Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

Hoďte to do hardwaru, já jsem teď docela zklamanej z PS 5 ovladače na pc, ale třeba mi poradíte:)
@Charllize (05.06.2023 18:45): Poruchovost asi nikdy neposoudím. Pokud to jsou původní, tak musí být pěkně staré a zdají se bez vad. V tomhle ohledu asi kvalitní jsou. Akorát ten pocit v ruce mi přijde laciný když to srovnám s X360. Lehčí, ten plast na omak je takový meh, X360 má tu texturu alespoň.

Začínáme být OT ovšem. :D
@Fritol (05.06.2023 18:24): Tam je otázka jestli ten ps3 ovladač je original, fake ps3 ovladače jsou pro laika k nerozeznani dokud si nevezme do ruky original. Jelikož ps3 ovladače byli celkem kvalitni. Mnohem víc než ps4 ovladače, třeba co se trvanlivosti a poruch týče.
@Tulareanus (05.06.2023 18:18): Při stisku tlačítek působí lacině, hlavně DPAD. Nejvíc mě ale sere, jak hlasitě o sebe klepou plasty, když páčkama zajedeš úplně ke kraji. To je neskutečně otravný. Do ruky sedne dobře, to je fakt. Lépe na mě ale působí PS5 ovladač, kterej má navrch ty adaptivní triggery, ty jsou fakt lahoda. Bohužel spojení s PC by nebylo zcela effortless, tak používám Xboxovej.
@Tulareanus (05.06.2023 18:18): Já teď nedávno kupoval bazarovou PS3 a dost mě překvapilo, jak je ten controller laciný. Oproti X360 to působí jak hračka z vietnamské tržnice. Otřesné. Ve své době jsem na PS3 nehrál, ani žádný kamarád ho neměl, tak jsem to zkoušel až teď. PS4 a 5 je už podstatně lepší teda, ale furt to na Xbox nemá.

Si tak říkám, jestli Microsoftu nakonec nestačí dělat jen stylizované controllery. Ten Forzácký už taky nejde u nás koupit, ten byl taky boží. Vydělají víc, než na hrách samotných. :D
@koberec (05.06.2023 18:03): Čím pôsobia lacno? Mne napríklad veľmi vyhovujú aj rozmerovo preto, že mám dlhšie prsty/väčšie ruky a zároveň svojou pevnosťou práveže vydržia extrémne dlho, až som prekvapený. Máme doma s priateľkou na jednom controlleri pre Xbox One odohraných tisícky hodín a konštrukcia drží a zároveň nulový drifting a žiaden problém so signálom a tak. Kamarát, ktorý dlhé roky kupuje vždy aj xbox aj playstation od 3. generácie mi ešte aj vždy hovoril, že tie playstationové musel pri 3 aj 4 často meniť a xboxové mu vydržali, okrem jedného, ktorý mu padol dosť nešťastne na zem a rozbil sa. Neviem však ako je to pri PS5 generácii, to som už s ním nehrával a nepýtal sa ho na to.

Series controller má doma k pc brat, síce na ňom často nehráva, ale mne sedel, skoro to isté ako predošlá generácia. Jediný, ktorý mi z mojich skúseností aktuálne príde konštrukčne na pocit v rukách "pevnejší" je nintendo switch pro controller. Ten však má bohužiaľ dosť biedny dpad.

@Fritol (05.06.2023 18:07):  Však? po všetkých geniusoch a rôznych lacných gamepadoch mi príde, že tie xboxové sú pevné, pohodlné a vydržia strašne veľa. :)
@koberec (05.06.2023 18:03): Nevím, já ten Series controller nikdy neměl v ruce. Ale dodnes používám k PC X360 a nedám na něj dopustit. Lepší než PS3, 4 i 5 za mě. Nejpohodlnější tvar. Už mi začíná trochu zlobit levý joystick po letech, takže výměna bude asi nutná a asi nechci nic jiného, než Series, tak brzy otestuju snad.

Tyjo, koukám, že ho mám 10 let už. Divím se, že furt žije. :)
@Cobot (05.06.2023 09:04): Hroty pod bedny se nedávají kvůli hlasitosti zvuku, ale kvůli jeho kvalitě, rezonancím. Na hlasitost kterou slyší soused to bude mít zanedbatelný vliv, a to spíš opačný - když už, tak na omezení vibrací použij gumové podložky. Ale mírně víc by pomohlo prostě zvětšit vzdálenost bedny od stěn a podlahy, pokud máš subwoofer třeba na zemi pod stolem.
@Jab (03.06.2023 10:41): ja v zimě kupoval ke kompu na hry ty R1280DBS a spokojenost.. Potřeboval jsem náhradu za letité Logitech Z4, kde spuchřela a praskla guma. Ty Edifiery jsou podle mě úplně jinde. Takže jsem vlastně rád, že mi odešli.

Jediné co mě štve je právě BT. Sice ho asi skoro nikdy nepoužiju, ale při připojení čehokoliv přes BT je z repraků slyšet vrčení, jako kdyby to něco rušilo. Jedny jsem kvůli tomu vracel ale druhé to dělají taky. I přesto jsem si je nechal, protože to jsou bedny ke kompu, ale pachuť tam zůstává.

Jinak zkoušel jsem k nim připojit aktivní subwoofer od těch Z4. Nemám hudební sluch, ale nezní to špatně. V basech je pak zvuk bohatší. Ale nedokážu říct, že je to zvukové kompatibilní. Je na to nějaká "metodika"? Jediný co mě napadlo přitáhnout domu kámoše muzikanta.

Edifier má vlastní sobwoofer, ale kupovat, se mi ho úplně nechce. Asi se spokojí s tím stereo zvukem (+ ten basák od Z4).

btw: nemáte někdo zkušenost s takovýma jehlanama (nožičkami) co se dávají právě pod subwoofer? Má to omezit vibrace, aby to nesralo sousedy. Pomáhá to? Můj soused pode mnou nedává moje střílení když mám ten basák zapnutej. Prý něco vám tam duní a já ráno vstávám do práce.. :)

Jinak jsem moc nechápal to jak má Edifier označené řady. Které jsou lepší a které horší. Ve zvuku se navyznam a tak jsem i jako kritérium bral cenu. A ta byla u 1700, 1289 nebo i 1380 dost podobná. Pro mě to bylo dost matoucí.
kurna Samsung B-die dela zazraky, mam DDR4 T-Force extreme, dual rank default: CL15 - 3600mhz.

Ted to mam stahle na 3800mhz a casy : 13,13,12,11,11 pri 1.56V. A zda se ze to jede jakz takz stabilne, jen me parkrat spadlo exportovani videa v Coolcut, ale tam to muze byt cimkoli, protoze me to v techto video editorech pada casto i pri defaultnich hodnotach
Kupoval jsem tyhle aktivní repráky do pracovny (aktivní znamená, že mají svůj zesilovač btw a nejsou tak závislé na dalším hardwaru - nutné je ale připojit do zásuvky). S přehledem postačující síla (i nižší modely R1280DB/R1380DB by místnost asi v pohodě daly), zvládly by i obývák k televizi. Připojené přes monitor mi pěkně hrají z počítače i Xboxu (series X).

Jen mě tedy překvapilo, jak moc jsou v základu přebasované (až komicky). Ale tak jde to stáhnout. Ovládání je pohodlně na boku. A částečně i přes dálkové ovládání.

A škoda, že Bluetooth je jen přes SBC kodek. BTS verze reproduktorů (s přípravou pro subwoofer) ale umí i aptxHD. A příplatek to je jen pár stovek. Asi je to jedno. I tak příjemné něco dělat ve vedlejší místnosti a něco do nich pustit přes mobil.
tak Corsair Xeneon Flex sem trosku precenil, tedy co se odezvy tyce..... jako nechapu ve srovnanim s Odyssey G7 podle mereni z TFT central a Techspot ma mit daleko lepsi odezvu cca o 2 milisekundy ale v realu mam pocit ze Odyssey je rychlejsi nechapu, hlavne co se tyce povrchu a prostredi jako hory ve hre apod. tak Corsair i na 240hz mam pocit ze je vic bluru, na druhou stranu detaily v pohybu pokud se soustredim na dane misto jsou rozpoznatelnejsi u Corsairu, cekal sem instantni odezvu znatelne lepsi nez u G7 ale neni tomu tak, dokonce sem byl nuceny si koupit DP 2.0 kabel abych v CRU mohl nastavit (pokud to umozni monitor) mohl nastavit vyssi frekvenci pixelu. Ono jak se Odyssey asi zahreje tak je rychlesji :( to u OLED ani u IPS co sem si vsiml neni, tam nezalezi jesi hraju 1 hod nebo 10 hod, response time je porad stejny. Na druhou stranu u Corsairu neni zadny overshoot, coz je potreba brat v potaz, protoze kdyby mela overdrive defaultne nastaveny jako u G7 tak je rychlejsi
Já gamepad kupoval kvůli autům, sportům, mlátičkám a TPS typu Tomb Riader nebo GTA. Tyhle žánry bych už jinak než s gamepadem nikdy nehrál. I když u GTA ovládání obvykle kombinuju. Nevím už jak je to dlouho ale 10+ let určitě. Dneska jsem schopnej s tím hrát i single FPS v "odpočinkovém módu". Čistokrevné střílečky si ale stále více užívám na K+M. Doom Eternal bych s tím uspokojivě asi nedal. A nebaví mě ta nepřesnost.

Hry jsou ale pro gamepady optimalizovaný. Jde to udělat dobře a jde to udělat blbě.

Za mě je totální blbost to minimálně nevyzkoušet. Gamepady se vyvíjejí léta jako zařízení na ovládání her. A překvapivě se s nima hry ovládají velmi dobře.
Gamepad mám skoro 10 let a pořád mi je příjemnější hrát střílečky s KM.
Zaklínače jsem taky odehrál na KM, na gamepadu jsem to chtěl dát podruhý, ale ty pohyby v menu, míření s kuší a hlavně natáčení aby člověk mohl něco sebrat je příjemnější s KM. Naopak třeba hraní Dragon Age 3 na KM si nedokážu představit.
@Rapier (01.06.2023 22:34): Rozhlizeni z kokpitu nepovazuji za FPS, to je rizeni vozidla. Stejne jako rozhlizeni ve Forze, ktere zminujes.

@Dunemaster (01.06.2023 22:34): S aim assistem urcite. Jedina aktualni porovnatelna hra, o ktere vim, je Apex Legends, kde se i na nejvyssi progamingove urovni setkavaji hraci na gamepadu s hraci na klavesnici a mysi a gamepad ma aim assist, jinak by to porovnatelne nebylo.
Zvykani na gamepad je vec, o ktere pisou prave a jenom ti, co to nezkusili. Je to ale pochopitelny. Z vlastni a brachovy zkusenosti proste vezmes gamepad a jedes. I strilecky jsou v pohode. Chce to jen mit cit. Ale to urcite zazil kazdy z nas i kdyz poprve vzal do ruky mys. Jen si to proste uz ani nepamatujeme.
@Garion (01.06.2023 22:25): není fps jako fps. :) U Army to má význam, především u rozhlížení z kokpitu vozidla, heli, apod. Nicméně když už jsi to zmínil, když máš Track IR, tak se rozhlížíš tak rychle (cca 0,5-2 sec.), že není žádný problém vrátit lehký pohyb hlavou ihned zpět a zahájit palbu na cíl.

Možnost rozhlížet se třeba na gamepadu u Forzy Motorsport pomocí druhého analogového joysticku (první je na řízení volantem) má význam pokud se chceš vyvarovat srážce, případně předjetí, ovšem to není fps.
@Rapier (01.06.2023 21:41): Jestli nekdo bezne hraje FPS zpusobem, ze ma rozhlizeni nezavisle na pohybu, tak...hodne stesti, nezavisle na platforme :) Ale jinak bych si myslel, ze toto bude podporovat na vsech platformach stejne minimum her.
@Paul (01.06.2023 22:12): ano právě proto to zmiňuji, jelikož @BUMTARATA: zmínil výhodu gamepadu v nezávislém rozhlížení ve hrách. To ale na konzoli funguje jen u specifických her alá závodní tituly v kokpitu.
Vím, že na PC je to možné je u některých her, převážně u simulátorů včetně Arma series. Tzn. by default je pohyb na PC i konzoli svázaný, bez ohledu na ovladač nebo klávesnici a myš, s tím kde se hráč dívá.

Na PC některé hry umožňují pohyb a rozhlížení (jako v reálu) oddělit od sebe. Anebo máš specializované zařízení jako např. joystick s kloboučkem HAT (rozhlížení hlavou), Track IR (přesné a rychlé rozhlížení hlavou). Extra režim co zmiňuje u Arma má například i Battlefield série když ovládáš nějaké vozidlo/heli/letadlo.
@Rapier (01.06.2023 21:41): přece se snad rozhlížíš a podle toho mačkáš WSAD aby to reflektovalo kam chceš jít, ne?

Ale třeba Arma má ještě ten extra režim že při zmáčknutí altu se můžeš rozhlížet volně a přitom furt držet W a jít dopředu.
@Garion (01.06.2023 12:08): není to náhodou trochu jinak?! Platí i pro @BUMTARATA: a konzole s výjimkou ke které se dostanu.

Takřka v každé FPS na PC se pohybuješ pomocí WSAD ale to neznamená, že se automaticky můžeš nezávisle rozhlížet. Pokud mě paměť slouží, tak na PC tam kde se myší díváš tam reálně jdeš. Leda, že máš Track IR kde se můžeš skutečně rozhlížet hlavou, aniž bys měnil směr chůze, běhu!

Co se týče konzolí, tak ano v kokpitu, třeba u Forzy Motorsport se mohu druhou analogovou páčkou plynule během jízdy rozhlížet do stran. Teď mě vlastně došlo, že u hraní Battlefield na PC se lze po stisku a přidržení klávesy myší rozhlížet z kokpitu heli aniž bych měnil směr letu.
@Bursoft (01.06.2023 17:15): tak jsem to špatně pochopil. Máte pravdu s @BUMTARATA:, na konzolích je v Battlefield 4 standardně zapnutý v ovládání Aim Assist Auto Rotation (jakmile dáš zoom uchytí se na nejbližším nepřátelském objektu, samozřejmě jen pokud poblíž nějaký je) a Aim Assist Slowdown (jakmile je cíl v miřidlech tak se zpomalí pohyb pro usnadnění zamíření).

Teď vlastně nevím jak moc dobrý hráč na konzoli jsem v MP, ostatně posuďte sami :) https://ibb.co/mC92mc4
@BUMTARATA (01.06.2023 12:06): Myslel jsem assist, ale i ten dělá to, že když třeba zamíříš někde okolo postavy/hlavy, tak jak magnet tě to na chvilku přicucne na ten objekt. Resp. neznám hru, kde by to dělalo něco jinýho. Auto aim si představuju, že držíš míření a crosshair je přichytlej permanentně.
Smím se zeptat za jak dlouho Vám přišlo ovládání na gamepadu takzvaně "do ruky"? A závisí to jestli hraju CoDko, či jinou hru, třeba nějakou adventuru?
Přesně mířit se dá na gamepadu i bez autoaimu akorát mi to hru od hry musí přejít do krve. Myši to je jen snazší ale pokud nejde o něco na nějaký esport profi úrovni nemivam s tím problém, a pochybuju ze majorita hráčů to tak potřebuje.Když hra má nějakou formu auto zaměřováni tak ji nechávám ale zaplou nevidím důvod proč ne. Gamepadem hraju všechno od nepaměti, když to jde, fps i strategie a m+k nesnášim.
Cathan - to se naučíš, možná budeš ze začátku mimo ale to za chvíli přejde, chce to tomu dat šanci :)
@Bursoft (01.06.2023 10:54): Protože jsem myslel auto-aim. Ale ty taky píšeš auto-aim, ale myslíš aim assist, předpokládám, kterej je dneska už asi ve všem by defult zapnutej i na těžký obtížnosti. To je fajn věc, která za tebe nemíří, ale sníží citlivost, když už už máš hlavu mezi mířidly. Asi bych to nutně nevypínal.

Obvykle se myší jak rozhlížíš, tak určuješ směr pohybu, ne?
@BUMTARATA (01.06.2023 09:17): Tak to je odvážný tvrzení, headshotování bez autoaimu nedokážu ani teď se stovkama hodin na gamepadu. A rozhlížet se nezávisle na pohybu snad můžeš i na myši, ne? :D

Jako obecně na nějaký přesný míření nebo jemnou motoriku to není až tak pohodlný. A třeba takovej Doom Eternal je hrozná paralympiáda s ovladačem, ale to je zase extrém. Myš je v tomto prostě lepší, ale zase hry jsou dnes dělaný hlavně na gamepady a ty aim assisty jsou v pohodě, kolikrát jdou docela dobře konfigurovat.
@Cathan (01.06.2023 09:04): Já bych řekl, že tomu tak nakonec skutečně bude. Zrovna hry s melee souboji jsou na gamepad jako dělané a dnes bych je na M+K už ani dobrovolně nehrál. Většina těchto her má navíc velmi podobné schéma ovládání, takže nebývá problém do toho rychle vklouznout. Overlay nabídek bývá taktéž šitý na míru spíše tomu gamepadu, než M+K - toho bych se fakt nebál. Náročnější je skutečně spíše míření se střelnými zbraněmi. S tim jsem měl ze začátku dost nervy i proto, že na PS3 byly exkluzivitami samé a ne vždy co do obtížnosti úplně lehké střílečky, navíc trpící častými propady snímků a tedy často i hodně nepříjemným input lagem. Dneska je to taky už jiné, obzvlášť když hraješ na výkonném PC.

Můj jediný menší ale dlouhodobý problém s ovladači je přeskakování mezi Dualshock a Xbox rozmístěním tlačítek, kde X je pokaždé někde jinde. A kdybych si k tomu měl teoreticky ještě pořídit Switch, tak mi už fakt jebne. :D
@Cathan (01.06.2023 03:05): První ovladač s analogovejma páčkama, na kterým jsem hrál, byl před lety DualShock 4. První hra, kterou jsem s ním hrál, Uncharted. Zvykl jsem si okamžitě. Pokud se ti v životě nestala nějaká ošklivá nehoda, u který bys přišel o palce, nebudeš mít po první hře problém headshotovat i bez aim assistu.

Ale nejvíc na tom miluju, že můžeš plynule přecházet mezi chůzí a během a rozhlížet se nezávisle na směru pohybu. A haptika taky umí parádně umocnit zážitek.
@marwel (01.06.2023 06:41): Jak teď zmínil Bursoft, ty kombinace u některých her, a když to bylo zmíněno, tak to míření celkově. Jeden z důvodů, proč o PS5 vůbec uvažuji, je Hogwarts Legacy, a poté Control a nový Alan Wake. A já jsem prostě zvyklý, že zamířím myší a voalá. Část mě si hraní s ovladačem vůbec nedovede představit. Ale asi to udělám vážně tak, že si koupím gamepad a zkusím ti projet nějaké hry které to podporují a uvidím.

@JohnCZ (01.06.2023 06:50):  Díky, tohle píše víc lidí. Právě Zaklínač mi přijde na ovládání už tak dost chaotická hra, jako více RPG, a prostě si nedovedu ty souboje nějak představit. Je ale možné, či dokonce pravděpodobné, že za rok na to nedám dopustit :D

Jinak díky za všechny odpovědi. Aspoň vím co čekat.
@Cathan (01.06.2023 03:05): Tak si pořiď nějaký levnější gamepad na PC a zkus si to tam.

Pokud vyloženě nehraješ strategie nebo fpsky, tak je gamepad většinou pohodlnější. Je fakt, že u her, kde je komplexnější ovládání, využíváš různé kombinace tlačítek (např. Ghost of Tsushina) a to nemusí být pohodlný nebo se to blbě pamatuje. Ale já hrál roky na K+M a jedna z prvních her, co jsem odehrál na ovladači od éry PS1 byl Cyberpunk a 70 hodin s gamepadem jak nic.
@Cathan (01.06.2023 03:05): přiznávám jako PC master race jsem po koupi své první konzole XOS tak trochu trpěl s ovladačem v ruce. :)

V závodních hrách si zvykneš velmi rychle, analogové joysticky a páčky ovladače pohodně, levně a bez nároku na prostor (umístění i skladování), nahradí extra vybavení v podobě volantu s pedály. Na klávesnici jezdit závody není ono, a to říkám jako člověk který na klávesnici a NFS závodní sérii vyrůstal. Nemluvě o vibracích ovladače + plynulostí pohybu (anolog vs. digital u klávesnice), tedy jakési zpětné vazby z řízení, kterou klávesnice překvapivě neposkytuje. :)
V RPG není problém si za poměrně krátkou chvílí zvyknou na ovladač v TES Oblivion, Skyrim, i zmíněném The Witcher 3. RPG se hrají na ovladači skvěle, chvíli jsem bojoval se střelbou lukem v TES ale chce to jen praxi. Samozřejmě rozložení na ovladači je trochu jiné, než na klávesnici, využiješ nejen oba analogové joysticky ale i ten D-PAD, nebo jak se to jmenuje na další akce.
Strategie jako RTS C&C 3, RA 3 jsou na ovladači, mírně řečeno, peklo. Na tyhle hry budeš potřebovat hodně času. Nejnovější RTS alá Sudden Strike 3 nebo Age of Empires 2 mají skvěle udělané ovládání, rychle si zvykneš. Zmíněný AoE 2 proti PC verzi má navíc určitá zjednodušení v mikro managementu.
Tahové strategie alá Civilization jsou relativně v klidu, neboť máš spoustu času na jakoukoliv akci. Ovládání je pochopitelně trochu jiné, než na klávesnici a myši.

A finálně akční hry, alias doména PC master race. Přiznávám, tady jsem zpočátku trpěl velmi hodně. Speciálně v multi-playeru. Nicméně je to jen otázka času a zvyku kdy ti ovládání přejde do ruky. Dnes už nemám problém dojet COD, HALO single, nebo rozdávat headshoty v multiplayeru Battlefield 4. Ve finále zjistíš, že ovládání na gamepadu je jen o koordinaci prstů a pravidelného tréningu s ovladačem v ruce. :)
@Cathan (01.06.2023 03:05): Tyjo, zrovna třetí Zaklínač se hrál na gamepadu velice příjemně. Každopádně, tenhle pocit jsem měl ze začátku taky (když jsem před lety začínal s PS3), ale teď už gamepad spíše preferuju a hraju s ním i na PC. Ne samozřejmě všechno, jsou hry, kde se nehodí, ale naopak mám pocit, že i navzdory menší míře flexibility třeba při míření, ten zážitek z hraní ovladač naopak rozšiřuje. Míření chce trochu více skill a vytrénovanou jemnou motoriku. Při third person hrách nebo třeba závodních hrách se mimo vibrace hodí i triggery, kterými koriguješ rychlost pohybu postavy/auta a pohyb pak působí jemněji. S gamepadem se dá imo hrát více filmově a plynule, což mnoha hráčům, zejména těm, kteří jsou preferují rychlé multiplayerové hry, bude asi putna, ale my milovníci příběhových singlů a imerze to umíme ocenit. Tohle by byly asi moje argumenty. Asi bych nejdříve potrénoval na nějaké hack'n'slash mlátičce a nezačínal hned z kraje na něčem, kde je potřeba rychle a přesně mířit.
@Cathan (01.06.2023 03:05): V jakem smeru omezujici? Witcher nebo jakakoli 3d akcni adventura, kde se prakticky vubec nemiri je imo mnohem prirozenejsi na ovladaci nez na K+M, omezeni tam nejsou prakticky zadna (mozna jen neco ohledene uzivatelskeho rozhrani, ale to uz je vec vyvojaru jak to navrhnou), naopak mate vse po ruce. Samo jsou lide, kteri na klavesnici jedou vse aniz by na ni museli vubec koukat, ale i tak je to obcas o prsty kdyz se snazis nahmatnout treba zmenu rezimu strelby (byva casto na klavese B) pri pohybu (WSAD). Naopak na ovladaci mas vse po ruce, vsechna tlacitka jsou pohodlne nadosah.

Pro me je hlavni vyhoda PC moznost volby. Muzu hrat Witchera na ovladaci (jakemkoli, playstation, xbox, nejaky noname, cokoli chci) a hned nato zapnout COD a hrat na K+M.
Vážně uvažuji, že bych z PC přešel na PS5, alespoň na nějaký čas. Mám nicméně obavy. Já vážně nikdy konzole nepoužíval, od doby Crashe kdy mi bylo pět let, a vážně netuším, jestli si zvyknu na ovladač. Vždycky mi to přišlo na rozdíl od klávesnice a myšky neuvěřitelně omezující. Nedovedu si představit hrát tak, namátkou, třeba Zaklínače. Má někdo zkušenost s přechodem od PC ke konzoli?