@
Kunick (03.01.2024 10:31): Nepřekvapivě jsou různé přístupy a autorské nebo badatelské odlišnosti. V jednoduchosti a vzhledem k tomu, o čem jsme se bavili, si vypomohu příkladem: Co mi je známo, každé společenství mělo zákazy týkající se mrtvých a intimní vztah k zemřelým, tam se hodí zasadit onu antropologickou konstantu; odlišnost tkví v tom, že se pohřbívalo na hřbitově, za zeď, mimo běh každodenního shonu, ale pak taky v domě nebo blízko u něj, jinde byli mrtví sněděni pozůstalými, nebo se jim očistila lebka, která se nosila připásána. To jen několik zaznamenaných případů. V tom má spočívat
ten rozdíl, zrovna jako ve srovnání našeho přijímání těla a krve Krista, založeném na bezbolestné substituci, a ne zcela nepodobnými obřady, jejichž účastnící sami sebe řežou do jazyka a genitálií. Vždycky můžeš říct, že je to vlastně stejné, zkusit to něčím podepřít a hájit to, ale já tu ty rozdíly taky vidím.
Není to v rozporu s tím, co píšeš, nechce se tím říct, že lidem kdesi za horami bolest není "přirozená", nebo že v naší kultuře vyvolá hromadné dávení. Ale právě proto, že bolest je cosi intimního a problematického, se s ní kultury vypořádávají ve vztazích, na nichž lze pozorovat rozličnosti.
Rozdíl našich vybraných subkultur vychází ze samotného konstatování, že se tribálními a jinými praktikami inspirují. Jsou to jedinci nezřídka z měst, kteří se privátně schází a z vlastních důvodů se poohlíží po jiných kulturách a vlivech, vůči čemuž je naše kultura tolerantní. U toho to ovšem hasne. Naše kultura nevyzdvihuje sebepoškozování nebo krvavé iniciace nebo oběti, neváže se k nim prestiž či náboženský smysl. Tenduje k opaku. A přes možné úšklebky se nevyznačuje ani trýzněním nepřátel nebo zajatců. Připouští sice tělesné modifikace nebo tatuáž, ale pouze jako způsob individuálního vyžití (subkultur).
Abychom udrželi nit a nezapomněli, odkud tohle téma vzešlo: ze zmíněných rozdílů nerozdílů - ať si každý vyhodnotí, jak zásadní pro něho jsou - mám pocit, že člověk je hodně tvárný a uschopněný k mnohému. Asi do té míry, že pro mě nemá tak úplně smysl říkat, že je stále stejný.
Jinak, nechci to odignorovat: západní svět je v humanitních vědách, v antropologii a etnologii podle mého zvláště, často takový interní termín pro rozložení sil následkem konvisty, včetně útvarů a pohybů, které k ní směřovaly. Asi ne nutně, ale obvykle tomu tak bývá - v případě mě a citovaného autora tomu tak je. Ale to už je strašně velké téma samo o sobě a mimo potřebu rozvádět.
@
Artran (03.01.2024 02:11): Dobře. Jen mi dej prosím čas, zkusím napsat zítra, dneska mám ještě pracovní povinnosti.