@Richmond (05.10.2016 12:53): Viz níže.
Diskuze
@Jab (05.10.2016 12:49): Samozřemě!
@Richmond (05.10.2016 12:40): Děláš si ze mě legraci, viď?
Pokud ne, tak si ty sám projeď ty diskuze na RPGhrách a až potě mi něco vyčítej. Vrátil jsem se k nim z pokusu o vtip, Ringo si očividné nevzpomněl. Já he připomenul a posléze se i omluvil.
Ringo tak má houby důvod dále nereagovat a ty mu nemusíš, při vší úctě, dělat plačku.
Pokud ne, tak si ty sám projeď ty diskuze na RPGhrách a až potě mi něco vyčítej. Vrátil jsem se k nim z pokusu o vtip, Ringo si očividné nevzpomněl. Já he připomenul a posléze se i omluvil.
Ringo tak má houby důvod dále nereagovat a ty mu nemusíš, při vší úctě, dělat plačku.
@MickTheMage (05.10.2016 09:52): Dohrál jsem oba Grimrocky na nejtěžší obtížnost (pravda, mapy jsem si nedělal), tak doufám, že se mohu vyjádřit :) Ono tady není moc, co prodiskutovávat či obhajovat. Těžko dojít ke konsensu, když někdo má rád souboje v BG a jiný preferuje souboje v Dark Sun. Někdo má radši dungeonovský pohled z první osoby, jiný preferuje isometrii. Někdo rád řeší zapleklité puzzly, hádanky, přemýšlí nad mapou a jiného tyto věci dorazují od ponoření se do příběhu a sledování propracovaných vztahů v partě nebo romancí. Pak se vytasit s termínem "evoluce" znamená procházet se minovým polem :)
JE BG mainstream? No na to neumím odpovědět. Asi spíš nikoliv. Já ale pořád mám spojené tyhle hry s určitým odklonem od tehdy převažujícího typu cRPG. A tím nemyslím jen ty lobotomické dungeony, protože spousta her tam prostě zařadit nelze i když dungeony obsahují (Amberstar/Ambermoon, Ultimy, Wizardry 7,Magic Candle...). Tenkrát jsem to netušil, dnes mi to přijde, jako že právě ohromná popularita baldursovek postupně zatlačila do zapomnění rpg, kde je hráč nucen udělat něco víc. Pokud má být BG evoluční krok od goldboxů, pak jsem já (bohužel pro mě) zůstal ve slepé větvi, protože ač mě BG1/IDW1/PST bavilo (viz moje celkem slušné hodnocení zde na DH), nepovažuji je za TOP díla (PS:T ano, byť kvůli něčemo trochu jinému, co spíš patří do adventurního žánru).
Od doby dohrání Pool of Radiance čekám, kdy někdo přijde s podobným konceptem jako měly goldbox hry, přičemž zachová pohled z první osoby. Že zachová a ideálně ještě vytříbí 2D souboje. Že to klidně hodí do nějakého modernějšího hávu, ale hlavně ne romance v partě, rozdávání dárečků, cutscény atd. Se vší úctou to BG se svou rodinou nejsou a Pilíře taky ne. Doufám, že nemusím dodávat, že vše je dle mého názoru :)
Jinak se mi potvrdilo, že tu krutě chybí žánrové diskuse!
@Jab (05.10.2016 08:14): Tvé rádoby štiplavé poznámky o gerontech mi přijdou laciné (nevím proč, možná to bude tím věkem, který se už nepřijemně blíží tomu gerontskému. Sakra, to jsem nechtěl zjisti! :(
@Tarhiel (05.10.2016 09:26): A ty bys měl chutě obhajovat názor po té nabobské reakci? :)
JE BG mainstream? No na to neumím odpovědět. Asi spíš nikoliv. Já ale pořád mám spojené tyhle hry s určitým odklonem od tehdy převažujícího typu cRPG. A tím nemyslím jen ty lobotomické dungeony, protože spousta her tam prostě zařadit nelze i když dungeony obsahují (Amberstar/Ambermoon, Ultimy, Wizardry 7,Magic Candle...). Tenkrát jsem to netušil, dnes mi to přijde, jako že právě ohromná popularita baldursovek postupně zatlačila do zapomnění rpg, kde je hráč nucen udělat něco víc. Pokud má být BG evoluční krok od goldboxů, pak jsem já (bohužel pro mě) zůstal ve slepé větvi, protože ač mě BG1/IDW1/PST bavilo (viz moje celkem slušné hodnocení zde na DH), nepovažuji je za TOP díla (PS:T ano, byť kvůli něčemo trochu jinému, co spíš patří do adventurního žánru).
Od doby dohrání Pool of Radiance čekám, kdy někdo přijde s podobným konceptem jako měly goldbox hry, přičemž zachová pohled z první osoby. Že zachová a ideálně ještě vytříbí 2D souboje. Že to klidně hodí do nějakého modernějšího hávu, ale hlavně ne romance v partě, rozdávání dárečků, cutscény atd. Se vší úctou to BG se svou rodinou nejsou a Pilíře taky ne. Doufám, že nemusím dodávat, že vše je dle mého názoru :)
Jinak se mi potvrdilo, že tu krutě chybí žánrové diskuse!
@Jab (05.10.2016 08:14): Tvé rádoby štiplavé poznámky o gerontech mi přijdou laciné (nevím proč, možná to bude tím věkem, který se už nepřijemně blíží tomu gerontskému. Sakra, to jsem nechtěl zjisti! :(
@Tarhiel (05.10.2016 09:26): A ty bys měl chutě obhajovat názor po té nabobské reakci? :)
@Ringo (05.10.2016 07:40): Ako clovek co za posledne dva roky (2015-2016) dokoncil (niektore znova po rokoch) styri goldbox hry... nemas hrat moderne hry na easy, ak sa ti zdaju lahke :) IE hry su evolucia - vo vetve Goldbox - Darksun - Infinity. Ci uz je "vynalez" real-time subojov dobry napad, to uz je zase na inu debatu. Co vsak nemeni nic na fakte, ze Goldbox hry su i dnes uzasne chytlave hry. Ostatne, nie je to tak davno co som napisal, ze by tento koncept pokojne mohol fungovat i dnes.
Ak uz tu chces machat mainstreamom, tak ano, moderne Bioware hry (a ich klony) su priklonom k masovemu trhu. Ale IE hry k tomu este rozhodne maju daleko.
Ked uz sa bavime o dedicstve minulosti. Pillars of Eternity su krasnym prikladom. Dokonca to ich rozsirenie hodne pripomina Icewind Dale. Aspon v nalade. Okrem toho, to tiez nie je uplne jednoducha hra. Serpent in the Staglands, dalsi krasny priklad, Knights of the Chalice, Antharion a tak dalej. Ich "problem" vsak je, ze su to vsetko v podstate retro hry. Moderny nahlad na tieto system sa niekto ani nepokusil stvorit. Otazka je, ci je to vlastne treba?
Ak uz tu chces machat mainstreamom, tak ano, moderne Bioware hry (a ich klony) su priklonom k masovemu trhu. Ale IE hry k tomu este rozhodne maju daleko.
Ked uz sa bavime o dedicstve minulosti. Pillars of Eternity su krasnym prikladom. Dokonca to ich rozsirenie hodne pripomina Icewind Dale. Aspon v nalade. Okrem toho, to tiez nie je uplne jednoducha hra. Serpent in the Staglands, dalsi krasny priklad, Knights of the Chalice, Antharion a tak dalej. Ich "problem" vsak je, ze su to vsetko v podstate retro hry. Moderny nahlad na tieto system sa niekto ani nepokusil stvorit. Otazka je, ci je to vlastne treba?
@Ringo (05.10.2016 08:55): A teraz sa do diskusie zapojím aj ja a toto, čo píšem, nepíšem so zámerom rýpať: nezdá sa Ti, že práve toto je arogantné? Bohorovne si povedať svoj názor, a nemať chuť si ho obhájiť? Proste povedať, že to tak je, ale nemať chuť o tom diskutovať?
Vieš, či náhodou už nie si na hry príliš starý (je jedno, či máš o rok viac ako ja, alebo o 15 menej, ide o názory), keď Infinity engine hry sú pre Teba mainstream - dneska a aj vo svojej dobe všeobecne považované za kvalitné a určite nie mainstreamové (mainstreamový je Fallout 3 ;)) - a jediné správne hry sú tie Goldboxové?
Vieš, či náhodou už nie si na hry príliš starý (je jedno, či máš o rok viac ako ja, alebo o 15 menej, ide o názory), keď Infinity engine hry sú pre Teba mainstream - dneska a aj vo svojej dobe všeobecne považované za kvalitné a určite nie mainstreamové (mainstreamový je Fallout 3 ;)) - a jediné správne hry sú tie Goldboxové?
@Ringo (05.10.2016 08:55): Co jsem psal bylo ad hominem, ale myšleno to bylo z legrace. Vysvětlil jsem to záhy a následně se ti i omluvil, když si to nepřijal.
A píšeš opravdu to stejné a "naváželi" se do tebe všichni a ty zase do všech. Přesto ses nikdy neurazil a nebral ses tak vážně jako teď. A proto ses později sešel se všemi v další diskuzi, kde jsme si třebas zase všichni společně dělali legraci z toho cápka (delosombres to byl?), z něhož se nakonec vyklubal davův spolužák tuším ze základky.
Nevím, čím si za posledních cca deset let prošel, ale asi to nebylo nic příjemného, když ses tak zakopal do své ulity. Btw věk přes třicet tu má řada lidí včetně mě. To ti žádnou exkluzivitu nedává. Ani to, že si u RPG her již řadu let. Také se těžko mohu dožadovat respektu na základě toho, že jsem adminoval kdysi mamutí weby baldursgate.cz a sigil.cz. Tak se prosím přestaň brát tak vážně a zařaď se.
A píšeš opravdu to stejné a "naváželi" se do tebe všichni a ty zase do všech. Přesto ses nikdy neurazil a nebral ses tak vážně jako teď. A proto ses později sešel se všemi v další diskuzi, kde jsme si třebas zase všichni společně dělali legraci z toho cápka (delosombres to byl?), z něhož se nakonec vyklubal davův spolužák tuším ze základky.
Nevím, čím si za posledních cca deset let prošel, ale asi to nebylo nic příjemného, když ses tak zakopal do své ulity. Btw věk přes třicet tu má řada lidí včetně mě. To ti žádnou exkluzivitu nedává. Ani to, že si u RPG her již řadu let. Také se těžko mohu dožadovat respektu na základě toho, že jsem adminoval kdysi mamutí weby baldursgate.cz a sigil.cz. Tak se prosím přestaň brát tak vážně a zařaď se.
@Jab (05.10.2016 08:44): já normálně píšu své názory, jestli se s někým někde hádám nebo hádával jsem se, tak s takovýma jako ty, kteří nepřišli diskutovat o názoru, ale rovnou se navážet osobně. Máš pravdu, že teď už mám nějaký věk. Věk na to takové velkoryse přehlížet;-) Nemám už nějak zapotřebí se už o svém názoru dohadovat, řeknu jej a mysli si co chceš.
@Ringo (05.10.2016 08:37): Jestli jsem tě urazil, tak to se omlouvám. Neměl jsem to v úmyslu. Myslel jsem to jen jako popíchnutí vzhledem ke všem těm diskuzím i hádkám, co jsme spolu vedli cca před deseti lety. Resp. ty ses tenkrát dohadoval prakticky se všemi na RPGhrách, co si vzpomínám. ;)
@Jab (05.10.2016 08:22): Trolly krmit nehodlám...
@Ringo (05.10.2016 08:15): Já si dělal legraci. Piš ráno až potom, co si dáš kakavíčko a loupáček, jinak seš strašně nerudnej. :)
Btw než otočíme kolečko, nechceš se podívat na RPGhry na všechny ty diskuze, co jsme tam vedli, a přijít s něčím novým? Páč fakt nepíšeš nic nového a že si přestal hrát RPG po roce 1995 (pokud nejde o dungeony) fakt moc nesvědčí o tom, že víš, o čem mluvíš. Což ostatně potvrzuješ opět tou Diablo berličkou a to přesto, že v téhle diskuzi mu nikdo ďáblova advokáta nedělal.
Btw než otočíme kolečko, nechceš se podívat na RPGhry na všechny ty diskuze, co jsme tam vedli, a přijít s něčím novým? Páč fakt nepíšeš nic nového a že si přestal hrát RPG po roce 1995 (pokud nejde o dungeony) fakt moc nesvědčí o tom, že víš, o čem mluvíš. Což ostatně potvrzuješ opět tou Diablo berličkou a to přesto, že v téhle diskuzi mu nikdo ďáblova advokáta nedělal.
@Jab (05.10.2016 08:14): a umíš se bavit normálně nebo ti jde jen o to urážet druhé?
@Ringo (05.10.2016 07:40): Ježkovy voči, co tu zase dělá tahle vykopávka... Píšeš ty samé geront kecy jako před deseti lety. Naštěstí se alespoň dostáváš do věku, kdy si to můžeš dovolit. :)
když už jste tu porovnávali Gold Boxy a Infinity hry (BG, IWD), tak podle mě jsou Gold Boxy více hard core a užijí si je hráči typ u pařan, který k tomu sedne, píše tuny poznámek, kreslí mapy a tak nějak si to užívá jako opravdový dračák a tou hrou více méně žije. BG a IWD byly spíše laděny komerčně na široký okruh lidí a bylo jedno, jestli takový hráč sedne k compu a rozjede si nějaké formule, 3D střílečku, Diablo nebo nakliká partu 6 postav v BG a bude mít najednou pocit, že hraje tu nejsložitější hru na světě a najednou bude mít pocit, že ta hra po něm něco i trochu vyžaduje, přitom mu na to stačí jedna ruka a dva prsty, aby mohl klikat myší, což ho pochopitelně zaujme. Ale strčte takovému hráči pod ruku Gold Box a bude se jen vytáčet, jakou to nemá pařezovou prehistorickou grafiku a že tohle už přece v dnešní době nemůže nikdo hrát. Jestli je něco evoluce oproti Gold Boxům, tak to je Dark Sun. Já osobně Infinity hodnotím jako úkrok stranou.
No tak když je to všechno tak obtížně porovnatelné, tak proč si do diskuze to porovnávní přinesl tou citací Runeteka? Já doufal, že se budeš chtít dohadovat a ty hnedle začneš couvat a dělat kompromisy. S tebou nejni žádná legrace. :P
@Jab (04.10.2016 07:05): Já neporovnávám Dark Souls a dungeony stran boje, jen říkám, že v rámci RPG je dost navzájem obtížně porovnávatelných subžánrů, jak napříč časem (dungeony vs isometrická RPG), tak zhruba ze stejné doby, ale s diametrálně odlišným přístupem.
Dark Souls mají s dungeony společnou právě tu spartánskost, minimum rozhovorů, animací atd., prostě vržení do světa a starej se jak umíš. Když se podíváš na to, čím autoři Dark Souls začínali, tak to bude možná pochopitelnější. Začínali vyloženě western-like dungeony (série King's Field, série Shadow Tower, Eternal Ring) a v Demon's Souls / Dark Souls jde tento vliv pořád hodně vidět, byť se nejedná o first person věci a už jsou v lecčems jiné.
Když mluvíš o herní esenčnosti jako součástí kritiky, tak to je právě ono. Přesbě to, co považuješ za zápor, považují naopak mnozí za klad :-) Protože co se týče třeba rozhovorů, tak jsem nenarážel na kvalitu, ale na jejich pouhou přítomnost. Občas chci jen hrát a nebýt u hraní zdržován rozhovory bez ohledu na jejich kvalitu. Chci si pojmenovat postavy v partě a sám si do nich projektovat osobnost místo toho, aby totéž provedli autoři (bez ohledu na to jak kvalitně).
Dark Souls mají s dungeony společnou právě tu spartánskost, minimum rozhovorů, animací atd., prostě vržení do světa a starej se jak umíš. Když se podíváš na to, čím autoři Dark Souls začínali, tak to bude možná pochopitelnější. Začínali vyloženě western-like dungeony (série King's Field, série Shadow Tower, Eternal Ring) a v Demon's Souls / Dark Souls jde tento vliv pořád hodně vidět, byť se nejedná o first person věci a už jsou v lecčems jiné.
Když mluvíš o herní esenčnosti jako součástí kritiky, tak to je právě ono. Přesbě to, co považuješ za zápor, považují naopak mnozí za klad :-) Protože co se týče třeba rozhovorů, tak jsem nenarážel na kvalitu, ale na jejich pouhou přítomnost. Občas chci jen hrát a nebýt u hraní zdržován rozhovory bez ohledu na jejich kvalitu. Chci si pojmenovat postavy v partě a sám si do nich projektovat osobnost místo toho, aby totéž provedli autoři (bez ohledu na to jak kvalitně).
@Phoenix (03.10.2016 23:13): Každým dalším porovnáním jenom škodíš další hře. Jako srsly? Dávat do souvislosti kombat u Dark Souls a klikání na ikonu meče v dungeonech... A oboje prý je esence hratelnosti... Ale ok, přímé porovnání máš pak u dungeonů jen s IE hrami. Tak dejme tomu... Ta herní "esenčnost" dungeonů byla koneckonců součástí mé kritiky.
Že se ti dnes mnohé NPC jen potřebují vyplakat neznamená, že tak činí všechny. A já tenhle citový doják nikdy ani neoceňoval. Ale fakt si nepamatuji na vylévání srdíčka u Ignuse, Morteho a řady dalších. Rozhodně mi přijde nespravedlivé dávat do souvislosti propracovanou osobnost s citovým vyděračstvím.
Jo ty hry co uvádíš dole bych si musel googlovat. Pro znalce Adamse je ale raději zahrnu do svého pole PNJ. ;)
Že se ti dnes mnohé NPC jen potřebují vyplakat neznamená, že tak činí všechny. A já tenhle citový doják nikdy ani neoceňoval. Ale fakt si nepamatuji na vylévání srdíčka u Ignuse, Morteho a řady dalších. Rozhodně mi přijde nespravedlivé dávat do souvislosti propracovanou osobnost s citovým vyděračstvím.
Jo ty hry co uvádíš dole bych si musel googlovat. Pro znalce Adamse je ale raději zahrnu do svého pole PNJ. ;)
@Jab (03.10.2016 22:24):
Ono se to asi nedá příliš srovnávat, takže bych osobně nesouhlasil s tím "dáváte na odiv", protože považuju za klasiku jak Dungeon Mastera, tak Planescape Torment nebo Baldury. Na jedné straně máš čtverečkový dungeon, který vnímáš "z vlastního pohledu" proti isometrii, která je vždycky "tak trochu strategie" a "nejsem tam dole". Já mám třeba díky tomu v dungeonech vždycky větší pocit ponoření do hry proti jakémukoli RPG, co se z vlastního pohledu nehraje.
V dungeonech je příběh ve hře na dva řádky (a v manuálu třeba na deset, ale kdo by to četl, že), v isometrických RPG příběh rozvíjí spousta dialogů. Nicméně srovnáváš asi do jisté míry nesrovnatelné. Dungeon Master vyšel na Atari ST už v roce 1987 a na PC o dva roky později a zabral necelé jedno mega, proti tomu třeba Baldury jsou řádově tisíckrát větší (takže tam může být spousta animaček, rozhovorů, hudby a namluvení postav atd.). Pokud bys chtěl srovnání z jiného soudku (ale stejné principielně), tak postav vedle Witchera 3 Dark Souls (příběhová věc vedle spartánské esence hratelnosti).
Co když někdo (jako já) nehraje RPG v prvé řadě kvůli povahám družiníků, příběhu nebo rozhovorům, ale čistokrevné (žádnou "omáčkou" nepřerušované) hratelnosti? Vytýkat dungeonům, že nemají košatý příběh a družiníci nepotřebují řešit s hlavním hrdinou své zpackané životy má asi stejný smysl jako proklínat Baldury za to, že se v nich nechodí "po čtverečkách". Zkrátka jinej sport.
A BTW, to kopání do mrtvoly nebude zase tak žhavé: Dungeon Kingdom: Sign of the Moon, StarCrawlers nebo The Deep Paths: Labyrinth Of Andokost (o nemálo nedávno vyšlých věcech typu Zavix Tower nemluvě).
Ono se to asi nedá příliš srovnávat, takže bych osobně nesouhlasil s tím "dáváte na odiv", protože považuju za klasiku jak Dungeon Mastera, tak Planescape Torment nebo Baldury. Na jedné straně máš čtverečkový dungeon, který vnímáš "z vlastního pohledu" proti isometrii, která je vždycky "tak trochu strategie" a "nejsem tam dole". Já mám třeba díky tomu v dungeonech vždycky větší pocit ponoření do hry proti jakémukoli RPG, co se z vlastního pohledu nehraje.
V dungeonech je příběh ve hře na dva řádky (a v manuálu třeba na deset, ale kdo by to četl, že), v isometrických RPG příběh rozvíjí spousta dialogů. Nicméně srovnáváš asi do jisté míry nesrovnatelné. Dungeon Master vyšel na Atari ST už v roce 1987 a na PC o dva roky později a zabral necelé jedno mega, proti tomu třeba Baldury jsou řádově tisíckrát větší (takže tam může být spousta animaček, rozhovorů, hudby a namluvení postav atd.). Pokud bys chtěl srovnání z jiného soudku (ale stejné principielně), tak postav vedle Witchera 3 Dark Souls (příběhová věc vedle spartánské esence hratelnosti).
Co když někdo (jako já) nehraje RPG v prvé řadě kvůli povahám družiníků, příběhu nebo rozhovorům, ale čistokrevné (žádnou "omáčkou" nepřerušované) hratelnosti? Vytýkat dungeonům, že nemají košatý příběh a družiníci nepotřebují řešit s hlavním hrdinou své zpackané životy má asi stejný smysl jako proklínat Baldury za to, že se v nich nechodí "po čtverečkách". Zkrátka jinej sport.
A BTW, to kopání do mrtvoly nebude zase tak žhavé: Dungeon Kingdom: Sign of the Moon, StarCrawlers nebo The Deep Paths: Labyrinth Of Andokost (o nemálo nedávno vyšlých věcech typu Zavix Tower nemluvě).
@Phoenix (03.10.2016 18:00): Já si pamatuji na hádanky v prvním i druhém BG. V BG třebas v souvislosti s šílenstvím kpt. Brage, nějaké tuším byly v TotSC (hlavně v podzemí Durlagovy věže), v BG 2 tvoří 3/4 Spellholdu. Jsou ale i v chrámu u Umar Hills, ve městě elfů (jak potřebuješ ten medailon), v podzemí pod Athkatlou, ve městě Sahuiginů (s těmi impy). Nemálo jich je i ve Watchers Keep. Určitě bych si vzpomněl i na další. S tou absencí to tedy nepřeháněj. Třebas že musíš mít konkrétní drahokam v inventáři, abys se dostal do sídla Rune Assassinů mi přijde asi jako stejně logická hádanka, jako to patro v Dungeon Masterovi s plošinami (tzn. logika v tom není :)).
Jinak Fallout měl pár skillů. IE hry jich měly méně, ale ne o tolik moc. Zloděj jich má v BG2 stále tři p.dele. Imho v posledku ne o moc méně, než ve Falloutech. Nadto je to jiný systém jen, co by se ve Falloutu řešilo skillem, se tady řeší čarováním. Ale ne že by ty skilly nešly i tak. Ukázaly to koneckonců další D20 a DnD hry jako KotOR, NWN2 atp. V PST pak namísto skillů v tuně dialogů používáš základní vlastnosti.
Aniž bych chtěl zase kopat do mrtvoly (čut, ehm), tak pro mě byly dungeony prázdnými nudnými chodbami s generickými nepřáteli, hádankami na principu pokus/omyl (logického uvažování při jejich řešení bylo třeba vskutku pomálu), charaktery bez charakterů a příběhu na dva řádky. Až mě uráží, že takové hry tu dáváte občas na odiv proti IE hrám, kde se autoři pitvali s každým pixelem. Existují samozřejmě čestné výjimky (třebas ten Betrayal at Krondor), ale ta "linie" Dungeon Master, EoB a řada další (vč. bohužel i Isharů) opravdu jede jen v základní črtech všeho. Od příběhu, soubojů (i kdybyste stokrát učůrávali z Oh Ew Ra či jak to bylo) až po povahy "družníků". Přijde mi podivné, že to nevidíte.
Jinak Fallout měl pár skillů. IE hry jich měly méně, ale ne o tolik moc. Zloděj jich má v BG2 stále tři p.dele. Imho v posledku ne o moc méně, než ve Falloutech. Nadto je to jiný systém jen, co by se ve Falloutu řešilo skillem, se tady řeší čarováním. Ale ne že by ty skilly nešly i tak. Ukázaly to koneckonců další D20 a DnD hry jako KotOR, NWN2 atp. V PST pak namísto skillů v tuně dialogů používáš základní vlastnosti.
Aniž bych chtěl zase kopat do mrtvoly (čut, ehm), tak pro mě byly dungeony prázdnými nudnými chodbami s generickými nepřáteli, hádankami na principu pokus/omyl (logického uvažování při jejich řešení bylo třeba vskutku pomálu), charaktery bez charakterů a příběhu na dva řádky. Až mě uráží, že takové hry tu dáváte občas na odiv proti IE hrám, kde se autoři pitvali s každým pixelem. Existují samozřejmě čestné výjimky (třebas ten Betrayal at Krondor), ale ta "linie" Dungeon Master, EoB a řada další (vč. bohužel i Isharů) opravdu jede jen v základní črtech všeho. Od příběhu, soubojů (i kdybyste stokrát učůrávali z Oh Ew Ra či jak to bylo) až po povahy "družníků". Přijde mi podivné, že to nevidíte.
@MickTheMage (03.10.2016 20:35): kurnik, tak proc se namahali s tema cluebookama?! :-) nevim, jestli jsou precenovany, ja hral goldboxy az po Infinit hrach a bavil se u nich vic, ale to bude uz ciste subjektivni vec. Je ale fakt ze mam obecne pro SSI slabost a to jsem od nich zdaleka nehral vse. Horsi je, ze vubec nemam chut na druhe dily BG nebo IWD. Ta nedavna zkusenost s BG:EE mne uplne zaskocila.
@Richmond (03.10.2016 19:39): PS:T sa dal prejst bez subojov, to sa nepocita ;) Zakys v Pool of Radiance? Nope. Jo a to, ze su tahove suboje vzdy lepsie ako RT, o tom sa hadat nemusime. Ale vseobecne je to precenovanie starsich serii. Su sice dobre az vynikajuce, ale zas sa od Infinity hier tolko nelisili. Teraz hlavne hovorim o SSI goldbox a Dark Sun linii D&D hier. Potom tu mame samozrejme druhy typ hier, dungeonov (Dungeon Master linia), kde to bolo trochu inak. Tiez to, ale nie je pravidlo. :)
@Phoenix (03.10.2016 17:09): Dobře jsi shrnul to, co shrnul Runetek a co si myslím i já :)
@MickTheMage (03.10.2016 16:31): Hm, tys nezskysnul v Pool of Radiance?! Respekt! Já tedy bez návodu měl móc těžký chvilky. Puzzly tam nebyly, to je fakt. Jenže u BG/IWD/PS:T jsou souboje, které mě moc nebaví, zatímco v goldbox hrách je to o světelný roky lepčejší a zábavnější :) A navíc ty questy třeba v PoR byly moc zajímavé a pěkně udělané. Za určitě o fous lepší hra než BG1.
@Jab (03.10.2016 17:24): Určitě Baldury nebudou první, které kladly důraz na "průzkum a boje". V Krondoru jsou ještě pořád třeba hádanky, na druhou stranu rozhodně více než tehdejší konkurence kladl důraz na složení party (třeba její obměňování v různých kapitolách).
Albion je IMHO stylově dost podobný JRPG (a jistě i Amberstar/Ambermoon). Někde jsem četl dokonce úvahu, jestli BG není ovlivněno právě JRPG (kladení důrazu na vztahy v partě, průzkum, boje a na druhou stranu právě absence hádanek).
Fallout s BG spojuje zmiňovaná absence hádanek, ale zase tím, že vycházel z GURPS, tak klade důraz na řešení "problémů" pomocí skillů (což umožňuje třeba průchod hrou bez bojů, v BG/IWD to není možné).
Albion je IMHO stylově dost podobný JRPG (a jistě i Amberstar/Ambermoon). Někde jsem četl dokonce úvahu, jestli BG není ovlivněno právě JRPG (kladení důrazu na vztahy v partě, průzkum, boje a na druhou stranu právě absence hádanek).
Fallout s BG spojuje zmiňovaná absence hádanek, ale zase tím, že vycházel z GURPS, tak klade důraz na řešení "problémů" pomocí skillů (což umožňuje třeba průchod hrou bez bojů, v BG/IWD to není možné).
@Phoenix (03.10.2016 17:09): Btw tohle už je v Betrayal at Krondor třebas, který mi přijde citelně podobnější IE hrám než třebas EoB či Dungeon Masterovi. Hádám, že Albion v trendu pokračoval, ale ten jsem nehrál bohužel. Před IE hrami to dále šlo přes Fallout, který k RPG konečně přitáhl mě i mnohé další hráče. Samozřejmě dungeony jsem hrál dávno předtím (386ku jde měl k tome doma tuším od roku 1993), ale nikdy mě nechytly pořádně. Hrál jsem tenkrát první dva EoB, Ishar 2, Dungeon Master ATP. Dohrál jsem ale jen krátký Dungeon Hack či jak se to jmenovalo. Ishar 2 pak až pár let zpět.
@MickTheMage (03.10.2016 16:31): Runetek na dungeony.cz o BG
"Ovšem jednu malou výtku si neodpustím - a zároveň i jakési zamyšlení. Už delší dobu u nově vznikajících RPGček pozoruji (tak jako všichni) veliké odklonění od klasického bloudění, odkrývání pastí a nástrah, přemýšlení nad tuhými hádankami a logického odkrývání podzemí k přiklonění akce, chození po území a zase akce. V dnešních dungeonech už vlastně ani moc přemýšlet nemusíte - v podstatě jde jen o klasické odkrývání rozlehlého území spojené s boji s různými nepřáteli, případně plnění úkolů NPCček (rovněž jen dones/přines děravou botu, která byla ztracena u rybníka :-). Toto bohužel postihlo i Baldur's Gate - ne, že by tu nebyli pasti apod., ale jaksi to klasické odkrývání/boj/odkrývání/boj převažuje, a to až do té míry, že to může někoho znechutit. Nuže, verdikt? Kvalitní RPG hra, skvěle prezentovaná, dobře hratelná, s dobrými a zavedenými herními pravidly a také profesionálně naprogramovaná. Co vlastně chcete vic? (já bych prosil ty pasti, páky atd., ale promiňte, už mlčím :-)"
Baldury sice považuji za naprosto vynikající, nicméně od dřívějších RPG typu Beholderů se liší právě tím, o čem Runetek mluvil už tehdy.
"Ovšem jednu malou výtku si neodpustím - a zároveň i jakési zamyšlení. Už delší dobu u nově vznikajících RPGček pozoruji (tak jako všichni) veliké odklonění od klasického bloudění, odkrývání pastí a nástrah, přemýšlení nad tuhými hádankami a logického odkrývání podzemí k přiklonění akce, chození po území a zase akce. V dnešních dungeonech už vlastně ani moc přemýšlet nemusíte - v podstatě jde jen o klasické odkrývání rozlehlého území spojené s boji s různými nepřáteli, případně plnění úkolů NPCček (rovněž jen dones/přines děravou botu, která byla ztracena u rybníka :-). Toto bohužel postihlo i Baldur's Gate - ne, že by tu nebyli pasti apod., ale jaksi to klasické odkrývání/boj/odkrývání/boj převažuje, a to až do té míry, že to může někoho znechutit. Nuže, verdikt? Kvalitní RPG hra, skvěle prezentovaná, dobře hratelná, s dobrými a zavedenými herními pravidly a také profesionálně naprogramovaná. Co vlastně chcete vic? (já bych prosil ty pasti, páky atd., ale promiňte, už mlčím :-)"
Baldury sice považuji za naprosto vynikající, nicméně od dřívějších RPG typu Beholderů se liší právě tím, o čem Runetek mluvil už tehdy.
@MickTheMage (03.10.2016 16:31): Ešte bol medzistupeň v podobe enginu Dark Sun hier.
@Richmond (03.10.2016 14:33): "... zmizely zákysy, zmizely puzzly, hádanky, problémy..."
A kolko, ze si ich musel riesit v gold box hrach, napriklad? Infinity engine hry su svojim sposobom evolucnou vetvou prave gold box hier. Takze, ako? ;)
A kolko, ze si ich musel riesit v gold box hrach, napriklad? Infinity engine hry su svojim sposobom evolucnou vetvou prave gold box hier. Takze, ako? ;)
@90210 (03.10.2016 13:52): Jsme sice v jiný diskuzi, ale zrovna na questy v BG 1 mám podobný názor jako Richmond.
@90210 (03.10.2016 13:52): Rozpoložení si už nepamatuju, to je strašně let. Na BG1 mě ukrutně naštvalo omezení levelu postav, protože skoro celou poslední pětinu hry jsem trpěl a přál si konec hry :) Poslíčkování možná nebylo úplně největším problémem hry, ale rozhodně v porovnání s IWD1 je ho tam mnohem víc. Možná tě to překvapí, ale nejsem nějak velký fanda baldursovek obecně, pro mě to znamenalo (tenkrát) odklon od tehdejších cRPG, zmizely zákysy, zmizely puzzly, hádanky, problémy. Hru nešlo nedohrát, tenkrát jsem byl naštvanej, že to dělají pro malé děti :)) Dneska to vidm trochu jinak. Ale před pár měsíci jsem se schválně pustil do té rozšíření edice BG1 a po asi 10-12 lokacích jsem to vzdal, vůbec mě to nebavilo, i proto, že jsem si hodně věcí pamatoval (a to mám fakt špatnou pamě´t na dříve zahrané hry).
@Longin (02.10.2016 09:40): Pokud te nebavilo BG, tak asi nebudes mit moc rad tento typ RPG a vzhedem k tomu, ze je BG jedno z nejlepsich RPG vsech dob tak mozna ani RPG obecne. Tudiz nema vubec smysl zkouset IWD.
@ad142 (02.06.2016 16:09): To je mozna pravda, v podstate jsi sledoval cestu jeho lidske podoby a celkove to dost prispivalo tajemne a temne atmosfere cele hry.
@Richmond (02.10.2016 11:22): No tak zrovna prvni BG o poslickovani IMHO fakt neni, kdyz vynecham tutorial v Candlekeepu. Nehral jsi ho poprvy v nejakym blbym rozpolozeni? Nesral te tehdy nekdo, kdo zaroven o BG neustale mluvil a nekriticky ho vyzdvihoval? Kdyz si neco spojis s negativnimi emocemi, tak mas tendence na ty veci kritizovat kazdou 3,14covinu. Zrovna u tebe to moc nechapu, BG 1 je z dnesniho pohledu milnik mezi starymi CRPG a novymi RPG, ma neco z obojiho.
@ad142 (02.06.2016 16:09): To je mozna pravda, v podstate jsi sledoval cestu jeho lidske podoby a celkove to dost prispivalo tajemne a temne atmosfere cele hry.
@Richmond (02.10.2016 11:22): No tak zrovna prvni BG o poslickovani IMHO fakt neni, kdyz vynecham tutorial v Candlekeepu. Nehral jsi ho poprvy v nejakym blbym rozpolozeni? Nesral te tehdy nekdo, kdo zaroven o BG neustale mluvil a nekriticky ho vyzdvihoval? Kdyz si neco spojis s negativnimi emocemi, tak mas tendence na ty veci kritizovat kazdou 3,14covinu. Zrovna u tebe to moc nechapu, BG 1 je z dnesniho pohledu milnik mezi starymi CRPG a novymi RPG, ma neco z obojiho.
@MickTheMage (03.10.2016 10:10): Já zase hledal něco jiného než Mass Effect, který mě po pár dalších hodinách zase strašně nudil. A IWD:EE byl ve slevě a už dlouho jsem na něj měl zálusk. :)
Kulyok, autorka toho NPC modu, je poměrně zdatná textařka. Rozhodně patří mezi nejlepší v rámci IE moddingu. S jejími módy tedy nejde šáhnout vedle. Ale na Hendryka a jeho podání Xzara v BG 1 NPC modu ještě nemá. Škoda, že toho Hendryk napsal do IE modů tak málo.
Kulyok, autorka toho NPC modu, je poměrně zdatná textařka. Rozhodně patří mezi nejlepší v rámci IE moddingu. S jejími módy tedy nejde šáhnout vedle. Ale na Hendryka a jeho podání Xzara v BG 1 NPC modu ještě nemá. Škoda, že toho Hendryk napsal do IE modů tak málo.
Jab, ja by som ta pretrhol! :) Tak som si to len tak skusil, vsak co - Icewind Dale mam rad...a ono je to fakt fajn. A hlavne ma to stale bavi rovnako ako pred rokmi. (dokonca som lutoval, ze v noci nemozem hrat, pretoze dnes sa muselo do prace - co sa mi s novymi hrami uz davno nestalo :)) Akurat teraz viem, ze to uz asi pravdepodobne znvoa cele nedohram. Aj ked tie tri NPC, ktore mam v parte su zaujimave a dodavaju hre novy rozmer.
@MickTheMage (02.10.2016 12:33): Kombinovat je to možné. U těch z modu je i částečně možné vybírat povolání (jsou jisté limity). Jediné, co je třeba, je mít vytvořený charakter na prvním místě (je to nějak natvrdo zakódované - aby družníci mohli diskutovat s hlavní postavou). NPC je celkem pět. Čili já si vytvořil jen hlavní postavu.
@Jab (01.10.2016 17:44): Icewind Dale NPCs, v com je hacik? Urcite tam niekde je hacik. Ako clovek co ma rad svoje vlastne charaktery, je mozne to kombinovat? Povedzme, 4 vlastnorucne vyrobene + 2 NPC (tym by som nepohrdol). Alebo je to obmedzene na 1 PC a zvysok NPC? (to by bola ta debinejsia varianta)
@Richmond (02.10.2016 11:22): Jako výhody IWD proti BG? Grafika byla lepší. Místy je hodně dobrá hudba... Někomu může sednou i to, že hra ti toho sama méně "povídá", ale v každém dungeonu je milion věcí, na které se dá kliknout, což přinese text. Pro někoho to může v posledku znamenat lepší atmosféru...
@Jab (02.10.2016 11:10): Ostrouhal, ale to byl skutečně důvod, proč se mi IWD líbil víc. Pokud tazateli BG nevyhovoval právě z těchto důvodů, tak by mohl v případě IWD zpozornět. Pokud mu na BG vadily jiné věci, tak si myslím, že se mu nebude líbit ani IWD. Nebo je tam něco dramatický jiného, co mění celou situaci? :)
@Vurhor (02.10.2016 10:34): Je jen nějaká beta, která se z té bety nikdy nedostala. Mody by byly kompatibilní ještě méně. Resp. konečně u té IWD:EE mohou nějak inteligentně vznikat a fungovat. Imho IWD EE vypadá i dobře, ta okna jsou příjemně přizpůsobena vyššímu rozlišení. Z těch EE edic mi tahle od počátku jako jediná přišla jako dobrý nápad. Ale i tak mi třebas dohromady z nějakého důvodu nefungoval BG2 Tweak Pack (který se má do té IWD:EE hry používat) a Divine Remix. Tak jsem instaloval jen ten Divine Remix a Icewind Dale NPCs a vše funguje dobře. Konečně mám na severu svého kněze Rudé rytířky (koneckonců ten kit jsem do Divine Remix sám udělal) a společníky, kteří kecají do příběhu. Jen jsem tedy změnil to první kouzlo a ten Holy Strategist tak má defensive harmony místo haste (upravil jsem si to i v popisu samozřejmě). Ale to byla změna na pár sekund v tom modu. Tak už se těším na tu rudou plátovku a snad najdu i ten štít Red Knight.
@Richmond (02.10.2016 10:39): Chjo. To si skutečně to srovnání ostrouhal tak, že je úplně k ničemu.
@Richmond (02.10.2016 10:39): Chjo. To si skutečně to srovnání ostrouhal tak, že je úplně k ničemu.
@Longin (02.10.2016 09:40): Míň poslíčkování, za mě IWD1 > BG1 :)
@Jab (01.10.2016 17:44): To mi neříkej, že za tak dlouhou dobu nejsou nějaký módy, který ti ta pravidla a povolání poskytnou už normálně do původní hry. Přijde mi to jako lepší nápad, než si zbytečně kupovat verzi, kde (kromě těch pravidel atd.) jsou jedinými vychytávkami větší rozlišení a pár portrétů navíc.
@Longin (02.10.2016 09:40): Je to linearnejsie, menej questovne a viac combatove ako BG.
Série IWD je takovej můj restík. Dá se to hrát, když mě nebavil Baldur´s Gate? :D
Zase je hra (v EE verzi) ve slevě za pět dolarů na GOG. Dost přemýšlím o koupi. EE dodává povolání a pravidla z BG2 (pro mě je důležitá možnost dvou zbraní a hlavně povolání barbar mi v základní IWD chybělo) a funguje pro něj nejdůležitější mod - NPC project.
@MickTheMage (02.06.2016 15:43): Zaujímavá osobnosť by bol aj hlavný záporák, teda Belhifet, ale ani o ňom som sa v hre prakticky nič nedozvedel...:)
@ad142 (komentář): ad proti - hovor za seba, moji partaci maju vzdy osobnost ;) Pretoze ako sa hovori, vlastorucne vyrobeni partaci, najlepsi partaci :)
@Maximus (31.03.2015 12:23): Keď doháňaš resty, začni od starého Fallouta! Ten sa hrá dobre aj uprostred leta a navyše je oproti IWD aspoň štrnásťkrát lepší. ^^
Neserte mě :D
@Zero (31.03.2015 13:55): Jo, MP IwD2 mám s bráchou rozjetý asi pět let. A furt se nemůžeme prokousat ke konci. Furt víc a víc nestvůr...
@90210 (31.03.2015 13:08): Závěr IWD 2 je jedna z nejlepších částí hry. Bohužel to chce hodně, hodně trpělivosti, aby se člověk prokousal až tam.
@mazar1234 (31.03.2015 12:50): Mně teda ta nová verze pravidel fakt lepší nepřijde :)