Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Maximální rychlost lokomotivy táhnoucí soupravu ve hře Last Train Home je několik desítek kilometrů za hodinu. Přesto se k nám hra přiřítila rychlostí japonského shinkansenu; vždyť poprvé se o ní široká veřejnost dozvěděla sotva před pár měsíci. Na vývoji samotném pracovali brněnští Ashborne Games ve spolupráci s THQ Nordic několik let, je však vždy příjemné nemuset na zajímavě vypadající hru od jejího samotného oznámení čekat ještě dlouhé roky.

Last Train Home zpracovává málo známou kapitolu osudů československých legionářů v Rusku po první světové válce. Je však třeba uvést, že se v tomto případě nejedná o hru vyloženě edukativní či historicky přesnou a téma používá spíše jako volnějsí uměleckou licenci. Na atraktivitě této opomíjené a jinde prakticky nezpracované látky to však neubírá a je nesporné, že už jen svým tématem je tento počin unikátní s potenciálem zaujmout nejen milovníky (československé) historie či vojenství.

Hra samotná se skládá ze dvou zcela odlišných částí, z nichž každá sama o sobě by mohla fungovat jako samostatná hra. Její primární a ta více komplexní složka, která vás bude stát nejvíce času, ale i nervů, je samotné cestování po rozsáhlé mapě a správa vlaku i vašich vojáků (jak individuálně, jak i jejich čet). Míra mikromanagementu a survival prvků je zde překvapivě vysoká a budete-li hrát na obtížnost Velitel (doporučená autory), neobejdete se bez pochopení a respektování řady prvků a mechanik a jejich promyšleného využívání. Hra je v tomto nesmlouvavá a nemá problém postavit vás před dead end, protože jste něco zanedbali. Budete se muset starat o vlak i jeho jednotlivé vagony, jejich účel, kondici i upgrady, shánění nezbytných surovin, efektivní využívání paliva, později zateplování, atd. K tomu všemu budete potřebovat několik typů surovin, které můžete získávat speciálních místech podél trati, v misích nebo u obchodníků. Správa vojáků je jestě komplexnější, budete řesit i jejich únavu, traumata, různá zranění, a podobně. Samotné vojáky lze vylepšovat a profilovat jak pro bojové role v akčních misích, tak i pro vlakové role, neboť bez techniků, kuchařů nebo dělníků se prostě neobejdete. Mimochodem, hra jde do takového detailu, že jednotlivé role je třeba obsazovat jak pro denní, tak i noční směnu. Celé toto UI, zejména pro správu a vylepšovaní vojáků skrze jejich karty, připomíná velmi komplexní deskovou hru. Bohužel jeho přehlednost není zcela bez kompromisů a občas budete muset překlikávat do jiných nabídek a menu, abyste našli informaci potřebnou ke správnému rozhodnutí někde jinde. Naštěstí se dá hra kdykoliv zastavit a hráč může téměř vše zkoumat a spravovat bez časového pressu.

Řada "malých" misí, na nichž jen získáváte suroviny nebo takzvaných dynamických události na trati se odehrává formou dialogového okna. Akční mise však představují další zcela jinou složku hry podobnou klasickým Commandos. Základem úspěchu je využívaní specializací, skillů a perků vašich vojáků, prostředí, krytů a samozřejmě aktivní pauzy, bez které by to zejména v pozdějších fázích prakticky nešlo. Některé mise nebo jejich části umožňují kradmý postup, převážně se však hrají akčně. Postupem času si vaše vojáky a vojačky vypipláte k obrazu svému a získáte k nim vztah podobně, jako třeba v sérii XCOM. Mise jsou poměrně rozsáhlé a zejména ke konci není problém v nich strávit, v závislosti na vašem herním stylu, i několik hodin.

Celkově hra zabere klidně 50-70 hodin a i když postupem času řadu věcí recykluje, jedná se o fantastickou jízdu a po Bzzzt o další českou pecku, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít.
+25
  • PC 90
Odlehlá sibiřská divočina má pro mě neodolatelné kouzlo, tím spíše, že se k ní váže významná část československé historie a zdá se mi to neuvěřitelné, že ji mohu prožívat prostřednictvím hry, která je navíc tak moc chytlavá. K tématu mám vřelý vztah, protože v mé rodině jsem měl minimálně tři předky, kteří se bitev v legiích zúčastnili. Jeden z nich se také musel vracet z Vladivostoku přes Japonsko a dále na východ. Zbylo nám po něm pár zajímavých artefaktů, především z Kóbe. Ke stáru přišel postupně o obě nohy, prý v důsledku omrzlin utrpěných na Sibiři. Jenže on o svých zážitcích téměř nemluvil a nikdo v rodině se o ně za jeho života také příliš nezajímal, takže vlastně nevíme, co se s ním dělo a čeho byl svědkem, což je škoda. Tak mi tato hra aspoň částečně přibližuje některé historické detaily, byť je onen příběh scuknutý a zredukovaný asi do šestiměsíční cesty od léta po zimu.  

Na první pohled mi hra silně evokovala Commandos, a byť tam jsou některé podobnosti, bojové mise jsou po všech stránkách svižnější a dynamičtější. Tento pocit podporují nejen neustálé hlášky postav, ale i poměrně živoucí prostředí (nádherně vlající stromy v sibiřském vichru) a kupící se úkoly a NPC během misí. Občas mě pobavil nějaký ten vizuální glitch - třeba během mise ve Vladivostoku jsem nasedl do náklaďáků, které ležely na boku na zemi a pak jezdily střechou dolů. Postup bitvami je povětšinou také rychlejší, nicméně i tak jsem často narážel na případy, kdy jsem musel stealthovat a každou chvíli reloadovat pozice, protože mi něco nevycházelo, nejčastěji v důsledku malého zorného pole, jelikož jsem se příliš neobtěžoval s průzkumem okolí pomocí dalekohledu, nebo když mi jednoduše nevycházely moje zamýšlené manévry, nebo když jsem zapomněl, že mí vojáci začnou hned automaticky pálit na kohokoliv, kdo je v nedaleké vzdálenosti, a přitáhnou tím nechtěnou pozornost okolí.
Každopádně se mi dost osvědčila kombinace stealth schopností, při níž se legionář pohybuje rychleji než ostatní, a i v tichém režimu je stejně rychlý jako při běhu (z Magdaleny Zámecké se v mojí hře stala dost OP asasínka). Jinak je celkem fajn, že jakoukoliv techniku ve hře dokáží ovládat všichni legionáři (dokonce i děla a tanky), takže nemusím mít v partě extra řidiče navíc. Mise ale nejsou nijak výrazně náročné. Hru jsem hrál na doporučenou obtížnost.  

Trasa výpravy Posledního vlaku začíná ještě před Moskvou a pak se táhne až na samý východní okraj do Vladivostoku. Cestou je nutné se ve dvou případech rozhodnout, zda zvolit severní nebo jižní trasu. Nevím, jestli moje domněnka byla správná, ale představoval jsem si, že v jižní části se víc bojuje, zatímco v severní části je větší důraz na survival v divočině. Druhá možnost mě lákala víc, takže jsem zvolil v obou případech severní variantu. Ale protože jsem se cestou rozhodl vyzobat co nejvíce Steam achievementů, cesta se mi výrazně protáhla a já musel kolikrát velké části mapy vícekrát opakovat (zejména v posledních dvou kapitolách). A hra postup příliš neusnadňuje.  

Legionáři tak v mém průchodu přišli o všechny zásoby jídla a měl jsem co dělat, abych je udržel naživu jen pomocí morálky. Za celé dvě kapitoly jsem snad nenašel jediný rozumný zdroj potravy, a až někdy po projetí Omskem se to k mé úlevě zlepšilo. Během zimní části zase trpěli chladem a nemocemi a já musel za každou cenu šetřit rychle ubývajícím palivem, takže se ani nemohli pořádně ohřát, chudáci. Lokomotiva nemohla nikde dlouho stát, protože se za chvilku objevil průzkumný letoun toho rudého moru a začal po mně pálit. Inu, byl to dost stresový výlet, ale drželo mě to u hry a já jsem rád, že jsem to přestál a vydržel bez ztráty jediného života. Co mě ovšem mrzí, je fakt, že jsem nedokázal odvézt všechny nalezené legionáře domů, protože ani se třemi plně vybavenými pěchotními vagony pro všechny nebylo dost místa. Raději jsem měl obětovat jeden z dalších vozů a zařídit ještě jeden pěchotní - lokomotiva má navíc limit na počet připojených vagonů.  

Jak vidno, je to pěkně chytře promyšlená hra plná ambicí. Ne všechno je zcela na jedničku - hráč musí mít nade vším plný dohled, musí se proklikávat řadami okýnek a informací (například bych uvítal možnost řazení legionářů podle hodnoty zdraví, morálky, výdrže), ale výsledek je i tak velmi zábavný mix s velkou možností managementu.

Legionáři mají své role a atributy, které je nutno různě vylepšovat. Každý z nich může dosáhnout až na 6 rolí (povolání), a ty se dají pomyslně rozdělit na funkce v bojovém terénu a funkce uvnitř řízení vlaku. Vláček nabízí možnosti realizace ve zdravotnickém vagonu, v kuchyni, v dílně nebo v dělostřeleckém vagonu – s ním je největší sranda, protože v bojových misích lze využívat jeho bojového potenciálu, ale taky dokáže sestřelovat letadla, když vláček na mapce objeví rudé poletuchy.  

Na mapce světa je životně důležité posílat průzkumné výpravy do okolních stanovišť, kde čety nalézají suroviny, obchodují, ale občas se taky něco přihodí a zpět se někdo vrátí se zraněním. Nejlepší je ale plnit všechny mise, během nichž lze nalézat suroviny ve větším množství (sbírání kovu na kompletní upgrade lokomotivy byl fakt zážitek). Během posledních dvou kapitol už byla stresová i každá zastávka na mapce, protože mi odtikával čas, a nakonec mi stejně došlo palivo kvůli chybným rozhodnutím cestou jen kousek od cíle, takže jsem se vrátil zpět k předchozí kapitole a zcela jsem změnil strategii, abych dokázal co nejrychleji a s menší ztrátou paliva dojet až do finále, což se mi po několika pokusech povedlo, a to tak, že kolem 15 zbývajících sekund na timeru a za cenu většiny nemocných, zmrzlých vojáků. Uf! Radost z projetí delší severní trasy byla nezměrná.  

Tento průchod mi tedy i se všemi reloady a opakováním některých částí mapy a misí dohromady trval přes 60 hodin. Bohužel i tak mi ještě chybí 3 achievementy, které si možná splním někdy v budoucnu při dalších jízdách, ale nejspíš si snížím obtížnost, protože průzkum okolních stanovišť se mi zhruba od půlky začal dost zajídat a přišel táhlý stereotyp (právě koukám, že v tom nastavení je opravdu hodně zjednodušení, což jsem nečekal, a vypadá to fajn).

Musím také pochválit český dabing, i když ta snaha o ruský přízvuk některých cizích vojáků mi zní přinejmenším diskutabilně. Postava kapitána Langera je podle mě super, Karel Dobrý je v ní skvělý.
Co mi ovšem moc chybí v těch hraných sekvencích mezi kapitolami, jsou záběry jedoucího vláčku po zasněžené Sibiři. Já vím, že v našich podmínkách se nejspíš nedají realizovat takové scény, ale bylo by to naprosto nádherné, zážitek by byl podle mě výrazně intenzivnější. Za celou dobu tam byl nějaký takový záběr snad jen jednou nebo dvakrát a jen na pár vteřin, pokud se nepletu. Tak jen více a sníh.  

Snad tedy nemusím zmiňovat, že mě hra naprosto vtáhla hned od prvních okamžiků. Atraktivní téma, atraktivní lokace, povedený management vláčku, který může drandit pouze dopředu nebo zastavit, a zajímavé mise proti rudé svoloči (a nejen proti rudým). Ten aspekt starání se o vláček mi připomnělo nedávno zahranou Wandering Village, kde je také nutné se starat o svůj dopravní prostředek se survival prvky. Je fakt, že v misích se občas nepřátelé chovají trošku netečně, ale jindy mě zas překvapili pohotovými reakcemi. Každopádně jsem si hru užíval od začátku do konce a těším se na DLC.
„Hle, dám kryt!“  

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 60 hodin
Legionáři zanechaní po cestě: Ivan Polička, Jan Šplíchal, Lukáš Novotný, Petr Svoboda
Ujetá vzdálenost: 8922 km
Splněné úkoly: 43
Vyřešené mise: 30
Trasa: 1. severní, 2. severní
Číslo sběratelské verze hry: 1452

Pro: Téma; zpracování; dynamické bojové mise; průzkum mapky; legionáři; vláček!

Proti: Později stereotypní průzkum okolí; různě se chovající nepřátelé; chybějící filtry v řazení legionářů

+24
  • PC 85
Ta hlavní game loop kde tlačím mašinku po mapě a posílám skupinky vojáků na výlety je nesmírně chytlavá, grafika má atmosféry na rozdávání a hudba všechno skvěle podkresluje. Train management i samotné mise nejsou zrovna nejvybalancovanější (jen v poslední štaci jsem měl pocit, že se mě hra snaží zabít, skupinka lv5 skautů vyřeší skoro všechno, kuchařskej vagón je na prd, ...), ale člověk se docela dobře vyblbne s tím, co má.

No a pak je tady writing. Nevím, jak texty fungujou v angličtině, ale ty české - které bych u české hry sakra čekal na nějaké úrovni - za prvé působí jako něco, co vypadlo z google translate, za druhé dramaticky je to většinu času na úrovni uživatelské příručky kontaktního grilu, přes kterou sem tam někdo vyzvracel ty nejotřepanější fráze, aby bylo všem jasný, "jak to měli na tý Sibiři v tý válce Těžký." Úvodní část s komicky zápornýma Rudoušema tomu dává extra level, ale možná ještě víc to kazí Langerovo pindy o mé neschopnosti, které jsou v naprostém rozporu s tím, co se ve hře s vlakem reálně děje. Vůbec příběh a gameplay jsou po Moskvě prakticky kompletně oddělené - snad jen závěr spolupráce s Bílýma za něco stojí a je trochu cítit na obou frontách.

Ad legionáři - ať už půjdu pro srovnání k Valkyria Chronices, Jagged Alliance, nebo k Original War, legionáři v Last Train Home z toho vyjdou dost mizerně a prakticky nemají o moc víc osobnosti, než vojáci z XCOMu. Nejen že nemají každý vlastního dabéra, nebo alespoň repliky, ale všechny unikátní repliky na misích za ně odpindá dvojka imaginárních důstojníků, která jinak ve hře neexistuje. (A samozřejmě teda jsou Vlastibor s Barborou sympatický jak podělanej trs kopřiv.)

Do Vladivostoku jsem dorazil s 8h rezervou, vlak narvanej uhlím, dřívím, hadrama, vyzkoumaný skoro všechno krom jídla (který je vesměs zbytečný samo o sobě) to a jen proto, že se mi nevešly materiály do vagónu. A po finální bitvě další patetickej filmeček s Langerem, pak titulky a main menu - ani žádná příležitost se ohlédnout na cestu a rozloučit se s posádkou...

V podstatě je to relativně dobře mechanicky udělaná hra, jenom se na ní až moc šetřilo - nedotažené mechanismy, nevýrazné postavy, herní obsah poskládaný z několika prvků, které se brzy začnou opakovat a nad jejich rámec už hra prakticky nic zajímavého nenabídne. Proto taky i když jsem si Last Train Home v zásadě užil, úplně nevidím důvod hrát to znova, i když má kampaň alternativní cestu: Bude to trochu jinak poskládaný a bude u toho trochu jinej text, ale to je tak asi vše, co bych od ní čekal.
+23
  • PC 85
Mám to za sebou! Sibiřská výprava legionářů při cestě domů je úspěšné za mnou a mě nezbývá nic jiného než celou hru ohodnotit. Na úvod můžu napsat, že hra opravdu stojí za vaše peníze. Hru jsem dohrál za 39 hodin.

Grafika, atmosféra, hudba, český dabing – to vše se povedlo na jedničku. Hrál jsem to na základní obtížnost, jak je zde uvedeno, že takhle to autoři zamýšleli. Obtížnost postupně roste a hra je v pozdějších fázích opravdu složitá. Proto doporučuji všechny vojáky co nejvíce vycvičit, protože na své poslední úrovni to jsou elitní vojáci. I vylepšovat různé role pomůže.

Průzkum mapy je ze začátku zábavný. Člověk i s radostí prozkoumává mapu a plní i vedlejší mise. Vedlejší mise se mi dařilo plnit zhruba do 60% hry. Chvíli trvá, než si člověk osvojí všechny mechaniky. Zbytečně jsem jezdil s přeplněným vlakem, protože jsem měl potřebu mít všechny suroviny. Až v poslední fázi hry bylo jasné, že 1742 látek a 863 kovů je trošku moc. Až ke konci hry jsem pochopil, jak se zde dají pořádně vydělávat peníze, které ze začátku hry hráč ani nemá. Proto jsem celou hru odjel s vlakem, který byl k dispozici během misí. Žádný vagon nebo lokomotivu jsem si nekupoval.
Nesouhlasím s komentářem pode mnou, že je kuchyňský vagon k ničemu. Dají se tam totiž vařit polívky z jídla a bylinek, což efektivně přidává hodnotu potravy pro všechny vojáky. Protože jídla je ve hře obrovský nedostatek.
Ještě doplním, že u obou odboček jsem vždy volil sever. Příště musím zkusit jih a třeba i jinou obtížnost hry.

Při jedné misi mi kompletně došlo střelivo, ale naštěstí šla tato mise dohrát i pomocí stealth. Vlastně samotný stealth je v této hře skvělý a potřebný. Hodně to ušetří munici, které bývá také často nedostatek. Něco jsem hrál stylem kamikadze a něco stealth. Obojí má něco do sebe. Většinou jsem to hrál stylem pokus-omyl a často po zabití jednoho nepřítele jsem hru uložil. Občas jsem musel i nějakou misi opakovat.

I když jsem se snažil i během hlavních misí dělat nepovinné úkoly, trošku mě zamrzela situace ke konci hry. Vedlejší úkol byl, že nesmím spustit poplach. Čili jsem jel stealth a tu misi hrál poměrně dlouho a pomalu. Pak dojdu ke konci mise a tam se mezi sebou mydlí Rudí a Bílí. Jeden z Rudých u toho zemře a jiný spustí poplach. Přitom mí legionáři byli od této bitvy daleko.   
Nějaké další chybky byly spíše kosmetické (třeba jízda vlaku mimo koleje) a na nějaké velké bugy jsem nenarazil.

Hru jsem si fakt užil. Byla to skvělá jízda.

Pro: Skvělá atmosféra legionářské výpravy. Český dabing v čele s Karlem Dobrým. Stylové cutscény, hudba, grafika, obtížnost, přehledné statistiky.

Proti: Občasné chybky.

+21
  • PC 75
Již po vydání byly mé zraky upřené na tento titul. Jelikož jsem ale měl rozehrných několik jiných her, LTH putoval do seznamu přání na Steamu a čekal jsem na slevu. Nakonec jsem se po dohrání většiny rozehraných her z konce minulého roku nechal zlákal letní slevou a zakoupil rovnou edici včetně DLC. A rozhodně nelituji. V krátkosti jde o RTS ve stylu Commandos v kombinaci s dalšími strategickými prvky například ze hry XCOM. Primárním cílem je dostat partičku legionářů zpět do nově vzniklé Československé republiky. Má to ale háček. Kvůli vývoji na frontě se nelze vrátit zpět na západ, ale budete se muset proklestit celým Ruskem na východ až do Vladivostoku na poslední trajekt, který vás odveze domů. Toto vše za doprovodu kapitána Langera, kterého ztvárnil český herec Karel Dobrý známý například z role Adalberta ze středověkého filmu Jménem krále. Hra je poctou československým legionářům, přestože není zpracování historicky naprosto přesně.

Začínáte cestou kousek od Moskvy, kterou jsme si mohli vyzkoušet už v demoverzi hry. Kromě jednotlivých misí se budete muset starat i o váš vlak. Zde si autoři skutečně vyhráli a do hry zakomponovali všemožné serepetičky. Během hry totiž dostanete možnost nejen vylepšovat například vaši lokomotivu, nebo si ji někde v nádražním depu vyměnit, ale rovněž budete moci vlak doplnit například o zdravotnický vagon, kuchyňský vagon, nebo dokonce dělostřelecký. V každém z daných vagonů budou vaši legionáři moci vykonávat danou práci dle typu vagonu. Ve zdravotnickém léčit zraněné a nemocné kolegy, v kuchyňském vařit jídlo a v dělostřeleckém pálit po nepřátelích v misi jako dělostřelecká podpora. Kapitolou samou pro sebe jsou pěchotní vagony. Těch je potřeba mít dostatek a co nejdříve je vylepšit na maximální kapacitu, abyste měli dostatečnou rezervu na naložení všech legionářů, které potkáte. Toto jsem v úvodu podcenil a hru musel restartovat od začátku. O zateplení vagonů ani nemluvě. To je nutné také provést zavčas, jinak se váš průjezd Sibiří stane nemožným. Dalším faktorem je sběr materiálu a komponentů. Ty je sice možné čas od času koupit u obchodníka, ale ve velmi nevýhodném poměru. Tak či tak bude někdy nutné něco dokoupit a jiné komponenty prodat. Naštěstí jsou během putování poblíž trati tzv. body zájmu, kde se dle jejich typů onen materiál nachází. Jelikož je ale výprava pod tlakem času, budete se muset i rozhodovat, které body zájmu navštívíte. Ve hře jsou navíc zabudované algoritmy, kdy vaše vyslaná četa může najít buď nadstandardní počet plus další, ale spíš pobere minimum a někdy vůbec nic. Toto se dá ovlivnit prospěšnými vlastnostmi někerých vojáků a naopak i negativně. Některý voják se může zranit, napadne jej prase, nebo chytí nemoc. Vojáci se v bojích zlepšují a učí se i nové dovednosti. Jsou poté všestrannější a mohou vypomoci, kde vás aktuálně tlačí bota. Čím vetší všestrannost, tím lépe. Hra je v tomto vypilaná skutečně detailně.

Ozvučení a zejména dabing je samozřejmě na velmi vysoké úrovni. Legionářům propůjčili hlasy známí čeští a slovenští dabéři a ozvučení je dle situací nadmíru autentické. Protivníci mluví samozřejmě rusky. Dobová hudba se také povedla, jak během putování vlakem, tak i v misích. Hudba v nich se mění dle aktuální situace, kdy zpočátku je v klidu, ale když graduje bitva, hudba je rychlejší a dramatičtější. Stejně tak ozvučení střelby, jezdících aut a podobných zní jako skutečné zbraně a vozy a ne komicky. Samozřejmostí je krytí vás i vašich nepřátel za určitými překážkami. Pak se přestřelky stávají delšími a abyste příliš neplýtvali municí, doporučuji použít proti nepřátelům jako argument granát. Putování je rozděleno na několik kapitol ve kterých budete plnit i celou řadu zajímavých misí. Tu budete pomáhat tamním farmárům proti rudým, kteří budou drancovat jejich vesnici, zachraňovat katedrálu, ničit nepřátelské továrny, dělostřelecká stanoviště, pevnosti a další. Čas od času vám spadne strom na koleje a bude na vás, zda jej prorazíte nebo odstraníte a dřevo si necháte. K interakcím bude docházet i na bodech zájmu a čas od času budete muset udělat rozhodnutí, která ovlivní morálku vašich vojáků. Někdy budete čelit špatným rozhodnutím a budete si muset vybrat to méně špatné. Pro doplnění morálky vojáků na vysokou, která je nutná, aby nedošlo k dezerci, můžete popít v nádražních hospodách nebo individuálně každému členovi výpravy morálku doplnit spotřebními předměty. Stejně tak i chybějícíc kondici. Mikromanagement výpravy bude hrát během vaší cesty zpět domů naprosto klíčovou roli. Jak budete postupovat, bude proti vám protivník víc a víc agresivnější a objeví se i faktor hrozby. Ta, pokud překročí určitou mez, stane se skutečností a nepřítel vás bude nalétávat například letadly. Hra se dá naštěstí behěm hektických pasáží mikromanagementu zpomalit nebo úplně zastavit, abyste neplýtvali drahocenným časem a vše si důkladně promysleli.

Bohužel se dostáváme k tomu, co mě zklamalo a nebylo toho málo. Ve hře jsem našel zásadní bug, kdy na konci třetí kapitoly mi od vstupu na železniční most nefungovalo zabití granátem. Na výbuch zemřel ze skupiny vojáků pouze jejich velitel přičemž podřízeným se nestalo vubec nic. Dalším bugem je padání hry při načítání uložených pozic. Šest pádů za nějakých šedesát hodin není extra moc, ale jsem názoru, že dobře optimalizovaná hra by rozhodně takto padat něměla. O absenci klávesy pro Quickload nemluvě, jak na takto důležitý prvek hry mohli tvůrci zapomenout?! Dále mě zarazila nerealistická umělá inteligence, která naprosto ignoruje mrtvé kolegy na zemi a podivně reaguje na například vaše odhalení. Očekával bych, že se na vás vyrojí soudruzi ze širokého okolí a začnou oblast pročesávat jako například v prvních Desperados: Wanted Dead or Alive. Vám stačí utéct o 100 metrů, skrýt se v křoví a během pár sekund je klid. Pro posílení hlídek nepřítele musí být vyvolán alarm samotným nepřítelem. Obtížnost hry mi přišla neuvěřitelně lehká snad jen s výjimkou poslední mise. A to jsem prosím hrál na Velitele. Stačilo si průzkumníkem kamenem nalákat jednoho po druhém ke křoví a pak jej picnout. Hlídky jsem obvykle vyřazoval granáty a pejsky výpadem s bajonetem. Spíš je šance, že se zaseknete protože vám dojde palivo ve vlaku nebo kvůli podcenění situace skončíte bez jídla nebo umrznete. Správa vlaku je zejména při nasazování čet a starání se o konkrétní legionáře otravná. V oknech je nutné se posouvat pomocí posuvníků, kdykoliv vysíláte do terénu dvě a více čet a pokud potřebujete konkrétního legionáře vylepšit, uzdravit nebo mu doplnit modrý i žlutý bar doplna. Stačilo by hlavní okna správy čet zvětšit a podokna naopak zmenšit, aby se vám do hlavního okna vešly tři čety aniž byste museli okno posouvat dolů. Toto budete proklínat zejména ke konci hry, kdy budete vysílat do terénu klidně i 4 a více čet a vylepšovat desítky vojáků. Hra v tomto všem bohužel v mých očích zbytečně klesá. Nebýt těchto nedostatků a jednoduchosti v misích, byla by to minimálně devadesátková hra. Tematika československých legionářů je ve hrách neprobádaná a LTH se toho nebál a i tak uspěl. Rozhodně jde o titul, který projdu vícekrát. Já totiž na Sibiři nikoho nenechám a ješte se chci podívat jak vypadá severní cesta!

Pro: pocta českým legionářům, dabing Karla Dobrého doplněný dialogovými a filmečky, faktor rozhodování se v situacích, stoupající obtížnost mikromanagementu, nutnost vylepšování vašeho vlaku

Proti: bugy v podobě nefunkčních granátů, padání hry během nahrávání pozic, nelogicky a neagresivně fungující AI, lehká obtížnost misí i na Velitele, příliš mnoho posouvání se nabídkami

+16
  • PC 85
Český Jagged Alliance s vynikajícím nápadem umístit děj kolem vlaku českých legionářů. To se opravdu povedlo. Spravujete vlak tak, aby vše fungovalo, vyrábíte předměty, které se pak hodí v boji nebo je můžete prodat a koupit si nové zbraně. Zároveň vlak upgradujete, kupujete nové vagóny a vylepšujete ty stávající. Občas vlak zastavíte a jdete si nakoupit k místnímu obchodníkovi nebo prozkoumáváte jezero, abyste našli nějaké jídlo. Zlatý hřeb je pak bojová mise. Tohle všechno funguje perfektně, velmi se mi líbilo historické pozadí.

Ale nemůžu si pomoct, šlo z toho vytěžit víc. Hlavní procenta ubírám za hloupou Al v bojových misích. Chápu, že je důležitá hratelnost, ale tohle mi přišlo moc. Druhá velká výtka je obtížnost. Hrál jsem na "velitel", což je "užijte si hru tak, jak autoři zamýšleli". Ale je to extrémně jednoduché. Možná prvních pár misí, kdy nemáte peníze. Jakmile jsem zjistil, jak je vydělávat, bylo již vše bez problémů. K tomu extrémně OP průzkumník a jeho vlastnost sniper. Z bojových misí se stala procházka růžovou zahradou a ostatní bojová povolání byla jen do počtu. Vůbec jsem nepotřeboval vlastnosti ostatních, což mi přišlo jako strašná škoda, protože propracováno je to pěkně. Do Vladivostoku jsem dojel za 19 dnů, vlak s devíti vagóny vylepšenými na maximum. Topil jsem se v penězích, nikdo za celou cestu nezemřel a prakticky jsem neřešil žádný problém. Dovedu si představit, že nejsou peníze a pak se vše rozsype, ale k tomu jsem byl dost daleko.

Taky jsem nepochopil problém se zimou, respektive se stupni. Při 0°C je vše v pohodě a při -5°C nastává apokalypsa. Proč to neodstupňovali po 5°C (0/5/10/15/25). Pak by to dávalo smysl. Takovýchto drobných vad mi tam přišlo několik. Mise jsou trochu jednotvárné. Líbilo by se mi, kdyby to bylo jak v DLC, kdy máte danou skupinu a i celkově jsou mise zajímavější.
Postupem času prozkoumávání jezer nebyla zdaleka taková zábava, severní cesta ke konci byla docela fajn, ale už nebylo moc co dělat. Ještě by mě docela zajímalo, jak splnit steam achievementy "příběh o xxx", tam nemám ani jeden.

Ačkoli komentář je spíše kritický, na každý večer s Last train home jsem se těšil. Tento typ her se mi líbí a k tomu správa vlaku - super.

Pro: hratelnost, správa vlaku, zajímavá polování a bojové skilly, česká hra s historickým pozadím, žádné bugy

Proti: mizerná Al v bojových misích, jednoduchá obtížnost, pár nelogičností

+11
  • PC 75
Příběh československých legionářů v Rusku je mi dobře znám a hodně jsem o něm četl, proto jsem se na tuhle hru neskutečně těšil a měl od ní obrovské očekávání, obzvlášť když bylo oznámeno, že se hra podobá legendárním Commandos, které mám taktéž dost rád. Jakmile jsem si pořídil nový počítač, tohle byla první pařba, po které jsem sáhnul (dokonce za plnou cenu). Brzy jsem ovšem zjistil, že má očekávání byla značně přehnaná a hra je zkrátka nedokázala naplnit. Když jsem po nějakých sto hodinách hraní konečně dorazil do Vladivostoku, uvědomil jsem si, že snad žádná jiná hra ve mně nevzbudila tak rozporuplné pocity jako právě Last Train Home. Na jednu stranu je tahle gamesa neskutečně zábavná a dokáže skvěle vtáhnout do děje, na druhou stranu obsahuje nespočet nedostatků, které vám hraní dokážou hodně znepříjemnit či dokonce otrávit. Nejvíc mi pilo krev tohle:

1) Nevyužití potenciálu skutečného příběhu – Hra se příběhem skutečných legionářů inspiruje opravdu dost volně a některé historické události jsou značně zjednodušené, což se samozřejmě dá pochopit. Tvůrci od začátku deklarují, že Last Train Home není historicky věrné, ale přijde mi opravdu škoda, že se ve hře neustále opakují stejné situace (např. překážka na trati je asi tak 20x za hru „spadlý“ strom), přitom skutečný příběh legionářů nabízí hromadu nejrůznějších dobrodružství, která se do hry klidně mohla zakomponovat.

2) Stále stejné okolí při jízdě vlakem – Hra se odehrává ve dvou různých režimech. Za mě je mnohem zábavnější režim misí. Naopak režim jízdy vlakem je díky stále stejné krajině, dokola se opakujícím situacím a lokacím (tzv. bodům zájmu) jedna velká nuda. Zpočátku to sice vypadá, že je tam toho hodně, co objevovat, ale už po pár hodinách hraní vám dojde, že stále stejné prostředí a situace vás budou provázet až do konce hry.

3) Moc textů namísto videí – Chvílemi člověk neví, jestli čte knížku nebo hraje hru. Těch textů je tam opravdu strašně moc a častokrát vyprávějí děj nebo popisují akční scény, což jsou situace, kdy bych uvítal spíše video, ale toho se ve hře dočkáme jen párkrát, což je fakt škoda.

4) Ovládání – Hra se ovládá v podstatě jen myší (klávesnici prakticky nepotřebujete), přesto jsem dost bojoval s tím, že některé akce se provádějí levým a jiné zase pravým tlačítkem. Možná je to jen můj problém, ale pořád se mi to pletlo a nedokázal jsem si na to zvyknout.

5) Hloupé chování nepřátel – I ve pětadvacet let starém Commandos byli protivníci chytřejší než tady. Tady můžete klidně 50 metrů od rudého vojáka začít střílet a on si vůbec nevšimne, že se něco děje, i kdyby si vás všimnul, stačí vám popojít jen o pár metrů dál a on vás nechá být. Také je divné, že mrtvoly zabitých vojáků okamžitě mizí a vaše nepřátele vůbec nevzrušuje, že v místě, kde ještě před pár minutami měli deset živých hlídek, je teď jen deset kaluží krve a dál beze změny chodí sem a tam, jak kdyby se nic nedělo.

6) Nepřepínání kamery – Z podobných her je člověk zvyklí, že když klikne na ikonku vybraného vojáka, tak začne hrát za jeho postavu a zároveň se vám na něj přepne i kamera. V Last Train Home se hra na vybraného vojáka sice přepne, ale kamera už nikoliv, takže si toho vojáčka na mapě musíte najít hezky ručně, což je docela zdržovačka.

7) Bugy – Naštěstí je jich ve hře minimum, ale občas člověk natrefí na rudého vojáka, co nejde zabít nebo se k němu nelze dostat, přestože k němu cesta vede.

8) Automatické střílení – Jakmile vypnete tichý režim, začnou vám vojáci automaticky střílet kolem sebe, pokud mají na koho, což je věc, která občas dokáže nepříjemně narušit hru.

9) Konec bez udání důvodů – Tohle je snad noční můra každého hráče. Máte skvěle rozehranou hru a najednou vám na obrazovku skočí obrázek s odplouvající lodí a nápisem, že jste nesplnili cíl cesty a hra končí nezdarem. Ani slovo o tom, co jste vlastně udělali špatně. Během hraní se mi to stalo dvakrát a je to dost nepříjemné, protože ne vždy je zřejmé, co se vlastně pokazilo a hráč potom neví, co má při dalším pokusu udělat jinak.

10) Svoboda a Hlavatá – Oproti ostatním nedostatkům je tohle detail, ale mě existence těchto dvou „vypravěčů“ neskutečně irituje. Vůbec nechápu, jaký má jejich přítomnost smysl, protože oni nejsou součástí posádky vlaku, ale zároveň jsou přítomni v každé misi, což podle mě dojem ze hry trochu kazí.
 
Když to všechno shrnu Last Train Home je za mě zábavná, ale trochu odfláknutá hra. Nejvíc mě mrzí ten nevyužitý potenciál, protože samotný příběh má obrovskou sílu a nápad, jak hru zpracovat je také skvělý. Bohužel to finální provedení má hromadu nedostatků, které to celé stahují dolů, což je obrovská škoda, protože stačilo více úsilí a mohla to být hra roku.  

PS: Ostatní přispěvovatelé se podělili o svou herní strategii a výsledek, tak já také dodám, že do Vladivostoku jsem dojel s docela velkou rezervou jídla, paliva i dalších surovin a navíc s pohodlnou časovou rezervou. Vsadil jsem na strategii dvou skladovacích vagónů (vylepšených na maximální kapacitu) a z každé mise jsem si odnesl všechny suroviny, které na dané mapě byly. Myslím si, že se vyplatilo prohledat každou mapu do posledního temného koutu a vzít všechno, co na ni najdu.

Pro: Příběh, zábavnost

Proti: Nevyužitý potenciál skutečného příběhu, nezáživné okolí při cestě vlakem, hloupé chování nepřátel, bugy

+11