doufám, že jsem to neprospal.
@Dan9K (15.12.2021 00:10): No gratuluji že sis to uznal. Já jsem teda proti, jak už jsem psal, zadání to dle mého nesplňuje - nejedná se o postavy s aktivní rolí ve hře.

Koukám že nikdo jiný z pořadatelů se nevyjádřil, takže buď tady nějak vyvolej Crashe, nebo se s tím smiř :)
tak já jsem si toho Fallouta teda uznal :D
žádné jasné stanovisko nebylo.
náhodou nemá Fallout remaster nějaký, že bych si akorát přehodil Resident Evil 2, protože tam je to dítě jasný...a Fallouta?

Už mi teda zbývá jen okna vesmíru dokořán, což je teda zajímavý, protože bych si byl býval myslel, že to bude pro mě nejsnažší, ale holt jsem teď nehrál nic z vesmíru.
@Katt (14.12.2021 13:29): Jak píše už PavelU, Mass Effect a Bioshock Infinite tam máš dvakrát, což je proti pravidlům výzvy. Takže pokud jsi hrála ten Mass Effect kompletně všechny díly s DLC, tak by to šlo kdyžtak nakombinovat jinak (jeden Mass Effect do Vesmíru, druhý do Remastru a třetí s DLC třeba do Nášupu), jinak asi ještě budeš muset odehrát nějaké další hry.
@Katt (14.12.2021 13:29): Máš tam více identických her v několika kategoriích. To je proti pravidlům. V každé kategorii může být jiná hra, lze to jen kombinovat základní hrou, DLC, jiným dílem v sérii a tak.
Kdyby měl ještě vybrat TOP3 ze své letošní výzvy, tak by to bylo:

3. BioShock 2 + BioShock 2: Minerva's Den - ta atmosféra, ta atmosféra...
2. Dishonored 2 - jedno z mých nejoblíbenějších studií - Arkane, tam je to vždy sázka na jistotu...
1. Star Wars: Knights of the Old Republic - jako hodně to táhne příběh, o tom žádná, ale i samotnou hratelnost jsem si užíval a asi herní zážitek 2021.
Herní výzva 2021 splněna. Jsem rád, že se mi povedly prvně dokončit dvě Herní výzvy za sebou. Celkem čtveřice absolvovaných.

Hry zvoleny dobře. Unity engine je má závislost, ale ty hry mi běží nejlépe. A mimo výzvu megawad pro Doom II, jelikož Steam verze je totéž.

A Story About My Uncle - Skvělá plošinovka, jen místy dost těžká. A bohužel dojeto na pochybný systém ukládání. Plusy ale převažují. I když ty krychle jsou solidní podpásovka. U originálních her to milerád odpustím. Hra má i oficiální češtinu.

Need for Speed: Undercover - Cením si, že to klaplo. Hra mě dost bavila. A moc alternativ už u NfS nemám. Originem pohrdám. Už před rokem, spolu s mimo výzvu splněným Need for Speed: Underground 2, stanoveno, že si fakt chci hru zahrát. Ovlivnil to primárně dostupný mod ke hře. Grafika a tak. Na Steamu začátkem roku ještě bylo k dispozici, dokonce i ve slevě.

Saints Row: The Third - Perfektní zábava, ačkoli na dokonalou dvojku to trochu ztrácí. Dva měsíce poctivého hraní. S neoficiálním patchem solidní hardcore. Hra dohrána asi až koncem května. Výzvy všechny nemám, i když na sto procent dojetí jo. U Saints Row 2 jen 89 procent. Ke dvojce opět navráceno, Vytyčený cíl z června 2020 dokonán.

Light Weaver - Hodně zajímavá hra, v níž se dalo všelijak vyblbnout. Graficky se mi líbila.

Magnetic: Cage Closed -Zařízení 7, komora 7, to je fakt boží. Devět konců, Že to bude na mém oblíbeném enginu, to jsem nějak odtušil z průběhu hraní. Grafika je totiž poměrně slabá, Zajímavé je, že jak to začalo, tak to i skončilo. Jeden z konců je totiž v tunelu na kolejích, ale zapomněl jsem jeho dosažení.

To je má letošní Top 5 z Herní výzvy.
no celý to komplikuje to pravidlo, že nemají být jen "na okrasu", protože pod tím si představí každý něco jiného.

Třeba teď jsem hrál hidden object hru, kde je malá dívka vlastně hlavní postavou, kterou se hráč snaží zachránit.

Je tam vlastně zásadní, ale čistě hratelnostně je tam jen "na okrasu". Mohla to být klidně chobotnice a vyšlo by to na stejno.
@S4TW (07.12.2021 14:54): Hlavní zadrhel ale je v tom, že ty s nima komunikovat musíš. Resp. musíš jim pomoct aby mohly utéct, což je taky způsob nonverbální komunikace. A je zřejmé, že si ona, později ony, pomoc uvědomují. V podstatě jim děláš anděla strážného a navzájem se doprovázíte.
@Kunick (07.12.2021 14:32): "U normální varianty pak aktivní rolí myslíme to, že dítě není ve hře jen jako okrasa, ale má možnost nějakým způsobem do vaši hry zasáhnout, ať už jako NPC, se kterým je potřeba komunikovat, nebo vás určitou část hry doprovází, popř. může být i vaším protivníkem." Nevím, mě ta definice přijde poměrně jasná. To, že se tam děti objevují v rámci příběhu, ještě k tomu dost na pozadí, určitě neznamená, že to je aktivní role. Nemůžeš s nimi nijak interagovat a to si myslím, že je hlavní bod téhle kategorie...
@Kunick (07.12.2021 12:41): Já jsem Unravel také letos dohrál a do kategorie mi to nepadne... tohle prostě není aktivní role, to je jen dotváření příběhu, ale ty děti hru samotnou vůbec neovlivňují... Navíc jsou to jen vzpomínky... když hraješ nějakou gangsterku, kde máš flashbacky do minulosti, kdy jsi byl jako dítě, tak taky neřekneš, že to mělo aktivní roli, ačkoliv to může mít i velký vliv na příběh...
@Garret (07.12.2021 11:24): No hned v první kapitole musíš tomu dítěti uvolnit cestu, aby mohlo utéct oknem a obdobně jim pomáháš v průběhu celé hry.


@S4TW (07.12.2021 12:20): nejde o vymýšlení hraniční hry. Unravel Two jsem hrál protože to je super kooperace a po dohrání mě napadlo, že tu kategorii splňuje. Až s tím Falloutem mě napadlo, že to nemusí být až tak jednoznačné.
Zrovna her, kde aktivně vystupují děti nebo za ně dokonce hrajete, je taková kvanta, že nechápu pořád to vymýšlení hraničních případů :D... Jako jsou kategorie, kde to je víc nejasné a je zde spousta hraničních případů, případně hodně úzký výběr her, ale zrovna tato kategorie...
@Kunick (06.12.2021 23:05): já dohrál Unravel 2 asi jen do poloviny a do 10. kategorie bych to neuznal, protože ty děti jsou tam vyobrazeny jen formou nějakých barevných duchů a do dění aktivně nezasahují... ale jinak je mi to jedno ;-)
Tak teď už je všechno oficiálně komplet. Prosím jen o schválení, že je vše v pořádku, ať nic na konci roku nehoním, díky.
Jak to tak vidím, taksi nejsem jistý zda do 10. patří Unravel 2, ikdyž celou hru vlastně sleduju příběh dětí a pomáhám jim... a to mě ani nenapadlo o tom pochybovat. Za názor budu rád.
@Steve (06.12.2021 22:49): no ony tam původně právě byly. Pak se teprve "musely" pro Evropu prostě škrtnout (sami autoři řikali, že to fakt prostě škrtli a neřešili žádné případné problémy či rozhovory okolo).

No moje obhajoba je taková, že to v podstatě zcela sedí na zadání - jsou to NPC postavy, se kterými můžeš komunikovat, můžeš je zabít a můžou být tvým protivníkem. Pokud je zabiješ, staneš se tzv "childkillerem" a spousta postav se s tebou odmítá bavit, jdou po tobě bounty hunters, tvoje reputace klesne natolik, že už se skoro ani nemůžeš dostat do plusových hodnot. Což mi sedí na poměrně značný zásah do hry, opět viz podorbný rozspi kategorie.

Celej spor byl o tom, že autoři zabití dětí ve hře umožnili, protože chtěli, aby byl hráč maximálně svobodný, ale chtěli jasně ukázat, že je to špatně, a udělat velký trest. Jenomže Evropa řekla nasrat, prostě není možné mít hru, kde lze zabít dítě. Tak z evropských verzí děti nakonec zmizely. Ale v původní verzi jsou!

Nechci, aby onen společenský přesah z toho vytvořil aktivní roli, jen, že je to ještě aspekt navíc, který z toho podle mě dělá to, že v té kategorii má Fallout místo, protože se málokde řešily děti tak moc, jako v téhle hře.
Co se Falloutu týče, přihodím svůj názor

Pokud to opravdu hrál tak, že měl reputaci "Child killer", tak mu to ovlivňovalo dost významně hru - objevili se mu bounty hunteři, měl permanentně snížené vztahy. Takže ta mě je to dost ovlivňující na to, aby se mu to uznalo, protože mu to fakt výrazně ovlivňuje hru.
Pokud to však dohrál, aniž by tu reputaci měl, tak bych to neuznal.
@Dan9K (06.12.2021 22:33): No v tom dotazu sis i sám odpověděl, že by to uznat nešlo... :D Navíc teda v té hře ani původně nejsou? To že jejich absence vyvolala rozruch ti jako jejich aktivní roli ve hře fakt neuznáme :)

Pokud máš něco víc na obhajobu proč to tam zařadit, tak sem s tím. V tom dotazu jsi na konci jakýsi tajemný.
@Bragi (06.12.2021 22:04): to je pravda.

Na druhou stranu leckterá NPC postava, která hraje aktivní úlohu, může být ve hře zcela ignorována, protože je to vedlejší postava. Zrovna ve Falloutu lze ingorovat, pokud vím, úplně všechno a jít rovnou do cíle.
A znovu připomínám, že bych se v případě téhle konkrétní hry přimlouval i za to, aby se bral v potaz i onen společenský přesah, a to, že se z toho stalo téma, které si vynutilo zásah vývojářů a zpětný zásah patchů.
@Dan9K (06.12.2021 21:55): Odobriť v zmysle odsúhlasiť.
Podľa mňa ti to neprejde z jedného prostého dôvodu. Dieťa nemá byť v hre iba okrasa. A prvý Fallout je predsa bez najmenších problémov dohrateľný aj bez prítomnosti detí v hre. Jediná interakcia medzi Vault Dwellerom a deťmi je, keď ich hráč sám osloví.
@Bragi (06.12.2021 21:47): já si teď nejsem jistej, jestli náhodou nedělám nějakou chybu v překladu, ale mám pocit, že se ti ty dvě věty vzájemně vylučují? (nebo nevím přesný význam "odobria")

To, že tu roli nehrají, sám píšu, ale dokonale sedí na popisek "má možnost nějakým způsobem do vaši hry zasáhnout, ať už jako NPC.....popř. může být i vaším protivníkem." + teda to, že je to v téhle hře dost téma, možná je problém, že to hodně lidí hrálo bez těch dětí...
Tak výzva dokončena, teď už jen napsat poslední komentář, do kterého se mi nějak extrémně tentokrát nechce :D. Mohu poprosit o kontrolu, ať si mohu být jistý, že všechny hry jsou v pohodě? Díky.
@adam.kulhanek (05.12.2021 12:12): Dokončil jsem všechny obrazy, a i když se na nich děje pokaždé něco jiného, ovládaly se skoro stejně, takže si myslím, že se jedná o jednu minihru. Na začátku roku se tu o Creaks ohledně tohoto tématu diskutovalo, ale konečné rozhodnutí pokud vím nepadlo.
Tak jsem také doklepal herní výzvu do konce. Prosím o kontrolu.

Největším překvapením pro měl byl Gears of War: Ultimate Edition a Wolfenstein: The New Order . Obě střílečky jsem si užil od začátku do konce. Měl jsem za to, že tento žánr už mě nebaví, ale asi jsem v posledních letech jen špatně vybíral. A také mě překvapilo, že v Bejeweled 3 se vyskytuje násilí a já si tudíž musím vybrat něco jiného. :)
@Jumas (05.12.2021 02:05): Gratulace ke splnění.

Jen bych měl dotaz k Minihraní základu… to jsi úmyslně vynechal některou z miniher a nebo to bereš tak, že i když splníš všechny, tak to splňuje základní variantu?

Samozřejmě to nemyslím nijak špatně, jen jsem zvědavý. Protože já osobně jsem si schválně vybral hru, kde je jen jediná minihra, takže ve výsledku to pro mě bylo náročnější než HC varianta. :)