Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Ria Kon (10.08.2021 13:19): Tak díky moc za něj. Nastřelila si jej, pár věcí ti bylo opraveno. A teď už jej nemusíš dále obhajovat, páč si to přece zrovna dohrála. Nabízí se pak otázka, proč si tu baitovala se svým DA:O v0.3, když máš o všem jasno a nic vysvětlovat nemusíš. Díky moc za tu hezkou diskuzi, kdy si byla obratem osobní. Chtěl bych mít tvou míru "asertivity". ;)

@Ria Kon (10.08.2021 13:32): Jde to poznat už podle portrétů. A ke hře nesedícímu dabingu. Neera, Dorn, Rasaad. Případně Baeloth.
@Red (09.08.2021 23:31): Asi mody? Někde sem na to narazila, ale nevšimla sem si, že jde o mody. Aspoň je ale vidět, že mě společníci (nebo spíš jejich podáním ve hře) nijak zvlášť nepřirostli k srdci, abych se po tom pídila.

Když už jsme u těch přidaných postav v EE, tak mi řekněte, znalci, velký zlý temný poloork - původní, nebo nový? Upíří temný elf? Druidka a její poskok? Původní, nebo noví? Sem zvědavá, protože pak vám řeknu na ně svůj názor a uvidíme, které byly lepší :D
@AlieN (10.08.2021 11:04): Já proti modum zas tak moc nemam, jen je nepoužívám. Vadí mi jen to stavení módu nad originální dílo a s tím spojené dehonestováni práce vývojářů.
Ale stačilo, uznávám ze asi bylo lepší kdybych držel hubu :)
@Charllize (10.08.2021 10:47): Sednout někomu s poněkud divným vkusem třeba můžou, ale pořád do té hry stylem ani kvalitou nezapadají.

Ale baví mě že zrovna ty je obhajuješ, takový odpůrce modování her :D
@Jab (10.08.2021 07:54): Tohle je něco co by mělo být vehementně vtloukáno do hlavy všem nováčkům v sérii - že některá NPC v EE verzi jsou mizerné fanfikce a je nutno je okamžitě při prvním setkání zabít, jinak bude hra horší.

Což se ale taky holt musí projevovat na hodnocení hry, u BG:EE jsem musel snížit hodnocení o 10 oproti originálu.
@Jab (10.08.2021 07:54): Jojo, ale do jaké míry jsou kvalitní netuším. Zkoušel jsem to s Neerou, ale kvůli bugům, kterých bylo v době vydání EE fakt hodně, jsem romanci s ní nemohl dokončit.
(Ale možná bylo jen hře líto mé hlavní postavy a záměrně ho tím zachránila od toxického vztahu. :D )
@Vurhor (10.08.2021 07:43): Jo. To je druhá možnost. A tady za mě platí, že Beamdog NPC nikomu v partě nezávidím. :)

Mají btw už v jedničce romance? Zase je to trochu atypické... Ale jak jsem psal v komentu ke dvojce, tak on si je (svá NPC) Beamdog obecně protěžuje do až otravné míry. A to přes kopec jejich vad.
@Jab (10.08.2021 07:04): Spíš tím asi byly myšleny romance s těmi novými parťáky, které tam s EE přidal Beamdog.

Jinak já chápu, že každý má jinak vyvinutý hudební sluch, ale s názorem, že DA:O využívá hudbu z BG prostě nemůžu souhlasit. The Ulcaster Ruins a tracky z Deep Roads mají podobné jen určité motivy - jako třeba ty temné ominous chorály a pak ty ambientní jeskyňové zvuky (plus si říkám, zda těmi jednotlivými zvukovými stopami nemyslíš pouze to, že tam náhodou použili stejný nástroj), ale že by to bylo vyloženě převzatý si nemyslím.

Celkově bych ale řekl, že pokud je Ria Kon odchovaná DA sérií, tak to, co od BG očekávala, najde mnohem spíše ve slavnější dvojce. Otázka je, zda jí ještě dá šanci.
@Red (09.08.2021 23:31): Jo. To porovnání obsahu je trochu přes koleno. A jak jsem říkal obecně tím DA:O neprokazuje službu.

Romance mohla myslet Khalida a Jaheiru. Či Eldotha a Skie. Ale recht, že romance charname přidávají jen mody. Jednička je v těch klasických tropech RPG her opravdu v mnoha ohledech prequel k robustnější dvojce. Nicméně jak jsem psal... Ten pocit začínajícího hrdiny je v BG 1 perfektní a je u mě nad všechny mínusy (kterých mám v komentu opravdu vyjmenovaných dost).

Jinak ta interaktivita není lepší ani ve dvojce o moc. A ani v DA:O. Na tohle přišel čas až později.

Těch classů je tam imho ale dost. Kór v EE verzi stačí na to, aby každý družník byl jiný. Další rozvoj následuje v BG 2. Dual classy té diverzitě povolání asi prospívají. Ale málokdo znalý systému je v jedničce využije.

Stran hraní za zlou postavu mi naopak přijde, že jednička je na tom o dost lépe jak dvojka. Hrát za parchanta je v ní umožněno v hodně questech. Je to takové drobné dobro/zlo začínajícího hrdiny. A nikoliv ve smyslu budování si evil/good království. Ale jak říkám, k té jedničce se to takhle hodí. Začínající hrdina/padouch... To spíše dvojka je na tom tady nedobře, když se "zlé" varianty questů v drtivé většině případů velmi nevyplatí. Pokud jsou vůbec možné.

Pak se k tem dobro-zlým variantám vrací ToB. Ale v takové verzi, která je ještě jednodušší jak ta v jedničce. A je opravdu evidentní, že to tu je, aby si hráč mohl poslechnout všechny konce. Jinak to celkově působí jako pěst na oko a zbytečně to sráží pocit "superhrdiny", který si charname případně vydobyl.
@Jab (09.08.2021 18:11): Tak ty porovnáváš kvalitativně, zatímco Ria Kon porovnávala obsahově. I když nevím kde vzala v BG romance (nějakej mod?), společníky mají snad všechny skupinová RPG a tak by se dalo pokračovat:)

Na BG mi přijde slabá ta interaktivita světa, nemůžeš si ani sednout na židli a popít pivko, postavy jenom čuměj nebo choděj podle nějaký pattern na místě. Žádný normální denní cyklus, natož herní život se tam nekoná. Je to mrtvý, jen to čeká na hráče jako hybatele. Potom ten vývoj postavy je fakt lineární a dost determinovaný. Postavy budou mít všichni dost podobný, jako jo můžeš z Minsca udělat bojovníka s palcátem a štítem nebo dvouručákem, ale to je tak všechno. Jediný zajímavý volby jsou dual classy, případně specializace zloděje na backstab apod. No a z RPG hlediska mi přišlo vždycky neuspokojivý hrát za zlou postavu, většina rozhovorů a úkolů s tím nějak nepočítá.
@Ria Kon (09.08.2021 22:53): Naopak reaguji na tvé DA:O v0.3, kdy jsem ti dal vícekrát šanci si to obhájit v uceleném tvaru. Odkázal jsem tě i na komentáře, kdy i ten můj obsahuje přehršle kritiky BG. Šmahem si to smázla a zůstala u své v0.3. Že to teď takhle stavíš tedy nevypovídá nic o mé úrovni. Přeber si to jak potřebuješ. Můj příspěvek níže obsahuje argumentů dost a dost. Je na co reagovat. Zbytečně to přesouváš do úrovně ad hominem.

P. S. A? Já to vím.
@Ria Kon (09.08.2021 17:22): Tak jo. Pojď do toho. :)

Ulcaster a Deep Roads mohou mít semo tamo podobný tón, ale že by hudba byla i v části identická jsem nepostřehl. Hoď podklad. Oba soundtracky na youtube jsou. Tohle je ale vedlejší.

Denerim není město. A ani vzdáleně jej nepřipomíná. Proti Baldur's Gate je to tak parodie města a to mu ještě fandím.

Pokud si potkala NPC v náhodné lokaci, tak to bude spíše dílem EE verze a tedy mrvení Beamdogu.

Vedlejší questy jsou v DA:O absolutní joke na úrovni MMO odpadu. Vyřiď 5x vzkaz do epického RPG nepatří a v Bioware by se měli stydět.

Lokace mnoha questů jsou identické minimapy, do nichž se tak hráč stále vrací. Ta lenost Bioware je do očí bijící.

Grafika DA:O je ubohá. Na svou dobu a především v porovnání s IE hrami (včetně Baldurs Gate), kde se někdo pitval s každým detailem a baráčkem namísto toho, aby si to nechal vyplivnout 3D enginem. Mnoho textur je na úrovni prvního Dooma.

Aspektem téhož je architektura. Je nefér komparovat takovou lobotomii jako DA:O v tomto s BG 2. Ale i první BG je úplně jinde. Hall of Wonders nebo Ragefastův dům jsou dalece za tím, co může engine DA:O vůbec vyprodukovat.

Mágové a kouzelníci obecně jsou jen chabým stínem toho, co nabízí BG. Aby člověk mohl vyzkoušet více možností, tak je třeba jich (mágů) mít v partě více.

DA:O je jeden koridor vedle druhého. U Brecilianského lesa to působí zvláště trapně. BG je proti tomu zlatý grál open worldu.

A ještě jsem neskončil! Pokud se může DA:O má s něčím porovnávat, aby nepůsobil jak mentálně postižený mladší bráška, tak s NWN 2. A i tahle hra DA:O přes svůj strašný engine maže na chleba! :)
@Jab (09.08.2021 16:46): Porovnávání hudby určitě není něco, v čem se chci pitvat v hodnocení. Ty píšu pro zábavu a pokud jim mám jak dát zajímavý tvar, ne proto, že někdo v diskuzích chce ;)

The Ruins of Ulcaster - užito v Deep Roads a druhý track sem nenašla, ale byl užit v Mage Tower. Ty tracky nejsou použity v originální verzi, ale jsou vykuchány a použity jednotlivé zvukové stopy.
Porovnání měst je spíše v rovině mentality vývojářů - jelikož HW nezvládne celé město, tak ho rozsekáme a zpřístupníme z mapy na čtvrtě. Jo a do porovnání sem zapomněla zmínit náhodné události při cestování s "unikátními" lokacemi, kde není zrovna inteligentní nápad dát postavu k naverbování, aby ta náhodná lokace uzamkla z party právě vykoplou postavu.
@Ria Kon (09.08.2021 16:39): Jak říkám. Sepiš to, dej tomu ten konkrétní tvar. Samotného mě zajímá, jakou hudbu DA:O používá z BG. A jsem zvědav i na případnou komparaci Denerim a Baldur's Gate, kterou si níže načrtla.
@Jab (09.08.2021 16:19): "Abych byl hodný" a pak kdo tu co obhajuje :D

Jedna z věcí, co mi ke konci hry opravdu vadila bylo rozpadání struktury questů. Vývojáři se očividně snažili o spletitost možností dokončení určitých úkolů, ale kód po sobě špatně kontroloval hráčem zvolený průběh. Takže sem na základě jedné výzvy šla zabít postavu X, abych pak po exitu z oblasti potkala osobu Y, která, mě vedla zpátky a chtěla abych zabila postavu X, která už byla mrtvá. Hře to nedošlo ani na druhý trigger. Až u třetího pokusu o dialog mi jen nabídla možnost "hotovo, zabit", jako bych úkol právě čerstvě splnila.
@Ria Kon (09.08.2021 16:11): Možná si třeba přečti můj komentář k DA:O i k BG. Mám pocit, že tahle diskuze je pro tebe spíše "obranou prestiže" série Dragon Age. Samozřejmě můj názor. I další komentáře k oběma hrám tu jsou ale střízlivé a odpovědně napsané.

Ale abych byl hodný... TotSC je imho horší datadisk jak Awakening. ;)

P. S. Ale napiš komentář. Takhle máš zatím myšlenky neucelené. Pak k tomu půjde lépe diskutovat.
@Jab (09.08.2021 16:05): Porovnávám to proto, že je to od stejných vývojářů a má to nápadně podobnou kostru. Rozehrála jsem, protože sem chtěla vědět, o čem se tu neustále básní a jak jsem psala, nebyla jsem ohromena.
@Ria Kon (09.08.2021 15:59): Hele tvůj názor. Ale do DA:O je zrovna extrémně jednoduché se trefovat. Imho té hře nečiníš komparací s BG dobře. Spíše jí koleduješ slušnou nakládačku. ;)
Dohrála jsem, nebyla jsem ohromena. Připadala sem si, jak když hraju DAO v0.3 (společníci a romance, kempování po cestě, politické machinace, které nabydou na důležitosti ke konci hry, záporák, co chce pomocí zmanipulovaného sněmu převzít kontrolu nad zemí, řád stínových vrahů/Vrány, Durlagova věž aka Únik, Nashkenské doly aka Hluboké cesty, rozkouskované hlavní město obehnané hradbami a některé soundtracky hry i sdílí).
@Cathan (26.07.2021 15:47): Mne teda Forgotten Realms, ani D&D nepríde ničím posvätné a práve séria Baldur's Gate bolo moje prvé stretnutie s tým svetom. Ten svet má však v sebe obrovské množstvo potenciálu, čo napríklad ukázal Planescape Torment. Aj rôzne sféry v BG 2, Undermountain/Underdark, Illithidi a rôzne detaily sú niečo, čo dokáže z takej hry alebo kampane urobiť niečo viac než len klasické klišé elfov, trpaslíkov a ľudí plieniacich dungeony a zabíjajúc draky. A DA:O určite nie je dobrý argument, ak by chcel človek niečo menej klišovité a originálnejšie, pretože DA:O je veľmi riedky vývar práve z D&D a Tolkiena. Jediný rozdiel je v tom, že elfovia sú utláčaní, ale i to tam nie je nejak extrémne rozvinutá téma, nehovoriac o questoch (a to som mal origin story mestského elfa, čo bolo zaujímavé, ale po skončení úvodu, už nebolo nič, čo by to riešilo).

@Vurhor (26.07.2021 15:42): Ono sa na jednotke podľa mňa ukazuje, že BioWare ešte nemali tie hlboké skúsenosti s RPG a v mnohom je tá hra až priveľmi spútaná predlohou vo svojich zákonitostiach. Dvojka už bola vo všetkých ohľadoch oveľa lepšie napísaná a prívetivejšia a vďaka začiatku na lvl.8, aj oveľa menej trestala začiatočníka.
@Ria Kon (26.07.2021 13:04): Jednička je jen pomalý rozjezd před komplexnější dvojkou, od které je těžké ji při zpětném pohledu oddělit - jen v ní jsou příběhy a npc postavy (bez npc modu) opravdu poněkud primitivní. Ale to je tím že se rozvedou později, i vývoj postavy je tu jen v začátcích a později je těch možností víc.

V čem jednička vyniká je volnost s bloumáním po krajině ve skoro až open world stylu, to má něco do sebe. A dokážu tak pochopit proč kvůli tomu mají někteří jedničku radši, i když já osobně ne (taky jsem začínal dvojkou když vyšla, a doporučil bych to i nováčkům)

A jak říká Tule - věž je vyloženě endgame, tam bez nabušených postav nechoď. A zrovna ta je atmosférou a příběhem úplně skvělá, jedna z nejlepších věcí na BG1.


No a DA... jediné dobré věci na DA jsou vykradené a mainstreamu přizpůsobené části z BG 2 :)
Pro mě asi taky DA > BG... ale to je hlavně tím, že DA je srdcovka, první RPG, co jsem kdy hrál a jediné, které jsem 3x dohrál :D
Tohle tvrzení je neuvěřitelně subjektivní už faktem, že existují lidé, kteří nemusí tu posvátnou krávu Forgotten Realms. V takovém případě se najde mnoho lidí, kteří ocení svět DA prostě víc.
@Tulareanus (26.07.2021 13:18): "Inak ja by som dnes asi nikomu, kto nemá skúsenosti s infinity engine RPG, neodporúčal začínať s BG 1, ale začať dvojkou a jednotku hrať neskôr ako prequel."

+1 Truer words were never spoken.
Jinak já bych celkově řekl, že jakmile dojde na blahořečení BG, tak valná většina hráčů má na mysli především dvojku, která je svým dějem, hratelností, postavami, atd. opravdu lepší než předchozí díl.

Že Dragon Age série nesahá BG ani po kolena je samozřejmě pravda. :)
(A to prosím říkám jako někdo, kdo DA sérii má rád.)
@Ria Kon (26.07.2021 13:42): Možnosti sú povolania, skilly a kúzla povolaní, množstvo spoločníkov, extrémna nelinearita. Veľa vecí si človek ani neuvedomí, že niektoré osoby môžeš charmovať napríklad, aj pre nejaké dodatočné info alebo ich v queste poštvať proti im vlastným. Tie možnosti nie sú zrejmé len z dialógových možností. Každopádne z hľadiska dialógov je obrovský skok medzi jednotkou a dvojkou. Rovnako aj z hľadiska povolaní a schopností. Predsalen začínať na lvl. 1. a lvl. 8 v (A)D&D je obrovský skok.

Mimochodom Durlag's Tower odporúčam ísť ako jednu z posledných častí v hre. Je to totiž hlavná časť datadisku.
Ale jestli je na BG něco skvělého, tak to jsou zvířecí questy pejsek, kočička, kuře a kráva byly moc fajn :D
@Tulareanus (26.07.2021 13:18): Moc možností sem teda zatím nepotkala. Většinou se každý dialog dělí na "přijmout quest", " odmítnout quest", "podříznout vše, co vidím". Nějaký větší roleplay v konverzacích sem už vzdala, protože většinou mě hra tlačí být suprvzdělaný otčenáš, nebo krvežíznivý hrubián.

EDIT: A tak já se za ty dvě stovky docela bavím... až na tu věž :D
@Charllize (26.07.2021 13:07): A jakožto hráče odchovaného na DA mě doslova trhá žíly, když je tam snad dvacet společníků, můžeš jich mít jen šest a když by sis je chtěl prohodit, tak si za největšího bezcitu.
Stesk po hře podobné DA: Origins mě dovedl k Baldurům a vypadá to, že Baldury mě nakonec dovedou zpět k Origins. Na D&D sem čekala víc číslíček. Už mě nebaví levelovat bez možnosti rozdělovat body. Navíc sem dorazila do Věže, takže aktuálně zažívám krizi.
Ale opravdu stále nechápu ty diskuze níže, kde někteří píší, jak DA nesahá BG ani po kolena.
Četl jsem si chvíli tady ty vaše příspěvky a nemohlo to dopadnout jinak... :) Rozehráno. Opět. Přičemž nikdy předtím nedohráno...
@John Mirra (20.07.2021 17:22): Mňa Morrowind bavil. Tu skôr ide o to, že noví vlastníci značky sa absolútne vysrali na to, čím tá séria bola a nalepili logo a pár ikonických dizajnov na úplne iný druh hry. A pri Dragon Age Origins som bol inak tiež veľmi sklamaný, lebo som mal pocit, že tou hrou sa autori nijak neposunuli vpred a príbehovo, atmosférou aj obsahom šlo o ich najgýčovejšiu a najklišovitejšiu vec.
@Tulareanus (20.07.2021 13:05): tak jelikož jsem F3 hrál až s odstupem času v návaznosti na F1+F2+FB, tak jsem s tím byl v pohodě... pro mě největší facka byl asi CP77, kdy jsem čekal pecku, snad ještě větší než W3 a nakonec to bylo jen takové docela dobré RPG, ale hype to nedosáhlo zdaleka... lepší se na nic netěšit a hrát již vyšlé kousky :D ... ale sám to nezvládám, naštěstí ten backlog je tak velký, že vyloženě nové hry nevyhlížím...
@John Mirra (20.07.2021 09:38): Fallout 3 bola taká facka v podobe kopanca medzi nohy. :( Tiež som na ten hype pôvodne nasadol, ale to bolo v dobe, keď som vedel, že od pôvodných autorov sa už ďalšieho Falloutu nedočkáme, ale mal som odohraný Vampire: the Masquerade Bloodlines a hovoril som si, že dal by som si niečo takéto super atmosférické s výbornými dialógmi v rámci postapo, ako napríklad Fallout. No a výsledok bol rozhodne vtipný. :D
@Jab (19.07.2021 09:53): Já už jsem si pak dával taky pozor, třeba s Falloutem 3 už jsem byl hodně opatrný a koupil jsem ho ve velké slevě, protože jsem na Šílené brahmíně četl velmi protichůdné názory... a dobře jsem udělal :)
Od té doby jsem na hype vláčky velmi opatrný.
@Jab (19.07.2021 09:53):  No já myslím, že do jistý míry jde o změnu žánru a tam se ten přechod ke střílečce ME povedl zatímco DA se nikdy pořádnou rubačkou nestala a zůstala takovou rozkročenou podivností jako byl ME1. Jinak já mám ME 1 rád právě kvůli tomu RPG, kde jsem v prvním runu pořád dokázal udělat kripla, co nic neumí. To v DA a dalších ME už ani nešlo.