Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

No nejvíc mě urazilo, že bych měl ve svém kočičím rajónu čokla, dokonce můj MP nick je často Dogkiller, takže to BUMTARATA fakt přehnal! Pánové, žádná zlá krev, šťastný nový rok všem. :)
V poriadku, vyjasnili ste si to a navrhujem, aby sme sa už od tejto témy posunuli ďalej :)
@BUMTARATA (31.12.2024 19:09): Já na nic nenaskakuji, jen konstatuji, co se v těch tweetech skutečně řešilo, respektive jaký je kontext Avelloneho tvrzení. A vysmívám se ti za tvou představu, že veřejné prohlášení deklarující potenciální tendenční výběr, je ve skutečnosti nějaký ctnostný community service. Toť vše, nemusíš z toho dělat nějakou mysteriózní kovbojku.

@Jab (31.12.2024 19:22): A jestli zasahuje do výběrového řízení, což téměř určitě ano, dává navědomí potenciálně diskriminační tendence, což může při zpochybnění výběrového řízení u soudu pro jeho podjatost hrát roli. Nic víc.
@Adieu (31.12.2024 18:37): To ty tu vávrovsky naskakuješ na anti-woke konspiračky (v celým herním průmyslu jsou asi tak tři černoši a jen tak se na tom nic nezmění), až si začínám myslet, že Adieu se válí vylitej někde pod stolem (dobře mu tak) a místo něj sem píše jeho pes.
@Paul (31.12.2024 17:29): Lol, pročetl jsem si to celé a je to tak, řeší tam Avellone vlastně potenciální rasismus výběrek skrze jejich tendenčnost. Akorát neříká vše na plnou hubu, z pochopitelných důvodů.

@BUMTARATA (31.12.2024 18:16): Jé, to je tak rozkošně naivní, až bych tě podezříval, že tam pracuješ a každé ráno na sebe matláš krém na boty. :)
@BUMTARATA (31.12.2024 18:16): Jakožto art director má pravděpodobně na starost i hiring na art pozice, které třeba aktuálně nejsou otevřené, a tak momentálně může nabídnout jen takovou 'laskavost'. Těžko si ale nevyvodit, že jakmile se bude nabírat, priority budou stejné.
@Paul (31.12.2024 17:29): Když už chceš uvádět věci do kontextu, tak aspoň odcituj původní tweet: Reminder to Black artists out there who are looking for portfolio reviews or job advice: my DMs are open, and you will always have my priority. We got too many crusty white dudes in this field, please let me help you replace me one day. I want to go back to living in the woods.

Nejde o hiring, ale o laskavost omg.
@MCZ (29.12.2024 01:22): jde o kontext - ten tweet Avellone napsal když se řešil jinej tweet art directora Obsidianu, v němž ten na plnou hubu řekl že při nabírání bude prioritizovat černochy před bělochama. Když Avellone mluví o tom že Biowaří hiring practices jsou cause for lawsuit hned potom, co za ně kritizoval Obsidian, tak mu asi nešlo o to že by Bioware "pošlapávalo práva zaměstnanců".

https://x.com/ChrisAvellone/status/1861851389674008788
Krásného Silvestra všem!

Tady jsou nějaké concept-arty z toho, co mohlo být:
První - hrdina zanechaný ve Fade, deset let ho poznamenalo, má větší info o Solasových plánech
Druhý - první náčrty Weisshaupt a náš milovaný HoF, který odkládá své Volání a stává se z něho ghoul :’)
@pajmič (28.12.2024 07:15): Mě by stále zajímal ten zdroj ohledně rasismu při nabírání do BioWare, ten tweet nic takového neříká, ani mezi řádky. Ta "cause for the lawsuit" by se stejně tak dala interpretovat tak, že tam šlapou po právech zaměstanců (což je ostatně v herním průmyslu běžné). Ale i to by byla pouhá dojmologie.

Ostatně jako ta, kterou jsi sám předvedl a následoval ji defensivou, když tvá tvrzení začali ostatní napadat. Pokud tedy nemáš nic lepšího (tj. založeného na faktech), tak bych tě požádal, aby ses podobných příspěvků napříště zdržel.
@pajmič (28.12.2024 17:48): ...řekl týpek, co předvádí točky z klubu detektivů s alobalovou čepičkou. Kdo ví, ten ví. Není to pravda, ale mohla by být! 
Mně je celkem jedno, jestli máš doma voodoo figurky lead teamu Bioware a každý večer do nich bodáš jehly, všichni máme nějaké koníčky, ale tohle vytahování random hlodů z twitteru (a jejich následná interpretace stylem Péti Šunky) je hodně solidní cringe.
@Marles (28.12.2024 17:31): Jasně, nezávazně. "Tak co, Bobby, jak to jde v Kanadě?" "Ale to víš, Chrisi, zrovna nabíráme do Bioware, a jen samý bílí hetero démoni se z nám chtěji přidat, ti samí co ty. No děsný. Představsi to, Chrisi" "Takže kdybych se k vám chtěl přidat, jako že ted už nechci, nejsem k tomu způsobilej? To je na hovno" "Joo, musíš přestírat, že jsi minimálně gay. Teplej a bílej to už je přijatelný, Chrisi, ale daleko to nedotáhneš, soráč!" Něco takovýho si myslel?

"Mého boje" fascinující. Už to svistvo nehul, díky.
@pajmič (28.12.2024 17:15): "had an experience" jde interpretovat různými způsoby. Tvá je zdaleka nejhorší. Asi není nepředstavitelné, že se můžou dva lidi bavit třeba nezávazně na jiné akci anebo že na sebe natrefí na internetu. Ale v zájmu tvého boje budu doufat, že máš pravdu a nedopadne jako s tím počtem vrácených kopií Veilguardu :(
@Marles (28.12.2024 17:04): To tvoje knodopištví je ale docela cute. ale jestli umíš číst mezi řádky a dát si jedna a jedna dohromady, tak by ti asi mohlo dojít, že člověk, by asi nemluvil s člověkem, který má na starosti nábor v rámci videoherního studia proto, že po něm chtěl vymalovat dveře od stodoly.
Též se nějak nemůžu ničeho dohledat a zní to nápadně jako překroucená verze toho, jak se Avelone vyjádřil k těm tweetům art directora z Obsidianu. :)
Vítě, že Chris Avalone se chtěl přidat k bioware, ale byl odmítnut rasistickým hovadem, jenž mělo na starosti nábor?
@AlieN (23.12.2024 00:11): Zrovna Emmrich je imo nejlepší companion z Veilguard a In Hushed Whispers považuju za jeden ze dvou top questů v Inquisition, takže za mě to celkem ztráta pro Bioware je.
Na druhou stranu, jestli bude někdy nějaký další díl DA, to je dost nejisté a ME je mi ukradený, ergo se spíš podívám, kde se upíchla po odchodu z Bioware.
Nevím, jestli to už někdo někde psal, ale dnes z BioWare odešla senior writerka Sylvia Feketekuty, která pracovala jako writerka (příběh a dialogy) a spoluautorka kodexů na Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker (main writer + komiks Homeworlds 4), Mass Effect 3 (Samara + Rannoch: Admiral Koris, Rannoch: Geth Fighter Squadrons, Kallini: Ardat-Yakshi Monastery), Anthem, Dragon Age: The Last Court, Dragon Age: Inquisition (Josephine + In Hushed Whispers / Champinons of the Just + Before the Dawn / Under Her Skin), Dragon Age: Inquisition - Jaws of Hakkon a Dragon Age: The Veilguard (Emmrich).
@Ebb (21.12.2024 08:44): Na Inkvizici a Andromedě tě nejvíc brala explorace otevřen(ější)ého světa, je tak? V tom případě Veilguard nebude po tvém gustu. Blockbuster to opět je, jen nesrovnatelně hůř napsaný, než ME2. K tomu se to ale stejně přirovnává jen kvůli némlich stejně koncipovanému finále.
Som z toho celkom dosť zmätený, niekde píšu, že DA:Veilguard je ako ME2, inde zas, že vôbec, a keďže ma moja karnálna averzia na také tie primitívne blockbustre typu ME2 ani vekom neopustila, viete mi povedať, ktoré z tých tvrdení je bližšie k pravde?
@Bellerofontes (15.12.2024 16:45): Pardon, domníval jsem se, že jsi to myslel ironicky, to jsem tě trestuhodně podcenil. :) Pak vlastně souhlasím, také si nemyslím, že by všechny tyhle schopné lidi v korporátech nějak šlechtila jejich technicky kvalitní práce, když je výsledným produktem falešné konzumní lejno. Ostatně je nikdo vinit z neúspěchu ani nebude, to si firma zanalyzuje, tudíž vůbec nechápu, proč na ně přišla řeč, napadá mne snad jen zaflexení rozhledem a nadhledem, lol.
@Adieu (15.12.2024 16:16): Mně se na tomhle káravém přístupu zajídá, že přes veškerou "rozumnost" a "realističnost" třeba i nevědomě hájí ne úplně hezké věci - v tomto případě firmy s tolika penězi, že prodají (naleznou nebo vynaleznou mu publikum) bez problémů i pocukrované hovno. A pro ně není samozřejmě nijak zvlášť těžké si šikovné programátory, kteří jen odvedou svou práci, sehnat a zaplatit.
@SilentWolf (15.12.2024 00:29): Kdy jsi naposledy dostal tolik výchovných facek naráz?

Jak to tu tak čtu, "dospět" je právě potřeba odmítnout, protože "normální a velice schopní lidi" jsou zhouba. Díky nim vzniká všechen ten balast, bez kterého by byl svět lepším místem. Pojmout tyhle příštipkáře za nepřátele je známkou charakteru.
@Tulareanus (14.12.2024 21:06): Samozřejmě se to dalo napsat rozumněji. Však nejsem ten, který by tady býval nějak extra držkatý. Měl jsem jen trochu zlomyslnou radost, nad kterou jsem ale nějak hlouběji nepřemýšlel, protože jsem během psaní pravým očkem dělal něco do práce - Go-Live víkend *sigh*. Jen se mi teda honila hlavou představa, jak si musí sbalit kufry ten týpek co spláchl do koše po 3 hrách Ferelden. A děsilo mě že půjde škodit dál. Ale znovu - nepřemýšlel jsem nad tím, a tyhle věci asi těžko byly rozhodnutí jedince, to je jasné. Navíc mi něco říká, že tihle budou v bezpečí a vyhodí se řádoví tvůrci, co jen plnili zadání.

Každopadně já tu Veilguard zezačátku docela chválil, než se to rozsypalo. Hromada drobných věcí po nějaké době zastíní to, že je to Dragon Age, který se hraje ze všech nejlépe. Přitom se to dost inspirovalo u Mass Effectu 2 a dokonce to i připomínalo Dragon Age 2, který mám ze série nejraději. Dost rozhodnutí bylo dobrých. Našlápnuto to mělo dobře..
@SilentWolf (14.12.2024 20:47): Ja chápem, ale sklamanie sa dá povedať/napísať aj rozumnejšie. :) Ja stále uvažujem, že niekedy Veilguard skúsim, ale fakt to neponáhľa. Ako odreagovanie to možno postačí. V mojom prípade asi aj šťastie, že k značke nemám žiaden citový vzťah, lebo už DA:O bol pre mňa extrémny downgrade oproti všetkému, čo dovtedy Bioware vydalo, ale hrať sa to stále dalo. A tiež som si uvedomil, že manažovanie očakávaní je dosť ošemetná vec, či už z hľadiska firmy (čím viac sa produkt robí "pre všetkých", tým viac na konci nie je pre nikoho) alebo z hľadiska ľudí, ktorí tie hry extrémne prežívajú, ako keby vesmír aj s herným vývojom točil okolo nich a nevedia pochopiť, že nejaká hra môže byť pre úplne iné publikum a sú nasraní, že hra nie je taká ako chceli oni. Nevravím, že niektoré hry nie sú zlé, ale mimo technickej stránky je to veľmi subjektívne. Mne tiež veľa toho, čo sa medzi hrami (najmä fantasy setting) ospevuje ako "dospelá hra" príde ako vo výsledku ako young adult gýč. Ale potom si poviem, že však takých ľudí je predsalen dosť a niekto sa cez to aspoň časom, ako cez medzikrok dostane k tomu, čo ja považujem (subjektívne) za hodnotnejšie. Alebo nie. Alebo si niekto dá niečo také ako zmenu od "hodnotnejšieho", lebo má chuť. Alebo to ostane kravinou pre ľudí bez vkusu. Ale v každom prípade to publikum existuje.

A vieš, že Age of Sigmar vznikol hlavne preto, lebo si chceli zaregistrovať všetky herne spomínané názvy ako copyright? A orks, elves a podobne sa nedali... To je celkom corporate bullshit.
@Tulareanus (14.12.2024 20:19): ale já tím myslel čistě jen lidi co si to zaslouží. Nejsem kdovíjaký fanda série, ale co udělali se světem je naprostá facka fanouškům.

To je jako kdybych byl fanoušek Warhammeru ještě dřív než vyšel nějaký Age of Sigmar. A oblíbil bych si třeba některé postavy. Třeba konkrétně jistého pána ve zlatém. A pak musel sledovat jak se tvůrci rozhodli uzavřít jejich linky.

Za ten trochu citově zabarvený komentář může i to, že jsem momentálně extrémně nadšený z nového Indiana Jonese a tak si pořád musím říkat, sakra to ale není úplně těžké respektovat nějakou předlohu. Možná jednodušší než animovat takhle hezky vlasy.

Ale máš naprostou pravdu že se asi nějaké férové jednání od korporátu čekat nedá. Na to jsem během psaní nemyslel.
@SilentWolf (14.12.2024 20:02): Mne ide jednoducho o to, že pri AAA hrách( a nielen pri nich) je už tak veľa oddelení, pozícii a rozdielnej pracovnej náplne, že hádzať všetky oddelenia alebo ľudí do jedného vreca bez ohľadu na to, čo sa človeku páči alebo nepáči, je blbosť. Pokiaľ niekto nie je konateľ alebo šéf oddelenia, či tím líder, tak sotva bude preberať zodpovednosť za iných ľudí vo firme alebo za iné oddelenie. Však určite ani ty to nemáš v práci tak, že máš slovo na ovplyvnenie práce iného oddelenia alebo dokonca kolegov na tej istej úrovní hierarchie. Prípadne, že ak si programátor pre prostredia, tak budeš brať na seba zodpovednosť za marketingový tím alebo writerov.

Bohužiaľ korporát sa veľakrát na dcérske firmy a akvizície pozerá veľmi neindividuálne a len cez čísla a potom sú sami prekvapení. Neviem si predstaviť, že by EA teraz chcelo dávať úsilie do toho, že si ide filtrovať a hodnotiť individuálne výkony zamestnancov Bioware. A pochybujem, že také veci robili v minulosti pri Anthem alebo Andromede.
@Tulareanus (14.12.2024 19:54): Tak pokud je na Veilguard jedna z mála dobrý věcí jak to šlape a vypadá, tak mi nedává moc smysl vyhazovat ty, kteří za tím technickým stavem stojí.

Možná mám ale naivní představu. Takže pokud by to postihlo i je, tak by to škoda byla.
@SilentWolf (14.12.2024 19:50): Uvedomuješ si vôbec koľko rôznych pozícii na technickej úrovni pri vývoji hry existuje? A že fakt sotva 100+ ľudí písalo scenár alebo dialógy na ktoré sa viaže hlavná nespokojnosť niektorých ľudí? Programátori rôznych enginových častí, ľudia, ktorý realizujú (nie navrhujú) level dizajn, GUI, UX, vytvárajú textúry a podobne nemajú veľmi vplyv na kreatívne procesy a smerovanie vývoja a firmy.

Takéto reči sú fakt na úrovni krčmy.
@Marcusss (14.12.2024 16:34): Nejsem přesvědčen o té "většině". Ale pokud je hra dobrá a dělali ji správně, tak teda pohoda. False alarm.

Za mě teda lepší rozbitá hra s duší, než bezduchý technický skvost.
@SilentWolf (14.12.2024 10:24): Co kdybys maličko dospěl a pochopil, že většina těch vývojářů jsou normální a velice schopní lidi, co jen dělali svoji práci a vzhledem k tomu, že ta hra je zjevně technicky dobrá, ji zjevně dělali správně?
@Paul (12.12.2024 13:44): Když vyšel Inquisition, tak v prvotních prodejích měly verze pro Playstation skoro 4x víc prodaných kopií, než pro PC. XBox 2x. Dokud nebudou někde zveřejněná čísla pro konzole, tak se fakt nedá vůbec nic odhadovat.
Už 35% sleva na Steamu. To nevypadá moc na úspěch. A krabice na Xzone už za 1200 taky, 30% dole. Půl roku a bude to za polovic se vsadim.
@Adieu (10.12.2024 12:53): On taky původně Veilguard měl být MMORPG, ve studiu tomu dokonce říkali “Anthem s draky”. Nakonec jim ale EA dovolila udělat z toho single player a někdy během 2021 se začal vyvíjet Veilguard. A času moc neměli, tak z toho použili nějaké mechaniky :)
@SilentWolf (10.12.2024 10:52): Když Rook u toho cringe trolla poprvé zabušil do země a bezkrevně jej tak umlátil, čuměl jsem s otevřenou pusou, co jsem to právě viděl za významnou alegorii kleštěnectví, hahaha. Hodně let mě něco tak neproplesklo svoji debilitou, vybaví se mi snad jen Assassin's Creed 2 - jinak výrazně lepší hra -, když tam všechny ty historické postavy jako Sforzovna a Machiavelli začnou skákat za sebou z věže do jedné kupky sena. Se soubojákem souhlasím, rovněž mi připadá jako mobilní hra, má to takové ty nejhorší principy z MMORPG, tedy spam s omezenou návazností akcí. Takové ještě horší Hogwarts Legacy.
Taky mi zezačátku víc vyhovoval souboják, protože to bylo aspoň hezky *vžum* *vžum* efektivní a na pozlátko já jsem. Radši zahraju God of War-like, než to co bylo v jedničce, jak nepřítele obestoupily vaše postavy, nahrbily se a pomalu do něj bouchaly mečem. Za mě lepší když postava začne mlátit do země pěstmi, pak do ní skočí i zády a okolí je jakýmsi záhadným způsobem zraňováno. Aspoň to bliká a vlasy vlají!
A ještě mi vyhovovala ta videohernost lokací, kdy se na zamčená místa hráč dostával odjinud, nebo v rámci dalších questů.
Jenže pak jsem zažil takový políček do tváře v rámci jakéhosi sebeuvědomění, až jsem se zastyděl. Ony tyhle věci jsou asi to nejlehčí udělat. Není umění udělat ok-ish videogamey level kde tvůrce hodí za roh krystaly a pokud jsou zničeny, jde jít dál - snad jediný herní puzzle, a proto se jím nešetří.  Na nějaké kombinování skillů se tu moc nehraje, protože jakýkoliv z nich vám vyčerpá cooldown u všech - proč proboha?. Zní to tak příšerně, protože to vlastě i příšerné je. A jakmile se mi rozsypalo tohle - zbylá kostra už to neustála. Hrál jsem mobilní hru, někdy skoro až idle clicker. Nevadilo mi to. Jenže najednou je čas toaletu spláchnout a jít dělat něco jiného.

Nejsem kdovíjaký fanoušek, tak se moc nechci vyjadřovat k tomu co udělali se starými společníky, se světem jako takovým apod. Jen to pravděpodobně může za to, že jsem tomu nedal třeba 6/10, protože kdyby dělali další hru, byl bych radši kdyby vařili na takovém základu/formátu, než předešlé tři hry. Nechápu jak to zvládli tak domrvit.

Jen bůhvíproč to ve mě probouzelo chuť si zahrát Dishonored. Možná trochu podobná stylizace, hudba.. Lucanis.. kdo ví. Kde je té série konec.. :(
Mně se část unikátních věcí naopak velmi trefila do stylu hry a buildu - Death Caller, co když mu dojde mana, tak si saje health a má leech jak kráva, se může z většiny bezproblémově ověsit červenými věcmi, včetně toho, že tak lze hrát i dagger + orb, tj. na blízko.
Veilguard je mimochodem historicky první Dragon Age hra, kde mě combat baví tak (protože je konečně dynamický, fuck you tactical screen), že to hraju za vyšší difficulty (underdog), protože chci v tom fightu chvíli vydržet.
Co se týče equipu - unikátní předměty mě zklamaly. Respektive vyžadujou hodně specifickej build a hodně specifickej gameplay a některý jsou pro běžnýho hráče nepoužitelný.
@Cathan (09.12.2024 12:24): Imho se ty volby kritizovaly spolu s téměř žádnými konsekvencemi. To by pak byla relevantní kritika, když by ty "odstíny dobra" nepřinášely rozdíly.
Hru jsem stále nedohrál, kvůli stresu jsem přešel na více akční hry a k DAV se chci vrátit o dovolenou/během vánoc, ale došel jsem do druhého aktu a zatím je za mě 8/10 fér hodnocení. Nemalá část kritiky pro mě nedává smysl, zvlášť proto, že obrovská část z toho byla přítomna už v Inquistion.
Za sebe bych považoval za největší mínus nemožnost přenést world state, což od začátku říkám, že je na nic, a nemožnost mluvit s NPC, což s world state ve skutečnosti souvisí. Ale s writtingem nemám od konce prologu žádný problém. Taková perlička je, že ani Rook jako čistě hrdinská postava mi nevadí, protože pro mě to značí ve skutečnosti větší možnost znovu hratelnosti. Já ve hrách skoro zásadně nehraji záporné postavy, takže pro mě to volba není. Ve Veilguard mám možnost hrát různé odstíny dobra, a to považuji za atraktivní.
Mě tohle žralo a DA:I kvůli tomu u mě měla menší šance. Jaká je to epická sága, když rozhodnutí minulých dílů se projeví méně než kosmeticky?
@Steffie (09.12.2024 11:18): Nemluvě o tom, že Patrick Weekes už stihl předtím nasrat hráče, když podobně jako Stan Lee vysvětloval, že lore DA se prostě bude měnit dle momentální nálady vývojářů, možností enginu a vzkazu, jaký chtějí hráčům předat.
@Ria Kon (08.12.2024 00:36): Nene, a pozor, teď tě totiž naštvu :D Během rozhovoru s Eplerem a Corrine na Redditu jsme se totiž dozvěděli, že koncem Veilguardu se Veil zahojila na 100%, Nákaza kolem Minrathousu zmizela a všichni všude jsou z ní vyléčení. Volání Strážcům přestalo, takže stačí, aby se HOF dožil čtyřicítky a konce Veilguardu a je v pohodě :D Každopádně jih zůstává stále úplně zničený. Tímhle rozhovorem fakt zatloukli poslední hřebíčky do rakve *facepalm*