Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Bodkin (29.05.2012 11:26): Jenomže steampunk, resp. jeho napodobování, už dnes začíná být taky trochu klišé. Což je smutné, když Arcanum je asi jediná dobrá steampunková hra :- /

Chci druhý díl! Ale nevím, komu bych s tím důvěřoval...
@Bodkin (29.05.2012 11:26): Posledních pět let to každé léto rozehrávám (tu anglickou atmosféru Tarrantu prostě miluju!), ale nedokázal jsem to ještě nikdy dohrát. Vloni se mi podařilo učinit objev, když jsem to z posledních sil zkusil za záporáka.
Těším se, až to dohraju a budu moct na Arcanum napsat komentář.
1) Nejlepší zábava je vytvořit si nestandartní postavu a vymyslet si k ní příběh - můj inteligentní půl-obr se zaměřením mj. na bylinkářství dostane svou povídku určitě.
2) Jak mě hra za klaďase nebavila, hra za záporáka se mi zdá asi tak o 1000% lepší.

Jsem zvědavý, jak se to vyvine.
Nu, já abych ještě dodal ono fantazírování... Arcanum. Má to elfy, trpaslíky, hobbity, magii a přesto je to velmi dobře a zajímavě vytvořený svět.
@Richmond (29.05.2012 08:02): Jo, špatně jsem se vyjádřil měl jsem namysli papírová pravidla - v ne-dungeonech her podle papírových pravidel moc nebylo. Dík za opravu ;)

@Fingon (29.05.2012 08:25): Jo, jenže třeba Monkey Island v nové grafice, alespoň co je mi známo, nikdo nehraje. Takže tak.
Třeba BG2 chystají taky vydat s jakýmsi faceliftem, z toho však nemám vůbec strach (a sám se tomu divím).
@Sinister (28.05.2012 21:43): s remaky her se už začalo. Kromě převodů osmibitových záležitostí jako Head over Heels nebo Dungeon Master v Javě se na začátku devadesátých let věnovala předělávkám vlastních her Sierra - Police Quest, QFG1, Larry 1, Space Quest byly předělány do VGA grafiky, první King's Quest byl také minimálně jednou předělán před VGA boomem. Pak samozřejmě free remaky od Tierra/AGI a Infamous Adventures. Sierra dle slov Corey Colea (QFG) přestala s remaky proto, že jí nevynášely.

A bezpochyby se najde ještě více příkladů a je dost dobře možné, že se remaků dočkáme ve velkém. Pro filmová studia je totiž remake svým způsobem sázkou na jistotu, protože remakovaná látka je už "ověřená".
@Sinister (28.05.2012 21:01): Baldur's Gate byla jedna z mála a jedna z prvních her, která porušila dogma RPG=dungeon, čímž se otevřela mnoha hráčům - což mnozí mohou brát tak, že došlo ke zjednodušení minimálně ve formě uvolnění představivosti (narozdíl od dungeonů vidím rozestavení postav apod.).
No tady bych i nesouhlasil (na rozdil od zbytku pěkného příspěvku!) :) RPGcek, kde RPG neni jen dungeon, bylo celkem dost a t i davno pred BG. Zase nepripisujte BG vsechno mozne i nemozne :)
@Sinister (28.05.2012 22:33): Pohyb po mapě je tahový, vyloženě Heroes. Samotné boje jsou ale realtime (s možností pauzy). Ale jde je přeskakovat automatickým bojem. No... Popravdě ty souboje tam jsou trošku odfláknuté. Ale to už jsme trošku OT.
@Say (28.05.2012 22:28): Tak takové dílko by mě taky zajímalo. Nikdy jsem se nezbavil averze ke špičatým vlasům a bradám, obrovským mečům na zádech podviživených holek s nepřijatelně velkým (špičatým) poprsím. A samozřejmě příliš častou koncepcí 'velkého zla'.
A já chci RPG z asijských končin... Bez managanoidních příchutí.
@Fingon (28.05.2012 21:55): Já jsem třeba méně náročný než Bodkin. Mně by bohatě stačilo, kdyby si autoři vymysleli vlastní svět, s vlastními a originálními rasami (přejmenovat nestačí) a s originálními problémy.
Nebo alespoň fantasy hru, kde se příběhy dějí tak nějak samovolně. Dodnes vzpomínám, když se nám s kamarádem asi před půlrokem v Dungeon Masterovi 2 stala situace, kdy nám zhebl mág, tak jsme popadli kosti a utíkali z boje s téměř mrtvými jednotkami k resurekci. Jaké bylo naše překvapení, když místo mága, který nás měl vyléčit, se zjevil jakýsi skřet, který nám skupinu vyvraždil. (aneb ve spěchu jsme popadli špatné kosti) Samozřejmě, primitivní až na půdu, ale velice zajímavý zážitek, který zkrátka v moderních hrách postrádám.

Tím chci říct, že buď chci něco originálního a to budu uctívat, nebo 'alespoň' dobrou zábavu, která mě nacpe zážitky a dobrodružstvím, aniž by si musela hrát na nějaké velké dílo.
@Fingon (28.05.2012 21:42): Co je na templářích a vlkodlacích tak fantazijního? Je to stejně provařené jako mágové a elfové.

Já chci rasy prastarých, kteří ničí hvězdy a melou je na prášek, který šňupají z khaa'ln svých bdda'ků! Já chci příběh Ifríta přivolaného omylem na vodní planetu. Chci svět plný cestovatelů dimenzemi, kteří pašuji tělesné pozůstatky padlých bohů. Něco takového!
@Fingon (28.05.2012 21:55): Hele, z DA2 já mám třeba kupodivu dobrý pocit. Autoři pravděpodobně dostali v podobě některé kritiky kopačku do koulí a mohlo by to být ještě zjednodušenější Jade Empire, které třeba já mám moc rád (viz. moje recenze na sigil.cz).
Mass Effect 3 dohraju a koupím si (opět jedině ultimátní edici) jej, abych měl kompletní sérii. Mass Effect podle mě bude vycházet v další sérii (konečně ten závěr je příprava polívčičky), ale tam se budu rozhodovat o koupi až podle upirátěných verzí.
@Borghal (28.05.2012 21:50): do toho stavu jsem se už dostal, kdy nečekám na žádné nové hry a zajímají mě vpodstatě jen hry staré... v žánru RPG jsem už většinu věcí, co mě zajímaly, hrál (a většinou dohrál), takže momentálně to vidím spíš na adventury. Z novějších her mě zaujala právě jen produkce Bioware, ale i tady to jde z kopce. Docela se bojím DA2 a od ME3 nečekám už vůbec nic.
@Borghal (28.05.2012 21:50): Já se hodlám ihned po státnicích přeorientovat na starší hry a udělat si prostě jednu velkou jízdu na ruském kole času směrem zpět. Plánuju z velké části vykoupit gog.com, rozjet znovu P:T, BG, IWD, Alpha Protocol, VtM:B, Arcanum atd. Statisticky vzato se za těch několik let, co to budu hrát musí nějaká kvalitní hra objevit.
Nemluvě o tom, že mám v současnosti políčeno na Legend of Grimrock, která se zdá být old schoolem jak se patří, navíc indie.
@Sinister (28.05.2012 21:43): Máš pravdu, jen jakmile je řeč o "vykrádání" a hudbě, vzpomenu si na Korpiklaani, kteří během devíti let vydali sedm alb, každé mi přijde skoro na hranici kopírování toho předchozího, a přesto mě pořád hodně baví a řadím je mezi nejoblíbenější kapely. Takovým ekvivalentem na herním poli je pro mě asi Bioware ... akorát s horšími výsledky, ti tu "kvalitu" v rámci své produkce rozhodně nedrží na stejné úrovni.

Anebo se můj vkus začíná hodně rozcházet s vkusem Běžného Herního Konzumenta, což je smutné, protože o to méně her mě v budoucnu bude bavit : ( Já v indie moc spásu nevidím, to totiž není scéna vhodná pro kvalitní rozsáhlé RPG. Jenže když se od nich odkloní i velká studia, co pak... ? Temná budoucnost.
@Fingon (28.05.2012 20:59): konzolovou aliance dělali čistě, black isles, stejně jako Icewind dales a opět je na tom patrný jejich rukopis, bioware nehrál prim housle, tak jim prosím nepodsouvej zásluhy které nemají u BG1, se podíleli jen na distribuci, nevytvářeli dějovou linii nic, jen max udělali nějakou tu texturku. Máme na tohle hold oba jiný názor :))) Já bych jen opakoval to své a zbytečně zabýhal do detailů :D. Ale jsem i za tvůj názor rád a přeji ti pařbě zdar ;-)

Když si pustíš BGI a BGII co ti skočí jako první na obrazovku?? je to bioware? ne jsou to black isles, bioware tam fakt hraje totálně druhé housle a jak říkám přihřívali se a učili.
@Fingon (28.05.2012 21:42): Pořád to s tou fantasií a možnostmi špatně chápeš. Hra je plochá. Je tam příliš mnoho klišé, s nimiž je neumělo zacházeno (rozuměj, někdo se je snaží nabourat a strašně mu to nejde - protože tohle nabourávání taky kopíruje odjinud) atd.
@Jack_Dark (28.05.2012 21:32): Což já moc dobře vím. Bioware bylo vlastně jediné studio, kterému jsem v tomto věřil - má k tomu v týmu potenciál (nebo alespoň tehdy měl) i zkušenosti. Už to nikdy neudělám, protože mi vlastně nezbylo studio, kterému bych věřil (když je ta Troika pod drnem).
Ale jak říkám, bylo by chybou domnívat se, že PR v tomto ovlivnilo můj úsudek - hodnocení by bylo každopádně stejné, protože jsem se od PR snažil po prvotním zklamání co nejvíce distancovat.

@Borghal (28.05.2012 21:27): Potenciální remaky her mě strašně moc děsí (podívej, jak dopadl Sensible Soccer a třeba Speedball). Možná v rukou amatérských vývojářů bych jim dal šanci. Mj. i proto že si pravděpodobně nemohou dovolit lincencovanou technologii, jíž by hru zfušovali.
Recyklace sebe sama je problém - podívej se z režiséru třeba na Michaela Baye - první díl série je zpravidla vtipný a dobře vyvážený mezi akcí a dialogy (co se týče samozřejmě málo náročných diváků - patrné je to zejména u Mizerů), druhé díly jsou delší, mají mnohem větší výbuchy, hlavní hrdinové se změní v super-superhrdiny, přibude asi miliarda wtf momentů - to mě vede k tomu, že druhé díly Bayových sérií zpravidla nesnáším.
Totéž můžeš vztáhnout na hudbu, kdy je vykrádání sebe sama v 90% případů sebevražda.
@Bodkin (28.05.2012 21:39): nechápu nedostatek fantazie - jsou tam sice elfové, trpaslíci a mágové, ale všechny můžete poslat k šípku a začít si s templáři nebo vlkodlaky. Ale je pravda, že mi tahle řešení připadají jako pěkně sprostá a mnoha postavám taky. Na druhou stranu můžete hrát i s morálně... flexibilnějšími jedinci v partě.
PR kecy sral pes, ale nedostatek fantasie ve fantasy(či fantastice obecně) je těžký prohřešek, který by se měl začít trestat.
@Sinister (28.05.2012 21:27): A to je problém PR keců, v 9 z 10 případů jsou v rozhovorech a prewiev na hry tak skvělé nové napady, spousta možností a zážitek zatím neviděný. Po vydání hry zjištíš samozřejmně že většina se buď vyházela, předělala nebo prostě nakonec byla nereálná pro hru. Když si zpětně pročtěš články vždy se to tak krásně četlo a člověk tomu chtěl věřit jenže bohužel zázrak se nekoná.
@Say (28.05.2012 21:24): To tě nějak překvapuje?

Celkem nějaké 4 miliony, give or take.

@Sinister (28.05.2012 21:27): Btw. tak recyklace vlastního materiálu mě nějak moc nepálí, je to ekvivalent dejme tomu oblíbeného režiséra, víš plus mínus co čekat a pokud se ti to nelíbí, neřešíš a jdeš dál...

A dalším krokem jsou remaky, já se těším až někdo vezme dobré hry z 80. a 90. let a udělá je znovu plus mínus stejně, jen s možnostmi, které nabízí dnešní doba :-) Třeba Wasteland 2, do toho vkládám velké naděje, byť to je vývojářská kategorie sama o sobě.
@Jack_Dark (28.05.2012 21:22): Hodnocení by dostala stejné, stejně jako by zůstal stejný i komentář, ale přirozeně by tu byla nižší koncentrace diskusních příspěvků (pokud bych měl vůbec potřebu nějaké psát). A je to jen logické - tvůrci mě nějakou měrou k něčemu navnadili tak silně, až jsem tomu začal věřit - negativní emoce jsou samozřejmě přímoúměrné zklamání.
Možná, kdyby to nebylo Bioware, bych přidal 5% za postavy - recyklace materiálů jiných studií mi nevadí (protože se kopírka bude přeci jen lišit). Recyklace sebe sama je průser.

@Fingon (28.05.2012 21:20): Mě boje nezajímají téměř vůbec. Ale DA:O je, pokud už něco, především akční hrou, souboji strávíš opravdu třeba 3/4 (ne-li mnohem víc) času. Proto souboje zmiňuji.
Na srovnání obsahových stránek bych musel mít sérii BG v živější paměti. Možná se k tomu tématu vrátím, až znovu rozehraji BG sérii, ale po čtyřech letech BG abstinence se prostě do takového srovnání nechci pouštět.
Čtu konfrontaci nad DAO a obě strany mají zajímavé i naprosto nemístné argumenty. Každopádně oba poslední komentáře se mi líbí a tak dávám dva plusy.
@Sinister (28.05.2012 21:01): pro mně nejsou boje zas tak důležitou složkou, takže je sice zmiňuji, ale nepřikládám jim u žádné ze zmíněných her takovou důležitost. Jinak jsi to hezky shrnul.
@Fingon (28.05.2012 20:34): Je to hezké a určitě oceňuji, že se snažíš osvětlit svůj pohled na hru. Nicméně o duchovním nástupnictví jsem se nedozvěděl nic (teď bych nerad, abys cokoli, co dále napíšu, považoval za pejorativní vůči tvé osobě).
Vidíš duchovní nástupnictví v tom, že se DA:O snaží být temnější než série BG? Respektive, že nástupnictví spočívá v tom, že trendem série BG bylo postupné 'ztemnění' děje a prostředí?
To přece není žádné duchovní nástupnictví. Pro svou úvahu by sis měl vytyčit, co dělalo sérii Baldur's Gate osobitou a co z ní učinilo kult.
Nemalý podíl na tom mají silně taktické souboje podle pravidel D&D - to je přece naprosto zásadní rozdíl od generických potyček, které známe z DA:O (a možnost zapauzovat taktiku nedělá). Ostatně i nejpitomější souboj s Xvirty (nebo jak se ti rádoby šmoulové jmenovali) v jejich malé vesničce byl jiný kvůli rozestavaní vesnice, kdy se na tebe hrnulo spoustu slabých nepřátel - ve vyšších počtech byla chyba je podcenit; podobně to platí třeba i o Pevnosti Gnollů, kde bylo klíčem k úspěchu přilákat je ke schodům či užšímu cimbuří a masakrovat je v menších počtech atd. DA:O nabízí přepadové souboje s teleportací (Bossové a subbossové) nebo generické vyvražďování skupinek ve zcela nenápaditých lokací, kde terénních nerovností, překážek apod. prakticky nemůžeš využít - mnohdy i proto, že tam prostě nejsou (až na některé výjimky, které působí extrémně účelově).
Další věcí je, že série BG využívala světy víceméně předvytvořené - což by mohlo leccos vypovídat o tvůrcích (Mass Effect, jakkoli jej mám rád, je extrémně podobný, až okopírovaný vesmír Star Wars, Dragon Age je Zaklínač s Písní ledu a ohně). V těchto světech, narozdíl od DA:O, nemuseli vymýšlet prakticky nic moc nového - protivníci i klasická soubojová vata tu byla před nimi, i proto byli protivníci tak zajímaví a variabilní. Na druhé straně DA:O nabízí naprosto nesourodé lokace a v zásadě tři druhy protivníků - lidi (a jejich fantasy deriváty), zvířenu a zplozence (s malým výletem do zombie + ty draci) - a na všechny použiješ stejnou taktiku.
Logiku rozhovorů z prvního BG a DA:O nechci srovnávat právě kvůli tomu postupujícímu ztemnění, o kterém se zmiňuješ, kromě toho nemám z BG v paměti žádný - každopádně ale můžeme srovnat skutečnost, že od lidí v BG ses dozvěděl, co potřebuješ, zbytek sis domyslel podle vodítek a dojmů, čímž odpadla teoretická zfušovanost. V DA:O na tebe postavy nebo kodex všechno vychrlí a já jako hráč jsem se musel někdy pousmát, někdy se plácnout do čela, že to jako scénárista prostě nemůže myslet vážně.

Já mám představu, jak bychom duchovní nástupnictví mohli interpretovat - Baldur's Gate byla jedna z mála a jedna z prvních her, která porušila dogma RPG=dungeon, čímž se otevřela mnoha hráčům - což mnozí mohou brát tak, že došlo ke zjednodušení minimálně ve formě uvolnění představivosti (narozdíl od dungeonů vidím rozestavení postav apod.). V zásadě bychom mohli říct, že Baldur's Gate nechalo RPG jaksi zmasovět, přesto ponechala RPG atributy tam, kde mají být (totéž platí třeba pro Fallout), čímž předznamenalo společně s dalšími podobnými hrami jistou evoluci žánru.
Pokud přistoupíme na to, že tohle je poselství Baldur's Gate (ta evoluce) a Bioware se nám snažilo naznačit, že DA:O se díky svému otevření masám (jak jsi vypozoroval a poznamenal) stane měřítkem pro další fantasy RPG - no, tak to potěš koště.
@konvice (28.05.2012 20:49): Milá Konvice, možná tě překvapím, ale taky jsem hrál všechny hry od Black Isle Studios. Ostatně Bioware pracovalo už na prvním BG, tak jaképak přihřívání polívčičky. Baldur's Gate III původně měl být, ale zkrachovalo Interplay a postupně šlo všechno do kytek - Torn (i když tam prý proto, že si developeři nevěděli rady s 3D), Fallout 3/Van Buren i BGIII. Z licence nakonec vznikla ještě konzolová Dark Aliance a pak vypršela, následně ji od Wizards of the Coast získali tvůrci Dragonshardu, Demon Stone pak i Daggerdale. Bioware se přesunulo od fantasy ke sci-fi a pak už je přestalo dělat licencované hry a založili si postupně tři franšízy - Jade Empire, Mass Effect a Dragon Age. A pak je schlamstlo EA.
@Fingon (28.05.2012 20:39): Tvůj názor tvůj komentář, zajímavý, respektuji ho jen ti ukážu ten můj zvrhlý :D
Já jen se dovolím ti upřesnit, proč Biowárek hru oznámil jako nástupce BGII a ne jako neverwinteru, je to proto, že měl větší komerční úspěšnost a byla více zaryta do podvědomí hráčů. Dále BGII není prací bioware, ale převážně black isles studios, bioware si tam jen přihříval polívčičku a učil se, co mě k tomu vede? hrál jsem všechny hry od Black isles a můžu říct že BG je jen jejich rukopis, Black isles byl v té době pojem bioware? co to je za sračku(zeptali by se tě hráče svýho času) trošku mě tedy uráží že vyzvihuješ zásluhy nul(v té době). Dragon age, proto já osobně nedokážu považovat za nástupce, není tam rukopis Black isles, nemá to s tou hrou nic spolenčného a pro mě už jen nemůže být nástupcem také protože nepokračuje v linii DnD, přišli se svým systémem, který je vážně v herní praxi hodně slabý. a musím zopakovat že BG není prací biowaru, chápu že teď se na tom snaží bazírovat, ale proč tedy něudělali BG III? nebude to tím že nemají licence ? :)
Tak jsem to sepsal a jsem zvědavý na reakce. Prostě tam to spirituální následovnictví vidím a cítím. Jinak první Mass Efect me wzal u srdce víc, asi mám sci-fi radši a Bioware své inspirace sežvýkalo v tamtom případě daleko lépe.
@Sinister (28.05.2012 20:23): EA se tak zkurvilo, protože se zkurvit chtělo. Oni jsou prostě herním ekvivalentem producentů Hollywoodských rodinných komedií. Frčí draci, kozy a krev a tak EA vydalo Dragon Age a teď nás bude každé dva roky zásobovat novým dílem. Ona se totiž najde spousta lidí, kteří si to koupí, protože hratelné to je a furt se o tom mluví. Já asi taky, ale jen do té doby, dokud budu mít čas hrát herní béčka...

A Bioware k nim šlo dobrovolně - neměli žádného silného vydavatele a navíc málokdo má koule na to chcípnout se ctí.
@Sinister (28.05.2012 20:23): jak říkám ja Ea není vývojářská herní firma ale replikantská(stejně jako ubohoučký blejtzard), jen replikuje a parazytuje na osvědčeních herních mechanismem a titulech ea s celou x řadou need for speed je spíš k pláči než k smíchu, hnus a šit :D. Aha tak jsem tě jen špatně pochopil :) taky mě zajímá co jej k tomu vede k jeho názoru a už se těším až to tu na nás vyprskne :)
@konvice (28.05.2012 20:13): Neměl jsem namysli důkaz jako takový, to ne. Podle mě je názor syntézou poznání několika prvků a jejich zhodnocení podle vlastního estetického, etického, whatever cítění. A mě zajímá, jaké konkrétní prvky ho vedou k tomuto názoru :)
Nejvtipnější a nejtragikomičtější je, že EA dokázala zkurvit i sama sebe. Stačí se podívat na sérii Need For Speed, s níž to jde od desíti k pěti (a pro níž jsem měl ještě donedávna speciální slabost).
@Fingon (28.05.2012 18:19):

@Sinister (28.05.2012 18:13): Já zas nevím proč by to musel podepírat, je to prostě jeho názor, názor nemusí být nutně zatížen nějakým důkazným břemenem. Lépe by spíše byla formulována otázka, v čem vidíš to nástupnictví a odpověď na to mě taky zajímá a to čistě ze zvědavosti.
Jinak ten tvůj komentář k Jack Darkovi, krásná práce plně s tebou souhlasím :D
Ea posralal a zkurvila každé studio, které se ji dostalo pod hnáty.
@Jack_Dark (28.05.2012 19:35): Kdyby to Bioware nepřehypovali podobnou nesmyslnou rétorikou, která je finálnímu produktu vzdálená asi jako banán parní lokomotivě, opravdu by se v tom nikdo moc nešťoural - resp. by nebyl důvod, protože by povážlivě ubylo fanboyů.
Takže si Bioware hodili posraný klacek do zelí a je to jenom jejich problém. Počítám, že v následujících letech se budou muset vyrovnat s mnohem pádnější kritikou. Obzvlášť pod křídly EA, která jim ten posraný klacek mileráda vyndá ze zelí a vyšťourá ústní dutinu Bioware.