Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

Btw k filmům tu mám jedno velmi smutné RIP - zemřel David Bordwell, asi nejvýznamější filmový historik a věděc současnosti, který napsal množství fantastických knih a encyklopedií které jsou, a nepochybně ještě dekády v budoucnu budou, základním studijním materiálem pro každého kdo se o film aspoň trochu zajímá.
@Naginata (02.03.2024 12:45): Pustil jsem si začátek a rychle mi došlo že celou hodinu a půl tomu věnovat nechci, vzhledem k tomu jak tam od začátku manipuluje s daty.

Že by dnes byl film jako Rain Man točený za zlomek rozpočtu je nesmysl, inflation adjusted je jeho budget dnes pořád standard pro kvalitně obsazená dramata, a srovnat ho v tomhle kontextu s CODA je absurdní, to byla malá nezávislá věc od lidí o kterých nikdy nikdo neslyšel která náhodou zaskórovala na Netflixu, zato herci v Rain Manovi byli tehdy absolutní vrchol hollywoodu.

Blockbustery dominují americkým kinům od půlky sedmdesátých let, dekádu před Rain Manem, ten byl už tehdy na pozici nejůspěšnějšího filmu docela anomálie (konkurence ten rok nebyla velká - Falešná hra s králíkem Rogerem v těsném závěsu? Další rok mnohem víc vládl Batman a Indy).

Posun v tom jak se na filmy diváci dívají je od té doby drastický, ale na tom že akční velkofilmy přitáhnou víc pozornosti se nezměnilo vůbec nic, to platilo už tehdy. Co se změnilo je že dramata pro náročnější diváky se přesunuly do televize - protože starší diváci prostě už tolik nechodí do kina, mohou si dovolit kvalitní domácí kino nesrovnatelné s televizemi v osmdesátkách, a hlavně mají stream který jim vše doručí až pod nos. A drasticky tohle posunul covid.
Divácky dospělejších filmů je hodně, a lidi u nich taky tráví víc času než dřív - a taky u seriálů, které kvalitou filmy dohnaly, kdežto seriály z osmdesátek byly prostě pakárny bez ambicí.

K tomu co píšeš:

" nejvíce oceňovane Hollywood filmy tohto roku tak jsou od veteránů jako Scorsese a Nolan "
Ani jeden z nich letos nenatočil blockbuster ale divácky náročné drama, mnohem náročnější než Rain Man, takže tady nevidím tvou pointu.

Marvel je zlo, to víme všichni. Ale to proto že zlo je Disney, a platilo to dost už tehdy, jen je to teď ještě horší a hlavně viditelnější díky tomu jak vyrostli skrze akvizice (ale jedním z hlavních hráčů v box office byli už tehdy, viz ten Králík Roger). Klasický korporát který točí filmy jen pro děti a jen pro profit. Zaslav a Iger jsou hovada kteří przní film jako umění... ale před Igerem tam v těch osmdesátkách byl Eisner a ten byl úplně to samé.

Srovnat Cruise a Nicholsona s hereckými jelity jako Chris Hemsworth a Henry Cavill, jesus, zas další pitomá manipulace... DiCaprio nic? Brad Pitt, Adam Driver, Joaquin Phoenix?
A že Chris Evans chtěl točit náročenější filmy - a co mu v tom bránilo? To je typický příklad sellouta který prostě jde tam kde mu dají větší honorář, a proto svůj talent topí ve sračkách jako Ghosted a Gray Man.
Ok sledoval někdo tohle video? Podle mne celkem dobře popisuje problémy současného Hollywoodu. Je to dlouhé ale stojí to za to vidět.
https://www.youtube.com/watch? v=RQF82Kj-v0E

Napřríklad si nevím představit, že by dnes vyšel takový film jako Rain Man nebo Marriage Story a stal se z něho komerční uspěch, když všechny úspěšne filmy jsou veliké blockbustery. Když se podíváme na nejvíce oceňovane Hollywood filmy tohto roku tak jsou od veteránů jako Scorsese a Nolan.
Video bylo děláno formou murder mystery.

Jako prvního podezřelého zmínil Marvel a jakzpopularizovali veliký propojený vesmír místo menších Trilogií jako Raimiho Spiderman nebo Nolanův Batman a proto dnes vzniká méně originálních filmů a sérií a místo toho je tady jen více filmů z velikých sérií jako Star Wars nebo Harry Potter..
Pak zmínil, že už neexistují veliké hvězdy typu Cruise a Nicholson a když se např.  Chris Hemsworth snažil hrát v jiných filmech jako Thor tak neměl vůbec takový úspěch. Henry Cavill má taky talent, ale skoro všechny fimy v kterých byl neměli veliký úspěch.

Pak tam byli Warner David Zaslav, Bob Iger, Sean Bailey a Disney a mulvil o tom jak filmy mizí ze streaming služeb a jak tihle lidi vnímají filmy hlavně jako business a ne umění a mnozí tvůrci nemají dost kreativní svobody. Chris Evans například chtěl dělat více artové filmy, ale neprosadil se v tom.

Pak tady je samozřejmě Tiktok, který oblbuje lidi a snižuje jim pozornost a Netflix díky kterému lidi vnímají filmy a seriály více jako pouhý "obsah", o tom on taky udělal dobré video.
https://www.youtube.com/watch?v=hAtbFwzZp6Y
@Red (02.03.2024 02:01): Dobrou představu o ruské mentalitě si člověk udělá i z různých street interviews (asi nejlepší channel - 1420) a to nejen z toho, co řeknou, jak to řeknou, ale taky co na kameru neřeknou a co člověk vysleduje ze vzorců chování, pokud ta videa sleduje dlouhodobě. Je to hluboce nemocný národ, represemi a propagandou totálně zlomená společnost, lidé často bez špetky morálky a hodnot, otrocky naučení starat se čistě jen o sebe, maximálně své nejbližší. O to větší respekt výjimkám, které se tou vymejvárnou a taky tlakem okolí nenechaly zlomit a zůstaly lidmi. Strašně mě se*e, jak ruská propaganda a její narativy pronikají i k nám a uměle polarizují společnost. A to tak, že jsou pak oběti této propagandy schopny reagovat úplně stejně netečně k tomu bezpochyby naprosto ultimátnímu zlu, co na Ukrajine RF (nejen) poslední dva roky páchá, jako sami Rusové.

@AlieN (02.03.2024 02:43): Já mám z toho dokumentu neustále před očima mj. tu scénu, jak přijede Z-tank, namíří a začne pálit do paneláku. Bum, bum, bum, úplně random. Žádný cíl, žádný úkol, pouze destrukce. A pak člověk poslouchá, právě v těch zmiňovaných street interviews, jak se Rusové pyšní tím, jak Mariupol osvobodili, jak ho nyní mohutně přestavují a že by jim Ukrajinci měli být vděční. Nikdo (!) neřekne, že to město nejdřív naprosto barbarsky srovnali se zemí i s jeho obyvateli. Úplná kognitivní disonance.

A pak si vedle toho pusťte pro porovnání street interviews s Ukrajinci a nebo dokonce Bělorusy. I v případě Bělorusů je ten rozdíl markantní.
@Red (02.03.2024 02:01): Tak o rusácích nemám fakt žádné iluze, neměl jsem je dávno před únorem 22. Osobně se tedy bavím pouze s pár proukrajinskými, protikremelskými Rusy, ale i oni sami si uvědomují, že jsou menšinou a museli zpřetrhat či omezit kontakt i s vlastními rodiči. V mých kruzích se tedy neustále poukazuje na to, jak kremelský režim určitě nemá podporu, jak lidé v anketách pouze hlasují falešně ve strachu atd., atd., a jak se nesmí Rusům xenofobně křivdit na základě kolektivní viny. Osobně mám radši výrazně říznější názory ohledně té otrocké sadistické svoloče a její historické odpovědnosti, ale asi skončeme u toho.
@Adieu (02.03.2024 01:11): Jsou to šílené momenty, nejděsivější dokument jaký jsem kdy viděl. Toto by měli pouštět povinně všem, promítat na každé škole na světě. Každý rus který tohle podporuje by měl zemřít.
Na mě to teda zvlášť nepůsobilo, teď dávali i Přetržená pouta ( Razryv svjazi ) na dvojce.
S Rusákama online komunikuji a jim je to úplně šum a fuk. Žijou v úplně jiné realitě, pro ně je válka na Ukrajině něco jako pro nás politika k potratům. Ty oběti jsou pro ně úplně odosobněný, jsou jen naštvaný když chce někdo omezit Rusko.
@BUMTARATA (23.02.2024 19:42): Už jsem si tím taky zkazil večer. Jasně, že už člověk hodně z těch záběrů znal, fakta pro nikoho s mozkem namísto ruského semene novinkou asi taky nejsou, ale je to tak stresující podívaná, až mi z toho bylo fyzicky špatně. Záběr sestry s novorozencem, o kterého v provizoriu doktoři úspěšně zabojovali, načež blízko zaduní dělostřelectvo a ona se s tím uzlíčkem přesune okamžitě ke zdi místnosti, patří k nejmrazivějším věcem, co jsem kdy viděl, ten nejhnusnější představitelný kontrast.

Být Slovákem, asi bych za hranicemi po tom Ficově výstupu chodil kanály. Tolik lidí se věčně všude protestně zapaluje, ale nikdo neodpráskne tlustého kolaboranta.
Používá tu někdo kromě ČSFD, IMDB a mubi.com taky letterboxd.com?

(jsem tam jako Fingonek)
22.2. a 24.2. koncerty Depeche Mode v Praze, tak právě s rodinou vyrážím. Je zajímavé vzít s sebou i děcka ve věku, v kterém jsem já DM začal někdy před 34 lety poslouchat, a koukat, jak jsou z DM nadšeni Už před rokem v Bratislavě se jim koncert DM moc líbil, tak jsem jim zařídil dvojnásobný přídavek :-)
Úplně jsem zapomněl zmínit, že jsem s manželkou navštívil v GONGu v Ostravě koncert Lord of the Rings od ukrajinského orchestru a pěveckého souboru Lords of the Sound, a bylo to pořádné překvapení!

Parádní zvuk, výborné výkony orchestru i pěvecké, a jejich sólista Yaroslav Radionenko (vyhrál X Factor), viz. https://lordsofthesound.com/home/, u kterého jsme nebyli schopni poznat zdali je to žena nebo muž (min. dokud jej nepředstavili), zpíval naprosto neuvěřitelně, tak vysoký a zvučný hlas se u muže málokdy vidí (ehm)! Opravdu jsem usilovně přemýšlel zdali zpívá žena nebo muž.

Občas mezi skladbami znělo v češtině povídání z Pána Prstenů, pravděpodobně z namluvené audioknihy bych si tipoval. K tomu promítali na plátně nikoliv filmy ale zajímavé scenérie. A pak to nazvučení, nasvícení, mlha v sále aby vynikly všechny ty světla...bomba.

V Ostravě sklidili ovace ve stoje, ještě přidávali 3 extra skladby, a když to Gandalf, jenž v pozadí celou tu dobu tvrdil basou muziku, rozjel sólo na housle tak byl GONG ve varu. :)
A ta úplně závěrečná skladba, taneční ukrajinská, ta byla tak pekelně rychlá, že proti tomu je naše polka pomalá!
@Gordon (20.02.2024 19:41): Trošku z jinýho soudku a né že bych chtěl být za grammar nazi čukota, ale to fakt nevidíš rozdíl mezi sem a jsem? O to víc je zvláštní, že to tam máš dvakrát blbě a jednou dobře, to jako tipuješ nebo to tam prostě jebeš, jak ti to na klávesnici vyjde? :D
Sem takhle z nudy na telce přepl na čt art a překvapilo mě, že čt zase dělá tématický pořad o hrách a dávalo tam dobré tipy na hry, ve kterých je téma AI, byl tam třeba Mass Effect. Sem rád že v české televizi je něco jiného než ten otřesný replay na Coolu, tam jsem taky jednou zabrousil a byla to přehlídka cringe a hry žádné.
@HolyMeatball (19.02.2024 12:33): Ještě jsi zapomněl napsat, že Jody Foster může s fleku hrát dlaždiče. Škoda, že jsem nevyrůstal na Aljašce byl bych drsný alespoň jako Marek Vašut. Někdy jsem pocit, že kokám na seriál Drsným Harrym s Jody Foster a její šičaáno kamarádkou.

Prosím, ať je třetí sérii lepší
Poslední dobou jsem viděl pár filmů, tak si tu jen vybleju:

The Midnight Sky - potřeboval jsem vyzkoušet novou TV (mimochodem, upgrade po 12 letech je vždycky mega změna a jsem nadšený), tak jsem chtěl něco vizuálně zajímavého a narychlo jsem vybral toto. Jakože, po vizuální stránce to splnilo testování TV, něco vypadalo moc hezky, ale jinak naprosto plytké Sci-fi, hrozně předvídatelné. Ale jako vyloženě mě to taky neurazilo, hodnocení mi přijde trochu přísnější, než jsem to cítil já.

The Prestige - tohle byla naprostá bomba. Miluji filmy, ve kterých si můžete hledat mraky odkazů, náznaků a prostě takovou tu hravost, kdy vás baví si film pouštět znovu a zjišťovat si o něm další věci. Herecky naprosto fenomenální, byl jsem velmi, velmi nadšen.

Tenet - asi nejslabší Nolan. Jako pořád to není úplně blbej film, ale už mi to přišlo překombinované ve špatném slova smyslu a vlastně takový slušný meh. Ani herecky tu tentokrát nikdo moc nevyniká. Navíc jsem to sjížděl v letadle, takže jsem si to musel doma znovu pustit, páč mi nějaké věci nebyli úplně jasné.

The Night Owl - průměrný korejský film. Ničím mě nenadchl.

The Whale - další naprostá bomba. Emocionálně mě to rozsekalo. Herecký výkon Frasera vynikající, ale i ostatní mu velmi zdárně konkurovali. Zase jsem si potvrdil, že se dá natočit výborný film v jednom pokoji. Na konci jsem už skoro natahoval. Fakt krásný (ačkoliv místy dost nepříjemný) zážitek.

The Super Mario Bros. Movie - asi v pohodě blbůstka. Nějak mě to extra nezaujalo, ale zase z pohledu hráče jsem k různým hintům měl o dost blíž a díky tomu jsem si to užil.
Tak jsem dokoukal Noční Krajinu a je to ještě větší katastrofa, než jsem se obával.  Hlavním poselstvím jest, že jakmile jde o pomstu, tak je vlastně brutální hromadná vražda oukej a zákon může zavřít oči. Paráda jaxviňa. A taky to má random easter eggy odkazující na první sérii mno, asi aby to mohlo odůvodnit svou existenci jako ofiko čtvrtá série TD. Přitom kdyby v tom nic z toho nebylo nebo to bylo nahrazeno něčím úplně jiným, doslova na nic by to nemělo žádný vliv.  

Atmosféru to rozhodně nějakou chvíli má výbornou, ale celkově je to pět hodin vaty + jedna hodinka mysteriózního vyšetřování s brutálně neuspokojivým ukončením. A až na pár easter eggů v tom nikdy není vidět True Detective, ale jako standalone minisérie by to asi neobstálo.
@Adieu (18.02.2024 17:08): svět je malý, díky :-)

Já bych je taky nepreferoval z pozice posluchače. Na druhou stranu starším vokalistkám víc věřím některé polohy.
Ale asi nemám vlastně obecně žádné pohlavní ani věkové preference. Jde mi to líp, než s herečkama třeba, tam mám občas problém oddělit to, jestli se mi líbí herecky nebo fyzicky. V hudbě je mi to fuk :-)
@Dan9K (17.02.2024 23:58): Jé, Tonda Strnad na bicích, s tím jsem chlastával milion let dozadu v Marathonu. Mně to přijde dost dobrý, líbí se mi ten koherentní, harmonický zvuk kapely i melodické téma. Snad jen úplně nepreferuji starší vokalistky.
Tak když už tu máme tu kulturní sekci, tak já ji tedy taky jednou využiji... Byla jsem dnes večer v divadle (to není nic zvláštního, studuji divadelní vědu, takže se to nějak očekává, to jen tak na vysvětlenou), i když jsem dnes vyrazila spíš shodou okolností, než zrovna úplně plánovaně. Ovšem dnešní divadelní zážitek mě natolik dostal, že budu tuto inscenaci doporučovat úplně všude, kudy budu chodit, i když to nikoho nebude zajímat a už vůbec se mě nikdo nebude ptát na divadlo.

Tím pádem doporučuji i tady. Byla to zatím první repríza, takže další termíny asi budou už vyprodané, ale do budoucna určitě doporučuji, hehe. Dramatizace skvělá – doporučuji i knihu, ale možná by to bez její znalosti bylo pro mě ještě zajímavější), do prostoru Violy se to náramně dobře hodí stejně jako předchozí Gélyho hra, režijně precizní, herecky famózní. Tak tedy... Nobelovku fakt ještě jednou doporučuji, mno.

https://divadloviola.cz/nobelovka-le-prix-cyril-gely/
Na SkyShowtime jsou první dva díly druhé série seriálu HALO. A je tam i loňská Mission: Impossible.