Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Naginata (04.07.2022 12:59): Len dobre mierená rada. Ak chceš predstierať objektivitu, nedaj sa nachytať hneď v prvej reakcii. Snahy predstaviteľov rôznych konfesií vrátane kresťanskej o obmedzovanie práv ostatných sú aktuálne aj dnes. A nemám na mysli práve súčasné udalosti z USA ohľadom zrušenia verdiktu v procese Roeová vs. Wade americkým Najvyšším súdom.
@Flowerpot (04.07.2022 11:41): Nevím proč by měl chodit po křesťanech když už nejsou tak relevantní jako před 15 lety a nechtějí banovat hry a filmy, teď máme jiné fanatiky, kteří chtějí zakazovat díla, protože jsou teď problematická. Já kvůli tomu hru neodsuzuji, Jen jsem se setkal s mnoho lidi, který tvrdili, že hra kritizuje každou pozici rovnoměrně, co není celkem pravda i kdy ke komunismu je dost kritická.

No podívej se na otce komunismu jako Marx, který pocházel z bohaté rodiny a nikdy v životě nepracoval. Zajímavé, že kromě Stalina skoro všichni jeho vůdci jako Castro, Lenin, Mao, Pol Pot, Trockij nebo Allende pocházeli z bohatých rodin. Přijde mi ironické, že tihle lidi chtějí spojit dělnickou třídu, když jim nerozumějí nebo nimi pohrdají. Tenhle článek je dobře vystihuje :D
https://babylonbee.com/news/you-just-don ... g-socialism-on-raft/

Orwell byl vlivný člověk a vážím si jeho tvorbu, ale je podobné jako tvůrce tyhle hry to byl příklad liberálního/demokratického socialistu, který si neuvědomoval, že svoboda a rovnost jsou fundamentálně neslučitelné.

@Charllize (04.07.2022 12:13): +1
@Flowerpot (04.07.2022 11:41): Zaujímavý názor. Osobne s ním v podstate súhlasím. Takže môžeme rehabilitovať aj napríklad Leni Riefenstahlovú. 

@Charllize (04.07.2022 12:13): Nepochopili. Prispôsobili by sa a slúžili by režimu. Ako už veľa razy predtým. V Československu v časoch komunistickej totality, vo vojnovom Slovenskom štáte a v Protektoráte, alebo ešte ako relatívne nedávno na Slovensku za Mečiarovej vlády. Česť výnimkám.
Nejproblematičtější na Disco Elysium v ideologické rovině pochopitelně je, že vám hra nedá jinou volbu než hrát za zkurveného fízla.
Já bych všechny zastánce komunismu nechal ať si v te době tak 15 let žijí aby to pochopili. Obvzlast umělci, ti by koukali. 
Přijde mi ze západ a mladší generace to má cele zkreslené pomotané ohledně těch komunistu. 
Ve většině vyspělých statu by se tohle smysleni mělo postavit na úroveň fašismu se všemi následky co to má.
@Naginata (04.07.2022 10:56): V tom prípade dúfam, že podobne obsesívne chodíš po fórach klasickej hudby a všetkým odhaľuješ šokujúcu pravdu, že Bach bol kresťan alebo čo. Človeče, we get it. Kurvitz sa hlási ku komunizmu. To nie je nijaké tajomstvo. A hromadná odpoveď je tu "no a čo". Umelci a umelkyne majú politické svetonázory. To sa deje. Nevyvracia to umeleckú hodnotu ich diel.

(A tvoja predstava, že socialistickí umelci sú automaticky dobre zabezpečení ľudia z blahobytných kapitalistických zemí mi príde celkom treskuto vtipná, keď si len tak na prvú dobrú z hlavy spomeniem na Orwella umývajúceho riad v slumoch Paríža alebo Oscara Wilda žijúceho vo viktoriánskom Londýne, čo ako poznáme od Dickensa, bol skutočne vysoko rozvinuté a zabezpečené mesto.)
@Naginata (30.06.2022 19:22): Ľutujem ťa pre ten šok, čo ťa čaká, keď zistíš, koľko umelcov západného kánonu od literatúry cez film po hudbu bolo otvorenými socialistmi, komunistmi, či anarchistmi. A nielen umelcov, ale aj vedcov.

Či ty nebudeš musieť západné umenie cancelnúť.
@Naginata (30.06.2022 19:01): Jestli ti to pomůže, tak se s tím vyrovnej v komentáři. Každopádně to s tím marxismem autorů si sem přinesl vícekrát a stále je to bez efektu. Však to ví všichni dávno.
Chief Artist of Disco Elysium: The 21st century is defined by communism
https://archive.ph/R59oX

A lidi budou pořád tvrdit, že tahle hra je neutrální a nezaujatá, nejvíc ironické je, že ten článek je pod paywall :D
Teď zase na GOGu za 14 eur.

Srsly, je to vymazlené RPG na pár dní hraní. A v rámci žánru je přitom velmi originální. Za vyzkoušení to určitě stojí. Kór za takové přátelské ceny.
@M.a.t.t. (18.01.2022 17:14): Dyť je to fuk. Stejně tu nikdo se zařazením Disco Elysium nic neudělá. ;)

Ale stále je tu naděje na prosazení mého návrhu zařadit dungeony pod 1st person akce namísto RPG! :)
Já myslím, že bysme měli napřed jasně definovat, co je RPG, a pak budeme vědět, zda tuto definici splňuje i Disco Elysium. :-D :-D
@AlieN (18.01.2022 13:00):  Chápem, že sa snažíš robiť diablovho advokáta a naznačiť mi, že ak jeden žáner preberá dostatočné množstvo prvkov z druhého, hranice sa začínajú stierať a nie je jasné, či je to viac jedno, alebo druhé, alebo oboje dokopy.
Ale toto nie je prípad Disco Elysia a ani Stalkera:Call of Pripyat.

DE má stále väčšinu charakteristík RPG (do definície RPG nechcem zabŕdať, sám vieš, že toto je téma na slohovú prácu, viď dlhé rozhovory  s harcovníkmi na Ringovom profile).


To by som potom, podľa toho, čo Ty hovoríš, mohol povedať, že aj Stalker, keďže má okrem obligátnych bojov aj spoločníkov, ktorých môžeš nabrať (ruku do ohňa za to nedám, SoC som hral nejaký ten rok dozadu, ale myslím, že je to možné), sú tam vedľajšie questy, voľné skúmanie sveta a viac než jeden koniec (opäť, predpokladám, v SoC to tak bolo), takže v tomto by sa to malo vyrovnať Planescapu – robí to z neho RPG?

Samozrejme, že nie.


Stalker je jednoznačne First Person Shooter – môžeme kľudne debatovať o tom, nakoľko má/nemá prvky RPG prvky, ale rozhodne to nie je RPG s akčnými prvkami.


Skúsim sa teda opýtať opačne: ako by si Ty opísal neomylne a jednoznačne adventúru s RPG prvkami?
@AlieN (18.01.2022 13:00): Stalker snad nema kristova noho zadne vylepsovani postavy o.O !!! Stalker ma tak maximalne ruzne stats u ruznyho naradi !! To ma dneska prenesene kazda "moderni" strilecka ze si ruzny zbrane maj ruzny vlastnosti a da se je vylepsovat nejakejma upgradama ...

ja osobne nemam problem problem se skatulkovanim DE, podle meho nazoru to je izometricke RPG (bez souboju a s hodne ctenim) .. Jestli tomu nekdo chce rikat adventura, no prosim .. nebo visual novel - jasny, no problem ... muzeme kvuli tomu svolat nejakou konferenci a nebo seminar a tam to odborne zkoumat podobne jako ve stredoveku cirkevni koncily ... (koncily - doufam, ze tam mam spravne i/y)
@Tarhiel (17.01.2022 14:58): Zrovna jsem dohrál STALKER: Call of Pripyat - tam máš rozhovory, vylepšování vybavení, u subquestů strávíš víc času než u hlavního příběhu, a jsou i nelineární. Je to tedy RPG?

Nikdo na světě neříká že Disco Elysium je čistá adventura, ale na "adventura s rpg prvky" to co popisuješ sedí pořád velice dobře - gró hry je hlavně adventurní a k tomu je spousta prvků které z ní dělají žánrového hybrida.

Btw ten Stalker má třeba statistiky postavy a vylepšování vybavení výrazně víc "rpg like" než Disco, ve kterém de facto žádné vybavení navěšené na postavě nevylepšuješ, ale všechno co najdeš taháš sebou a slouží to jako stat boostery které zapneš když je potřebuješ.

Planescape je duchem hrou opravdu asi nejspřízněnější, ale ten krom obligátních bojů má i množství companionů které můžeš nabrat a rozvíjející se vztahy s nimi, výrazně větší důraz na subquesty, volné zkoumání světa, nelinearitu s rozdílnými konci (Disco nějak zásadně nelineární není, je to prostě detektivka s jasně daným sledem indicií a malými odbočkami, ani tomu jednomu souboji ve hře se není možné vyhnout)
@Naginata (17.01.2022 14:58): To se mi taky zda nejvíc presne. Vizuální novely funguji na podobném principu. Mnoho z nich má sociální staty, možnosti v rozhovorech, různá zakončení a profilovani postavy nějakým směrem. Takže Disco odlišuje jen to grafické zpracování, které by z nej mělo dělat to rpg? Muže možná být, protože název vizuální novela je taky trochu kvůli tomu jak to je graficky zpracované. Taky tu u Disca chybí 100% souzneni v tom ze je to rpg. Což se u her které rpg jsou nestává. Zejo, u Falloutu těžko budeme hledat někoho kdo si nemyslí ze to je rpg. U Disca koukám se takový lidi najdou. Minimalne to je rozporuplne.
@AlieN (17.01.2022 14:38): Toť môj statement, nechce sa mi to prepisovať do slovenčiny, som v práci, takže to kopírujem celé tak, ako to je:

"It was remarked early on in the former discussion and I knew somebody will point it out, doubting that it´s actually point n click and asking why it is in this group.

I am surprised you are trying to defend it as one.

I am happy that game gets recognition here and that people are talking about it, albeit it does not fall under adventure category.

Several things are missing - pointNClick or parser based inventory + inventory puzzles, no stats.

In Disco, statistics are important (it matters, whether you have point more or less in attributes and attributes themselves are main alterations (not only in conversation checks) of how the game is gonna be played - not only you have totally different dialogue options if you go with a logical build of Harry De Buois with the least possible drugs' and alcohol, and entirely different dialogues and outcomes if you go as a total drinker and drug whiz) - just like in RPG.

Also, your political view, if you gonna choose one, have a special quests in a Final Cut of the game, which you can do only if you chose one political (world) view - unique quests pertaining to a certain path? - just like in RPG.

Also quests - another staple of RPGs. I am not talking about calling your game "Space Quest", I am talking about clearly defined tasks, sidejobs if you will, for your character to do, which usually go with quest journal, so you can keep track of them, because usually there are a lot of them, in comparison with narratively focused adventure games, which have no journal for plethora of unnecessary sidejobs - if adventure games have journal, it´s more like a list of things to do, not an optional content which you can skip if you want to focus on a main storyline.

Hybrid - because of its strong focus on narrative and well written characters and dialogues, people might think this is adventure game, but would you be willing to call Planescape: Torment an adventure game?

Because these two games are VERY similar and as an only game, which bears comparison with this masterpiece (both are), both are RPGs.

Even the developers themselves had called it an RPG in the reveal trailer:
https://youtu.be/uMG8BMrOO00?t=22

I dare to say it has elements of an adventure game, but it´s not an adventure game."
@M.a.t.t. (17.01.2022 13:54): Tohle mě ozaj dostalo. Celou dobu si pod vizuální novelou představuju především interaktivní knížku, ale pokud Metal Gear Solid je vizuální novelou, a to ještě méně rebelskou než Disco Elysium, tak opravdu neznám nic. D:
@M.a.t.t. (17.01.2022 13:54): To mi príde skôr, že niekto nevie používať správne termíny :)
@BUMTARATA (17.01.2022 12:46): Nie, to nie je o tom, len keď niečo vyzerá ako kačica, správa sa to ako kačica a kváka to ako kačica a niekto iný to označí ako psa - tak poviem, že sa mýli.

Ak ide o mňa, označil somto ako RPG s prvkami adventúry, ale adventúrou to rozhodne nie je.
Jako můžeme se bavit o tom, že DE není pro někoho úplně plnohodnotné RPG, protože mu tam chybí souboje jako takové, ale řadit to mezi adventury, když je to vlastně ještě míň adventura než RPG je lehce zvláštní... je to takový hybrid, osobně jsem si taky přišel, že hraji RPG a naopak jsem vítal, že jde udělat i velmi kvalitní RPG bez soubojů a vlastně je to úplně jedno :D
Nebude to zas postopáté ta výtka, že se tam nestřílí z luku na kostlivce?

O čem jsou vlastně tyhle debaty, jde o nějakej pocit exkluzivity, jakože Tahle hra se mi nelíbí, takže nemůže být ve slavnostní kategorii RPG, protože každé správné RPG má mečování a voní po jahodách? Nemohli bychom se bavit dospěleji, třeba o tom, o čem ta hra je, co dělá dobře, špatně, a ne, do jakýho šuplíčku ji šoupneme? Jakkoliv si uvědomuju, že podobné škatulkování může bejt v jistých ohledech nápomocný, aby se jeden zorientoval, přesto bych se přimlouval, abychom to brali s nadhledem, rezervou, a vedli ty diskuze spíš konstruktivně, o jádru věci. Tohle až moc smrdí těmi věčnými roztržkami, jestli je lepší hrát na konzoli nebo na desktopu s volantem ve 120 fps. Ale samozřejmě vám nijak nebráním, abyste v tom pokračovali.
@Tarhiel (17.01.2022 12:01): Zase alespoň fajn, že Disco označil za adventuru někdo, kdo to i hrál. Tak třeba bude mít i argumenty pro takové tvrzení. Páč i tady jsme měli v diskuzi také, kteří zařazovali Disco Elysium do nějakého žánru, ale přímou zkušenost s tou hrou měli nulovou.
@AiMLEzZz (17.01.2022 09:48): @Tulareanus (17.01.2022 11:52)

Sranda, že to tu spomínate - toto isté sa stalo v jednej skupine na adventúry na FB, ktorej som členom, a tiež sa tam niektorí členovia pustili do obhajoby Disco Elysia ako adventúry, čo som im tiež rozporoval.


Očividne keď má niečo dobrý príbeh a kvalitne napísaný scenár, ľudia si to mylne radia pod adventúry, napriek tomu, že tie hry majú prevalentnejšie úplne iné znaky, ktoré ich jasne radia do iných žánrov.
@Ergonaut69 (komentář): "... a tak vytvořil "pouze" skutečnou adventuru s rpg prvky. :)"

Nechtěl bys to vysvětlit? Na první pohled mi to moc smysl nedává. Disco Elysium toho z klasické adventury moc nemá, zatímco ta role-playing stránka je nebývale bohatá.