@
JohnCZ (15.05.2022 18:06): Já v tom nikdy nebyl tak dobrý jako jiní, bohužel :) Nicméně, hlavní "pozitivum" Wicker Mana je to, že nejde na věci tak moc očividně. Tohle je jedna z největších chyb mnoha filmů ( a her, když jsme u toho), které se zaměřují na náboženství. Velmi se snaží aby divák pochopil, o co vlastně jde, proč tenhle rituál vypadá takhle, proč chtějí udělat to a to. Je to tak trochu nástroj. Náboženství ale takhle nefunguje. Náboženství je symbolické, nikoliv racionální a vědecké. A ačkoliv i Wicker Man nakonec dost odkryl karty na konci, tak zobrazení jejich pohanské společnosti je na první pohled těžko proniknutelné, ale více pochopitelné skrz religionistickou analýzu. To je důvod, proč je to u nás tak populární. Většina filmů které to umí podobně jsou historické události, skutečná náboženství, ne něco fiktivního.
Jinak dále spoilery
Porovnej to s tím Midsommarem, kde je na konci každá jednotlivá věc vlastně jasná. Náboženské úkony jsou takové kulisy aby se chápalo, že kde o kult, náboženství. Ve Wicker Manovi tak očividně mnoho věcí nevysvětlíš, protože se nejedná jen o kulisu, prostě to je tím ostrovem protknuté. Přemýšlím o nějaké konkrétní scéně... ty zmíněné orgie, nebo jak ho sledují v těch maskách, nebo ta scéna s tou žabkou sice může působit na první pohled vtipné, ale to je naprosto jasně doložená sympatetická magie, a spoustu dalších věcí. Ono si z toho spoustu lidí dělá srandu, ale je to víc vtipné či nesmyslné, než před spánkem odříkat své hříchy? I tento kontrast film zobrazuje.
A ačkoliv se ten film snaží být na konci spíše pro-křesťanský, tak ukazuje nuance obou dvou stran. Zapšklost a netolerance hlavního hrdiny není zrovna přitažlivá, zatímco volnost pohanské společnosti je povzbuzující. Zajímavé také je, že odmítá pohanské bohy, vyloženě se vysmívá Lordu Summerislovi, ale jeho Bůh mu taky zrovna moc nepomohl. Poslední scéna, kdy se vyloženě utkají dvě různé modlitby, je fantastická. Osobně interpretuji poslední scénku jako ztrátu jeho víry. Kdybych to chtěl nicméně analyzovat ještě víc křesťansky, konec je vyloženě Biblický, protože tam je podobnost se smrtí na kříží.
Plus samozřejmě film bravurně vyobrazuje rituál oběti, ale to je asi dost očividné :D Jen bych asi zmínil, že je třeba zajímavé, že z pohledu religionistiky bychom třeba řekli, že je jeho oběť byla dobrovolná, protože na to místo šel dobrovolně. Z pohledu dnešní logiky to je samozřejmě šílené, ale je to další příklad toho, jak se to krásně dá analyzovat. Z pohledu zúčastněných, ačkoliv u lorda Summerisla se o tom dá férově pochybovat, neudělali nic špatného. On byl jako oběť určený i vlastními volbami.