Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Pro hry ze světa Silent Hillu mám slabost. První tři hry pro mě byly stovkové záležitosti, které mě dokázali vyděsit svou atmosféru či příběhem. Silent Hill 4 je obtížná uchopitelná záležitost. Dlouho jsem se nemohl rozhodnout, jestli se mi hra líbí nebo, jestli mě víc rozčiluje. Byli chvíle, kdy mě hra až frustrovala a měl jsem problémy donutit se do hraní. Dvou nebo třídenní pauzy v hraní byly běžné. Stalo se mi ale také, že po týdenní pauze mi hra nějak moc nechyběla. Je to způsobeno špatnou hrou? Nebo je to geniální záměr autorů udělat atmosféru tak dusivou a depresivní, že se to hráčům ani nebude chtít hrát?

První věc bylo nainstalování češtiny. Čeština bohužel downgradovala verzi z GOGU. Zmizelo díky ní ze hry širokoúhlé rozlišení a rychlost animací se snížila z 30 fps na 15 fps. Bohužel tím utrpěl zážitek z nehratelných částí hry. Naštěstí, samotná hra běžela ve standardních 30 fps. Ano, Silent Hill mi připravil můj osobní horor díky chabé znalosti angličtiny. Je to náhoda nebo cílené zlo? Je to neaktuální verzí češtiny nebo promyšlený očistec? Kdo ví. V Silent Hillu je možné všechno.

Po pětidenní pauze se vracím ke komentáři. Hned se mi tíseň a depresivní nálada z hry vrací. Na začátku to vypadalo tak snadně. Krátké herní úseky lemované častým výskytem děr ve kterých se dá uzdravit, pomalu svádí k tomu, nesbírat lékárny. Či jinou veteš proti duchům. Duchové jsou sice nesmrtelní a snaží se mi vytrhnout srdce, ale já mám díry, které mi hrdinu odnesou do ozdravného bytu. V první půlce to byly nepříjemné sny, které se daly přežít ve vycházkovém tempu.

V druhé půlce vás hra neprovede novými zákoutími Silent Hillu. Nýbrž vás potopí hlouběji do té samé noční můry. Do bytu se najednou nevracíte jako do lázní. Peklo už se dere i sem. Místo uzdravení zraňuje a deptá. Duchů je víc a jsou nebezpečnější. Lékárny padají jedna za druhou a nepotřebné svíčky se najednou sakra hodí. Odstup od třetího dílu není ani rok, takže se recyklace prostředí autorům hodí. Jak jinak ho ztvárnit, než stupňující se noční můrou. Princip podobný jako ve filmu Počátek. Musíte se dostat co nejhlouběji a najít pravdu. Co na tom, že nudné pasáže zůstávají stejně nudné. Že utíkání před duchy komplikuje úhly měnící kamera, díky čemuž se i často otáčí ovládání směru pohybu.

Je to přeci horor. Všechno špatné je vlastně cílené. Má navodit špatný pocit ve všech oblastech. Vlastně bych to mohl po první smrti zabalit s tím, že mám špatný sen za sebou a můžu spokojeně bdít. To má Henry a jeho kamarádka odepřené. Minimálně Eileen. Dopřál jsem jí konce: Matka.. Tohle nemá být šťastné. Vlastně, nejhorší konec by měl být největší úspěch.

Hra umí být stejně zoufalá jako má zoufalost při psaní tohoto výblitku.

,,Země vycházejícího slunce"

Pro: Je tonoční můra hrdiny Henryho nebo i někoho jiného? Co tady dělá? Co se stalo? Jak z toho pryč? Eileen. Kdo jsi? Ty také!?

Proti: co bych asi tak vyčítal Silent Hillu

+20
  • PC 75
Silent Hill bez Silent Hillu, ale přesto s původními třemi hrami úzce spjatý a po stránce příběhu v ničem nezaostávající. Vlastně skoro naopak. Osobně se mi příběh čtyřky líbil ze všech dosavadních dílů nejvíce, a i když mi místy přišel možná až zbytečně doslovný, jevil se mi zdaleka jako ten nejvíce uspokojivý.

Po dle mého slabé trojce série tímto dílem zase dupla na plyn, přináší řadu lepších či horších novinek a jeden fajn nápad v podobě jednoho bytu, ze kterého není úniku. Líbilo se mi, jak je to zprvu takové komornější a detektivnější. Atmosférou mi to připomínalo spíše Condemned, než Silent Hill. Což je ale spíše dobře. Temné to stále je, ale trochu jinak. Tep mi zrychlovaly skutečně děsivé předrenderované cutscény.

Hráč se za pomocí díry v koupelně vydává do několika snových lokací, které jsou daleko členitější a zajímavější. Pořád to jsou do jisté míry bludiště, ale jejich design je sevřenější, přehlednější a hlavně není složený z desítek zavřených dveří. Chvála bohům! Podíváme se tak např. do jakéhosi azkabanu - vězení umístěného uprostřed oceánu, tajemného sirotčince, přilehlých lesů v okolí Toluca Lake a dalších děsivých snových mezisvětů.

Změnou k lepšímu prošel soubojový systém. Nepřátelé se konečně zase dají docela efektivně vymlátit a v první polovině se to hraje fakt dobře a děj se postupně odhaluje. V té druhé už ale začnou vystrkovat růžky věci, ze kterých jsem už tolik nadšený nebyl. To nejhorší? Omezený inventář. Nepamatuju, kdy byl v jaké adventuře tohle dobrý nápad. Obzvlášť u adventury, kde je itemů docela dost a jejich využití nelze až tak dobře dopředu předvídat a hráči neustále něco chybí. Pochopil bych to u zbraní a lékárniček, bo survival element, ale u příběhových předmětů prostě ne. Druhá věc: Eileen. V druhé polovině se k hráči přidá AI řízená NPC, kterou je potřeba chránit. Naštěstí má slušnou výdrž a docela i pomáhá, ale neoplývá příliš dobrou umělou inteligencí a spíše zdržuje. Byla by fajn nutnost např. nějaké společné spolupráce, ale toho se hráč nedočká. Je to prostě jen další koule na noze. Dále: procházení podruhé těmi samými lokacemi, což kvůli pohybově omezené Eileen znamená daleko větší bludišťoidnost a běhání sem a tam. Není to tak hrozné, jako v minulých dílech, ale i tak to zbytečně zpomaluje tempo. Jsem toho názoru, že s každou další hodinou má tempo hry když ne zrychlovat, tak určitě nezpomalovat. Navíc eskortní mise nesnáší snad nikdo. A poslední věc: nesmrtelní nepřátelé, kteří hráče neúnavně pronásledují a to i na místech, kde bych raději ocenil klid.

Vizuálně hra, až na co do textur ohyzdně rozmazaný byt, vypadá jako celek docela slušně a jednotlivá prostředí tentokrát dost baví. Hra konečně využívá analogové páčky pro pohyb, ale ovladatelnost to příliš nezlepšuje. Podobně nespolehlivá je i kamera, která hru často snímá z cool filmových úhlů, ale sám hráč vidí jedno velké prd. Ale to k téhle sérii už asi nesmazatelně patří.

Ale jinak jo. Dost věcí mě tam štvalo, ostatně jako u každého Silent Hillu, ale po zklamání v podobě recyklované trojky mě tahle mírná evoluce značky mile potěšila. Zejména ten neokoukaný nápad s bytem.

Pro: opět osobnější příběh, lepší design, nové mechaniky, zvuky, rozmanitá prostředí, atmosféra, cutscény, zase použitelné souboje, méně utíkání, méně dveří, naprosté minimum Otherworldu

Proti: omezený inventář, zpomalení v druhé polovině a opakované návstěvy lokací, otravní nesmrtelní nepřátelé, málo puzzlů

+30
  • PC 80
Inu mistři hororu z KONAMI pokračují dílem SH4. Tento je v ledasčem důstojným pokračovatelem série, v něčem však výrazně pokulhává za konkurencí a bohužel i předchůdci.

Graficky je hra k roku vydání asi odpovídající (byt však asi musel být hnusnej a rozmazanej už tehdy), zrovna grafika je to, co se zkousnout dalo.

Hudba je dobrá, škoda několika nazpívaných songů - ty tam podle mě neměly co dělat - a častého totálního ticha, který bylo zastoupeno častěji, než dříve, zdá se mi. Ovšem Akirův um je rozhodně znát...

Příběh
Ačkoliv se to zprvu moc nezdá, příběh je velmi kvalitní a strčí do kapsy kdejaký horrory z filmovejch pláten: Hrdina uvězněn ve vlastním bytě, neschopen se po několik dní dostat ven nebo se dovolat pomoci, objevuje v koupelně portál do podsvětí, které je s naším světem jaksi propojeno.

Právě tyto dva světy, mezi kterými lze volně cestovat, vytvářejí zvláštní herní situace.
Příklad: Najdu v podsvětí zmínku o tom, že číslo kódu ode dveří je stejný, jako poslední 4 číslice z nového telefoního čísla jistého baru.

ŘEŠENÍ: Člověk musí cestovat do "reality" - svého bytu, z okna najít billboard, zavolat na číslo (staré), tam se dozvím, jak je nově změněno a teprve s touto informací se posunu dále v podsvětí.
Takovýchto situací je zde víc a člověk musí prostě vést v patrnosti, že to co nelze vyřešit "zde", to třeba bude vypadat jinak z druhé strany.

Ačkoliv příběhově rozhodně tento titul neohrožuje laťku, kterou nastavilo na maximum už památný tažení Jamese Sunderlanda, rozhodně děj hry má co říct a až do konce člověk odhaluje příčiny celé šlamastiky, ve které se hlavní hrdina nachází, stejně jako několika vedlejších postav a jejich osudů. Člověk nakonec zažije (já) i situace, kdy ho příjemně zamrazí (objevení zazděné stěny v bytě nebo konkrétně okmažik, kdy se KONEČNĚ hrdina dostává ven z bytu v realitě... a pak náhle ztrácí zcela přehled o tom, jestli se jedná o imaginární svět či skutečnost) COOL - a typický pro sérii Silent Hill!

Tradičním negativem bylo vždy ovládání, i zde. Dokonce mi přišla hlavní postava o dost nemotornější a topornější než v předchůdcích. Henry si to štrádoval tak nějak nepředvídatelně, zatáčel i tehdy, když jsem prokazatelně držel jen klávesu pro pohyb vpřed, myš nelze použít k rozhlížení (pohled 3. osoby)... no hrůza.

Inventář: Omezit inventář na 10 itemů - proč ne. Ale neimplementovat zároveň možnost odložení předmětu je potom přímo nedůstojné. Toto lze jen na jediném místě v celé hře! Lézt přes celou mapu, abych doma odložil do truhly papírek a šel zpět přes půl mapy abych zvedl jinej papírek - to prostě nasere. Vrcholem je, když moje společnice využívá zbraň, která zabírá konstatně místo u mě v inventáři!

Baterka - tím, že nemá hrdina k dispozici přenosný zdroj světla, tak je všude světlo (i "noční les" je plně osvětlen). FAIL jak kráva. Právě mžourání na zrnitou temnou (nebo světlou - mlha) obrazovku bylo hlavním trumfem předchozích dílů!

Dělění mapy na "obrazovky" - jasně i staré díly byly dělěny (load) na místnosti. Zde je dělěna i třeba jediná chodba - prostě vejdu do "tmy" a objevím se jakoby v jiné lokaci (za mnou je ona "tma") nepřátelé neumí projít tmou... ŽÁDNÉ OTEVŘENÉ PROSTORY!

Rádio - je pryč. Takže nerealistické cupitání potvůrek je jediným zvukovým varováním o jejich přítomnosti. Kdeže atmosférickej znepokojující šum.

Zbraně - jen dvě střelné zbraně a pro jistotu obě dvě jsou pistole. Náboje jsou tak vzácný, že se prakticky nevyplatí brát pistoli s sebou, řezal jsem to většinu hry basebolkou/sekerou.

Gamedesign prostředí obecně - bludiště to jsou, ale většinou v každé místnosti jsou aktivní jen dvoje dveře - tedy jsou to jakési pouhé průchody, které snaží tvářit jako že je zde mnoho zamčenejch dveří, ale jsou to jen kulisy, aby nám to tak mohlo připadat. Běžně musím repetivne projít celou trasu třeba i deseti lokací jakožto standardní herní náplň - něco si vyzvednout atp. Počvtrté stejný průchod stejnou sadou lokací, kdy ani nejde odbočit jinam, je ubíjející.

Neumírající nepřátelé - duchové jsou nepříjemní, ze začátku z nich jde strach, pocit bezmoci. Ke konci už jsou jen otravní a jelikož je nejde normálně zabít, je lepší jim utéct. BRAVO páni autoři - místo abych vychutnal temnou atmosféru lokace a vnitřně v klidu vstřebal to, co se zde autoři snaží vyobrazit, tak ne - běhám jako osel. Bohužel kamera skáče a ovládání nefunguje dobře, takže vrážím do stěn, otáčím se zmateně na všechny strany.
Nepřátele to chce prostě nějak dorazit! Třeba pak ať se klidně respawnou - beru. Ale po dobu co zůstanu v místnosti (2 minuty!) měli zůstat mrtví, nebo aspoň pořád neotravovat!

Celkově 80% je maximum, co můžu hře udělit. Za dobrej a originální příběh, velmi slušnou obtížnost (hádanky, i akce - NORMAL) a za celkovej "silent hill" nádech, za feeling čirého zla, který se tam zhmotňovalo. Škoda ale všech negativ, které vypisuju výše a který prožitek opravdu kazí.

Kluci, snad jste se polepšili. Chystám se na Homecoming, tak mě nezklamte! :)

Pro: Silent hill, příběh, tuhá obtížnost akce i rébusů, délka hry (přes 10 hodin), zlo.

Proti: Ovládání, kamera, inventář, absence baterky i rádia, nesmrtelní duchové

+18
  • PC 80
Úplně první Silent Hill, se kterým jsem se setkala a možná proto jej asi trochu nadhodnocuji. Ale až teprve od objevu této hry jsem se dozvěděla, jak vypadá skutečný strach, krutost, hnus a psychoteror. Pokud vstoupíte do světa Silent Hillu, 90% hororů vám proti tomuto zážitku bude připadat směšných. A garantuju vám, že se už na prostředí nemocnic, věznic nebo metra nebudete dívat stejnýma očima... A vlastně ani na růžové plyšové králíčky, invalidní vozíky, figuríny v obchodních domech nebo železné trubky. Ano, tato hra mě ovlivnila a ne ve všech směrech zrovna pozitivně, a přesto jsem se právě kvůli ní do světa Silent Hillu pak vydávala i v dalších třech dílech. Je na něm ve své nekonečné krutosti totiž něco přitažlivého, ukrutně zajímavého a poetického, ale to nepochopí nikdo, kdo to nehrál. ;-) Navíc, přes všechny superlativy, kterými oplývá Silent Hill 2 (jasný vrchol série), je to právě SH4, jemuž patří prvenství za nejvíc šokující scénu - smrt Cynthie Velasquezové v Henryho náručí, doprovázená skvělým The Room of Angel od Akiry Yamaoky. K tomu všemu byl pro mě Henry Townshend společně s Jamesem Sunderlandem nejlepší hlavní hrdina všech Silent Hillů, které jsem hrála a na úchvatnou grafickou stránku hry nemají mnohé hry ani dosud, a to je stará přes 10 let!

Pro: hororovost, děsivost, ponurá "psycho" atmosféra, postavy, monstra, zápletka, grafika, hudba

Proti: neskutečně pomalá chůze hlavního hrdiny, otravně nesmrtelné zombie

+13
  • PC 65
Tuhle hru jsem si zahrál jenom proto, že jsem řekl kamarádovi, že jsem lepší, než on a zvládnu ji dohrát, přičemž jemu se to nepodařilo.

Celou hru provází hororová a depresivní atmosféra. Jsou to vlastně hlavní tahouni hry. Příběh je také skvělý. Hlavní hrdina postupně skládá jednotlivé střípky pravdy formou ústřižků, které se mu záhadně objevují pod dveřmi (kamarád tvrdí, že si je tam hlavní hrdina vkládá sám, což si jakožto hráč i jednou vyzkoušíte, ale jestli to má znamenat, že si je tam Henry podvědomě vkládá pořád... nevím no). Mě tahle atmosféra vtáhnula už po prvním spuštění hry a následném shlédnutí spouštěcí animace (která se pouští pořád dokola, pokud hráč nechá puštěné menu a chvíli nic nedělá). Jelikož jsem předchozí díly vůbec nehrál, tak jsem ani moc nevěděl z hlediska příběhu, co se bude dít (kromě toho, že hlavním dějištěm bude nějaký pokoj).
Co se týče lokací, tak si nemůžu stěžovat, aspoň do první poloviny hry. Přišlo mi, že příšer je v daných lokacích přiměřeně (snad jenom kromě duchů), všechny lokace byly dost depresivní a strašidelné. Hlavně se mi líbilo, že s novou lokací hráč poznal nové druhy příšer. Jednak to bylo o to strašidelnější, ale samozřejmě o to byla hra pestřejší. Já osobně nezapomenu mé první setkání s příšerou, která měla dvě dětské hlavy a chodila po rukách. Tahle příšera mi utkvěla nejvíc v paměti, stejně jako příšera, která vypadá jako chodící prdel po rukách.

Dále se mi líbíly tzv. Hauntings, které se od druhé půlky hry začnou v pokoji objevovat. V kombinaci s tím, že se hlavnímu hrdinovi přestanou od prvního zjevení doplňovat životy, je to přímo mnohdy smrtící kombinace. Uznávám, že pokud se jich hráč nesnaží zbavovat (pomocí saint medallion a holy candle), tak můžou být dost otravné, hlavně když se jich v jednom pokoji sejde víc, ale jsou naprosto skvělé pro atmosféru hry.

No a dostávám se k negativům hry. Velký kámen úrazu byla hrozná kamera. Sice si na ni hráč po nějaké době zvykne, ale mně to vadilo hlavně ze začátku hry. Mnohokrát jsem kvůli kameře šel úplně naslepo anebo jsem třeba neviděl vůbec za roh (pokud se tam nacházel nějaký předmět, tak bez návodu nemá hráč šanci jej objevit). Na druhou stranu uznávám, že tahle hrozná a otravná kamera přidává na obtížnosti hry a spolu s temnou a depresivní atmosférou působí na hráče hodně negativně.

Dále se mi moc nelíbílo, že možnost ukládání hry měl hráč pouze ve svém pokoji po prozkoumání deníku na stolečku. Sice v průběhu hry hráč narazí na různé portály, kterými se dostane opět do pokoje, kde si může svou pozici uložit, ale čím se blíží konec hry, tím portály postupně ubývají.

Dále se mi kromě již zmíněných Hauntingů nelíbila téměř celá druhá půlka hry. Od té doby se totiž začnou opakovat lokace, ve kterých už hráč předtím jednou byl. Chápu, že z hlediska příběhu je to nutné, ale určitě šly aspoň nějak vylepšit a to, že jsou v nich pouze jiné obludy (plus vás začne honit Walter s trubkou a pistolkou) není podle mě dostačující. Dále od druhé půlky hry potkáte další postavu, která vás prakticky až do samého konce hry doprovází. To není až takový problém, jako spíš to, že má tendence vám překážet a vaši cestu dost znepříjemňovat. Sice jí můžete dát nějakou zbraň (která je ve hře určena jenom pro ní), ale mnohdy jsem si s příšerami dokázal poradit sám a Eileen jenom překážela. Pokud máte v plánu dohrát hru na ten nejlepší možný konec, tak i na lehkou obtížnost to není žádná prdel, protože se musíte snažit, aby Eileen dostala za celou tu dobu, co vás doprovází, co nejmenší DMG od příšer.

Jako poslední negativum bych viděl poslední úsek hry. Já osobně jsem od toho boss fightu čekal něco víc – nějaké lepší provedení. Uznávám, že i tak ten boj je pro hráče nepříjemný, ale čekal jsem to zkrátka ještě mnohem horšího a hrůzostrašnějšího. Zkrátka mě ten poslední boss fight dost zklamal.

Abych to shrnul, tak Silent Hill 4: The Room není vůbec špatná hra, ale já osobně jí už nechci nikdy víc vidět. Místy pro mě bylo dost nepříjemné její hraní kvůli již zmíněným problémům. Ale i přes všechny překážky stojí hra za to.

Pro: Atmosféra, creepy příšery, Hauntingy

Proti: Druhá půlka hry, opakování již prošlých lokací, Eileen

+10
  • PC 85
Takže, rovnou se vrhnem na koment pro čtyřku Silent Hill. Ze začátku se trochu budu věnovat kritice na tento díl. Mnoho lidí tvrdí, že tento díl si nezaslouží nést název Silent Hill z důvodu, že se tam prostě už nepodíváte. Já říkám proč? Tento díl má i tak se Silent Hillem mnoho společného. Hlavní záporák Walter byl několikrát zmiňován v předchozích dílech, nemluvě o tom, že město, ve kterém se hra odehrává je od Silent Hillu co by kamenem doletěl. Mnoho lidí si také stěžuje na nesmrtelné duchy. Já říkám, že to není tak hrozné, ano jsou otravní jak moucha nad hovnem, ale to znamená, že v bezpečí nejste nikde. A když mi nějaký duch vyloženě sere (Ano Cinthyo, mluvím k tobě), tak ho jebnu sekerou po hlavě a přišpendlim k zemi triangle swordem a mám klid. No to by již stačilo, vrhneme se k samotné hře.

Začneme příběhem, který má zde zpočátku spíše detektivní tvář, ale později nabere jiného směru a začne být zamotaný a temný jak v předchozích dílech. Velká výhoda tohoto příběhu spočívá v tom, že se dá snadněji přelouskat, než ty biblický kecy třeba v jedničce. Stačí se párkrát zamyslet a najednou si všímáte i těch nejmenších detailů, které pomohou příběh odkrývat. Henry jako takový ve mě vzbuzuje dojem velkýho flegmouše, protože málo věcí ho jakoby překvapilo, ještě míň jak mě. Ale i přesto mi bylo ctí za něj hrát, jelikož má srdce a na Eileen mu opravdu záleží. Eileen byla sympaťanda již od pohledu, do které jsem se vcítil přes její zranění. Snažil jsem se ji tedy strašně moc chránit, protože není pěkné pozorovat, když dostává sodu, jak se jí začínají zbarvovat záda krví (Což má vliv i na rychlost její chůze v posledním boss fightu). I přesto, že se hra odehrává v poměrně světlých lokacích, si příběh zachovává hustou atmosféru, kterou pociťujete i v bezpečí v bytě.

Zmíníme lokace, kde se také objevuje značná kritika a to díky druhé polovině hry, kde lokace v první polovině navštívíte ještě jednou. Ano jistě je to otravné, ale já to bral ze zcela jiného hlediska. Jelikož úroveň v metru, ve vězení a v apartmánech mi přišly odporné, rozhodně jsem byl rád, že jsem se z nich dostal ven. O to větší mě čekal šok, když jsem se musel vrátit a když mi naneštěstí byl v patách Walter s jeho obětmi. Hádanky v lokacích, o ano, je možné říci, že hádanky to již nejsou, jelikož ve hře pokaždé najdete poznámku, jaký puzzle vás čeká a jak na něj. Zde by autoři mohli míň vést hráče za ručičku a spíše ho vystavit zcela neznámému řetězci událostí. Váš byt je zpracován vcelku fajn, asi nejlíp ze všech lokací a jistě potěší jeho velká interaktivita. Můžete se podívat z okna, zapnout rádio, kouknout do kukátka, dokonce špehovat sousedku. To že se hra může ukládat pouze v bytě, také nevidím jako mínus, však do díry můžete vlézt kdykoliv a jsou rozmístěny celkem hojně.

Ovládání je trošku kostrbatější než v původních dílech, ale dá se zvyknout. A věřte, že si budete chtít zvyknout hodně rychle. Kamera je sice občas neposlušná, ale naštěstí se dá otáčet, i když to taky někdy není úplně ono. Za zbraně chválím, jelikož se jich zde vyskytuje hodně i když těch střelných jsou jen dva druhy. Za to melee zbraní je ohromné množství, osobně pro mě byla nejlepší sekera, která na silný úder dokázala pokácet i toho dvouhlavého šaška. I pro Eileen je celkem dost zbraní, rozhodně nejsilnější je nightstick, kterou najdete ve třetím poschodí ve věznici (když ji navštěvujete podruhé).

Monstra jsou odporná jako vždy a ty jejich skřeky je dělají samozřejmě ještě odpornější (i když krkací ségra pobavila, zvlášť když padá ze schodů). Není jich sice tolik, ale za to jsou rychlá a mrštná (a na easy tupá). Jen mě mrzí, že je zde jen jeden boss, více bych jich určitě neškodilo, ale to ono si to zas nahrazuje duchama. Ale ani duchové svou otravností nemají na Hummera neboli komára či co. Ač je slabý tak se vyskytuje vždy ve velkém počtu, kde už ani repelent nepomůže. Aspoň, že motorovka jo :D

Grafika není tak špatná, rozhodně se od trojky tak neliší. I když je o rok mladší, tak nebyla potřeba nějak výrazně měnit. Co mi ale štve, že nějak již zapomněli na ty jejich supr animační sekvence, který třeba byly v jedničce. Místo toho jsou sekvence, tvořený grafikou hry. Jako animáky by byly lepší.

Opět nejsilnější stránkou po příběhu, jsou zvukové efekty a hudba. Hra opět vyluzuje tak nepříjemné zvuky, že i zde jsem kolikrát musel hru ztišit, protože se mi kolikrát dělalo nevolno. Opět je zde důraz na nečekanost nějakýho vrznutí, při kterym i člověk nadskočí. Hudba je opět úchvatná, je vidět, že japonští skladatelé mají tvorbu hororové hudby v malíku, jen tak dál.

Tak to by ke čtyřce bylo všechno, s hrou jsem spokojen. Samozřejmě, že i zde všechny konce splněny a budem se těšit na rok 2016, neboli vítej Silent Hills.

Pro: příběh, postavy, monstra, zvuková stránka, zbraně, hudba, konce

Proti: občas zlobila kamerka, více bossfightů, absence animačních sekvencí, mohly být i obtížnější puzzly

+12
  • PC 65
Dvěma slovy: Velké zklamání. Začátek vypadal opravdu slibně, probudíte se v ošuntělém hotelovém pokoji a ke svému nemilému překvapení se nemůžete dostat ven. Tato část hry je zpracovaná opravdu působivě. Navíc z pohledu první osoby vše dostává zcela jiný ráz.

Kéž by zbytek hry byl podobně vydařený... jenže není. Jako by se jednalo o dvě samostatné hry. Jakmile skrze díru v koupelně projdete do snového světa (či jak to nazvat), vše začne být jaksi fádní. Uznávám, že ještě první část má něco do sebe, ale později to pro mě ztratilo půvab a hru jsem nakonec nedohrál (možná je to škoda). Následně jsem alespoň na youtube zkouknul všechny animačky. K příběhu se tudíž vyjadřovat nebudu, protože jsem jej asi ne zcela pochopil.

Napadá mě, že kdyby jen autoři udělali onen odvážný krok a celou hru převedli do první osoby, mohlo se alespoň jednat o zajímavou inovaci či experiment.

Situaci částečně zachraňuje (jak jinak) brilantní Yamaokův soundtrack doplněný skladbami od Mary Elizabeth McGlynn (skladba The Room of Angels). Především díky hudbě má hra charakteristickou atmosféru, opět s podstatně odlišným odstínem než ostatní hry série, takže výsledek není zase tak špatný. Jen kdyby grafická stránka a celkově hra nebyla tak odbytá (můj názor).

Pro: The Room, soundtrack

Proti: odbyté zpracování, nezajímavé lokace

+13
  • PC 75
Já mám čtyrku velice rád, (možná i proto že tento díl jsem ze série hrál první) příběh je opět velice silný a zajímavý. Monstra jsou opravdu originální a odporná. Atmosféra hry se povedla a soundtrack je stejně jako v předešlých dílech absolutně dokonalý.

Zklamali mě ale charaktery postav, které byli nezajímavé a nudné, dalším velikým nedostatkem je příšerné ovládání a poslední neduhu vidím v absenci baterky na kterou jsme byli v minulých dílech zvyklý. Což znamená že prostředí jsou světlá a to ubírá hře na atmosféře. I přesto ale považuji Silent Hill 4: The Room za povedenou hru a jeden z nejlepších dílů série.

Pro: Úžasná monstra, hudba, atmosféra, příběh, zvuky, zvraty, grafika.

Proti: Nezajímavé postavy, absence baterky, ovládání.

+18
  • PC 75
Silent Hill 4 som naozej chcel mať rád, pri prvej polovici som dokonca uvažoval o hodnotení 80% hra má veľmi zaujímavý koncept a silný príbeh, atmosféra v hre je jedinečná a odstrašujúca.
Mladý blbec Henry Townshend je niekoľko mesiacov uväznený vo vlastnom byte, ktorého dvere sú uzamknuté reťazami, jedného dňa dostane zvláštnu správu a zistí, že diera v kúpeľni jeho bytu sa stále zväčšuje, tak sa rozhodne cez ňu prejsť aby odhalil kto ho uväznil a zistí, že za všetkým znova stojí kult a tajomný dlhovlasý muž v plášti.

Zabránilo k tomu ale niekoľko vecí. Strašné ovládanie a kamera (čo je vtejto sérii zvykom), Grafika horšia ako v 3. dieli, v hre je len jeden savepoint (ku ktorému sa musíte vracať), absolútne žiadne zaujímavé hlavolamy, otravní duchovia, ktorí sa nedajú zabiť, grgajúci pacienti a strašný design úrovní, to že v druhej polovici hry ich znovu navštevujete všetko len zhoršuje. V hre tiež chýba mnoho signatúrnyh prvkov ako baterka, rádio a vôbec sa vlatstne ani nedostanete do Silent Hillu. Ešte blbší je systém inventára, v ktorom môžete nosiť len 10 predmetov.
1. polovica hry je celkom dobrá, aj keď máte pocit bezpečia pretože sa liečite návratom do bytu, ale v 2. sa všetko zhorší, to že sa vám už v byte neobnovuje zdravie a napadajú ho príšery je pochopiteľné a zvyšuje napätie, ale to že musíte stále zo sebou brať ženu, ktorá je pomalá a rozhoduje o tom, aký budete mať koniec hry hranie výrazne frustruje.
Čo Team Silent nevie, že každý neznáša escort misie?

Takže zhrnutie: Je to dobrá hra, ale nie dobrá Silent Hill hra.

Pro: Príbeh, koncept, atmosféra

Proti: Ovládanie, kamera, 2. polovica hry

+12
  • PC 55
Nevím, nevím. Série začíná mít jakousi klesavou tendenci, co se kvality týče. Jsou zde dobré, inovativní věci, ale bohužel těch špatných inovativních je o trochu víc.
Příběh je určitě nadprůměrný, ale zatímco v předešlých dílech jste často nevěděli na čem jste a konečné rozuzlení přišlo až ke konci, tady je vše jasné tak od první třetiny hry. Po zbytek hry se snažíte jen zachránit.
Charaktery jsou nemastné, neslané. Hl. hrdina mi nepřirostl k srdci. Zase se neubráním nesrovnávat se staršími díly. V minulých dílech hrdina často komentoval dění, věděli jste co se mu líbí a co ne. (U mě osobně vede v oblíbenosti Heather) A to dokonce i u vedlejších postav. (v tomhle vynikala zase dvojka) Tady Henry řekne na začátku nové lokace jen"Kde to sakra jsem"... a někdy ani to ne. Připadalo mi, že je hrdinovi všechno jedno a záchrana světa je jeho každodenní rutina. Jediná postava s určitým charakterem je Walter.
Když jsem u postav, tak vám hra přidělí v půlce hry "pomocníka"sousedka Eileen, která jen zavazí a zdržuje. Je pravda, že jí můžete dát zbraň a tudíž vám občas pomůže toho protivníka skolit, ale je pomalá, útočí na nepřítele, když vy chcete raději utéct a vrcholem je, že když ji necháte tak o deset kroků pozadu a jdete do nové místnosti, zůstane v předešlé lokaci. (Kde je to často plné nepřátel)
Nepřátelé jsou zase naopak poměrně slušní. Ve hře odpadli bossové (tedy až na toho finálního) ale jsou nahrazeny nesmrtelnými duchy, kteří vás pronásledují i skrze místnosti a stěny. Zneškodnit jdou jen jednorázovým mečem, kterých jsou ve hře asi čtyři. (Naopak duchů asi patnáct) Skrze místnosti vás taky bude občas pronásledovat hlavní padouch, který je ovšem taky nesmrtelný. (srovnatelný s Nemesis z Resident Evilu 3) Tihle mě ve hře tedy strašili nejvíc.
Prostředí nemám co vytknout, až na to, že v druhé půlce hry budete muset prozkoumávat stejné lokace, jako v první půlce. Což je torchu nuda, ale moc jsem si toho nevšímal.
Další věc je, že můžete ukládat hru jen ve vašem bytě, do kterého se budete neustále vracet. Tohle mi ani nevadilo, ale vadilo mi, že máte omezený inventář. Několikrát se mi stalo, že jsem něco našel, měl plný inventář a musel jsem se proto vrátit do bytu, abych si trochu odlehčil (zde si totiž věci můžete odkládat) a pak se zdlouhavě vracel do oné místnosti pro tu určitou věc. Hrozně zdržující. Výhodou ale je, že vás byt v první půlce hry uzdravuje. Proto v 1. půlce neuvidíte žádné léčivo. A v 2. půlce hry začne ve vašem bytě strašit. (Toto pro mě bylo největším zdrojem strachu... když se vrátíte, co se stane?)
Potom mě hluboce ranilo, že hra postrádá adventurní část. Jsou zde určité "logické" úkoly (asi 3) ale všechny vyřešíte hned a bez problému. Přes tenhle aspekt jsem se hodně těžko dostával.
Další hřebíček do rakve je kamera. Kamera se z 80% dívá hl. postavě do obličeje. To má za následek, že nevidíte vůbec nic před vámi a často vás zraní něco, co jste ani nevěděli, že tam je. (Například pes) Ovládání je konzoloidní, ale dá se na něj snadno zvyknout.
Shrnutí: SH4 je hra s nadprůměrným příběhem, ale chabými postavami. Hra s dobrými nepřáteli, ale špatnou kamerou. Tato hra je velice rozporuplná, má spoustu chyb, ale i tak má určité kouzlo, které vás strhne.

Pro: Příběh, nesmrtelní duchové, strašení v bytě

Proti: slabé charaktery, kamera, absence logických úkolů, "pomocník"

+18
  • PC 70
Tak jsem si řekl, že si zpětně zahraju tuten díl, páč ze všech dílů si zrovna tenhle pamatuju nejmíň, a jak se tak blížím ke konci, zjišťuju, proč jsem si ho pamatoval nejmíň. Já si ho chtěl pamatovat nejmíň. Po dokonalé jedničce, skvělé dvojce, a výborné trojce, čtvrtý díl je docela silnej kopanec do ksichtu.

Zatímco předešlé díly se hrály báječně (včetně jedničky na emulátoru), čtyřka se vskutku hraje...jak bych to jen řekl...přiměřeně hrozně. Jistě, schéma ovládání a debilní kamera jsou vlastní všem těm dílům. To je bez pochyby validní argument. Nicméně něco je ve čtyřce přece jenom jinak! A co? Henry. V předešlých dílech bylo ovládání intuitivní a postavy reagovaly včas, logicky a spolehlivě. Naproti tomu Henry reaguje na více méně každý příkaz s hodinovým spožděním, včetně bojové pózy, což samo o sobě způsobuje neskutečnou frustraci. Když se ale do party připojí kamera...to teprv začíná ta pravá řiť. Kamera je totiž v téhle hře neskutečná děvka, která se doslova VŽDYCKY dívá tam, kam to hráč nechce, a ačkoliv tu je báječná klávesa pro změnu kamery, tato změna většinou tkví v centimetrovém cuknutí do strany. Jo, to situaci vždycky zachrání. V předešlých dílech byla kamera v podstatě stejná, ale tak nějak se dokázala podřídit, nebo se přinejmenším dívala tam, kde to bylo žádoucí.

Dalším fajn hratelnostním prvkem je bojový systém. V jádru stejný, jako v předešlých dílech, pouze s jedním fantastickým rozdílem - ve čtyřce je zhruba 51612313546413216546545136krát pomalejší. A nejenom to - Henry má úžasný spider sense a samovolně, kdy se mu zachce, přepíná z nepřítele na nepřítele VŽDYCKY, když to zrovna nechcete, a když to náhodou chcete, Henry se dál soustředí na již padlou obludu, ignorujíc opičáka plížícího se za ním. Největší švanda ale je, když na vás hra pošle skupinku zhruba pěti silných potvor, které máte zabít použitím bojového systému očividně navrženého pro boj jeden na jednoho. Žádné taktizování nepřichází v úvahu, hráč se v takových situacích musí spoléhat exklusivně na vlastní štěstí.

Na druhé straně mince se to ale docela blýská. Příběh, byť již značně odcizen od kořenů série, je pořád zatraceně silný, stejně jako zatraceně zamotaný. Atmosféra povětšinou funguje, i když předešlým dílům nesahá ani po paty. Většina monster je fajn, i když mi totálně chyběla ta typická silenthillovská zažitá z dřívějška (a některé obludy jsou vyloženě komické, jako třeba ty přerostlé krkající sestry).

Člověk se občas lekne, sem tam poznává, že je v Silent Hillu, ale především je frustrovanej a nudí se. Není to takovej prušvih, jako Homecoming, ale i tak má na mále. Udržuju vcelku nadprůměrný hodnocení, protože...nevím, asi chcu bejt hodnej.

Pro: Atmosféra, většina monster, sem tam lekačky, příběh, slušná grafika

Proti: nudná hratelnost (žádný puzzle, jenom rostoucí hromady nepřátel), ovládání + kamera, bojový systém, Henryho dabéra asi neplatili, žádný dimenziální přechody, Eileen kurvesky zdržuje

+12
  • PC 75
Hru sem vnimal az prilis jednoduse az do ty doby nez sem dorazil do vodni veznice a na hadanku s tim mlynskym kolem ta mi docela dala

Pro: grafika,dej,hudba,henryho vytrvalost

Proti: lokality

-10 +1 −11
  • PC 70
Tahle hra je něco jako dvojka. Celej ten výbornej příběh, tu výbornou hudbu, všechny ty povedený monstra a docela zajímavý charaktery schazuje nulová hratelnost. Nápad s opakovanejma lokacema je fakt zoufalá věc, která dělá hru ještě trochu nudnější. Strach? Ale kdeže, na ten zapomeňte. Musím však vyzdvihnou povedenější potvory než v díle druhém. Hodnocení 70% dávám hlavně za příběh, hudbu a taky musím uznat, že jsem se bavil víc, než u dvojky (ok, už to nebudu srovnávat)

Pro: Hlavně příběh, hudba a pak nějaký ty povedený potvory a charaktery...

Proti: Opět nízká hratelnost a zase jsem se nebál.

+3 +6 −3