Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Herní výzva 2020 - 4. Reálná virtualita (Hardcore)
Krok směrem ven z hlubin metra sérii v mnohém prospěl, avšak také na světlo světa vynesl neduhy, které v tunelech metra nebyly tak patrné.
Začneme tedy tím, co se povedlo. Jakmile zamíříme z Moskvy ven a poprvé se rozhlédneme po dalekých krajinách mrazivé oblasti Volhy, zůstaneme s úžasem poměrně dlouho stát a jen se rozhlížet. Samozřejmě mluvím o grafickém zpracování krajiny, která ani nyní, rok po vydání, takřka nemá konkurenci. Bohatá krajina plná míst, která lze objevovat a která prodlouží herní dobu o několik možná až desítek hodin. Otevřený svět je v sérii něco naprosto nového a vývojáři se nebáli nápadu chopit a vytřískat z něj maximum. Další věc, kterou je určitě třeba vyzdvihnout je charakter takřka všech postav, aneb když v některé z lokací ztratíte některého ze spolucestujících, ihned v následující scéně poznáte, že ve vlaku někdo chybí, zkrátka na každým vám ve hře najednou záleží a co si budeme povídat, v FPS titulu je to poměrně nevídaná věc. Potěší také velmi široká nabídka zbraní se spoustou modifikací, které je ovšem nutné nejprve najít popřípadě ukořistit ze zbraní nepřátel. Aby ale vývojáři uplně nepozapomněli také na hráče, kteří si přeci jen více užívají temnotu a atmosféru tunelů, která je v celé sérii až neuvěřitelná, v mnoha místech nám stejně dopřejí hromadu klaustrofobických pocitů, dokonce včetně zcela nového komplexu metra. Touto atmosférou dokáží opět vytvořit pocit nejistoty, co za dalšími dvěřmi čeká a věřte, že až vám přes obrazovku poprvé proběhna skupinka pavouků alá nový hororový prvek, utvrdíte se, že skutečně hrajete hororovou hru (ačkoliv bych jakožto arachnofobik dotyčného vývojáře s radostí za tento nápad udeřil něčím tvrdým do hlavy!!).

Nyní už ovšem něco k tomu, co hru kazí. Jak jsem již zmínil, většina neduhů hry je vidět také právě především v otevřeném světě. Hned na začátku bych zmínil největší problém v celé sérii, který je v tomto díle dvakrát podtržen. Tím je absolutní nemluvnost hlavního hrdiny. Dobrá, z mnoha her jsme zvyklí, že hrdina je ticho, ale tady už to překračuje všechny meze. Koho proboha napadlo vložit do hry, kde hlavní postava zkrátka nepromluví, texty vedlejších postav, které na něho do vysílačky pokřikují: „Jsi vpořádku?“, „Kde jsi, ozvi se, neslyším tě!“. Skutečně si tohle autoři nemohli odpustit? Nebo se snad jedná o výsměch ze strany autorů? Další velký problém je samotný pohyb nedejbože jízda vozidlem. To, co v tunelech není vidět, objeví se hned při prvním šplháním nebo běhu z kopce. Zkrátka, postava neběží, ale spíše sama zběsile skáče. Nebyl by to až takový problém, kdyby ovšem už pád skoro z minimální výšky neznamenal smrt nebo alespoň vážně zranění. Další prvek, který kazí celý dojem je ten, že ačkoliv máme k dispozici celou kupu zbraní, je od nás vyžadován takřka pacifistický přístup. Když před sebou máme celou tlupu ozbrojených cápků a parťák vedle řekne: „Snaž se je nezranit!“, ukápne nám skoro slza. Skutečně musím mít tolik zbraní, které využiji takřka jen v boji s netvory? Nejhorší, co ovšem z této situace vznikne je to, že ve výsledku opravdu nestřílíme po žádném člověku, protože co kdyby to byl vlastně ozbrojený nevinný chudák, který na nás při první příležitosti vytáhne samopal? Samozřejmě je možné, každou situaci řešit násilím, ale tím ztrácíme šanci na dobře známý dobrý ze dvou možných konců, které celou sérii provázejí.

Když člověk srovná základy pro a proti, stále získá nesmírnou zábavu, která jej skutečně může zabavit na několik desítek hodin, pokud k tomu ještě připočte již 2 vydaná DLC, může si připočítat ještě několik dalších. Každý, kdo sérii alespoň na chvilku přičichl, by měl dát Metro Exodus určitě šanci. Musí ovšem počítat s tím, že někdy je tato neskutečně propracovaná pouť skrze celý kontinent frustrující a nevypočitatelná, jako Rusko samotné.

Hodnocení: 85%

Pro: Atmosféra, grafické zpracování, rozmanitost hratelnosti, příběh, charakter postav

Proti: Němý hlavní hrdina, kostrbatý pohyb

+16
  • PC 95
Metro séria patrí podľa mňa k tomu najlepšiemu, čo v žánri FPS máme. Síce sa musím priznať, že Metro 2033 som nikdy nedohral. Prvá hra, ktorá sa ku mne dostala je Metro: Last Light. Tá ma dostala hneď. Možno aj to je jeden z dôvodov, ktorý mi zabránil dohrať prvý diel. Buď to bolo tým, že Last Light bolo o dosť kvalitnejšie alebo menej strašidelnejšie. Ja totižto nie som veľký fanúšik hororových hier. No, pri tejto hre som to bol ochotný prekusnúť, lebo som vedel, že to za to stojí. Vedel som, že Exodus tiež nebude prechádzka ružovou záhradou, ale neodolal som a dobre som urobil.

V Metro Exodus sa toho mení dosť oproti predchádzajúcim dielom. Už nebudeme len v strašidelnom uzavretom metre, ale oveľa viac sa dostávame na povrch. V treťom diely budeme vlakom cestovať Ruskom, takže nás čaká viac exteriéru. Lineárne pasáže strieda veľmi dobre spravený otvorený svet. Už len samotná cesta bola zážitkom. Pár krát som len stál vonku na plošine mašiny a kochal sa rýchlo mihajúcim svetom okolo. Aj by ma zaujímalo, kedy by sa to začalo opakovať. Ako cestujeme svetom, tak sa nám menia aj ročné obdobia a stojí to naozaj za to. Pohyboval som sa napríklad aj po horúcom piesku alebo zamrznutom meste. Jednotlivé prostredia sú spravené naozaj úžasne a veľmi ma mrzí, že som nemal čas preskúmať každý jeden kút, prečítať každý jeden dokument a stretnúť každú jednu osobu. V otvorených pasážach je naozaj čo robiť a veľa vedľajších misii som vynechal. To je škoda, keďže hra má viac koncov a práve na Vašich rozhodnutiach a interakcii s ľuďmi sa rozhodne, aký koniec budete mať. Priznám sa, že ja som mal zlý koniec, takže asi sa oplatí preskúmavať okolie. Okrem tejto parádnej mechaniky sa v hre strieda deň a noc. Vy sami sa môžte rozhodnúť, či na niektoré misie alebo prieskum pôjdete počas dňa alebo noci. Podľa toho budú situácie rozdielne. Musím dodať, že otvorené prostredie neznamená, že budete len na povrchu a vytratí sa strach. Nie raz som sa ocitol pod zemou a v temných priestoroch, kde som sa bál urobiť každý krok a pozrieť sa za roh. Niežeby mne takéto miesta chýbali, ale k tejto hre to proste patrí a bez toho by to nebolo ono. Síce už netrávime čas v metre, ale atmosféra tejto hre nechýba.

Príbehu a grafickej stránke nemôžem nič také vyčítať. Škoda, že sa tu našlo zopár bugov, ale mne osobne nepokazili zážitok z hry. Viac ma štve, že aj v tejto časti je Arťom nemý a to mi oveľa viac hrá na nervy. Veď v tejto hre sú všetci taký ukecaný a veľa ľudí sa so mnou rozpráva. V rozhovoroch ma to naozaj vytáča a asi o to viac, že Arťom hlas má, ktorý používa iba pri loadingu. Naozaj veľká škoda. Zapojiť ho do rozhovorov, odstrániť bugy a možno by to bola dokonalá hra.

P.S.: Hra sa v dobe písania komentáru nachádza v službe Game Pass pre Xbox a PC.

Pro: atmosféra, rôznorodé prostredie a ročné obdobia, otvorené pasáže, vlak a jazda s ním, striedanie dňa a noci

Proti: nemý hlavný hrdina, zopár bugov

+15
  • PC 70
Další pokračování Metra jsem si docela užil. Oceňuji příběhové pokračování známých postav a taky konečně nahlédnutí i dál za hranice Moskvy. Ač se s vámi táhne docela velká banda přátel, každý level je soustředěný jen na některé z nich a tak se s nimi docela sžijete. Hratelnostně co se povedlo v předešlých dílech tady zůstalo. Přibylo pár pěkných otevřených oblastí, dobrý systém upgradů zbraní (kterému by teda ale neškodilo trochu lepší logika). Jako střílečka to pořád funguje dobře.

Co mě ale zarazilo byly zejména přetrvávající technické nedostatky z předešlých dílů. Pohyb je nehorázně nemotorný (a běda jak se třeba rozběhnete a narazíte na šiknou plochu, vyletíte několik metrů do vzduchu...), celkově pohyby postav vypadají na dnešní poměry fakt tragicky. Stealth často funguje dost pochybně. Nepřátelé se velmi idiotsky kryjí za překážkami tak, že jim trčí ven hlava, takže přestřelky s lidmi jsou často směšně snadné. Co mi ale vadilo nejvíce, jen ten strašně přehraný dabing angličtiny s ruským přízvukem. Vtipné je to akorát v momentě, kdy Alyosha provokuje Sama anglickou hláškou s jakože přehnaným anglickým přízvukem, ale zní skoro stejně jako když mluví normálně. Celý příběh je sice velmi vážný, ale s tím dabingem a nemotornými postavami to prostě vyznívá často směšně.

Škoda že se už naprosto vytratila ta atmosféra napětí a bezmoci, tolik přítomná v prvním díle. Vrací se tak možná až v posledním levelu. Pokračování je to ale pořád dobré, i když bych teda ocenil hlavně upgrade po technické stránce. A možná profesionální herce :)
+15
  • PC 90
Pro předchozí zástupce série Metro mám ohromnou slabost - zejména proto, že mám slabost pro immersive shootery, kterých je jako šafránu. A možná i proto jsem si závěr téhle trilogie dlouhou dobu šetřil až na ten správný moment. Podmínka lepší herní mašiny, která na pohodu utáhne EE verzi hry, byla splněna a plně opravená verze druhého S.T.A.L.K.E.R.a je prozatím v nedohlednu. Tak proč konečně nedohnat tento herní rest.

A nebudu zapírat, užil jsem ho skoro stejně, jako první dva díly a to i navzdory tomu, že se Metro Exodus v mnoha ohledech dost výrazně odlišuje. Zejména otevřeným světem, který někdy funguje lépe, někdy hůře, ale rozhodně je krokem kupředu. Trochu jsem sice zaplakal, že hutných hororových částí není ani zdaleka tolik, a tedy, že "už to není úplně ono", ale zase jsem si užil více řádění venku. A jak nemám východní dystopii rád v reálném světě a těším se, až pochopí, kde má hranice, tak v tom herním, ať už v sérii S.T.A.L.K.E.R. nebo Metru, se téhle syrové sovětské estetiky nemohu nabažit. V kombinaci s postapo světem, kde už tak rezavý depresivní hnus je ještě rezavější a hnusnější, navíc obalený v radioaktivním slizu, je to učiněný ráj pro každého neohroženého dobrodruha, který už má plné zuby všech těch Far Cry barviček a madmaxovských šíleností. Právě celá ta přízemnost je na celé sérii to nejlepší, i když právě Metro Exodus se tomu Mad Maxovi zpracováním některých ingame komunit občas blíží víc než bych úplně býval chtěl.

Co zůstává ale každopádně velmi přízemní je příběh, u kterého si nelze nevzpomenout na příběh českých legionářů cestujících sibiřskou tajgou. Nebude asi velkým spoilerem, i s ohledem na název hry, že tentokrát se s Artyomem a jeho, nejdříve spolubojovníky, později přáteli, z Řádu vydáváme na cestu postapokalyptickým Ruskem a to rovnou po kolejích v monstrózní lokomotivě. Road-trip je další subžánr, pro který mám v umění slabost, takže i v tomto ohledu mi padlo Metro Exodus do noty. Co mi ovšem do noty nepadlo a v této hře to bije do očí fakt enormně, je že Artyom opět nemluví. Hra je doslova napěchovaná velmi obsáhlými dialogy a Artyomovo mlčení tu působí dvojnásobně debilně. Dialogy samotné jsou napsané poněkud svérázně, mnohdy jsou delší než by být musely a než bývá u her zvykem, a důsledkem toho jsou občas vlastně dost o ničem. Rozhodně ovšem nejsou nezábavné, celkem dobře vykreslují ruskou náturu, nešustí přesně vyměřeným scénářem, ale působí uvolněně a velmi civilně. Což ale zase trochu kazí nepříliš vyvážený voice-acting, který často působí spíš směšně teatrálně než uvěřitelně.

Zpočátku mě otevřené lokace bavily velmi, ke konci mě už ale začaly trochu unavovat a ocenil bych trochu rychlejší tempo, což se mi ale záhy v samém závěru hezky splnilo. Ač se mi tohle netradiční immersivní pojetí open worldu jinak velmi zamlouvalo, občas bych ocenil nějaký ten vedlejší quest navíc - třeba pro jednotlivé členy posádky. Hodně míst je v Metro Exodus čistě volitelných a i když mě nesmírně bavilo je prozkoumávat i tak, nějaká motivace plynoucí z vedlejších příběhů by nezaškodila. Navzdory otevřenějšímu prostředí ala třetí S.T.A.L.K.E.R. je Metro Exodus pořád spíše lineární hrou a to, že se prostředí roztahuje do šířky, na tomto faktu nic nemění. Což je ve finále ale rozhodně pořad více plus než mínus, protože vše v tomhle světě je v první řadě podřízeno immerzi. Žádné zbytečné odbočky, žádné tupé aktivity, žádné fetch questy o ničem, prostě nic, co by zbytečně natahovalo herní dobu, která i tak při důkladném prošmejdění všeho překračuje hranici na tento žánr hodně štědrých 40 hodin (a to ještě nepočítám DLC).

S ohledem na jiné komentáře mě překvapuje, v jak dobrém technickém stavu hra aktuálně je. Míra detailů sice trpí na onen open world, který není ani zdaleka tak dobře začištěný, jako jeho koridoroví předchůdci, z hlediska vizuálu jako celku ovšem vypadá většinou velmi dobře. Až na nějaké občasné kolize objektů, které vyřešil reload pozice, jsem za celou dobu nenarazil na jediný výraznější bug. Hra na mé sestavě při 1080p, do mrtě vymaxovaná i s ray tracingem běžela jak hodinky stabilně daleko přes 100 snímků. Se zapnutým DLSS, když pominu další extra získaný výkon, tak vypadala ještě výrazněji lépe a uhlazeněji než v nativním rozlišení. Nepamatuju, kdy jsem u hry naposledy viděl tak dobrý antialiasing. Stejně tak musím ocenit krásně udělané střídání dne a noci, které v mnoha hrách často hyzdí nehezké a příliš tvrdé přechody mezi světlem a tmou. V Metro Exodus je vše plynulé a přirozené.

Opravdu mě nenapadá moc věcí, které bych mohl vytknout. Snad jen trhavé a ne vždy dobře navazující animace - jak u lidí, tak u mutantů. A taky, že mě hra až moc tlačí do mechanicky nepříliš vymakaného stealthu na úkor parádního gunplaye.

:)

Pro: immersive shooter, sovětská estetika, otevřený svět, vylepšený gunplay, vizuál jako celek, současný technický stav, přízemní příběh, Aurora a její posádka, exploring, jednoduchý crafting, hudba, interakce ve vlaku

Proti: tichý Artyom, někdy slabší voice-acting, po stránce atmosféry už to není tak hutné jako předchůdci, kvůli otevřenému prostředí občas pomalejší tempo a delší proluky mezi příběhovými částmi

+15
  • PC 70
Ke třetímu dílu Metra jsem se dostal až teď. Ano správně, může za to Epic games exklusivita. Ne, že bych proti tomuto studiu něco měl, nebýt jich neexistoval by Unreal Engine, takže fůra her, ale jsem toho názoru, že už takhle je těch launcherů zbytečně moc (steam, origin, uplay, battlenet, rockstar social club). Kdyby Metro nebyla pouze časová exklusivita, asi bych přimhouřil oči. Ale ten rok uteče a aspoň se mezitím hra doladí, protože málo her vyjde v pořádku.

Bohužel Exodus trápí špatný technický stav i teď, což je velká škoda. Hodně to sráží kvalitu hry dolů a bohužel nejen to. Hra začíná slibně, level v Moskvě je starý dobrý Metro, nelze tam nic vytknout. Volha level už je první otevřený a zde je víceméně ještě taky vše v pořádku. Tedy...jsem toho názoru, že Metru moc otevřený svět nesedí. Ta Volha ještě jakžtakž, má skvělou atmosféru a leveldesign, ale dle mého je zbytečně veliká a člověk nějak ani nemá motivaci chodit něco prozkoumávat, protože suroviny jsou pouze dva typy a z nich se dá vyrobit vše, co člověk potřebuje k hraní. Ano můžeme zde nacházet různé dokumenty a dokonce upgrady zbraní a obleku, jenže...no upgrady zbraní najdete i u padlých vojáků a co se týče upgradů obleku, tak jediné, co jsem tak nějak využil byla lepší maska. Kompas je zde dle mě nejlepší, protože aspoň víte, která cesta vás povede k cíli a tudíž budete často hodně odbočovat pro loot, jelikož takových křižovatek je ve hře hodně. Dále jsem využil pouze kapsy pro náboje, protože jsem tak nějak nechápal, k čemu by mi byly kapsy na lékárny. Lékárny si můžete vyrobit nové kdekoliv, náboje pouze u stolu. Kapsy na molotovy mi taky přišly celkem k ničemu, protože těch situací, kde jdou využít moc není. Čištění zbraní a oprava masky je skvělá featurka, nicméně...zbraně se zasíraly až příliš rychle a odsekávat ákáčko po třech výstřelech je fakt k nasrání. U masky to už bylo lepší, protože se tak často nepoužívala, ale nechápu, proč si Arťom prostě od mrtvol nemohl vzít novou jako v předchozích dílech.

Nastal level Kaspik a zde už budu kurva kritický. Ta úroveň není špatná, ale nesedí mi do téhle hry. Kdyby se hra jmenovala Mad Max asi bych byl nadšený. Zde jsem si už začínal všímat mizerného technického stavu a bugů. Jdu podél skály, u skály leží kameny, které prostě a jednoduše levitují, proč ne že? Tamhle omráčím týpka, rozeberu mu zbraň, po cca 10 minutách se vracím zpět, týpek zpátky na nohou a míří na mě neviditelnou zbraní a něco u toho mele. Dostal znovu po držce, ale kroutil jsem hlavou. Tuhle zabiju potvoru, která se radši moonwalkem ztratí pryč ze scény. Celý Kaspik je až zbytečně moc velký, prázdný a hlavně je to takovej klasickej vole, polobolševickej vole, dizájn vole, rustikální vole, zdánlivě vole...Káru, kterou zde máte k dispozici jsem zaparkoval do pangejtu po asi 200 ujetých metrech, protože se mi zaprvé bugnul výhled, takže jsem viděl velký hovno a poté, co se odbugnul jsem vůbec neměl chuť s tím jet dál.

Tajga už je o něco lepší. Je to trochu více lineárnější, ALE.....tu kuši programoval nějaký člověk, co očividně ten den vstal špatnou nohou. Neuvěřitelný, jak ta zbraň je nepřesná a otravná. Zde vás autoři přímo nutí do stealthu, což je škoda, protože gunplay je zábavný a užijete si ho prakticky jen v jedné úrovni. Co se ještě Tajgy týče, celou dobu mi hra běžela na hezkých 60 a více FPS, ale jakmile se objevil Méďa, snímky začaly padat až k 25. Medvěd zmizel a jedeme zase na 60. Poslední level považuji za nejlepší, protože má vše, co se mi na předešlých dílech líbilo. Hororová atmosféra, paranormální jevy, prostředí metra, klaustrofóbní zážitky. Ovšem tento zážitek mi trochu zkazila opičí pěst, která se prohnala zdí a dala mi instakill. Poslední bug, co se mi stal a fakt už mě vyloženě nasral, protože tohle se mi ještě u žádné jiné hry nestalo, bylo, že se mi neodemkl achiev za to, že Duke, Damir a Alyosha zůstali živí a zdraví se mnou. Jednotlivé achievy mám odemčené, ale prostě Duke nějakým záhadným způsobem zmizel z poslední cut.scény a proto, se mi neodemkl. Konec hodnotím víceméně kladně, sice to nemělo takový ten feel, že člověk něco dokázal, ale nějaké emoce se tam vyskytují. Dá se i říct, že špatný konec je udělaný o něco lépe, protože zde nechybí moje nej postava Khan a jeho filosofické vyjadřování.

Grafické stránce hry nemám co vytknout, zpracované je to pěkně. To se ovšem nedá říci o zvukové stránce hry. Ta je podle mě nejvíc rozesraná a nezachraňuje to ani DOLBY ATMOS. Dynamický rozsah zvuků je prostě úplně mimo. Když Arťom odpálí vlak na začátku, zní to jakoby bouchnul někde za sedmero horami, jen to trochu puflo. Ovšem když jsem vystřelil z Ákáčka, málem mi to odpálilo subwoofer. V nastavení je možné nastavit pouze hudbu, hlasy a celkovou hlasitost. Takže jo, hudbu jsem dal trochu více nahlas, hlasy ubral, aby se mísily s hudbou, ale jakmile jsem zmáčkl spoušť, tak to stejně všechno přeřvalo. Dále, úvodní cut-scéna...hudba při ní praská, jednou lze přeskočit prakticky ihned, pak zase až skoro ke konci. A ze všeho nejhorší je, když máte třeba omylem repro nahlas, tak je prostě neztišíte, musíte alt+tab a ručně přes stavový řádek anebo já jsem musel vstát a dojít k zesilovači a drtit tam to VOL-. Poslední věc, do které si rýpnu je Gordon Freeman syndrom hlavního hrdiny. Občas to zní neuvěřitelně debilně, když tomu nejsou přizpůsobeny dialogy. Postavy se vás na něco neustále ptají a Arťom jen drží hubu jak jedna moje EX když jsem se jí ptal, co se stalo. Abych jen nekritizoval, zvuky zbraní jsou nejlepší, co jsem kdy ve hře slyšel. Jejich ráznost a ozvěna působí neskutečně autoritativně. A i když mě 90% lidí teď sežere, hru jsem hrál s eng dabingem a líbil se mi. Mám rád angličtinu, mám rád angličtinu s ruským přízvukem a to přesně od doby, kdy do herního světa vstoupil Viktor Reznov z Black Opsů. I přes odfláknutou techickou stránku hry jsem si ale hru užil a rozhodně se k ní ještě vrátím.
+13 +15 −2
  • PC 75
Metro Exoddus je první ze série, kterou jsem se rozhodl zahrát. Asi byste mohli namítat, že předchozí díly jsou celkově povedenější a výborně „simulují“ život pod zamořeným povrchem, tj. že bych si měl zahrát i je (dle názorů, které jsem ke hrám četl). Z jednoho prostého důvodu jsem je (zatím) vynechal – nemám rád hry v uzavřených tmavých podzemních prostorech, takové tunely metra a jeskyně ve Falloutu 3 byly pro mne utrpení, stejně tak jeskyně a podzemní stavby Skyrimu. Nemám to prostě rád, a tak díly odehrávající se právě takto v tunelech jsem vynechal.

Nicméně Exoddus díky úniku na povrch zaujal moji pozornost. Samozřejmě hra stále obsahuje uzavřené prostory, ale díky naředění open-spacem je to pro mne stravitelné.

Začnu asi grafikou hry, která je opravdu krásná. Neřeším RT, neboť tato technologie jde zatím mimo mne, ale i tak je prostředí hry velmi kvalitní podívanou. Hlavně zasněžená města jsou naprosto exkluzivní, ale ani poušť se nemusí za nic stydět. Kouká se na to velmi dobře. Tunely se svojí hrou se světlem představují ideální skrýš pro veškeré nepřátele, kteří tak útočí ze všech možných míst.

Na ozvučení nejsem expert, ale hra mi zní velmi dobře. Jediné s čím mne trápila byly občasné párvteřinové výpadky zvuku u mých LowLatency APTx sluchátek. U žádné jiné hry se mi to ještě nestalo, jen u Metra.

Příběh není strhující, celý se vlastně jen točí okolo úniku z podzemí a hledání země zaslíbené. Dobře ale podbarvuje hráčovo putování a naprosto dostačuje. Co mi možná trochu vadí je jeho předvídatelnost. Co se stane je často hráči již předem dané, a jelikož je hra a příběh poměrně značně lineární, hráč nemá příliš možností ovlivnit zásadní rozhodnutí, a občas se drží za hlavu, jak mohou být protagonisti tak hloupí, že vlezou do úplně jasné léčky. Aby nebyla hra striktně lineární a koridorová, je tu open-space prostor doplněný vedlejšími úkoly a pár místy k prozkoumávání. Není toho moc, ale díky tomu nejste uzavřeni v koridoru a máte nějakou volnost.

Nejsem odborník na střelbu, ale ta mne bavila. Díky nalezeným dílům můžete ovlivnit parametry zbraně svému hernímu stylu. Je libo tichá likvidace alá Hitman – namontujeme tlumič. Máte raději Sniper Elite? Dáme puškohled a dlouhou hlaveň. Či libovolná kombinace. Zároveň je třeba zbraň udržovat – špinavá se zasekává a to se v přestřelce opravdu nehodí.

Nepřátelé na hráče čekají jak lidští, tak různé zvířecí mutace. Někteří umějí být opravdu dost tuzí, ve velkém počtu, a střeliva nemáte vždy zrovna na rozhazování. Hra občas ráda servíruje i lekací momenty.

Co mne trochu zklamalo, byla délka hry, asi jsem zvyklý na velká RPG, ale cca 20 hodin i s tím, že jsem se snažil plnit veškeré doplňující úkoly a prohledával okolí není úplně moc. Bohužel tam je asi trochu problém, protože i když open-space lokace, ve kterých se hráč pohybuje, jsou poměrně rozsáhlé, jsou docela prázdné na aktivity a úkoly. Městské a tunelové části jsou koridorové, tam je cesta dána lajnou a jen občas to rozsekne skrytá místnost.

Shrnuto, hra mne bavila, graficky je to opravdu podívaná, ale zároveň jsem ji měl raz dva hotovou. A pro další rozehrání nenabízí úplně dechberoucí příběh či zábavné vedlejší úkoly k plnění a prozkoumávání.

Pro: Krásná grafika, zajímavá prostředí, slušný nosný příběh

Proti: Kratší herní doba

+13
  • PC 85
Sérii Metro jsem vždycky považoval za takovýho nudnějšího, lineárnějšího brášku STALKERa. Ale musím říct, že vypadnutí z metra hře neskutečně prospělo. Hra je v exteriérech prostě zábavnější. Příběh je poměrně zajímavej a relativně vás vtáhne. Ta STALKERovskáatmosféra je prostě cítit a je to super. Za mě nejlepší díl série, byť i tak mám několik výhrad.

Grafika a zejména pak animace postav nedosahuje kvality jiných AAA titulů. Východní lowcost rukopis je prostě znát. Ale zároveň to není nic strašného, Jen si prostě v některých okamžicích uvědomíte, jak krásné animace mají jiné AAA tituly.

Ovládání je někde nepřesné. Nebo právě naopak vyžaduje až moc velkou přesnost. Někdy je místo pro interakci hodně maličké, takže není úplně přirozené ho trefit bez soustředění se. Někdy je nějaký průlez nadesignovaný tak, že se někde zaseknete a musíte různě skákat, abyste se odsekli apod. Nění to úplně časté, zážitek z hry to nezkazí, ale párkrát za hru se mi to stalo.

A asi poslední věc. Osobně mě příšerným způsobem irituje "němý" Artyom. Jediné, kdy slyšíte jeho hlas je, když sám pro sebe vypráví příběh. Přiznám se, že už si z předchozích dílů nepamatuju, jestli je opravdu němý (pokud ano, tak co ostatní čekají, že jim řekne do vysílačky?!?), ale vážně mě štve ta spousta rozhovorů, kdy na něj ostatní NPC mluví a on jen mlčí jak idiot. Ne TEN Idiot!

Herní doba základní hry cca 20+ hodin.
+11
  • PS4 75
K sérii Metro mě přivedl až třetí díl a jeho působivé exteriéry. Nebylo to ale zrovna šťastné rozhoduntí, protože i když mi nedělalo problémy chápat hlavní příběh, bylo jasné, že spousta souvislostí mi uniká a tak znalost předchozích dílů je rozhodně žádoucí. Po celou dobu hraní mě hrozně iritovalo nepřirozené ticho Arťoma (hlavní postavy), který nepromluví ani na položené otázky nebo když si to situace vyloženě žádá. Často na mě působily hloupě i některé dialogy okolních postav, které mluvily přiliš uměle a připraveně. Někdy jim ani nic jiného nezbývalo, protože musely zastoupit Arťomovo zapřísáhlé mlčení. Pokud se však hráč obrní dostatečnou trpělivostí při čekání na nahrávací obrazovky, dýchne na něj atmosféra postapokalyptického zničeného světa zamořeného radiací, kde každá oblast má svůj příběh a nepůsobí nadbytečně.
+11 +13 −2
  • PC 90
Myslím, že nutný odklon od předlohy autorům vytvořil prostor pro kreativitu, kterou uchopily velmi dobře, paranormálnost a záhady jdou do ústraní a třetí díl se mnohem více zaměřuje na jednotlivé postavy a funguje, což o předešlích dílech říct nemůžu, ano, nějaký narativ jednotlivých postav tam byl, ale až ve trojce k nim jde přilnout a zajímat se o ně ve větší hloubce.

Už dlouho jsem nehrál hru, která by mě tak vtáhla svou skličující atmosférou, ano, velmi podobné Half-Life. Všude je zmar, smrt a mrzení, do toho velí supervážný relikt sovětské éry hledající imperialistické invazní síly a střet s realitou je pro něj tvrdá rána, kterou ovšem utržil už v minulosti, jen si ji nechtěl připustit. Relikt ideologie a střet s příšernou realitou je tak typicky rusky skličující, vážně jsem si to užil a v pozadí skutečného světa to myslím, dokonale podtrhuje jejich náturu.
V dílech podle knižní předlohy jde o velké věci, záchrana/vyhubení nového inteligentního života, přežití metra. Ve třetím díle jde pouze o přežití několika lidí, kteří se v zoufalém úprku snaží najít nezamořený ostrov ráje, kde by mohli vést normální život. Za mě opravdu velké zlepšení.

Nutno podoknout, že hra vlastně nepřináší mnoho nového, máme tu stále lineární příběh s dvěma konci, tentokrát alespoň ten dobrý konec není šíleně těžké odemknout, rozdíl přináší částěčně otevřený svět, kde jsou jednotlivé nepovinné úkoly a možnost prozkoumávat a jít (většinou) svým tempem. Každá velká lokace je unikátní, jen možná ta první byla trochu slabší. Také herní mechaniky a interakce tu jsou prakticky recyklátem z předešlích her, ale fungují a to je hlavní.

Lidi, tenhle vlak hoří a není tu brzda k zatáhnutí.
Lidi, tenhle vlak hoří a není kam utéct.

Pro: Atmosféra, osobnější příběh, zbraně, hloubka, odklon od předlohy - více kreativity, propracovanost, smrt a zmar.

Proti: Recyklace nápadů, občas hra táhne za dějem, když hráč chce jít jinam.

+11
  • PC 80
Za mě docela povedené. Předchozí dvě Metra jsem sice hrál, ale nikterak mi nepřirostly k srdci. S Exodusem je to jiné, lepší, i když se mezi mé nejoblíbenější tituly s největší pravděpodobností nezařadí.

Oproti minulým dílům toho vývojáři hodně zlepšili. Třeba samotné mapy, které už konečně nejsou tak neskutečně lineární, i když open worldem bych je rozhodně nenazval, k cíli totiž zpravidla vede jedna naskriptovaná cesta. Nebo podstatně propracovanější a zábavnější mise. I gunplay je povedenější. Přibyla spousta vylepšení a modifikací zbraní, takže je konečně možné si průchod hrou trošku přizpůsobit. K největšímu posunu došlo asi v rámci grafiky, ta se v Exodusu vážně povedla. Příběh též docela ujde.

Bohužel se autoři nezbavili mnohých problémů, které sérii zatěžují už od 2033. Němý hlavní hrdina Arťom v rámci příběhu působí jak pěst na oko. Hra z nějakého nepochopitelného důvodu staví na očividně naskriptovaných událostech (v roce 2019), které hráč vyřeší opakovaným mlácením do klávesy "E". Umělá "inteligence" je na natolik špatné úrovni, že si ani nezaslouží označení inteligence. Hraní provází tuna bugů, které hru sice nijak nerozbíjejí, ale jsou neskutečně otravné.

Tl;Dr - Až na pár pofidérních gamedesignových rozhodnutí, které sérii provází už od začátku, docela fajne.

Pro: Gunplay, příběh, grafika, levely

Proti: Tupá AI, spousta bugů, němý hlavní hrdina

+10
  • PC 65
Nedokázal jsem té hře přijít na chuť. Hlavně příběh a postavy se snaží být tak hrozně "kulervoucí", hodně věcí je tak moc klišovitých a k tomu postavy s nimiž se prostě neztotožníte. Toporné "herecké" výkony v cut scénách.
Ve výsledku je vám pak +/- jedno co s nimi bude, kdo přežije a kdo ne.
Zpracování grafiky velmi velmi dobré, ale zase takový "gunplay", který byl třeba famózní u Wolfa New Colossus - tady prostě pocit ze střelby na zadek neposadí.

Pro: Vyložený klad hledám těžko, možná kdyby tu byla kolonka "průměr"

Proti: Blbě napsané herní postavy, příběh té tře moc nežeru

-2