Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

Já ještě neviděl všechny díly, ale zatím mi to přijde vyloženě fušerský. Moc si to neumím představit udělaný hůř a opravdu nevím pro koho to má být. Přišel by mi mnohem zajímavější dokument o historii herní publicistiky na českých televizních kanálech. Tam by byl potenciál se dozvědět něco novýho a zajímavýho v tak krátké minutáži.
Dívat se na krátké štěky a cringe vtípky na dobu, když můžu vygooglovat podrobné detailní rozhovory, 4k gameplaye a prolistovávat dobové časopisy mi přijde jako ztráta času. Snad se někdo z těchto pokusů poučí a vytvoří něco hodnotnějšího.
Ale třeba jak tam na začátku kladli ten důraz na "vochozku si zapamatujte" aby pak vlastně Illusion Softworks a 2K Czech prakticky nebylo zmíněno (jen Hiddeni na pár sekund v epizodě o Flashpointu a Mafie na pár sekund v díle o KCD), to jsem nějak nepochopil. Taky škoda že žádná zmínka o Rohlíkovi, Matějkovi a tuně dalších, ale to prostě narážíme zase na tu krátkou stopáž a povrchnost.
@Paul (09.04.2024 18:44): Taky se mi to docela líbilo. Některé vtípky bych teda oželel a hlavně ta stopáž opravdu mohla být delší - netřeba hodinové dokumenty, tak 20-25 minut by bylo ideál + možná díl dva navíc (vidím tu nevyužitou příležitost vyzpovídat spoustu zajímavých lidí) - ale jinak za mě fajn.
To Game Story na ivysílání se mi líbilo, ale jo je škoda že maj ty díly tak krátkou stopáž a jen to klouže po povrchu. Ale jako takovej rychlej overview lokálního vývoje good.
@Red (07.04.2024 02:40): Tak Frank se inspiroval v Redáči obecně v tvorbě Trenta Reznora a NIN.
A já ho miluju. Hell March jednička jsou vlastně dvě skladby, jedna rocková, jedna industriální. Jako v té rockové části mě malinko štve, že je to v jednu chvíli až moc stupidní, ale zase to dorovnává tím refrénem, který je boží. No a ta industriální půlka je skvělá, to je prostě zvuk Red Alerta.
No a Hell March 2 je absolutní pecka a jeden z vrcholů žánru industrial, případně industrial metal. Miluju, jak na konci zazní hlavní C&C theme. No a Hell March 3 už je jen přebujelé Hell March 2 s orchestrem, ale zase miluju ten konec, C&C theme v tom vícehlasém sboru je nejvíc.

btw. všechny tři jsem slyšel naživo v Brně loni a byla to pecka :-)
Imperial March vykrádá částečně melodii i harmonii, ale jen ten koneček. Většina melodie je původní :-)
ale zase charakterem je to jiný.
Je potřeba to ještě spojit třeba s marchem v opeře Láska ke třem pomerančům od Prokofieva. Výsledný mix dá dohromady Imperial March :-)
ale jako vo tom to je, tohle prostě skladatelé dělaj :-)

ale samozřejmě těch věcí, co zní jak Star Wars je víc. Všichni znají Mars z Holstových Planet.
A části Gnom,  Samuel Goldenberg a Schmuyle , Katakomby a Baba Jaga z Mussorgského Kartinek (v Ravelově instrumentaci) jsou taky Star Wars :-)
@Tulareanus (05.04.2024 16:09): To vim. Když jsme kdysi v divadle pouštěli audio úryveček z Labutího jezera, já myslel, že hraje Darth Vader theme. A pak jsem zjistil jak hodně je to podobné. Každopádně jak jsem psal, raději mám Force theme a tu skladbu z finálního duelu v VI. epizodě.
Po deseti letech se skutečně dočkáme pokračování a zároveň završení nejlepší televizní historické série ever - Wolf Hall. Za covidu jsem se bál, že projekt provždy klekne, ale natáčení se blíží ke konci. Aleluja!
@Dan9K (02.04.2024 04:25): Díky moc za detailní rozbor. Rozhodně jsi mne nezklamal, neptal jsem se na to, abych hejtil a zatvrzoval se v nějakých zákopech, ale proto, abych si lépe dokázal ujasnit, co se mi na tom úplně nezdá, protože jsem si vědom, že obecně je to zajímavý soundtrack, střídající spousty poloh a některé věci se mi na něm vyloženě líbí (například užití cembala a různé vokální sekce). Ohledně Main Theme mám problém asi v tom, že mě vyloženě nudí ono hlavní téma, které je variováno, a přišlo mi právěže dost generické. Tak jsem si říkal, co vše za tím je. :-)

BTW jak poměrně nedávno vyšla díky moderům Enhanced Edition Icewind Dale 2, připomínal jsem si po mnoha letech tamější OST a docela mě nadchla tahle variace na původní theme Kuldaharu z jedničky. Dobrá pocta Souleově tvorbě, takové další už se po Me Too asi nikdy nedočká.
@Dan9K (02.04.2024 13:49): Je krásná :-) Lachenmanna jsem jednu dobu dost poslouchal a rád se k němu vracím. Navíc je hezké se na provedení jeho skladeb i dívat. Pokud jsi ještě neslyšel jeho operu Das Mädchen mit den Schwefelhölzern (Děvčátko se sirkami), tak vřele doporučuju. Je to podle mě jedna z vrcholných moderních oper. A něco úplně jiného, než má člověk s operou spojené.
@Artran (02.04.2024 06:03): jo asi máš pravdu, akorát je to na basu, tak je to hlubší než na to cello a ještě na tom šíleně tím smyčcem poskakuje a ke konci musí zajet i před kobylku, protože se z toho stane konkrétní hluboký tón. Zní mi to jako kombinace hraní za kobylkou a před, ale ještě je to hodně zesílený, že na normálním koncertě to takhle brutálně neuslyšíš.
mimochodem krásná skladba na to violoncello :-))
a jinak je super, že je to BG3 vůbec nahraný živým orchestrem, má to fakt skvělej zvuk a ten Borislav Slavov si s tou instrumentací dost vyhrál.
tvl. to bude asi docela boží soundtrack, prvních několik tracků a já jsem nadšenej z každýho z nich a štve mě, že musím jít spát :-)

tak dík, že jste mě k tomu přivedli :-)
@Adieu (01.04.2024 18:05): určitě nemám zase patent úplně :-) hru jsem nehrál (jedničku jsem dohrál skoro třikrát, ani jednou pořádně).
Tohle je určitě vejš než ta Duna pro mě. Hned začátek je docela cool. Je to teda docela takový ruský, ale to mi nevadí, já ruskou orchestrální hudbu rád. Vlastně mi to připomnělo soundtrack k Outcastu, co nahrávala moskevská filharmonie. Jak tam střídají ty dva tóny, tak ten druhý je takový hezky nejednoznačný, skoro až čtvrtón, to je fajn.
Od 20. vteřiny je to ještě víc ruský. Jak nějaký Alexander Něvský od Prokofjeva. Ale tak proč ne.
Ten zvuk ve 30. sekundě mě fascinuje a chtěl bych vědět zdroj. Napadlo mě, že je to nějak přizvučený kontrabas a brutální smyk a sul ponticello, ale netuším, zní to jak startující motorka.
Celou první minutu se hezky buduje napětí při statické harmonii. A objevuje se teda už to hlavní téma, které je prostě takové velkolepé no. Baví mě na něm ten rytmus i melodie na konci fráze, když se to zrychlí a charakteristický moment je určitě to tatáá na konci, kdy se jde z druhého na první stupeň v melodii (jakože F# a E).
Na začátku druhé minuty překvapivý kontrast s harfou. Střídají se nám tu hlavně dva akordy (I. a VII. stupeň v moll), ale pěkné je, že skladatel i do téhle kontrastní části zabudoval ono hlavní téma, takže jsme ho slyšeli v epické i lyrické poloze.
Od opětovného nástupu mužského vokálu (1:53) začíná část, která může působit nejvíc lacině, za mě je ale pořád daleko komplexnější a méně typická než ta Duna. Melodie je členitější, rytmus překvapivější a různorodější a harmonický průběh celého tématu není prostě takové klišé (I-VII-I-VII-I-VII-IV-I-VII-I, konkrétně jsou to tři akordy Emoll, Ddur a Amoll). Takže jo, je to docela jednoduchý, ale není to popová čtyřakordovka. Drží se to jen oné mollové diatoniky (jakože aiolský mód), což dělá ten dojem podobnosti s Dunou, nebo i Zimmerem třeba. Napadlo mě, že k pocitu lacinosti této části může přispívat fakt, že sbor zpívá unisono a je to tak příliš uhlazené a čisťounké, oproti drsnému začátku.
No a v půlce toho tracku začíná charakterem úplně jiná skladba, má to chvíli dobrodružnější charakter scénické hudby, nicméně neustále se varíruje ono hlavní téma. Najednou střih, a je to jak někde z Irska. housličky, harfička. Baví mě jak autor to téma využil do mrtě a neustále ho rekontextuje a aranžérsky proměňuje. To se pozná skladatel, že s tím umí pracovat. Je to spousta žánrů najednou, ale to hlavní téma je jednotícím prvkem, který to zceluje. Předpokládám, že ona různorodost hudby je dána různorodostí prostředí hry a tohle main theme nám ve zkratce ukazuje, jakým stylem budou jednotlivá prostředí ohudebněna, ale to možná přeceňuju záměr :-)
Závěr je pěkným vyvrcholením, plný orchestr, ty běhy smyčců ve mně dokonce i vyvolávají emocionální reakci, tohle vrstvení na mě funguje :-)
Takže je mi líto, že tě asi zklamu, ale za mě je to docela fakt dobrý. Je to samozřejmě lehce podbízivé, ale zdaleka ne tak moc, jako jiné věci a má to docela dost věcí, kterých si na tom cením. Ale samozřejmě na druhou stranu je to pořád zaměnitelné s jakýmkoliv jiným soundtrackem podobného ražení, a je to velmi přístupná záležitost, která neklade zvýšené nároky na posluchače, ale to vše beru celkem jako samozřejmost, hodně by mě překvapilo, kdyby to znělo nějak jinak.

@Paul (01.04.2024 19:23): souhlas, Surgery Of A Hope, úžasná, a to na první poslech :-) (tak to vypadá, že zase budu poslouchat soundtrack hry, co jsem nehrál (už takhle jsem dneska sjížděl všechny NHL 90. let, ach jo :-) )
@Artran (01.04.2024 03:09): Mně se to spojení s drogou zdá zkreslující a pejorativní, nic ve zlém. Hudba je možná hůře přirozeně uchopitelná, ale zase je snazší ji pojímat. Když se nenaučíš číst, literatura ti nabídne pouze papír a cosi na něm; když se to naučíš, hned se do četby začne vměšovat smysl a ohledy, kterých mi připadá hudba ušetřena. To bych považoval za zrádné u oceňování komplexní literatury a filmu. Podle mě je požitek čistě z textu nebo filmu (a ne toho, co reprezentují) velká vzácnost, která ovšem víceméně odpovídá odbornému zanícení Dana9K v hudbě.

Z toho ostatně pramení v dějinách estetiky pokud vím silná představa, s kterou přišel Schopenhauer a převzala skupina okolo Wagnera, že jelikož hudba - na rozdíl třeba od malby či knihy - neznázorňuje, tak musí znázorňovat samu podstatu světa. Zásadní oddělení hudby od ostatních umění, dokonce z hlediska srozumitelnosti, je již tam, ale paradoxně ve prospěch pudovosti, většího dosahu a universálnosti.
@Adieu (01.04.2024 18:05): díky za link, mám v tý hře 240 hodin a tohle je poprvý kdy jsem to theme slyšel celý xD

A mě se tedy líbí moc, bez ohledu na výsledek jeho matematicko-technický analýzy :)

Ale tenhle song je z alba můj favourite. Ta lokace neměla chybu a muzika tam dělala 90% práce.
@Dan9K (01.04.2024 16:57): Když jsi opět narazil na tu herní hudbu, mohu tě požádat o názor na Main Theme Baldur's Gate 3? Hudební teorii tedy rozumím jako koza petrželi, ale jak jsi strhal tu hudbu k Children of Dune jakožto defacto lacinou, dojící zaručené recepty a tudíž pro tebe nudnou, tak z tohohle mám podobné pocity a trochu symbolicky mi to nepřirostlo k srdci jako ani sama hra a mám z toho vždy dojem epického a přepjatého kýče. Třeba tam ovšem je nějaká komplexnost, jež mi uchází? :-)
@Tolister (01.04.2024 14:16): zrovna v tom Dark Knight Zimmer udělal ze spoje I. a VI. stupně to jediné nosné téma, co tam je. Lidi to milují a vždy budou. A když to chci já sám jo podojit, tak udělám k tomu přesně tu melodii 1. a 3. stupně, co je v Dark Knight nebo i v té Duně. Prostě jakoby akordy Cmoll a Ab dur a do toho nahoře melodii C a Eb. Vždycky, když chci, aby mě lidé uznávali jako skvělého skladatele, hodím tam tenhle spoj a lidé mě uznávají jako skvělého skladatele. Je to jednoduchý :-) Samozřejmě to funguje i opačně, když si dá člověk s něčím opravdu velkou práci a velkou míru invence, lidi si řeknou "hmmm, ok". Největší ohlas na svojí filmovou muziku jsem měl v komentářích k jednomu z prvních filmů Pavla Soukupa Blízký přítel. Je to jen klavír a měl jsem to hotové za deset minut (samozřejmě pak se to všelijak střihalo a dalo to další práci). Lidi tam píšou "geniální", "dechberoucí", "famózní", musel jsem se tomu smát, hádej, co jsem v tom hlavním tématu použil za spoj a celé to na tom postavil :-)

James Horner je jinak asi nejslavnější hollywoodský plagiátor. Ale bylo to plagiátorství velkých klasiků, zejména Šostakoviče. Ostatně s Williamsem si nemají co vyčítat, ten zase kopíruje Čajkovského a Prokofjeva. Dneska ti skladatelé kopírují prostě Zimmera :-)

OST k Přeletu vůbec neznám a z filmu si tu hudbu nepamatuju, poslechnu. Ale tohle mě zajímá, ohledně filmové hudby a posuzování, jak moc snese srovnání s hudbou vážnou, tomu jsem se hodně věnoval, dokonce jsem to měl jako téma na bakalářku, ale to by bylo zase na samostatnou plachtu a už takhle ty příspěvky nedokážu co se týče délky kontrolovat :D

@AlieN (01.04.2024 12:13): tohle je taková složitá problematika. Obecně pojem vážná hudba je nonsense, který se nikde ve světě nepoužívá, protože vážná hudba samozřejmě nemusí být jen vážná. Pak se používá pojem "klasická hudba", což taky vytváří mrzení, protože se to zase plete s obdobím jménem klasicismus, který zahrnuje jen dobu cca mezi lety 1750-1820. Kdežto pojem klasická hudba zahrnuje všechno předtím i potom.
No a pak je nejproblematičtější a zároveň asi nejpřesnější rozdělení, a sice artificiální a non-artificiální hudba.
Spousta věcí je určitě na pomezí. Zvláštní postavení má jazz, který je někde mezi tím a jeho jednotlivé žánry mohou spadat tam i tam.
A ano, asi by se spousta věcí z ambientní hudby dala zařadit do klasiky. Třeba taková alba Low nebo Heroes od Davida Bowieho jsou z půlky non-artificiální a z půlky artificiální, takže jakoby půlka popík, půlka v podstatě klasika.
Ale v podstatě co je jakoby vážná hudba chápu především v tom autorskémm záměru. Co je cílem. Pokud posluchače především pobavit, vybídnout ho k tanci, nezatěžovat ho přílišnou hloubkou, složitostí atp., tak je to non-artificiální, tzn. jakoby populární hudba. Pokud je záměr především esteticko umělecký je to artificiální hudba, tzn. jakoby klasická hudba. A tady vzniká prostor pro nekonečné hádky, kam co zařadit. Je jasný, že Taylor Swift je non-artificiální a je jasný, že Beethoven je artificiální. Ale už je otázka, kam zařadit takový be-bob, progresivní žánry metalu třeba nebo právě filmovou a herní hudbu. Ale jak to i vnímám, tak integrální součástí záměru artificiální hudby by měla být určitá míra originality a inovativnosti. Nebo aspoň upřímná snaha o ně. Pokud daná hudba tuhle snahu nemá a používá pouze osvědčené techniky a principy (samozřejmě v kontextu dobu vzniku), mám tendenci to brát prostě jinak, to ale neznamená, že si takovou hudbu neumím užít pro jiné její kvality. Obecně se v hudbě vždycky snažím vlastně najít aspoň jednu věc, kterou bych mohl ocenit a originalita a inovativnost je zásadní, ale rozhodně ne jediná věc, po které jdu, už třeba proto, že to fakt dneska skoro moc už nejde.

Samozřejmě doba 18. a 19. století nabízí řadu skladeb a autorů, které by se možná daly z klasiky vyjmout a zařadit je do non-artificiální hudby. Typicky třeba Straussovy valčíky, polovina Mozartových skladeb, Schubertovy písničky, Myslím, že kdyby autoři jako Mozart, Verdi, Strauss nebo Vivaldi žili dnes, dost možná by se vůbec vážné hudbě nevěnovali. Naopak autoři typu Beethoven, Bach nebo Wagner by dnes dělali pravděpodobně ty největší experimentální výboje a nedalo by se to poslouchat :-), Tehdy se to neřešilo. Tahle potřeba ty světy rozdělit vznikla na začátku 20. století, kdy se nůžky rozevřely a vážná hudba začala dělat tak cca od roku 1913, (kdy nastal zásadní dějinný zlom způsobený dvěma zásadními skladbami) pro většinu lidí neposlouchatelné věci (ale zdaleka ne vždy!).



@Adieu (01.04.2024 12:56): vítej mezi intelektuálními titány :D
@Dan9K (01.04.2024 00:49): To jak jsi to popsal tu obyčejnost té skladby z Duny, tak tomu sice vůbec nerozumím, ale vím, že tam něco takového je, jen to prostě jen slyším, a asi bych se snažil zdůraznit svoji pointu nějakým broukáním, ale nedokázal bych to hodit do teorie. Bravo.

Mně to přijde právě takové to napodobení, které se dá poslouchat u hodně béčkových hollywood filmů, nebo her, co se snaží napodobit ten feel. Ale jak jsi zmínil takového Zimmera, tak u něj mě někdy nepřestává překvapovat, jak jsou jeho soundtracky dobré, ikdyž jich má tolik, že si to samozřejmě člověk neřekne pokaždé, ale třeba ten sáhlý sirénový tón z The Dark Knight. Není to nic k poslechu, ale je to atmoška. Samozřejmě si kolikrát člověk všimne toho Zimmerova opakujícího se patternu. Ale já zrovna nejsem ten co si běžně ujíždí na Zimmerovi, já když nějakého ultra epic holywood skladatele, tak James Horner.

Ale co se týče těch inovativních, co se tady zmiňovaly, tak to jsou pro mě ty zvláštní experimentální, co mají nějakou špetku něčeho navíc. OST z Přeletu nad kukaččím hnízdem třeba. Jeden z mých úplných topů. Týpka si najal Miloš Forman ať nahraje hudbu ve studiu s orchestrem, a on tam přišel se skleničkama.
Tvl co na databázi her člověk potká za intelektuální titány, že se tu řeší tak niche věci jako avantgarda v klasické hudbě. :D Stockhausen byl na mě vždy už moc velký hardcore, ale vyrostl jsem na jeho studentech. Zpěvák Damo Suzuki mezi ně tedy zrovna nepatřil, každopádně měsíc zpět zemřel a jsem rád, že jsem tuhle legendu mohl vidět na vlastní oči v Arše. Byl jako předskokan DJ Shadow, já však šel na Suzukiho a na DJ Shadow jsem se vybodl, lol. Kdybych tehdy věděl, že inspiroval hudbu prvních Thiefů, možná bych setrval. :))
@Dan9K (01.04.2024 03:41): To je pak ale zmatení pojmů (nejspíš na mé straně), za vážnou neboli klasickou hudbu mám právě toto: "Pak je tady samozřejmě další odnož vážné hudby, která pořád jede klasický symfoňák a marně se v tom snaží najít něco nového".

Pokud bych do ní měl řadit i elektronickou hudbu, třeba ambient a noise což mi ten Stockhausen připomíná nejvíc, tak jistě... Ale kde pak hledat ty hranice? A jak říkáš, to jsou posuny právě tím čím dál víc experimentálním a niche směrem. Který je zajímavý (i pro mě), ale v podstatě velmi málo významný (pro kohokoli v mainstreamu).
@AlieN (01.04.2024 03:23): máš určitě pravdu s tou technologií, že je navázána na vývoj. Však například vznik klavíru (pianoforte) před 320 lety znamenal zásadní zlom (najednou se dalo na klávesový nástroj hrát nahlas i potichu!) stejně jako Böhmovo ladění u dechových nástrojů (najednou se dalo modulovat do všech tónin a ono to ladilo, stejně jako konečně ladily nástroje mezi sebou) atd.
Ale pozor, vážná hudba není jen symfonický orchestr.
Určitě nemáš pravdu s tou technologií ve vážné hudbě, že zamrzla na místě. Vážná hudba naopak bývá v těchto věcech napřed, akorát to asi neznáš a nesleduješ. Například s technikou scratchingu na gramodeskách přišel už revolucionář John Cage, aby s tím pak teprve přišli hip-hopeři a DJové. Ta šílená elektronika Stockhausena, co jsem postoval o příspěvek níž, inspirovala Beatles k písničce Revolution 9. V té době byla technologicky vážná hudba úplně někde jinde, však elektronickou hudbu zkoušela už desítky let předtím.
A dnes? Poslední dvě desítky let je v kursu live electronics. Už před 13 lety na škole jsme se učili v programovacím jazyku MAX/MSP (na hudební škole!), která umožňuje živě reagovat na jakékoliv podněty. Program zareaguje třeba na tón zahraný nějakým nástrojem, aby spustil nějakou další událost, třeba další tón, nebo nějaký efekt. Dá se přijít vlastně na cokoliv, hranicí je jen meze představivosti a schopnosti to naprograovat. A vlastně nevím, jestli tohle populární hudba vůbec nějak přejala. Ta stále používá hlavně samply, metronom, smyčky, tohle ale probíhá live, trochu improvizovaně, a je to mnohem dál a i ty výsledky jsou často fascinující a je to jak magie.
A to je jen příklad. Obecně se právě vážná hudba snaží seč ji síly stačí přijít na něco nového i za pomocí technologií, ale právě ta snaha ji dostala na okraj zájmu a možná i vlastně dřív k té zdi :-)

Pak je tady samozřejmě další odnož vážné hudby, která pořád jede klasický symfoňák a marně se v tom snaží najít něco nového, třeba za použití prazvláštních technik hry na nástroj a tak podobně, ale jsou v tom i zajímavější pokusy jako třeba spektrální hudba, kdy na základě spektrální analýzy se za pomocí klasického orchestru vytváří vlastně jakoby nové textury a zvuky :-).
@AlieN (01.04.2024 03:23): Sorry, ale nevíš o čem mluvíš ;) Skutečně soudobá vážná hudba je samozřejmě velice progresivní a na nové technologie nerezignuje. Obsahuje mraky elektroakustických či čistě elektronických experimentů, které sahají někam do začátku padesátých let k thereminu. O inspiraci folklórní hudbou z celého světa ani nemluvě.
@Dan9K (01.04.2024 03:02): Já mám pocit že hudba se, stejně jako všechno ostatní vyvíjela hlavně spolu s technologií - buď novými možnostmi jak produkovat zvuk a komponovat skladby, nebo nově objevenými přístupy k těm technologiím existujícím (to je ta fůze s africkou hudbou... a pak s hudbou všech ostatních etnik na planetě). Pročež je logické že vývoj ve vážné hudbě drhne - technologicky zamrzla na místě, takže se nemá kam hýbat.
@Dan9K (01.04.2024 02:27): Já si myslím, že to je do jisté tím, že hudba je pro nás mnohem hůře přirozeně uchopitelná na rozdíl od vizuálního a psaného/orálního umění. Umět poslouchat komplexnější skladby se složitou kompozicí se člověk musí víc učit (být k tomu veden). To samozřejmě platí i u literatury, filmu či výtvarného umění, ale u hudby obzvlášť. A vzhledem k mase ne úplně blbé populární hudby, rocku, elektroniky atd. a úpadku klasiky (ať už je to z jakých chce důvodů) prostě lidí nemají takovou motivaci. Znám řadu lidí, kteří dokážou ocenit komplexní literaturu a film, ale u té hudby jakoby zamrzli u nějakého Indie rocku, náročnější elektroniky, noisu či industriálu atp., ale dál už moc nejdou.
@AlieN (01.04.2024 02:52): já určitě rozlišuju civilizaci a lidstvo. To druhé určitě jen tak nezanikne. Ale už zanikla spousta civilizací a zanikne i ta naše euroamerická (teď samozřejmě už do značné míry globální). A to si myslím, že dost brzo :-)

Ono je na jednu stranu správné poukazovat na to, že jsme se v tomhle v minulosti mýlili. Dneska je ale přeci jenom jiná situace, než kdy dřív. Spousta věcí je úplně nových, je to překotný technologický a společenský vývoj podpořený obrovským nárustem obyvatelstva. Dnešní situace je prostě naprosto specifická a lze tak očekávat i naprosto odlišný výsledek a vývoj než v minulosti. Navíc onen úpadek a vyčerpání je viditelný v řadě oborů a hudba je vlastně nejzářivějším příkladem. Hudba potřebuje razantní změnu, už se jede 420 let pořád něco podobného, až na výjimky. 300 let to jelo bezvadně. Pak jsme si na dalších 100 let půjčili africkou muziku, spojili to s naší a taky to dobře fungovalo. A už to teda drhne dvacet let. A ve vážný hudbě to drhne už 100 let, na je napřed v hledání nových cest :-) Chce to nějaký úplně nový systém, který lidi přijmou, nebo hromadnou operaci našich mozků :-) Tu změnu by ostatně mohla dodat A.I., ale nesmí se omezit jen na to, co lidi chtěj na první dobrou :-)
@Dan9K (01.04.2024 02:27): Toho se neboj, civilizace neskončí - tak jako nikdy neskončila, i když to bylo mnohokrát prorokováno. Na to jak jsou ti mladší líní a neschopní a že už nikdy nic pořádného nového nevznikne se taky nadává od počátku věků, už za té římské říše to bylo klišé, a i dávno předtím. Toho se bojím nejvíc já, že bych mohl skončit jako boomer co už nevidí světlo na konci tunelu a nedokáže ocenit civilizační posun jinam (ale skončím tak, jako my všichni, pokud, doufejme, nestihnu dřív zdechnout).

Ani to umění nezanikne, jen bude obklopeno spoustou kýče a spoustě lidí to bude stačit... což ale taky platilo vždycky.
Chápu tvé potřeby, je to tvůj obor, tvá citlivost je výrazně větší než ta moje... já to mám nejinak třeba s fotkou. A jak ta je ukrutně bita v posledních letech, prvně s nastupem levných digitálů, photoshopu, mobilů, teď AI... všechno špatně, všechno ztraceno. Akorát že vůbec :)


Edit: Brumle, to jsme zas u toho Morriconeho, ten ji používal myslím hodně. A mě to připomíná jeden strašně dávný Sigil sraz, kde jsme na ni zkoušeli hrát, a učili se izraelské lidové tance:)
@AlieN (01.04.2024 01:13): já jakoby rozumím, děláš si dobře, náš mozek tohle prostě má rád, dostává potravu, kterou zná a spouští dopamin a další hormony :-)

jsou to takové legální drogy v podstatě :-) Tohle prostě hudba, skoro asi i bohužel, umí, čímž zastiňuje u většiny lidí jakoukoliv racionální složku, kterou úplně v pohodě užívají při hodnocení her, filmů či literatury. Já ti chtěl jen naznačit, že právě není tak úplně super, je to ekvivalent cukru nebo heroinu, ale budiž každému přáno :-) A fakt věřím, že z ní máš nefalšovanou radost, ale prostě pro mě to snižuje hudbu jako takovou na úroveň, která se mi nelíbí.  A pak holt v tom přístupu k originalitě a neoriginalitě, ten tvůj přístup mě právě děsí a doufám, že vás nebude většina, ale obávám se že ano. A lidem to bude navíc úplně jedno. A pak se budou divit, že naše civilizace skončila a naši dávní potomci se budou bouchat do čela jako my u Římské říše se slovy "copak to neviděli, kam to směřuje" :-)

no nic :-)

jinak to "podobně silné" působení je mmj. zapřičiněno tím orchestrem. Což je samozřejmě věci složitější. Kdybych ti to hrál na piáno, tak i dost možná budeš tvrdit, že to není ono. Složit základní kostru té skladby zabere 5 minut. Napsat ji do not a vymyslet instrumentaci zabere tak 10 hodin. Připravit materiály na čisto zabere třeba 5 hodin. Naučit to orchestr a nahrát to zabere třeba 3 hodiny. No a samozřejmě to stojí spoustu peněz. Ekvivalent je udělat to pomocí samplů, což je strašná piplačka, aby to znělo dobře, ale jde to udělat levně, či úplně zadarmo, když si člověk ty samply ukradne. Čili těch 50 skladeb je reálných na piáno, což bude ve verzi, která bude nutně působit jinak, než v plnohodnotném orchestru a málokdo si je schopen představit, že něco bude nějak znít, když to slyší jinak :-) Takže já nezpochybňuju práci, která za tím je, to určitě ne :-) (ovšem hollywoodští skladatelé na tu řemeslnou práci měli vždycky svoje otroky, aby mohli sekat jeden soundtrack za tři týdny :-) )



@Red (01.04.2024 01:06): jo už jsem na to přišel, není to elektronika, ale "brumle" neboli židovská harfa :-) zní to vtipně, já věděl, že ten zvuk strašně znám, ale nebyl jsem to schopen hned zařadit :-)