Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Dostal jsem to pod stromeček, tak to za chvíli rozehraju :) Jsem na to hodně zvědavý a doufám, že mě to nezklame...
Já jsem na něj hodně zvědavý. Sice jsem to nedávno dohrál znova, ale zatím mě to vůbec neomrzelo. Trocha nového contentu určitě potěší (a doufám, že ho třeba bude i víc než trocha), a na full voice acting jsem zvědavý, hlavně tedy na našeho "hrdinu" - tu škálu různých odpovědí od relativně normálního vyhořelého člověka až po totálního magora nebude jednoduché zahrát.
Už asi tři dny zpět překonal Cyberpunk Disco Elysium na počet hodnocení. Tomu tedy říkám spravedlnost. :(
@BUMTARATA (11.12.2020 01:48): Nové questy - fuck yeah! Kompletní dabing - fuck no :-) U izometrických RPG mám mnohem radši ten model, kdy postavy nejsou nadabované vůbec, nebo jen občas třeba první věta v rozhovoru, která trochu nahodí náladu (jako v BG, PS:T, nebo v současné verzi DE). V D:OS mě to, jak všichni mleli, vyloženě sralo :-)
@Charllize (29.11.2020 19:44): Spíš bych řekl, že pokud nedokáží optimalizovat Unity, tak nedokáží optimalizovat nic. O vývoji na konzole nic nevím, ale předpokládám, že to ani většina vývojařů, co si představuje port na konzole tak, že zmáčkne tlačítko "kompilovat pro PS4". Je potřeba vzít v úvahu, že dřív většina malých vývojařů neměla peněžní prostředky nebo technické znalosti na to, aby si mohla dovolit vyvíjet komplikovanější hry, ale dneska jsou i velmi malá studia schopná dát dohromady celkem velké věci. Jestli něco, Unity je spíš plus než minus.
@AiMLEzZz (29.11.2020 19:39): Je to problém enginu i vývojářů - unity je na spoustu her absolutně nevhodnej engine (v podstatě cokoliv co je 3D a graficky to je trochu komplikovanější, případně hry, které mají v jeden čas velký množství objektů v paměti). Zrovna ale u DE si myslím není moc na co stěžovat (ale na unrealu by to asi běželo líp).
@AiMLEzZz (29.11.2020 19:39): Fajn, já hraju na moderním počítači, který by ještě pár let měl s přehledem zvládnout všechno, a Disco Elysium ve 2K má na mé sestavě framedropy + v podstatě neexistující AA jakmile oddálím kameru. Neřekl jsem ovšem, že by problém byl čistě v Unity.
@AiMLEzZz (29.11.2020 19:39): A to jsi nevidel jak ten engine srackuje na konzolich. Hlavne v oblasti nahravacich casu, crashovani a nestabilnich fps. A to u her ktere jsou graficky nic moc a nemaji k takovym problemum vubec duvod.

Engine ktery zpusobuje mensim a mene zkusenym vyvojarum problemy a nedokazou ho optimalizovat neni dobry.
@HolyMeatball (29.11.2020 19:33): A Disco Elysium nějaké má? Já hraju na počítači, co už má něco za sebou, předtím jsem hrál na notebooku s integrovanou grafikou, v obou případech na Linuxu, který potřebuje Proton, respektive Wine, jako kompatibilitní vrstvu a stejně všechno běží krásně plynule.

Unity je naopak super engine, protože umožňuje tvořit i studiům, které nejsou v technické stránce her moc zběhlé, má příznivé podmínky pro komerční použití a chyby v optimalizaci jsou problém vývojařů, ne enginu. Třeba Cities: Skylines je v Unity a běží skvěle.
Myslim ze uz ted muzu smele prohlasit, ze ve sve kategorii mi pripada DE jako nejlepsi hra, jakou jsem kdy hral ...

napada prosim nekoho z Vas nejaka podobna hra - samozrejme krome planescape tormentu ? Tou podobnosti spis myslim takhle skoro az gamebookovske rpg ... prece jenom Planescape neni v ramci tech elementu takhle extremne provazanej .. V DE je ta provazanost mezi jednotlivejma NPC a cinama The Copa naprosto enormni - ulet (eg jedna kliknuta dialog option s postavou A zmeni dialog options na X dalsich mistech)
vcera jsem se vzeprel (viz dnesni/vcerejsi diskuse o povaze zen a vesmiru) a smahnul jsem DE do 3 do rana .. davam 95% zatim jako pracovni hodnoceni, ta hra je fakt uzasna .. a to me planscape defakto nebavi ... co me jediny stve je ta anglictina ktera je zbytecne tezka a cloveka to vycerpava cist tu kvetnatou mluvu ...
@ntz (22.10.2020 16:32): Tak jasné, u mňa to bolo vždy u každého väčšieho RPG, že ak som tomu nevedel dať aspoň dve hodiny v kuse (a to som bral ešte ako extrémne spodný limit), tak sa mi to ani neoplatí zapínať. Preto tiež RPG boli pre mňa posledné roky predovšetkým záležitosťou na víkendy alebo také tie pracovné dni, kedy môžem utekať po práci rovno domov a moja jediná povinnosť je príprava (v tomto prípade veľmi jednoduchej) večere, aby som nestrácal čas. Ale teraz vo svete karantény ten čas mám nielen preto, že odpadá čas strávený v doprave a iné záujmy a povinnosti, ktoré sa nedajú teraz robiť.
@Tulareanus (22.10.2020 05:44): moje hlavni `vyhovorka' je, ze proste na to nemam cas v kuse ... uz jsem to rozehral, ale proste u tyhle hry je dobre skejsnout ja nevim na den a dat to v kuse a ne to mit rozkouskovany do X 2-hodinovejch sessions ...

jinak co se tyce cestiny, tuhle hru bych si rad dal v cestine ... anglicky umim slusne, ale materskej jazyk je materskej jazyk ... a musim se priznat, po hodne dlouhe dobe me hra donutila pouzit slovnik ..
@Jab (21.10.2020 21:36): Vyvolávaš vo mne výčitky svedomia. :(

Ja mám viac výhovoriek, prečo som to ešte nehral, hoci je to na prvom mieste môjho steam wishlistu. Mám veľmi veľký backlog kúpených hier, čo súvisí aj s tým, že som sa snažil si zakázať kupovať aspoň na nejaký čas hry, ak nie sú v hb monthly alebo v nejakom extra výhodnom bundli/mega zľave. Som si vedomý, že zážitok je odlišný, ale bohužiaľ je to pre mňa ako keby som sa vykašľal na to, že mám plnú chladničku jedla a miesto toho išiel do nejakej vychýrenej reštaurácie na špecialitu. Áno, takú špecialitu v chladničke nemám, ale je to pre mňa momentálne plýtvanie. Nehovoriac o tom, že mi to nikam neutečie. :X Ale časom to určite plánujem kúpiť a zahrať.

Inak z počtu hodnotení by som si nič nerobil, celkový počet hodnotení hier z aktuálneho alebo minulého kalendárneho roka narastá pomaly, čo svedčí o tom, že asi veľa ľudí na dh nakupuje vo veľkých zľavách.
Jak kdysá psal pipboy v komentu k Planescapu, že to je hra, kterou by vrazil své češtinářce, kdyby ji chtěl přesvědčit, že hry nejsou blbost pro děti... Tak tohle je imho další horký kandidát. Nejen těmi tématy, které rozehrává. Ale i tím, jak je rozehrává. Disco Elysium má v sobě opravdu cosi nádherného a ryzího. V určitém smyslu je vyjádřením toho nejlepšího v rámci žánru i počítačových hrách obecně.

Měly by tu přibývat desítky hodnocení měsíčně. Kdo si to hodil do "možná-někdy" kolonky, ten sám sebe zbytečně okrádá. Úplně asi nevím, jak to vyjádřit. Komentář jsem sám psal trochu "lehkou rukou", což není ideální. Na druhou stranu stejně neideální by bylo se v tom i filosoficky pitvat, anžto by velká část lidí přestala číst po prvním odstavci.

Není to citově vyděračské, není to ani neveselé. Umí to zapůsobit v mnoha ohledech. A není to objektivně "nejlepší RPG historie". Ale tam ambice tvůrců ani nesměřovaly (stran délky hry i propracovanosti mechanismů). Třicet šest hodnocení během onoho roku od vydání je však škoda. Škoda pro ty, kdo to ještě nehráli. Kór když už se Disco Elysium celkem běžně objevuje ve slevách.

@BUMTARATA (18.10.2020 18:15): Rozhodně hodně cool. ;)
musim teda rict, ze jsem z DE docela nadsenej ....

skoda ze takovehle RPG kde jsou tuny *umeleckyho* textu neni v cestine ... proste v materskym jazyce bych si to uzil vic ... ta anglictina tam je proste relativne tezka
@Jab (22.09.2020 17:32): heled, ja se ani nepokousel, po zkusenosti, kdy me hned na zacatku zabilo denni svetlo, pac mam jen jeden zivot (skills 5,4,1,2) ... ;), jsem se bal, ze mi da facku nebo neco podobnyho a zase budu mrtvej a budu muset reloadovat

ja se prave tesim a doufam, ze mi to vydrzi, ze si to prvni playthrough DE odehraju fakt krasne reoleplaying & hardcore a bez spoilovani reloadama
@Tarhiel (22.09.2020 17:06): No to jede ale právě proti principu jakéhokoli roleplay, obzvlášť u hry která vyloženě těží z toho že hráč udělá i věci které se mu zrovna moc nepovedou. Hlavně s tím jak tady funguje oblečení (= statboostery) je to pak rozbité, hra se pak z hraní za nějaký charakter změní na zběsilé přehazování předmětů v inventáři u každého druhého rozhovoru, aby se mi to číslíčko u statchecku změnilo z 30% na 70%. Dost mě to rušilo.

Statchecky by měly být co nejvíc skryté, jak říká ntz, stačí to naznačit a ne všechno vypisovat exaktně - a ani to by snad nemělo být potřeba, mělo by být jasné že když hraju za postavu fyzicky slabou, tak toho hromotluka asi nemám moc velkou šanci zmlátit.
@Tarhiel (22.09.2020 17:06): melo by to ale bejt nejak citlive .... ne, ze ti to rekne ze mas sanci xy% ... ten system by v takovyhle hre mel bejt neco jako `odhadujes, ze by se to mohlo podarit' a to jeste by tam melo bejt nejakym skillem ovlivnenej ten odhad, ze je spravnej :D

aka proc je tam sance 38% ze zbalim nejakou babu :D, jak to muzu vedet, ze mam presne 38% ?
@AlieN (22.09.2020 11:40): Mne to práve takto vyhovuje, že vidím, či vôbec má zmysel sa o check pokúšať, prípadne, že to bude dlho trvať - len pri malých percentách je malá šanca, že uspeješ, ale stále môžeš (stalo sa mi to párkrát za hru, že som aj pri malých percentách som uspel, a len raz za hru sa mi stalo, že som uspel aj pri tej najmenšej šanci, čo bola tuším 17%), zatiaľ čo pri checku na konkrétne číslo je to binárne - buď ho prehodíš, alebo nie.
@ntz (22.09.2020 11:29): "je pro me velike zklamani a trosku immersion breaker, kdyz mi to u kazdeho checku dopredu vyzvoni sanci, jakou mam"

Naprostý souhlas, je to nesmírně pitomé a do značné míry to rozbíjí hru, a je pro mě úplně nepochopitelné že z tohoto se přitom v poslední době stal v žánru snad standard a je to všude. Jen v mnoha ostatních hrách to jde v nastavení skrýt (Pillars třeba co si vzpomínám), bohužel v Disco ne, to je co do možností settings velmi vykleštěné...
@Jab (22.09.2020 11:24): diky, uz to chapu ... viz nize .. uz jsem to spocital ..

abych se priznal, to je pro me velike zklamani a trosku immersion breaker, kdyz mi to u kazdeho checku dopredu vyzvoni sanci, jakou mam .. mnohem vic sexy by mi prislo, kdyby mi to tu sanci dopredu nevyzvonilo a ukazalo mi to, ze jsem treba hodil 9 (4+5 na 2d6) + 4 (muj skill + modifiers) = 13 a ze to furt nestacilo
@Jab (22.09.2020 10:58): diky Jabe ... jasny, nasel jsem treba tohle uz driv ..

moje otazka ale zni, mam:

hard check ++ skill foo 6 + low chance 32%

^^ znamena to, ze ta vysledna procenta je ciste moje personalisovana sance pro uspech po zapocteni meho vysokeho skillu a nebo ze genericka sance na uspech v danem checku je hard ?

edit, takze kdyz kouknu na tohle, tak sance je

14 -2 (muj skill) -1 (nejakej +1 modifikator), tzn = 11 .. takze tech 8% je 5.56% za 11/d + 2.78% za 12/d (eg 12 = always success)

tohle zase znamena 11 - 5 = 6, tzn 2.78 + 5.56 + 8.33 + 11.11 + 2*13.89 + 16.68 = 72.24%

okay, tak uz to chapu ..

to je ale trosku skoda, ze to vyzvoni presnou sanci (resp. jak je ten check tezkej takhle z fleku dopredu) .. nechapu tu saradu s 2D6 kostkama ... to to rovnou muze mit system v % bez kostek jebn tak ..

diky vsem !!!