Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
O druhé světové válce toho bylo napsáno a natočeno tolik, že se postupem času stala oblíbeným a nejvíce využívaným prvkem v popkultuře. Mnozí z nás by dokázali vyjmenovat filmy, seriály, hry a knihy, které se druhou světovou válkou zabývají, na prstech jedné ruky. Z paměti bychom toho dokázali vyjmenovat tolik, že by se to nevešlo ani na jednu stranu A4 papíru, ale kolik bychom toho dokázali říct o první světové? Tato „Velká válka“, jak se jí často říká, je mnohdy zastiňována její následnicí, která byla v mnoha ohledech hrůznější a tragičtější. Ubisoft Montpellier na hrůzy první světové války nezapomnělo a vytvořilo hru, která by se dala zařadit mezi jedny z nejlepších, co toto téma zachytila.

Valiant Hearts: The Great War nás seznamuje s pěti fiktivními postavami na pozadí Velké války. Každá z pěti postav vypráví část svého příběhu, která ovlivňuje osudy těch, za které nehrajeme. Dokonce i nehratelné postavy si prochází svou vlastní tragédií, kterou sdílí s našimi protagonisty. Všechny hratelné postavy jsou sympatické a osudy některých z nich jsou ve finále srdcervoucí. V dobách války neexistují škatulky „dobří“, „špatní“, „hrdinové“ a „padouši“.  Hra dokazuje, že i když bojujeme na straně „dobrých“, tak i na straně těch „špatných“ neexistují hrdinové a padouši, pouze přeživší.

Hře ubírá na vážnosti místy otravný humor, který sice není tak častý, ale je viditelný. Hra od začátku informuje hráče o tom, že je svou hratelností a grafickým zpracováním orientována na mladší hráče. I přesto je Valiant Hearts: The Great War povedenou herní „encyklopedií“, která by mohla sloužit jako dobrý edukativní prostředek pro žáky základních škol. Hře ale nedělá ostudu hudební doprovod, který místy vyzdvihuje nejen temné stránky války, ale i ty světlé a šťastné. Tvůrcům se podařilo zachytit krutou atmosféru války, která vyvolává emoce. Notným kladem, který je zapotřebí zmínit, je sbírání tzv. „collectibles“, které stručně, ale výstižně, informují hráče o své existenci a využití v dobách první světové války. Zajímavým přídavkem jsou i historická fakta, která hráče doprovázejí napříč hrou a informují ho o událostech, které se staly.

Tragédie první světové války je neodmyslitelnou součástí lidských dějin. I kdybychom chtěli a snažili se co nejusilovněji, nikdy bychom tuto událost z historie nevymazali. Je to jako neodstranitelná skvrna na vašem oblečení. Snažíte se ji odstranit všemi prostředky, které máte po ruce, ale ani jeden z nich vám nepomůže. Takovou neodstranitelnou skvrnou je 1. světová válka, která si vysloužila řadu obětí na těch, kteří se jí zúčastnili. Studio Ubisoft Montpellier se rozhodlo pro chytrý tah a hráčům naservírovalo hru, o které budou po jejím dohrání přemýšlet.

Pro: příběh, atmosféra, postavy, hudba, grafika, "collectibles" a historická fakta

Proti: jednoduché ovládání, místy dětinský humor

+25
  • PC 70
Valiant Hearts je hodně zajímavá hra z období první světové války. Nenazýval bych to adventurou říznutou plošinovkou, ale spíše naopak – je to plošinovka s jednoduchými adventurními (a občas i akčními) prvky. Marně v paměti pátrám na jméno, ke které hře to nejvíc připodobnit, napadají mě hodně historické Manic Miner (v nutnosti vyřešit primitivní úkoly a dostat se tak z obrazovky) a místama i Lost Vikings.

V jednotlivé náplni však kouzlo této hry není, jednotlivé úkoly jsou relativně hodně jednoduché, repetitivní a ve druhé polovině místy i otravné. Co se tvůrcům skutečně podařilo, tak zachytit atmosféru první světové války z jiného pohledu, než je obvyklý. Něco podobného jsem zažil v In Flanderen Fields, muzeu první světové války přímo v Ypres. Tam (i zde ve hře) na válku nepohlíží až tak daty jednotlivých bitev, kdo kdy kde válčil a proč, ale naopak se soustředí na vykreslení války z pohledu jednotlivých vojáků či civilních obyvatel. A právě v detailním popisu běžných věcí, které vojáci i civilisté během války využívali, tvoří zásadní edukativní prvek této hry.

Po příběhové stránce velice pěkně zpracovaná plošinovka s logickými úkoly ve stylizované, ale hodně zajímavé grafice (jde vidět, že to jde i bez pixel artu), která má špičkovou atmosféru a hlavně v první půlce se pěkně hraje. I přes občasnou otravnost ve druhé polovině stojí za to ji dohrát, nejen kvůli emotivnímu závěru.
+22
  • PC 85
O hře jsem věděl už od jejího vydání, ale nějak na ní přišla řada až teď. Zbytečně jsem si nezjišťoval žádné spoilery a viděl prakticky jen trailerové video. Čekal jsem příjemnou hratelnost, pěkné obrázky a scenérie a nějaký edukativní obsah a všeho se mi dostalo ve slušné míře.

Hra se točí kolem západní fronty 1. světové války, tedy kolem hranic Francie a Německa (bylo by ideální udělat další díly z jiných front). Zahrál jsem si za 4 postavy různých národností (francouzskou, německou, americkou a belgickou) a jednoho nadnárodního psa :) Bylo pěkné koukat, jak válku každá postava vidí trochu jinak a do toho se promítal i každý jednotlivý osobní příběh.

Po každé 10-20 minutové lokaci se děj přehodil na jinou postavu, což na první pohled působilo trochu chaoticky, ale po čase jsem si na to zvyknul a byl rád za takové chronologické vyprávění. Zajímavé bylo, že mi hra nabídla k vyzkoušení defacto veškeré charakteristické činnosti a propriety Světové války. Vyzkoušel jsem si tak zákopovou válku, ovládání automobilů, děl a tanků, práci v lágru, v nemocnici, v podzemí, střílení, ničení, stavění, no prostě všechno, co se tehdy dalo a bohužel i muselo dělat.

Ztvárnění je krásné, postavy i okolí jsou skvěle vykresleny, velmi rád jsem se jen kochal (i když to často vedlo k bídné smrti a opakování). :) Velmi oceňuji základní historické informace při každé nové dílčí úrovni. Je to vždy sice jen pár vět a detailních obrázků, ale o to víc to pak člověk hltá. Skvělý nápad je s hledáním různých předmětů, které pak tu edukativní část ještě prohlubují. I když jejich hledání má místy rušivý dopad na vlastní hraní, ale není to tak hrozné. Dovedu si představit a vlastně bych si to přál, aby si tuhle, nebo podobnou hru vyzkoušeli žáci během studia tohoto historického období (v 9. třídě), protože se jedná stále o jeden z určujících dějinných předělů, který nás ovlivňuje dodnes a to i přesto, že je zastíněn 2. světovou válkou. I jen to projetí Vítězného oblouku autem je epochální zážitek :)

Příběh hry postupně nabízí snad všechny myslitelné emoce a to taky není samozřejmost. Mechaniky a různé plnění dílčích úkolů je nastaveno na ideální obtížnost, hráč se chvíli rozkoukává, a pak na první, maximálně druhý pokus vše přejde bez větších problémů, takže i pro nehráče je tento kousek vhodný. Jen je různé používání pák a kol trochu moc časté.

Dostal jsem od hry to, co jsem čekal a jsem spokojen, kéž by vznikalo více takových herně-emočně-vzdělávacích her.

Pro: 1. světová válka, historické údaje, sympatické postavy, pořád se něco děje, Vítězný oblouk

Proti: mechaniky se zbytečně často opakují, občas je děj až moc překombinovaný

+31
  • PC 95
Valiant Hearts: The Great War nám vypráví osudy 4 lidí – Emila, Karla, Freddiho a Anny a psa Walta, jejichž dosud poklidné životy byly narušeny Velkou válkou. Střídavě hrajete za tyto postavy a poznáváte jejich příběhy, které se vzájemně prolínají a ovlivňují, jsou plné akce, napětí, tragických zvratů a světla naděje. Každý z nich zažívá trochu odlišný příběh, všechny mají ale jedno společné – čelí hrůzám války.
Krásná barevná a kreslená grafika, kterou jsem si zalíbil na první pohled. Atmosféra 1. světové války. Skvělá hudba a hratelnost. To vše si udrželo po celou dobu moji pozornost a neomrzelo mě to. Příběh hry je založen na historických dokumentech a faktech, o kterých se můžete dočíst přímo ve hře a často se v nich dozvíte mnoho nových a zajímavých informací.
Hra se dělí na čtyři kapitoly a v každé lokaci máte za úkol posbírat určité předměty, vyřešit hádanky anebo se někam dostat. Úkoly a mechaniky se neustále obměňují (pasáže v autě, plížení se nepřátelským územím, útěk z vězeňského tábora, řízení tanku, střelba z těžkých děl atd.) a nikdy se tak nenudíte. Krásný příběh je doplněn akčními minihrami a hledáním sběratelských předmětů.
Závěr hry je emočně nejsilnější a nejdojemnější.
Skvělá hra, doporučuji všem.
„War makes men mad“

Pro: Příběh, Atmosféra, Grafika, Hratelnost a herní mechaniky, Emoce, Originalita, Hudba, Historické dokumenty

Proti: Hledání sběratelských předmětů občas narušovalo plné prožívání příběhu a atmosféry

+21
  • PS4 80
První světová válka je v herním i filmovém průmyslu kupodivu ne příliš prošlápnuté téma. Ne tolik, jak by si zasloužila a zdaleka ne tolik jako druhá světová válka. Možná proto, že je méně přehledná díky velkému počtu zúčastněných států, navíc některých dnes již zaniklých. Možná nám dnes připadá tehdejší vojenská technika příliš zastaralá a směšná. Možná proto, že zrůdnosti druhé světové hravě strčily do kapsy tu první. Přesto to byla ale válka stejně zbytečná, zoufalá a těžká jako každá jiná.

Na poměrně krátkou herní dobu se hra snaží sledovat příběhy čtyř hlavních postav. Emila, Karla, Anny, Freddieho a psa Walta. Do toho prochází důležité události a aspekty války. To vše se snaží hra vměstnat do pár hodinového vyprávění. S tím jsem měl od začátku až do konce poměrně problém. Události se rychle měnily. Byly proložené občas suchým a strohým vyprávěním za pomoci mapek, datumů a geografických informací, takže jsem si chvílemi připadal spíš u nějakého dějepisného interaktivního edukativního dokumentu než u hry. Tyto předěly na mě navíc působily poměrně rušivě, protože bránily rozvinout nějaký emotivnější příběh. Jindy zase z ničeho nic rozbíjely postupně budovanou atmosféru, aby se hra zbrkle přesunula jinam a v hlavě jsem tak měl často guláš. Než jsem se zorienotval kde jsem, proč a co mám dělat, už jsem byl zase pryč.

Trochu to zachraňuje alespoň deník jednotlivých postav. Ten bych raději víc rozvinul nenápadně o fakta a samostatné faktické poznámky bych přesunul na úvod podkapitoly nebo nahrávací obrazovku, aby později tolik nerušily.

I tak jsem se u hry ale výborně bavil. Samotné postavy v podstatě nemluví, přesto je díky bublinám s obrázky jasné, o čem se baví, co potřebují, nad čím přemýšlí. Hra se bezvadně hraje, bez jakýchkoliv záseků. Herní prvky jsou skvěle vymyšlené a navržené. Ani na vteřinu jsem se nenudil a jen jsem si pochvaloval, jak nenásilně hra umí tvořit hádanky, dát každé postavě svůj osobitý styl hraní, měnit prostředí, atmosféru, zapojit humor i smutek. A přitom se elegantně a nenásilně vyhýbá pixelhuntingu, nekonečným dialogům, nelogickým hádankám nebo šílenému kombinování předmětů všechno na všechno a dalším advenutrním prvkům, díky kterým 2D adventury tak strašně moc upadly. Do toho luxusní filmová hudba, parádní grafický komiksový styl a cut-scény a je na světě hra, která se rozhodně nemusí za nic stydět. Víc takových.

Pro: skvělá stylizace, neokoukané téma první světové války, audiovizuální zpracování

Proti: občasné překrývání aktivních objektů, rychle se měnící sled událostí

+17
  • PC 80
Herní výzva 2019 - 9. "Historie se opakuje"

Jsem jeden z těch tragických případů, kterému škola zkazila chuť zajímat se o historii. Je spousta věcí, ve kterých mám velké mezery a přitom se jedná o jakýsi obecný přehled. Mrzí mě to? Ano. Stydím se za to? Ano, ale zároveň se to nebojím přiznat. Valiant Hearts: The Great War je jedna z těch forem, co mě k tak hodnotným informacím dokážou dostat a hlavně zaujmout. Pominu-li nějaké dobře zpracované dokumentární filmy nebo videa na YouTube.

Do Valiant Hearts jsem šla s tím, že se dozvím něco málo o první světové válce, že se zažeru do příběhu a užiju si to. A ani v jednom mě hra nezklamala. Informací se potuluje ve hře spousta. Jednak tu máte jakousi škatulku "fakta", kde se rozpitvávají nejdůležitější událnosti, místa a zajímavosti ze světa. K tomu přidejte možnost nalézt nějaký ten sběratelský předmět s popiskem k čemu sloužil a kdy byl nejvíce používaný, a také osobní dopisy pro představu, čím si tehdy museli lidé procházet. Příběh se nese napříč celou válkou a dělí se mezi několik hratelných postav. Díky tomu máte možnost na dění nahlédnout z různých úhlů pohledu a přináší to také pestřejší zahrnutí informací.

Postavy jsou vyobrazeny pěkně, jak graficky, tak charakterem. Největší oblliby se dočkal samozřejmě čtyřnohý chlupáč, který Vám v mnoha klíčových momentech dopomůže k postupu. Hratelnost stojí na příběhu vyprávěném vypravěčem, pročítání výše zmíněných informací či deníku a pak samotnou hratelnou částí, kdy postupujete různými úseky, přepínáte mezi postavami a řešíte logické hádanky. Jsou tu i celkem zábavné minihry. Díky bugujícímu ovládání při přebindování kláves se však můžou stát mírně frustrujícími. Pro případ, že jste hru ještě nehráli a chystáte se na to - v nejhorším pomůže ovládání na klávesnici resetovat do původního stavu. Hra se bohužel nevyhla repetitivnosti.

Hra je doprovázena moc příjemnou volbou hudebního podkresu, převážně vážné hudby, která do daných situací náramně sedne. Dokonce občas i pobaví a těžkou vážnou atmosféru odlehčí. Namluvení postav je řešeno mile a minimalisticky. Ač narazíte na postavy různých národností, porozumíte téměř všemu. Uslyšíte ty nejzákladnější fráze. A vypravěč? Ten je skvělý! Podotýkám, že na hru je čeština a až na pár malých překlepů jsem s ní neměla nejmenší problém.

Jedná se o počin, který dokáže seznámit s tak těžkým tématem, jako je válka, velice citlivým způsobem. Zároveň tak do hloubky, že se neubráníte mrazení v zádech. Hráč je donucen přemýšlet nad situací a alespoň trochu si přiblíží, jak to v oné době po světě chodilo. A nebylo to nic pěkného. Ptáte se, zda je hra tak dojemná, jak se o ní říká? Je. Ale čekala jsem to o kapku "horší". Určitě bych takhle pojatých her s pořádnou dávkou informace ocenila víc!

Pro: Animace a grafický styl, atmosféra, cenné informace a zajímavosti, citlivě podané těžké téma, hudební podkres, minihry na odlehčení, postavy, příběh, v jednoduchosti je krása

Proti: Menší bugy, repetitivnost

+28
  • PS4 85
Her inspirovaných válkou je nespočet. Málokterá je však taková jako Valiant Hearts.

Prostředí první světové války, která je v herním průmyslu často opomíjená (přeci jen střílení nácků, je asi větší zábava), je vítanou změnou. Sledujeme příběh čtyř (pěti pokud počítáte i psa) postav, kdy každý stojí na jiné straně barikády, každý má pro účast ve válce jiné důvody: pomstu, snahu vrátit se domů, potřebu zachránit rodinu nebo prostě jen neměli jinou možnost.

Hra je klasická puzzle adventura, kde sbíráte předměty, směňujete je za jiné, řešíte různé prostorové, číselné a všelijaké další hádanky. Občas se vyskytnou i nějaké menší zábavné minihry. Pros zpestření můžete v lokacích hledat a sbírat historické předměty a naučit se něco nového. Zařazení možnosti přečíst si historická fakta jako různé bitvy, vybavení, strategické body nebo problémy civilistů opravdu hodně vítám, člověk se přiučí.

Mohlo by se zdát, že kreslená grafika bude ubírat tématu na vážnosti, ale mě samotnou překvapilo, že se hra násilí, krvi a nářků umírajících vojáků a zraněných dětí nevyhýbá a ztvárňuje je velmi realisticky. V tom pomáhá i naprosto skvělý emotivní soundtrack, který všemu dodává ještě o kapku intenzivnější atmosféru.

Co na Valiant hearts nejvíce oceňuji, je fakt, že na kreslenou hru zůstává, co se tématu týče, opravdová a realistická. Nevyhýbá se nepříjemným tématům a ani pro své postavy nevytváří konce plné duhy a jednorožců. Protože válka je taková. Ne všichni ji přežijí, nehledě na to, jak moc si to zaslouží.

Pro: Grafika, soundtrack, historická fakta

+22
  • PC 85
Již přes sto let nás dělí od první světové války. Někomu se to může zdát už jako celá věčnost. Bohužel až do dnes může spousta lidí stále pociťovat následky z této smutné doby. Ať už se jedná o ztrátu příbuzných, či zničený majetek.

Dokázala bych vyjmenovat několik her na motivy druhé světové války. Nenapadá mě však žádná hra, která by se nechala inspirovat první světovou válkou. Tato originalita v kombinaci s mým oblíbeným herním žánrem mě velmi zaujala.

Ze hry jsem byla nadšená už od začátku. Krásná grafika, hudba a dobrá hratelnost mě neomrzely za celou dobu hraní. To, že je hra proložena i zmínkami o historických faktech, bylo pro mě příjemným překvapením. Vždy se jednalo o stručné komentáře či popisy, které délkou nenudily. Dozvěděla jsem se spoustu věcí, které se člověk, pokud není nadšenec do historie, jen tak nedozví.

V každé lokaci máte za úkol posbírat určité předměty, vyřešit puzzle, či se někam dostat. Ač se to může zdát stereotypní, nenudila jsem se ani chvíli. Hra je také proložena několika akčními minihrami, ve kterých jsem musela být neustále ve střehu a rychle reagovat. Příběhová linie se točí kolem třech hlavních postav, za které v průběhu hry střídavě hrajete. Občas vás doprovází i psí společník, bez něhož byste se v některých lokacích těžko obešli.

Ač mě hra bavila a mohu ji všem vřele doporučit, našlo se zde i něco co mi lehce hru kazilo. Jednalo se o hledání předmětů do sbírky. V každé lokaci jste mohli (nemuseli) hledat určitý počet různých předmětů, ke kterým jste po nalezení získali Informaci – co tento předmět znamenal, či jak se využíval ve válce. Vzhledem k tomu, že jste byli někdy časově omezeni, nebyl čas se po těchto předmětech ohlížet a tak mi třeba nějaký předmět chyběl. Když jsem se ale cíleně dívala po předmětech, kazilo mi to zase atmosféru hry, jelikož jsem se tolik nesoustředila na okolí, ale hledala jednu blbou věc. Uvítala bych proto, kdyby hledání předmětů bylo méně časté a jen v klidných lokacích. Toto je však má jediná výtka a kromě dobrého pocitu z dohrání si nyní odškrtávám 10. bod z letošní herní výzvy.
+42
  • PC 85
Pravdepodobne každý z nás pozná príslovie "V jednoduchosti je krása" a to sa bez pochýb môže povedať aj o Valiant Hearts.

O 1.svetovej vojne sme sa všetci niečo naučili v školách. Avšak, táto hra ponúkne viac rôznych informácií a faktov, než školské učebnice. Aj ja som sa pri hraní dozvedel niekoľko nových zaujímavostí o vojne.

Hra ponúka hrateľnosť z pohľadu 4 ľudí rôznych národností ako je francúz Emile, nemec Karl, američan Freddie a belgičanka Anna. Pri prechode príbehom im spoločnosť bude robiť doberman Walt. Každá postava má inú hrateľnosť, napríklad Emile používa lopatu na kopanie, Freddie má zase kliešte na strihanie drôtu a Anna lieči pomocou quick time eventov. Walt im bude pomáhať pri riešení puzzlov. Zábavné boli jazdiace pasáže, v ktorých ste sa museli vyhýbať prekážkam na ceste. Prechod hrou nebol náročný a za približne 6 hodín som ju dokončil. Záver hry bol asi najemocionálnejší a dokonca zo mňa vytiahol niekoľko sĺz. Po titulkách následovala ešte jedna cutscéna, ktorá asi napovedá, že by mohol byť druhý diel.

Počas celej hry sa dali zbierať predmety, ktorých bolo 119. No mne sa podarilo nazbierať len 108 (nechápem tomu, veď som skoro stále stláčal medzerník). V každej lokácii boli prístupné informácie o danom mieste. Keďže som bol do hry tak zažratý, nakoniec som si aj zabudol prečítať denníky.

Kreslená grafika bola prenádherná a každým krokom som si ju vychutnával. Soundtrack bol taktiež skvelý a dodával na emóciach a atmosfére.

K záveru len dodám, že na túto fantastickú hru plnú emócií už ani nenachádzam slov, jednoducho ma dostala.

Pro: Príbeh, postavy, grafika, soundtrack, zberateľské predmety, emócie, originalita,...

Proti: Nič.

+28
  • PC 85
Upřímně ... málokdy se mi stává, že bych se u hraní rozbrečela (dívám se na tebe, Brothers), ale tady jsem měla na krajíčku prakticky celou dobu; o konci radši nemluvě. Najdou se pravda i oddechové až vtipné pasáže (řízení taxíku v Pařížské dopravě), ale ty jenom umocňují mrazení v zádech z scén následujících. K atmosféře napomáhá i přenádherný, emocionální soundtrack a spousta historických faktů a zajímavostí prokládajících celou hru. I komiksově laděná animace se mi moc líbila. Herní náplň už je na tom ale pravda hůř, neboť děláte prakticky pořád to samé dokola - přijdi, seber to, hoď to, dej povel psovi, zatáhni za páku ... - což po čase může začít být docela únavné. Ale hra je příliš krátká na to, aby hratelnost začala přímo nudit.

Pro: EMOCE, originalita, příběh, atmosféra, soundtrack, animace, postavy, fakta

Proti: repetitivní hratelnost

+32
  • PC 80
Valiant Hearts: The Great War je hrou od studia Ubisoft Montepellier která vyšla v červnu roku 2014 na téměř všechny myslitelné platformy (PS3, PS4, XBOX 360, XBOX ONE, PC, iOS a Android) a pojednává o první světové válce a osudech lidí s ní spojených. Je to především adventura - ale poctivě okořeněna plošinovkou a smíchána je velmi pěkným vizuálem, jenž je podporován o to lepším audiem. Co je však středobodem celé hry? Nejsou to ani tak hádanky nebo "akční" pasáže ale příběh o osudu čtyř hrdinů a jednoho psa. Pakliže jste si doteď mysleli že druhá světová válka byla krutá, mrkněte se na nějaká fakta o té první a neváhejte k tomu využit právě třeba i VH.

Na začátku jsem zmínil počet hrdinů, pojďme se jim ale podívat na zoubek. První z nich je blonďatý mladík Karl, který si spokojeně žije na farmě se svou ženou Marií a malým synem. Válka je však krutá a tak Je Karl vyhoštěn z Francie a nastupuje do Německé armády. Další postavou je Emil, otec Marie, který je pro změnu naverbován do armády Francouzské - zde potkává třetího člena do party, Freda, jež je národností Američan. Poslední dvě postavičky jsou zdravotnice Anna a pejsek Walt. Každý z výše zmíněných charakterů má pro sebe podstatnou část hry, svoje touhy, cíle a zkušenosti. Všechny však spojuje jedna věc - přežít tuto zbytečnou válku a ve zdraví se vrátit za rodinou. A nejen díky tomu se během hry budou tito lidé potkávat a vzájemně si pomáhat.

Pes Walt se například mihne u každé z postav a bude s nimi řešit především hádanky. Budete jej třeba posílat na vám nedostupná místa, nechat ho krást proviant vojáků, tahat za páky či ho prostě podrbete za ušima. Anna bude především procházet mezi raněnými a pomáhat jim všemi možnými způsoby na nohy. Fred je zase specialista na stříhání ostnatého drátu. Emil dostane lopatu a stane se vrchním kopáčem a Karl se bude protloukat mezi znepřátelenými stranami a pokoušet se dostat za rodinou. Mnohokrát se stane, že dostanete do mise dvě z těchto postav a budete si vzájemně krýt záda a využívat jejich schopností k dalšímu postupu.

Jak vypadají samotné mise? Inu, jednou budete shánět na frontě v době klidu inkoust a pero abyste mohli napsat dopis domů. Jindy zase poznávat krásy vězeňských táborů, kde nebude chybět i snaha dostat se pryč. Nebudou však chybět ani podzemní kopací pasáže kde se v dolech zaplněných plynem a nevybuchlými bombami doslova prokopete ven či verbování do armády nebo návštěva městečka za obě armády s tím, že zde budete řešit úplně jiné úkoly. Každá z mísí je pojata především výpravným stylem a každá lokace na sebe krásně navazuje. Najdete zde několik rébusů, které budou postupem hry stupňovat svoji obtížnost, zamknuté trezory, nedostupná místa a pár pasáží, kde budete třeba jen utíkat či ujíždět - proto jsem na začátku zmínil, že se jedná o adventuru i plošinovku (bez skákání).

Při postupu hrou si můžete číst deníky jednotlivých postav a tím se jim dostat ještě víc pod kůži - vývojáři se totiž snažili, abyste si každou postavu oblíbily (a to velmi). Kdyby vám čtení bylo málo, můžete se jít vydat hledat tzv. "collectibles" zde zastoupeny předměty, jež jsou spojeny s danou misí a hlavně první válkou. Najdete třeba plynovou masku, helmu, psí známku, roušku, a tak dále a ke každému předmětu si přečtete krátké info (reálné). Deníky a sběratelské předměty však nejsou všechno, číst si můžete i informace poskytnuté na začátku každé mise. Ty se pro změnu vztahují k danému období a vaši činnosti. Samozřejmostí je potom lov trofejí jichž není zrovna málo a některé jsou skutečně husarskými kousky - pro jejich získání budete i skřípat zuby.

Kromě nádherně malované grafiky citlivě ukazující detaily úrovní se setkáte i se srdceryvným soundtrackem, který hře sedne jak zadek na hrnec. Věřím, že pro některé z vás bude poslouchatelný i samostatně. Ovládání je velmi jednoduché a skládá se z pár kláves, především pak pro pohyb a interakci s prostředím. Délka hry se může šplhat i na osm hodin (čtyři kapitoly), přijde na to, jak moc se kde zaseknete či jak si budete užívat "krásy" války. Dobře vám však radím, nehrajte to na jeden zátah, hru si pěkně dávkujte. Proč? Protože se občas dostaví bug (velmi minimálně) a někdy proto, že některé pasáže umí být pěkně otravné. Především však z důvodu, že příběh je skutečně pohlcující a stojí za to ho hltat pomalu ale jistě. A jsem si zcela jist, že mnoho z vás dovede i k zamyšlení - a to, přátelé, byl minimálně jeden účel této hry - na další si už budete muset při hraní přijít sami. Za mě palec nahoru.

Pro: Krásně malovaná grafika - Příběh jež umí vzít za srdce - Příjemná hratelnost

Proti: Občas se najde bug, díky kterému musíte restartovat úroveň - Některé mise jsou velmi otravné (neplést se slovem nudné) - Chybí znovuhratelnost

+18
  • PC 80
Originálne prostredie 1. svetovej vojny, dojímavý príbeh, ručne maľovaná grafika a reálne historické fakty. Ak vás to zaujalo, je tu hra pre vás.

Valiant Hearts: The Great War ponúka trošku iný - umeleckejší zážitok. Nejde tu o zabíjanie čo najvačšieho počtu nepriateľov a ja som rád, že vznikajú aj trošku hlbšie a zmysluplnejšie hry.

Audiovizuál je na špičkovej úrovni a hlavne prostredia sú naozaj krásne namaľované. Či už sa jedná o hravé automobilové pasáže, tanky či útek z vazenia, hra je nápaditá, má atmosféru a častokrát prekvapuje. Jediná výhrada smeruje k niektorým nie najšťastnejším herným mechanikám, ktoré ak vám nesadnú, tak možu byť veľmi otravné (liečenie v podobe QTE, časté zbieranie a hladanie tých istých predmetov).

Hru som dohral za 6,5 hodín a bol som spokojný.

Pro: krásna grafika, hudba, atmosféra, originalita, nápady a nečakaná variabilita (tanky, útek, boje, atd...)

Proti: zbytočne sa opakujúce herné mechaniky

+28
  • PC 80
První okamžiky a hodiny jsem byl opravdu v euforii. Hra pro mne svoji mechanikou neznámá – prakticky bezzákysová adventuroplošinovka s perfektním komiksovým audiovizuálním zpracováním a silným lyrickým důrazem. Hraní bez nutnosti znalosti jazyka – povely a rozkazy podány obrázkově, do toho v menu „dobrovolný“ doplňující text vysvětlující pozadí události či účel dobových předmětů (mnohé McGyverského typu – „trench made“) v příjemném neprudícím množství. Potěšil mne výběr 1. světové války – je to přeci jen téma ve hrách opomíjené a tedy i méně otřepané.

Příběh zajímavý, napínavý s četnými zvraty – protkané a zamotané osudy několika lidí a psa, kteří válku prožili z různých pohledů…láska, přátelství, msta, hrůza, zoufalství, smrt, naděje, záchrana. Vzhledem k řeznickým hrůzám zákopové války je komiksové ladění grafiky prakticky nutností, i tak na mne působila místy nepříjemně (zvláště po přečtení doprovodných textů: tu 50.000, tu 200.000 padlých…). Škoda, že prvotní euforie mne nevím proč záhy opustila, vprostřed hry jsem se trochu musel nutit, ale finále bylo zase super! (koná se happyend i nehappyend)Doporučuji.

Pro: grafika, hudba, dokumentární texty

+33
  • PC --
Spíše prožitek hrůz války skrz dojemný příběh a reálné historické fakty, než nějaká sofistikovaná plošinovko-adventura.

Herní náplň sestává z řešení jednoduchých hádanek a různých miniher a díky systému nápovědy se nikdo nemusí bát zákysů. Nefrustruje, rychle utíká, dokáže pobavit i dojmout. Se svou odlehčenou výtvarnou stránkou a úchvatnou hudbou se jedná o pěknou oddychovou záležitost.

***/5
+16
  • PC 75
To, co je pro mne s válečnou tematikou Na západní frontě klid mezi knihami, Bratrstvo neohrožených mezi seriály a Tenká červená linie mezi filmy, jsem očekával, že bude Valiant Hearts: The Great War mezi hrami.

A musím bohužel říci, že jsem nedostal přesně to, co jsem očekával.


Jen krátce o herních mechanikách. Hra, ač se jedná o logickou adventuru, rozhodně nestojí na tom, že si budete lámat hlavu nad řešením úkolů. Ty jsou povětšinou velmi lehké a skládají se z opakujícího se „zatáhni za páku“, „najdi předmět“, „pošli pro něco psa“ nebo „hoď něco na něco“.

Ale o tohle v této hře nejde, a to muselo být jasné každému, kdo viděl předtím nějaký trailer.

O vizuální stránce zde nemá cenu psát, že je velmi zdařilá už všichni víme z propagačních materiálů.
Hudba je minimalistická, ale k tématu hry se rozhodně hodí. Obzvláště v těch smutnějších částech příběhu krásně dokresluje atmosféru.

Ve hře hrajete za 4 charaktery, jejichž osudy se během války různě proplétají. Každá z postav zastupuje

Emile, postava, za kterou jsem hrál nejraději. Přišlo mi, že tento charakter vnímá hrůzy a nespravedlnost války ze všech nejvíc, možná i proto že nemá žádný jasný cíl. Mezi silné okamžiky řadím určitě jeho poslední misi, ale velmi na mě zapůsobila i ta část, kde si vzájemně s jedním německým vojákem zachrání život, a o pár okamžiků později sledujete, jak se Emile (ač určitě ne dobrovolně) podílí na zabití jeho zachránce. Hodně to připomíná tu část z knihy Na západní frontě klid, kdy se dva nepřátelští vojáci ocitnou spolu v jednom zákopu. Dva lidi kteří proti sobě nic nemají, za normálních okolností by mohli být i přátelé, ale válka je postavila proti sobě.

Karl. Válka lásce rozhodně nepřála. To poznal i Karl. Pro něj žádná válka není, jen touha vrátit se zpět domů k ženě a dítěti. Nějak sám nevím, co bych k němu napsal více.

Ana, odvážná ošetřovatelka. Během jejích misí je nejvíce vidět že se vývojáři v ukazování krutostí války občas drželi zkrátka - amputace ruky pilkou v této hře rozhodně žádná hrůza pro vojáka není. Ale to je možná jen můj pohled na věc.

Freddie - toho jsem si nikdy neoblíbil. Tuto postavu žene kupředu touha po pomstě. A pomsta má být vykonána na Baronu Von Dorfovi. A s tím Baronem jsem měl velký problém. Když už se tvůrci snažili zachytit poměrně věrně hrůzy války, tak proč z tohohle němce (a částečně hlavního záporáka) udělali karikaturu, která by se hodila do kresleného seriálu pro malé děti. Během jeho misí si mimo jiné zajezdíte v tanku, sestřelíte pár letadel… já bych se bez toho obešel.

Do hry implantovali tvůrci spoustu zajímavostí, které odkrýváte i sbíráním předmětů. Něco zaujme více (dopisy z fronty), něco méně. Hrát kvůli nim hru ale rozhodně nemusíte, hodně věcí je dohledatelných na wikipedii.

Hra je to pro mne rozporuplná. Být všechny mise jako u Emila (hlavně ke konci), určitě bych byl spokojenější.
Jestli chtěli tvůrci vyobrazit veškeré hrůzy války, tak musím říci, že dle mého se jim to moc nezdařilo. Ale třeba to jejich záměr nebyl a jenom já si vysnil dle trailerů něco, co to ani nemělo být.
Od hry každopádně nikoho neodrazuji, já těch 15 dolarů nelituji.




+18 +19 −1