Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Od dohrání Posla Smrti uběhl už nějaký ten pátek a svou žízeň po adventuře jsem tentokrát opět zaháněl "lahvinkou" z našich luhů a hájů. Příběh není nezajímavý, citelně mu však chybí složitější zápletka či pořádný dějový twist. Stručně řečeno, zahnal žízeň, ale příliš jsem si nepochutnal.

První polovinu hry jsem vysloveně hltal, ačkoliv už tady jsem vnímal drobné nedotaženosti. Často mi chyběl vnitřní monolog poodhalující motivy našeho archeologa, nebo třeba absolutní ignorování některých skutečností, např. portrétu z Karlova mostu. Mysteriózní atmosféra, napětí, uvěřitelnost příběhu i logické kombinace předmětů (s jednou hlodavčí vyjímkou) zde však funguje velmi dobře.

Druhá polovina hry je bohužel odlišná, děj přesouvá doslova letem světem a nedává prostor vyniknout atmosféře jednotlivých lokací. Z naší postavy se stává pouze nudná varianta Indiana Jonese a jeho odhalování mayských tajemství působí dosti béčkovitě a nezajímavě. Mexické městečko je celkem zbytečná lokace a návštěva indiánů je úplně mimo mísu. Kontroverzní konec už jen podtrhuje nevydařenou druhou polovinu hry. Podobnost se snímkem Indiana Jones a Království křišťálové lebky je vcelku zábavná.

Pozastavím se u dabingu a zvuků. Mít (opět) k dispozici ansámbl prvotřídních herců a (opět) nenajmou kvalitního dabingového režiséra, je bohužel poznávacím znamením česky dabovaných her. Výslovnost slova ''haló'' je opravdu jiná, když člověk bere sluchátko, nebo když na někoho volá z okna. Tím spíše tluče do uší, když je to prvním slovem, co hráč ve hře uslyší. Určitý posun oproti Poslu Smrti zde však je. S hlavní rolí se sympaticky popral Jan Šťastný. Vnitřní monology jsou skvělé a mnohé dialogy se také povedly. Výjimky se ale najdou, některé části dialogů jsou tak úplně mimo. Citová hnutí a vypjaté situace se tradičně zprostředkovat nedaří téměř vůbec. Naopak, neuvěřitelně jistě působí pan Vladimír Brabec. Kde režie selhává, tam ji herecká zkušenost nahrazuje. Škoda, že jeho postava nebyla více využita. Zvuky mi pocitově přijdou jako převzaté z Posla Smrti a všeobjímající ambientní hluk se k některým částem hry opravdu nehodí. Na náměstí městečka v Mexiku by to opravdu nemělo znít, jako ve sklepení zámku Black Mirror :).
+37
  • PC 70
Bohužel je ze hry docela dost cejtit, že to neni originální titul, ale předělávka. Jednoduše tam chybí taková ta "láska ke svýmu dítěti" :), která je třeba u Posla Smrti celkem zřejmá. Je pravda, že původní hra byla velice kvalitní a remake si určitě zasloužila už jenom proto, že tenkrát se o ní moc nevědělo a tím pádem si ji moc lidí neužilo.

Decentní "odfláknutí" je asi nejvíc znát na animaci postavy při manipulaci s předmětama. Příklad: postava vezme do ruky koště a animace vypadá celkem obstojně a slušně se na to kouká...ale po chvíli má vzít do ruky vázu a vodu z ní vychrstnout na zásuvku. Jenže milý pan Holan nic nedrží a nemastnej neslanej pohyb rukou směrem ke stěne je doprovázenej pouze šplouchnutím. Takhle je to zhruba v 50% případů. Je prostě jasný, že kdyby nad tim vývojáři strávili o trochu víc času, tak by to bylo znát. Další věcí, který moc nerozumim je jakoby nesympatičnost hlavní postavy...nemyslim tim hlas(ten byl fajn), ale hlavně celkovej vzhled. Hrozný hadry, nevýraznej obličej, připosraná chůze(že to bude inteligentní člověk byste si asi na první pohled neřekli)...no prostě většina ostatních postav vypadala mnohem líp než náš hrdina :) A když už jsem u tý kritiky, tak bych taky ocenil, kdyby se dabing víc blížil reálnýmu rozhovoru. Protože jsem měl dost často pocit, že je ta gameska určená pro cizince, kteří maj za sebou jen pár lekcí češtiny, tak aby ty slovíčka všechny stíhali pobrat :) (to je ale ostatně neduh většiny našich adventur).

Přeze všechny moje výtky se jedná o nadprůměrnej kousek. Hráči, kteří se starym Poslem Bohů nepřišli do styku si ho určitě užijou o poznání víc a vřele jim ho doporučuju. Pro ty ostatní (což je i můj případ) to zas taková zábava není no...

Pro: zajímavej příběh, decentní soundtrack příjemně podkreslující atmosféru, těch pár hlavolamů, no prostě ucházející adventurka

Proti: místama zřejmý šití horkou jehlou, táhnoucí se rozhovory, vizáž hlavní postavy

+36
  • PC 80
Tak jsem po dlouhé době dokázal dohrát tuto českou adventuru a dala mi docela zabrat.

Již v úvodu mě do příběhu vtáhla grafika, která se nezdála být zase až tak špatná, ovšem nějaká ta trhlina se ve hře občas objevila. Na druhou stranu by se zase nejednalo o nějakou tragédii.

Již jsem zmínil příběh, ale na druhou stranu se mi zdál poněkud slabší. Další věcí jsou dialogy. Občas se mi zdáli až příliš zdlouhavé a nezajímavé, ale na druhou stranu, člověk já se u toho neunudí. No a samozřejmě jsou tu i hádanky. Hádanka s posunováním kuliček bylo hotové peklo. Zvládl jsem to za 18 minut... Některé byly lehčí a některé těžší. Ale to už do adventur zkrátka patří.

Málem bych zapomněl ještě na dabing, který se v této adventuře též povedl. A hudba vás v této opět dostává do fáze, kdy ucítíte napětí! Creepy soundtrack poté, co zazvoníte na zvonek Barbory Kánské a vevnitř se zhasne!
Ode mě tato hra dostává stále solidních 80%, protože i přesto, že má hra nějaké chybky, tak se jedná o titul, který určitě kritiky neurazí.

Pro: Dabing, hádanky, grafika, napětí

Proti: Občas zbytečné dialogy, opakování činností

+32 +33 −1
  • PC 75
Ni.Bi.Ru jsem dohrála za dva večery a rozhodně jsem se nenudila. Přišlo mi úsměvné, že hraji za Martina Holana, když můj manžel i syn jsou také Martinové. Hned na začátku jsem se ocitla na Karlově mostě, k němuž mám krásné vzpomínky z vejšky.

Hra hezky plyne, rozhovory nenudí a hádanky jsou víceméně logické. Přiznám se, že jsem se musela občas podívat na návod. Ale k mé radosti, to nebylo moc často (například odchyt krysy, nebo u sošky jsem potřebovala vědět, jaké číslo mám složit, a pak už jsem si s hádankou poradila a ještě v docích jsem se musela podívat, jak vyváznout před výbuchem).

Někdy mi přišlo nelogické, že si například chci z bedny vzít dva dynamity, ale Martin mi řekne, že je nepotřebuje a za chvíli se pro ně musím vracet. Vím, že to v adventurách bývá, ale některé jsou v tomto ohledu opravdu ošetřené. Také jsem si třeba asi třikrát prohlížela nástěnku, protože jsem si říkala, že tam přece musím něco vyčíst, ale to ne, Martin se tam musel vrátit znovu až za čas, aby si jakože náhodou všimnul vzkazu.

V Mexiku se mi objevil bug, kdy při splnění jednoho úkolu tam stále stála jedna mexičanka a chtěla po mě peníze, aby pustila dceru ven, i když jsem jí je už noc předtím dala a její dcera dávno stála v hospodě u baru ;o) Také jsem se pobavila nad představou, že indián/šaman sedí v Mexiku, kde je hic jako blázen a ve stanu za ním je rozdělaný obrovský oheň. Tenhle pán mi taky při první návštěvě říká, ať přijdu blíž a posadím se a já při tom celou dobu sedím již vedle něj na zemi.

Ni.Bi.Ru má pěkný hudební podkres, který se do daných situací opravdu hodil a postaral se tak o zvýšení napětí. Až na těch pár nelogičností, se mi hraní velmi líbilo. Řekla bych, že hra byla tak akorát dlouhá, aby mě bavila celou dobu.

Pro: délka, hudba, hádanky

Proti: občas mě hra nutila dělat znovu věci, které mě předtím udělat nenechala

+31
  • PC 80
Ach Ni.Bi.Ru, mé, co jsi mi to provedlo? Slibovalo si skvělý příběh na pozadí ještě lepší grafiky? Tak proč si pod slupkou vypadalo jinak?

Pro mě je hra zklamáním. Pořád jde o dobrou adventuru, ale bez šťávy. Navíc se spoustou okamžiků, kazících dojem ze hry. No a co, že ve vaně leží Barbora v krvi, teď hladím její kočku! Ó jak ta má hebkou srst! V některých okamžicích jsou tragické i animace. Ale o tom, mám pocit, že už někdo podemnou psal.

Je tu pár nelogických okamžiků, ať už v příběhu, interakci nebo v chování hlavního hrdiny Martina Holana. A neustálé momenty, které jakoby natahovaly herní dobu.
Slibovali mi švédský stůl, místo toho jsem dostal jen suchý rohlík, vodu k zapití a ještě jsem si na to musel vystát frontu!

Pro: potenciál příběhu, grafika

Proti: zkažený potenciál příběhu, natahování herní doby opakováním úkonů, nevýrazné postavy

+30
  • PC 80
Nibiru se dá v podstatě shrnout dvěma slovy a ani není třeba k tomu moc dodávat: značně nedotažené.

Oproti originálu jde vidět větší snaha o propojený příběh. Ze změn k lepšímu vypíchnu zahrnutí vědce Dietricha Raumharta (pasáž ve štole hned dává větší smysl), častější potkávání záporáka a jeho novou motivaci, byť je trošku tuctovější, přepsání Francoise de Vildeho na strýce hlavní postavy místo známého (konflikt s nepřítelem po jeho vraždě hned získává víc emocí) a hlavně změnu hlavní postavy z nesympatického, znuděného pracovníka na úřadě Standy na nadšeného archeologa Martina. Kdybych to měl říct obecněji, mnohem víc se povedla práce s postavami a jejich začlenění do příběhu.

Pro mnohé je příběh dodneška problémový, a já to upřímně chápu. S tak dobrými postavami a luxusním námětem mohl nabrat mnohem lepší spád, jenomže scénáristé se rozhodli znova odvyprávět původní zápletku. Dokážu si toho představit tolik. Můj nejoblíbenější nápad je, že Martin s Dietrichem spojí síly ve snaze projekt dokončit. Třetí sošku Martinovi pomáhá získat právě on. Nemá tušení, že jeho syn zabil Francoise. Když mu to Martin odhalí, otřese to s ním. Věděl, že jeho syn touží po bohatství a moci, a stejně jako kdysi nacisty ho zajímají jen nové zbraně, co by se se znalostmi bytosti daly tvořit. Martina varuje, že po vykonání práce ve chrámu musí bytost v něm zničit, a taky podotkne, že nesmí vzít nikoho s sebou. Do chrámu se společnými silami dostanou a předtím, než jeho syn dorazí, stihnou s bytostí komunikovat. Je fascinovaný jejími znalostmi, jde mu to vidět na obličeji. Tak zabraný do práce, že si nevšimne otevírajících se dveří, a než stihne zareagovat, jeho syn postřelí Martina do nohy a přichází ke svému otci. Jenom se hádají a je vidět, že nedojdou porozumění. Svého otce nechává na vozíčku a přechází ke stroji samotnému. I přes jeho prosby vytáhne mimozemskou kouli, pozvedne ji a společně s bytostí uvnitř a svým otcem stále napojeným na stroj se promění v písek. Epilog zůstává. Není to sice o tolik lepší, je to ostatně fanfikce, avšak takové části ve Francii a Mexiku by tak určitě mohly mít mnohem větší šťávu a Dietrichova smrt by neproběhla trapně mimo záběr. Ale budiž, nebudu se v něm tolik rýpat. Ostatně mi stačil k tomu, abych si ho jako dítě zamiloval a i v nynější době velice užil. Navíc rozhodně musím dát plusové body konci. Sice zase působí kapku utnutě, alespoň ale neproběhne během epileptické cutscény a dá podnět k zamyšlení. Nebudu však nikomu oponovat, když řekne, že to celé mohlo být lepší.

Grafika je jednoznačně horší. Engine z Posla smrti je sice pěkný a lokace vypadají nádherně, jenomže když odfláknete drtivou většinu animací postav a všechno necháte v náznacích, k ničemu to není. Vtipná kvůli tomu byla třeba část s Bílým medvědem, který Martinovi říká, aby se posadil, i když oba jsou proti sobě v tureckém sedu. A pak je docela pěkná textura ohně na pozadí k ničemu, když vybuchnete smíchy. Co se nazvučení týče, je to standart Future Games. Pěkná, zapamatovatelná hudba, skvělé namluvení postav a sedící zvuky. Krátce bych ještě zmínil bugy, obvykle se jedná o použité předměty, které se nenačtou po návratu do lokace, a je nutné načíst starší save.

Navzdory všem negativům a všemu špatnému, ano, v mých očích se pořád jedná o lepší hru než originál a celkově o docela dobrou hru. Na dílech od Future Games prostě je něco speciálního. Nejsou ani zdaleka dokonalá a při průchodu mě napadá spousty věcí, které by se daly udělat lépe. I tak mě ale hraní jen tak neomrzí, námětem se pro mě už napoprvé jedná o klasiku, a milerád si to střihnu někdy znova, ať už jen pro mnou zbožňované kuličky, protože lepší hlavolam jsem v adventuře snad ještě neviděl.

Pro: hlavní postava, mnohem lepší práce s postavami, příběhové vylepšení některých částí, relativně dobrý konec, nazvučení, nové rébusy, pěkné lokace

Proti: animace postav, nevyužití námětu, nedotažený příběh, vytvoření pár nových nelogičností, bugy

+29
  • PC 70
Na NiBiRu je již od prvních okamžiků vidět, že jde o hru, vytvořenou autory Posla smrti. Připomíná jej jak atmosféra, tak i prostředí nebo spíš vzhled lokací, ve kterých se děj Posla bohů odehrává.

Lokace jsou různorodé a pěkně se na ně kouká. Především pak ve štole a v mayských chrámech jsem se vcítil do role Martina Holana, coby dobrodruha, který hledá odpovědi na vyřešení otázky mimozemského života a hra mi v těchto místech opravdu rychle utíkala.

Většina úkonů či kombinace předmětů je vcelku logická, ale krysí bomba je fakt kravina, na kterou jsem se musel podívat do návodu i při druhém hraní. Velmi mě potěšil kvalitní český dabing s Janem Šťastným, Pavlem Soukupem či Pavlem "Teal'cem" Rímským a také hudební stránka hry je na dobré úrovni a skvěle se ke hře hodí.

Celkově vzato je NiBiRu kvalitní a občas i zábavná adventura, která mimo pár nelogičností a nedostatků v příběhu obsahuje opravdu zvláštní zakončení, kdy se hráč nedoví vlastně vůbec nic jen to, že jeho celé snažení bylo úplně zbytečné.

Pro: atmosféra, lokace (štola a mayské chrámy), většinou logické úkony a kombinace předmětů, český dabing, hudba

Proti: krysí bomba, nelogičnosti a nedostatky v příběhu, zvláštní zakončení

+27
  • PC 80
Jakožto relativně mladý hráč jsem o existenci Posla bohů (1998) neměl absolutně tušení. Až při čtení recenze na nibiri jsem zjistil, že jde o remake. Jelikož nemám rád, když začínám hrát od remaku, udělal jsem si extra kvůli této hře virtuální windows 98 (hra nebyla moc dobře optimalizovaná a na ostatních systémech windows byl problém se spuštěním), abych se o něco nepřipravil. Kdybych to měl ovšem opakovat, raději se podívám na gameplay, než to všechno znovu zase nastavovat...
Ve výsledku se mi stejně více líbila předělávka, nejen kvůli modernímu kabátu, ale hlavně kvůli hraní z pohledu třetí osoby (nemusím adventury z vlastního pohledu).
Grafické zpracování k adventuře je dostačující, ale nic ohromujícího. I s animacemi postav si mohli dát vývojáři větší práci, aby postavy jen nemáchaly holýma rukama apod..
A teď k příběhu - mám moc rád vše, co se týká 2. světové války, takže první polovinu hry hodnotím jako naprosto dokonalou. To, co se pak odehrávalo v mexiku prostě nebylo ono, chyběla tomu šťáva a i konec byl takový nemastný, neslaný. Po celkovém zhodnocení však musím konstatovat, že se jedná o kvalitní titul s velice dobrým a poutavým příbehem. Hra je příjemně dlouhá a bez nějakých velkých zákysů.
Dabing se opět povedl, ačkoli mi v poslovi smrti sedl více.
Hra ovšem vykazuje i pár drobných nelogičností, ze kterých jsem byl trošku v šoku (a dle ostatních komentářů jsem nebyl sám). Například když [spoiler]ve vaně leží mrtvá Barbora, on ale hladí kočku a říká, že má hebkou srst[spoiler], to jako vážně?! Nebo oblíbená bezdomovkyně Iris...
Celkově jsem byl však spokojen, nicméně ke konci trošku zklamán. Hru bych však i přesto doporučil, jde o kvalitní adventuru, která i přes své drobné nedostatky určitě ostudu neudělá.

Pro: První polovina hry, dabing

Proti: Zakončení, občasné nelogičnosti, animace postav

+27
  • PC 75
Druhá hra od Future Games, která se dostala na můj počítač byla Ni.Bi.Ru. Po vynikajícím Poslovi smrti jsem měl obrovská očekávání, bohužel ne všechno se povedlo k mému spokojení.

Na adventuře je pochopitelně nejdůležitější příběh. Jedná se sice o remake původní hry Posel Bohů, tu jsem ale nikdy nehrál a proto byl příběh této hry pro mě při prvním hraní zcela nový. Ačkoliv byl trošku kratší než jsem očekával a bohužel ne tak kvalitní jako u Posla, tak mě při hraní hodně bavil, minimálně první polovina byla hodně povedená. Později to šlo bohužel s kvalitou trochu dolů. Celkem mě pobavily i easter eggy s odkazy na předchozí hry Future Games.

Trošku ale zamrzí, že některé věci působily nedodělaným dojmem (např. když hráč získá zpět ukradené sošky rozluštěním kombinace na kufříku, tak není vidět otevření kufříku, pouze hlas hrdiny prozradí, že tam ty sošky jsou. Jak se ale potom dostal nepozorovaně z hotelu, to už je velké tajemství. Stejně tak, jak se dostal nepozorovaně nebo beztrestně ze štoly). A taky nejsem úplně spokojený s koncem, kde není moc vysvětleno to tajemno, za kterým se celou hru ženeme. Prostě záporák po zvednutí koule umírá a to je všechno. Martin tu kouli potom bez problému sebere a odveze do Francie na hrob.

Co mě na adventurách baví, jsou hádanky a puzzly. Tady jich je sice jenom pár, ale na délku hry je jejich počet adekvátní. Co si tak vzpomínám, tak spousta lidí mělo problém s kuličkami, to naštěstí není můj případ, protože jsem jako dítě měl podobný hlavolam doma, takže jsem měl dobře naučený postup, jak kuličky přesouvat podle mých potřeb.

Graficky hra působí krásně i dnes, i když si vývojáři zjednodušili práci tím, že se na některé lokace podíváme ve dne i v noci, ale proč ne. Horší je to s animacemi. Pohyby hlavní postavy Martina celkem ujdou, ale používání předmětů někdy vypadá hůř, stejně tak jako pohyby vedlejších postav. Opět jsem spokojený s dabingem a jsem rád, že se autoři vyvarovali chyby z Posla Smrti, kde dali dvěma příběhově významným postavám stejného dabéra.

Co musím hře vytknout je častý pixelhunting. Hlavně v kombinaci s tím, že daný předmět nejprve vůbec není aktivní, ale zaktivní se až po čase. Dále se mi několikrát stalo, že jsem chtěl provést nějakou akci, která z příběhu jasně plyne, ale nešlo to, protože Martin musel prohledat nějaký předmět ještě jednou. A taky mi chyběla možnost běhu hlavního hrdiny, no alespoň že odchod z lokace byl při dvojkliku okamžitý a nemuselo se tedy čekat, až tam postava dojde.

Jeden příspěvek v diskusi tvrdí, že Posel Smrti i Ni.Bi.Ru trpí ústupkem kritiky českých hráčů a já s ním souhlasím a nejspíš to tak bude i v mém případě. Přeci jen to jsou jedny z nejlepších českých vážně pojatých adventur a v době vydání byly prostě skvělé. Ni.Bi.Ru možná není perfektní hrou, ale i tak je zábavná a hlavně bez významnějších zákysů.

Pro: Příběh, hádanky, grafika

Proti: Animace, pixelhunting

+26
  • PC 65
Netradičně vážná česká adventura s výbornou atmosférou. Mrazivého napětí si užijete hned několikrát, protože většina lokací je tajemná, liduprázdná a podtržená tíživou hudbou. Zajímavému hernímu zážitku pomáhá úžasné grafické zpracování a detektivní příběh, ve kterém vám kdosi neznámý neustále kříží cestu. O dabing se postaraly známé hlasy (Jan Šťastný, Vladimír Brabec atd.) a není mu co vytknout. Jen škoda, že některé dialogy působí dost stroze.

Puzzle hádanky - Většina se dá vyřešit v poklidu, ale je tu i pár tužších, každopádně prodlouží herní dobu o nějakou tu hodinku (pro mě plus).

Pro: Napětí, grafika, dabing, puzzle hádanky

Proti: Strohé dialogy

+25
  • PC 70
Dobře provedený remake prvního Posla Bohů. Některé pasáže jsou provedeny lépe, některé hůře. Opravdu nechápu proč bezdomovkyně odmítá párek s hořčičí, abych musel pana Holana poslat pro párek s kečupem... jen tak prostě aby hra byla o 30 vteřin delší :)

Dialogy, co se týče výběru možností z vaší strany mi nepřišly dobře provedené. Kliknete na obrázek věci, o které chcete mluvit a postavy ho provedou.
Některá řešení mi přišla možná až nelogická, ale některá zas naopak tak okatě logická, že vám opravdu spadne na hlavu to, co potřebujete, že jsem si nepřipadal, že hraju adventuru.

Dabing byl výborný, jak je zde již zmíněno. Ještě musím zmínit pana Rimského, který odvedl výbornou práci, zejména jako "Stašek."

Pro: grafika, dabing, vážnost

Proti: příliš ne/logická řešení

+24 +25 −1
  • PC 70
Na úvod podotknu, že přes veškerou snahu jsem originál Posla bohů prostě nespustil, ač mám prastarou šunku s Windows XP, prostě to nešlo. Posel smrti je pro mě nejlepší česká adventura všech dob a možná i jedna z nejlepších vůbec na světě. A Nibiru? Inu jak by řekl náš hradní ožrala, je to taková čučkařina.

Na první pohled to nevypadá vůbec špatně. Grafika je stejně krásně namalovaná jako v Poslu smrti, tentýž styl lokací, jen o dva roky novější a trošku uhlazenější. Vizuální stránka je zkrátka nádherná, plná překrásných sídel (které se ovšem architektonicky hodí do Prahy hodí jako pěst na oko), tajemných štol, postavy vypadají k světy a celkově je to jedna z mála českých adventur, která vypadá stejně dobře jako tehdejší zahraniční konkurence. Už na ten druhý pohled to ale zaskřípe s chybějícími animacemi některých činností, které si zkrátka musíme domyslet. Na rok 2005 docela vizuální faux pa.

Nechme grafiku grafikou a pojďme na hratelnost. Hratelnost vypadá moderně. Levým tlačítkem berete a mluvíte, pravé slouží k podrobnějšímu průzkumu. Pixelhunting se většinou nekoná, je tu tlačítko na zobrazování východů a naprosto parádní věc - pokud si něco prohlédnete a hrdina ví, že to nebudete potřebovat, dané místo přestane být aktivní. Navíc je to v komentáři slušně zdůvodněné. Správná kombinace předmětů zasvítí, kombinace jsou většinou logické a pokud Vás něco napadne, že by to šlo v reálném životě udělat, tak to taky půjde. Je tu pár puzzlů, které už jste většinou v nějaké adventuře viděli, dost brutální kuličkový hlavolam a pro mě nepochopitelná mayská matematika. Občas to ale zaskřípe. Například krysí bomba je jak z Horkého léta, některé kombinace nejdou hned, ale až v určitou dobu. Některé věci opakujete do zblbnutí (dynamit, voda).

Dá se ale říct, že grafika je parádní a hratelnost velmi slušná. Jenže je tu ještě příběh a to už taková pohádka není. Martin Holan je obyčejný mladík, který pomáhá starému profesorovi pátrat po nějakém šíleném objevu. Týká se to Mayů, nacistických experimentů a mimozemské technologii. Hra má pět kapitol, přičemž řešíte většinou banality - první kapitolu strávíte lítáním po úřadech (fakt zábava), sháníte žrádlo a cigára pro bezdomovce, žrádlo pro vojáka, domlouváte hlídači rande a její matce návrat ožralého manžela. Atmosféra je na nule, vlastně jediná pasáž kde to fungovalo jsou nacistické štoly. Jinak je to splácanina všeho možného, která trpí navíc ještě i hrdinou. Martin Holan je postava, která ve mě nevzbudila absolutně žádné emoce (na rozdíl od Matěje Hollana, který vzbuzoval v nás brňácích emocí dost). V jednu chvíli mu někdo zemře a v druhou čile konverzuje a vtipkuje s policistou. Stejně nezajímavý je hlavní záporák.

A tak dojdete na konec; po obligátním nasbírání tří sošek se dostanete do hrobky, po které pátrali dva vědci celý život, jeden záporák věřil že mu přinese světovládu, indiáni věří že její odhalení naplní proroctví a dostat se k ní není vůbec snadné. A pak to přijde Po zasazení všech sošek se objeví ufoun a kulička. Objeví se také záporák, který kuličku sebere a rozpadne se na prach, stejně jako ufoun. Kulička pak poslouží jako těžítko na hrobě.... WTF? K čemu to všechno teda bylo? Pokud by se záporák neobjevil, tak hrdina překoná všechny překážky, aby našel smrt? .

A tak to dopadne jako minule. Nibiru jsem hrál, měl jsem i originálku, ale nic jsem si z ní nepamatoval a za dva dny nebudu vědět o čem to bylo. Je to pěkná adventura, má slušnou hratelnost, leč absolutně nezajímavý příběh.
+24
  • PC 65
Po dohrání mám ze hry dost smíšené pocity.
O hlavní postavě se toho příliš zajímavého nedozvíme. Martin je takový nudný, nezajímavý a často jsem navíc nemohl pochopit jeho nelogické uvažování a reakce na některé situace. Další nedostatek vidím v řadě neskutečně zdlouhavých rozhovorů, u kterých jsem měl sto chutí je přeskočit.
Grafika je docela povedená a obzvlášť první část hry, odehrávající se v Praze je moc pěkně vizuálně zpracovaná. Dabing je výborný a nemám k němu žádné výhrady.
Příběh je (hlavně na začátku) velmi poutavý a tajemný a prostředí noční Prahy mu náramě slušelo, ve druhé půlce však příběh začne slábnout a vy si začnete všímat trhlin a chybek ve scénáři.
Většina hádanek a puzzlů se mi líbila. Snad až na tu bizarnost s krysou a dynamitem. Nibiru rozhodně není špatná hra, od tvůrců perfektního Posla smrti jsem toho ale přeci jenom čekal trochu víc. Hra mě na začátku velmi navnadila a ke konci bohužel pořádně uzemnila, přesto se ale jedná o zajímavou hru a fanouškům click and point Adventur ji mohu v klidu doporučit.

Pro: Dabing, grafika, většina hádanek, napětí.

Proti: Zdlouhavé rozhovory, nezajímavý hlavní hrdina, nevyužitý potenciál příběhu.

+23
  • PC 65
Ni.Bi.Ru jsem si dlouhá předlouhá léta tak nějak šetřil, protože jsem měl původně v plánu starého Posla bohů, kterého jsem si nikdy nesehnal, takže jsem šetřil a šetřil a uběhlo skoro 15 let. Jenomže přišla slabá chvilka a já sáhl rovnou po remaku. Nemám to ve zvyku. Obvykle, když bych si chtěl náhodou zahrát třeba osmý díl něčeho, tak stejně nejdřív musím zahrát od jedničky, i kdyby byla jednička z roku 1972. Asi budu muset za psychiatrem, že se můj asperger zlepšuje!

Ni.Bi.Ru nezapře svou vizuální i náladovou spřízněnost s Poslem smrti, jenom je tak nějak ve všem horší. Zejména v tahu na branku a s tím související menší sounáležitostí s postavou a emocionální zainteresovaností. A ano, všemi zmiňovaná animace postav...

Na druhou stranu...nejsem ke hře zas tak kritický. Ve srovnání se světovou konkurencí jde sice o průměr, mám ovšem už celkem po krk bláznivých jakože komediálních point'n'click adventur, a tak mi mystická archeologická kriminálka s velmi jemnou příměsí sci-fi odkazující na nacistické Německo připadá jako sen.

Jenomže příběhu zas tak moc nebylo a byl hodně vypočítatelný. Až tak mi nevadí nesmyslné odbočky od hlavní dějové linie, ty byly třeba i v The Longest Journey, ale na to zas byla tahle hra celkem krátká a na hlavní děj pak není čas. Ni.Bi.ru obsahuje v podstatě jen jednu část, která mi přišla hutná, a sice bunkr. Tam jsem s napětím čekal, co se stane dál a co se všechno nedozvím. A zároveň má uspokojivé příběhové vyvrcholení v podobě skvělého deníku i střetu. Ostatní části měly své zajímavé momenty, ale tak nějak to plynulo už více beze mě.

Možná by pomohl lepší záporňák. On je sice skvěle nadabovaný Pavlem Rímským-Korsakovem, jedním z nejvýraznějších hlasů, které máme, ale samotná postava mi přišla spíš k smíchu, a to je škoda. Ta jistota, že se vždycky objeví a přesně v jakou chvíli se objeví, i když to bylo sebevíc absurdní, to táhne dolů.

Překvapuje mě místní přehnaná kritika věcí typu kečup vs. hořčice či vyřizování papírů na úřadě. Přijde mi to v tomhle žánru nanejvýš typické, neboli vždycky je nějaký problém, že s tím už počítám.

Co mě trochu vyhodilo z konceptu je až příliš okatý product placement na společnost Smartwings, ale aspoň jsem si mohl být jistý, že to letadlo nespadne, to by byla určitě horší reklama. A samozřejmě již v diskusi uživatelem 902 10 zmiňovaný "signore" v Mexiku, ale tak co, románština jako románština.

Z hlavolamů bych vypíchnul ten s užitím mayské dvacítkové soustavy. Nic přehnaně těžkého a přitom zábavné a člověk se něco přiučí. Tak by to mělo vypadat. Oblíbené kuličky byly ošklivé, ale asi jsem už narazil na horší věci.

Celkově jsem přesto víceméně spokojen. Ni.Bi.Ru má zjevné vady, přesto ho počítám mezi lehce nadprůměrné adventurní zážitky a v rámci českých vážných point'n'click adventur je určitě do top 5. Je teda otázka, jestli jsem jich vůbec víc než pět hrál... jo!... 17

Pro: příběhové zasazení, prostředí, český dabing, hezké kresby, některé hlavolamy

Proti: příběh trochu hluchý, uskákaný a až příliš předvídatelný, odfláknutá animace, málo hudby a spousta drobností

+22
  • PC 85
Moje první hra od Future Games, díky které jsem se stal velkým fanouškem adventure her. Původního Posla Bohů jsem nehrál, takže nemůžu srovnávat. Ale jedno je jisté-tato hra pro mě byla (dokud jsem nevyzkoušel Posla smrti) nejlepší adventurou. Dabing je výborný a hvězdně obsazený. Stejně tak lokace-každá lokace má svoje neodolatelné kouzlo a je radost se po nich procházet. mě osobně nejvíc očarovala část hry s městským archivem, která byla moc pěkně zpracovaná. A teď se pustím do další části hry a sice do puzzle. U komentáře na posla smrti jsem se onich moc nezmiňoval, protože v jeho případě to byly hádanky poměrně snadné a k žádným větším zákysům snad ani docházet nemohlo. Ale Ni.bi.ru. je v tomto ohledu trochu komplikovanější-pravda, zpočátku jsou puzzly dost úsměvné a snadné (třeba hádanka s trojúhelníkem ve štole), ale v pozdějších fázích začne přituhovat. Za vrchol obtížnosti považuji hlavolam s kuličkama-ten jsem já osobně řešil snad týden, než jsem ho-ani nevím jak-vyřešil.

Pro: dabing,příběh,příjemně odstupňovaná obtížnost,atmosféra,grafické zpracování

Proti: hlavolam s kuličkama,hra tak nějak zůstává ve stínu Posla smrti

+21 +23 −2
  • PC 75
„S ní? Ten tvůj kontakt je…. ŽENA?!?“ ptá se pepík Holan svého strýce, který má boty ponořené do podlahy. Tak ho to šokuje, že se zasekne v několikasekundové nepěkně navazující animaci.

Nestůj tam v dešti jako voják s těžkým post-houbovým syndromem, pojď se podívat blíž. Pojď se mnou dvě hodiny vařit fazole v maringotce, nebo je libo krabicák? Tady jsme všichni pokrokoví s otevřenou myslí, tady se zkouší všechno na všechno wink wink. Tady se zcela účelově bloudí, sem smíš vstoupit jen a pouze za předpokladu, že jsi okolo dveří prošel alespoň desetkrát. Nezpochybňuj pradávné rituály našich předků, a raději se podívej támhle do toho stínu, copak nevidíš ten klíč o velikosti 1x1px ahhaha přísahám, že mi ještě nehrabe. Krysa taky nehrabe zadarmo.

Jo to seš ty? Sorry, já tě nepoznal, to víš, tady se motá bělochů s českým přízvukem, jsem to ale popleta!



No nic, nebudu škarohlíd. Je snadné dělat si humor z 15 let staré hry. Daleko důležitější je ale vyzdvihnout, že hra, která se stále pyšní verzí 1.0, nemá sebemenší problém běžet na moderním systému. Sem se dívejte, tady se inspirujte, vy dnešní vývojářští žabaři. Vydat hru ve hratelném stavu tak, aby 15 let běžela jako Mayské hodinky.

Odpusťte mi tedy moje srandění, ale malilinko jsem se u Nibiru nudil. Je to stále dobrá hra, občas trochu nechtěně vtipná, ale rozhodně převažují pozitiva. Dabing je až na výjimky povedený, a musím říct, že to bylo docela osvěžující hrát s vypnutými titulky. Mateřština se prostě poslouchá nejlíp. Grafický styl se mi pořád líbí, je to velmi podobné Poslovi smrti. Nevím kam se rozprostřeli vývojáři z Future Games, ale je strašná škoda, že jejich tak výrazný rukopis už asi v žádné hře nespatřím. Nibiru se hraje velmi poklidně, ale zase bych to určitě nezkoušel dohrát za jedno odpoledne. To už by asi bylo poklidné moc. Hádanky byly asi v pohodě, občas mě ale fakt trochu vytáčelo to náhodné kombinování předmětů a možnost interakce objevující se až v nejvyšším bodě frustrace. V tomhle to bylo trochu oldschool, ale rád jsem si zavzpomínal na dobu, kdy jsem tyhle adventury hrál poprvé.

Pro: grafika, dabing, klidná hratelnost

Proti: všechno na všechno, gaslighting od interaktivních míst

+21
  • PC 40
Na téhle hře se mi nejvíce líbila úvodní skladba hrající v menu. Vše ostatní se už bohužel pohybovalo na stupnici podprůměr až průser. Celý příběh je plytký a předvídatelný, povedené zvraty žádné, lokace statické a prázdné, animace postav místy děsivá, případně neexistující.

Nejhorší jsou ovšem dialogy, kde se občas objevují tak nepřirozené věty, že mi přišlo, jako kdyby to do češtiny překládal z angličtiny nějaký amatér přes translator (což je o to víc divné vzhledem k tomu, že se jedná o českou hru). A druhá iritující věc jsou samotné "úkoly", jež v průběhu hraní plníte, příklad za všechny - bezdomovkyně, která chce hot-dog s KEČUPEM. Nee s hořčičí. Na to že žije v krabici celkem vybíravá mrcha. A blbeček v bufetu mě samozřejmě ještě musí nasrat tím, že mi ho odmítne dát. Bejt na místě hlavního hrdiny, tak se neudržim, dám jí pěstí a tou její slavnou holí jí narvu do nedaleké popelnice. Ale zpět ke komentáři...

Tísnivá atmosféra, kterou jsem očekával, se jaksi nedostavila, postavy byly tuctové (zajímavé, že třetinu všech postav tvořili různí bezdomovci a ochlastové). Trochu jsem postrádal nějaký deník s popisem postav, backgroundem příběhu, záznamem dialogů, atd. Stejně tak mi chyběly základní věci jako autosave nebo menu přes Escape.

Ale to jsou prkotiny vzhledem k hlavnímu problému a to faktu, že tahle hra je nevýrazná - když už není vtipná, má mít aspoň nabušený děj plný překvapivých zvratů (nemá) či pořádně hutnou atmosféru (nemá). Celkově podprůměrná adventura.

Pro: Úvodní skladba, ucházející grafické zpracování, jakžtakž dabing

Proti: otravné a špatně vymyšlené úkoly, nevýrazné postavy, občas divně formulované dialogy, prázdné a statické lokace, příšerný konec

+20 +23 −3
  • PC 55
Herní výzva 2020 - 9. Základní kameny (Hardcore)
Než začnu psát samotnou recenzi, musím se vám k něčemu ohledně téhle adventury přiznat. Za prvé, jakožto adventura s českým dabingem, mám od hry velmi vysoké očekávání, natož pak od tvůrců legendárního Posla smrti. Za druhé, jsem originální titul Posel Bohů nehrál, setkal jsem se tedy s tímto příběhem poprvé. Tudíž nemám potřebný podklad k porovnání, co se zlepšilo a co ne.

S okamžitou platností můžu říci, že co se týče českého dabingu, očekávání bylo oprávněné. Zkrátka a dobře na dané téma se ztvárnění jednotlivých hlasů skutečně perfektně hodí a nenarazil jsem takřka na žádný problém. Pro někoho, kdo měl nedávno zkušenost s Memento Mori a jeho (někdy až doslova strojovým) dabingem. Je to jako pohlazení. Zápletka se tváří již od počátku velmi poutavě a poměrně dospěle , dokonce po nalezení Barbořina těla ve vaně je patrné, že si své místo zde našlo i "tajemno". Potěší také zajímavé a často i známé lokace. Hádanky jako takové jsou poměrně jednoduché a tudíž minimálně první půle (spíše dvě třetiny) hry přijemně odsýpá. Pokud je tedy hráč ochoten přežít některou z komických sekvencí alá: "Hej vy tam, pojděte sem na chvíli" po čem následuje uvěznění, ze kterého by se dostal asi i největší trouba. Jelikož mu věznitel tak ochotně přenechá k možnému útěku nůž.

Vše jde jako po másle. Dokud se ovšem nedostaneme do závěrečné třetiny hry (=Mexiko). Najednou se tajemno ze hry naprosto vytrácí a následují spíše archeologické práce , které ovšem nekončí jinak, než kdyby jej psal sám Stephan King. MIMOZEMŠTANI!. Místo logických hádanek střídá čím dál tím narůstající počet miniher, z nichž některé skutečně vyžadují obrovskou dávku soustředění, štěstí a i tak je nutné počítat s tím, že se pěkných pár hodin z místa vůbec nemusíte pohnout. Ten kdo vymyslel minihru kuliček, mě již málem měl na svědomí. Bohužel, ani to co následuje příliš nepotěší. To má být jako konec? Co jsem vlastně tím "objevem" dokázal? Že žijí mimozemšťani, o kterých nesmím někomu říct? Opravdu super, na to že to stálo tolik životů. Příběh se bohužel začína odvracet zcela jiným směrem a právě zde na vás může dýchnout pocit naprosto promarněného potenciálu.

Zkrátka a dobře opět se jedná o poctivou českou adventuru, která potěší především místní hráče a to ať z důvodu již zmíněného dabingu, známých lokací nebo už jen tím, že se jedná o další kvalitní point & click titul. Ovšem pokud od hry čekáte adventuru s napínavým příběhem až dokonce, u které necháte pár poklidných večerů. Sáhněte raději po jiném titulu. A i když vím, že spoustu hráčů mi danou radu bude vyčítat. Zvolte raději Alter Ego, které má minimálně mnohem dusnější a přitažlivější hororvou atmosféru, na kterou jsme my, z generace Posla smrti, zvyklí.

Hodnocení: 55%

Pro: Český dabing, známé lokace, úvod hry

Proti: Nevyvážená obtížnost miniher, vytrácí se tajemno, příběh nesplňující očekávání, závěrečná část hry

+19
  • PC 80
Legendární česká adventura, to je Posel Bohů, tentokrát v novém kabátku. Musím se na úvod přiznat, že jsem hru hrál déle než je zdrávo.

První polovina hry mě hodně bavila a připomínala mi původní hru. Prostředí je velmi poutavé a tajemné. A líbí se mi i detaily. V pozadí jezdí tramvaje, dokonce v jedné budově funguje paternoster (to je snad první hra, kde jsem ho viděl funkční), a mnoho dalších zajímavých detailů.
Druhá polovina hry je o poznání těžší a jiná. Pátrání v cizině už není tak zábavné, zejména všemi zmíněné Mexiko. Jakoby došly nápady.

Dabing a jednotlivé postavy jsou napsány velmi dobře. I když jsou někdy rozhovory poměrně zdlouhavé.

Pro: Atmosféra celé hry, pěkná a detailní grafika. Skvělé zvuky, hudba a dabing.

Proti: Někdy příliš zdlouhavé, některé minihry. Ke konci hra působí, že docházely nápady při vývoji.

+17
  • PC 90
Co byste dělali kdyby jste měli zrovna plné ruce práce s papírováním, zazvonil telefon a váš strýc vám s nadšením oznámil že v jižních čechách byla nalezena zachovalá německá štola z konce
2. světové války? Jistě, nejspíš byste to prostě přešli jako další archeologický objev zarytých nadšenců dříve jmenovaného konfliktu. Jenže to byste nesměli být studentem archeologie a vaší postavou by nesměl být Martin Holan. Tento, na první pohled obyčejný mladý muž hraje v budoucnosti lidstva důležitější roli než by se mohlo zdát. Martin se po předčasně ukončené návštěvě u strýce pověřen úkolem odcestovat urychleně do centra Prahy a získat informace od jednoho ze strýcových kontaktů. Po příchodu do Prahy se ovšem ukáže že kontakt se jaksi "nedostavil(a)" a tak začíná koloběh šílených událostí které vas zavedou krom několika zajímavých lokací ( namádkou Mayský chrám kdesi v Peru ) i k mnohým zajímavým postavám ( voják, vrátný, důchodce, vyhazovač,... ).
Hra byla mým druhým herním počinem od vývojářů z Future Games a musím říci že na hře odvedli pořádný kus práce. Do teď to možná vypadá že dělám hře víceméně reklamu jenže coby nadšený adventurista nemohu než tuto hru doporučit.
Jednoznačně jedna z nejlepších adventur vůbec. Výborný dabing, různorodé lokace, vyvážená úroveň hlavolamů ( snad až na ten v Mayském chrámu ) a příznivá cena tvoří dohromady jeden z nejlepších herních počinů posledních let.

Pro: Grafika, příběh, hratelnost, postavy, prostředí, .....

Proti: pomalý pohyb postav

+15 +17 −2