Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Když jsem se o této hře poprvé dozvěděl, zaujala mě tím, že hlavní postava na začátku ihned umře a jako duch vyšetřuje svoji vraždu a snaží se rozluštit případ, který k jeho vraždě vedl. Bohužel jsem na hru po čase zapomněl, ale naštěstí mi ji připomněla letošní Herní výzva a tentokrát jsem si ji zahrál.

A skutečně, koncept hry mě opravdu bavil. Je to prostě něco jiného, než co jsem doposud hrál v jiných adventurách. Na začátku jsem si říkal, že je pěkně blbé, že jako duch můžu procházet jen některými objekty reálného světa, ale následně je to příběhově vysvětlené, takže super.

Z příběhového hlediska jsem taky spokojený, celou hru jsem si myslel, že je za vším švagr Ronana, takže mě závěr příjemně překvapil. Bavilo mě i hledání důkazů na různých místech a následné dávání dohromady a odhalování pravdy. Hra sice nabízí tři pokusy s výběrem správných stop, ale když se hráč splete vícekrát, tak se nic neděje. Vedlejší úkoly jsou také fajn a celkem mě bavilo i hledat a sbírat collectibles a dozvídat se další detaily okolo hlavních postav. Pak jsou tu ještě k nalezení speciální věci v různých oblastech, po jejichž sesbírání se převypráví krátký příběh/creepypasta.

Graficky nemám prakticky co vytknout, v tomhle nejsem náročný. Co mi ale občas vadilo, že byly některé předměty aktivní jen z nějakého úhlu a že se mi hra několikrát dostala do bodu, kde se měla stát nějaká interakce a nebo se totálně zasekla, že nebylo možné nic dělat. V obou případech jsem musel hru restartovat a pak už to bylo v pohodě.

Největší záporem hry pak jsou akční pasáže. Především ty s vymítáním démonů byly pro mě vyloženě otravné a zbytečně zdržovaly. Stealth části, kdy jsem musel odlákat pozornost policistů, aby se Joy dostala dál, byly až úsměvně špatné, protože ji skoro pokaždé musel v té místnosti někdo vidět.

Hra má své chyby, ale její hraní mě dost bavilo díky celkovému konceptu a příběhu. Hru tedy můžu určitě doporučit.
+18
  • PC 65
Murdered: Soul Suspect staví na zajímavém základu – celá hra začíná smrtí hlavního hrdiny. Hráč pak po celou dobu ovládá ducha, který se snaží vypátrat zločiny, aby se mohl dostat ‚na druhou stranu‘ (ať už to nazveme nebe, peklo nebo nějak jinak). A tak nezbývá než se procházet po Salemu a snažit se vypátrat, co se děje.

Hra se snaží pohybovat na tenké hranici mezi volným pohybem ve světe a přímou příběhovou linkou. Hráč tak má možnost jít přesně nalajnovaným příběhem rozděleným do určitých kapitol, když jej to však začne nudit, může se jen tak procházet městem a pátrat po občas hodně zajímavě napsaných osudech některých duchů či sbírat útržky informací z historie hráče či města.

Samotná příběhová linie je relativně jednoduše navržená, vždy se hráč přesune do některého objektu, který důkladně prozkoumá a objeví něco k vyšetřování, kde posbírá důkazy a na jejich základě vydedukuje, co se asi stalo. Není pro to potřeba žádné extrémní logické přemýšlení, většinu stop či předmětů ani nejde minout, ale pomáhá to rozšiřovat celkový příběh. Občas je potřeba využívat duchařské schopnosti od procházení zdmi až po možnost ovládnutí mysli postav či zvířat.

Nejedná se o žádné extrémní veledílo, ale hráče hledající tento žánr určitě pobaví. Za mě osobně největším záporem jsou stealth akce s duchy, v rámci kterých je potřeba ve správný čas pomocí krkolomných klávesových a myších kombinací tyto duchy zavraždit. Naštěstí se tyto scény nevyskytují moc často, ale jsou hodně iritující a dost výrazně kazí dojem ze hry.

Celkově je Murdered sice přímočará, ale zábavná a příběhově zajímavá, i když hodně předvídatelná adventura. Z celkového nápadu se určitě dalo vytěžit víc, ale i tak můžu toto dílo k zahrání doporučit.
+20
  • PC 85
Murdered je taková rozporuplná hra. Někdo je z ní nadšený, někdo jí moc nemusí a někomu je tak nějak jedno, po dohrání na ní rychle zapomene a vrhne se na něco jiného. Věřil jsem, že budu patřit do té první skupiny a Murdered se mi trefí do noty, ale že to bude až tak moc jsem snad ani nedoufal.

Ducha a detektiva v jedné "osobě" neovládám příliš často a musím říct, že je to paráda. Ať už jde o procházení zdmi, teleportaci, zkratování elektrických přístrojů či posednutí obyvatel Salemu, kdy jim mohu číst myšlenky nebo jim dokonce i nějaké vnuknout v rámci duchařských schopností nebo o vyšetřování zločinů v rámci detektivní práce, vše vyjmenované mě nesmírně bavilo. Při posednutí kočky jsem si dokonce vzpomněl na krávu a medvěda z Cryostasis.

Salem vývojáři zvolili dobře, na adventuru je tak akorát velký a lokace, jako je hřbitov, blázinec, muzeum nebo opuštěný soudní dům budu mít ještě chvíli v hlavě. Určitě se zde vyplatí sbírat vše, co se dá, a to nejen kvůli achievementům, ale také kvůli zajímavým informacím a hlavně příběhům, které jsem se po sebrání předmětů dozvěděl. Především ten s bojlerem stál za to, ale ani u hřbitovního jsem se nenudil. Bez sbírání by to byl o něco horší a hlavně o dost kratší zážitek. Také pomoc dalším ztraceným duším se zjišťováním příčiny jejich úmrtí umocnilo celkový dojem, který na mě hra udělala, i když mohly tyto vedlejší příběhy trvat přeci jen o něco déle.

Najde se samozřejmě i několik negativ. Vysvěcenými domy nebo stavbami z minulosti jsem nemohl procházet a bylo třeba počkat, až někdo otevře dveře, ale tato vývojářská berlička se dá pochopit. Na druhou stranu zase bylo zajímavé pozorovat obyvatele Salemu, jak se v těchto stavbách ztratí, což jsem zpočátku považoval za bug a ne za účel. Co jsem však nepochopil, je to, že nelze přednastavit ovládání. Pár kláves bych prohodil, ale zvyknout se na to dalo.

Za největší negativum však považuji démony, které bych ze hry úplně vypustil. Místa v zemi, kde mě po projití přes ně začala spousta rukou stahovat kamsi do podsvětí, byla fajn, ale démoni nikoli. Co na tom, že je lze vcelku jednoduše porazit, a pak už se v dané lokaci neobjeví. Vůbec mi sem nesedli a pasáže s nimi jsem vždy chtěl mít co nejrychleji za sebou.

Celou dobu jsem si myslel, že vím, kdo je vrah a v podstatě jsem se i trefil, ale nekonal tak z vlastní vůle, takže překvapení na konci se přeci jen konalo. Příběh tetovaného Ronana O'Connora jsem si opravdu užil a je velká škoda, že se Airtight Games, podobně jako Team Bondi, chvíli po vydání rozpadli. Jen více takových her.

Pro: příběh, Ronan O'Connor, duchařské schopnosti, detektivní práce, Salem, sběratelské předměty, vedlejší příběhy

Proti: démoni, nelze přednastavit ovládání

+29
  • PS4 80
O hre som uz počul možno niekedy pri jej vydaní, kedy ma zaujal koncept toho, že vraždu detektíva bude vyšetrovat jeho vlastný duch, ale dlho som sa k nej nedostal, lebo som časom na ňu zabudol, až mi pri nejakých zľavách na mňa vyskočila a povedal som si, že dám jej šancu.

Išiel som do hry s tým, že popri vyšetrovaní sa budem prestrieľavat cez rôzne varianty pekla a ono to bolo presne naopak. strašidelne ladený Salem, kde každý level je okorenený zaujímavým ghost story-čkom, je síce malý labyrint, ale ak nehuntíte trofeje, ľahko sa dostanete od levelu k levelu.

To z čoho som čakal poloakčnú jazdu sa stala príjemná strašidelná detektívka, za mňa aj s celkom zaujímavým plot-twistom. Kto je vrahom som už séce tak nejak tušil v polke hry, ale aj to som uhádol len z polovice, takže mňa hra dokázala prekvapovať až do konca.

Mínus dávam side-questom, nie že by boli zlé, ale boli krátke a bolo ich málo, čo je v podstate aj minus celej hry, je veľmi krátka a bežný hráč ju prejde na posedenie.

Sčítané a podčiarknuté, hru hodnotím na pekných 8 z 10.

Pro: príbeh, postavy

Proti: krátka herná doba, nevyužitý potenciál side questov, mesto a lá labyrint

+12
  • PC 85
Videohry jsou tu s námi už několik desítek let a tak je logické že po takové době přijít s něčím novým nebo tisíckrát neohraným není jednoduché. V případě Murdered se to ale povedlo skvěle a tak jediná věc které v souvislosti se hrou opravdu lituju je že jsem si ji nezahrál už dříve.

V době vydání mě gamesa totiž nijak moc nezaujala, přestože můj dobrý kamarád ji hodně chválil a jak už jsem zmínil je to škoda, protože slovo které se mi na mysl dralo při hraní nejvíc bylo originalita. Hrát totiž za ducha ve světě živých to jsem opravdu ještě neviděl a taky si všechny neobvyklé herní možnosti jako posednutí lidí či manipulaci s věcmi užíval. A došlo i na vtipné momenty kdy jsem se na začátku zastavil před každou druhou zdí a hledal dveře než mi došlo že jí můžu prostě projít :) Zajímavé bylo taky hrát za policistu a přitom i skutečně vyšetřovat a ne jen střílet grázly do ksichtů. V Murdered je totiž hledání stop a jejich skládání do celků hlavní činností a jakmile jsem se do toho trochu víc vpravil, vypínala se mi hra jen těžko. Došlo ovšem i na akci v podobě přetahování se s démony a i když na začátku jsem je jako většina ostatních hráčů proklínal tak ke konci už jsem se na souboje div netěšil.

Nejen hratelnost je ale předností hry a i oko hráče si pošmákne na stylovém vizuálním zpracování. Jistá temnota je cítit na každém rohu který minete a i samotné postavy a to nejen ty hlavní, jsou vyvedeny opravdu dobře a výborně tak jejich vzezření doplňuje jejich charakterní vlastnosti. Opticky zajímavé prvky pak přineslo i propojení skutečného světa s tím "na druhé straně" jako třeba stopy po průchodu zdí.

Páteří hry jako je Soul Suspect je samosebou příběh a i ten udržuje vysokou laťku nastavenou námětem. Dlouho už jsem nehrál hru která by mě udržovala v takovém napětí až do konce a dělá tak skutečně čest všem detektivkám ať už v jakékoliv podobě. Hra navíc nezatěžuje zbytečně přehnaným množstvím informací, počet postav není velký a přesto že je zde několik zásadních twist plotů je dějová linka vždy přehledná a udržuje si konstantní tempo. Samotné rozuzlení je pak velmi důstojné a úplný závěr poměrně slušně emocionální, ovšem bez zbytečného patosu.

Ačkoli plusy hry značně převažují tak i tady se ale najdou nějaké ty chybky. Pohyby některých postav jsou občas směšně trhané jako třeba chůze po schodech a interiéry jsou někdy dost stísněné a člověk... ehm duch se v nich snadno ztratí. Úroveň hádanek je pak sem tam opravdu až triviální a přesto že mám rád když hra svižně ubíhá, byl průchod Salemem někdy až příliš rychlý a vůbec celkově mohla být herní doba delší. Docela mě i zamrzelo že hra nenabízí žádné bonusy k odemčení jako třeba artworky atd. protože zrovna tady by mě tyhle věci docela zajímaly. Víc než dost to ale vynahrazují kvalitní side questy a jako milovníka koček mě potěšila i možnost se do tohoto nejúžasnějšího stvoření na chvíli vtělit. Opomenout nesmím ani povedené narážky na jiné hry nebo filmy.

MSS je prostě celkově vynikající hrou s unikátním námětem ze kterého čerpá téměř v každém aspektu a věřím že může udělat radost každému hráči. Zvlášť v dnešní době kdy není pravidlem vydávat takto poctivé hry si příběh detektiva co si po smrti musí v našem světě ještě "něco zařídit" zaslouží uznání a alespoň za mě i vřelé díky za další virtuální zážitek který si budu dlouho pamatovat.

p.s. : Kdo by neměl příběhů duchů v našem světě dost, doporučuji film Duch. Je to sice spíš lehce romantická komedie než temné vyšetřování jako tady ale bavit se nebudete o nic míň ;)
+18
  • PC 75
Úvod do deja
V koži zavraždeného detektíva Ronana sa vydáme zistiť identitu vraha ktorý v Saleme vraždí ľudí.

Plusy hry
➤Ronan: zo začiatku som mal z neho zmiešané pocity ale čím dalej v hre som bol tým viac mi bol sympatický. Aj ked niekedy som sa musel chytať za hlavu ako si niekto nemôže všimnúť jasných skutočností. Každopádne nakoniec som si ho celkom obľúbil.
➤príbeh a atmosféra: na začiatku to bolo také divné ale celkovo príbeh hodnotím veľmi kladne. Za mňa originálny dej s občas veľmi peknou a brutálnou atmosférou.
➤duchovia a ich príbehy: počas hry sa dalo občas stretávať duchov ľudí a vašou úlohou bolo zistiť ako daný ľudia zomreli. Taktiež mala každá lokácia svoj unikátny príbeh o niečom čo sa v danej lokácii kedysi stalo, stačilo len zozbierať určitý počet predmetou. Tieto príbehy ma dosť bavilo sledovať a boli si myslím veľmi pekne vymyslené.
➤schopnosti: narozdiel od veľkej väčšiny hier v tejto hre schopnosti netvoria podstatnú časť hry. Možnosť vidieť cez je fajn ale nevyužijete ju často, teleport je zaujímavý a nedostanete sa bez neho na niektoré miesta ale mňa najviac bavila najpodstatnejšia schopnosť a to prechádzanie cez steny. Taktiež je pekne vysvetlené prečo cez niektoré steny prechádzať nemôžete takže som si túto mechaniku obľúbil.
➤záver: záverečné udalosti v kostole ma veľmi bavili. Aj ked celkový koniec bol podľa mňa useknutý tak rozuzlenie príbehu bolo super.

Mínusy hry
➤postavy: ked nerátam hlavné postavy tak boli modeli ostatných postáv odfláknuté a dosť často sa opakovali. Celkovo mi postavy prišli odfláknuté, či už práve ich výzor alebo celkové chovanie.
➤mesto: celú hru sa pohybujete v rôznych častiach mesta Salem. Dostaneme sa na cintorín či do psychiatrickej liečebne. Lokácie neboli určite najhoršie a mali svoju atmosféru ale prišli mi prázdne a nudné.
➤demoni: za mňa absolútne zbytočná súčasť hry. Chápem že vo svete duchov sú aj stratené duše ale v tejto hre to moc nesedí a je to úplne zbytočné marnenie času pretože sa dajú jednoducho zabiť.
➤nezmyselnosti: v každej hre sa nájde pár nezmyslov ktoré by trebalo doladiť. Nezmyseľné dialogi či nepochopiteľné rozhodnutia postáv sú už bežné ale v tejto hre ma zarazila jedna vec a to že celé mesto sa bojí vraha ktorý sa tu pohybuje a pritom sa všetci pekne v noci prechádzajú po vonku, či už priamo v uliciach mesta alebo dokonca na cintoríne. A pritom polovica ľudí myslí práve na to ako ich niekto sleduje a že sa tu niekde pohybuje vrah.


!! Záverečné zhrnutie !!
Murdered som mal vyhliadnutý už dlhší čas ale až pred nedávnom som sa dokopal k tomu si to zahrať. A musím povedať že to moje očakávania celkom splnilo. Priemerná hra ktorá spomedzi ostatných vystupuje len preto pretože hráte za ducha a aj svojim originálnym príbehom. Práve zápletka a rozuzlenie je za mňa najväčšie plus hry. Hlavná postavy sú zaujímavé, na ostatné zabudnete prakticky hned. Dalej sú tu schopnosti vašej postavy ktoré sú pekným oživením hry. Oblasti v ktorých sa pohybujete sú prázdne a jednotvárne ale občas dokážu zaujať a hľadanie zberateľských predmetov v nich ma celkom bavilo čo sa nestáva často. Občas môžete stretnúť aj démonov ktorý vás viac otravujú a zdržujú ako by ste sa ich mali báť. Za mňa dosť bije do očí aj fakt že po meste všetci nariekajú že sa tu pohybuje vrah a oni si spokojne behajú v noci po cintoríne a podobne. Na koniec len toľko že Murdered je hra so skvelým a atmosferickým príbehom ale tam to končí. Doporučujem kúpiť len v zľave okolo 5€.

➤Čas strávený v hre: 8 hodín
➤Achievementy: 41/48

HODNOTENIE: 75/100%

Pro: Ronan, duchárske príbehy, záver

Proti: mesto, démoni, herná doba

+23
  • PC 80
Dlouho jsem nehrála hru, která by mne dokonale vtáhla do svého světa a příběhu. Proto jsem z téhle adventury nadšená a ještě teď mi běhá mráz po zádech, když si vzpomenu na zběsilé úprky před démony, kteří se vskutku povedli na výbornou. Škoda jen, že je hra velice krátká a vlastně vám kromě hledání předmětů a vyhýbání se démonům nedá moc příležitost k hraní.

Co mě trochu mrzí je závěr, kdy se konečně střetnete s vrahem, ale až na dvě věci můžete jen přehlížet, co se vlastně stane/děje. Zde jsem čekala trochu větší herní i příběhové vyvrcholení. Na druhou stranu to alespoň trochu zachránila pointa příběhu samotná, jenž byla nečitelná a překvapivá.

Pro: příběh, atmosféra, grafika

Proti: odbytý závěr, malá hratelnost, krátká hra

+22
  • PC 80
Herní výzva #1 - Hra začínající na písmeno "M"

Velmi příjemné překvapení!

Přiznám se, že nebýt Herní výzvy, k téhle hře bych se asi už nikdy nedostal. Věděl jsem o ní - zápletkou mě lákala (fun fact: o Murdered jsem se dozvěděl několik týdnů poté, co jsme dali dohromady základní příběhovou linku pro Renoir, která je prakticky totožná - nebyl jsem moc rád :)), ale kvůli všeobecnému vlažnému přijetí jsem se nikdy nedonutil ji pořádně vyzkoušet. A nebylo lepší příležitosti, než po mém trápení s MGSV (fun fact 2: Kvalitnějších her na "M" je zatraceně málo).

O to více jsem byl pak překvapen, jak dobře se mi Murdered vlastně hrálo. Příběh mi přišel na poměry her originální a dobře podaný, hlavní hrdina sympatický a gameplay příjemná - v tom smyslu, že hra odsýpá a nemá na hráče skoro žádné nároky - více než klasická adventura je to tak herně pohodovka ve stylu Life is Strange, kde prozkoumáváte, hledáte stopy, které nejdou nenajít, a dáváte dohromady kousky příběhu. Tvůrci i docela šikovně vytěžili stav hlavního hrdiny (byť by i zde šlo vymyslet více), takže se dočkáte čtení myšlenek, procházení zdmi i vtělování do jiných postav (a zvířat, pasáže s kočkou mi přišly jako super nápad a oživení). Dokonce ani převážně nenáviděné "souboje" s duchy mi nevadily, navíc jich bylo fakt hodně málo (až mě zarazilo, že se tvůrcům vyplatilo tuhle mechaniku implementovat - docela bych se vsadil, že s ní měli větší plány).

Těch cca 6 hodin uteklo jako voda a beru je jako ideální délku - kdyby hra chtěla utáhnout delší dobu, musela by toho z hlediska hratelnosti nabídnout přece jen o něco více. Věřím, že už tak mohly být závěrečné pasáže pro někoho repetetivní.

Abych to shrnul - vesměs chápu, proč panovaly kolem hry v době vydání spíše rozporuplné reakce. Za plnou cenu toho hra jednoduše nenabídla zase tolik, nicméně dnes, kdy ji seženete za pár dolarů, by podle mě byla škoda ji minimálně nevyzkoušet - zajímavé zpracování detektivního žánru je pořád docela vzácnost.

Přidáno 5% za to, jaký je hra otloukánek. :)
+27
  • PC 50
Tému má Murdered: Soul Suspect skvelú a jedinečnú. Vyšetrovanie vlastnej vraždy ako duch v zmenenom svete, kde platia tak trochu iné zákonitosti bolo veľmi lákavé. Hlavný hrdina je sympaťák a tak to celé vypadalo na fajn temnú detektívku.

Škoda, že je to celé tak jalové. Ako duch som mohol prechádzať cez steny a predmety, prečo som však nemohol prejsť cez takú stenu akú som chcel ja a nie vývojári, je mi záhadou. Čiže zo zaujímavej mechaniky sa stáva veľmi obmedzená vlastnosť, ktorá nevypadá dobre.

Mesto je preplnené ľuďmi, ktorí si tam vegetia na lavičkách, prechádzajú sa v noci po takých temných zákutiach, kam by som sa nepozrel ani cez deň. Bolo by to všetko ok, keby to nebolo mesto v ktorom sa stali brutálne vraždy, všetci o tom vedia a tak nejak to berú športovo.

Vyšetrovanie nie je veľmi zaujímavé a ani veľmi zložité, len som v miestnostiach skúmal všetky predmety čo tam boli a párkrát klikol na obrázky a bolo hotovo. Takto sa to opakovalo od začiatku hry až po jej koniec. Očakával som trošku zaujímavejšie nápady.

Čo by to však bolo za hru, ak by tam nebol vôbec žiadny protivník. Tak sa pridali úplne nezmyselní démoni. Keby boli aspoň nejak zaujímaví, ale sú počas celej hry takí istí a mení sa len ich počet. Úplne zbytočná a otravná vec, ktorá len naťahuje inak krátku hernú dobu.

Dosť vtipné mi prišli aj úrovne s dievčaťom, kde malo prejsť cez policajnú stanicu nepozorovane. Bolo tam asi 50 policajtov a ona si kľučkuje medzi nimi na 2 metre po strede obrovskej miestnosti.

Vlastne som celú hru poriadne nič nerobil, len som zbieral asi tak milión zberateľských predmetov, likvidoval otravných démonov a riešil generické hádanky.

Pripomenulo mi to Thiefa (2014). Je to divne navrhnuté, vyplnené zbytočnosťami, svet je nezaujímavý a celé je to tak nejak priemerné. Jedna z tých hier, ktoré nevyužili svoj potenciál a po dohraní som už bol rád, že je koniec.

Pro: Sympatický hlavný hrdina, originálna a zaujímavá téma, občas atmosféra

Proti: Nevyužitý potenciál, spracovanie, nudný svet, démoni, generické riešenie prípadov

+23
  • PC 60
Zemřít a pak vyšetřovat vlastní vraždu. Zajímavý koncept. Bohužel ne všechno v téhle hře vyšlo.

Mám rád detektivky a to jak ty knižní tak i filmové nebo herní. Mám rád, když člověk musí přemítat co a jak se stalo. Bohužel ona hlavní postava se mi zdála nehorázně opožděná. Téměř celou hru (až na jeden moment ke konci) se mi stávalo, že jsem si spojil nějaké stopy, tedy sám jsem věděl co to znamená. Nicméně postavě to došlo až třeba za půl hodiny.

Co mi lezlo hodně na nervy, byli démoni. Ti jsou do hry implementováni, jen aby prodloužili hratelnost hlavní části hry. S postupem jsem si to uvědomoval čím dál tím víc. Hra vám sice dává možnost vidět je skrze zeď, to má ale své meze a rizika. Například vidíte pouze démony, ale nevidíte, v které místnosti jsou, nebo spíše kolik zdí mezi vámi stojí. Když se objevili na konci, tak jsem si jen povzdechl. Ach ne, zase tahle nuda.
Co mi ještě vadilo, je to, že vy jako duch do domu nemůžete, pokud není otevřené okno, nebo dveře. Všechny domy jsou totiž v Salemu vysvěcené. No dobře, vlastně se mi tenhle nápad i líbil. Ale jak to že vy tam nemůžete, ale ty démoni se tam dostanou?! (Už chápu, kde byl v Paranormal Activity problém.)

Postavy (prakticky až na jednu) nemají ve hře příliš času se rozvinout. Tedy je-li někdo blbec už na začátku, zůstane tak po celou hru. Ono ale vlastně ani těch postav ve hře moc není.

Jde sice o detektivku, ale hra vás téměř vede za ručičku. Až na jeden moment jsem hrou prošel jak nůž máslem. Nedokážu ale říct, zdali je to dobře. Nejspíš by bylo, kdyby byl příběh kapánek víc propracovaný.

Zpočátku mě hra bavila. Především mě bavilo plnění vedlejších věcí. Jako sbírání dopisů, které vyprávěli o mrtvé manželce, nebo věcí, které ukázali příběh onoho místa. Taky vedlejší příběhy duchů, kteří nevědí, jak a proč zemřeli. Nicméně postupně mě začala nudit hlavní část hry a přestal jsem se zajímat i o ty vedlejší věci. Jen abych to už měl dohrané.

Už když vývojáři tuhle hru kdysi představovali, byl jsem skeptický, že bude dobrá. Přeci jen smrt detektiva, který byl kdysi zločincem a který má i po smrti v puse cigaretu? No možná, že ta cigareta zemřela s ním?! Ten stylový klobouk to už moc nezachrání (ale vážně - pěknej klobouk). Nicméně chtěl jsem hře dát šanci, protože velmi hezky vypadá. Nicméně nejspíš to byl taky jediný důvod, který mě držel u hry až do konce.

Technicky je hra vyvedená dobře. Nestalo se mi, že by se například nezobrazilo akční tlačítko, protože stojím pod špatným úhlem (možná prkotina, ale v jiných hrách se to stává). Žádné dlouhé načítání videosekvencí. Žádný pád hry. Ale co naplat, když té hře něco chybí. Něco, čemu se říká srdce.

Když si vezmu jednotlivé součástky hry: Sandbox?, Akční adventura? Detektivka? U všech vyvstává onen otazník. Splňuje to ta hra? Odpovím vám asi takhle – Nesplňuje ani jedno z toho. Nebo minimálně je v tom hluboce pod průměrem. Nejvíce kulhá ono „Detektivka“. Přitom právě tohle by hra měla být nejvíce.

Teď by mělo nejspíš přijít závěrečné ohodnocení. Tedy hodnotím slovem „NUDA“.
+17 +18 −1
  • PC 50
Jednoho krásného zimního večera jsme se s přítelkyní rozhodli zahrát si něco společně. Jakožto fanoušky hororů, detektivek a vlastně i tetování nás Murdered: Soul Suspect okamžitě zaujalo a jali jsme se okamžitě hru rozehrát.

Příběh začíná dnes už ne až tak originálně v okamžiku vaší smrti a následného zduchaření. Záhy se dozvídáte, detaily o postavě policejního detektiva Ronana - tedy vašeho sympaťáka. Je tak trochu vytažený z paty, působí klišovitě, ale, jak už jsem napsal, je to vlastně sympaťák. Ronan odchází ke světlu, kde se potká se svou mrtvou ženou a dozvídá se, že musí vyřešit svůj úplně poslední případ - kdo ho zabil - jinak se nedočká pokoje.
Bell Killer, tajemný zabiják, děsí Salem, vy jste mu v patách a těšíte se na solidní adventuru s trochu méně tradičním přístupem k hraní a především na rozuzlení temné story.

Hratelnostně vzato se skutečně jedná o adventuru, vaší hlavní starostí je nalézání vodítek, posedání lidí a dedukování teorií.
Dle hodnocení určitě čekáte na "až na to, že"... Tak jo, až na to, že z konečného času (v našem případě necelých jedenáct hodin) tyto atraktivní aktivity tvoří vlastně jen zlomek herní náplně.
Velkou část života vám sebere proplétání městem Salem - navzdory tomu, že jste duch a autoři vás namlsají schopností prolézat objekty, mimo interiéry tuto možnost prakticky nevyužijete. Město je totiž plné jakýchsi architektonických reziduí, kterými prostě neprojdete. A i když vám tato rezidua v cestě nebrání, je tu stupidní pravidlo, že do domu můžete vstoupit jedině v případě, že někdo otevřel dveře a nezavřel.
Proč? Vždyť mohlo být naprosto skvělé procházet alespoň některými domy, řešit případy nebo alespoň odhalovat temnou minulost staveb - vždyť jste v Salemu, proboha! To město je stvořené pro tajemství!
Abych byl upřímný, hra obsahuje celkem asi pět nepovinných vyšetřování, nicméně ta scénáristé odflákli a jejich řešení je mnohdy prachsprostou tipovačkou.
A ano, můžete zkoumat i onu temnou minulost míst - pokud jsou úkoly typu 'najdi 8 reziduií ruční pily' vaší představou zábavy - jen tak pro informaci, hra obsahuje achievment za sebrání všech 242 cetek ve hře. To je laciné! ...a taky v tom není žádná skutečná odměna, jelikož odhalené příběhy sotva dosahují úrovně podprůměrné hororové povídky.
Hra často umožňuje přistupovat k různým problém v ní kreativně. Můžete nacházet artefakty pomocí teleportace, chytře překonávat zdi - jenže ve výsledku je to k ničemu, protože za vaše úsilí zanedlouho už ani nečekáte adekvátní odměnu.
Systém bylo možné využít k řešení zajímavých puzzlů využívajících vaše zvláštní schopnosti, ale ne. Namísto toho se autoři snažili vycpat herní dobu souboji s jakýmisi démony, kteří... Nemají vůbec žádný smysl. Můžete se jim schovávat, můžete je i likvidovat, když se k nim připlížíte zezadu, jenže tahle setkání jsou poznamenána jednak dokonale nezvládnout prací s enginem, což se projevuje častou neschopností Ronana zaměřit démona, démon vás pak pronásleduje a často i nakonec zabije. Dříve či později si uvědomíte, že v drtivé většině případů stačí prostě naplánovat cestu, tou proběhnout a nenervovat se se zbytečným herním prvkem (nebo použijete podvůdek, který jsem dal do zajímavostí).

Co se týče prostředí, lze říct, že Salem má bezva atmosféru, ale jen sotva průměrné grafické zpracování, layout města mnohdy připomíná Vampire: Bloodlines, což je bohužel nejslabší prvek skvělé upířiny, kterým se mohli autoři inspirovat.
Animace postav naprosto nestačí současnému standartu, stejně tak i textury a efekty.
Ozvučení a dabing jsou šedé, nezajímavé, neodrážející současnou profesionální laťku ostatních, klidně i menších titulů.

Po pár hodinách se dopracujete do finále, jste natěšení, jak to dopadne. Nadchází čas konforntace hlavního padoucha a... to ve vás nechá prázdnou díru! Jediná věc, která hru táhla dopředu v poslední chvíli naprosto zklame! Abyste se dozvěděli (a to teď spíš jen spekuluji) skutečné motivy vraha, museli byste zřejmě najít všechny cetky, aby vám to dávalo smysl. To je přece neuvěřitelné selhání! Pokud vyprávíte detektivku, nemůžete přece něco takového pojmout tak neuvěřitelně stupidně.

Mé dojmy ze hry jsou takové, že autoři se snažili vzít klasický formát adventury a převést jej do nového tisíciletí. Bohužel k tomu přistoupili jako dr. Frankenstein, podívali se na prvky současného herního standartu, slepili je dohromady a podle toho to dopadlo.
Pokud máte chuť na kvalitní detektivní práci, hrajte L.A. Noire, kde vás čeká mnohem lepší hratelnost, nesrovnatelně větší množství případů a v neposlední řadě výrazně lepší scénář.

Pro: Vyšetřovací části, příběh, než ho zkazí neúplné rozuzlení, nápad.

Proti: Démoni, nevyužitost potenciálu a průměrnost, kam se jen podíváte.

+7
  • PC --
Vyšetřování jednotlivých případů je silně rutinní záležitost bez nápadu, navíc natolik primitivní, že by jej zvládl i cvičený makak. Radost nepřinesou ani rozhovory a hloupoučké myšlenkové pochody NPC jako: "To je divné, někdo byl před chvílí ještě živý a teď už není" mi způsobovaly intelektuální bolest.

Level-design je příšerný a volnost v Salemu hře spíše uškodila, protože autoři neumí s otevřeným městem pracovat a nasázeli do něj statické panáky, kteří se jen tak potulují nebo sedí uprostřed noci ve městě, kde se právě odehrála vražda. Každý o ní ví, každý o ní mluví, ale prostě si tam všichni tak nějak vegetují. Město je prázdné a absolutně bez šťávy. Fontána nevydává zvuk, stejně tak chybí ozvučení klapotu bot postav a spousta jiných detailů.

Odkrývání jednotlivých vedlejších příběhů a osudu hlavní postavy na jednu stranu dokáže zaujmout, na druhou je spojeno s naprosto otravným sbíráním všeho možného, což je silně demotivující a otravné.

"Akční" vložky tady jsou tak nějak navíc a démoni jsou zpracováni jak z nějaké dětské pohádky o klekánicích. Nehledě na to, že jejich likvidace nepředstavuje vážnější problém a jsou tak spíše osinou v zadku.

Takhle jalovou hru nepamatuju. Solidní nápad zabitý budgetovým zpracováním a ubíjející hratelností... sekl jsem s tím někde v polovině a dost pochybuju, že bych se k tomu někdy vrátil.
+14 +16 −2
  • PC 60
Murdered: Soul Suspect měla být detektivní adventurou s neobvyklým gameplayem a vyšším rozpočtem, než je u adventur běžné. Obojí mi připadlo velmi lákavé, tudíž jsem se rozhodla hru pořídit - byla jedním z možných bonusů ke koupi grafické karty. Už to mě asi mělo varovat - dobré hry se jen tak zadarmo nerozdávají.

Oním neobvyklým prvkem hratelnosti zde je to, že vaše postava je duch. Takže, jak je běžným úzusem pro duchy, můžete procházet věcmi, nemůžete s ničím manipulovat a běžní lidé vás nevidí ani neslyší. Volné procházení městem zní úžasně, v praxi už to ale tak skvělé není - město je plné jakýchsi "duchovních" překážek, přes které se nedostanete. Takže ve výsledku je prostoru k prozkoumání dost málo a město působí dost chaoticky.

Kromě sbírání jakýchsi duchovních objektů všude kolem (fakt, všude samej bordel), které slouží k vyvolání vzpomínek - příběhů, které jsou obecně dost nezajímavé (dojákovitý srdcebolný příběh Ronana, hlavního hrdiny, a jeho milé a podobně), je další herní nápní vyšetřování vaší vlastní smrti a hledání vraha. Pokud chcete, jsou zde i vedlejší úkoly v podobě pomoci jiným duchům s nevyřízenými účty. Poslední a nepochybně nejblbější částí jsou plíživé pasáže, kdy se musíte vyhýbat démonům, uvřeštěným potvorám, co vás sice na víc jak 4 metry nevidí, ale i tak dokážou znepříjemnit život. Jejich likvidace je relativně snadná, ale přesto velmi otravná a nezábavná.

Hlavní hrdina je napravený zločinec, toho času detektiv, s takovou tou pozérskou "cocky attitude", co celých těch zhruba 6 hodin herní doby ožužlává jedno a totéž posmrtné žváro, s přiblblým kloboučkem a tetováním, za jaké by se nemusel stydět nejeden absolvent zvláštní školy. Prostě mu to detektivování nevěřím ani minutu. Jediná zapamatovatelná vedlejší postava je pak 15letá pubertální holka se schopností vidět mrtvé, která vám asistuje ve vyšetřování.

Jediné, co se mi na hře líbilo, byly adventurní prvky, hledání stop bylo fajn a zábavné, zbytek byl bohužel balast a příběh celkem slabota. Potenciál hra měla, ale výsledek špatný.

Celkově hodnotím 60% - hra není tak příšená, že by nešla dohrát a vyloženě pila krev - například jsem nezaznamenala žádné technické problémy, ale ke koupi za plnou cenu bych rozhodně nedoporučila.
+14 +15 −1
  • PC 60
O Murdered: Soul Suspect jsem se, i přes poměrně vysokou propagaci na poměry adventur, více nezajímal. Koncept se zdál být zajímavým, ale očekával jsem, že dobrá půlka hry bude plna stealth postupu, řady soubojů vyplnujících vyšetřování a dalších prvků "oživujících" hratelnost, aby se titul lépe prodával a stejně tak lépe prezentoval v doprovodných materiálech. Opak je však pravdou, a i přes jisté zaměření na potřeby konzolí je titul Airtight Games nebývale příjemnou, adventurou kratšího rozsahu.

V první řadě je však Soul Suspect přidělena úloha trochu nevýrazné, řemeslně však zvládnuté hry, která však kvůli jistým designovým rozhodnutím (ač z pohledu vývojářů zcela logických) již zapříčinila rozpuštění studia a v budoucnu si bude hra obtížně hledat i své hráče, jelikož s průměrnými až podprůměrnými známkami kritikové nešetřili. Ve svém jádru jde ale konceptem o bezproblémovou hru s nadprůměrně podaným příběhem (který je však dobře známou kompilací zažitých stereotypů detektivního žánru). Pokud z kraje nečekáte variaci na lehce mysteriózně a duchařské laděné L.A. Noire, nebo áčkově zpracovanou indie sérii Blackwell, ale vystačíte si s velmi jednoduchou adventurou ve značně malém prostředí (šest lokací), ale plnou detailů, tak by mělo Murdered zanechat pozitivní dojmy. Tento dojem můžou přese všechno ale zkazit akčnější pasáže, kterých je však až překvapivě málo a jdou obecně přesprintovat a tak rychle přeskočit; pokud na ně nemáte zrovna náladu. Pokud v tomto bodě nebudete mít problém, tak již vyloženě nepovedené prvky u Murdered hledat nelze. A to, i když celou interaktivitu titulu lze shrnout do dvou úkonů, a to doběhnutí na určené místo a následně hledání obvykle šesti až čtrnácti stop. Bezproblémová hratelnost, kdy na pocit "co dále provést?" prakticky nenarazíte jen umocní celistvost několika hodin dobře dávkovaného děje, jenž je sice variací na nahánění tajemné osoby, která se vyžívá v rituálních vraždách či propracované symbolice konaného (viz inspirace ve filmech Prisoners, Seven, Silence of the Lambs), ale v interaktivní formě přeci jen stále působí stále dostatečně zajímavě, aby utáhl hru i zcela sám o sobě.

To však plně neplatí v tomto případě, jelikož Murdered: Soul Suspect se vyznačuje i kvalitní technickou stránkou, která v jistých momentech může připomenout grafické zpodobnění v Alan Wake. Mnou obávaný backtracking zde nebyl přítomen, jelikož město bylo chytře navrženo na 200x200m nebo i méně. Zdejší Salem tak zcela ztrácí na jakékoliv autenticitě, ale kulisy v zájmu pohodlnějšího hraní v tomto případě jsou lepší variantou. A konečně - hraní za ducha, duši, a tedy (skoro) volné procházení, je zábavné a poměrně inovativní. A to i přes samozřejmé berličky v podobě "zablokovaných" domů či projekci minulosti, která přesně stojí v cestě, aby hráč nemohl na autory nepředpokládaná místa Salemu.

Nicméně, přes vydání na PS4/XONE a plnohodnotnou cenu, je Murdered: Soul Suspect spíše menší hrou vhodnou pouze k digitální distribuci. V tomto případě tedy měl vydavatel nasazeny růžové sklíčka od brýlí, pokud mohl čekat, že pětihodinová hra, jež nespadá zasazením a žánrem mezi nejprodávanější artikly, může v konkurenci více obstát a zafinancovat náročnější produkci.

Pro: zpracování, ovládání, detaily (animace postav), dabing

Proti: krátké, plně nyvužitý potenciál

+36 +37 −1