@
Tolister (01.04.2024 14:16): zrovna v tom Dark Knight Zimmer udělal ze spoje I. a VI. stupně to jediné nosné
téma, co tam je. Lidi to milují a vždy budou. A když to chci já sám jo podojit, tak udělám k tomu přesně tu melodii 1. a 3. stupně, co je v Dark Knight nebo i v té Duně. Prostě jakoby akordy Cmoll a Ab dur a do toho nahoře melodii C a Eb. Vždycky, když chci, aby mě lidé uznávali jako skvělého skladatele, hodím tam tenhle spoj a lidé mě uznávají jako skvělého skladatele. Je to jednoduchý :-) Samozřejmě to funguje i opačně, když si dá člověk s něčím opravdu velkou práci a velkou míru invence, lidi si řeknou "hmmm, ok". Největší ohlas na svojí filmovou muziku jsem měl v komentářích k jednomu z prvních filmů Pavla Soukupa
Blízký přítel. Je to jen klavír a měl jsem to hotové za deset minut (samozřejmě pak se to všelijak střihalo a dalo to další práci). Lidi tam píšou "geniální", "dechberoucí", "famózní", musel jsem se tomu smát, hádej, co jsem v
tom hlavním tématu použil za spoj a celé to na tom postavil :-)
James Horner je jinak asi nejslavnější hollywoodský plagiátor. Ale bylo to plagiátorství velkých klasiků, zejména Šostakoviče. Ostatně s Williamsem si nemají co vyčítat, ten zase kopíruje Čajkovského a Prokofjeva. Dneska ti skladatelé kopírují prostě Zimmera :-)
OST k Přeletu vůbec neznám a z filmu si tu hudbu nepamatuju, poslechnu. Ale tohle mě zajímá, ohledně filmové hudby a posuzování, jak moc snese srovnání s hudbou vážnou, tomu jsem se hodně věnoval, dokonce jsem to měl jako téma na bakalářku, ale to by bylo zase na samostatnou plachtu a už takhle ty příspěvky nedokážu co se týče délky kontrolovat :D
@
AlieN (01.04.2024 12:13): tohle je taková složitá problematika. Obecně pojem vážná hudba je nonsense, který se nikde ve světě nepoužívá, protože vážná hudba samozřejmě nemusí být jen vážná. Pak se používá pojem "klasická hudba", což taky vytváří mrzení, protože se to zase plete s obdobím jménem klasicismus, který zahrnuje jen dobu cca mezi lety 1750-1820. Kdežto pojem klasická hudba zahrnuje všechno předtím i potom.
No a pak je nejproblematičtější a zároveň asi nejpřesnější rozdělení, a sice artificiální a non-artificiální hudba.
Spousta věcí je určitě na pomezí. Zvláštní postavení má jazz, který je někde mezi tím a jeho jednotlivé žánry mohou spadat tam i tam.
A ano, asi by se spousta věcí z ambientní hudby dala zařadit do klasiky. Třeba taková alba Low nebo Heroes od Davida Bowieho jsou z půlky non-artificiální a z půlky artificiální, takže jakoby půlka popík, půlka v podstatě klasika.
Ale v podstatě co je jakoby vážná hudba chápu především v tom autorskémm záměru. Co je cílem. Pokud posluchače především pobavit, vybídnout ho k tanci, nezatěžovat ho přílišnou hloubkou, složitostí atp., tak je to non-artificiální, tzn. jakoby populární hudba. Pokud je záměr především esteticko umělecký je to artificiální hudba, tzn. jakoby klasická hudba. A tady vzniká prostor pro nekonečné hádky, kam co zařadit. Je jasný, že Taylor Swift je non-artificiální a je jasný, že Beethoven je artificiální. Ale už je otázka, kam zařadit takový be-bob, progresivní žánry metalu třeba nebo právě filmovou a herní hudbu. Ale jak to i vnímám, tak integrální součástí záměru artificiální hudby by měla být určitá míra originality a inovativnosti. Nebo aspoň upřímná snaha o ně. Pokud daná hudba tuhle snahu nemá a používá pouze osvědčené techniky a principy (samozřejmě v kontextu dobu vzniku), mám tendenci to brát prostě jinak, to ale neznamená, že si takovou hudbu neumím užít pro jiné její kvality. Obecně se v hudbě vždycky snažím vlastně najít aspoň jednu věc, kterou bych mohl ocenit a originalita a inovativnost je zásadní, ale rozhodně ne jediná věc, po které jdu, už třeba proto, že to fakt dneska skoro moc už nejde.
Samozřejmě doba 18. a 19. století nabízí řadu skladeb a autorů, které by se možná daly z klasiky vyjmout a zařadit je do non-artificiální hudby. Typicky třeba Straussovy valčíky, polovina Mozartových skladeb, Schubertovy písničky, Myslím, že kdyby autoři jako Mozart, Verdi, Strauss nebo Vivaldi žili dnes, dost možná by se vůbec vážné hudbě nevěnovali. Naopak autoři typu Beethoven, Bach nebo Wagner by dnes dělali pravděpodobně ty největší experimentální výboje a nedalo by se to poslouchat :-), Tehdy se to neřešilo. Tahle potřeba ty světy rozdělit vznikla na začátku 20. století, kdy se nůžky rozevřely a vážná hudba začala dělat tak cca od roku 1913, (kdy nastal zásadní dějinný zlom způsobený dvěma zásadními skladbami) pro většinu lidí neposlouchatelné věci (ale zdaleka ne vždy!).
@
Adieu (01.04.2024 12:56): vítej mezi intelektuálními titány :D