Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@Zoltan (13.01.2024 10:55): Jako nevidět Flashe snad ani nejde? To byla první scifi pohádka na VHSkách. Flash aha!! Moderní doba s Chaplinem je skvěla, to jsem viděl minulý rok a  Paulette Goddard musela být na tu dobu neskutečná kočka.
Plus přihodím Modrovous, kvůli Raquel Welch. První erotický thriller.
To máte dobrý vy dva níže. Já jsem zřejmě starší filmy co jsem vidět chtěl už viděl. Takže koukám jen na filmy nové. Z těch vašich seznamů by se možná něco našlo co bych se podíval ale vyloženě nic mně tam takzvaně do oka neuhodilo. Některé neznám. A pod rok 1960 se mi moc nechce. Ale teď přes Vánoce jsem koukal na české TV inscenace z 70-80 let, už začínám být jak Fingon. Z těch cca 200 filmu co tam máte jsem viděl tak 30 :)
@Zoltan: včera 17:00 si přidal mezi oblíbené seriály K-ON! (2009) (seriál) 

Správně, jde vidět, že se vyznáš. :)
@Kunick (03.01.2024 20:40): Bylo by zkreslující to vydávat za jednotný pohled, ale za mě to byl vždycky problém - je to transgresivní akt, který ohrožuje a nahlodává. Církev, prakticky, ale v podstatě taktéž teoreticky, neměla v lásce mučedníky a jiné extrémní projevy těch, kteří se vztahovali k Bohu skrze bolest a (už tím) nestvrzovali církevní úřad jakožto prostředníka; Palach podobně ve vztahu k režimu. Časem se to ladněji inkorporuje (speciálně, když na církvi i minulém režimu zůstává pachuť čehosi kompromitovaného), ale je to prostě čímsi rozkladné.

Zajímavější mi ale připadá otázka pro tebe: K jaké změně by muselo dojít, aby podle tebe člověk nebyl stejný? Jedna věc je, a to skutečně tvrdí mnoho autorů a lidí vcelku právem, že člověk je v zásadě stejný, ale v tom případě se velmi liší od zvířete. Ten druhý poměrně rozšířený pohled je, že člověk je taky zvíře, ale pořád zůstává zvířetem velmi podivným a proměnlivým. Důvody se snad rozumí samo sebou, i kvůli tomu, co jsme probrali. Tys však uvedl, že si stačí pustit dokument o tlupě šimpanzů, abychom z nich usoudili na člověka - což nevím, jestli je ten samý příklad. Správně mluvíš o tlupě šimpanzů, a nikoliv o člověku. A opačně - pokud změníš mozek nebo proporce člověka, stěží to pak bude člověk. Proto mě zajímá, co by se muselo stát, kudy by musela vést ona proměna, abys podle svých měřítek mohl prohlásit, že člověk není stále stejný.
Napoleon se mi líbil. Sice ta komprese jeho života do 150 minut je škoda ale prostě se mi to líbilo. Jsem zvědav jaká bude ta 270 minutový verze. Scott mně jako obvykle nezklamal.
@Charllize (06.01.2024 23:13): Podle mě hodně zajímavé. Porovnat takhle filmy vedle sebe ani nevyžaduje mít zapnutý zvuk, spíš naopak, a ej nsledovat scény, práci s kamerou. The Last jedi opravdu sračka a tady to vynikne. To opravdu někdo rozhodl, že dané záběry vypadají na storyboardu skvěle a nařídil scénaristům a kameramanům, aby k tomu nějak došli. To by opravdu vyniklo jen jako komiks.
@AlieN (04.01.2024 16:53): Za mě je zase nadhodnocena Cesta do fantazie, to si nevybereš... teda jako líbila se mi, ale na to, že to je povětšinou hodnoceno jako nejlepší kousek, tak zase tolik ne... vyloženě, co nechápu, že se tak líbí je právě Totoro, tam ty dvě hlavní hrdinky jsou tak neskutečně otravné, že si to snad ani člověk nemůže užít :D (možná je to lepší v českém/anglickém dabingu?, ten japonský byl hrozný ve smyslu té otravnosti právě).
Tiež nie som nijak zvlášť ovplyvnený nostalgiou a mimo Cesty do fantázie sa mi ozaj výrazne páčila asi len Kiki. Ostatné filmy považujem za viac-menej fajn, aj keď niektoré viac, iné menej. Najhorší je za mňa inak práve The Wind Rises, čo ma mrzí o to viac, že by to mal byť jeho srdcový projekt, ak som správne pochopil. Mňa to však veľmi nebralo, akokoľvek to má i lepšie momenty. Na jeho nový projekt sa vlastne ani vyložene neteším, v zmysle, žeby som sa ho nevedel dočkať, skôr som zvedavý aké to bude.
Já jsem většinu Ghibli filmů viděl až v dospělosti, tak ani nejsem nějak ovlivněn nostalgii. Seřadil bych je asi takhle:

1. Mononoke
2. Nausicaa
3. Kiki
4. Zvedá se vítr
5. Cesta do fantazie

Zbytek už jsou 4* záležitosti, ale třeba Chlapec a volavka bych zařadil až pod Arietty a Porco Rosso. Jinak souhlas s @AlieN (04.01.2024 16:53): Howl je nadhodnocený imo a osobně to považuju za nejhorší Ghibli film (ač stále dobrý).
Howl's Moving Castle je za mě hodně nadhodnocený, z jeho filmů co jsem viděl nejhorší... což u něj tedy znamená "pořád ještě docela fajn".

1. Mononoke   
2. Cesta do fantazie 
3. Laputa: Castle in the Sky 
4. Totoro 
5. Nausicaä of the Valley of the Wind 
6. Kiki's Delivery Service 
7. Boy and the Heron 
8. Lupin   
9. Howl's Moving Castle 

Bylo fajn tu jeho novinku vidět v kině, ale tbh bez kina bych se do ní asi hned tak nedokopal, od té doby co jsem nakoukával jeho starší tvorbu už mě od něj nic nového moc nezaujalo.
Porco Rosso jsem tehdy nějak moinul, to vypadá fajn, doženu hned.
@Zoltan (04.01.2024 15:58): Pěkný žebříček :)).

Za mě tedy tam, kde psal scénář HM, takto,

1. Whisper of the Heart   
2. Princess Mononoke   
3. Kiki's Delivery Service   
4. Howl's Moving Castle   
5. The Secret World of Arrietty   
6. Castle in the Sky   
7. Nausicaä of the Valley of the Wind  
8. My Neighbor Totoro    
9. Spirited Away   
10. Panda! Go Panda! + Panda kopanda: Amefuri Circus no maki 
11. The Wind Rises   
12. Ponyo   
13. Porco Rosso   
14. Lupin the III: The Castle of Cagliostro   

Jasná je za mě TOP 3 (5/5), ale úplně fanda Ghibli nejsem.
Chybí mi jen nejnovější Chlapec a volavka. První dvě místa jsou jasné, pak už je to těžší :)

1. Cesta do fantasie
2. Princezna Mononoke
pak následují další pětihvězdičkové filmy, tady už je to těsné, ale asi takto:
3. Howl's Moving Castle 
4. Porco Rosso   
5. Laputa: Castle in the Sky 
6. Kaze no tani no Naushika 
Silné čtyři hvězdy:
7. Můj soused Totoro   
8. Kiki's Delivery Service 
Čisté čtyři hvězdy:
9. Lupin sansei: Cagliostro no shiro (ok, není to ještě Ghibli, ale je to ten samý Miyazaki :))
Čisté tři hvězdy:
10. The Wind Rises 
Slabé tři hvězdy:
11. Ponyo 

Uvidíme kam se mi Chlapec a volavka zařadí. A také je možné, že 3-6 místo bych po dalším shlédnutí lehce přeházel, všechny ty filmy jsou zkrátka super :)
Môj dlhoročný rest je Nausica a Kiki's Delivery Service a dva jeho posledné som ešte nevidel, ale inak za mňa:

1. Porco Rosso
2. Mononoke Hime
3. Howl's Moving Castle
4. Spirited Away
5. Totoro
6. Laputa Castle in the Sky (toto bol asi jediný z ktorého som bol sklamaný ako z nudného a naťahovaného)
@S4TW (04.01.2024 12:27): Já tedy taky neviděl všechny a taky jsi vyjmenoval, které jsem neviděl. Už musím začít dokoukávat resty ale Mijazakiho je lepší si pouště průběžně než dva za sebou, pak druhý ztrácí kouzlo.

Teď jsem hodně zvědavý na Jagna, dokonce přemýšlím o kině, ještě teď mě mrzí že jsem nešel na  Spider-Man: Napříč paralelními světy.
@Strady (04.01.2024 12:17): Totoro je u mě na posledním místě. Zatím jsem neviděl všechny, ale top je pro mě Zámek v oblacích a pak právě Chlapec a Volavka, na třetí bych dal Kiki, ale ještě potřebuji dojet 4 kousky :)
Ten film: Chlapec a volavka - ze začátku dobrý, ale rychle se to zvrtlo v bezpříběhovou slátaninu (prostě další šílená "cesta do fantazie") - dal bych tomu jen jednu hvězdu za tu animaci a scenérie - jinak je to sračka; jedině Princezna Mononoke - to je prostě klenot.
@Bellerofontes (03.01.2024 16:40): Asi jsem holt spíš lumper no. A nebo jsem zvyklý na tak velkou interindividuální variabilitu, že prostě beru ten fyziologický proces zpracování v mozku jako v zásadě společný všem a liší se jen jeho jemná modulace (přip. citlivost jednotlivých periferních receptorů).

Ale děkuju za zajímavý vhled z jiného oboru/úhlu. Snad poslední point (všehcny ostatní by spíš byly dotazy vhodné někam k pivu). Jak je to s osobou mučedníka - na jednu stranu byla zjevná snaha režimu je bagatelizovat v reakci na upálení Palacha, Zajíce a dalších, na druhou byly vyzdvihovány příklady sebeobětování z války.
@Kunick (03.01.2024 10:31): Nepřekvapivě jsou různé přístupy a autorské nebo badatelské odlišnosti. V jednoduchosti a vzhledem k tomu, o čem jsme se bavili, si vypomohu příkladem: Co mi je známo, každé společenství mělo zákazy týkající se mrtvých a intimní vztah k zemřelým, tam se hodí zasadit onu antropologickou konstantu; odlišnost tkví v tom, že se pohřbívalo na hřbitově, za zeď, mimo běh každodenního shonu, ale pak taky v domě nebo blízko u něj, jinde byli mrtví sněděni pozůstalými, nebo se jim očistila lebka, která se nosila připásána. To jen několik zaznamenaných případů. V tom má spočívat ten rozdíl, zrovna jako ve srovnání našeho přijímání těla a krve Krista, založeném na bezbolestné substituci, a ne zcela nepodobnými obřady, jejichž účastnící sami sebe řežou do jazyka a genitálií. Vždycky můžeš říct, že je to vlastně stejné, zkusit to něčím podepřít a hájit to, ale já tu ty rozdíly taky vidím.

Není to v rozporu s tím, co píšeš, nechce se tím říct, že lidem kdesi za horami bolest není "přirozená", nebo že v naší kultuře vyvolá hromadné dávení. Ale právě proto, že bolest je cosi intimního a problematického, se s ní kultury vypořádávají ve vztazích, na nichž lze pozorovat rozličnosti.

Rozdíl našich vybraných subkultur vychází ze samotného konstatování, že se tribálními a jinými praktikami inspirují. Jsou to jedinci nezřídka z měst, kteří se privátně schází a z vlastních důvodů se poohlíží po jiných kulturách a vlivech, vůči čemuž je naše kultura tolerantní. U toho to ovšem hasne. Naše kultura nevyzdvihuje sebepoškozování nebo krvavé iniciace nebo oběti, neváže se k nim prestiž či náboženský smysl. Tenduje k opaku. A přes možné úšklebky se nevyznačuje ani trýzněním nepřátel nebo zajatců. Připouští sice tělesné modifikace nebo tatuáž, ale pouze jako způsob individuálního vyžití (subkultur).

Abychom udrželi nit a nezapomněli, odkud tohle téma vzešlo: ze zmíněných rozdílů nerozdílů - ať si každý vyhodnotí, jak zásadní pro něho jsou - mám pocit, že člověk je hodně tvárný a uschopněný k mnohému. Asi do té míry, že pro mě nemá tak úplně smysl říkat, že je stále stejný.

Jinak, nechci to odignorovat: západní svět je v humanitních vědách, v antropologii a etnologii podle mého zvláště, často takový interní termín pro rozložení sil následkem konvisty, včetně útvarů a pohybů, které k ní směřovaly. Asi ne nutně, ale obvykle tomu tak bývá - v případě mě a citovaného autora tomu tak je. Ale to už je strašně velké téma samo o sobě a mimo potřebu rozvádět.

@Artran (03.01.2024 02:11): Dobře. Jen mi dej prosím čas, zkusím napsat zítra, dneska mám ještě pracovní povinnosti.
@Bellerofontes (03.01.2024 01:00): jak říkám, není můj obor. Ale jak pak pracuje s křesťanským "přijetím bolesti (kříže)". Což mi přijde nejen historicky, ale vlastně i za komunismu častý motiv. A osobně, I jako dítě 90. let jsem často slyšel: "Jsi chlap, to vydržíš!" Další otázkou mi zůstává jak se pak vypořádat s Emo kulturou, kterou sebepoškozování často doprovázelo. Přijde mi, že zkrátka přirozenost bolesti tu vždycky byla. Naopak, duvil bych se, kdyby i v jiných kulturách nebyly prostředky, které bolest (nebo určité bolesti) tiší - viz žvýkání koky, opium atd.

Tady totiž narážíme na definice (které jsou určitě debatovany, ale mimo obory mých znalostí, čímž ukazujeme, že debata potřebuje odborníka). Co je míněno jak západní kultura a kdy už jsou jednotlivé subkultury vnímány pouze jako podmnožina.
@Kunick (02.01.2024 21:34), @AlieN (02.01.2024 21:40): Ano, tohle jsou určitě dobré postřehy, kde se dá hrabat v detailech. Viděl bych však rozdíl mezi subkulturou a kulturou, přičemž tvrdím, že naše stojí - na rozdíl od jiných - na odmítání bolesti.

Odvolal bych se na slova Martina Soukupa, který ve sborníku Tělo 2.1: Bolest v proměnách času a kultur, jehož články uvádějí příhodně do problematiky kulturních proměn ve vnímání bolesti, roli bolesti při porodu, spjatosti bolesti a mužství ve věznicích, v neposlední řadě nabízí průzkum z řad příznivců BDSM a návštěvníků akcí, které by AlieN mohl znát, píše v úvodu na straně 10: "Buď se lidé snaží bolesti zcela vyhnout, nebo ji alespoň zmírnit. To je typické pro západní společnosti, kde roste spotřeba analgetik, antidepresiv a jiných prostředků k tlumení bolesti. Jiné kultury jsou na bolesti postaveny a lidé jsou ve vlastní kultuře záměrně bolesti vystavováni, nebo cíleně způsobují bolest nepřátelům, zajatcům či obecně lidem z jiných kulturních skupin."

@Artran (02.01.2024 22:24): Beru, i když bych něco namítal. Příliš citlivé, abychom to rozebírali v diskuzi o kultuře, zdá se mi.
@Bellerofontes (02.01.2024 14:45): Odborníci neselhali. A to z toho důvodu, že skutečných odborníků na tuhle problematiku máme minimum. A těch pár hlasů odborníků zaniklo v kakofonii těch hlasů z propasti, jak jsi to trefně nazval.
@Bellerofontes (02.01.2024 21:10): Nejen ta návaznost na kmeny, i když samozřejmě zvlášť u toho suspension je ta rituálnost a odkazování ke kmenům které s tím kdysi začaly časté. Bolest je příjmána jako něco příjmaného a potenciálně i vítaného už v prakticky celé společnosti, jen je to v kontextech o kterých se nahlas příliš nemluví. Jako BDSM, nebo například v poslední době mám dojem silně se měnící přístup k porodům (umělé tišení bolesti, a obecně víc přirozené porody místo císařských řezů)
@Bellerofontes (02.01.2024 21:10): Jak říkám, tohle není moje parketa. Nicméně nebylo tohle vždy? Neměla každá doba své "překonej bolest (sebe)" rituály? Reps. nějakou takovou subkulturu? Trochu mi to připomíná souboj lumpers a splitters, který máme často v přírodních vědách - z tohohle pohledu bych existenci subkultury bral jako skutečnost, že ve společnosti existuje prostor pro realizaci daných jedinců, aniž bych je nutně vytlačil až za okraj dané a tedy ze společnosti zcela vyloučil.

Zcela samostatná kapitola by pak byly uzavřené společnosti - např. vojna, chlapecké školy, atd. kde si nedovedu představit, že by bolest nebyla součástí rituálů. Oprav mě pokud se mýlím, ale není i věština tribálních rituálů bolesti spojena právě s mužským dospíváním?
Ad "každý má právo na svůj názor, nikomu tím neubližuje apod." - to imho není docela pravda, protože znám pár lidí, kteří si od někoho takového něco alarmistického přečtou, uvěří tomu, a pak kvůli tomu např. v noci nespí, přemýšlí nad tím a zachovají se podle toho, třeba ve volbách.


Má to zkrátka i negativní praktické důsledky a když je někdo známější osobnost s početnější fanouškovskou základnou, tak by si měl, sakra, svoje názory hlídat a nevydávat je okamžitě za fakta.

(tím ale neříkám, že by bylo záhodno hned rušit jejich podcasty apod.)
@Kunick (02.01.2024 20:18): Bude to souhra faktorů, do nichž určitě spadá, o čem se zmiňuješ. Ale to je tak nějak samozřejmé a vychází z toho ten rozdíl: taky máme svoje rituály a formy sociálního tlaku, typicky svobody a zodpovědnosti, hry, z které se těžko vystupuje. Umožňuje to srovnání.

Tělesné modifikace ve svých invazivnějších podobách na západě jsou už nějaké desetiletí přijímány hlavně v subkulturách s poukazem ke kmenům, jež jsem měl na mysli. Ale stále jsme společnost, v níž jde o potírání bolesti. Existují tam rozdíly. Což nevylučuje vzrůstající otevřenost vůči individualitě a jinakosti, kterou podle mě popisuje AlieN. Už to svědčí o změně.
@Kunick (02.01.2024 20:18): To jsem tu právě šel napsat, tetování či piercing má v mladší generaci tak každý druhý, čím dál populárnější je i skarifikace, branding, i invazivnější body modifikace, a ani to věšení na háky už nikoho nešokuje tak jako kdysi.