Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@LIUWIL (20.09.2023 20:34): díky za všechny informace a osobní zkušenosti. Rád slyším, že AMD na tom s vydáním RX 7800XT není tak "tragicky" jako tenkrát s RX 5700 XT, samozřejmě mám na mysli software = GPU drivers a pověstný black screen issue (Leden - Duben 2020). HW v AMD umějí dělat od počátku věků.

Přes krušné začátky se z RX 5700 XT stala časem takřka legendární AMD GPU, prakticky první jenž minimálně srovnala krok s neméně legendárním Pascalem, ovšem vyžadovalo to značnou trpělivost, ehm.
@Rapier (20.09.2023 19:01): Vůbec, to byla úplně první věc co jsem kontroloval. Jsem na to háklivý a u karty za 15 klacků bych to považoval za nepřijatelné. V Borderlands 3 jsem stáhl detaily, vytáhl FPS přes 200 a žádné pískaní jsem nezaznamenal (a testoval jsem to v noci na nízké otáčky ventilátorů).
@Rapier (19.09.2023 19:46): RX 7800XT je podle všeho nejlepší launch grafiky letošního roku. A evidentně jako vážně, protože Nvidia krátce na to zlevnila 4070 (otázka je, kdy a jestli se to projeví u nás, protože to vypadá že v Evropě byla cena už tak stažená, v některých zemích si stěžovali, že RX 7800XT pak byla za velmi podobnou cenu i když má být levnější).

Jinak to že grafické karty jsou hned po vydání všude vyprodané bývá (nebo aspoň dřív býval) velmi běžný jev. AMD údajně mají velké zásoby, ale neposlali je hned všechny do obchodů a začali je ve velkém rozesílat až podle toho kde se jak prodávají.

V den vydání měli karty skladem přímo dostupné k objednání jenom na CZC, právě tam jsem koupil tu Nitro+ za 15100 (hned po vyprodání šla na 15500 :D ). Celá řada obchodů začala zvyšovat ceny během následujících dní, a teď jsou klidně o víc jak litr dražší než by měly. Třeba toto je vyloženě brutální přepal. Alza umožnila předobjednávky a předpokládám, že od samotného začátku je plní a nic jim nezbývá "do regálu". Jestli se dobře dívám, tak Alza už skoro všechny modely stáhla, tak asi mají těch předobjednávek moc.

V TS Bohemia mají ještě jednu velkou od Gigabyte na které zatím nevytáhli cenu (respektive na ni dali "slevu"). Nedíval jsem se na recenze, ale měla by být solidní https://www.tsbohemia.cz/gigabyte-radeon ... -oc-16g_d500682.html

Mironet má taky skladem, ale už vytáhli ceny asi o litr u všech.
@Paul (19.09.2023 18:15): ano, máš pravdu. Fakt by je zajímalo jak by běžel CP77 s RT reflections a RTGI na XSX/PS5.

@LIUWIL (19.09.2023 19:02): na CZ trhu se lepší verze RX 7800 XT nedají momentálně koupit. Vypadá, že zájem o střední třídu je velký. Očividně má i Alza problém pokrýt poptávku, nebo na CZ trh prostě velcí hráči kašlou. Stačí se podívat kolik karet z nabídky zmizelo krátce po vydání, za kolik jsi koupil Nitro+ když přišlo na CZ trh?
V den vydání jsem neviděl jedinou RTX 7800 XT skladem. Z nabídky zmizely rychlostí blesku. :)

EDIT: zajímavé, prodalo se 100+ ks https://imgur.com/a/BpANav2, a např. u RTX 4070 Eagle svítí prodáno 200+ ks. Ta karta je chvíli na trhu, to vypadá, že hráči jsou hladoví po konkurenci.
@LIUWIL (17.09.2023 13:35): škoda, že marwel neudělá stejné testy před updatem, rád bych viděl přímé porovnání jak si vede RTX 4070 vs RX 7800 XT. Je mi jasné, že Nvidia s RT on je na tom v Cyberpunk 2077 výrazně lépe. Tahle hra je dělaná primárně pro Nvidia GPUs od samého začátku, takže docela věřím, že RTX 3060 Ti na tom byla lépe.

Docela by mě zajímalo v čem je takový rozdíl mezi enginem CP77 a TW3, protože u next-gen verze The Witcher 3 na XSX a PS5 je zapnuto min. RT Reflection (odrazy ve vodě, apod.) a RTGI (Global Illumination) a hra vypadá skvěle! Samozřejmě Jab by namítl, že textury jsou více rozmazané, než v režimu Performance (RT off) ale to mi nevadí, není to téměř vidět.
Zatímco CP77 má na XSX/PS5 zapnuto jen RT Reflection ale nikoliv RTGI, možná to upraví nový patch pro Phantom Liberty, klidně ať mají dynamické rozlišení a 30 fps, na konzoli mě to přijde úplně v pohodě.

Prosím tě jaký máš zdroj pro RX 7800 XT?

@Kwoky (17.09.2023 17:59): MPO to údajně fixuje, vyzkoušej. Je to záznam v registrech, odebrat jej můžeš vždy, případně si udělej manuální zálohu regedit.exe před změnou.
@Kwoky (17.09.2023 14:04): v korporátním laptopu mám Intel Xe Graphics G7 (Tiger-Lake U GPU with 96 EUs). Chová se to podobně. Vždy při připojení externího monitoru, několikrát zhasne a rozsvítí se obrazovka laptopu, poté i připojeného monitoru kde se navíc obraz jakoby strečuje (rozuměj: zmenšuje a zvětšuje) na rozlišení obrazovky. Primární monitor jsem navolil pochopitelně laptop a volbu si notebook pamatuje.

YT přehrávání video: zkusil bych vypnout AMD Overlay https://www.thewindowsclub.com/disable-r ... altr-to-open-overlay

A co se týče hraní doporučuji zhlédnout https://www.youtube.com/watch?v=Yt7NTP4AD9Y + https://www.youtube.com/watch?v=F89Xs_0ak38 + https://www.youtube.com/watch?v=NPE-GUEgKvw

@marwel (17.09.2023 13:30): bude zajímavé sledovat, jak se s vyššími nároky Phantom Liberty popere užší paměťová sběrnice RTX 4070 a menší kapacita VRAM v 1440p a 4k.

@LIUWIL (17.09.2023 13:35): dík za tip, já jedu celou dobu jen Ultra present.
Mám za sebou asi dvoutýdenní zkušenost s Ryzenem 5700G, který se stal mým hlavním procesorem, včetně grafiky. A cítím značné rozčarování. I když mám poslední ovladače, nejnovější BIOS a 32 GB RAM, stejně se PC místy chová divně.

Hodně tomu nechutnají dva monitory. Když zamknu PC a zase ho odemknu, objeví se nejdřív obsah primárního monitoru, ten pak zhasne, pak se rozsvítí oba monitory a všechna okna jsou na primárním.
Pokud na jednom monitoru přehrávám video a na druhém mám vzdálenou plochu, okno se vzdálenou plochou na okrajích bliká. Když přehrávač videa zavřu, tak blikání přestane.

Během hraní (Quake, Rocket League) se občas objevují výrazné zámrzy. A to nejen že by hra jela v menších FPS. Ale chvilkama se zasekává i zvuk a to je na poslech hodně nepříjemné. Stává se to úplně náhodně. RAM mám nastavené na 3200 MHz, propustnost by měla být dostačující.

Zajímalo by mě, jestli se tyhle věci dějí i u nižších CPU (třeba 4600G) a u Intelů s integrovanou grafikou.
@Rapier (17.09.2023 12:44): No právě že v Cyberpunk mi 3060ti s tím RT světlem dávala lepší výkon, takže konkrétně v Cyberpunk je to hodně velký propad. Ale jak jsem psal předtím, v Control je ten výkon celkem slušný a to ta hra nemá FSR.
Obecně RT výkon u AMD opravdu není až takový průser jak mohl být, a pro mě asi největší faktor v tomto je, že u Nvidie RT výkon taky není zrovna zářný pokud nemáš aspoň RTX4080, a do toho jejich střední třída má menší VRAM a RT má zvýšené nároky i na ni.

Jinak vřele doporučuji mrknout na Digital Foundry a jejich rozbor výkonu. Je to už sice nějaký pátek, ale někdo to testoval v novější verzi a pořád je to relevantní. Dopad na vizuály minimální ale můžeš mít o hodně lepší výkon. A tohle upřímně platí u většiny dnešních AAA her. Některá nastavení lze shodit na High, někdy i Medium a v podstatě nevidíš rozdíl.
https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs
@LIUWIL (16.09.2023 12:32): díky za data! Obrovský rozdíl ve výkonu mezi tím co (zatím) mám k dispozici.
Porovnej se 4 roky starou Sapphire RX 5700 XT Nitro+ https://imgur.com/p1hn1ox, nicméně já mám default Ultra present a GPU BIOS v Silent mode (spotřeba do 200W, o cca 3-5% nižší výkon). Procesor máme +/- stejný.

EDIT: RT Lightings na Ultra, tzn. s RT globálním nasvícením pokud tomu dobře rozumím, máš dle výsledku minimální fps téměř 54 fps v 1440p, to vypadá, že AMD RT výkon v generaci 7000 není zas tak špatný jak se snaží všichni v diskuzi na pctuning.cz naznačit. :)

EDIT2: teď bych poprosil @marwel: zdali by nemohl na své RTX 4070 udělat stejné testy jako @LIUWIL: pro porovnání, je mi jasné, že Nvidia má speciálně v CP77 s RT on navrch.
@Rapier (15.09.2023 18:41): https://imgur.com/a/KEJOhRn
Zběžně jsem zkoušel ten Cyberpunk, používám optimalizované nastavení od Digital Foundry kde jsou stažená nastavení která s vizuály moc nedělají. Pustil jsem pár těch benchmárků ať můžu něco přímo poslat, viz ten odkaz. Bez RT to jede super a FSR Quality dokáže výkon ještě výrazně vytáhnout (cca 37%). S RT je to blbé :D Jen samotné osvětlení (které na 3060ti jakž takž jelo) totálně položí výkon (bez FSR o 63% nižší výkon, s FSR o 55% nižší). S FSR je to asi hratelné, ale podle mě to za to nestojí. Komplet RT bez FSR výkon krouhne o víc než 80% a to jsem radši ani nezapínal ten Path Tracing.

Jinak zkoušel jsem i ten FSR Boost jestli by to nezlepšilo RT výkon. Možná nechápu jak přesně to má fungovat, ale moc velký rozdíl ve výkonu to neudělalo a občas bylo vidět že některé objekty jsou hodně kostičkované.
@Rapier (15.09.2023 18:41): Já třeba měl RX570 z druhé ruky pár let zpátky a ovladače byly naprosto v pohodě. Bylo to poprvé co jsem měl v PC hardware od AMD a byl jsem dost mile překvapen (a jelikož jsem byl na Intel Haswell, tak to oproti GTX1660 byl v podstatě upgrade). 5700XT byl velký průser z hlediska driverů, ale rozhodně to není norma. Asi jediné co se dá u AMD vytknout obecně je, že nemají tak pohotové updaty a optimalizaci výkonu pro specifické hry, a s funkcemi jsou hodně pozadu (viz třeba ten Anti-Lag, Nvidia má Reflex už celkem dlouho).
Nvidia však v ovladačích taky není bezchybná. V 30 řádě měli jeden podobný průser (tuším že RTX3080, i když to fixli mnohem pohotověji) a za posledních rok v těch ovladačích měli problémů celkem dost. Jako třeba když jeden update pokazil v Cyberpunk mapu, nebo když několik ovladačů po sobě dělalo v Control tearing v cutscénách. A do toho ten jejich driver overhead, který může znemožnit upgrade na starších procesorech.

Zatím se snažím nechat v nativním rozlišení co jde. I Starfield teď hraju v nativu, i když v Atlantis jen kolem 60FPS na high. Uvidím co ten Cyberpunk.
@LIUWIL (15.09.2023 17:22): díky za obsáhlou odpověď. Přeci jen, už je to rok od vydání RX 7900 XT/XTX, je tedy možné, že v AMD již stihli odladit největší chyby v GPU driverech. Neptám se jen tak, sám jsem si tím před 4 roky prošel jako tehdejší čerstvý majitel AMD RX 5700 XT (zakoupeno krátce po vydání) a trvalo zhruba rok, než v AMD odladily největší chyby v GPU driverech (pověstný black screen ve hrách opravovali cca 3-5 měsíců v roce 2020).

Podle HW Unboxed a dalších co jsem viděl a četl se zdá, že RT výkon je vcelku slušný (paradoxně lepší v 1440p a především 4k kde už nestíhá VRAM RTX 4070), pochopitelně až na náročný Cyberpunk 2077. Vypadá to, že titul je primárně optimalizován pro Nvidia GPUs. Tak dej vědět jak si vede Cyberpunk 2077 a RT v různých režimech, především by mě zajímalo jak moc je to stabilní při delším hraní, a neváhej projet vestavěný benchmark. Předpokládám, že hraješ se zapnutým FSR 2.x v režimu Quality.

RT jde na první pohled rozeznat např. v The Witcher 3 next-gen. Ať interiéry, nebo exteriéry, samozřejmě díky prakticky největšímu přínosu technologie RT = RTGI (Ray Tracing Global Illumination), kompletně mění nasvícení scény. Nepotřebuješ analýzu Digital Foundry abys to nezaregistorval na první pohled. Scéna prostě vypadá reálněji, třeba lesy dostanou díky nasvícení hloubku, blbě se to popisuje ale rozdíl si uvědomíš prakticky okamžitě, vidět zřetelný rozdíl lze i na samotném začátku hry na Kaer Morhen, místa kde nedopadá světlo jsou jako ve skutečnosti tmavší, scéna tak dostane hloubku a vypadá to podobně, jako když se díváš za slunného dne do stínu, nemluvě o zabarvení materiálů (barva se lehce změní dle intezity světla).
@Rapier (15.09.2023 16:12): S kartou jsem velice spokojený, jak po stránce výkonu tak provozních vlastností (bral jsem tu gigantickou NITRO+). Zatím jsem na ní hrál hlavně Remnant 2 který běží super. Na chvíli jsem zkoušel hrát Returnal, opět spokojenost. Obecně lepší FPS nativně než předešlá 3060ti s DLSS a nižšími detaily, takže pro mě znatelný upgrade a nemusím se bát že za rok nebo dva budu mít problém s VRAM. Z těch nových funkcí jsem zapínal jenom ten Anti-Lag+, zatím jsem si s výkonem moc nehrál.

Cyberpunk jsem nezkoušel, ale chci ho spustit ještě tento víkend kvůli otestování výkonu než vyjde ten update, tak pak dám vědět. U této karty s RT moc nepočítám, dle testů to vypadá že ve většině her kde jsou ty efekty prominentní je propad výkonu brutální. Obecně jsem z RT docela zklamaný, čekal jsem rychlejší nástup. Nejzajímavější mi pořád přijde 4 roky starý Control. I v tom Cyberpunku jsem několikrát hrál na slepo a nebyl schopný určit jestli je RT zapnuté nebo ne. Během samotného hraní to je často těžké ocenit. Podotýkám však, že jsem nezkoušel ty vylepšené efekty co nedávno vydali.
Nicméně třeba v Control jsem si zapnul RT odrazy a hra se na 1440p držela nad 60FPS s 1% low kolem 45FPS, přišlo mi to velice hratelné. Na druhou stranu když jsem dal RT na plno tak nehratelné :D Jsem zvědavý jak to bude vypadat s Alan Wake 2, počítám že tam bude stát za to zapnout aspoň světlo.

S drivery jsem zatím na problémy nenarazil. Dělal jsem DDU a ovladače instaloval s vypnutým internetem (aby si Windows nestáhl něco vlastního, to mi dělalo problém u RTX3060ti) Uvidím co ten Cyberpunk. Co musím AMD pochválit je jejich UX, jsou v tomto ohledu výrazně lepší než Nvidia, všechno mají hezky v jednom okně a přijde mi to velmi přehledné.

EDIT: Abych si do AMD rýpnul, uplatňoval jsem teď ten jejich kód na Starfield a byl to docela porod :D Nejdřív se nešlo přihlásit, pak mi to nechtělo vzít ten kód. Musel jsem si restartovat heslo (jinak to psalo že jsem se snažil přihlásit mnohokrát), a pak to dvakrát failnulo připojení ke Steamu. Ale už instaluju.
@LIUWIL (12.09.2023 20:01): jak jsi spokojený s AMD RX 7800 XT? Jak jsou na tom AMD GPU drivers celkově? Nějaké issues? Slyšel jsem, respektive četl jsem na různých fórech, že uživatelé RX 7900XT/XTX čelí nejrůznějším problémům s GPU drivery, včetně jednoho obzvlášť vypečeného timeout, viz. https://community.amd.com/t5/drivers-sof ... -timeout/td-p/609601 
 
AMD nedávno vydalo nové drivery (23.9.1) kde přibyla podpora Anti-Lag+ (RDNA 3 only), Boost a HYPR-RX (RDNA 3 only). Zajímalo by mě jak s tím běží Cyberpunk 2077, datadisk Phantom Liberty rapidně zvyšuje nároky na CPU i GPU při zachování detailů a snímkové frekvence v 1440p.
HW Unboxed testovali a srovnávali s RTX 4070 a Steve na konci říká, že čelili problémům s drivery v CP77 když bylo RT on, viz. https://www.youtube.com/watch?v=J0jVvS6DtLE Platí to i pro nové 23.9.1?!
Mám čerstvou zkušenost se series X gamepadem a ta kvalita je fakt super. Léta jsem používal Logitech F510 a i Dualshock což jsou vlastně hodně podobné konstrukce, ale tenhle gamepad se fakt skvělé drží a působí v ruce hodně solidním dojmem.

Jsem zvědavej i na Dualsense, ale nedávno se tu řešila jeho vysoká poruchovost. Každopádně moje chuť kupovat, ps5 (pro) spíše dost opadá. Ještě tomu pár let dám až se ty hry nahromadi. K PC ho asi moc smysl kupovat nemá, resp oboje asi Sony vyřeší portama na PC.
@AlieN (14.09.2023 01:58): Nejen u Witchera, ale obecně u všech 3rd person her, kde není třeba mít kdovíjak přesnou mušku anebo jsou souboje především kontaktní, je gamepad lepší (čti zábavnější). Ale to si musí každý vyzkoušet sám; a s levným gamepadem to imo nijak velký zážitek nebude, byť teda asi záleží na modelu.
@AlieN (14.09.2023 01:58): No... Tak to stejně xbox. Tam to bude fungovat spíše. Třeba v Cyberpunku mi k+m jde. Ale i tak je ta podpora jen u pár her. A třeba Forza Horizon 5... Tam není o čem, controller je dalece příjemnější.
@MCZ (14.09.2023 00:29): U gwentu tomu věřím, u zbytku Witchera ne :D
U Ori tomu věřím velmi, ale mě právě Ori nemálo sralo, jako všechny 2D platformovky. To samé platí o sportovních hrách, third person mlátičkách a mnoha dalších pro konzole typických žánrech - mě tyhle hry nebaví. Hodně hraju simulátory, ale tam se gamepad nevyrovná joysticku... a jinak fps, rts a hlavně (c)rpg. Takže bez mkb nedám ránu, kdybych vlastnil konzoli, první co udělám je že k ní připojím myš :)
@AlieN (13.09.2023 14:46): I když nejsem konzolista, osobně považuju pořízení Xboxového controlleru za skvělou investici. Pokud nejde vyloženě o FPS nebo RTS, hraní s gamepadem mně baví mnohem více. I ten Gwent ve Witcherovi je takový více immersive. A pak tu jsou nějaké občasné platformery (Ori), které se na klávesnici v podstatě nedají hrát. Samozřejmě je to celé o žánrových preferencích.
@LIUWIL (13.09.2023 19:01): Já si dřív postavil dvě mATX sestavy, sice do tradičnější skříně, ale nevidím v tom až takový rozdíl. Teď mě nejvíc láká Fractal Ridge nebo Terra. Ale faktem je, že mě baví víc to skládání, než používání PC :D
@Bursoft (13.09.2023 12:04): I samotné čipy na desktopových procesorech jsou několikanásobně větší než mobilní čipy, a to ke všemu v sobě nemají integrované všechny věci které v mobilních SoC jsou. Rozdíly ve výkonu jsou pořád propastné. Osobně to vidím tak, že ačkoli mobilní čipy bývají limitovány chlazením kvůli formě zařízení ve kterých jsou, jenom lepším chlazením se z nich ekvivalenty desktopových chipů nestanou, to bychom už dávno viděli u laptopů. A jelikož na desktopu je neustálá žízeň po větším výkonu a nižší ceně, pokud se čipy dostatečně zmenší, bude se jich osazovat víc (což se vlastně děje už teď na CPU i GPU).
Apple se vždy hrne na nejnovější výrobní proces, ale třeba AMD se záměrně snaží kombinovat několik let staré procesy pro sražení nákladů a zvýšení úspěšné produkce. Zásadní rozdíl je pak i v architektuře a parametrech které směřují mimo samotný čip, např. rychlost a velikost pamětí. Koneckonců v herním PC můžeš mít několik desítek jednotlivých paměťových čipů, což taky limituje jak malé to celkové zařízení může být protože nestačí aby se tam vešly, musí se i k něčemu připojit. Zmenšování procesů začíná narážet na brutální finanční překážky, ASML už tak nějak očekává, že se blížíme k limitům současné litografie kvůli fyzice a finanční rentabilitě, a třeba TSMC nedávno oznámilo že SRAM už neškáluje s výrobními procesy v podstatě vůbec.


Jinak pokud se někdy pustíš do stavby malého PC, doporučuji zvážit možnosti spíš MicroATX, už třeba jen proto že tam dáš víc NVME a SATA je rok co rok víc pasé. Vhodné bedny se totiž dají sehnat ve srovnatelné velikosti jako MiniITX a rozměry dohání například na zdrojích a netradičních layoutech. Já se do MiniITX pustil pár let zpátky. Problém není jenom cena, ale i výběr desek, často je na výběr jeden šunt, jeden totální přepal, a nic mezi tím. Stavět to je super (já se s tím rád piplám), zrovna jako to mít položené na stole a obdivovat tu velikost, ale údržba už nic moc a akustika taky za moc nestála. Nakonec jsem skončil u Fractal Torrent Compact :D Líp se v tom staví a skoro nepoznám rozdíl mezi zátěží a klidem.
@Strady (13.09.2023 14:53): Za full price by mě ten Niceboy gamepad asi nezajímal, s tou snad 50% slevou v Albertu řekl bych dobrý - nemám úplně srovnání v téhle kategorii, true xBox/PS ovladače co jsem držel v ruce jsou samozřejmě lepší, ale taky stojí násobně víc.
Drží se v pohodě, ale to asi nejvíc záleží na konkrétní ruce, páčky se na střed vrací.
@AlieN (13.09.2023 14:46): Dík. Chápu, že jsi koupil jen do zásoby, zkusil a uklidil. Tak tedy asi nevíš, zda dobře reaguje, jak moc dobře se drží a co analog zda nemá (nemohu vzpomenout na to správné slovo, : páčky lehce ujíždějí a nevrací se na střed).
@Strady (13.09.2023 14:03): Ano, usoudil jsem že mít nějaký gamepad doma by přecejen nebylo od věci, i když na něm budu něco hrát asi tak jednou za uherský rok.

Zkusil jsem na něm asi před měsícem Batman: Arkham City - zdá se že funguje dobře, ale po půlhodině jsem to vypnul a už znovu nehrál.
@LIUWIL (13.09.2023 10:52): To si nemyslím, že je takový problém. Čipy v AMD procesorech nebo pro Apple Silicon vyrábí tatáž továrna TSMC, často sdílejí stejný výrobní proces, takže rozdílný je opravdu samotný návrh toho čipu. Ale kdybys oddekloval nějaký poslední Ryzen, tak zjistíš, že jsou vevnitř taky malinkatý čipy a celej ten dekl je jen obal pro chlazení. Takže ano, platí co jsem psal, jediné, co omezuje mobilní čipy je teplota. A rok co rok je to s tím výkonem vs teplota lepší. Viz třeba Snapdragon 8G2 nebo Apple čipy, je vidět, že to zdaleka není takový problém, jak před pár lety.

Jinak myslím, že Apple se dávno neřídí nějakou vizí jejich ředitelů, ale jdou cestou poptávky. Jobs by nikdy nedovolil vydat telefon, kterej nejde ovládat jednou rukou. Myslím, že by u něj měl problém už iPhone 6, natož ty dnešní plácačky, takže bych se tomu gamingu nedivil. Samozřejmě nikdo nedonutí vývojáře portovat hry na iOS, Apple určitě vyvíjet nebude. Takže fakt bude záležet, jestli se to chytne u uživatelů.

@Cobot (13.09.2023 10:54): Já osobně, kdybych stavěl ještě někdy nový PC, tak už bych šel do mini-ITX desky, i za tu vyšší cenu a postavil si něco malýho. Prostě jen proto, že ta kravská bedna se mi dávno nelíbí a porty na ATX deskách nikdy nevyužiju.
Ja teda nevím ale už můj starej iPhone 6 jde během vteřiny propojit s TV skrz Wi-Fi. Zrovna včera sem takhle hrál FF Ever Crisis a v pohode. Až na ovládání…
@Bursoft (13.09.2023 10:43): to je vlastně fakt :)

Kua tak proč máme doma ty velký krabice? Já bral vždycky cokoliv menšího než ATX jako něco divnyho. Přitom jsem vždycky využil jen slot pro grafarnu a max zvukovku. Než jsem si koupil aktuální komp uvažoval jsem i o něčem malinkatem, ale odradilo mě že bych musel řešit zda se to vůbec vejde a samozřejmě teplo a hluk. Což teď řeším stejně :)
@Bursoft (13.09.2023 10:04): Problém s malými čipy je právě ten, že jsou malé. Jejich výroba i vývoj jsou drahé a jejich velikost pak představuje problém i pro chlazení (protože malá plocha pro převod tepla). Ta výkonnostní propast je pořád velká a poměr cena/výkon je taky někde jinde.
Dokovací stanice pro telefony a prostředí v mobilních systémech pro velkou obrazovku však už mohly být dávno vymakané, technologii a výkon na to máme dlouho. Mě tak trochu připadá, že výrobci sami touto cestou jít nechtějí.

Co se Apple a her týče, všechno od nich beru s rezervou, protože historicky k nim nikdy neměli vřelý vztah. Jobs nebyl vůbec nadšený z toho jak jsou na jejich platformě populární (resp. jak moc jsou na nich finančně založení), aspoň dle zkušenosti co měl Carmack. A Cook nedává znát, že by to viděl jinak. Viz třeba ta jejich možnost portování her na Mac. Ve skutečnosti z velké části zrecyklovali práci jiných a čekají, že vývojáři hry začnou portovat sami na vlastní pěst.
@Charllize (13.09.2023 10:26): Má to stejnej důvod, jako proč se dnešní moderní tiskárny k PC připojují pomocí bizarního USB-B portu.. protože ty firmy nechtějí dělat takto obří investice a měnit něco, co funguje. Je jasný, že mobil asi dlouho nebude mít výkon nějaké drahé high-end grafiky, ale rozhodně mají výkon nějakých pár let starších middle-end grafik. Je na tom krásně vidět, že to jde dělat jinak, když se chce.

@Cobot (13.09.2023 10:28): Vždyť všechno toto, co popisuješ, máš i v tom mobilu :D Však si srovnej velikost ATX a ITX desky. Funkčně je to nachlup to stejný, jedinej rozdíl je v množství portů pro příslušenství navíc (grabovací karty, rozšíření M.2 portů atd atd.). A pak si srovnej základovku mobilu s PCčkovou základovkou a zjistíš, že vlastně nejsi o nic ochuzenej, jenom desky do PC jsou standardizovaný, zatímco mobil je custom, stejně jako konzole třeba.

@7c (13.09.2023 10:19): Pokud si koupíš nějakou dockinu, třeba něco z Alzy:
https://www.alza.cz/alzapower-metal-usb- ... edy-d6592227.htm?o=1
Tak můžeš už teď. Na netu je hromada videí, jak na Galaxy S23 lidi takto paří CoD mobile a vytírají podlahu s lidma, co hrajou na displeji :D Plus na mobilu už lze taky velmi dobře emulovat, např. PS2 emulátor funguje úplně bez problému.
@7c (13.09.2023 10:19): To už přece dávno existuje.

@Charllize (13.09.2023 10:26): Tak samozřejmě že to nebude na hraní toho graficky nejlepšího co existuje - ale ekvivalent o generaci starších konzolí ano.
Když jsme u toho Apple - když si lidi představují že budou hrát na Apple Vision Pro, tak hrát cokoli na 2D televizi je samozřejmě ještě mnohem výpočetně jednodušší.
Taky se mi líbí ze v případě Switche 2 tu všichni dementuji možnost výkonu blízko ps5 třeba ale pak se objeví mobil a už všichni pokyvuji hlavou jak to možná pofrčí 4K/60 z doku :D
Proberte se :)
Tak nějaký důvod ta velikost komponentu mít musí ne? Přece je blbost aby ten výkon cihly grafické karty měl mobil. Proč by to dělali když by to mohlo být velké jak půlka mobilu :)
@Bursoft (13.09.2023 10:04): "Bavím se o tom, že mobil kabelem připojíš třeba k monitoru a místo velkýho komplu nebo konzole ti bude na stole ležet placka." Přesně. Už aby to tu bylo. Klidně nějaká "dokovací stanice" pro mobil.
@TombSpirit (13.09.2023 09:22): Protože to zatím nevymyslel Apple? Když Apple řekne, že je cool žrát ho*na, tak je lidi budou žrát :D To stejný s hrama na mobilu.. ta společnost má nehoráznou sílu měnit trendy, když se ji jednou za x let chce. Hlavně nejsou jak Google, MS a jiní, kteří něco rozjedou a třeba za rok scrapnou, protože jsou idioti, co neumí dotáhnout projekty do konce nebo si to nepromysleli dopředu. Pokud chce Apple rozjet seriózní hraní na iPhonu, tak do toho už teď určitě nasypal kopec peněz a bude s tím chtít něco dělat. Stejně tak až budou mít první foldable telefon, tak bude minimálně konstrukčně a HW jinde, než konkurence, Samsung a čína se budou moct zahrabat zase a vymýšlet něco novýho..

@Cobot (13.09.2023 09:18): Tak já si myslím dlouho, že je jen otázka času, než si někdo uvědomí, že dělat rok co rok furt stejně obrovský neefektivní procesory, grafiky větší a těžší, než pálená cihla, nemá smysl, když ten stejnej výkon nacpeš do čipu menší než nehet na noze. Dneska mobil omezuje jenom špatný chlazení (a baterka, když odmyslíš, že ho můžeš mít píchlej někam do sítě). Jinak z těch pár záběrů těžko soudit, na pohled to vypadalo až moc hezky :D Proto jsem psal klasickej Apple marketing, velký prohlášení, málo ukázek, hlavně moc rychle sestříhaný.

@Gordon (13.09.2023 09:29): Ke každýmu mobilu dneska připojíš přes bluetooth ovladač. Třeba připojit Dualsense je menší oser než na PCčku, o ostatních ovladačích nemluvě. Bavím se o tom, že mobil kabelem připojíš třeba k monitoru a místo velkýho komplu nebo konzole ti bude na stole ležet placka. Jasně, že hrát Resident Evil na tom 6" displeji asi nebude úplně zábava, zvlášť, když si půl obrazu zakryješ prstama :D
Ono je sice fajn si na dnešním mobilu zahrát half-life, ale to ovladání a nepohodlí, co při hraní na mobilech mám mi to za to fakt nestojí.