Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
První díl ze série Broken Sword je pro mě jedním z vrcholů klasických kreslených adventur. Hra má naprosto perfektní filmovou atmosféru. Nejvíce mi připoměla dobrodružné filmy typu Indiana Jones.

Kouzelná grafika dokonale vykresluje všechny lokace, které jsem při svém putování navštívil. Děj příjemně odsípá a nevyskytuje se žádné místo, které by bylo jen tak na vyplnění času. Dialogy protkané inteligentními vtípky a narážkami jsou doplňovány vlastním komentářem hlavního hrdiny. Ve většině případů, pokud budete dění pečlivě sledovat, nebudete mít problém. Samozřejmě pár perliček a zákysů se vždycky najde, ale to už k adventurám jaksi patří. A není jich zas tak mnoho. Musím přiznat, že nejvíc mě dostalo vylévání vody do kanálku před hospodou v Irsku, strávil jsem tím asi hodinu a až v návodu jsem zjistil, že to nikam nevede.

Další věc, která mě příjemně překvapila, je absence jakýchkoli "zábavných" meziher, které absolutně nesnáším a většinou mi pokazí dojem z celé hry (např. mezihry ve Full Throttle).

Zvukový a hudební doprovod je rozvněž výborný, jen těch zvuků mohlo být víc a hudba mohla hrát častěji. Občas jsem se mylně domníval, že mám vypnuté repráky. Ale není to nic tak nedostačujícího.

Co však v mém případě hru sráží z absolutního hodnocení jsou chyby ve hře. Konkrétně se mi jednou stalo, že jsem neudělal vše tak jak to mělo mít návaznost na sebe a zablokoval se následující krok důležitý pro postup ve hře. A za druhé situace kdy se mi hra na jednom místě zasekla a odmítala pokračovat. Vyřešilo to až stažení savů do další lokace z internetu.

I přes tyto chyby je pro mě první Broken Sword jednou z nejlepších kreslených adventur, jakou jsem kdy měl možnost hrát.

Pro: grafika, příběh, absence meziher

Proti: chyby ve hře

+40
  • PC 90
Poprvé v životě dohráno na úplném konci roku 2021 během dvou dnů a pochopení toho, proč se tato adventura drží na nejvyšších příčkách různých žánrových žebříčků.

První co mě zaujalo byla velmi pěkná grafika, hra je z roku 1996, ale vůbec nezestárla. Už první lokace vypadají velmi pěkně a to na hráče ty nejlepší teprve čekají. I ve své době pokrokové ovládání se dá stále označit za moderní, nějak jsem nezaznamenal významný rozdíl mezi Broken Swordem a třeba moderní Deponií. Vlastně jsem si během celého hraní ani neuvědomil, že se jedná o pětadvacet let starou hru. 

Příběh je přesně to, co mám rád - vyšetřování, tajné organizace, cestování, pěkná Francouzka, kozel a humor. Hlavně ten humor. Už ani nevím kdy naposledy jsem u hry nahlas řval smíchy. Samozřejmě, že jsem se musel úplně všech postav ve hře zeptat, co si myslí o mém otevírači na poklopy od kanálu! Příběh samotný je pak správně zamotaný a rozvětvený a prožene hráče pomalu po celé Evropě a zabrousíme i na blízký východ. Celé zpracování příběhu je skvělé i díky povedeným filmečkům, dabingu a hudbě.

Snad jediné co mi nesedlo byla nutnost někdy rychle zareagovat na určité situace, zvlášť když jde o kejhák. Tady je load nutností, protože to nemá hráč šanci při prvním hraní odhalit. Jinak se nejedná o zvlášť těžkou adventuru, používání a spojování předmětů je logické a předměty samotné jsou bez problémů viditelné na obrazovce. Kozel je tak provařený, že jsem cca věděl co dělat i při prvním hraní (i tak se to povedlo až na pátý pokus, zmetek jeden :)), ale brutálně jsem se zaseknul v té Irské hospodě. Takže ano, přiznám se, že pár náhledů do návodu bylo.

Jak jsem psal na začátku, hru jsem dohrál během dvou dnů a totálně mě pohltila a naladila na další adventury. Je to žánr, který nemám moc prozkoumaný a je co dohánět. 

Hodnocení dávám velmi vysoké, výborná hra.

Pro: Příběh, humor, grafika, hratelnost, dabing

Proti: Nedůležité drobnosti

+36
  • PC 95
Devadesátá léta minulého století bezesporu patřila k nejzářivějšímu období klasických point and click adventur. A jedním z čelních představitelů této éry je Broken Sword: The Shadow of the Templars, kterou vydali v roce 1996 Revolution Software pod vedením charismatického Charlese Cecila, za výrazné finanční podpory tehdy významného vydavatele Virgin Interactive.

Ocitáte se v roli amerického floutka George Stobbarta, který je na výletě po Evropě. Momentálně zavítal do Paříže, sedí u kávy v kavárně La Chandelle Verte a nasává romantickou atmosféru francouzské metropole. Tuto atmosféru doslova rozbíjí příchod klauna, následné okamžiky pak od základů změní Georgův život – stává se svědkem bombového útoku, při kterém je zabit jakýsi Plantard, přičemž podlý klaun uniká pryč s ukradeným kufříkem. Tím se rozjíždí neskutečný kolotoč různorodých událostí, které zavedou nebohého Stobbarta na cestu netušených dobrodružství.

Podobně jako třeba Gabriel Knight: Sins of the Fathers, i s Broken Swordem se Cecil pokusil opustit v té době oblíbené žánry humorných či pohádkových adventur i svých předchozích titulů motajících se kolem fantasy a sci-fi a místo toho se jal odvyprávět klasický vážný dobrodružný příběh. Pro něj však bylo potřeba zvolit dostatečně nosné téma, které by dokázalo oslovit široké obecenstvo. V tomto ohledu měl šťastnou ruku, když se rozhodl zpopularizovat tehdy nepříliš profláklé téma Templářských rytířů. A dokázal jej zpracovat velmi zajímavým a poutavým příběhem. Velmi poutavě se k tématu volby žánru i vývoje celé hry rozepsal Petr Ticháček v článku Zlomený meč zbrocený svatou krví.

Zpočátku tedy pátráte po Paříži a hledáte, kdo byl zodpovědný za smrtelný atentát a co byl vlastně důvod, pro který stálo za to vraždit. Při té příležitosti se setkáváte s mladou francouzskou fotografkou Nicole Collardovou, která pracuje pro místní plátek La Liberté. S pokračujícím vyšetřováním zjišťujete, že to není jen ledajaká zlodějina, ale postupně se na povrch derou náznaky velké celosvětové konspirace. A tak se postupně hrabete v dávné historii templářů, zároveň ale utíkáte před současnými zločinci, kteří vám jdou po krku. V tom vám pomáhá nejen roztomilá Nicole, ale také místní odborník z muzea Andre Lobineau. Při své bohaté výpravě se podíváte nejen na řadu míst v Paříži, ale zaletíte si také na jiná místa v Evropě či Blízkém východě.

Komplexní dobrodružný příběh napasovaný na reálné základy je jednoznačně velkým kladem hry. Všemu výrazně pomohlo i filmovější zpracování, což nebývalo u tehdejších adventur příliš obvyklé. Rozhodně se však nejednalo o interaktivní film, vše zůstalo jako klasická point and click adventura. Přišla ovšem s revolučním ovládáním, kdy byla v té době obvyklá nutnost volby jednotlivých příkazů nahrazena jedním univerzálním animovaným ukazatelem, který měnil svou podobu podle toho, co bylo možné dělat. Příběh byl navíc okořeněný celou řadou více či méně tuhých puzzlů. Řada z nich byla časově omezena, kdy bylo potřeba udělat posloupnost několika po sobě navazujících kroků v relativně krátkém čase, aby se podařilo dosáhnout kýženého úspěchu. Řada z nich byla hodně těžká, puzzle s kozlem v Irsku se stal celosvětovým fenoménem a nechvalně proslulým úkolem v dějinách adventur.

Je potřeba zmínit také na svou dobu velmi povedené audiovizuální zpracování, které nedělá své hře ostudu ani spoustu let poté. Velmi pěkná ručně kreslená grafika je doplněna kvalitně provedenou animací, která evokovala klasické animované filmy tehdejší doby. Už samotné úvodní intro dokázalo vzbudit vášeň, aby posléze přešlo v neméně elegantní obraz v samotné hře. Úžasný výsledek díla pak dotváří atmosférická hudba z pera Barringtona Phelounga a nahraná Londýnskou filharmonií, která navíc nehraje pořád, ale využívá správného načasování a spustí se v důležitých momentech, čímž ještě více prohloubí výslednou atmosféru.

Ani sám Cecil tehdy asi netušil, že se mu podaří vytvořit tak unikátní dílo, které se posléze dočká řady pokračování, byť ne vždy nejvyšší kvality. U nás navíc hra vyšla s českým překladem, což v té době bývalo světlou výjimkou.

Broken Sword: The Shadow of the Templars je klenotem v historii adventurního žánru. Na svou dobu neuvěřitelné audiovizuální zpracování, napínavý templářský příběh i vyvážená hratelnost kombinující tuhé puzzly s řadou kvalitně napsaných dialogů.
+33
  • PC 100
Zpátky k adventurám. Broken Sword má v mém srdci zvláštní místo. Někde rok po vydání to byla první adventura, kterou jsem sledoval a zkoušel v jedné dávno zapomenuté herně v Brně. Byl to úžasný zážitek, který jsem si mnohokrát zopakoval už v pohodlí domova.

A ani po letech se na tom nic nemění. Broken Sword je adventurní klenot vyladěný k naprosté dokonalosti. Začnu třeba grafikou - ta je na rok vzniku neskutečná - malebné obrazy, naprosto plynulá animace veškerých úkonů, atmosféra, která Vám dává pocit, že jste opravdu tam. V romantické Paříži, drsném Irsku, horkém Španělsku či exotické Sýrii. K tomu se na pravých místech přidávají perfektní animované filmečky plné akce.

Stejně skvělý je i příběh. Americký turista George Stobbart je v Paříži svědkem bombového útoku, který zdemoluje kavárnu a zabije profesora Plantarda. Vrahem je klaun a protože policie se do pátrání nehrne, George se s pomocí sličné novinářky Nico Collardové pouští do pátrání. To ho zavede na exotická místa po celém světě, poodhalí historii templářů a také skupiny novodobých templářů, která chce znovu získat ztracenou slávu a vládu nad světem. Příběh je dobrodružný, napínavý, akční, je v něm místo na humor ale jen takový jemný, doplňující, který neruší napínavý příběh. Dialogy či postavy jsou fantasticky napsané a vymyšlené.

A do třetice hratelnost. Broken Sword má všechno, co mají moderní adventury a co v půlce 90. let ještě rozhodně nebylo zvykem. Ovládání funguje jedním kurzorem, které se na příslušných místech mění v lupu (prozkoumat), ozubené kolečko (použít) či ruku (sebrat). Pravým tlačítkem si pak prohlížíte. Rozhovory s postavami fungují na principu dotazů na jednotlivá témata formou obrázků, případně se každého můžete zeptat na každý předmět ve svém inventáři (a případně ho tak i použít). Reakce na některé předměty (oslizlý kapesník) jsou k nezaplacení :). Aktivních míst je docela málo, ale jsou dobře viditelná, drtivá většina akcí je přísně logických, nikde nebloudíte, nevracíte se, nepoužíváte šílené kombinace. Hra se vyhýbá veškerému pixelhuntingu, dead endům, zákeřnostem typu čekání na něco. Jediný problém je samozřejmě notorický známý kozel. Jedinou výtkou jsou animované akční sekvence, po jejichž konci musíte rychle něco udělat, jinak je po Vás. Ano Broken Sword je díky tomu všemu (a také díky mé paměti) v podstatě velice snadnou hrou, ale vůbec mi to nevadí. Stupidní zákysy Vás aspoň nebrzdí v prožívání parádního příběhu.

Broken Sword je jednoznačně klasika, která podle mého skromného názoru nechává v grafice, hratelnosti a dejme tomu i tradičním příběhu za sebou veškerou adventurní konkurenci roku 1996.

Pro: Malebná grafika, animace, perfektní postavy, dialogy a příběh, logická hratelnost a jednoduché ovládání.

+32
  • PC 100
K Broken Swordu jsem se dostal až nějaký čas po jeho vydání a v té době to byla jedna z prvních vážněji pojatých adventur, protože předtím jsem měl zkušenost spíše s Poldama nebo s Gobliins. Už v té době jsem ale po pár hodinách hraní poznal, že toto bude jedna z mých oblíbených her respektive herních sérií.

Tím nejdůležitějším na každé adventuře je pochopitelně dobrý příběh a ten se v Broken Swordu povedl na jedničku. Dobrodružné vyprávění má skoro až filmový nádech a zabředává do historických reálií. Osobně se o historii zase tak moc nezajímám, takže nemám tušení, jak moc se popisovaná historie templářského řádu zakládá na realitě. Nicméně podaná vysvětlení ve hře jsou pro mě dostačující a pochopitelná.

Líbí se mi, jak je hra sice pojata vážně, ale přitom je na každém kroku spousta humoru, který zde není na sílu jako v jiných hrách. Mám na mysli například ironické popichování mezi Georgem a Nico, až přehnané vychloubání George, když žárlil na Andrého, Georgovy neúspěšné pokusy o podání ruky s prakticky každou postavou, hospodský v Irsku a jeho "spolehlivá" myčka na sklenice, pohroma když není možné čepovat pivo místo toho, aby řešili únos Fitzgeralda a mnoho, mnoho dalšího.

Určitě musím zmínit i dobře napsané a zapamatovatelné postavy. Když pominu hlavní postavy, tak asi nikdy nezapomenu na přitroublého seržanta Moea, na gaunery Flapa a Guida do puntíku splňující archetypy mafiánů, podivné americké manžele Hendersonovi, Lady Piermont, a tak dále a tak dále.

Průběh hry je potom celkem intuitivní s výjimkou několika míst. Mám samozřejmě na mysli legendární scénu s kozlem a pak třeba taky získání drátku od kýchajícího chlápka v hospodě v Irsku. Každopádně je to hra ze staré školy, takže můžu zapomenout na modernější prvky typu dvojklik na rychlý přechod do další obrazovky a taky může dojít na smrt bez automatického přesunu na nejbližší "bezpečnou" pasáž. Pokud si hráč hru dlouho neuložil, tak prostě smůla.

Audiovizuální stránka hry byla pro mě líbivá tehdy a je líbivá i dnes. Někdy si i říkám, že hra vypadá jako animák od Disney. Zajímavá je i hudba, která nehraje zase tak často, ale perfektně podbarvuje napínavé scény. Nakonec musím zmínit i skvělý dabing. Hlas George je až ikonický, francouzský přízvuk Nico se také dobře poslouchá, škoda že v ostatních dílech se o její namluvení postarala jiná dabérka. Namluvení ostatních postav se také povedlo.

Co mně ale vadí, jsou chybějící titulky u jednotlivých cut scén. Při prvním hraní jsem byl úplně mimo, dnes je sice moje angličtina na trochu lepší úrovni, ale i tak jsem měl celkem problémy porozumět. Nejhorší to bylo u výše obdivovaného francouzského přízvuku Nico, kde by se ty titulky opravdu hodily. Ale řekl bych, že je to jen malá piha na kráse.

První Broken sword už pro mě asi navždy zůstane druhou nejlepší adventurou všech dob. Má velmi dobrý a propracovaný příběh, výborně napsané dialogy se špetkou humoru, grafika vypadá stále roztomile. No každopádně jsem toho názoru, že by tento skvost neměl minout žádný milovník starých dobrých adventur.
+28
  • PC 90
Jeden z vrcholů adventurního žánru. Krásná 2D grafika, dobrodružství, logické úkoly, přiměřená délka hry. Z celé série nejlepší díl.

Pro: grafika, design, dialogy

Proti: zase templáři...

+24
  • PC 95
Naprostá špička žánru adventure v počítačových hrách. Broken Sword by pochopitelně nebyl tam, kde je, nebýt průkopníkům z Lucas Arts, Sierry a mnoha dalších...
To hlavní, co všem v roce 96 vzalo dech, byla kouzelná grafika, hudba a ozvučení postav. Filmové pojetí celé hry, nádherně vykreslené lokace, plynulé pohyby, vnitřní komentář hlavního hrdiny, fantasticky namluvené charaktery, atd. atd.
Hra je v několika momentech docela tuhá, ale zkušený adventurista nepropadne panice. Mi se to stalo pouze jednou, když jsem se nemohl dostat přes toho praštěného kozla v Irsku...

Pro: filmová atmosféra, hudba a dabing postav, scénář

Proti: nic

+22
  • PC 100
Jak zacit komentar na hru, ktera pro me znamena definici adventury, jeden z nejkrasnejsich nezapomenutelnych zazitku a jez zdokonalila moji anglictinu ("Buy kebab. Most good!") :) ? Boty jsem si uz posvatne zul a presypaci hodiny odmerily povinnou minutu ticha. Parizsky sanson line zacal hrat a do kavarny prave vstoupil klaun... Pardon, to jsem se vratil do Vanoc 98... Za okny tma a snih, doma teplo nalozeneho krbu, na stole misa ovocneho salatu, tyden svobody od vsech povinnosti a starosti... a stare pomale PC, kde jsem poprve spustil nejlepsi adventuru vsech dob.

Nevim, jaka kouzelna konstelace hvezd svitila nad scenaristy a programatory v Revolutions Software, ale vytvorili neco, diky cemuz si budu uz vzdycky pamatovat jmeno Charles Cecil. A pritom jedine co o nem vim je, ze ma na svedomi Broken Sword. A jedny Vanoce meho zivota, ktere mi budou ve vzpominkach jasne svitit, i kdyz se vetsina ostatnich ponori do neoblomne tmy zapomneni. Vzpominam si, jak jsem po prvnim dohrani padl do postele a byl jako omraceny... V ten moment jsem touzil *byt* George Stobbart, prozit to dobrodruzstvi, co on. V ten moment mi realita pripadla smutna, nudna, nezajimava. Vratil jsem se z nadherneho snu a ten navrat bolel. Odpusteni prislo po opakovanem dohrani a Zlomeny mec se pro me stal duvernym pritelem z mladi, se kterym mam krasne tajemstvi a treba spolu nekdy zase pujdeme na kavu... (znovuhrani). A pokud ano, pujdu na tu "schuzku" nervozni a trochu s bazni. Tak vypada ucta a nic jineho si tento klenot nezaslouzi.

Pro: Vse, krome...

Proti: toho, ze to ma konec.

+22
  • PC 95
Broken Sword: The Shadow of the Templars je velice kvalitní a originální adventura. Já jsem si ji zahrál jenom díky tomu, že mi ji doporučil jeden kamarád. A jsem za to rád.

Tato adventura je založená primárně na rozhovorech. Velice mě zaujal dabing postav v jednotlivých prostředích. Měly totiž přízvuk podle toho, v jaké zemi se hlavní hrdina zrovna nacházel. Já jsem se s takovým dabingem ještě nesetkal a proto jsem byl příjemně překvapen. Také se mi líbila možnost probírání předmětů, které má hrdina v inventáři, s jednotlivými postavami. Některé předměty okomentovaly postavy celkem vtipně a u některých bylo použití vtipné samo o sobě (např. handshake shocker na kluka v Irsku).

Další věcí pro mě dost neobvyklou byla přidaná „akční složka“. V některých místech musel hrdina provést něco rychle v krátkém časovém intervalu, jinak hrozila smrt. Teď si vzpomínám na moment, kdy jsem poprvé umřel a ten pohled na to, jak hlavní hrdina padá do vody zabalený do pytle nebyl vůbec příjemný.

Příběh byl zábavný a dost propracovaný. Sem tam se objevil nějaký ten detail, který mi moc neseděl (chvilku byla Nico na Georgeho milá a měla o něj strach a potom najednou jakoby z ničeho nic o něj přestala mít zájem), ale to nění nic zásadního. Díky celkem logickým úkolům příběh ubíhal plynule. Já jsem se nějak moc často do návodu ani dívat nemusel (např. na řešení s kozlem jsem přišel sám, sice náhodou, ale přišel). Nesmím samozřejmě zapomenout na příjemnou hudbu, dobře provedené animace a ještě lepší cut scény.

Celou hru doprovází velice příjemný humor. Já jsem se během dialogů mnohokrát pobavil a některé hlášky jsou zkrátka nezapomenutelné (Are you on vacation? No, I’m on holiday!).

Když se tak na hru dívám zpětně, tak mě ani nenapadají žádné negativa. Možná snad jen to, že ve většině lokací není moc aktivních míst k prozkoumání, ale to lze tolerovat, jelikož je hra spíš zaměřená na dialogy.

Co k tomu dodat. Broken Sword: The Shadow of the Templars je zkrátka skvělá hra, kterou by si měl povinně zahrát každý hráč point a click adventur.

Pro: Příběh, dialogy, hudba, akce

Proti: Na nic zásadního jsem nenarazil

+21
  • PC 85
Po takmer 20 rokoch som si dal prvý Broken Sword znovu. Mal som na neho pekné spomienky, ako na jednu z najkrajšie kreslených a najvtipnejších adventúr. Musím uznať, že aj po toľkých rokoch je to stále veľký klenot.

Pekná grafika
Tá hra vypadá stále veľmi dobre. Až som bol prekvapený, ako príjemne sa na to pozerá a koľko detailov obrazovky obsahujú. Tešil som sa na každú novú lokáciu a občas som neveriacky krútil hlavou nad nestarnúcou krásou tejto adventúry. Vydarené sú aj animácie postáv, ktoré sú dynamické, detailné a hravo strčia do kapsy aj veľké množstvo dnešných adventúr.

Scenár a humor
Humor je vydarený a pri hrách sa mi celkovo nestáva často, aby som sa rehotal nahlas. Tu sa mi to stalo viackrát (hlavne nočná scéna v múzeu alebo reťaz z toalety pre Nicole) a celkovo som mal pri hraní veľmi dobrú náladu. Potešia aj dobre napísané dialógy, ktoré udržovali moju pozornosť a vždy obsahovali aj štipku humoru. Trochu mi vadil príbeh, ktorý je síce kvalitný, ale ku koncu sa mi zdal už značne prekombinovaný.

Postavy
George a Nicole sú veľmi sympatické duo, ale aj vedľajšie postavy sú všetky tak výrazné, rozdielne a špecificky napísané, že bola radosť s nimi viesť nejaký rozhovor. Zaujímavým to robí už spomínaný všadeprítomný humor.

Broken Sword: The Shadow of the Templars je jednoducho nestarnúca legenda, právom sa umiestňuje v rebríčkoch najlepších hier všetkých čias a aj po toľkých rokoch som sa pri nej bavil lepšie ako pri veľkej väčšine nových adventúr.

Pro: Nestarnúca pekná grafika, všadeprítomný humor, animácie, George je sympaťák, Nicole, vedľajšie postavy, kvalitné dialógy

Proti: Ku koncu už prekombinovaný príbeh

+21
  • PC 100
Broken Sword.. Moje nejoblíbenější adventura.. :-) Se sestřenicí jsme si první dva díly pořád dokola půjčovali mezi sebou. Jedna dohrála, druhá si chtěla opět zahrát :-)) K této hře, podobně jako k dobrému filmu, se budete rádi vracet a rádi si jej zahrajete znovu, plní natěšení na Američana George a Francouzskou novinářku Nico. Příběh začíná v Paříži, kam George přijede na prázdniny a v jedné z kaváren, kde bohužel zrovna seděl, vybuchla bomba. George pocítí, že policie si s tímto případem hlavu moc nedělá a on byl navíc svědkem zvláštního potrhlého klauna, jak předtím vešel dovnitř.. Chce se dovědět víc a rád by ho pomohl dopadnout-především i proto, že potká krásnou novinářku Nico, která si tento případ a tuto senzaci nechce nechat utéct a dá mu telefonní číslo, kdyby na něco více přišel. Tady začíná spolupráce (a také tak trochu lovestory) s Nico Collard a obrovské dobrodružství. George jde po stopách šílence a vraha v převlecích, který ho dovede až na cestu za Templáři.. (Či tzv.Neo Templáři). Samozřejmě to není jednoduché, musíte trochu přemýšlet, co kdy udělat a do všeho se vám začnou do cesty plést i všelijací nepřátelé.. ;-) Zajedete si i do Skotska a navštívíte tam místního "ducha" na hradě :-D George si zamilujete, vždycky najde (díky vám) cestu, jak ze všeho vybruslit a na všechno přijde. Hrajete si vlastně tak trochu na detektiva-vyslýcháte postavy, sbíráte předměty atd. :-) Hra je ve 2D a toto je jeden ze 4 dílů (počítám jen oficiální od firmy Revolution). Díl vyšel i jako "Directors cut", které mohu jen doporučit. Je volně ke stažení a je stejný jako originál, akorát o něco delší - díky tomu, že ovládáte často i milou Nico a je obohacená o zvětšení obličejů v okénku při rozhovorech :-). Příjemnou zábavu ;-)

Pro: Nejlepší adventura ve 2D, krásná grafika, sympatická postava George, skvělá hratelnost.

Proti: Někomu by mohlo připadat, že není dosti akční, ale u tak krásné adventury to snad tolik nevadí-není to přeci střílečka :-)

+20
  • PC 75
Se sérií Broken Sword jsem to měl těžké poprvé sem se k ní dostal v 9 letech a to pouze v angličtině a jak sami uznáte hru sem si nemohl patřičně užít a udělal sem v ní jen tři kroky a poté jí znechucen odhodil. Po pár letech jsem se dostal ke třetímu dílu který sem vůbec ve 12 letech nechápal a adventurám sem nerozuměl..a teď po pěti letech kdy jsem náruživý adventurista sem si řekl že už bych se do této legendární adventurní série mohl pustit a tak sem to udělal a byl mile překvapen.

Ve hře se vžijem do role George Stobbarta který právě podniká cestu po evropě...když tu najednou jeho zatím poklidný pobyt ve francouzské kavárně pokazí výbuch bomby který samozřejmě přežije a tak se náš hrdina namočí do tak velkého dobrodružství o kterém se mu snad ani nesnilo. A záhy se setkává se sympatickou novinářkou Nicole která mu bude ve výpravě napomáhat.

Ve hře se podíváme do spousty rozličných lokacích ať už Sýrie nebo třeba Skotska...tohle cestování považuji za velký klad protože rozličné lokace zahánějí nudu.
Dále co musím vyzdvihnout jsou skvěle napsané dialogy a postavy..samozřejmě dialogy sem tam obsahují nějaký ten vtípek (ve hře je humoru dá se říci dost ale je tam dán decentně aby nenarušoval atmosféru).

Hra se tedy celkově nese v dobrodružné duchu takže tu počítejte s hromadou narážek...tedy spíše narážkami protože skoro všechny jsou směřovány na Indiana Jonese :D (ten chudák si jednu narážku opravdu nezasloužil...:D)

Takže podtrženo sečteno Broken Sword je dobrodružná adventura s kvalitními dialogy,postavami a hlavně poutavým příběhem a decentním a povedeným humorem. Hlavně už ke konci mi přišlo že tvůrci začali vtipů pouštět mnohem víc.

Pro: Humor,dobrodružnost,akční pasáže,postavy,dialogy apod.

Proti: Mě nic nenapadá do háje !

+14
  • PC 100
Archetyp v žánru adventur. Těžko se dá najít něco, co by Broken Sword postrádal a ani ta sebemenší chybička se tam prostě nenachází, pro mě prostě dokonalá hra.

Pro: Příběh, postavy, grafika, hudba, rozhovory

Proti: nic :-)

+13
  • PC 95
Mate nekdy prakticky od zacatku pocit, ze tohle bude vytecna hra a budete se u ni skvele bavit? U nekolika her jsem jej zazil a BS patri mezi ne. George se pro me stal diky svemu zpusobu chovani, reseni situaci a humoru jednou z nejoblibenejsich hernich postav. Celkova kvalita ve vsech ohledech dela z BS ukazkovou hru, kterou dodnes muzete ukazovat hracum i vyvojarum s prohlaseni, ze "takhle se dela adventura":)!
+13 +14 −1
  • PC 100
Dnes již legenda. Takto má vypadat vynikající adventura. Napínavý příběh, který vás chytne a nepustí. Báječné lokace a zajímavé dialogy. Různa prostředí...

Pro: Všechno.

Proti: Nic.

+13 +15 −2
  • PC 50
Dobrý doklad toho, proč mám raději hry s intimním než s epickým příběhem. Když se pojednává o historickém - či nějakém velkém - tématu či záchraně světa, je třeba špičkového scénáristy, aby výsledek nepůsobil trapně. A Broken Sword působí často (nejvíc v poslední části) trapně dost; lépe by to dopadlo, i kdyby psal scénář onen Steven Spielberg nebo Dan Brown.

Ještě větší zápor pro mne představuje humor. Jistým problémem je už skutečnost, že nemám ani ve hrách humor rád, a Broken Sword je mimo jiných charakteristik adventurou humornou, nicméně takových 90 % textu obsaženého v rozhovorech se k příběhu nevztahuje a jsou jen odrazem snahy být především komický. Jako by nesměla projít věta, která komická nebude. No a jelikož je humor značně laciný, při pročítání textů jsem zpravidla trpěl (nejhorší je v tomto ohledu irský akt, v němž jsem měl chuť hru vypnout).

Co se týče herních činností, jedná se o jednu z lepších adventur, které jsem hrál. Úkoly i rébusy jsou až na výjimky logické a vesměs dobře zasazené do děje - pokud tedy člověk nepovažuje za bizarní, že přiletí do Sýrie a všech okolo se ptá na Templářský řád a jeho hlavní činností je hledání štětky z toalety a pobíhání s ručníkem z umývárny -, a Broken Sword připomíná nejvíce letní blockbuster v adventurních poměrech. Komiksová grafika, nízká obtížnost, spousta nenáročného humoru, vesměs letní prosluněná atmosféra s nějakým tím tajemstvím... Po "doplnění vzdělání" se vrátím k těm obskurním ze starých adventur.
+11 +15 −4
  • PC 100
Nejlepší adventura, kterou jsem kdy hrál. Nejen kvůli krásné kreslené grafice, George a Nico, ale i příběhu, od kterého se nedá odtrhnout.

Pro: Příběh, grafika, dabing, hudba..

Proti: opravdu nic

+10 +11 −1
  • PC 95
Když někdo zmíní Broken Sword, vždy mi srdcem projede závan nostalgie. Vždy si vzpomenu na toho sympatického blonďáka, a na tu jeho nádhernou angličtinu. Jestli má každý herní žánr svého krále, jestli znáte jiného favorita tak mi napište, protože pro mě je to určitě BS.

Pro: Krásná kreslená grafika, příběh, dabing...

Proti: Cože?

+8 +11 −3
  • PC 95
Těžko napsat něco co by někdo nevěděl, nebo s čím by většina nesouhlasila. A to, že tato hra je jedna z nejlepších adventur všech dob. Jistě je můj názor ovlivněn, že speciálně tento typ adventur, tedy dobrodružné, mám nejraději. Co dělá tuto hru tak skvělou je především příběh, který jakoby vypadl z pera Stevena Spielberga, či Dana Browna. Jeho síla je v tom, že vychází ze skutečnosti, historicky reálných postav, či událostí, které se opravdu staly. Příběh je vystavěn na motivy řádu templářských rytířů a jejich pronásledování na základě vykonstruovaných obvinění stran uctívání ďábla a jiných pohanských božstev. A právě jeho postupné rozkrývání je stupňováno až do skvělého závěru. V rámci své doby, disponoval BS úchvatnou grafikou a fakt, že i po těch letech je hra stále pěkná, je vypovídající. Paralaxní scrolling v několika rovinách, byl a je stále využíván a zejména část odehrávající se ve Španělsku byla jednou, velkou grafickou orgií. Čím BS také exceloval, bylo namluvení postav. Krásný francouzský přízvuk v Paříži, irský dialekt, španělský koncert zahradníka Lopeze a jeho paní, nebo hatmatilka prodejce kebabu v Sýrii. Ve hře jste navštívili spoustu atraktivních lokalit se skvělou a odlišnou atmosférou, jdoucí ruku v ruce s originálními hádankami a řešeními, vyžadující mnohdy něco víc, než jen pouhé kombinování předmětů v inventáři. Například v některých lokacích jste museli dávat velký pozor, co která postava v danou chvíli dělá a podle toho přistoupit k rychlé akci. Velmi jednoduché, ale skvělé, zábavné, účelné a vtipné. Nevím o žádné ze soudobých adventur, která by tento způsob řešení hádanek používala. Vrcholem zákysu a přitom řešení zcela jednoduchého a jasného, je pak všemi známá scénka s kozlem, která se hluboko vryla do paměti nejednoho adventuristy. Přitom jsem přesvědčen, že na ni všichni vzpomínáme s úsměvem od ucha k uchu a s radostí bychom se k tomu zákysu vrátili. Není mnoho her, které by ve mně vzbuzovaly tolik pozitivních emocí jako je Broken sword. Tato hra je démant všech adventur a na pomyslném piedestalu dobrodružných adventur stojí ruku v ruce s Indym 4. Kdybych však měl volit jednu z nich, volím BS. Závidím všem, kteří tuto hru ještě nehráli a přál bych si, aby se i v budoucnu objevila tak dobrá adventura. Čekáme ale příliš dlouho...

Pro: Příběh, grafika, hudba, dabing, vtip, řešení a hádanky samotné, konec

Proti: nic

+7 +9 −2
  • PC 90
Jedna z mých nejoblíbenějších adventur, která dovedla svůj žánr k naprosté dokonalosti jak po stránce příběhu, tak zpracování. Neni co dodavat.

Pro: Vyborny inteligentni pribeh, vtipne dialogy, skvele hadanky, jeden z nejlepsich hernich dabingu vubec (obzvlast Nico)

Proti: nic

+6 +7 −1