Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Ringo a Disco Elysium 100%. Asi už je možné všechno.
Mně se to líbilo maximálně hned od začátku, ten začátek je výjimečný a já po něm jako škarohlíd prostě čekal, kdy to hraní spadne.. Někde v 2/3 jsem hru trochu natahoval, aby mi nic neuniklo. Takový problém mám u otevřenějších her často, měl jsem pořád pocit, že mi nějaký detaily unikají a tak jsem každou osobu a každé místo musel prohlídnout ještě jednou a trochu jsem si to vlastním přičiněním zkazil. Dílčí úspěchy a nové objevy tu byly, jen mi trochu spadl řetěz a to výjimečné trochu zapadlo do rutiny všechno prohlídnout a vyzkoušet. Konec byl však zase skvělý.
Ještě nemám dohráno, vlastně nevím, jak jsem daleko, protože mám pocit, že bych se těmito poutavými rozhovory s exp. odměnami a check hody kostkou dokázal potulovat tak po dvou hoďkách denně klidně donekonečna, ale zvyšuji hodnocení postupně z 90% a 95% nakonec na vrcholných 100%. Konečně mohu i jako hráč oldschoolovek říci, že mě po více než dlouhých 20 letech na PC v žánru RPG/Adventure něco fakt doslova "rozsekalo".
@John Mirra (25.04.2023 21:52): Tak k nějakému takovému questu mám asi ještě hodně daleko, zatím se pořád motám kolem oběšence a snažím se všem omlouvat a vysvětlovat, že nejsem úplné čuně :-) Přesto - Komunista: 4, Fašista: 9, Ultraliberál: 6, Moralista: 4 :-)
@Ringo (24.04.2023 22:30): Nene, to mluvíš o "výzkumu myšlenky", která není zásadní. Já myslel ten politický quest, který přidali až ve final cut pro každou ze čtyř "ideologií". Já final cut nehrál, jen jsem viděl na YT jak se řeší ten moralistický a fašistický, tak nevím, co je k tomu "zadání" potřeba, ale oba mi přišly skvělé.

No a v tom fašistickém je hezky ukázáno, co mají všechny fašistické postavy společné.
@John Mirra (24.04.2023 22:08): Nevím, jestli máš na mysli to, na co jsem možná trochu už ve hře najel, ten potetovaný borec mi vysvětlil celou tu problematiku jednotlivých ras :-) Zatím jsem se neodhodlal tu myšlenku postavě otevřít (respektive zatím ani nemůžu). Jinak postava se mi zatím udržuje vyrovnaně mezi fašistou a ultraliberálem :-)
@Jab (24.04.2023 20:04): Mně právě odrazem stolního dračáku ve formě jeskyně s mapami na čtverečkovaném papíře a rozkreslenými místnostmi, v kterých se odehrávaly taktické bitvy, navždy odrazil právě nejvíce počítačový dnungeon, Dungeon Master a spol. Přesně vystihl mou představu, co jsem si přesně představoval při té stolní hře. Naopak jedno hraní dračáku na stole, hraným pod širým nebem, mi rozbil jeden nešikovný pán jeskyně, který to pojal jako povídanou, v které se samotná hra a hravost vytratila. Jakoby si tam kdokoliv mohl vymyslet cokoliv. To mě nebralo. Tady mi opět tu představu spravily hry na počítači, jako byly Gold box hry od SSI a pak hlavně Dark Sun. To mě vrátilo k tomu ,co jsem si tak nějak představoval, když jsem si pročítal pravidla Dračího doupěte pro pokročilé. Možná jsme při vší své fantasii a hravosti přeci jen pragmatický a chci tam vidět více ty pravidla, nikoliv "plané" kecy.
Má představa RPG stále vychází z těch deskových DnD variací. Čili s Disco Elysium v rámci RPG žánru nemám problém. Ostatně jsem si nerozuměl s dungeony právě proto, že v těch devadesátkách imho představovaly (stran příběhu a propracovanosti zobrazovaného settingu) velmi jednoduchou variantu toho, co jsem vnímal jako RPG. Samozřejmě hardware měl ale svá omezení.
@Ringo (24.04.2023 12:41): Tak už to, že tuhle hru sleduju, i když má v popisku jen "RPG", svědčí, že mě tato hra zaujala. Zujaly mě recenze na ní i poznámky v diskuzích. I proto tato hra patří mezi kousky, které bych si chtěl zkusit zahrát a tvá slova mě navnadila ještě víc, protože by se mi to mohlo líbit. Uvidíme, jestli se mi na to někdy v budoucnu podaří nasbírat dostatek času (a odvahy) se do toho pustit.
@S4TW (24.04.2023 12:29): Žánry jsou vodítkem, určitě bych neřekl, že je to jedno. Samozřejmě pokud hráčova preference je RPG i adventura, jedno mu to bude. Nicméně vždycky je docela zásadní, když se řekne - má vyjít nové RPG, strategie, adventrua, FPS, plošinovka. Vždy se určitá část hráčů dle svých žánrových preferencí těší nebo si dle toho vybírá. Neřekneš si někdy jen tak z plezíru - mám chuť hrát Disco Elysium. Řekneš si, mám chuť si zahrát nějaké dobré RPG, jaképak si vyberu?
@S4TW (24.04.2023 12:29): Není to jedno, já bych o RPG nezavadil ani pohledem, ale když by to byla adventura, tak je to něco jiného... (napsáno samozřejmě s hodně velkou nadsázkou).
@Ringo (24.04.2023 12:26): tohle neustálé řešení žánrů... není to ve finále úplně jedno? Já s tebou vlastně souhlasím. DE je mnohem víc podobné stolním RPG, než videoherním RPG a je to prostě na hraně toho, jestli to je adventura nebo RPG, tam už záleží na tom, jak kdo tu hranici má nastavenou...
@Pluto (24.04.2023 12:23): Z mé strany by tato editace vypadala jako rýpanec proti těm, kteří DE považují za nej RPG všech dob :-) Fakticky to teprve 4 dny hraji, názor na to, do jakého žánru hra patří jsem si udělal už kdysi z recenzí a diskusí o hře, současné mé 4 denní hraní mi můj názor potvrdilo, ale na editaci profilu samotné hry jsou tady jiní odborníci, kteří tu hru mají otočenou několikrát a znají každičkou okolnost.
@Ringo (24.04.2023 12:18): Tak profil byl vytvářen ještě předtím, než hra vyšla. A i na řadě jiných míst je to brané jako mix RPG a adventury, takže minimálně jako sekundární žánr by asi stálo to doplnit. Takový mám aspoň pocit z tebou napsaných řádků. Sám jsem hru nehrál, takže nemůžu posoudit.
@Ringo (23.04.2023 22:31): Myslel jsem to ironicky. Ale už ne zase cynicky. Jsem samozřejmě rád, že kreativita jeho a jeho týmu byla využita a je nám všem dostupná. A určitě je díky jeho osobnosti hra tak odlišná od většinové herní produkce. A že s ním ten kapitalismus vyjebe, když přistoupí na jeho pravidla, aby své možná životní dílo vytvořil... Jeho předchozí tragedie vlastního alkoholismu se na hře pozitivně podepsala. Přeji mu samozřejmě, aby se ta kreativita rodila z méně sebedestruktivních epizod. Nicméně opravdu vše zlé může být k něčemu dobré. On nabere inspiraci. A zjistí, že si koneckonců může diktovat podmínky, protože přináší jádro oné "hodnoty". Čemuž ten kapitalismus rozumí. Jen se v něm musí Kurvitz naučit lépe plavat.
@Red (24.04.2023 00:00): Tak ono jde o to, jestli máš ten volný trh v rámci státního zřízení, nebo celosvětově. Čína na to jde chytře, udržuje vnitřně diktaturu a celosvětově se chová volně.
@Ringo (23.04.2023 23:09): Jako občanská práva a svobody ve starověkem Řecku a Římě fungovaly díky otrokářskému systému tak současná privilegia máme díky otrokům ve světě. Jakmile začneš diskriminovat Čínu aj že nemají nějaké normy tak už to není volný trh, vytváříš bariéry volnému trhu a logicky se tak začne zvyšovat cenu globální výroby a zvyšovat poptávku po otrocích a dětské práci ve vlastním státě:)
@Red (23.04.2023 23:00): Čína je komunistická. Problém potom představuje globální ekonomika, kdy v rámci volného trhu mnohé země fungují tak jako tak komunisticky nebo otrokářsky a mohou pak dodat něco levněji. V dané zemi, která má demokracii a volný trh, to přitom povoleno není, ale v rámci mezinárodního obchodu to koupí i od režimů, kde se pošlapává všechno. Co se týče nevzdělaných a hloupých, tak ano, volný trh je využívá k tomu, co by nechtěl dělat nikdo jiný. Ale není to už dávno o tom, že by chtěl dětskou práci, čímž by časově dětem bylo vzdělání znemožněno takto účelově. Ostatně není náhoda, že ve volném trhu je podíl střední a vyšší třídy vždy mnohem větší než v zemích, kde jej nemají a řídí to diktátem stát pod vedením diktátora.
@Ringo (23.04.2023 22:31): No spíš bych chtěl vypíchnout vybíraní cest vs jiné prožitky té stejné cesty. Třeba najdeš předmět, ale zkoumáš ho buď technicky, nebo z hlediska užitečnosti nebo z hlediska vzpomínek a to na základě checku svých schopností, i když vím, že tam také tu volbu jako schopnosti zvolit máš.
Co se týče té politiky, tak bych polemizoval. Volný trh potřebuje i nevzdělané a hloupé. Současná ekonomika je na otroctví a dětské práci založena, nakonec proto je dnes největším producentem všeho Čína. A správný pravičák ti řekne, že tím samozřejmě zlepšuješ životní úroveň těch dětí a otroků, které by jinak vydělali méně. Což je asi pravda.
@John Mirra (23.04.2023 22:07): No, podle mě netrefují a jasný hnusák je tady např. potetovaný borec, který tam šíří rasové nadřazenosti a je automaticky řazen do nějaké názorové kategorie a k němu lidi, kteří by třeba řekli - nech si ty fašistické kecy, byť víme, že se za těmi lidmi, které tady extrémně kritizuješ, skrývá velké nebezpečí. A to je právě ten narativ připsaný tomu hnusákovi, který nemusí být pravdivý k ostatním lidem, kteří si z něj vezmou jen něco málo. A všichni, kteří by ve hře chtěli jen mírně poukázat na to, že ty někdejší utlačované rasy se dnes chovají...ehmmm, tak je automaticky fašista, který by pro ně hned stavěl koncentráky, byť to tak vůbec není. Nemluvě o všudypřítomném plivání na volný trh, který se tady pojí s dětskou prací a nechozením do školy, protože makáš a vyděláváš, ostatní jde bokem, což je taky pitomost, která by mohla fungovat jen v té nejsurovější podobě nějakého otrokářství nebo zaostalého feudalismu, nikoliv ve volném trhu, který si žádá lidi vzdělané a chytré. Z filosoficko-politického hlediska mám s tím obsahem hry strašný problém, ale umím tu hru nezatratit právě kvůli toho, že mi přijde zajímavé tyhle něčí myšlenkové pochody studovat. A zajímavé je, k čemu mě hra nutí, k jakým reakcím. Chci být za klaďase, ale nikdy nezapomenu v rozhovoru na drobné rýpnutí, že tohle a tohle se mi nelíbí a tyhle rýpnutí mě právě ohodnocují jako fašistu :-) Sranda je, že jsem k tomu omlouvačný detektiv, který se kaje za své hříchy :-)



@Jab (23.04.2023 22:04): No, je to tak :-) Ono to je takhle u většiny levičáků typu - peníze netřeba, hlavně abychom se měli všichni dobře :-)

@Red (23.04.2023 22:07): Tohle jsem zmínil v bodu 3. Otázkou je, zda z toho zrovna tohle (zažít stejnou situaci odlišně) dělá RPG. V Quest for Glory, která je hratelnosti popravdě adventura, taky můžeš při různých povoláních zažívat různé situace. Přeci jen já osobně PC RPG chápu jinak, než jak je definováno RPG stolní. Přeci jen je tam to specifikum hráče více vtáhnout do toho herního prostředí v rámci nějakého vizuálu a oproti stolní podobě se hra snaží podat hráči v "hmatatelné" podobě ,něco, co stolní hra nedokáže. Např. sahat na zeď a stisknout tlačítko). Rozmanitost situaci nedělá žánr, protože v kdejaké hře vlastně můžeš danou situaci prožít jinak. Nasedneš do formule a každý závod na trati bude probíhat jinak.

Jinak souhlasím s tím, že je ta hra napsaná dobře, protože mě nutí přemýšlet, na co jak odpovědět, a to aby to bylo pro danou situaci v můj prospěch a na druhou stranu mě občas hra neoblomí a odpovím tak, jak si myslím. V tomhle je to fakt špičkové.
@Ringo (23.04.2023 21:37): Super, nečekal jsem, že to zkusíš.
S téměř vším co říkáš souhlasím. Je to v interakci a vizuálnosti omezená hra, kde všechno jde přes dialogové okno bez nějaké herní invence. Nicméně jsi opominul to, co z toho dělá nejlepší RPG a to je možnost zažívat stejnou situaci odlišně na základě postavy/dovedností. DE je pro mě taky skvělý napsán. Jaká témata a pocity ve mě dokáže vzbudit třeba jen v rámci jednoho dialogu! Nic takového jsem ve hrách nezažil a to je to, co podle mého moderní hráči oceňují, navzdory těm komorním mechanismům a audiovizuálu.
@Ringo (23.04.2023 21:37): Imho hory mrtvol tam jsou opravdu za každou ideologií. Byť v posledku těch levičáků možná potká člověk nejvíce. Hlavní autor určitě je marxista. Ale znáš to, tihle revoluční umělci si ze sebe a svého v posledku klanění se modle kapitalismu musí umět dělat legraci, jinak působí jako ještě větší šašci. Kurvitz tak kapitalismus počítačových her přijal. Byl jim sežrán, přežvýkán a v ještě poškozenější formě vyplivnut (přišel o značku a Disco Elysium tak již není nadále jeho). Přesně jak se na levicového umělce sluší a patří. :) Snad se tedy nevrátí k alkoholismu. Jakkoliv tahle jeho životní zkušenost hře dodala mnohé skvělé pasáže.
Tak se tím tak už 4 dny bavím a nevím čím to, ale baví mě to hodně, byť asi půjdu proti proudu, ale první co mi pořád vyvstává na mysli, jsou tyto věci:

1. že je to 1000x sofistikovanější Diktátor (hra z osmibitů), takže koncepčně nic nového, pořád jen - odpověz A, stane se A, odpověz B, stane se B....no prostě rozhovorový pavouk, či diagram, neměnný, jen křížící varianty - pokud uděláš tohle, stane se toto, pokud ne, stane se támhle to. V X variantách.

2. že je divné, že m to takhle zaujalo, byť drtivou většinu hry trávím na pravé třetině monitoru čtením textů ve sloupku. Ale u mě ok, ale co u mladších hráčů, kteří prahnou po pohodlí a realistické vizualizaci? Čím je pohltila táto hra?

3. je to v podstatě simulace stolní RPG hry se všemi klady i zápory - kladem je iluze svobody rozhodování (samozřejmě v programem nastavených variantách), záporem je absence větší interakce s graficky vyobrazeným prostředím, absence interaktivních soubojů, v podstatě jen - pojďme si povídat, co se stane v této vyobrazené situaci a do toho si občas předhoďme variantu A a B a hoďme si kostkami na to, zda se stane A nebo B. Zda hráč uspěje, či nikoliv.

4. Vnitřní boj, zda je to RPG nebo adventura spíše přetrvává, byť tvrdím, že bez soubojů (ať už realtime nebo akčních), z kterých padají expy a prachy, to na PC RPG prostě není a jde to tak spíše do point and click adventury. Z hlediska pohledu hráče stolních RPG to ale jasné RPG je. Z hlediska počítačového hráče a škatulkování žánrů na PC je to fakt ale spíše ryzí adventura a Quest for Glory by muselo být více RPG než tohle. Na druhou stranu opravdové RPG prvky tady v rozhovorové části jsou díky možnosti vylepšovat skilly, které ale jen zvýší pravděpodobnost úspěchu během rozhovorů při výpočtu: hod kostek + skilly. Je to zajímavý rozpor upřít tomuhle status RPG na PC, protože je to fakt adventura, jenže ve stolní podobě RPG mohou probíhat přesně takhle.

5. Ať už to RPG je či nikoliv, není to nejlepší RPG, absolutně v tomto pojetí nepřekonává jeden z etalonů počítačových RPG, za který považuji Dark Sun 1, v kterém jsou jak různé varianty situací dle odpovědí v rozhovorech, tak tam nechybí parádní taktické tahové souboje.

6. Je to skvělá hra, protože baví, je to skvělá hra, protože mě, jako pařana, který vyznává hry jako koníček v té podobě, v jaké hry byly koncem 80. let a první polovině let 90., mě tato zánovní hra dokázala bavit více než dva dny.

7. Hra je plná extrémistických narativů ze všech stran, ať už z komunistické, fašistické či liberální, jenže se nemohu zbavit pocitu, že hru dělali trockisti a snaží se člověka vmanévrovat do jejich světonázoru:-) Takže když mi po několikeré reakaci na nějakou úchylárnu přibyl bod v charakteristice - fašista, pochopil jsem že výraz fašista mám chápat jako konzervativec a snažím se získat co nejvíce bodů do této názorové kategorie, a považuji to za něco úplně jiného, než zařazení se do nevyrovnané dezolátní názorové skupiny :-) Byť teda když teď kouknu na svůj herní charaker, tak je to fašistický ultraliberál :-) Nevím, zda to dokázali inteligentně autoři vystihnout vlastně přesně a chtějí poukázat na celou zvrácenost toho, co se děje, nebo naopak jde o jejich snahu hráče vmanévrovat do toho, že to správné dobro je to či ono a poukázat na to, co je podle nich špatné a hnusné a tím hráče účelově zkusit převychovat.
@ntz (26.01.2023 15:34): Ano myslíme tu novou trilogii od Herabrained studio.

Shadowrun je RPG svět, jako je třeba Forgotten Realms. Takže všechno se odehrává ve stejném světě/zasazení, jsou tam stejná povolání, podobné schopnosti... Ty díly novodobé trilogie je stejná hra na první pohled (nuance v hratelnosti tam jsou, ale malý). Ale příběhově to je zcela hratelné samostatně (jiné postavy, jiný příběh, jiné místo)

Ty vykopávky jsou ceněný, najdi si na db jestli za to stojí, myslím že tu měl jeden znalý uživatel komentáře relativně nedávno, kde je i porovnával.

EDIT: Teď si říkám, proč tu nezazněla hra roku Pentiment. Já ho nehrál, tak nevím přesně proč nevyhovuje...
diky .. super !!!! shadowrun jsem fakt nemel vubec ve svem hledacku ... zni to skvele, maj to na GOGu a podporuje to i linux, co vic si prat :)

https://www.gog.com/en/game/shadowrun_hong_kong_extended_edition_deluxe

a jeste to je ve sleve - kupuju ..

edit: jeste se teda zeptam, hledal jsem tady i na wiki .. ta serie zacina 1994 .. jak to teda mam hrat ? myslite asi ty posledni inkarnace od herabrained studio

https://www.gog.com/en/game/shadowrun_trilogy
Všechny typy jsou dobrý, ale vyzdvihnul bych tu shadowrun sérii, s tím, že má vzestupnou tendenci.
DE je ale jenom jedno.
@Tulareanus (25.01.2023 13:42): diky za tip .. maj ho dokonce tedka ve sleve ... kdyz clovek trochu gugli, tak nachazi clanky jako tohle napr.

https://gamerant.com/dialogue-heavy-rpgs ... -elysium/#neurocracy
https://diamondlobby.com/similar/games-like-disco-elysium/

kdyz to ale clovek zacne cist a zamysli se nad tim, tak jsou to z 99% takove blbosti a plky, az to uplne urazi, jen aby se neco psal a nejakej "autor" dostal od webu $20 honorar ...

nejlepsi, to se ale tezko hleda, jsou treba konkretni odpovedi od konkretnich lidi nekde v diskusich na redditu, ten google ani nic jineho ale tohle proste neda, gugl vzdy bude protezovat to absolutne bezobsazne a plytke placani na tech velkejch mainstreamovejch webech
ja vim, je to asi stupidni se takhle zeptat, napada nekoho ale nejake takovehle ukecane point-and-click-adventurni-rpg ?? ja DE dohral uz 4x a furt se ho nemuzu nabazit .. ted naposled s buildem 2622+electrochemisty .. Planescape torment jsem si kvuli tomu koupil tedka nedavno na gogu, nejak me to ale nebavi stejne jako DE
Ledy se daly do pohybu.

[F]our concept sketches of a man in a scarf, the first glimpses of a Disco Elysium sequel, which were allegedly bought last year for just over €1 by a shell company controlled by a ZA/UM executive, and then immediately re-sold to ZA/UM for €4.8 million.

Bude to ještě dlouhý.
Je to celé dost bizarní - celá ta značka je i přes relativní úspěch pořád dost niché a stála celá na talentu původních tvůrců, bez nich nemá význam.