Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@John Mirra (15.03.2025 15:23): Tak mechanicky je WotR takřka stejný jako Kingmaker, ale ve všem ostatním je výrazně lepší; lepší main story, postavy, dialogy i možnosti, jaké tam hráč má.
Jinak já znám Pathfinder i papírový a WotR považuju za jednu z povedenějších implementací tabletop systému do videohry; na nějakou nižší obtížnost se s tím nemusí člověk moc drbat, když nechce a jde po story a otravné věci (třeba správu pevnosti) si lze usnadnit velmi přívětivými mody.
Ten Wotr je  Pathfinder: Wrath of the Righteous? Na GOG má hodnocení 3.5/5, to nezní moc přesvědčivě. Ale je za 4 eura...
@Jab (15.03.2025 15:33): To já jsem se dostal do WotR během pár hodin. Znalost 3. edice D&D pomůže v základní orientaci a na normální obtížnost není třeba předem studovat zase tolik věcí: stačí vybrat ne příliš komplikované povolání (můj Bloodrider se také osvědčil), a zbytek si hráč osvojí postupně během hry.

Souhlasím, že hratelnost WotR je podstatně svižnější i pestřejší než u BG3, a ve většině ohledů je to prostě lepší RPG. Ani celková herní doba není o tolik delší (u mne tak o 15 %). Toho času s BG3 zpětně trochu lituji: už jsem mohl mít WotR dohrání skoro dvakrát. :)
@John Mirra (15.03.2025 15:23): Nemůžu říci. To srovnání nemám. Kingmaker na mě ale až tak dobře nepůsobil. Dvojka je opravdu náročná na tu prvotní investici. Ale hej... Z fleku mohu doporučit Eldritch Archer 10/Eldritch Knight 10. Vybíráš Ranged Touch kouzla a ta pak střílíš z luku. Nebylo to moc náročné jej pak levelovat. Co kde dávat je celkem jednoduše pochopitelné. To použití luku a kouzel dohromady eliminuje hodně balastu.

Vlastně u WotR bych doporučil nepřepísknout to s obtížností. Anžto pak to může být hra extrémně náročná na čas a i právě ten zvolený build (nebo i buildy družníků).

Kvůli čemu bych WotR doporučoval, kudy chodím, jsou ty Mythic Paths. Opravdu zásadně mění děj. Není to žádná kosmetika jako originy v prvním Dragon Age. A je to hodně zábavné v rámci nich "vystajlovat" i ten build hlavního charakteru.

BG 3 je lehčí na to se do ní dostat. Ale ten gameplay je pak za mě dalece úmornější. Ono si nevybereš. Vždy tam nějaký ten stupeň bolesti bude. :) Sám to nezapírám. Dostat se do WotR byl extrémní problém. A hitovkou se to pro mě stalo až na druhé dohrání. Tzn. investice na 400 hodin. Zase ale... Je to nevýhoda u hry za čtyři eura? Kdykoliv se od toho dá odejít a vrátit se k tomu za pár týdnů.
@Jab (15.03.2025 11:21): Když jsem reagoval na Flowerpotův post, tak jsem mluvil o BG 3 - to teď asi nerozjedu. Do WotR se mi právě vůbec nechce, protože je to nemlich to samé jako jednička... :) Takže ani to, že to koupím za 4 Eura mě moc nenaláká, protože vím, že to nikdy hrát nebudu.
@John Mirra (15.03.2025 11:03): Jestli spustíš Divinity: Original Sin, tak imho spustíš i Pathfinder: Wrath of the Righteous. Ten je také určitě méně náročný na hardware než Baldur's Gate III. WotR je teď na Steamu za 4 eura. To mi nepřijde jako děsivá cena. :) Nemusíš ani kupovat GOTY verzi, která tam teď stojí přes třicet eur. Stačí přihodit Pathfinder: Wrath of the Righteous - The Last Sarkorians a případně Pathfinder: Wrath of the Righteous - A Dance of Masks. První je důležitější. Žádné jiné DLC už za koupi nestojí.
@Jab (15.03.2025 10:37): Pathfinder jedničku jsem dohrál, ale mám pocit, že už si ji nikdy nebudu mít chuť znovu zahrát :) Tam už toho studování pravidel, kouzel, zbraní atd. bylo na mě moc. Kdybych byl o 10 let mladší a měl na hry času jako tehdy, tak je to něco jiného :)

Díky za tipy, já teď mám v merku hlavně Drova, tak doufám, že mě nezklame... 


@Flowerpot (15.03.2025 10:48): Já si počkám, až to bude v nějaké velké slevě a až budu mít počítač, který to rozjede... Což bude ještě asi nějakou chvíli trvat :)
@John Mirra (15.03.2025 09:48): Jak píše Jab. Ten všeobecný hype a glorifikáciu prikladám tomu, že pre mnoho hráčov mladšej generácie ide o zjavenie v tom zmysle, že je to ich objav takto komplexných cRPG, prvá skúsenosť tohto druhu (tým, čo pre mňa bolo BG2 :) ). Pričom fakt to nie je najlepšia hra ever a WotR je reálne po všetkých relevantných stránkach lepšie a poctivejšie RPG, akurát nie je na prvú dobrú tak atraktívne.

Čo ale neznamená, že furt to nie je veľmi dobré RPG, ktoré stojí za to zahrať. A keby to nastavilo laťku, že toto má byť štandard AAA RPGčiek (čo do možností, ktorými hrať), tak to by bol svet krajším miestom.
Já mám hrozně rád jedničku a dvojku, ale trojka mě moc neláká, protože mi hrozně moc připomíná Divinity: OS 1. To jsem hrál, většinu hry mě to bavilo, ale před finální lokací mě to bavit přestalo a od té doby jsem neměl chuť to zapnout... a mám pocit, že s BG 3 to bude ještě horší :(
@Zero (14.03.2025 12:52): Minimálně s tím pubertálním vyzněním romancí bych souhlasil. Tu jejich hromadnou střelhbitou přitažlivost směrem k postavě hráče bych zase dal do toho balíku, že BG 3 je prostě show/cirkus, který se chce zavděčit hráči. Tady nepochybuji, že videa z kempu budou to, co se na youtube nejvíce dává. Čili Larian to měl i jako záměrné promo imho. :)
@Zero (14.03.2025 12:52): Tak ale telenovela by to bola v prípade, ak nič okrem romancovania a vzťahov neriešiš a aj v tých vzťahoch sa točíš v kru a prešľapuješ na mieste. Ale to percentuálne vôbec nie je pravda.
Podle mě to zas telenovela je. Jasně, stačí postavy odpálkovat a dají pokoj, ale přijde mi dost rušivé, že nehledě na osobnost, pohlaví, rasu a jakékoliv preference jsou všechny postavy playersexual, a všechny tě hned začnou balit. A vůbec se chovají jako nadržení puberťáci, což absolutně nekoresponduje s jejich backstory.
@Say (13.03.2025 21:18): Telenovela to není, dovolí ti to hrát si to jak chceš. Na mě postavy začaly zkoušet nějaké narážky a stačilo jim říct, že nemám zájem. A byl od romancí po zbytek hry klid :)
@Say (13.03.2025 21:18): Nie je to simulátor telenovely. Aj s výhradami romance zaberajú len malé percento hry.

Hlavná dejová linka je zaujímavá rôznymi typmi questov od infiltrácie záporáckej základne tváriac sa, že tam družina patrí cez veľmi atmosféricky spracovanú prekliatu oblasť a mnohé ďalšia. Je tam veľa lokácii, ktoré majú peknú temnú alebo melancholickú atmosféru a aj viaceré questy sú zaujímavo napísané. Nechcem konkretizovať kvôli spoilerom.

Na dvojku to v podstate nenadväzuje takmer vôbec okrem pár postáv, zopár narážok a nejakého toho "legacy" pôvodných BG. Určite kvôli tomu netreba znova hrať staré Baldury.
Podle všeho hra cílí na nadržené nerdy... Fakt je to takový simulátor telenovely? Je hlavní dějová linka něčím zajímavá?

Jak moc navazuje třetí díl na předchozí? Zvažuji před vydáním posledního patche osvěžit paměť a projet BG EET.
@Ajantis (komentář): Inak ešte k tomuto komentu, toto " S lítostí jsem vzpomínal na BG1, v níž šlo také o hodně, ale většina děje měla realistické kontury a zároveň jsem měl pocit, že se svět netočí jen kolem ústředního příběhu." mi príde zásadné.

Jak v trojke je for some reason všetko osobné a všetko sa točí okolo vás, tak to je presne dôvod, prečo to nepôsobí ako autonómny svet, v ktorom si vy žijete svoj príbeh, ale viac ako kulisy pre ten váš príbeh.

Preto aj Baldur's Gate z jednotky a Athkatla sú radikálne lepšími mestami než BG z trojky (ešte v kombe s tým, že ide o viac lokácií, a len tie dokážu fakt navodiť dojem metropoly), pretože tam má každá štvrť svoj vlastný dej, ktorý nesúvisí s príbehom bhaalspawns, a vy sa tam len pricmrndáte tak nejak bokom. Tu prakticky všetko čo sa deje už od počiatku súvisí s vami.
@Ajantis (26.12.2024 00:27): Vidím, že jsi to hrál na PS5, tam není pro BG3 support K+M, tuším? Takže jsi to ovládal na controlleru? Teda to bych se asi neléčil jen těmi motocyklovými simulátory, jak jsem tomu při hraní BG3 měl, ale musel bych k nim ještě přidat pervitin a jezdit je deset hodin v kuse, abych nějak vyrovnal potřebnou hladinku dynamiky. :D
@Ajantis (komentář): Jsem byl zvědav, zda napíšeš nakonec komentář a podělíš se o myšlenky. Vidím, že sis z toho odnesl podobné dojmy jako já, ale dotáhl jsi to tedy narozdíl ode mě až do finále. :-)
Čína bombarduje negativními recenzemi BG3, protože Wukong nevyhrál GOTY. Respektive Astrobot není na Steamu/PC a nelíbila se jim Vinkeho řeč, tak to schytalo BG3. Kdo to pochopí? Já ne :D
Nějak v Číně asi nepochopili, že Swen při přípravě řeči neznal výherce a tudíž soudil, že všichni kandidáti spadají do kategorie "děláno s láskou", a proto mohl svou řeč napsat tak, jak ji napsal. On jim vlastně Wukong vychválil jako naději herního průmyslu a oni se na nej vrhli jak psi.
Oh shit, zrovna jsem zjistil, že Adjustable Party Limit mod se dá zkombinovat se Sit This One Out, díky kterému můžu mít šestičlennou partu, ale sám si vyberu, kteří parťáci se vlastně zúčastní boje, takže se tím combat příliš netrivializuje. Tak teď mám strašnou chuť to rozehrát znovu, ale o Vánocích chci zkusit ten DA: Veilguard, takže asi až někdy během příštího roku. :)
Je načase zkusit honor mode. Jedu v coopu Gloom Stalkera na Tacticiana a dávám 70% nepřátel na one shot. A to ještě můj milý manžel furt něco pos... podělává a má fobii z long restů :)
Asi si vezmu k tomu do party Astariona na double ambush, Karlach (battlemaster) na agro a heavy hit, Shadowheart na support a Galea na radius spells a counterspell.

Edit: Houby, parta je jen o čtyřech :D Takže Galea a Shadowheart budu asi střídat situačně dle druhu soubojů.
@Ajantis (08.11.2024 10:32): Neskúšal som to, ale z toho, čo je napísané to podľa mňa chápeš správne, že až posledné povolanie leveluj na level 12. a koľko chceš povolaní na max level 11. Hra tým, že neobsahuje level vyšší ako 12, ale bude ťa chcieť levelovať ďalej, jednoducho spadne.
Zkoušeli jste někdo ten mod na odstranění zkušenostního stropu od Nexusmods? https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/570?tab=description

Pokud ano, jak rozumíte následující podmínce? "Take the 12th level last, because otherwise the game will try to level your class to 13 on next level-up and crash. So like this: Fighter 11/Barbarian 8/Fighter 12."

Znamená to, že je třeba, aby povolání na 12. úrovni muselo být vždy až to pozdější povolání? To však vylučovalo instalaci modu v případě, že už hráč v původní hře dosáhl s jakoukoli postavou 12. povolání. Nebo to.chápu špatně?

Díky.
Je fakt úsměvné, jak všichni vyjíždějí po protagonistovi. Dneska po mně vyjel Halsin, přestože mám romanci s Karlach, a teď dokonce i Mizora. Předtím, než jsem si vybral Karlach, vyjeli po mně snad všichni ostatní, přičemž z mojí strany tam nebyl v žádném dialogu ani náznak romantického/sexuálního zájmu. Tahle část hry je fakt bizarní, protože to působí spíše jako kdyby to autoři zadali nějakému tvůrci erotických her (kde dává smysl, že po protagonistovi všichni jedou, a jemu stačí si jen vybrat), než že by se snažili o něco jako realističnost. Ostatně ani přátelské vztahy se společníky ve hře nejsou zas tak hluboké, natož aby měli nějaké výraznější scény společníci mezi sebou.

Edit: No sakra, teď po mě jede dokonce i Emperor. Ještě si pamatuju z prvního hraní, kdy jsem romance ignoroval úplně, že mě dokonce i Withers buzeroval, proč jsem to s nikým nedal dohromady.
@Flowerpot (19.09.2024 14:05): Ja som inak čítal ako niekto z Larianu hovoril a všímam si to aj inde, dokonca aj pri kritike niektorých hier, resp. ich častí, že hry by mali byť o zábavnosti, nie o tom, že si musíš splniť nejaký povinný alebo dokonca logický segment, aby si sa dostal k zábavnosti. Samozrejme je to subjektívne a individuálne. Ale nielen oni narážali na to, že až priveľa hier trávi veľa času tým, že hráča pošle zabíjať potkany do pivnice, vlkov do lesa a zbierať kvetinky ako na prvý pohľad logicky ľahké úlohy, treba brať do úvahy, že veľakrát tie postavy síce začínajú na 1. leveli, ale to neznamená, že sa práve v ten moment, kedy hra začala narodili, ale jednoducho aj ten 1. level by mal byť vnímaný teoreticky ako "10. level", lebo však v živote niečo študovali, trénovali, pracovali a podobne.

No a tu sa dostávam k tej podstatnej časti pointy, že veľa štúdii vytvára generický fluff pre "začiatočníkov", ako keby si hráč mal nejaké dobrodrúžstvo zaslúžiť. Osobne nie som všeobecne fanúšik záchrany kráľovstva/sveta/galaxie, čiže ani tým netvrdím, že hráč na 1. leveli má byť zrazu spasiteľ, no na druhej strane by bolo fajn už od začiatku riešiť veci, ktoré ak nie sú podstatného charakteru, tak sú aspoň dostatočne dobre napísané. A to sa podľa mňa Larianu darí. Osobne sa mi páči, keď hry v poslednej dobe postavy dávajú do situácie, že nie sú úplny nobody, ale vlastne niečo má postava za sebou, ale to dobrodrúžstvo v hre má byť "ťažšie" než dosavadný život. To následne aj lepšie z ludonaratívneho hľadiska v hre vysvetľuje, prečo sa postava tak rýchlo adaptuje, zlepšuje a vie prekonať prekážky, ktoré iní neprekonali. A zároveň to teda umožňuje hrať aj niečo zaujímavejšie, než len tie klasické začiatočnícké klišé. Samozrejme, dá sa argumentovať, že aj začiatočnícke veci by mohli byť fajn, keby ich autori vedeli napísať lepšie. Ale osobne ma už tie klasické začiatočnické klišé nebavia a nebaví ma ani vata, kedy sa hra mení na prácu, aby som si niečo zaslúžil (to robia aj mnohé veľké open worldy, že treba urobiť aspoň časť nudných kravín, aby sa odomkol postup ďalej). Chodím do práce a dostávam za ňu peniaze. Nepotrebujem, aby mi niekto robil z koníčka prácu, za ktorú ešte platím. :)

Inak, to čo píšeš o tej "výhovorke" pre BG 2 so zohnaním financii, aby človek dostal pomoc, to súhlasím, ale keď si vezmeme questy v BG 3, tak jeden a pol aktu vlastne sidequestami hráčova družina hľadá spôsoby, ako sa zbaviť tadpoles v hlave, čiže to zdôvodnenie je ešte výraznejšie a sedí do toho.


@Zero (19.09.2024 13:23): S týmto Disco Elysium súhlasím, ale tak môžeme roleplayovať, že aj v tých iných hrách to nie je úplne normálna postava. Dokonca v niektorých RPG hráča spoločníci uháňajú, že treba riešiť tú vec, ktorú máme riešiť a nie vedľajšáky.
@Zero (19.09.2024 13:23): " Když je protagonista vychlastaný vyfetovaný magor, tak dává smysl, že dělá bůhvico ho zrovna napadne, přestože má řešit vraždu."

A zároveň Kim neprestane prevraciať pri všetkých tých sidequestoch oči, čo slúži aj ako pekný metakomentár ku tejto klasickej cRPG tradícií.

Inak čo do ludonaratívnej disonancie to mala myslím dobre riešená práve dvojka, kde síce je tiež od začiatku urgentný hlavný quest, ale človek v ňom nemôže postupovať, kým si nezaplatí spojencov: a jako jasné, že tých 20 000 človek získal oveľa skôr, než splnil všetko, ale rámcovo je "potreba získať peniaze" dobrý a jednoduchý spôsob, jak presvedčivo ospravedlniť sidequesty. Druhou možnosťou je to, ako to robí jednotka, že síce sa deje niečo obrovského a osobného, ale človek je do toho iniciovaný až časom a zo začiatku jak hráč, tak postava sa proste loudá svetom.

Trojka si myslím, že moc nezvláda ani jedno: už od začiatku sú stakes superhigh, a potom, čo prakticky všetky dôležité reveals (až na jeden) odhalí na konci druhého aktu, tak to v samotnom Baldur's Gate tak podivne zas rozplizne a stratí naratívne tempo.
@Tulareanus (19.09.2024 12:01): Chápu ten záměr tvůrců a v některých případech je to povedené, ale dost často mi to přijde právě jako by si člověk odskočil vyvenčit psa do útulku, a pak najednou zjistil, že je to pekelný ohař hlavního záporáka, a ty kytky, co babičce zalíval, vyrostly až do nebes, kde proběhne závěrečný bossfight. :-) Kolikrát je potřeba si právě různě odbíhat zdánlivě úplně mimo, aby člověk získal další střípek do té celkové mozaiky.

Jinak samozřejmě, ludonarativní disonance je věčné téma. Disco Elysium asi až moc přechvaluju, ale i v tomhle případě je to za mě příklad, kde to funguje. Když je protagonista vychlastaný vyfetovaný magor, tak dává smysl, že dělá bůhvico ho zrovna napadne, přestože má řešit vraždu.

Zvláštní případ je třeba Gothic 1, kde se od druhé kapitoly jede jen hlavní příběh bez jakýchkoliv vedlejších questů, i když je tam na ně prostoru spousta, a urgentní to začne být tak od 4. kapitoly.

Ale abych neodbíhal – rozhodně si cením, že Lariani své hry dělají jinak, než je v RPG podobného ražení běžné. Ale holt jednak nejsem cílovka, a jednak bych chtěl od Baldur's Gate 3 Baldur's Gate 3, a ne převlečený Divinity: Original Sin 3.
@Zero (19.09.2024 03:15): Mne na tom celom príde len jedna vec zvláštna a nie si prvý, kto to píše. A to je vlastne to, že tie vedľajšie questy sú v mnohom prepojené s hlavným dejom. Mne to napr. prišlo zaujímavé v tom, že xkrát sa sťažujeme dlhé roky, že ak niekto zachraňuje svet/kráľovstvo/galaxiu/rodinu a dostáva sidequesty, tak je to ludonaratívna disonancia, lebo 90% času to nedáva zmysel. Tak ako nedáva zmysel, že keď ideš k lekárovi na objednaný zákrok alebo do práce na konkrétnu hodinu, tak sa len tak rozhodneš, že ideš vyvenčiť psa do útulku, nakúpiť si potraviny alebo poliať babke kvety. No a v prípade tejto hry väčšina (nehovorím všetky) týchto vedľajších questov dáva zmysel práve svojou urgentnosťou a previazanosťou na hlavnú agendu hry. Nevravím, že to tak má byť vždy, ale mne to prišlo v tomto osviežujúce.
@Zero (19.09.2024 03:15): Nehovoríš žiadnu nepravdu. Okrem toho, jak som už rantil, jak je to fakt dobré ako RPG, ale úplne PRÍŠERNÉ ako sequel Baldur's Gate, je dôležitý point s tými mestami, kde BG v trojke je dosť... antiklimax, a fakt nie je ani náhodou, náhodou na úrovni Athkatly, jak v náplni questov, ale aj v samotnej impresií veľkomesta, čo je strašná škoda.
@Zero (19.09.2024 03:15): Docela on point si myslím, co se týká věcí, o kterých vím. Originály jsem nehrál.
Já tu chodím prokrastinovat když zrovna nehraju, což je dost často.. :D Eseje jsou to, proč tu chodím! Jen tak dál. :D
Tak jsem s tím strávil celý povodňový víkend, a teď jsem se konečně dostal do Baldur's Gate. Už jsem to hrál jednou předtím, někde v tom třetím aktu přestal hrát. Teď už to dohrát chci, ale dojmy jsou rozporuplné.

Baví mě to dost, ale zároveň mě zase začíná srát to klasické Larianí "všechno souvisí se vším". Každý prd z prvního aktu zaručeně začne smrdět někde ve třetím aktu. Vedlejší questy v podstatě neexistují. Vše, co uděláš nebo neuděláš, se promítne do hlavní linie. Je mi jasné, že se snaží o kvalitní "choices & consequences️", ale je to prostě strašně "convoluted". Teď nevím, jak to říct česky.

A hlavně, navzdory asi jejich úmyslům a snahám, to vůbec nepůsobí přirozeně a organicky. Je to pořád lepší než Divinity: Original Sin, u kterého jsou doslova fanmade mapy, na kterém levelu kam jít, aby to bylo hratelné, ale i tak prostě obdržíš tunu provázaných questů, a musíš přemýšlet, co kdy splnit, aby to mělo kýžený výsledek. Nebo, hádám, nemusíš, a zahraj to, jak to zrovna vyjde – ale pokud s tou hrou strávíš nějakých 100 hodin, nechceš, aby to dopadlo podle tvých představ? Upřímně si nedokážu představit, že bych to hrál třeba třikrát po sobě, jen abych vyzkoušel různé cesty. Zvědavost tam je, ale až tak mě to nebaví.

S tím souvisí to, že se téměř vždy jeví nějaká cesta jako správná. Když tam mám nějaký skillcheck, který je obtížné přehodit, tak je sakra jasné, že se za ním skrývá možnost, kterou chci zvolit. Tak to zvolím, a když to nedám, výsledek je "posrals to". Což mě viz výše nevede k roleplayingu toho, že jsem to posral, ale tak akorát k savescummingu. Protože "posrals to" není zajímavá alternativa. Baví mě to třeba v Disco Elysiu, kde neúspěchy vedou k zajímavým a zábavným situacím, ale tady se mi zdá, že to je velmi často jen že se buďto nedostanu k bonusovým informacím, nebo že daná situace skončí předčasným soubojem.

I tak je ale BG3 určitě nejlepší hra Larianů, kterou jsem kdy hrál. Dost možná právě proto, že je to BG3, tak museli dostát nějakým pravidlům a očekáváním, a nemohli jet stoprocentně podle toho svého mustru, jehož tedy zřejmě fakt nejsem cílovkou. Vzpomínám si, jak jsem četl, že D:OS2 je nejlepší RPG ever, a ono pro mě vůbec ne. Špatné to rozhodně není, ale prostě ve stylu dobrého jídla, které holt konkrétně mně nechutná. I když tedy co se týče děje, za moc to podle mě nestálo, a to nehledě na to, jak mě to (ne)bavilo hratelnostně.

V čem podle mě BG3 nedosahuje kvalit předchozích dílů:

Pocit dobrodružství – BG1 a BG2 jsou prostě ryzí high fantasy tolkienovského ražení. Je to takové mile naivní, cheesy, člověk na to musí přistoupit, aby nedostal cukrovku, ale je to tam. V BG3 mám spíše pocit kalkulování, co kdy kde jak udělat.

Pacing – BG1 je teoreticky úplně stejné low-level dobrodružství jako BG3, ale ve trojce už od začátku řešíme strašně epické věci, úrovně lítají jedna za druhou, a celý třetí akt strávíme na max levelu, protože děj nedovoluje jít výše. V BG1 je to na začátku skutečně jako simulátor začínajícího dobrodruha, a když se konečně dostaneme do Baldur's Gate, je to příjemná odměna. V BG3 se snažili asi emulovat něco podobného, ale tím, jak je to naprosto napěchované a propletené, tak přichází velká únava, protože člověk předtím prolízal dvě mapy skrznaskrz, aby splnil něco, co je dějově vcelku prosté, a teď najednou velké město se spoustou questů? Zvlášť když je tam pocit naléhavosti, že by se mělo jít do finále? Prosimvás, ne. BG2 má jinou taktiku, to rovnou ve velkém městě začíná, a taky na vyšším levelu. Pokulhává sice to, že hlavní quest je taky naléhavý, ale správné je to, že to nabízí spoustu možností na začátku, když má hráč ještě chuť vše objevovat.

Společníci – v BG3 je to banda edgy pubertálních výrostků. Což je obzvláště bizarní vzhledem k tomu, že Gale má být ultrazkušený mág a kámoš samotného Elminstera, Karlach pekly prověřená bojovnice atd. A oni mají (krom nízkého levelu) všichni pubertální bolístky, trousí nejapné sexuální vtípky a řeší drama jak ze střední školy. A jejich příběhy jsou podobné. Karlach a Gale mají v sobě časovanou bombu. Skoro všichni se vzepřeli (či mají možnost se vzepřít) nějaké velké božské/ďábelské/ultramocné autoritě. Tady je asi nefér to srovnávat s BG1, kde společníci říkají leda hovno, ale v BG2 jsou už jistě zapamatovatelnější. A hlavně jich je víc, víc možností, jak poskládat partu. Někteří se navzájem nesnesou, některé ani nemusíte najmout, a každý z nich má vlastní osobnost. V BG3 je polovina osobnosti většiny společníků, že je to damaged protagonist-sexuál. S tím, že jejich osobní questy jsou všechny strašlivě tragické, a strašlivě unikátní a special, viz ty božstva/ďábelstva/atd.

Úplně se asi nedá srovnávat možnost průzkumu mapy. V BG3 skoro všechno souvisí s tím hlavním příběhem, takže je to o tom, jestli hráč najde či nenajde nějaký střípek mozaiky. V BG1 je zas většina obsahu naprosto dobrovolné vedlejší dobrodružství, které nesouvisí s ničím. Jsou tam mapy, kterými se člověk může toulat, jen aby se toulal. BG2 je takový průnik – skoro všechno souvisí s nějakým questem, ale ne s hlavním příběhem.

Co se kvality příběhu týče, to úplně nevím. V BG3 je to nepochybně dobře promyšleno, ale jak jsem psal výše, je to taky dost convoluted. Žádné vedlejší questy, všechno se dříve či později objeví znovu. Některé věci jsou vyloženě píčoviny. Jako třeba návrat Sarevoka nebo role Viconie, která zcela popírá její osobní posun v BG2. Jen proto, že je to "kánon". Tohle je úplně na hovno. Stejně jako v Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer, kde celý děj spěje k tomu, aby byla stržena wall of the faithless, ale pak leda hovno, protože kanonicky to nejde.

A koukám, že jsem napsal solidní esej, kterou si asi nikdo jen tak nepřečte. :-D
@Jab (18.07.2024 08:47): Jsem před časem náhodou narazil na video závěru linky Shadowheart s Viconií a zděšen jsem dokázal pouze hlesnout: „Look how they massacred my girl.“
@SilentWolf (14.06.2024 16:55): S tým Iron Throne to bol určite zaujímavý nápad, len škoda, že v tých skorých verziach (stalo sa to raz aj mne) sa tie zachraňované NPC vedeli čo do pohybu bugovať alebo pliesť pod nohy. Ale som rád, že ten ťahový boj vedeli využiť počas hry viacerými spôsobmi, tak ako to robia tie menej príbehové a viac taktické hry ako tebou spomínaný X-COM. To mi inak dlhodobo vadí/mrzí pri mnohých hrách, že tie veľmi príbehové častokrát trivializujú gameplay a naopak.

Astarionova linka bolo príbehovo zaujímavá, ale Cazador ma ako charakter sklamal svojou absolútnou plochosťou.
Iron Throne naprosto perfektní zážitek. To nejlepší z XCOMů převedeno do fantasy. Vlastně jsem si připadal skoro jako hrát Arkham Horror LCG. Ta optimalizace tahů a vymýšlení jak z nepříjemných situací.

A to jsem včera ještě ukončil Astarionovu linku. Jen mě trochu mrzí že už jsem zapomněl co jsem hrával s těmi postavami. Můj paladin mi přijde jako největší břídil a nebýt Lae'Zel, mám problém ve většině střetů. Ale to už jsem si vlastně stěžoval v době jak jsem to hrál - takže asi vše při starém.. :D :D