Tak se tím tak už 4 dny bavím a nevím čím to, ale baví mě to hodně, byť asi půjdu proti proudu, ale první co mi pořád vyvstává na mysli, jsou tyto věci:
1. že je to 1000x sofistikovanější Diktátor (hra z osmibitů), takže koncepčně nic nového, pořád jen - odpověz A, stane se A, odpověz B, stane se B....no prostě rozhovorový pavouk, či diagram, neměnný, jen křížící varianty - pokud uděláš tohle, stane se toto, pokud ne, stane se támhle to. V X variantách.
2. že je divné, že m to takhle zaujalo, byť drtivou většinu hry trávím na pravé třetině monitoru čtením textů ve sloupku. Ale u mě ok, ale co u mladších hráčů, kteří prahnou po pohodlí a realistické vizualizaci? Čím je pohltila táto hra?
3. je to v podstatě simulace stolní RPG hry se všemi klady i zápory - kladem je iluze svobody rozhodování (samozřejmě v programem nastavených variantách), záporem je absence větší interakce s graficky vyobrazeným prostředím, absence interaktivních soubojů, v podstatě jen - pojďme si povídat, co se stane v této vyobrazené situaci a do toho si občas předhoďme variantu A a B a hoďme si kostkami na to, zda se stane A nebo B. Zda hráč uspěje, či nikoliv.
4. Vnitřní boj, zda je to RPG nebo adventura spíše přetrvává, byť tvrdím, že bez soubojů (ať už realtime nebo akčních), z kterých padají expy a prachy, to na PC RPG prostě není a jde to tak spíše do point and click adventury. Z hlediska pohledu hráče stolních RPG to ale jasné RPG je. Z hlediska počítačového hráče a škatulkování žánrů na PC je to fakt ale spíše ryzí adventura a Quest for Glory by muselo být více RPG než tohle. Na druhou stranu opravdové RPG prvky tady v rozhovorové části jsou díky možnosti vylepšovat skilly, které ale jen zvýší pravděpodobnost úspěchu během rozhovorů při výpočtu: hod kostek + skilly. Je to zajímavý rozpor upřít tomuhle status RPG na PC, protože je to fakt adventura, jenže ve stolní podobě RPG mohou probíhat přesně takhle.
5. Ať už to RPG je či nikoliv, není to nejlepší RPG, absolutně v tomto pojetí nepřekonává jeden z etalonů počítačových RPG, za který považuji Dark Sun 1, v kterém jsou jak různé varianty situací dle odpovědí v rozhovorech, tak tam nechybí parádní taktické tahové souboje.
6. Je to skvělá hra, protože baví, je to skvělá hra, protože mě, jako pařana, který vyznává hry jako koníček v té podobě, v jaké hry byly koncem 80. let a první polovině let 90., mě tato zánovní hra dokázala bavit více než dva dny.
7. Hra je plná extrémistických narativů ze všech stran, ať už z komunistické, fašistické či liberální, jenže se nemohu zbavit pocitu, že hru dělali trockisti a snaží se člověka vmanévrovat do jejich světonázoru:-) Takže když mi po několikeré reakaci na nějakou úchylárnu přibyl bod v charakteristice - fašista, pochopil jsem že výraz fašista mám chápat jako konzervativec a snažím se získat co nejvíce bodů do této názorové kategorie, a považuji to za něco úplně jiného, než zařazení se do nevyrovnané dezolátní názorové skupiny :-) Byť teda když teď kouknu na svůj herní charaker, tak je to fašistický ultraliberál :-) Nevím, zda to dokázali inteligentně autoři vystihnout vlastně přesně a chtějí poukázat na celou zvrácenost toho, co se děje, nebo naopak jde o jejich snahu hráče vmanévrovat do toho, že to správné dobro je to či ono a poukázat na to, co je podle nich špatné a hnusné a tím hráče účelově zkusit převychovat.