Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Herní výzva 2019 - 8. "Hrátky s časem"

Tak jsem si po několika měsících odkládání nakonec tuto logickou plošinovku zahrála. A mám pocit, že na růžové agresivní králíky a ježko-lvo-šišky jen tak nezapomenu. Každopádně sbírání puzzliků to bylo velmi zábavné, chvilkami zásekové a občas frustrující. A musela jsem je mít za každou cenu všechny. Logické hry zbožňuju a ve většině případech s nimi nemívám nějaký extra problém. Tady však nastaly momenty, kdy jsem si říkala, že "to" je už tak trochu nad mé chápání a síly. Vyřešit, to nakonec vyřešíte. Ale záleží jen na Vaší trpělivosti - buď jak moc velký čas jste ochotní obětovat náhodnému zkoušení nebo pracnějšímu zdlouhavému plánování. Kámen úrazu byl pak samozřejmě i v tom, že jsem holt úplně nepochopila jak daná mechanika funguje a pár dalších místností trvalo, než mi to došlo. Obtížnost stoupá, o tom žádná, na druhou stranu to ale stále není hra, kterou by pokořila jen naprostá menšina géniů (magorů). Třeba se nějaké takové šílenosti dočkáme...

Úrovně jsou nápadité, originální a každá přichází s trochu jinou mechanikou. Jednou čas vracíte, jindy se objeví předměty, na které tato vaše schopnost neplatí a pak jste najednou v úrovni, kde se vše děje pozpátku. Prostě paráda! Nad každým novým nápadem jsem žasla. Grafika je pěkná, svá, ale musím se přiznat, že zrovna mě na první pohled celkem dost dlouho odrazovala. Nevím proč. Obvykle na ni vůbec nehledím a rozhodně bych to sama nezvládla lépe, ale něčím mi ta stylizace zprvu nesedla. Ale o to více to byl pro mě nezapomenutelný herní zážitek. A hudba? Jedním slovem skvělá.

Krom logického myšlení a hbitých prstů k hopsání se navíc můžete začíst do příběhu odvyprávěného formou pohádkových knížek, a to mě bohužel během hraní vůbec nebralo. Bylo to zrovna období, kdy jsem si chtěla zahrát jen hodně dobrou logickou hru. Nic víc, nic míň. Což je jedním z důvodů, proč jsem sepsání těchto dojmů dlouho odkládala a celkově s nimi váhala. Tuto složku zkrátka nemůžu hodnotit. Trochu mě to mrzí, na druhou stranu mám alespoň důvod hru zase někdy zopakovat. Třeba i se snahou pokořit nějaký ten časový limit. Parádní hříčka!

Pro: Herní doba, hudební podkres, logické hádanky, principy i mechaniky, manipulace času, obtížnost, originální a nápadité pojetí

Proti: Možná zásekovost a frustrace díky narůstající obtížnosti

+17
  • PC 100
Braid je hrou jednoho vývojáře, Jonathana Blowa. Jedná se o hru tak krásnou a zajímavou, až se mi těžko vymýšlí, co mi na ní vlastně vadí. Všechno to totiž dohromady funguje zatraceně dobře.

Ve hře hrajete za Tima, který se snaží najít princeznu. Příběh je vyprávěn skrze krátké úryvky textu, které bývají hodně abstraktní, a je tak trochu diskutabilní, zda Braid vůbec nějaký přiběh má. Mě ale upřímně příběh (který je asi o atomové bombě, filosofii a vědě, ale kdo ví?!) až tak nezajímá. Co mě ale přímo nadchlo jsou samotné hádanky a mechanismy manipulace s časem. Braid sice může ze začátku budit dojem, že se jedná o plošinovku, je to ale ryzí logická hra, a na přesném skákání tu skoro vůbec nezáleží.

Levelů ve hře není moc, což by mohlo někomu vadit. Ono to ale vůbec nevadí, naopak je skvělé, že každý level je jiný a myšlenky hádanek se neopakují. Pokud si chcete herní čas prodloužit, zkuste posbírat všechny hvězdičky, které jsou tak ďábelsky skryté, že jsem se o jejich existenci dozvědel až po dohrání hry. Je až fascinující, jak zajímavé situace dokáže Braid vytvořit kombinací základních jednoduchých mechanismů. K tomu všemu hraje úžasná hudba, která se ke hře navíc děsně hodí. Soundtrack je vlastně tak super, že si ho často jen tak pouštím. A navíc to všechno tak krásně vypadá.

Jonathan Blow se s Braidem trefil přímo do černého. Vytvořil hru, která ovlivnila celou herní indie scénu, a která se mně osobně zapsala nesmazatelně do paměti. Kéž bych se tak mohl vrátit v čase, a zahrát si to znovu poprvé.

Pro: hádanky, hudba, grafika

+21
  • PC 100
Takže, tahle stařenka je prostě nádherná. Grafika (van Chochoch by zajisté přikyvoval), hudba, záhadný příběh (s úryvky od Anči Bombový až po výchovu spratka co chce do cukrárny, ale proč mají ve výloze magnetický monopól?), obtížnost (každý si vybere - prochazeč, skladač puzzle i OCD sběratel hvězd).

Ke hraní této hry podruhé jsem se doposud nikdy neodvážil. Složitost získávání hvězd mi přišla až příliš.
Ale kupodivu podruhé je to mnohem jednodušší. Všechny herní režimy manipulace reality naskakují okamžitě. Všechny pozice hvězd také (hele tam nahoře by mohlo něco být). Tomu odpovídá i herní čas 10h (a z toho 2h jen na 1. hvězdu) oproti 28h na poprvé (také 2h na první hvězdu : - )) ).

Je to opravdový klenot. Takže jasných 100%.

Bohužel se mi neosvědčilo jí někomu doporučit. Začátek je pro ukázku (o čem to je) zcela nevhodný. Samotná informace, že tu neplatí "Teď chcípneš, slyšíš mě?" je na ukázku málo. Jenomže jak někomu ukázat na právě nainstalované hře "THE PIT" ve všech variantách?

Pro: Grafika, hudba, příběh, složitost

Proti: Nic

+16
  • PC 80
Braid je líbivá, originální a poměrně náročná platformovka, která působivě kombinuje naivitu s vážností. Panáček, jehož ovládáte, lvíčci a králíčci, kteří vás chtějí sežrat, design prostředí i hudba působí půvabně až roztomile, ale nenechte se tím zmást. V jednotlivých úrovních se stupňující se obtížností totiž sbíráte kousky skládanky, která nevěstí nic dobrého.

Výjimečným prvkem hry je ovládání času - můžete ho vrátit i zpomalit, navíc některé předměty ovlivňuje a některé ne, takže právě manipulace s časem je klíčová pro řešení úrovní. To alespoň u mě vyžadovalo dost velké využití mozkových závitů, takže pokud chcete hru hrát poctivě, asi ji během jednoho večera nezvládnete. Nakonec je ale natolik dobrá a konec natolik neotřelý (čas pro změnu manipuluje s vámi), že to za nějaké ty i dlouhodobější záseky stojí. Já jsem se na pár posledních kol podívala na walkthrough, protože už té trpělivosti asi moc nemám, ale to není nikdy dobrá volba, jelikož pak pro vás hra ztrácí význam a rovnou se můžete dodívat, jak ji hraje někdo jiný. Některé úkoly v Braid zase spočívají v šikovnosti ovládání (musíte ve správnou chvíli skočit na správné místo správným způsobem), což je taky iritující, protože víte, jak to má být, ale nejde vám to - takže hlavně v klidu a nepodlehnout frustraci.

Braid je tak trochu hipsterská hra v tom, že její pravé téma je prezentováno natolik krypticky a fragmentovaně, že se pak nabízí komentáře typu "to ty bys nepochopil" nebo "Kenneth Bainbridge, toho asi neznáš." Nakonec je celá ta honba za princeznou jedna velká subverze a metafora, takže to chce texty ve hře opravdu číst a nezanedbat průzkum epilogu (případně si pak přečíst na Googlu, o čem to je), abyste z toho měli kompletní zážitek.

Pro: půvabnost designu, neotřelost, ovládání času

Proti: plánování skoků na pixel přesně

+21
  • PC 80
Braid je skutečně povedený počin. Hra má skvělé grafické zpracování, které je laděno poměrně pohádkově, i když příběh tak pohádkový není. I hudba je velmi dobrá a dává hře kouzlo.

Hratelnost je poměrně dobrá. Jedná se o mix logické hry a hopsačky (je to spíše logická hra). Hra je však velmi obtížná a může se dost lehce stát frustrující. Je však nutno ocenit originalitu. Osobně neznám moc her, kde se dá využívat vrácení času zpět.

Příběh je velmi zajímavý. Lze jej různě interpretovat a všechny interpretace dávají smysl. Dost mě zaujal ten zvrat na konci (nebo spíše na začátku?), který prakticky celý příběh převrátil. Je zajímavostí, že "1. level" budeme dělat jako poslední. Díky tomu hráč vlastně neví o co ve hře jde, i když si myslí, že to ví.

Pro: Příběh, grafika, hudba, originalita

Proti: Vysoká obtížnost a možná frustrace

+16
  • PC 60
Humble Bundle je skvělá věc. Díky téhle a dalším podobným akcím ve stylu „kupuj, za kolik chceš“ se dá dostat ke skvělým indie titulům za pár babek. A Braid je právě jednou z těch her, které bych si asi hned tak nekoupil, ale v balíčku s dalšími 5 jsem prostě neodolal a pár dolarů jim na účet poslal.

Na první pohled Braid vypadá naprosto kouzelně a já měl pocit, že hraju po všech směrech špičkovou plošinovku. Tento pocit ale záhy zmizel, protože hra mi strašlivě rychle dala najevo, že chce být těžká a frustrující. Ona to totiž není klasická skákačka, ale spíše logická hříčka. Hra obsahuje několik světů a každý má trochu jiný styl řešení. Cílem je získat puzzlíky poschovávané na různých zapeklitých místech. Hru lze samozřejmě proběhnout bez jejich sbírání, ale tak se hráč k samotnému konci nedostane.

Obtížnost jde dost strmě nahoru, nicméně do čtvrtého světa jsem byl schopen všechny situace vyřešit, ač to často byla pořádná fuška. Pátý svět už obsahoval nějaké pasáže, kde jsem se musel kouknout na YouTube. A svět šestý? Ten jsem podle návodu projel prakticky celý, protože jsem se nemohl ubránit pocitu, že se tvůrci snažili hráče nasrat. Řešení většiny hádanek bylo absurdní a často i založené na hodně přesném skákání. Skoro jako kdybych celou pátou úroveň řešil cestou, jakou bych vůbec neměl. Mám dojem, že tady designéři notně přestřelili a to se i dost odrazilo na výsledném dojmu ze hry.

Jak jsem už říkal na začátku, hra je po audiovizuální stránce božská. Nádhernou kreslenou grafikou doplňuje atmosférická hudba, jež do hry vtáhne a nepustí. Příběh, přiznávám se, jsem moc nepochopil, jelikož mi tahle nepřímá vyjádření moc neříkají.

Pro: Krásně to vypadá, krásně se to poslouchá, krásně se to ovládá...

Proti: ...ale už ne tak krásně se to hraje.

+22 +23 −1
  • PC 70
Hmm. Pěkná hudba (díky krátké hrací době se ani moc neoposlouchá), fajn grafický styl a vůbec visuální stránka hry. Vcelku povedená oddychová hra, s docela zajímavým příběhem i hratelností.

Přirovnal bych ji ke krátké povídce z časopisu nebo sbírky.

Mezi negativa bych řadil extrémně krátkou hrací dobu, velmi nevyužitý potenciál - a s tím související velmi nízkou obtížnost hry (tedy, s výjimkou hvězdiček). Tak nějak jsem čekal, že úvodní světy jsou víceméně tutorialy pro jednotlivé možnosti, co hra nabízí a potom se to konečně rozeběhne a budou zde rozsáhlejší světy, které budou vyžadovat kombinace jednotlivých schopností postavičky.

Na druhou stranu, žijeme v moderní době jednohubek, takže očekávat rozsáhlejší hru asi není na místě - zároveň ale hodnotím jak hodnotím.

Tj. povedená jednorázová hříčka, která rozhodně stojí za zahrátí (za €2) - být dražší, asi bych se rozmýšlel.

Pro: hudba, visuální zpracování, zábava

Proti: krátké, velmi jednoduché, nevyužitý potenciál

+16 +20 −4
  • PC 55
Tak někdo vymodeloval z hovínek plošinovku, styl okopčil z Maria a nasadil tam Princovské rolování času sem a tam. Dát tomuhle pohorku víc než šedesát procent se neodvážím. To bych pak musel přehodnotit všechny svá hodnocení a to by se nelíbilo ani mě, ani vám. Aby to nikoho nesvádělo k mínusovým praktikám, tak to trochu ještě rozepíšu: není to originální, kopírovalo se mimojiný i z Viewtiful Joe, kde to bylo založený na manipulacích s časem a jinak jde o vobyč hopsajdu, kterých je centilion.

Pro: další...

Proti: řekl jsem, další...!

-13 +5 −18
  • PC 65
Fajn zpestření "obyčejných" indie her, na druhý straně ale žádnej zázrak. Graficky ohromující, hudebně a především hratelnostně už pro mě nikoliv. Ani celkově mi to nepřišlo tak dobrý (například co se týče stylizace), jak se všude psalo, povídalo a hodnotilo. Nadprůměr rozhodně, ale víc jak 75% je střílení od boku.
-12 +5 −17
  • PC 90
Graficky překrásná, s neméně pěkným zvukovým doprovodem. To bylo první, co mě zaujalo a taky asi to nejlepší, co na Braidu vidím.

Netušil jsem moc o čem Braid vlastně je a čekal jsem něco, kde bude víc hopsání a míň šílených puzzlů. Každopádně mi Braid přijde mnohem víc jako logická hra, než jako plošinovka. První puzzly jsou jednoduché a seznamující, ale už v pvním světe člověk narazí na věci, jejiž řešení jsou už tak nějak až moc out-of-the-box a některá pozdější už mi víc připomínala exploitování bugů, než logické řešení probélmu. Obtížnost navíc hodně rychle stoupá a ačkoli v každém světě fungují trochu jiné mechanismy, jen v tom prvním se hra trochu obtěžuje do nich hráče nějak zasvětit. Dál ve hře si prakticky musíte všemožné finty osvojit za chodu, což je poměrně frustrující, stejně jako občasné záseky kdy dojde na přetáčení času "dokud to jednou nevyjde."

Prostě obtížnost stoupá celkem strmě, myslím že by hře mnohem víc slušely delší úrovně a volnější tempo v narůstání obtížnosti. Ono těch opravdu kritických dílků skládačky je jen malá část, ale pro dokončení hry musí hráč sebrat všechny. (Za naprosto šílené pak považuju sbírání hvězdiček, které je patrně určené vybraným sebemrskačským masochystům.)

Čili po prvních dojmech, kdy jsem docela určitě uvažoval o 90, jsem zjistil, že mě ta hra tak nějak štve. Ale pořád byla krásná, nedalo se jí upřít originalitu a nápaditost a docela mě těšily narážky na Maria. (Hlavně konce jednotlivých světů, v čele s tím kde se čas hýbe spolu s vámi :)) Takže slušných 85.

Nakonec jsem ale zahrál finální svět, poslední level, který je skvěle navržený a level-design se tu nádherně snoubí s příběhem, aby nakonec vyplivnul vcelku šoující zakončení a v epilogu nějaká ta životní moudra. Což sice úplně nenapravilo moje znechucení z některých puzzlů, ale nadchlo mě dost na to, abych se vrátil zpátky k 90. Sice je to pro mě docela slabých 90, ale Braid si je holt nějak zasloužil.

Pro: grafika, hudba, humor, závěr, originální nápady

Proti: prudce stoupající obtížnost rozhodně nečeká na hráče, frustrace kolem přesného hopsání, pochybné fígle spojené s některými řešeními puzzlů

+30 +33 −3