Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Zima přichází, vše venku opět umírá, já mám rýmičku a volno. Není tedy lepšího momentu se pustit do Mrazivého punku, který jsem měl v merku už delší čas a druhý díl mi připomněl jeho existenci. Poslední dobou si z nějakého důvodu, který sám neznám užívám v eskapismu smrt a zmar a tato hra ho dokonale zásobuje, ale je zde i naděje.

Nikdy jsem moc neměl rád, když hra hráče tlačí v časovém presu, obzvláště ve strategiích, zde jsou ale příběhové kampaně pouze o časovém tlaku a překvapivě mi to nevadilo, naštěstí je hra nejspíše dobře otestována aby i průměrný hráč dokázal "vyhrát" a závěrečný souboj balancování nad surovinami držící generátor v provozu a snaze nevydřít dělníky v dolech k revoluci jsem si užil, i když bylo krapet komické vidět protestní dav kvůli zhroucené zdravotní péči před generátorem, když brutální blizard řezal svůj -130 stupňový chlad do všech koutů mé kolonie. Nakonec jsem poslal dítě s klíčem v ruce opravit přetížený generátor těsně před koncem bouře a hra skončila.

Ostatní kampaně byli také dobré a svou hru jsem završil svou perfektní kolonií ve volném módu bez konce, musím si postesknout nad utnutím kampaní v konci, ačkoliv to u některých dává perfektní smysl, minimálně u té hlavní bych byl rád, kdybych v ní mohl hrát dál.

Další mechanika, která je zajímavá je důraz na ideologii, kterou se můžete vydat a hra vám to ke konci dá pěkně sežrat, jaká morální troska se z vás stala. Jsou zde dvě cesty, Víra a Řád, v řádu začínáte s dobrovolnickými hlídkami, eskaluje propagandou a rudými cáry na hlídkových věžích a končí revolucí jako z Marxova vlhkého snu, nechybí zde ani rudá knížečka a slib, vězení a centrum propagandy. Druhá lajna Víry začíná opět nevinnou stavbou kostelů, eskaluje veřejným pokáním, fanatickými průvody a končí v teokratické diktatuře fanatických podržtašek.
Toto "sklouznutí" do pekla je dlážděno dobrými úmysly a pro hráče, co mají nutkání odemknout a sesbírat vše je vysloveně trestem, protože uzákonit jeden zákon vedoucí k eskalaci je příliš lákavé, než si nechat ta políčka nezaškrtnutá.

osobně si myslím, že autoři mohli na hře pracovat trochu víc, dát větší hloubku mechanikám mimo kampaně a obecně hru více ozvláštnit, ne že by mi hra nenabídla málo, přece jen po čtyřiceti hodinách hraní už cítím mírné vyčerpání. Uvidíme, jak dobrá bude dvojka. Myslím, že tento setting by si zasloužil hru také z jiného herního žánru, než je budovatelská strategie, autoři zde vytvořily něco nápaditého.

Pro: Smrt a zmar, naděje, ideologie, automatoni, hudební dobrovod, setting.

Proti: Některé kampaně nejde hrát dál, Jakmile se odemkne vše, hra přestavá být výzva/zábavná (endless mode).

+12
  • PC 75
Venku byla zima až praštělo, tak jsem zapnul Frostpunk. Hra mě hodila do vody. Herní tipy mi osvětlily základní principy, ale v důsledcích svých činů jsem se musel zorientovat postupně sám. A bavilo mě to. Rozehrávat znovu a znovu, zjišťovat, jak své ovečky schovat před zimou a efektivně jim zajistit dost jídla. Do toho mě prudilo počasí, občanské nepokoje a nutný průzkum okolí. Postupně (díky mnoha opakováním) jsem se naučil jak dosáhnout co nejvíce efektivního gameplaye. A v tu chvíli se ze hry stala velice nudná záležitost a nekonečný grind.

Mise se snaží mít "příběh", ale moc jim to nejde. Storylejna jsou neosobní, kouskovitá, plytká. Je vám úplně jedno jestli umře Maruška, nebo Petříček. Jediné co vás zajímá je to, že vám klesne ukazatel naděje. Jakmile tento princip odhalíte, hrajete prakticky mobilní hru bez nutnosti čekat půl dne, až se postaví patnáctý automaton.

Co hře pomáhá, je grafika a atmosféra. Ona tíživost na mě nijak nedopadala, ale mráz ano. Obrazovka mrzne, na střechy domů padají metry sněhu a přes vánice skoro ani nevidíte na město pod sebou. Tyčící se generátor uprostřed toho všeho mě neomrzel ani za desítky hodin hraní.

Chyběly mi nějaké náhodné eventy. Vypuknutí moru například. Vadilo mi, že je fuk kam co postavím. Můžu postavit hřbitov vedle dětského domova, můžu postavit těžbu uhlí vedle obytných domů a každému je to buřt. Nikomu nevadí hluk, smrad, vaše činy v tomto směru nemají žádnou návaznost. Prostě můžete sázet jednu stavbu za druhou a kromě pár výjimek, je úplně jedno jakou kam. Jakmile je obyvatelům teplo, jsou v oukeji se vším ostatním.

Hra má rozhodně wow efekt a první desítky hodin jsem se náramně bavil a byl Frostpunkem okouzlen. Jakmile jsem však pochopil jeho principy, ze zábavy se stalo mechanické klikání myší a hlídání deadlajnů. Žádné morální volby zde nejsou (a jsem hodně překvapen, kolik lidí tuto prázdnou PR větu papouškuje), záchody tu nejsou (opravdu jsem počítal s tím, že první volba bude kadiboudy vs septik) a není tu nic "navíc". Po celou dobu hraní jsem uvažoval nad tím, že zase rozehraju Caesara trojku.

Pro: atmosféra, grafika, hra plní svůj účel a zabaví na dlouhou dobu

Proti: po několika hodinách omrzí, příběh prakticky není, na strategii je to málo strategické

+17
  • PC 75
To je všechno?? Kde jsou emoce? Kde jsou morálně obtížná rozhodnutí?

Samozřejmě, je možné, že něco je špatně se mnou. Je možné, že jsem měl nerealistická očekávání. Je možné, že moderní společnost prostě neumožňuje vnímat strach z umrznutí. Nebo je chyba ve hře.
Což o to, atmosféru má. Reálně znějící skučení větru, hučení ohně v generátoru a komiksově stylové animace...NICE! I stylizace do souboje vodních skupenství má něco do sebe.
Jen...
...jen prostě vyskakující „hlášky“ obyvatel jsou strašně cheap. Klidně mohli být bez jména a obličeje, protože krátký okamžik kdy vystoupí z anonymity jim k zapamatování nepomůže. Samotná hra je těžká hlavně tím, že není nefér. Neřekne vám, že jde o sprint, ikdyž se tváří jako maraton (čti budovatelský tycoon). A tak jsem si hru užíval, stavil si hezké a efek tivní město a najedno BUM. Tedy spíš DROP a teplota je najednou 2x nižní a konec kampaně je za rohem (tady se přiznám, nečekal jsem to, a tak jsem o 2 hodiny prohrál. Jenže stačil loading posledního sejvu, předzásobit se a na pohodu jsem vyhrál svůj první run. Jistě, ačívy zní jako výzva a další způsoby jak přežit taky slibují slušnou znovuhratelnost.. ve mě však z Frostpunku stále zůstává spíš zrozpačitost a vlastně ani nevím, jestli jej chci někdy znovu zapínat. A to i přesto, že to vůbec není špatná hra.

Pro: Atmosféra, ideální příprava na nadcházejicí zimu.

Proti: Nečekejte tycoon, čekejte napevno nascriptované události.

+16
  • PC 80
Polští sousedé z 11 bit studios mají v hlavách nejen o bit míň, než 12ti bitové počítače let hluboko minulých, ale také vzhledem ke své anomálii svojí tvorbou předvádí, že v duších mají z oněch let minulých i hluboké temno a nálady na úrovni totální deprese. Problém je, že jejich tvorba disponuje vysokou hratelností a tak by byla škoda, kdybyste se o jejich strategicky-depresivní počin Frostpunk nechali ochudit.

Není tomu totiž tak dlouho, co jsem od stejných tvůrců hrál This War of Mine. Tento simulátor života v činžáku obklopeném hnusnou dystopií a nekonečnou atomovou válkou mě svojí atmosférou natolik uhranul, že v rámci indie režimu jsem dlouho nic jiného nepřijímal za dobré natolik, aby se mi o tom nezdály noční můry. Polští sousedé to ale posunuli se svými myšlenkovými pochody dál a se strategií Frostpunk přispěchali s partičkou osadníků, kteří utíkají z oblasti silně zasažené dobou ledovou na sever a zakládají si v jedné nenápadné dolině nové město. V centru města je generátor, který vytváří teplo a je tak jen na Vás kolik zdrojů do něj narvete, abyste ho udrželi v chodu.

Musím říct, že v jednoduchosti je síla. Tvůrci nápadem všechno vsadili na jednu kartu a podstatu hry specifikovali na jednoduché - založ město a přežij co to půjde. Ideálně do doby, dokud nevysvitne slunce, protože dokud nevysvitne, zima bude čím dál tím horší a nesnesitelnější. Osobně jsem zažil ve Finsku nejvyšší teplotu -40° a zdejších -120° jsem tak mým poddaným vůbec nezáviděl.

V momentě, kdy hru spustíte začíná tak pro hráče nejen peklo, ale i totální svoboda rozhodování se všemi možnými i nemožnými konsekvencemi. Prostě to nejzajímavější, co hra nabízí. Vy totiž v tu ránu začínáte kolem generátoru budovat nové město. Stavíte domy na žití, ale i budovy na práci, nemocnice, výzkumný ústav, lovce, postupem času i fabriky, roboty a tak dále. V tu chvíli je zatraceně znát steampunkový motiv, který se mi moc líbil. Zakouřené město místy působilo neskutečně úchvatně, co naplat, že mi u toho umírala jedna postavička vedle druhé, já je neměl kam zakopat a lidi se mi hroutili v lidském zoufalství pod rukama. Bohužel jsem kvůli tomu musel začít znova...a lépe.

To nejlepší na hře je, že díky tomu vybízí k opakování. Vybízí k nedělnímu odpoledni, kdy si pozvete kámoše a budete hru hrát ve dvou, ve třech, dumat nad tím, co byste udělali jinak, lépe. A hra Vám vždycky v každé hře nabídne novou mapu, nové prostředí, nové možností prozkoumávání okolí, nové příběhy lidí, kteří potřebují Vaší pomoc a je jen na Vás, jak se rozhodnete. Ta repetitivnost je až neuvěřitelná a tak jakmile spustíte, tak už jen doufáte, že se dožijete každého dalšího dne. Jiná podstata zde vlastně není. Ani u This War of Mine tomu nebylo jinak.

Frostpunk je výborný zážitek. Jednoduchý na pochopení, co po Vás hra chce, ale obtížný na rozhodování, co po Vás tamní postavičky žadoní. Není to jednoduché hraní a není to ani procházka růžovou zahradou. Je to ale graficky poměrně náročný herní zážitek, který Vám z hlavy jen tak neunikne. A myslím si, že o to tvůrcům šlo především a musím říct, že mě o tom již podruhé přesvědčili. Jen tak dál!

Mimochodem, soundtrack není vůbec marnej.

Pro: Excelentní simulátor stavby města uprostřed doby ledové, komplexní, graficky úchvatný, plný jednotlivých příběhů lidí, pro které město stavíte.

Proti: Herně ale poměrně náročný na morální rozhodnutí, depresivní, smutný, melancholický a s možnou variantou, že Vás přestane bavit žít. Ale doufejte, že jen na chvíli...

+24
  • PC 80
Už od oznámení hry mě oslovila její premisa a atmosféra. Hesla jako The time has come to to build the last city on Earth se mi zapsala do hlavy a ještě teď mě při koukání na launch trailer mrazí v zádech. Přesto jsem s hrou dlouho otálel, asi i díky This War of Mine, které mi ne úplně sedlo. K Frostpunku jsem se dostal konečně až teď a to vlastně tak trochu náhodou. A nevěřím, jaký klenot jsem tak dlouho opomíjel.

Jako první musím zmínit, že ta boží atmosféra z trailerů TAM JE! Z celé hry sálá ten očekávaný pocit beznaděje a zodpovědnosti za posledních pár lidských životů na Zemi. Přestože herní náplň se skládá především z resource managementu, tak je tam neustále patrný i onen lidský element, především skrz různé příběhové události.

Prim tu ale hraje vybalancovaná gameplay. Tahle hra nikoho nebude vodit za ručičku. Jsou tu hinty, ale ty říkají jen co dělá tady tohle tlačítko a co znamená tenhle ukazatel. Nápověda se téměř vůbec nezmiňují o tom, co má hráč dělat, aby město fungovalo. Zjistit jaké jsou herní pravidla, co je třeba hlídat, kde dělat kompromisy a kde ne, na to jsem si musel přijít sám. A tady smekám, 11 bit studios dokázali hru udržet na té tenké hranici, kdy je tohle objevování ještě zábava a nepřerůstá do frustrace. Mně se třeba podařilo dohrát hru hned napoprvé, bez loadingu, stačilo se nad tím pořádně zamýšlet.

Odkrývání herních pravidel mně strašně bavilo, ale tkví v tom i jistá nevýhoda. Jakmile člověk odhalí všechny vývojové stromy a pravidla mu přejdou do krve, tak hra přestává mít co nabídnout. Vývojáři si to uvědomili a záměrně si nechávají nějaká tajemství a neumožňují odhalit vše v jednom průchodu. Často je třeba vydat se cestou A nebo B a tohle skutečně přispívá ke znovuhratelnosti.

Po odehrání hlavního příběhového scénáře jsem si okamžitě spustil další doprovodný scénář a zkusil se vydat trochu jinou cestou (poslat děcka do práce, nemocným sekat nohy, takové ty věci). Jenže po třetím dohrání už byla všechna tajemství odhalena, hra toho už víc nenabízela a uprostřed čtvrté hry jsem ji dropl. Nijak mi to ale nevadí, dostal jsem velmi kvalitních 18 hodin zábavy, která byla tak návyková, že jsem se od hry první 2 dny nedokázal odtrhnout a chodil jsem večer spát nerozumně pozdě. Bavil jsem se skvěle.

Pro: obtížnost, atmosféra, pravidla herního světa, vývojové stromy

Proti: mohlo by tam být trochu víc obsahu, ale základní hra je rozumně veliká i teď

+14
  • PC 85
Upřímně, na hry podobného typu moc nejsem. Vlastně skoro vůbec, ale na druhou stranu se nebráním novým věcem a když je něco dobře udělané ocením to. A tady jsem sakra rád, že jsem se novým věcem nebránil. Frostpunk je naprosto vynikající mix něčeho jako budovatelská strategia a survivalu, který vás staví před morální rozhodnutí od pomoci bezmocným, kteří bez vás zahynou až po lynčování nepohodlných občanů vaší usedlosti.
Nejvíc mě na Frostpunku dostala asi jeho neuvěřitelně ponurá a pohlcující atmosféra zamrzlého světa, která mě naprosto vtáhla a já se třásl zimou navzdory tomu, že jsem hrál v dubnu a květnu, kdy byly už pořádná horka. Vyhlídky blížící se bouře a snižujících se teplot byly pro mě naprostá muka a já se strachem v očích vyhlížel, jestli dokážu tentokrát už dát dohromady dostatek zásob. Tady prostě nejde nic než chválit. Na žánr je nádherné i grafické zpracování a stejně tak je výborná i stylizace. Co mě trošku mrzí je, že ve hře není více scénářů, nahrazuje to ale fakt, že můžete hrát třeba nekonečný režim, kde se prostě snažíte vydržet co nejdéle. To ale není nic pro mě, já potřebuju nějaký cíl, takže i kvůli tomu nakonec "jenom" 85%.

Pro: Vynikající atmosféra, živoucí "město" je plné překvapení, morální dilemata, krásná stylizace a grafika

Proti: Trošku méně obsahu (vylepšují to DLC)

+10
  • PC 95
Zajímalo Vás někdy jak by vypadalo peklo, kdyby opravdu zamrzlo? Že ano? V tom případě vítejte v posledním městě na Zemi, kde přežijí pouze ti nejsilnější a nejotrlejší jedinci. Ve městě, kde staré morální hodnoty znamenají pramálo, kde lidé jsou pouze další “surovinou“, a kde si chce každý utrhnout kousek "ráje" pro sebe.

Příběh nás zavede do alternativní minulosti, kdy začalo globální ochlazování planety a hrstka přeživších se vydává na dálný sever, kde vlády nechaly zřídit generátory, jenž mají zajistit přežití lidstva. Po celou dobu hraní Vás bude doprovázet opravdu tíživá a depresivní atmosféra.
Frostpunk je především budovatelská strategie, ve které se najdou i nějaké ty sim a survival elementy. Staráte se hlavně o blaho Vašeho obyvatelstva.

Největší devízou Frostpunku je obří generátor tyčící se nad městem, který poskytuje lidem tolik potřebné teplo. Bez něho by se v -150 °C přežívalo jen stěží, jen pro představu, kyslík začíná kapalnět při - 180°C.
Prvního dne začínáte s usmolenou bandou 80 lidí, která může narůst až k 700. Pošlete lidi do práce a už se jenom kocháte jak pěkně makaj, nebo jak se plní medical posty :D. Postupným výzkumem neustále vylepšujete budovy bohužel výzkum je největším bottleneckem, pro přísun surovin a taktéž lze posílat průzkumníky do pustin za městem.

Do toho si musíte neustále hlídat “Nespokojenost“ a “Naději“, pokud naděje příliš klesne, nebo nespokojenost bude moc vysoko, lidé Vám dají ultimátum a musíte je opět přesvědčit, že jednáte v jejich nejlepším zájmu.

K tomu Vám dopomohou zákony. Některé jsou celkem kontroverzní, některé méně. Co takhle dětská práce, 24hodinové směny, pilinové hamburgery, nebo používání mrtvol jako hnojivo nebo alternativní zdroj jídla( ͡° ͜ʖ ͡°)? Nicméně: Město musí přežít!. Pak jsou tu tzv. zákony určující smysl. Můžete si vybrat mezi náboženskými fanatiky, nebo lehce pravicovou totalitou.

Většinou jsem jel jenomThe New Order, jelikož měl schopnost Foreman pěkně op, a taky proto, že se mi hnusí jakékoliv náboženství. Obě strany mají svoje pro a proti, kdy začínají celkem nevinně a pokud jim to umožníte můžou i lehce přerůst přes hlavu.
Hra dokáže být celkem obtížná, nejvíce při prvním hraní, kdy prostě člověk neví, jaký výzkum rushovat, a jaké zákony jsou nejlepší. Prostě metoda pokus, omyl. V tomto směru je hra až úmorná, kdy v jádru je to odpornej micromanagement zdrojů, který prostě nemáte, zejména na vyšších obtížnostech. Dohráno na endless endurance extreme 100 dní, takže o tom něco vím.

Pokud jde o audiovizuál byl jsem naprosto spokojenej, nemám co vytknout, ale hlavně musím vyzdvihnout opravdu povedenej soundtrack.
Hra obsahuje i DLC, z nichž za zmíku stojí snad jedině The Last Autumn, který je prequelem a postavíte si v něm vlastní generátor. Nechybí ani nové zákony.

Osobně jsem si hru užíval i po nějakých 160 hodinách, bohůmžel není bez chybiček. Největší kámen úrazu je znovuhratelnost, kdy po dohrání základního scénáře hře dojde dech a nemá prakticky co nabídnout, snad plnit achievmenty, nebo projetí hry na vyšší obtížnosti.
Další je již zmiňovaný micromanagement, a přepálený HW nároky, kdy při vyplněným kráteru s 700 obyvateli se lze přiblížit konzolovým standartům.
Co říct na konec? Snad jedině “March to work and praise our glorius leader!!!“

Pro: The New Order, atmosféra, audiovizuál, originální prvky,

Proti: HW nároky, znovuhratelnost, otravný micro, obtížnost

+13
  • PC 70
Frostpunk je důkazem, jak moc jsem změkl u hraní moderních videoher, moje netrpělivost a nechuť rozehrávat hru na několikrát a poučovat se z vlastních chyb mi tu jaksi hrozně překáželo. Ačkoliv si myslím, že hra kolikrát není k hráči úplně fér.

Core hratelnosti je stejný jako u jiných budovatelských RTS. Dostanete do začátku pár lidí a surovin a musíte z něj začít stavět svoje steampunkové město. Problém ale nastává po pár chvilkách. Tutoriál neexistuje a v podstatě nějaké základy se dozvídáte jenom z tipů, které sem tam probliknou v horním levém rohu. A tyto tipy hráče určitě nepřipraví na všechny překážky, které v kampani potkáte.

Asi je logické, že když týpka pošlu v -40 sbírat klacky, tak je šance, že u toho umrzne. Ale když dostanu úkol vytopit lidem stany a 3 dny je udržet v teple a potom mi zničehonic přijde ledová fronta, kdy klesne teplota o dalších 20 stupňů a moje topení logicky nestačí, failne celá mise, naděje klesá a mě čeká mrazivá defenestrace. Hlavně ze začátku není možnost se na takové situace připravit. Celkově úvod hry je k hráči hodně nekompromisní a pokud špatně začne, už není moc možnost se ze špatné situace zotavit. Jakmile začnou narůstat nemocní a vy nemáte suroviny na stavbu dalších nemocnic nebo doktory, kteří by nemocné ošetřovali, můžete rovnou začít znovu. A to jsem se fakt snažil. Dvakrát.

Ano, Frospunk jsem dohrál na třetí pokus a i tak jsem měl konec tak depresivní, že to nemělo daleko od pokusu čtvrtého. Paní Deprese vás provází po celou dobu hraní, rozhodně se nejedná o relax typu Cities: Skylines. Frostpunk má jakýsi sociální přesah, kde musíte často dělat morální rozhodnutí a kompromisy mezi zavádějícími zákony. Poslat děti pracovat a mít extra dělníky nebo živit hladové krky a ještě jim stavět přístřešky? Ale když je takto chvíli budete živit, třeba se vám to vrátí. A nebo taky ne. Strom zákonů je chytře zahalen tajemstvím a je vidět pouze následující nařízení. Takže vás na začátku nenapadne, že z prvotní jámy na mrtvoly nakonec můžete získat hnojivo do jídla z mrtvol :D

A proč je hra nefér? Protože i když jakž takž během hry pochopíte všechny mechaniky a spojitosti, nic vás nepřipraví na samotný závěr, který je v podstatě jenom závod o nafarmení co nejvíc uhlí. A i když máte vyzkoumaný celý technologický strom, všechny fíčury na efektivitu pro ústřední topení, pálíte dřevo na úhlí, těžíte ho, vyplavujete z vody, zvětšujete nekonečně sklady, stejně jsem se poslední den modlil, ať mi na to závěrečné chytání broznu vlastně někdo přežije. Ne, toto mi fakt jako zábava nepřijde. Rozumím, že hra má docela velkou znovuhratelnost, protože víra vs řád a taky protože je ukrutně krátká, ale nějak nemám motivaci se dívat podruhé na umrznutí několika stovek lidí, i když jsem pracoval se vším, co mi hra nabídla.

Frostpunk by se mi moc líbil jako seriál. Jeho svět, steampunk a depresivní ladění je jako stvořené pro zfilmování. Jako hra je vlastně taky fajn, ale hodně jí podráží nohy divné finále a "nekonečný" mód zase neobstojí v konkurenci jiných budovatelských strategií. Ale třeba tomu dám ještě šanci, až budu chtít pořádnou dávku deprese.
+33
  • PC 75
Mám rád strategie a možná kvůli tomu jsem k nim tu více kritický, jindy zase zcela nekritický. Frostpunk je dobrá hra, má opravdu svojí hmatatelnou duši, která vás minimálně při prvním a druhém playthrough bude trošku lechtat a nebo taky mrazit. Nicméně dal jsem 75% a cítím potřebu a povinnost to nějak obhájit, vysvětlit a shrnout. Takže nejdříve ta pozitiva.

Frostpunk si mě získal originálním prostředím, motivem, feelingem a grafikou. Steampunk prostě zabírá. Přidaná hodnota FP je rozhodně v tom, že FP má zajímavou backend story a dalo by se říct i jisté universum, které je patrné a tak nějak svojí všudypřítomností hmatatelné, že z něj mrazí a vyvolává emoce a immersion vlastní spíše RPG hrám. Je to strategie, která má příběh, ne sice nijak hluboký a dopodrobna vysvětlený, ale pořád určitě více plastičtější než lakonické shrnutí main story v Simcity aka `budujete město' a nebo v Tropicu aka `budujete ostrov'.

Frostpunk má množství zajímavých herních mechanismů skloubených dohromady a prezentovaných velice hezkým steampunkovým lookem. Kromě obligátního stavění a sbírání surovin a vyvažování celkové ekonomiky (eg. ve vesmírné budovací strategii musíte typicky dávat pozor, aby jste měli v různých částech základny dost vzduchu, ve městské zase hlídate úroveň kriminality v jednotlivejch čtvrtích apod.), která se ve frostpunku točí kolem tepla a obživy, zde hraje důležitou roli vynášení výnosů a nařízení (jako např. politika jinde, nebo podobným edicts v Tropicu), které zde ale velmi dobře zapadají svojí naléhavostí a také tím, že vyvolávají morální otázky, jestli je správné tu kterou vyhlášku/nařízení vydat, a nebo třeba objevování okolí kolem vaší základny, které probíhá na jakoby větší mapě světa. Další důležitý element je výzkum, který se dělí na několik různých technologií a oblastí a nebo nálada a vůle obyvatel, která reflektuje vaše vedoucí rozhodnutí. Pokud vedete své lidi blbě a oni jsou nespokojení, tak vás sesadí - proč to ale říkám, ve FP se musí o každém rozhodnutí přemýšlet, neb na každém rozhodnutí skutečně záleží. Za chyby se totiž krutě platí. Pokud bych to měl vše shrnout v jednoduchých pojmech, tak ve FP nic nechybí: je tam stavění a sbírání surovin, výnosy a nařízení a jakás takás politika, výzkum a nové technologie, objevování světa mimo vlastní základnu, immersion a napětí odvozené od vnějšího tlaku mimo vaše město a společnost, zajímavé universum, backround story a citlivé estetické zpracování - to vše hezky propojené a prolnuté.

Proč ale dávám 75% ? Frostpunk se tváří alespoň cenou jako AAA titul, ale bohužel provedení tomu neodpovídá. Celá hlavní kampaň je naskriptovaná a nahardkoděná. Na mapě světa jsou veškerá místa statická a vždy stejná, počasí a eventy ve hře jsou vždy identické v každém průchodu na fixní časové ose. Znovuhratelnost tím významě trpí a dalo by se říct, že pouze velký fanda si hodí 3tí playthrough. Na vyšší obtížnost než normal je FP také bohužel poměrně deterministický a polovina možností, co hra nabízí, je potom k ničemu, neb nejsou vyvážené a vedou do jisté záhuby. S tím souvisí i to, že ekonomika není ve FP jakožto v budovací strategii nějak inteligentně vyvážená, dalo by se říct, že je poměrně *dumb*. Tohle v mých očích FP jako budovací strategii významně ubírá body, neb pořádná strategie se může hrát znovu a znovu pro radost z budování a z možností, které jsou k dispozici, v případě FP bohužel krutopřísný determinismus tuhle možnost zabíjí. Přitom ta hlavní kampaň trvá cca 5 hodin, takže dvě playthrough == hra na 10 hodin a to mi připadá za ty prachy málo.

Další věc, která v mých očích frostpunku ubírá je DLCs, která nic nového nepřináší, pouze nudnou variaci na základní téma (eg jedno DLCs přináší most a nic jiného - LOL - eg vtipnej koment na GOGu tady od uzivatele STRONGMAN me dostal: yeah. bridges. they added bridges. geez. and that`s it. don`t expect anything else. it is a sad DLC.). Já si některá DLCs koupil a je to fakt nuda a zjevná snaha monetizovat více než je zdrávo.

Shrnuto:

Frostpunk je dobrá hra. Na první a druhé playthrough bych mu dal těch 90%, ale celkově musím být spravedlivý, páč na strategii je tam ta znovuhratelnost fakt blbě udělaná. Když ho koupíte ve slevě, tak to za to stojí, ale utratit za to $33 za základní hru bez DLCs mi připadá celkem dost.

koment v1.0.1
+20
  • PC 75
This War of Mine, ve větším měřítku, kdy nezajišťujete jen přežití pár lidí, ale stovek obyvatel celého "Frostpunkového" města.

I když jsem si jí vybral do Herní Výzvy, nějaké veselé "Zimní radovánky" to zrovna nebyli. V podmínkách jdoucích až do -150 °C hodně lidí chytne omrzliny, a vy pak musíte třeba amputovat a pak vyrábět prostetické končetiny, nebo zapřáhnout děti do práce, protože je málo dělníků.

Hraje se to docela pěkně, čas jde zrychlovat, což se často hodí, jinak bych se unudil čekáním, jen ke konci jsem měl jen trochu problém rozlišit v přeplněném městě která budovat je která.

Když se zima stupňuje, lidé ztrácí naději a nezbude vám nic jiného než kontrolovat lidi nastolením totalismu, nebo prosazením vlastního náboženství. Ale nějaké těžké morální rozhodnutí jsem tu oproti This War of Mine neviděl. Na konci vám sice hra připomene, co všechno jste udělali, a snaží se ve vás vyvolat vinu otázkou, jestli to vážně stalo za záchranu skoro celého města, ale jo, stálo :D
+26
  • PC 80
Frostpunk je originálna survival stratégia, ktorú som si dlhšie chcel zahrať. A po aktivovaní XboxGamePassu na PC som k nej mal prístup zadarmo, takže som neváhal a pustil sa do druhej tohtoročnej výzvy.

Zo začiatku je hra jednoduchá, nemôžete až tak veľa toho stavať a pomocou in-game tutoriálových obrazoviek sa naučíte ako funguje svet a čo máte robiť. Najhlavnejšie je udržovať vašich obyvateľov v teple, aby nechytili choroby, mať dostatok jedla a plný sklad uhlia, ktoré míňate na generátor. Už v menu ma očarila krásna hudba a v hre potom mrazivá atmosféra.

Čo sa týka hratelnosti, budete mať čo robiť, aby ste prežili. Mrazivé počasie sa neustále stupňuje, musíte vylepšovať svoj generátor, aby vám nezmrzli ľudia, do toho vylepšovať aj domy obyvateľov, zlepšovať uhelné doly... Hra je síce zo začiatku pestrá, no veľmi rýchlo si hráč postaví a vyskúma všetko, čo potrebuje a do nového hrania sa vám nebude chcieť. Aj kvôli naskriptovaným udalostiam.

Frostpunk odporúčam, pretože sa jedná o unikátnu survival hru, od ktorej som sa nevedel odtrhnúť a stále som si hovoril: "Ešte prežijem deň a pôjdem spať".
+20
  • PC 100
Bezútěšná budovatelská strategie, ve které slabší povahy nepřežijí a ty silnější se sehnou až k zemi. Dokončit jednotlivé scénáře možná není výjimečně obtížné, zachovat si u toho tvář ovšem už zabrat dá.

Lid je trudomyslný a potřebuje povzbudit. Ale pozor na to, co slibujete. Ani se nenadějete a už volá po vašem svržení. Jistě, lze ho postavit do latě, ale může vás to stát svědomí. Frostpunk totiž dává bez okolků najevo, že tam, kde panuje slepá oddanost či neochvějná poslušnost, není místo ani pro špetku naděje.

Hře bývá vytýkáno, že je naskriptovaná, čímž má trpět znovuhratelnost, a že se jí nedaří prohloubit vztah mezi vámi a lidem. Obě dvě výtky považuji přinejmenším za liché. Naskriptované scénáře (sic!) nejsou přece ničím jiným než příběhem. Proč je zrovna Frostpunku vyčítáno, že je příběhovou hrou? Nebo snad platí, že příběhové hry nehrajeme opakovaně? Co se druhé výtky týče, je pravda, že hra se soustředí na kolektiv, je to lid, kdo trpí. A já se ptám, copak potřebujeme sugestivní obrazy strádajících sirotků, abychom seznali, že to jsou lidé jako my, a tak není jedno, jestli je nakrmíme sekanou, nebo pilinami, jestli jim poskytneme byť skromné příbytky, nebo je necháme umrznout? Je to jen hra, chtělo by se říct, a přece není.

Musím říct, že v 11 bit studios stvořili svět skýtající mimořádný potenciál a při představě, že bychom se tu jednou mohli pohybovat v rámci jiných žánrů, skáču do stropu.
+20
  • PC 85
Hru som mal predobjednanu kedze som viac-menej veril autorom This War of Mine, ze rovnako dobre dokazu spracovat strategiu/tycoon.
Hru som dohral a bol som spokojny, tazke rozhodnutia sa casom stupnuju a hlavne v neskorsich fazach ma clovek pocit, ze sa stava tyranom ludi prezivajucich v tejto poslednej baste ludstva.
Autori si zobrali pripomienky komunity k srdcu a pridali, pomenili zopar veci co hru este viac vylepsilo. Pridavaju aj novy obsah ktory je zadarmo a hru rozsiril o nove scenaria.
https://steamcommunity.com/id/martan/recommended/323190/

Pro: atmosfera, grafika, hratelnost, obtiaznost

+6
  • PC 80
Tato hra mě neskutečně chytla už od začátku, což mě upřímně překvapilo, protože nemám ráda survivaly (ne, nebaví mě hry pořád začínat od začátku) a tak trochu jsem čekala další This War of Mine, které jsem musela zabalit dost brzo. Nicméně Frostpunk je spíš klasická strategie, která jen nese pár survivalových prvků a taky celá hratelnost je daleko jednodušší a přehlednější, takže jsem jej zvládla dohrát na první pokus a ještě k tomu za fašistický stát, protože jsem nechtěla náboženství :D. Ještě bych určitě pochválila tísnivou atmosféru a skvěle dokreslující soundtrack a taky se mi líbilo, že člověk musí občas dělat dost těžká morální rozhodnutí.

Pro: atmosféra, hratelnost, soundtrack, grafika

Proti: lagy, obzvlášť v pozdější části hry

+29 +30 −1
  • PC 90
Krátky súhrn:
Po This War of Mine je toto naozaj skvelým herným kúskom, ktorému do dokonalosti chýba naozaj len par detailov. Ak ste milovali TWoM, túto hru budete milovať rovnako. Po grafickej stránke je všetko tak ako ma byť, po stránke hrateľnosti rovnako. Uzákoňujete rôzne zákony, vyvíjate nové technológie, riešite problémy bežných ľudí. A pri tom všetko musíte riešiť aj problém neustálej zimy. Problémy sa nabaľujú jeden na druhý a tak ich musíte ihneď riešiť, aby vám neprerástli cez hlavu. Navyše, z hry sála neuveriteľná atmosféra, ktorá sa nedá popísať. Za mňa túto hru rozhodne odporúčam všetkými deviatimi (desiaty prst mi zmrzol pri hraní hry :D ).

Pro: grafika, príbeh hry a atmosféra, znovuhrateľnosť vďaka scenárom, cena, neobvyklá téma

Proti: tutoriál vás neťahá za ručičku a to niekedy možno aj chýba

+15 +16 −1