Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS4 60
Tak to by bylo. Mafia dohrána po sté, a zároveň poprvé. A jsem zklamán. Nebudu se to snažit srovnávat za každou cenu, ale někdy mi to možná ani jinak nepůjde. Každopádně k tomu nechci přistupovat tak, že původní už 18 let stará hra je nejlepší hrou na světě, s nejlepším příběhem na světě, že je prostě po všech stránkách geniální. Kdysi sem to jako nedosažitelnou modlu považoval, teď už to beru jako milník a šíleně velkou nostalgii, které opravdu musím vzdát hold, že už tenkrát zvládli Illusion Softworks na herní scéně vyprodukovat tak schopný a výrazný příběh. Nyní už s novým studiem Hangar 13 přišel potenciál věci změnit, rozšířit, dát jim větší a hlubší významy. No, bohužel to by nemohla tato nová verze Mafie působit tak hrozně odfláknutě.

Začnu tím co se mi hodně líbilo. Atmosféra 30. let byla skvostná. Město opravdu dýchá tehdejší dobou. V mnohých rysech zůstalo Lost Heaven stejné, v detailech se liší. Tady stoupá pára od kanálů, ve tmě na vás svítí ze všech stran obří reklamy, z rádia se lyne průběh baseballového mače. Postraní uličky si žijou svým vlastním, převážně chudobným životem. Vůbec rádio celkově vylepší vždycky každou městskou akci, to tak je. Pak vozidla. Neskoumám kolik jich je, nebo jak jsou rychlá. Zajímá mě aby se s nima dobře jezdilo, aby šlo vidět že něco váží, a že celá ta masivní kostrukce na kolech jde nějak hráči pod ovladačem cítit. To mi tady přišlo fajn. Na simulační jízdní režim to bylo podle mně ideální a fakt mi ty auta nedávaly ty zatáčky zadarmo. Plus ve větší rychlosti to fakt sviští s větrem o závod a pocit z toho je fajn. Hodně fajn to bylo za volantem závodního auta. To sem si i užíval, než sem se na závodech při každé zatáčce pořádně zapotil a zaťal zuby (to bylo na klasickou obtížnost, na tu o stupeň nižší už to jakž takž šlo). Celkově s obtížností to bylo v pohodě. Překvapuje mě, že v dnešní době, typ takovéhle městské akce, dokáže být výzvou. Před startem jsem si hru odvážně spustil na klasickou obtížnost, po několika misích sem na to neměl nervy a snížil jsem to, až jsem skončil na normální. A musím říct, že na normální je obtížnost skvěle vyvážená. Taky ještě pochválím, že se tvůrci skromně drželi původní Mafie v tom, co vlastně znamená pro hru ten výraz "městská" akce. Kupodivu město Lost Heaven opravdu zůstalo kulisou pro příběh a není s ním tady zacházeno jako s pískovištěm s kravinama, které nehrajou žádnou roli. Takže taková fajn věcička, co překvapí, a vlastně mě i potěší.

Co se mi líbilo podstatně míň? Hodně věcí. Hlavně jak je to celé takové odfláknuté. Není v tom vůbec žádný zápal. Akce, příběh, náplň misí, všechno. Celá hra je hrozně uspěchaná (jak už se tady na databázi zmiňovalo). Na jednu stranu si tvůrci jsou vědomi, že dělají remake a odvypráví to všechno otrocky po originálu, bez špetky inovace, jen s malými úpravami. Na druhou stranu to vypadá, že to chtěli mít strašně rychle za sebou, a jen tu bez nějakého smyslu pro dynamičnost příběh běží a běží, a odškrtává si co udělal stejně jak v původní Mafii, a zapomene se tady na ten cit pro scény, který hra z roku 2002 měla, a tady to běží tak rychle, že zážitek nebo emoce z dané scény se těžko dostaví. Proboha, vypněte tu hudbu v těch cutscénách! Tohle je jeden z hlavních důvodů, proč je tempo furt stejné, ta hudba je tu furt, z 99%. Ona nezní nejdřív úplně špatně, dokonce zní i skvěle. Na závodech mi ta juchů hudba připomínala Johna Williamse, nebo něco z klasického Hollywoodu, v jiných akčnějších scénách nám hraje fajn variace na dnes už klasický main theme. Ale to je jako s písničkou Relax od Frankie Goes to Hollywood, která začne hrát na začátku starého československého filmu Bony a klid, a řekneš si: "Ty jo supr, ona tady hraje taková supr západní hudba." A pak, jak už to tam zahraje každých deset minut, začne tě to srát. Tady je to ještě v mnohem větší míře. Tady to dost kazí zážitek bohužel.
Co se týče rozšiřování a prohlubování už nastaveného starého příběhu, tak to tady je. Hodně věcí má větší smysl, postavy mají svůj background, svoje trable, svůj charakter, který tady dostane dřív či později svůj prostor. Ale zase, všechno je tak uspěchané, že to vůbec nepomáhá nějakému výrazně lepšímu zážitku. Frank mi přišel celkem ukradený, mise Omerta neměla skoro žádné emoce, byl tak nějak chladnější než v původní hře. Salieri měl působit nebezpečněji, víc jako druhá strana stejné mince s Morellem, a trochu i působil, ale nebyl mu dán tak úplně prostor. Paulie dostal bohužel prostor až na konci, tím pádem nebyl většinu času taky nějakým výrazným parťákem, či kámošem. Větší prostor tady mají Ralph i Vincenzo (větší protože v původní hře neměli skoro žádný), ale co na to, když vyšuměli do prázdna. Postava Sáry si přilepšila skoro nejvíc. Ta tady hraje mnohem větší roli a má na Tommyho mnohem větší vliv, vlastně těch jejích cutscén bylo ale taky velmi poskrovnu, ale každá protagonistovu příběhu velmi pomohla. Samotný Tommy je zajímavá postava, u které je víc kladen důraz na jeho pocity a jeho hroutící se svědomí, ale bohužel vlastně více méně nemá tahle jeho přidaná hodnota důraznější dopad a zakončení. Asi nejlepšího rozšíření se dočkal Sam, s kterým mám po dohrání poslední mise velký problém a byl tak zazděn skvělý potenciál. Sama nám tu vystaví nejenom jako jednoho z party, ale jednoho z kámošů. Ústřední trio tak působí uceleně. Dokonce jsem měl k Samovi oproti původní hře výraznější vztah než k Pauliemu. Skvělou změnou byla linka s Michelle. Proč tohle v podstatě celé na konci zahodí a Sam je přibližně stejně neosobní a nepřátelský záporák jak v originálu? I když teda furt je tam výrazný posun v jeho přístupu, kdy v původní hře si to fakt užíval, a tady ho trápí, že musel jít proti Pauliemu a Tommymu. Vůbec co se týče změn oproti originálu, vůbec mi nevadí, vítám je. Ale tady vpodstatě jednak nejsou nějak zásadní, a když už jo, a mohly by něco znamenat dál, tak vyšumí do prázdna, a hra se opět drží původního příběhu. Velmi mě zklamala změna v posledním záběru hry, jinak byl ten závěr spíchnutý velmi narychlo. A scéna na svatbě tam vůbec nemusela být.

Ono to přitom vypadá, že Hangar 13 umí do jisté míry pracovat se svými postavami. Mají dobré herce, kteří jsou celkem dobře vedeni a přirozeně mezi sebou komunikujou. Vlastně jsou to vlastnosti, které jsem viděl i z videí z třetí Mafie. Takže tohle by jim šlo. To je celkem vzácná věc mezi hrami. Bohužel v jiných zásadních věcech propadávají na plné čáře. Špatná hra se nedostavila, ale silný příběh taky ne.
+22 +23 −1
  • PC 90
Mafia je český poklad, který je pro mnohé nedotknutelný, tudíž to remake samozřejmě neměl úplně jednoduché. Když si to takhle vezmete, je Mafia průměrná hra, ale takový byl i originál, pokud z něj vystřihneme příběh. Jasně, byly tu nějaké mechaniky, které nikdo jiný neměl, ale na druhou stranu ta hra vlastně neměla moc co nabídnout. Mafii tedy můžeme nazvat klasickou příběhovkou, která má akorát dodělané velké město jako kulisu a nejde tak o městskou akci v pravém slova smyslu.

Co se týče nové verze Lost Heaven, je město samozřejmě opravdu nádherné a stejně tak modely aut vypadají špičkově. Příběh si vzal základní kostru a obalil jí takovou tou omáčkou, která patří k dnešnímu standartu, tedy že postavy nejsou tak ploché jako v devadesátkách, ale mají rozličné osobnosti, nějaké ty motivace a podobně. Sam tak není bezcharakterní kokot, Paulie pouze komická postavička apod., ale působí jako obyčejní a uvěřitelní lidé. Ona obecně původní Mafia měla postavy napsané všechny pomalu tak trochu vychytralé a házející kolem sebe filosofické hlášky, až to kolikrát nepůsobilo přirozeně a občas to bylo i dost cringe. V tomhle se ale doba posunula a nová Mafia je příběhově naprosto špičková. Je to opravdu, jakoby někdo napsal scénář, dal ho na x let do šuplíku, pak ho vytáhl a dopsal do něj detaily navíc. Třeba velmi kladně vnímám úpravu děje s diamanty, což mi nikdy předtím nedávalo moc smysl, ale nyní po přepsání to hezky šlape a působí to i reálně.

Samotné zpracování misí je pak hodně rozličné. Některé jsou lepší, jiné zase horší. Občas mi třeba vadilo, jak některé pasáže možná až moc akčně přehání, tedy třeba hned úvod, kdy si na partu na mostě počkají další auta nebo policejní tank v pozdější části hry. Jinde na extrémnosti ale naopak ubrali, třeba v galerii, kde fakt nedávalo smysl, aby si Sam vzal pomalu celou Salieriho armádu jako doprovod. Tady samozřejmě má lidí taky hodně, ale nepůsobilo to na mě tak přehnaně. Závody, parník, útok na politika... všechny tyhle mise byly například krásně vylepšeny, byť ty naskriptované pasáže v závodu mohly někomu vadit.

Co mi zde ale například chybělo, bylo nošení beden a podobné blbosti, čímž se Mafia odlišovala od jiných her, podobně jako Gothic trháním tuřínů od ostatních RPG. Prostě takové ty detaily nabité klasiky. Některé tyto blbosti sice hra vykompenzuje jinými maličkostmi, jako jsou třeba fotka Ralphovy mámy atd. což opět posouvá titul někam jinam a málokdo takové věci dělá, ale pořád by to chtělo i něco málo přímo v herních mechanikách. Absence jízdy tramvají nebo nadzemkou pak taky zamrzí, ale jak jsem již zmínil, nejde o městskou akci a i předtím to tu bylo tak maximálně k projížďce města. Stejně to však k Mafii patřilo. A stejně jsem pak četl, že hru museli tvůrci uspěchat, takže tu máme klasické prokletí, které sérku jaksi provází.

S jízdním modelem a gunplayem jsem na rozdíl od ostatních žádný problém neměl, ale to je i možná tím, že jsem měl docela dost nahranou Mafii 3, z níž tvůrci z části vycházeli a došlo akorát k nějakým úpravám a modernizaci. Je to tak asi i o zvyku.

Obecně by se teď dalo říct, že tahle Mafia je opravdu definitivní a spadá do kánonu, který následně rozvedla dvojka a trojka. Klasickou jedničku tak z této trilogie můžeme v klidu vyškrtnout, brát jako zcela samostatný titul, jenž máme všichni rádi a tato nová a konzistentnější Mafia bude součástí oné stále rozšiřující se série. A asi tak k tomu i budu přistupovat. Hangar odvedl opravdu slušnou práci a představil nám remake, který si hra opravdu zasloužila a takoví Blizzardi by se měli se svým Reforged stydět. Teď ještě, aby podobně dopadl i remake Gothicu, kde už v samotném prototypu působil Diego jako uvěřitelnější charakter, podobně jako to Mafia udělala s postavami jako jsou Paulie a ostatní.

Pro: Vylepšený příběh, detailní a dopilované postavy, konzistentnost, grafika, dabing, nový soundtrack

Proti: Některé až moc hollywoodské pasáže, občas zkratkovitost, absence klasických detailů

+22 +24 −2
  • XboxX/S 85
Je to sotva 10 minut co jsem dokončil Mafii DE a mohu s radostí říci, že pokud jsem měl před pár dny pochybnosti, zda je dobrým nápadem se do města Lost Heaven vrátit, pak nyní mohu bez jakýchkoliv pochyb konstatovat, že to dobrý nápad byl. Ačkoliv mi totiž tvůrci nepřinesli herní zážitek, který by šlo označit za bezchybný, tak si myslím, že hodnotit jej jako velmi povedený určitě lze.

Chválu je přitom nutné jednoznačně směřovat jak vůči nynějším tvůrcům remaku, tak autorům původní Mafie 1. Jestliže totiž Mafie DE něčím jednoznačně vyniká, je to jí převzatý příběh (a celková atmosféra), který by možná bylo přehnané hodnotit jako úžasný, ale za mě určitě snese přívlastky jako jsou napínavý, jímavý i uvěřitelný. Rovněž retrospektivní způsob jeho vyprávění, ačkoliv jinak nejsem příznivcem této varianty rozvíjení příběhu, je v tomto případě povedený a neubírá mu nic na zmíněné napínavosti. Příjemný je za mě přitom i (anglický) dabing, český jsem tentokrát nezkoušel, takže ten posoudit nemohu. Kladně dále hodnotím rovněž graficky update původní hry, který sice není ničím, co by vás v dnešní době ohromilo, ale na druhou stranu představuje dobrý kompromis mezi detailností grafiky a její věrností, respektive zachování atmosféry herního světa. Dále, pro někoho možná překvapivě, hodnotím pozitivně i celkovou délku Mafie DE. Ačkoliv totiž mám rád i větší open worldy, tak bylo příjemnou změnou se ponořit do cca 12-13 hodin dlouhé hry, zaměřené na příběh, bez odboček v podobě vedlejších questů. Myslím si totiž, že je to jednoznačně ve prospěch zachování již opakovaně zmiňované napínavosti příběhu, respektive jeho působivosti, který by se bočními úkoly jen zbytečně rozmělnil.

Abych však na druhou stranu pouze nechválil, přece jen určité drobné výtky mám. Jednak mi přišlo, že v několika momentech se hra, oproti jinak nastavené úrovni obtížnosti (hrál jsem na střední), stane nepřiměřeně těžkou. Například na konci mise Výlet do přírody v podobě snad nezničitelného obrněného vozu (tanku) . Dále mi v některých momentech přišly obličeje některých postav/obyvatel města z dálky jakoby „mázlé“, s tím, že se doostřily až když jsem přišel blíže. Konečně mi vadilo též to, že nepřátelé mnohdy jakoby ignorují, že je právě trefujete svou střelbou a klidně pokračuji v právě vykonané činnosti (například střelbě do vás, či v běhu), a to bez jakéhokoliv rozptýlení. Na jednu stranu lze sice poznamenat, že Mafie DE nemá být čistokrevnou střílečkou, ale i tak mě to u moderní hry/remaku vadilo.

Přes víceméně drobné nedostatky, které jsem načrtl výše, však nemohu, než se vrátit k úvodním pochvalným slovům. Mafia DE mě zkrátka bavila a nijak nenarušila, jak jsem se bál, krásné vzpomínky, které mám na původní díl. Určitě to totiž všichni známe. Případ, kdy se po mnoha letech vracíme k nějaké herní lásce, případně její předělávce, jen abychom zjistili, že námi tolik oblíbená hra zkrátka zestárla a už to není takové, jak si to pamatujeme. Zde si však myslím, že studio Hangar 13 vytvořilo remake, který je důstojný odkazu původní hry, a který uspokojí jak její pamětníky, tak hráče, kteří do města Lost Heaven vstoupí vůbec poprvé. V takovém případě vítejte do rodiny.

Pro: skvělý příběh; slušná grafika; rozumná herní doba, která zbytečně nerozmělňuje vyprávěný příběh

Proti: místy nesmyslně zvýšena obtížnost hry; občas rozmazané obličeje obyvatel Lost Heaven; nepřátelé někdy nereaguji adekvátně (ignorují) tomu, že je právě trefujete

+21
  • PS5 85
Svého času mě Mafia hodně bavila. Hrál jsem jí skoro jako novinku na nadupaném počítači mého bratránka. Těšil jsem se na každou novou misi a hltal příběh. Po pár letech jsem Mafii rozehrál podruhé a už mě tolik nebrala. Druhé hraní postrádalo kouzlo. Najednou jsem si začal všímat nedostatků, kterých si hráč, oslněn příběhem a jeho filmovostí, tolik nevšímá. Mluvím hlavně o nemastném soubojovém systému. Pro člověka znalého největších klasik mafiánského filmu zdejší příběh ve skutečnosti nepřinese skoro nic nového, až na to, že je to česká hra s velkou produkční hodnotou a obsahuje skvělý český dabing.

Proto jsem se dlouho zdráhal Mafiu: Definitive Edition rozehrát. I když mi kamarád nabízel, že mi jí půjčí. Nakonec mě přesvědčil až PS Plus. Od příběhu jsem velké překvapení nečekal a také jsem ho nedostal. To by asi pak nebyl remake, nýbrž nová hra. Na celou příběhovou šablonu ani nemusíte znát původní hru. Stačí shlédnout Kmotra (nebo přečíst), Mafiány a víte jak to dopadne. Je to opravdu velké klišé. Chápu ale, proč mě to tenkrát tak uchvátilo. Téma bylo tehdy nové a neokoukané. Jenže od té doby jsem stihl přečíst i Al Caponeho "životopis".

Ke znovu zahrání mě nejspíš nalákala romantická nadsázka staré verze. Ve staré Mafii se Salieri hodně podobal čestnému donu Corleonovi. V remaku se z dona Salieriho postupně vyklube psychopatický vrah, který tak moc baží po moci, že se nebojí jakékoliv špíny. Uvěřitelnější fungování mafiánské rodiny ve zločineckém podsvětí, kde nic není tabu. Ani drogy. Nová grafika navíc přispívá k větší surovosti reálnějším zpracováním násilí a smrti. Tak to má být, tak je to správné.

Mé herní předsevzetí bylo, že se konečně pořádně naučím hrát s gamepadem. Hru jsem proto rozjel na těžkou obtížnost a vypnul asistenta míření. Bylo to krušné. Na každý checkpoint, v přestřelkách, jsem potřeboval alespoň pět smrtí. Na závod musela obtížnost dolů. To už by jinak bylo s velkým sebezapřením. Při honičce s obrněným vozem zase přišel na řadu asistent míření. Udržet kurzor tam, kde bylo potřeba, musí být těžké i s myší. Asi ve dvou třetinách hry mi střílení konečně začalo jít. Nový soubojový systém je super. Je zábavný.

Největší zklamání je hudba. Melodii z původní hry mám pořád v hlavě. Věčná škoda, že není tady. Ani jedna z melodií zde přítomných mi nedokázala z hlavy dostat tohle. Jakmile jsem vlezl do auta, hned to naskočilo. Další zklamání jsou absence Ralphových ukázek páčení zámků na nejrůznějších autech. Chybělo mi postupné rozšiřovaní vlastního vozového parku. Definitive Edition auta skoro neřeší. K Bertonimu jsem se podíval až ve volné jízdě a na jeho pohlednice rezignoval. Fakt mě nebavilo podle nich hledat. Ani sběratelské předměty nejsou velký výkřik zábavy. Ve městě se toho totiž moc dělat nedá. Je celkem mrtvé a prohledávat každý kout kvůli sběratelským liškám mě neláká.

Dabing je snad ještě lepší než v původní hře. Dabéři jsou asi zkušenější. V hlasech postav je víc emocí. Je to špičková práce. I přesto, že jsem věděl, co se stane, tak jsem si hru užil. Autoři to chytli za správný konec. Postavy jsou více uvěřitelné, přestřelky zábavnější a auta se chovají stejně. Docela jsem se navnadil na druhý díl. Jen škoda prázdného města a absenci vedlejších úkolů.

Pro: uvěřitelnější charaktery postav, ještě lepší český dabing, grafika přidává na surovosti, krycí soubojový systém je zábavný

Proti: absence vedlejších misí, zjednodušená úloha Ralpha, menší důraz na vlastní vozový park, nudné hledání sběratelských předmětů v prázdném městě, absence melodie z původní hry!

+21
  • XOne 90
Tak jsem si po dlouhé době s chutí pořádně zahrál! A jsem spokojeny. Všiml jsem si ale různých názoru na tuhle Definitive Edition Mafie a vcelku to chápu. Lidé jsou totiž rozděleni na dva tábory a proto je hodnocení pro někoho 6/10 a pro jiného 9/10. V obou případech je ale hodnocení dobré nebo nadprůměrné za co můžeme poděkovat Illusion softworks za dobrý základ jak vystřižený z Kmotra tak i Hangar 13 za to, že to zvládli a nezkazili.

Tábor A: mafii jsem hrál už 18 krát, naposledy před 2mi roky
Tábor B: mafii jsem hrál 2 krát, naposledy před 18 léty

Tábor A jsou lidé, kteří znají Mafii tak jak nikdo jiný, jsou to srdcaři co znají každé zákoutí a každou hlášku z této hry. Bohužel jim občas vadí i to, co jiným vyhovuje a jen těžce rozdýchávají to nové nebo to co je jinak. Těmto lidem jejich názor neberu a vlastně ho i chápu. Pro tuhle skupinu mám dobrou zprávu, původní Mafii Vám nikdo nikdy nesebere a vy tedy můžete hrát to, na co zrovna budete mít chuť, třeba jen pro to, aby jste si upevnili Váš názor.

Tábor B jsou lidé, kteří si vzpomínají na silný a na tu dobu naprosto úchvatný příběh. Ono příběh je úžasný i po těch letech. Tihle lidé například neřeší, jestli postava Dona Salieriho vypadá jinak než kdysi, protože se tato změna nedotkla příběhu ani atmosféry. Do této skupiny se řadím i já. Líbí se mi nový a moderní vzhled, líbí se mi zahrát si Mafii na velké 4K TV na konzoli a vychutnat si všechnu tu špínu Lost Heaven z odlesku v kalužích, za deště a při poslechu našeho rodného jazyka. Říkejte si co chcete, dabing je na profesionální úrovni a jsem za něj opravdu rád. Za co ale musím poděkovat nejvíc, je za oživení 18 let starých vzpomínek.

Závěrem jenom napíši, že se jedná o hru, která rozhodně nedělá ostudu a neničí odkaz svého původu. Pro nové lidi do rodiny Mafie je povinnosti stejně jako pro otrlé mafiány, kteří by měli srovnat nové se starým a užít si tak zas a znova obě hry.

Pro: Dabing, Atmosféra hry, Grafické zpracování, Nezvorali to

Proti: Rádio (zprávy) v autě není dabováno, uvítal bych DLC s engame obsahem pro volnou jízdu

+20
  • PS4 65
Remake Mafie je jako když vám zfilmují vaši oblíbenou knížku. Máte ten příběh rádi, máte ty představy v hlavě a hlavně máte obavy, ať to hlavně nepo*erou. Jsem hrdý kultista originálu, a proto jsem měl obav fakt hodně. Nedostal jsem totální propadák, ale hromada promrhaného potenciálu, laxního přístupu vývojářů a shazování základních pilířů původní hry, ve mně přeci jen zanechaly nemalou pachuť.

Hned na úvod do očí praští nová grafika, která je skvělá. Není to žádný generační vrchol, ale město, auta i postavy vypadají skvěle. Lost Heaven působí ze začátku velmi živě, ale po nějaké době, kdy se musíte potýkat s labilními řidiči a sebevražednými chodci, vám dojde, že to je vlastně dost odfláknuté. Celý "ekosystém" města je jen takovým pozlátkem, které tam oxiduje jen, aby zaujalo na první dobrou.
Po vizuálu vás, pro změnu do uší, praští, respektive nepraští původní hudební melodie. Místo nich jsou rádia, komentátoři v nich nejsou špatní a hezky dokreslují dobové souvislosti, ovšem bez hudby Lost Heaven ztratilo velkou část svojí neobyčejné atmosféry.
Po hudbě udeří i dabing, ten je podle mě dost v pohodě. Jasně, občas má kostrbatý překlad, někdy je to divně střižené a sem tam je vidět, že herec nevěděl, na co vlastně reaguje. Obecně vzato jsem si však český dabing užil. Anglický je samozřejmě na lepší úrovni, ale našinci se za tohle rozhodně stydět nemusí, i ten lipsync je převážně OK!

Definitive Edition je oproti originálu mnohem rychlejší a uspěchanější. V misích se jde rovnou na věc. Například v misi "Návštěva lepší společnosti" je to změna lehce pozorovatelná, v původní hře to probíhá nějak takhle: Salieri vám večer vysvětlí, co je za práci, poté jedete přes celé město pro Salvatoreho, s ním pak do vily. Ve vile si musíte počínat pomalu a s rozvahou, poté potichu, pokud možno, uniknete pryč, hodíte zámečníka domů a i Tommy dojede do baru. V nové verzi vám Salieri v cutscéně rychle vysvětlí, co a jak. Poté vás vykopne v Oakwoodu hned u Salvatoreho pod kopcem, ten hned vyjedete a jste ve vile. V ní sejmete honem pět chlapů, v samotném domě je jedno, jestli na sebe upozorníte nebo ne, vezmete důkazy cestou ven sejmete pár cápků a pak hodíte Sala domů. Konec. Pocitově je remake poloviční a v reálném čase to nebude o moc lepší. Právě ta pomalost, neohrabanost a rozvaha dělaly z Mafie to, čím je dnes tak skvělá.
V Hangar 13 mají hráče zřejmě za úplné nýmandy (nebo byli jen fakt hodně líní), protože všechno brutálně zjednodušili. Krásným příkladem je vagon v misi "Bastard se štěstím". V roce 2002 se hráč dozvěděl, že Sergio je zamčený v hale a bylo jen na něm, jak si poradí. V roce 2020, ve chvíli kdy zastřelíte posledního chlapa, vám hra řekne ať jdete přehodit výhybku. Hráč vlastně ani neví, že se nemá k Sergiovi, jak dostat bez "beranidla". Tommy neřekne: "Mohl bych třeba rozrazit ty dveře vagonem." Prostě jen přehoď výhybku, je to sice věrné originálu, ale není v tom ten nápad a ani ta zábavnost.
Nová verze vyměnila chytrou AI, jež dokázala hráčům pěkně zatopit, za naskriptování všeho, co jen jde. Vždycky je stejný počet nepřátel, který má přesně určené pohyby i akce. Na poprvé může chytře hozený granát vypadat jako náhoda. Napodruhé nebo napotřetí vám však dojde, že se skript aktivuje vždy ve stejnou chvíli, v ten moment je ze hry jen sekvence na memorování a v ten moment, kdy vše víte, tak jdete dál. Není to o skillu, jen o vychytání jednotlivých úkonů nepřátel.

V předchozích řádcích jsem již zmiňoval lenivost vývojářů v Hangar 13, i když hru vytvářeli "od píky", tak přesto je to jen copypasta trojky. NEfyzika vozidel je zde stejně strašná, jako byla ve třetím díle. V porovnáním s tím, co vytvořili v Illusion Softworks je to jak pěst na oko. Tohle totiž s původním realistickým modelem nemá sebemenší podobnost. Obdobně je to s animacemi, Tom se pohybuje a bojuje stejně hloupě, jak to dělal Lincoln. Klasická obtížnost je jen "velmi těžká" s pár rádoby cool bonusy. Je hezky, že vám realisticky mizí náboje z nevystříleného zásobníku, celé je to ovšem k ničemu, když každá malá zbraň má univerzální náboje. Střelba je překopírovaná taktéž a je vskutku stupidní, kolik střel někteří protivníci vydrží. Pět ran do hrudi z blízka pro ně není žádný problém.
Velmi mě naštvalo opomenutí Bertoneho, místo zajímavých vedlejších misí ho degradovali na jeden hovor, kde vám řekne, že podle fotografií na zdi můžete najít hezká auta. Toť vše, odfláklost jak vyšitá.

Teď konečně k příběhu, ten doznal pár změn. Nutno říct, že rozšířený byl jen opravdu minimálně, většinou se jedná spíše o alternativní interpretaci akcí a činů. Někdy je to fajn Scéna s Michelle, vše se Sárou, Biff má vlastní obchod, někdy je to horší v Omertě přesně nula emocí, některé charaktery mají sice víc prostoru, ale hloubka jim stále chybí, Paulie za celou hru nepůsobí jako kamarád a někdy je to na pár facek, tady musím zmínit konec, který evidentně amíci ani v nejmenším nepobrali, takže nový epilog nepředává vůbec hlavní pointu příběhu.
Základní kameny zůstaly stejné, ale méně černobílé vykreslení hrdinů a celé gangsterského světa se mi dost líbilo. Ovšem toho nového je tam vlastně strašně málo a k tomu to někdy je ještě na škodu. Těch pár cutscén mě v konečném důsledku nevytrhlo a herně je navíc jen hledání Paulieho po závodě, jinak se spíš škrtalo.

Rád bych řekl, že Mafia: Definitive Edition je remake dělaný z lásky k původní látce, který nabízí vše, co hráči na originálu milují, a k tomu ještě něco navíc. Pravda je taková, že tohle je americká rychlokvaška, kterou splácali jen pro zisk a publicitu. Věřím, že šikulové v Bluepoint Games by nám dodali hru, u které bychom vrněli blahem. Bohužel pro nás za remakem stojí Hangar 13, který opět demonstroval, že není talentovaným studiem, ba naopak to jsou packalové, kteří opětovně ukázali svoji neschopnost.
Neříkám, že je to totálně zpackané, ale po psaní tohoto komentáře jdu snížit hodnocení, prostě se to nepovedlo. Další Mafie, co budu hrát, nebude Definitive Edition ale hezky The City of Lost Heaven.

PS: Ty markery jsou něco strašného. Šipky, které na každé křižovatce ukazují směr, i když máte radar, který vám nepřetržitě ukazuje cestu, jsou s prominutím tak debilním nápadem, že mě jeho existence vyloženě uráží. Onen fakt, že to při launchi nešlo vypnout, mě bude vytáčet asi ještě za pár let.

Pro: krásné město, jádro příběhu, některé nové prvky v příběhu, nostalgický návrat

Proti: copypasta, zjednodušování, skriptování všeho, markery, některé nové prvky v příběhu a hlavně ten konec

+20 +23 −3
  • PC 85
Vím, že budu jeden z mála českých hráčů, ale původní Mafii jsem nikdy nehrál. V době jejího vydání jsem na ni neměl počítač a ani následně jsem se k ní nějak nedostal. Na druhou stranu mě to ani nelákalo a veškerý ten hype a glorifikace hry mě od ní spíš od odrazovaly. Zato jsem pořád dokola hrál Hidden & Dangerous 2, který se mi do vkusu trefil daleko víc. Ale o tom teď psát nebudu. Zkrátka, jak šel čas, pustit se do Mafie už se mi s přibývajícím časem moc nechtělo a upřímně už bych ji asi ani nikdy nezkusil. Proč to ale píšu – jsem asi jeden z mála, který Remaster neporovnával s původní hrou, co bylo jinak, co bylo lepší, ale mohl se na celý Remaster podívat jako na zcela novou hru, která stojí sama o sobě.

Oznámení Remasteru jsem uvítal celkem s radostí, protože mi dal možnost si tuto legendární hru i po letech zahrát. Se zájmem jsem sledoval i situaci ohledně vznikající češtiny a vůbec celý vývoj.

Teď po dohrátí ve mně převládají veskrze pozitivní pocity. Hra je opravdu zaměřená na postavy a příběh, který je zajímavý, dospělý a ucelený. Bez předchozích znalostí mi sám o sobě dává smysl a asi ve mně bude i tak dlouho rezonovat.

Co se týče hratelnosti, tak ta byla poměrně standardní, ale chytlavá, příjemná. Ovládání mi přišlo lehce konzoloidní, ale to mi přijde dneska dneska u většiny herní produkce. Hrál jsem klasicky na PC s klávesnicí a myší.

Co se mi líbilo, byla i atmosféra města, tehdejší doby a vlastně i celé hry. Dobové automobily se proti dnešním autům řídí trochu jinak, což bylo fajn. Naopak mi moc neseděla až přílišná zaměřenost na příběh a nemožnost si užívat samotného města, jen tak se toulat nebo plnit vedlejší úkoly. To se ale tenkrát kritizovalo už u první Mafie, pokud vím.

Hodně se mi líbil i dabing, jeho přítomnost potěšila. Chybky by se asi našly, ale jelikož jsem rád, že dneska u něčeho vůbec vznikne, jsem ochoten mu hodně odpustit.

Závěrem bych zmínil, že k původní Mafii se už asi ani vracet nebudu, abych něco porovnával. Myslím, že mě Remaster zasáhl i v dobrou dobu, těžko říct, jak bych vnímal původní Mafii tenkrát před lety, přece jen je člověk někde jinde a po těch 20 let hraní na některé věci reaguje jinak. Když to tak ale zpětně hodnotím, asi jsem rád, že jsem tenkrát dal přednost Hidden & Dangerous 2, což byla čistě vojenská akce, navíc se zlepšováním charakteristik postav a inventářem. To mi u Mafie docela chybělo. Taky by mě zajímalo, jak tenkrát fungovala ta volná jízda, při které mohl Tommy dostat pokutu. Ve hře nejsou žádné vedlejší úkoly ani jiné aktivity, kterými by se vydělávaly peníze. Jejich absence, jako nákup a prodej a věcí by byly fajn.

Remaster jsem si ale užil, bavil mě a hodnotím ho jako velmi povedenou zdařilou hru. 85%.

Pro: Příběh, postavy, atmosféra, dabing

Proti: Žádná volnost, žádné aktivity ve městě navíc

+20
  • PC 65
Neočekával jsem mnoho, nedostal jsem mnoho. Největší devizu remakeu Mafie spatřuji bezpochyby v nádherném Lost Heaven, držícím se důvěrně své předlohy - všechna ta nejkvalitnější architektura, co kdy ve Státech vznikla, od cihlových bytovek po art deco mrakodrapy, kdy ulice lemovaly ještě graficky decentní reklamy a živelnost města podtrhovaly neony na hlavních ulicích, zrcadlící se v kalužích. Krása se takovým městem projet.

Krutě ovšem nevyšlo hrábnutí do scénáře a game designu. Charaktery jsou více rozepsané, ovšem okolo styčných bodů předlohy, přičemž tyto body byly scénáristům remakeu zřejmě pouze na obtíž a tudíž namísto aby svými zásahy dodávali více logické motivace či urgence, dělají většinou pravý opak, když rozvolňují vyprávění a znesmyslňují jednání postav. Zdejší Tommy se tudíž například stane mafiánem z idiotského rozmaru pomstít své lehce poničené auto, které by mu Don Salieri zacvakal, a to ihned poté, co stejně jako v originále racionálně reflektuje, že nemá smysl se zbytečně zaplétat s mafií a riskovat život, wtf?

Ne všechno dělá v tomto ohledu remake špatně, docela fungovaly rozpracované scény mezi Tommym a detektivem Normanem, i když zase se vůbec nepovedl vývoj, to, jak Norman ustoupí ze svého pohrdavého přístupu k mafiánům, čím morálně odpornější příběh Tommy nabízí. Vávrův ucelenější scénář považuji rozhodně za lepší, i protože remake razí přístup, jako kdyby více a mírnějších slov bylo lépe, namísto aby byl mužně úderný, jak se na mafiánskou story patří. A to přesto, že z původního sympaťáka Toma dělá remake mnohem archetypálnější macho hovado, spíše takového smartass namachrovaného závodníka než taxikáře. Jeho měkké srdce se pak vynořuje překvapivě, neuvěřitelně. Stejně tak Paulie a Sam jsou nyní jako copy pastenuti z nějaké mafiánské klasiky a působí klišoidněji. Btw zdejší siciliánské žlutohnědé oči prokazují, že měl Dennis Hopper pravdu. :D Proč mají ovšem všichni řasy jako švábi tykadla, ty by jim mohly závidět i mrkací panenky...

Obecně bych řekl, že remake přišel o část dramatického výrazu, což se významně projeví například v závěru, když v galerijní scéně nezačne hrát ústřední téma. Á propos, hudba nemá zdaleka takovou atmosférickou charakterističnost, působí spíše jako random dobové tracky, jako filler.

Propracovaný jízdní model originálu nahradil jakkoliv model zábavný, vzhledem k dobovému kontextu nerealistický, leč musím vyzdvihnout, že alespoň máme možnost manuálně řadit, což mi strašně chybí na třetí Mafii. Destrukce pak byla zcela vyprázdněna, původní Mafia sice v tomto dokonale předběhla svou dobu, každopádně o 18 let později nabídnout tisíckrát mělčí simulaci poškození - ba o simulaci v pravém slova smyslu se vůbec nemůžeme bavit, protože jsou káry téměř nerozbitné - považuji za ostudné. 

Co mě hodně bavilo řídit, tak zdejší závodní vůz, a celá ta proslulá závodní mise mi na klasickou obtížnost s manuální převodovkou náročností dokonale sedla a považuji ji za vrchol hry. Jsem rád, že na nejvyšší obtížnost závod poskytuje adekvátní výzvu a hráč musí projíždět vrcholy zatáček a přibržďovat s citem, stejně jako akcelerovat progresivně, je-li snad s výjezdem z apexu příliš vyosen. Takže je to poměrně obtížné, ale snadno naučitelné, dráha je krátká a zapamatovatelná, avšak není prostor pro chyby. Kolik lidí zase na internetech fňukalo, že to nedokáží vyhrát a jak to do narativní hry nepatří, a namísto aby při řízení zapnuli mozek či si snížili obtížnost, radši by chtěli nejzábavnější výzvu hry sebrat lepším hráčům. 

Tudíž si vážím, že laťka originálu byla zachována, ba bych řekl, že oprostíme-li se od vyvrácených urban legends, jak byl závod nemožný ve verzi Mafia 1.0, tak že je remake verze dokonce obtížnější, protože si nelze okamžitě nahnat náskok. Naopak jsem dojížděl druhý, dokud před cílem vedoucí závodník nejspíše přes script brutálně nehavaroval, a jak jsem se vyhýbal jeho letícím troskám, ztratil jsem před závěrečnou rovinou rychlost a musel si ubránit první místo agresivním manévrováním. To byl skutečně parádní adrenalinový zážitek!

Podobný už hra nenabízí, protože i na nejvyšší obtížnost mi přišla dost jednoduchá. Když umřete, bývá to spíše podceněním, špatným náběhem do scriptu, nebo způsobením příliš nízkého damage per second v nejasném časovém úseku. Pravda, že jsem gamepad pro jízdu střídal s K+M pěšmo, tudíž jsem využíval nejefektivnějšího možného ovládání, generický konzolový cover shooter mě ale rozhodně nikdy nenadchne. Faktem je, že namísto kvality nepřátel sází remake na kvantitu, což rovněž nekvituji vůbec pozitivně, a občas si sáhneme až hluboko za hranici trapnosti, jako při oné absurdní rurální honičce, končící přestřelkou s obrněným vozem. Kdo tam potřeboval tohle prosadit, od vývoje PC her by měl být držen klidně v oubliette.

Připojuji se také k těm, kterým vadí změněná pointa celého příběhu. Originál nebyl nic extra hlubokého, ale byl to zcela funkční truismus, zde byl nahrazen ještě něčím banálnějším a přitom obecně ne vždy pravdivým, takže mi to přišlo jako taková vyblitá, už natrávená třešinka. :-)
+20
  • PC 75
Mafii: Definitive Edition jsem hrál jako člověk nepolíbený originálem (i když několik profláklých scén a hlášek jsem samozřejmě dříve viděl). Proto jsem si mohl tenhle kultovní příběh zabalený v kompletně novém hávu vychutnat bez neustálého srovnávání nebo nostalgického vzpomínání na původní verzi. Právě příběh je alfou a omegou jak originálu, tak i remaku, a i když už možná nepůsobí tak přelomově jako před 20 lety, stále je vynikající. Rovněž hlavní postavy jsou dobře napsané a nadabované. Hrál jsem s původním anglickým dabingem, který je podle mě vydařený a určitě bych ho doporučil více než ten český, který na mě působil trochu kostrbatě...zkrátka jako když si pustíte třeba Kmotra s českým dabingem.

Líbila se mi taky artová stránka hry. Hudba je skvělá a grafika taktéž. Město Lost Heaven je pěkně nadesignované a když jedete jeho ulicemi v nablýskaném veteránu a v rádiu vám hraje swingová hudba, atmosféra 30. let na vás z monitoru přímo dýchá.

Co se týče gameplaye, tak je Mafia: DE jednoduchou a poměrně přímočarou střílečkou okořeněnou pouze častými automobilními honičkami. Hra vás zpravidla hodí do děje s nějakou deufaltní zbraní a vy jdete předem určenou cestou a kosíte desítky nepřátel. Jen pár misí nabízí nějakou možnost kreativity či improvizace. Celkově není gameplay rozhodně to, co by Mafii: DE zdobilo a musím říct, že mě chvílemi i trochu nudil.

Velkým zklamáním je pro mě to, že ačkoliv tvůrci DE vytvořili graficky krásný a detailní svět, neudělali hru jako plnohodnotný open world. Na místo toho je zde jakýsi Free ride mode, který nemá žádný příběh a ve kterém pouze plníte různé stupidní úkoly (střílíte mimozemšťany apod.). To vnímám jako promarněnou příležitost posunout Mafii někam výš. Takto tvůrci pouze předělali původní hru do moderní grafiky, pozměnili pár dialogů a uhladili hratelnost. Žádná nadstavba nebo invence se však nekoná.

Účelem Mafie: DE zřejmě bylo zejména odvyprávět jeden legendární příběh nové generaci hráčů, což se také asi podařilo. A jsem za to rád, protože ten příběh si to určitě zaslouží a koneckonců jinak bych se k němu ani já nikdy nedostal. Bohužel mi ale po dohrání zůstala trochu pachuť z pocitu promarněné příležitosti. Mohlo vzniknout něco víc, než pouhý remake, ale nestalo se.
+18
  • PS4 90
Jak asi někteří z vás ví tak já nejsem fanoušek původní mafie, sice jsem jí hrál jako malý, bylo mi asi 11 let? Ale i tak mě to nikdy nezasáhlo jako například starší adventury od Sierry nebo Lucasů, nevím proč. Snažil jsem se k Mafii dostat i jako starší hráč, ale bylo to ještě horší. A než se na mě tu spustí boomeři co mě osočí že jsem mladý a že ta hra je stará a mám jí tak brát, tak si jen tak zaflexím, že určitě na rozdíl od nich dohrávám hry co se ovládají praserem i hry z roku 1992 apod. Takže si myslím že tím že je to prostě starý to vůbec není.

I přes to mě ale remake naprosto smetl a teprve v něm mi přijde že ten originální příběh, díky schopnějším scénáristům než je Vávra, konečně zazářil. Jelikož už ale o mafii každý ví a komentářů jsou mraky, pokusím se trochu srovnat v čem mi reamake přišel lepší a proč hodně kritiky ostatních hráčů vyplívá pouze z klasického ješitného čecháčkvství.

Asi největší kontroverzní věc i do které se často obouval Vávra (kterého beru jako totálně egoistickýho dementa co se snaží na sílu být zajímavý a kontroverzní svými názory) je právě příběh. Ten konečně přidal dost potřebnou hloubku na to aby klišoidní příběh vůbec byl zajímavý. Jasný, mafianský žánr není nějak flexibilní natolik aby jste mohli přijít s něčím originálním. Právě proto je potřeba zapracovat na charakterech, dialozích, motivacích a podobně, když celková zápletka je klišé. To se bohužel originálu nepovedlo. Neříkám nic, na tu dobu to V RÁMCI OPEN WORLD HER bylo fajn (i přes to že Vávra přišel z mafiánského maratonu filmů a udělal sketche z jeho nej filmů a pospojoval je horkou jehlou k sobě). I když v jiných žánrech už byli prostě značně lepší a propracovanější příběhy. I tak ale originál byl jen směs různých mafiánských sketchů dány dohromady příběhem kde postavy byli černobílé a jejich proměny se stali lusknutím prstu.

Remake tohle slušně napravuje, nejenže během různých cutscénách už zasazuje semínka pro budoucí motivace a tím se příběh stává celistvějším, ale i dodává díky dodatečným dialogům či změnám potřebnou hloubku postávám. Taková Sára tu v příběhu už dává větší smysl, Paulie je více tragickou postavou a Samova změna dává taky smysl. Salieri není tak černobílý a naivní jako v jedničce a i finále proč se Tom rozhodne jít proti němu dává smysl. V originálu to bylo jen protože diamanty což wtf? Tady fet dává smysl protože to rozkopalo Tomovo přesvědčení v tom co dělá, do fetu nikdy nechtěl jet a ta lež ho ukřivdila.

Teď ještě protiargumenty na zdejší výtky k příběhu. Scéna se Sárou, když přijde Tom od krve, dává smysl. Nejenže on se cítil že může kdykoliv umřít a dohnalo ho to k žádosti o ruku, ale i Sára cítila že o něj může přijít a tím pádem to přijala a chtěla si sním užít co nejvíce času. Narozdíl od originálu kde Vávra říká že Sára měla být naivní a že Dona viděla jako milého strýčka, jenže pochybuju že když pracovala se svým tátou v Salieriho baru že by si ničeho nevšimla, to by musela mít lobotomii nebo vyrůstat u Vávry ve sklepě twl. Poté třeba že Tom kosí z leva a zprava a pak váhá, tím trpěl i originál a doprdele, tohle přece nejde obejít v akční střílečce, to zase jako...

Scéna s Frankem taky dává více smysl i když to prostě není tak sentimentální a pohádkově milé. A ano pořád tam zůstávají chyby ve scénáři, pořád by to šlo více překopat, ale chápu o co jim šlo a jednoduše příběh prostě lépe funguje. Je mi jedno že příběh je klišé, ale tento remake tomu přidal více do hloubky postav apod. Za mě ok. Více humoru a i dávka nereálnějších situací tomu přidalo na zábavnosti a nadsázce, což mi přijde že i remaku dost pomohlo. A co se týče dabingu tak je výborný, jde vidět že ten dabing režíroval někdo kdo to umí, nejenže Rychlý tu konečně podává kvalitní výkon oproti jedničce (kde spíš je za legendu jen díky těm hláškám které zamaskovali to že tu roli očividně nepochopil a daboval něco jiného). Tady jsou prostě všichni super, až na Vašuta, ten i když daboval dobře, je na tu roli prostě už moc starej.

Co se týče toho jak se to hraje, tak logicky je to příjemnější, je to dané dobou. Systém krytí dává smysl, pochybuji že Vávrova představa o tom že krytí je na hovno je validní. Pochybuji že Mafiáni v realitě chodí jak kačer v podřepu a schovávají se za lampama... A ano je to prostě pohodlnější, ale myslím si že to prostě k tomu sedne a chápu že někomu vadí že ta hra místy více zakčněla, i když si myslím že pořád to je málo na standart dnešních akčních her a pořád se tu najde dost misí kde je akce jen na konci a to ještě poměrně krátka. Vždyť i v originálu na vás pak ke konci naběhla miliarda nepřátel, takže kritika ve stylu že tady po vás jde celé město taky není moc pravdivá. Ano, bylo mi líto že třeba mise na parníku byla více zkrácená, ale i tak měla dobrou atmosféru, i když bych si toho adventuření jak v origu, chtěl užít více. Za to ale některé mise fungovali mnohem lépe než v originálu, jako například mise s kořalkou, diamanty nebo návštěva Luigiho. Prostě to jen zmodernizovali no :D

No nevím co dál rozpitvat, jelikož nejsem fanda originálu a tohle mě fakt chytlo. Postavy tu jsou zajímavější, příběh jde více do hloubky, změny jsou logický a mise baví. Opravdu jsem necítil stereotyp a ta větší míra cutscén mi nevadila. Vždyť je to takový akční interaktivní film i jednička byla, kdyby Vávra mohl, určitě by těch cutscén tam taky namrdal tolik.

Na závěr ještě dodám že jsem rád že jízdní model je více podobný mému top druhému dílu a nová hudba nedělá té starší ostudu. Ano je jiná, ale rozdíl je v tom že v originále to byla více "herní" hudba přitom tady se snažili dělat "filmovou" jak z akčních mafiánských filmů. Konec, mě to bavilo a jsem rád že Vávra na tom nedělal :))

Pro: Změny v příběhu, soundtrack, lepší scénář, cutscény, zábavné hlášky a dialogy, mise pořád nabízejí nějakou změnu, výborný český dabing

Proti: Vašutův dabing, zkrácení pár misí, nevyužité město (ale tak to k tomu patří)

+18 +21 −3
  • PC 90
Kolik to je ... 18 let? Mafia: Definitive Edition je jedním ze splněných přání, zahrát si tuhle dnes už se dá říct klasiku v novém moderním kabátku. Dalo se toho podělat asi hodně, ale Hangar 13 se s tím popasoval na výbornou skoro ve všech směrech. Technické stránce nejde vytknout nic, vypadá to skvěle, běží to krásně a já osobně jsem se za celou dobu nesetkal s žádným bugem ani jiným technickým problémem.

Vývojáři se drželi původní předlohy hodně, takže kostra příběhu je v podstatě stejná a pro mě jako pamětníka tak nepřišlo nějaké zásadní překvapení a o to víc jsem se těšil na všechno co bylo nově přidáno, případně poupraveno oproti originálu. Celkově je atmosféra hry dospělejší, jsou více vykreslovány pohnutky motivy jednání jednotlivých postav a pozadí téhle mafiánské story.

Ježdění mě přišlo ok, systém střelby převzatý ze trojky mě bavil stejně jako ve trojce a proti originálu jde určitě o vylepšení. Lost Heaven vypadalo úžasně, mnohem víc z něj dýchalo to, že to město žije. S povděkem jsem kvitoval možnost vypnout si dojíždění zpět po splnění některých misí a také to, že jsem nemusel řešit mise pro Lucase (i když se přiznám, že nevím jestli i v původní Mafii nebyly jen dobrovolné). Prostě jsem si chtěl jen užít známý příběh v koncentrované podobě.

Pro: Grafika, systém střleby, propracovanější vyprávění celého příběhu

Proti: Ani nevím ...

+16 +20 −4
  • PC 75
Vždycky jsem snil o remaku druhého dílu, protože ten byl nejvíc očesaný, a tím pádem by si nejvíc zasloužil vydání v plné podobě. Dočkal jsem se ale (zatím) jen jedničky. A kdybych snil o remaku jedničky, můj sen by vypadal trochu jinak, než Mafia Definitive Edition...

Grafika super, hratelnost dobrá, příběh v celku pořád podobný. Co mě ale nejvíc zklamalo byl rozsah hry. Čekal bych, že hlavním zlepšením bude propracovanější open world a mnohem víc vedlejších misí. Opak je pravdou. Remake je v konečném důsledku ještě méně otevřený a obsahově chudší, než původní hra. Je to škoda, protože Lost Heaven vypadá pěkně a více obsahu by si zasloužilo.

Hráče původního dílu novinka asi moc nezaujme. Možná zůstala až moc podobná originálu a vlastně krom grafiky nepřináší vůbec nic navíc. Novou generaci asi osloví lépe, i když spíš jen vyznavače dobře zpracovaného přímočarého filmového příběhu.

Pro: Grafika a město, čeština

Proti: Málo obsahu, minimum vedlejších aktivit, žádné "wow" se nekoná, nenašel jsem casino

+16 +17 −1
  • PS4 85
Stejně jako pro spoustu dalších českých hráčů je pro mě Mafia srdeční záležitostí. Miluju jedničku, mám moc rád dvojku a dodnes se mi chce z promarněného potenciálu trojky plakat. Právě autoři trojky, kteří jakoby nepochopili, co na sérii tolik milujeme, vytvořili remake nejen ve své době přelomové hry Mafia: The City of Lost Heaven.

Vždycky jsem prohlašoval, že mi na PS4 chybí dvě hry... Zaklínač 2 a právě Mafia, vzhledem k předchozím zkušenostem se studiem Hangar 13 však šla u remaku velká očekávání ruku v ruce s obrovskými obavami. Teď po dohrání konečně můžu prohlásit, že se obavy ukázaly jako liché. Díky bohu.

Mafia: Definitive Edition je totiž citlivou předělávkou herní modly, která by neměla vyloženě na*rat ani pravověrné fanoušky (osobně vnímám zdejší hodnocení pod 50 % jako ubohé výkřiky nostalgií zaslepených "fanboyů", kterým není radno věnovat přílišnou pozornost). Vývojáři hru zmodernizovali do únosné míry a stále v ní je třeba v těžkopádném ovládání cítit jisté staromilství. Famozní příběh (za ty stovky odehraných her ho stále považuji jako jeden z úplně nejlepších) i nálada hry zůstaly víceméně nezměněné, i když uznávám, že do scénáře autoři občas sáhli malinko více, než by bylo záhodno a některé ikonické hlášky jsou bohužel nenávratně pryč. Některé změny mi nebyli úplně po chuti, stejně jako mnoha dalším fanoušků. Jde však o silně subjektivní věc a mám dojem, že na detailech co autoři v remaku zhoršili/zlepšili, bychom se jen těžko shodli.

Na Mafii není tím největším tahákem převratná hratelnost. Je jedinečná v tom, jak každá z dvaceti dostupných misí vypráví vlastní příběh a přitom utváří celkovou velkolepou story o zhrzených amerických snech, rodině, přátelství a zradě. To vše se zadařilo přenést i do remaku a za to patří vývojářům dík. Český dabing se díkybohu povedl a až na pár zaškobrtnutí se může prakticky měřit s původní legendou.

Hru jsem za nějakých dvacet hodin odehrál na klasickou obtížnost a i když mě některé pasáže potrápily (přiznám se že nechvalně proslulý závod jsem kroužil skoro tři hodiny) přijde mi, že je hra i na nejtěžší obtížnosti díky hojným checkpointům přístupnější než její předloha.

Vzhledem k tomu, že chybí smysluplnější sandboxový mód, nejsem úplně nadšený z toho, jak autoři zasypaly Lost Heaven sběratelskými předměty. Vyjma kartiček z postavami nejsou příliš zajímavé a jezdit ve volné jízdě nazdařbůh po městě a hledat zašité lišky kdovíjaká zábava není. Ale co, nikdo nás ten virtuální bordel sbírat nenutí, trpí tak jen má dušička poctivého sběratele trofejí :).

Hráno jako součást Herní výzvy 2021 – "3. Remaster: Dohraj remaster nebo remake jakékoliv hry." – základní varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 79 %; 189. hodnotící; fyzická kopie na disku

Pro: Citlivý přístup k herní legendě; bezkonkurenční příběh a postavy; jízdní model; náplň misí; hudba (byť chybí některé známé skladby); atmosféra

Proti: Volná jízda postrádá větší motivaci; dlouhé načítání; chybí některé skladby v soundtracku; ne všechny změny jsou k lepšímu; občasné grafické a zvukové bugy i přes půl roku po vydání

+16 +17 −1
  • PC 65
Nazor na remake Mafie se bude asi hodne lisit podle toho, zda jste kdysi hrali original a neubranite se tedy casto nostalgickemu srovnavani, nebo ne. Ja ho sice hral v dobe vydani, ale uz jsem stacil mnoho veci zapomenout. Mnoho, ale ne vsechny.

Hlavni prednosti definitivni edice je samozrejme grafika a celkove podpora modernich systemu a tedy moznost zahrat si klasiku na aktualnich strojich jednoduse, bez nutnosti modovat nebo pristoupit na nektere kompromisy. Co do obsahu neni remake svemu originalu verny stoprocentne; autori se nebali strihat, pridavat a predelavat, a to dostatecne na to, abyste si toho vsimli, ale zaroven ne tak necitlive, aby to pametnikum vyrazne vadilo. Pod krasnym vizualem a stylovou dobovou hudbou vsak hra nezapre, ze jde fundamelne o temer dve desitky let starou (a dost mozna i prvni) 3D mestskou akci, se vsemi neduhy, ktere z toho plynou. Predne - mesto je jen kulisa. Zapomente na jakekoliv aktivity, interaktivitu vetsi nez srazeni hydrantu, navstevu obchodu nebo radost z free ride - ve meste neni co delat. Pokud vim, nelze se po nem pohybovat ani pomoci taxiku nebo MHD.

Fyzikalni model a znicitelnost prostredi a vozoveho parku s tim koresponduje. Hraci zvykli na detailnost a nejruznejsi hratky a experimenty zde vyziti nenajdou. Pribeh je servirovan naprosto linearne misi za misi, pricemz asi ve dvou tretinach se hra pribehove a herne zlomi a posledni mise nabidnou premiru akce zhruba podle scenare 1. Klidna cesta na misto, 2. Zbesily cover shooter, 3. Utek z mista pred policii.

Hru jsem hral na gamepadu na klasickou obtiznost s vypnutymi pomocnymi features jako zobrazovani trasy na mape a subjektivne mi prisla vyrazne jednodussi nez original. Zejmena to vypnuti navigace na mape doporucuji. I v puvodni verzi se hrac musel orientovat ciste podle mapy a diky tomu si vic uzil a navnimal samotne mesto. Dokonce se po nejakem case da orientovat podle navigacnich ceduli a landmarks, coz herni zazitek nepochybne prohloubi.

Ale jakkoliv umi byt hra krasna, nemuze zaprit, ze je z trochu jine doby a v mnoha ohledech jiz pusobi zastarale, staticky a tak nejak jako pouha kulisa. Myslim, ze pro nove hrace bude definitivni edice malo ambiciozni a moderni a ja osobne vzdy radeji sahnu po jemne vymodovanem originalu, ktery ma neco, co jeho remake ne - autenticke kouzlo doby a atmosferu pravem obdivovane legendy ceskeho herniho vyvoje.
+16
  • PS4 85
Je to souboj rozumu a srdce. Na jedné straně obrovská úcta, na té druhé možná až přehnaná opatrnost. A nejistá odpověď na otázku, jak vlastně má nebo nemá vypadat remake. Už u Resident Evilu 2 se vedly diskuze, jestli je v pořádku, že hra přejímá původní, dnes již zastaralé mechanismy (ať už se bavíme o soubojích s bossy nebo hádankách, které svou šroubovitou strukturou musí nováčkům hodně zvedat obočí). U první Mafie se všichni báli, že to kluci z "hangáru" zprasí stejně jako trojku. A oni místo toho udělali důstojnou poctu, kde nevymýšleli, ale jen pilovali. To je samozřejmě meč s dvojím ostřím, protože názor jednoho není názorem druhého, takže někomu se líbí, že se něco v rámci postav přidá (Sam), jinému vadí, že někdo vypadne úplně, protože tvůrci nové verze došli k tomu, že celku nic nedává (magor Joe). Ale upřímně si nemyslím, že to mohlo dopadnout o moc lépe. Minimálně ne ve vytyčených mantinelech. Autoři remaku si dali za cíl přivést originál na nové platformy. Originál. Že příběh zůstal stejný? Že je město pořád hlavně kulisa pro příběh? Že se hratelnost zastavila trochu v minulosti? Nevím, kdo co čekal, ale já si chtěl zkrátka v moderním kabátě jen připomenout onen okamžik, kdy mi kdysi bylo 15 a já poprvé "vstoupil do rodiny". A to jsem dostal v maximální možné míře. První hodinu jsem byl až dojatý, s jakou úctou a respektem k tomu autoři přistoupili. Měli volné ruce a přesto si je nechali svázat originálem. A ještě si dali práci s českým dabingem, který se jim z logiky věci nikdy nemohl zaplatit. Respekt. Jistě, mrzí mě, že jsem v tom světě nemohl strávit více času. Ale přesně to mi dal i originál, takže ta výtka je trochu lichá. Snad jen absence původní hudby v rádiu milovníka klasiky opravdu zamrzí. Ale zbytek? Vesměs ukázkový remake, který mi udělal sakra radost.
+15
  • PC 90
Není to tak dlouho, co jsem si říkal, že by Mafia potřebovala pořádný remake, aby si ji bylo možné užít ve zmodernizované podobě, a ono ejhle, remake je tu! Jen se ho ujalo studio Hangar 13 stojící za nevýraznou Mafií 3 a nepodořenou definitivní edicí Mafia II.

Hned zkraje můžu říct, že se remake Mafia I povedl na výbornou. Jádro zůstalo zachováno, mnohdy obohaceno o nějaké ty novinky v příběhu, lokacích, ale i postavách, které nyní dostávají svou přepracovanou verzi a mnohem více prostoru. Více se toho dozvídáme o Luigim, Pauilem, Samovi, Sáře, donovi a dalších skrze upravené dialogy spjaté s vydařeným, ba perfektním českým dabingem. Bohužel s několika hrubkami v titulkách.
Co se týče náplně misí, zůstaly povětšinou dost podobné, ale upravené tak, aby seděly k modernějšímu pojetí. Jediná výtka patří k obrněnému náklaďáku, který mi do hry prostě a jednoduše neseděl, a nevyužitému venkovu.
Charaktery jsou propracované parádně, příběh upraven a velmi příjemně doplněn o zajímavé pasáže a na druhé straně osvobozen od méně zábavných pasáží, konstrukce misí zůstala víceméně zachována a spíše došlo k realističtějšímu uspořádání jednotlivých misí, jejich podání a vyznění.
V čem jsem zpočátku vnímal problém byl také systém střelby, na nějž jsem si ale docela rychle zvykl a společně se systémem krytí mi už pak přišel naprosto v pohodě.

A technický stav? Ten, za nějž jsou Hangar 13 tolik kritizováni? Jako by tu hru dělal někdo úplně jiný! Popravdě jsem za celou hru zaznamenal jen jeden propad snímků, na druhé straně se zejména zpočátku hru objevovaly problémy s animacemi postav, kdy mluvili, ale nemluvili, a často se i obličeje nepřiměřeně protahovaly do všech stran, to však s průchodem hrou vymizelo.

Co si budeme povídat. Kdyby se Hangar 13 s takovou péčí pustilo do remaku Mafia II a doplnilo ji o původně slibované prvky, vůbec bych se nezlobil.

Pro: Grafika, příběh, postavy, mise, herní doba, umělá inteligence, věrnost originálu, optimalizace, systém krytí, střelba, dabing

Proti: Počáteční problémy s animací, obrněný vůz, nevyužitý venkov, hrubky v titulkách

+14 +15 −1
  • PC 85
Hra se objevila jako blesk z čistého nebe. Všichni jsme s napětím čekali co z toho bude. Já jsem se rozhodl trošku počkat a hrát hru později, po nějakém tom opravném patchi a dobře jsem udělal - například zmizel kosočtverec při klasické obtížnosti. Na klasickou obtížnost jsem dohrál celý příběh. I jízdu se snažím, ale ta je pekelně těžká. Mnohé úkoly jsou těžší než příběh.

První co mě oslovilo je grafika a atmosféra města, potažmo herního světa. Lidé si na ulici povídají, je zde velký provoz, lidé využívají i MHD a celkově je město krásné. Autoři si s městem krásně prohráli. Dívat se na město z venkova, kdy kouří komíny a jde vidět ten život, je skvělé. Kolikrát jsem se při hraní jen kochal.

Další důležitou věcí je samozřejmě příběh. Příběh, který známe snad všichni. Zde byl lehce rozšířen, upraven a vůbec mi to nevadilo. Některé otazníky z původní hry byly zde vyjasněny. Jsem rád, že některé postavy měli více prostoru. Bohužel protiklad tohoto bylo, že některé postavy kompletně chybí, nebo měli méně prostoru. Dabink se výborný. Já jsem rád za původní obsazení postav, jsem rád, že se to u většiny povedlo. Nový hlas Salieriho je taky výborný.

Co se týče samotného hraní, osobně jsem se zasekl u závodu a Výletu do přírody. Ale vidím, že vás je tu většina :)
Jednotlivé mise jsou fajné. Musím ocenit možnost krytí. Taky oceňuji, že si může člověk i Vinnyho vzít libovolné zbraně před misí. Takový GTA styl, ale nevadilo to ničemu. GTA styl je i u policie - systém hvězdiček. Člověk by čekal, že při páté po vás půjde i ten obrněný transportér, jako ekvivalent k tanku u GTA a ono nic. Policii se dá poměrně lehce ujet, což je mínus.

Vozidla jsou propracována a řízení je občas těžkopádné. Počet vozidel je taky skvělý. Co bych vynechal je možnost jezdit s autem z Mafia III. Další výtku mám na tramvaje a nadzemku. Nelze je použít ani po posledním upgrade. A jelikož se objevili zprávy, že se chystá Mafia IV, tak pochybuji, že nějaký upgrade pro M1:DE ještě bude.
MHD lze použít pouze při jízdě, kdy vás u zastávky portne přímo na dvůr Salieriho baru.

Ještě jedna poznámka k obtížnosti. I kdy jsem si vše nastavil tak, abych měl nejvíce hardcore hru, i bez navigace, přesto tam byly různí pomocníci. Ať už jde o rampy proti policii, ukazatele kam hodím granát/molotov, nebo které dveře jsou zrovna aktivní. Nebo zbraně, které leží na zemi si můžu vzít (problikávají).

Pro: Obtížnost, grafika a celková atmosféra města, počet vozidel, volná jízda zůstala. Příběh, dabink, krytí při střelbě

Proti: GTA styl hvězdiček u policie, nemožnost používat MHD jako v původní hře. Různé ukazatelé i při nejvíce hardcore obtížnosti.

+14
  • PC 65
Zamačkávám slzu v oku a vracím se do Lost Heaven, protože si moc dobře pamatuju, jak byla Mafia skvělá hra. A tak se postupně prokousávám příběhem a zjišťuju, jak moc růžové mám brýle na očích, protože přes ně nevidím, jak je to na dnešní poměry docela nuda. Město je neinteraktivní, auta v garáži k ničemu a zbývá tak jen ten samotný příběh, který je destilátem všech ostatních mafiánských příběhů včetně velmi omezené řádky šablonovitých postav, z nichž nikdo s výjimkou hlavní postavy nemá téměř žádné charisma a já tak nemám důvod se o ně moc zajímat. Remake je to udělaný hezky a hraje se fajn, i když některé animace mi přišly trochu prkenné. Český dabing je super a zároveň špatný, všichni podivně přehrávají, ale ta nostalgie mi i přes všechny výtky zůstává. Tehdy mě to prostě bavilo a i když teď vidím problémy, nemůžu tu hru nemít rád.

Pro: Nostalgie, hlavní postava

Proti: Všechny ostatní postavy, neinteraktivní město

+11
  • PC 85
  • PS5 85
Dycky okomentovat hru, která má tolik hodnocení a komentářů, je blbý. Kor když mám takovou sklerozu a zjistím, že u takové hry jako je remake Mafie nemám ani čárku. Nu což, i tak to zkusím. Hru jsem dohrál tentokrát na PS5.

Asi začnu tím, co všichni u takových her očekáváme a to je dabing. Vidět na obrazovkách a televizích zase v kurzu český dabing je prostě osvěžující a nostalgický a naprosto skvělý. Tohle je to, co by každého mělo přimět si to aspoň jednou zahrát. Protože dabing je tu zase skvostný a taky má skvělý herecký ansábl. Hlavně se tu nezapomnělo na Petra Rychlého, který zase exceluje. Vašut mi přijde, že čím je starší, tím nechci říct odbývá svou práci, ale je hodně takový strohý a přišel mi víc bez emocí, ale i tak odvedl dobrou práci. Každopádně pan Salieri je jasný, že má změněný dabing, ale to vůbec nevadí. Prostě v tomhle ohledu to bylo naprosto skvělý.

Co nechci dělat, je to abych srovnával tento remake s originálem. Přece jen jsme tu dostali trochu jinou hru než předtím a proto bych se vyvaroval co je tady horší a lepší. Jen k tomu řeknu, že hra je jiná a dostanete zase trochu jiný příběh a postavy jsou taky trochu jiný a celkově si to vyvojáři vzali po svém a k tomu jen řeknu, že je to dobře, že tam přidali nové věci. Přece jen dělat kopírku taky není ku prospěchu věci a takhle to mám rád.

Každopádně co se týče příběhů, postav, tak to jsem fakt neměl problém s ničím. Hra odsýpá, příběh je klasicky dělaný na mise, kde každá mise je jiná a je to jízda od začátku do konce.

Ale s čím jsem měl problém, tak je velký počet bugů. Upřímně jsem hru trochu nadhodnotil protože technický stav aspoň na PS5 po takové době vydání není ok. Grafické glitche, zamrzání postav, občas při cutscénách prolítavaj předměty, auta, no prostě je toho tady fakt dost. Ale musím říct, že se mi nestalo, že bych kvůli tomu nedokončil misi. Ale nepotěší to. Takže při hraní se na to musí člověk připravit.

Co je ještě potřeba zmínit je, že každá mise je prostě přestřelka a hra si staví na střílení. Ale musím říct, že střílení mne bavilo. Jasně, nebylo to bůhví co, ale přišlo mi i na gamepadu, že se ovládá ok a neměl jsem s tím problém. Ale trochu to zamrzí, že tu nemáte až na jednu misi ani stealth a prostě jen jedete rambo styl. Někomu to může přijít i stereotypní, mne osobně to tak tolik nevadilo. Ale ano, staré dobré závody jsou tady taky. Jenom jsou upravený a nehrozí takový nervy, jako tomu bylo u předchůdce ( budiž země lehká klávesnicím a myším, co jsem u toho rozflákal).

A taky soundtrack. Starý dobrý soundtrack tu nenajdete a jsou tu nové songy. Že by mne to pohoršilo se říct nedá, ale taky mne tolik nezaujaly.

Ale jinak bylo fajn si zase zahrát za Tommyho Angela a připomenout si staré dobré časy mafiánů v Americe. Víc k tomu asi nemám co říct, jelikož bych stejně neřekl nic nového a vše již bylo řečeno. Snad jen, že konec je prostě zase jako tehdá, hrozně dojemný a kdo tento příběh nezná, měl by napravit.

Pro: dabing, postavy, město, variabilní mise, historické vozidla

Proti: hra obsahuje moc bugů, technický stav není moc ok, skoro každá mise obsahuje střílení

+11
  • PC 40
Asi jsem už na ty hry starej nebo nevím, možná příliš vybíravej. Anebo mi vadí, jak nedovařeně spousta moderních her působí. Tahle verze původní Mafie je bohužel přeakčnělým balastem, kterej postrádá přirozený tempo. Buď je hra příliš rychlá, nebo vás otravují stereotypní, nikdy nekončící pasáže u přestřelek. Asi vám to bude připadat směšný, ale původní Mafie Vávry měla pro mě daleko výživnější akci, mám tím na mysli přestřelky.

Trhá mi žíly hrát hry, kde AI prostě čítuje, má boosty, uděluje hráči damage a při tom je stupidní. Skutečně, AI v týhle hře na klasickou stojí za to. Nikdy neminou, nic jim neudělá ani 5 ran do těla z kulometů - tancují na místě, nebo po vás prostě střílí. Sebevražedně vybíhají z krytů a nechají do sebe kropit, ale né jak v původní mafii, kde nepřítel při každým zásahu kulhal nebo udělal pózu, že byl postřelen - zde prostě jdou furt vpřed a šijou po hráčích. KOHO tohle má bavit. Je to unavující, otravný, frustrující a lacinný. Céčkový. Každou přestřelku centrovat na to abych někomu trefil hlavu... hodně štěstí s tím mířením v týhle hře. Podle mě Hangar 13 absolutně nepochopil, co má udělat.

Zahodit veškeré ty cover systémy, otřesný animace, katastrofální konzolový ovládání a bullet sponge nepřátelé... dejte mi možnost se volně skrčit. Dejte mi možnost to všechno manuálně ovládat. Dejte mi možnost ve hře, aby moje postava reagovala na každý tlačítko, né že to bude působit že běhá jak po ledě. Nechci držet tlačítko abych šplhal žebřík. Nechci držet tlačítko abych si vzal lékarníčku. Chci okamžitou zpětnou vazbu. Nechci devatenáct checkpointů, které budou spouštět ještě šílenější kadenci scriptů a lavinu nepřátel. Nechci aby moji parťáci pobíhali kolem jak totální pošuci. Nechci aby ten týpek přes ty trezory vyběhl ven z místnosti a nechal se zastřelit. Pane bože. Hra z roku 2002 mi umožnila ty mise plnit s větší volností a větší dynamikou. Hafo těch misí mělo víc vrstev. Já nejsem nějak extra velkej fanoušek původní hry, asi bych si jí dnes už ani nezahrál. Spíš mě zaráží, že hra z roku 2002 dala během misí víc možností. Zde to je osekaný všema moderníma volovinama, které já nesnáším u her.

Cover systém, AUTOHEAL (??? :D), opakoval bych se. Je tu kořen z původní hry, ale tak brutálně si překáží s moderníma herníma prvkama. Na co autoheal, když tu jsou lékárníčky? Navíc ta klasická obtížnost je šílenost, je to hodně o štěstí a nonstop ta hra nutí do nudných přestřelek. JEŽIŠI, pro jednou mě nechte tu misi splnit bez scriptů a s trošku jiným přístupem. Né zas kropit miliony kulek do gumovejch dementů co na mě nonstop pokřikují ty stejný dialogy. Navíc mě fascinuje jak každej týpek má u sebe molotov. Hej, k tomu se ani nebudu vyjadřovat, animace s molotovem je totální nářez a působí to zas tak céčkově. Proč nemůžu vyhodit zbraně z inventáře.... kde jsou semafory, NPCčka prochází silnicemi sebevražedně a na silnicích je chaos, auta jezdí úplně všeljak :D má vůbec cenu se vyjadřovat k naprosté nekonzistenci té hry? Příklad, mám thompsona a nastane cut scéna, kde Tom z ničeho nic vytasí colta, po cut scéně ho nemám. Když umřu a jsem v tom bodě znova, už ho mám. WTF. KDO POSTAVÍ AUTO ABY NA NĚJ NEPŘÁTELÉ MOHLI STŘÍLET? Haloooo???

Město je nádhera, NPC jsou mrtvé, nulové dialogy, vystupují z aut do kterých nastoupí, bloudí v kruhu... nudááá. Interiéry zavřené, nuda. Nulová interakce s tím světem, nuda. Bindování kláves je příšernost, prostě konzolovka. Nuda. Optimalizace je divná, hrál jsem to stabilně, během cut scén mi padaly FPS a to i když jsem šel do menu, to mi hra zamrzávala. Otřesný loading screeny po každým restartu. Hru jsem odinstaloval během jízdy domů po volební kampani, nudil jsem se a bylo to frustrující. Graficky to vypadá hezky, ale kvůli grafice hry asi nehraju no... příběh fajn, některé dialogy navíc nedávali smysl, jiný zase hezky expandují příběh. Není zde ani jedinej charakter, co by mě zaujal, všichni tu jsou docela šílený psychopati. Nevím no. Hudba v cut scénách je hlasitá, nejde slyšet moc dialogů. Českej dabing až na výjimky působí docela parádně. Za pěti stovku na steamu bych to bral, ještě že jsem za tohle nedal plnou cenu. Jo a zakončím komentář tím, že tohle není konstruktivní kritika, ale moje dojmy a můj názor. :D
+10 +18 −8